DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

9987

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 11.09.17 - klo:12:31
Onkos tässä mitään outoa? Autona golf 7 facelift 1.0tsi

Tärinää / jyrinää?  miten muilla vaihteilla tai tekeekö lämpimällä koneella jos lähtee pienen tauon jälkeen ajamaan? Toivotaan että johtuu muusta kun auto on "uusi".

Mutta kaikki on mahdollista kun dsg ( elektronisesti ohjattu kaksoiskytkimellä varustettu manuaalinen 6-7 portainen) laatikko voi vikaantua että siinä ilmenee vikoja pienistä nykimisistä lähtien aina siihen että vaihteisto ei enää vaihda ja kaikkea siltä väliltä.

Olisi kiva tietää yleisesti merkkihuolloista ovatko korjanneet / testanneet dsg laatikoita omissa pajoissa, että vaihdelaatikko on tuttu. Kumminkin kaikki VW:n ohjeet ja korjausmanuaalit dsg laatikoihin ja toimintaan liittyen kun on käytettävissä.

mikama83

Ei tee muilla vaihteilla ja tuon huomaa parhaiten kun katsoo kierrolukumittaria. Aina kun tulee tärinää niin viisari pysähtyy ja jatkaa sitten taas nousuaan. Jos auto lämmin ja seisonu jonkun tunnin niin tuota ei esiinny. Ja jostain syystä nyt kostealla kelillä tuo on tullu helpommin esiin.

Merkkihuollosta tarkistivat onko tehtaalta tullu mitään tiedotteita tuohon liittyen mutta ei kuulemma ole. Tuo on kuitenkin sen verran ärsyttävä "ominaisuus" että nyt tulee vältettyä 3.vaihdetta ensimmäisten 15km aikana  :(


pekeke

Kolmas ocu dsg:llä menossa, ei vielä ongelmia, kaikki olleet 6v. Olisiko myös käyttötavalla merkitystä, siirrän aina pysähtyessä N-asentoon, säästäisikö tämä laatikon kytkintä.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 13.09.17 - klo:11:48
Kolmas ocu dsg:llä menossa, ei vielä ongelmia, kaikki olleet 6v. Olisiko myös käyttötavalla merkitystä, siirrän aina pysähtyessä N-asentoon, säästäisikö tämä laatikon kytkintä.

En usko, että siinä on kytkimen kannalta eroa vaihtaako vapaalle vai seisooko jalka tukevasti jarrulla. Tuskin sitä automaattilaatikkoa on suunniteltu siten, että renklattaisiin koko ajan edes takaisin D:n ja N:n välillä...?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Ipe96

Lainaus käyttäjältä: Ipe96 - 07.09.17 - klo:22:03
Moro!
Itsellä menee vaihtoon mekatroniikka. Kaksoismassa ja kytkin vaihdettu myös vähän aikaa sitten. Auto -09 tdi rs dsg ~170tkm

Ongelmahan on se, että täristää heti vaihteen vaihdon jälkeen kiihdyttäessä tietyllä kierrosalueella pahiten ylämäkeen. Ikäänkuin vaihtaa liian aikasin isomman pykälän päälle. Kaikki sopeutukset yms.tehty ja ei apua. Vetonivelet ja suuttimetkin on tarkistettu. Maahantuoja oli sitä mieltä, että mekatroniikka vaihtoon. Ongelmat alkoivat dsg öljynvaihdon ja kaksoismassaremontin jälkeen huhtikuussa, jonka jälkeen oireet pikku hiljaa ehkä vähän pahentuneet.

Kaksoismassa tarkistettiin äskettäin tehdyssä kytkinrempassa, että on ok. Auto ollut korjattava vain merkkihuollossa. Olisiko kaiken syynä pitkäksi venähtänyt laatikon öljyn vaihto?(n.100tkm samoilla edellisen omistajan aikana? >:( Hassua kun marmorilla asentajat ja työnjohtaja olivat ihmeissään että mistä voi johtua kun istuivat kyydissä kun heitin lenkin.

Päivitystä tilanteeseen..
tänään vaihdettiin uusi mekatroniikka ja mikään ei muuttunut. Maahantuoja oli nyt sitä mieltä että voisikin tulla moottorin puolelta jostain..
sain seuraavan huoltoajan vasta parin viikon päähän joten seurataan tilannetta. Aikamoinen ruoska kyllä tullut hankittua kun 10 k mennyt korjauksiin. >:(

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Ipe96 - 13.09.17 - klo:20:42
Päivitystä tilanteeseen..
tänään vaihdettiin uusi mekatroniikka ja mikään ei muuttunut. Maahantuoja oli nyt sitä mieltä että voisikin tulla moottorin puolelta jostain..
sain seuraavan huoltoajan vasta parin viikon päähän joten seurataan tilannetta. Aikamoinen ruoska kyllä tullut hankittua kun 10 k mennyt korjauksiin. >:(

Merkkiliikkeessäkö ovat arponeet osa kerrallaan mistä lottovoitto löytyisi?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jannesn

Lainaus käyttäjältä: Ipe96 - 07.09.17 - klo:22:03
Ongelmat alkoivat dsg öljynvaihdon ja kaksoismassaremontin jälkeen huhtikuussa, jonka jälkeen oireet pikku hiljaa ehkä vähän pahentuneet.

No olisihan se nyt pieni ihme, jollei jotenkin liittyisi tuohon remonttiin. Tiedä sitten mitä on käynyt, kenties kuonat lähteneet vaihteiston sisällä liikkeelle öljynvaihdon jälkeen.

Ipe96

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.09.17 - klo:22:53
Merkkiliikkeessäkö ovat arponeet osa kerrallaan mistä lottovoitto löytyisi?

Kyllä vain merkkiliikkeessä ovat arponeet ja keinot loppuneet kesken joten nyt menevät maahantuojan ohjeiden mukaan. :o Mielestäni outoa tuo, että nyt rupeavat tutkimaan moottoriperäsenä..mielestäni tuo ei voi johtua muusta kuin itse laatikosta.. No ymmärtäähän sen että yrittävät muuta kun 8000â,¬ remontti jos ja kun sen lootan joutuu laittamaan ;D

Ipe96

Lainaus käyttäjältä: jannesn - 13.09.17 - klo:23:02
No olisihan se nyt pieni ihme, jollei jotenkin liittyisi tuohon remonttiin. Tiedä sitten mitä on käynyt, kenties kuonat lähteneet vaihteiston sisällä liikkeelle öljynvaihdon jälkeen.
Niinmpä..toi vois olla kyllä syy..noi dsg t on aika herkkiä vissiin. Tarkalleen h kirjan mukaan 97tkm samoilla dsg öljyillä..en tiedä mikä idiootti on auton silloin omistanut. :'(

lemmentalja

Kytkinpakka kesti 71tkm ja nyt on sitten mekatroniikan vuoro @ 81tkm. Oireena siis tärinä 3 vaihteen ympärillä ja satunnaisesti "paukauttaa" vaihteet sisään.

Kytkin meni kokonaisuudessaan myyjäliikkeelle ja 35% tuosta jälkimmäisestä joudun itse maksamaan. Mekatroniikan vaihto kokonaisuudessaa ~2400â,¬ mahantuojalla ja kytkin taisi olla ~2000â,¬.

Autona siis 2009, 1.4Tsi 118kw.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Turbodog

1.2 TSI DSG vm. 2011, ajettu n. 85tkm.

Laatikko alkoi arpomaan vaihteita ja moottorin keltainen vikavalo syttyi.

Diagnoosi "vaihteensiirtäjän haarukka" tjsp. hajonnut, vaihteisto täytyy purkaa osiin ja vaihtaa rikkoutunut osa.

Kustannusarvio ~2500â,¬, myyjä lupasi kattaa tuosta kaksi kolmasosaa.

Kannattaakohan tuosta alkaa vielä vääntää? Mietin, että jos sieltä joku pieni vipstaaki vaihdetaan, niin tekeekö se vaihteistosta todellakin ikäistänsä paremman?
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

tet

Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 18.09.17 - klo:22:00
Kannattaakohan tuosta alkaa vielä vääntää? Mietin, että jos sieltä joku pieni vipstaaki vaihdetaan, niin tekeekö se vaihteistosta todellakin ikäistänsä paremman?

Minä varmaankin vääntäisin. En sen takia, ettei laatikko ihan oikeasti sen paremmaksi tule. Vaan sen takia, että tuo kustannusarvio 2500 kuulostaa todella huikealle. Jos se itse nikale maksaa vaikka satasen, niin loput on sitten työn osuutta. Meinaako ne tosissaan että lootan purkaminen ja kasaaminen ottaa viikon aikaa? :o
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Yltsä

Päivää arvon foorumilaiset! Tuli laitettua pari viikkoa sitten autoliikkeestä Vw passat 2.0tdi 130kw neliveto 6 portaisella dsgllä. Vm 2014 ja ajettu rapiat 100tuhatta. Nyt on kumminkin ilmestynyt  ensimmäinen huolenaihe liittyen dsg laatikkoon tai voimansiirtoon. Lämpimällä koneella kun kiihdyttää puolikaasulla niin 3,4 ja 5 vaihteen alussa on pieni nytkähdys. Vaihtotapahtuma on muuten loistava, mutta ennen kuin vaihtaa suurempaa, auto nytkähtää pienesti. Tätä ei tapahdu kylmällä koneella, tai manuaalipuolella, tai sport puolella. Autoon vaihdettu 60 tuhannen kohdalla dsg lootaöljyt. Kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Auto muuten loistava ajaa ja dsg laatikko toimii aivan loistavasti tämä pikkuvika poislukien. Dsg vika vai ominaisuus?  :D

Ipe96

Lainaus käyttäjältä: Ipe96 - 13.09.17 - klo:20:42
Päivitystä tilanteeseen..
tänään vaihdettiin uusi mekatroniikka ja mikään ei muuttunut. Maahantuoja oli nyt sitä mieltä että voisikin tulla moottorin puolelta jostain..
sain seuraavan huoltoajan vasta parin viikon päähän joten seurataan tilannetta. Aikamoinen ruoska kyllä tullut hankittua kun 10 k mennyt korjauksiin. >:(

Terve taas..
3.10 vaihtavat varaosatakuun piikkiin taas uuden kaksoismassan. Ties vaikka oli vaan maanantaikappale kaksoismassavp. Itse olen pessimistinen, että tulisi kuntoon tuolla, mutta katsotaan.. :o

Ipe96

Lainaus käyttäjältä: Yltsä - 19.09.17 - klo:15:17
Päivää arvon foorumilaiset! Tuli laitettua pari viikkoa sitten autoliikkeestä Vw passat 2.0tdi 130kw neliveto 6 portaisella dsgllä. Vm 2014 ja ajettu rapiat 100tuhatta. Nyt on kumminkin ilmestynyt  ensimmäinen huolenaihe liittyen dsg laatikkoon tai voimansiirtoon. Lämpimällä koneella kun kiihdyttää puolikaasulla niin 3,4 ja 5 vaihteen alussa on pieni nytkähdys. Vaihtotapahtuma on muuten loistava, mutta ennen kuin vaihtaa suurempaa, auto nytkähtää pienesti. Tätä ei tapahdu kylmällä koneella, tai manuaalipuolella, tai sport puolella. Autoon vaihdettu 60 tuhannen kohdalla dsg lootaöljyt. Kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Auto muuten loistava ajaa ja dsg laatikko toimii aivan loistavasti tämä pikkuvika poislukien. Dsg vika vai ominaisuus?  :D

Veikkaisin että kyse ei oo mistään vakavammasta, kun huollettukkin ajallaan ja muutenkin suht tuore peli. En usko että enää 2014 vuosmallia vaivaisi dsg huolet.. :)
Mutta jos tuo oire häiritsee kannattaa varmaan viedä ko. Liikkeeseen näytille josta olet sen ostanut.

Sportline

Tänään tuli koettua ensimmäistä kertaa DSG:ssä vikaa. Kyseessä vuoden 2007 Golf 1.4 TSI (140 hv) koneella ja 6-vaihteinen DSG. 15 km aikana kaksi kertaa teki niin, että kiihdytys ei onnistunut. Aluksi luulin, että turbo hajosi, mutta se toimi kuitenkin hyvin normaalisti vislaten muuten. Ongelma oli molemmilla kerroilla 2- ja 3 vaihteiden kohdalla, jossa vaihtamisessa kesti monta sekuntia. Varsinkin kolmoselta neloselle takkusi pahasti. Tuntui, ettei auto liiku mihinkään vaikka kuinka kaasupoljinta painoi. Autolla on ajettu vasta 100 tkm, joten vielä en ajatellut sitä vaihtaa. Nyt syksyllä olisi tulossa vaihteiston öljynvaihto. Voisiko se auttaa asiaa, vai heitänkö suosiolla hanskat tiskiin?

tet

^ Tuollaisissa vaihtamisviiveissä on joskus ollut syynä ABS-anturin ongelmat, joko itse anturi on ollut rikki tai sitten pyöränlaakerin yhteydessä oleva magneettikehä jota anturi lukee. Useammasta tapauksesta on foorumeilla saanut lukea, että pyöränlaakerin tai ABS-anturin vaihdolla on vaihtamisviiveet hävinneet. Ainakin osassa tapauksia vaihtamisongelma on ilmennyt ensin, vasta myöhemmin on alkanut ABS herjata. Ã,,kkiseltään löysin yhden tapauksen ulkomaiselta foorumilta, jossa noin viikon vaihtamisongelmien jälkeen oli viimein tullut ABS-herja.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Teppis

Tunnistinongelman pystynee lukemaan pois kun mittaa obd lukijalla mitä pyöränopeuksia ne anturit siellä pyörää kohti ilmoittaa.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Sportline - 26.09.17 - klo:11:03
Tänään tuli koettua ensimmäistä kertaa DSG:ssä vikaa. Kyseessä vuoden 2007 Golf 1.4 TSI (140 hv) koneella ja 6-vaihteinen DSG. 15 km aikana kaksi kertaa teki niin, että kiihdytys ei onnistunut. Aluksi luulin, että turbo hajosi, mutta se toimi kuitenkin hyvin normaalisti vislaten muuten. Ongelma oli molemmilla kerroilla 2- ja 3 vaihteiden kohdalla, jossa vaihtamisessa kesti monta sekuntia. Varsinkin kolmoselta neloselle takkusi pahasti. Tuntui, ettei auto liiku mihinkään vaikka kuinka kaasupoljinta painoi. Autolla on ajettu vasta 100 tkm, joten vielä en ajatellut sitä vaihtaa. Nyt syksyllä olisi tulossa vaihteiston öljynvaihto. Voisiko se auttaa asiaa, vai heitänkö suosiolla hanskat tiskiin?
Ahtimen ei kuulu "vislata". Nämä vihellykset kertovat turbo-ongelmista!
Golfkärry Mk 7.5

Sportline

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.09.17 - klo:12:02
^ Tuollaisissa vaihtamisviiveissä on joskus ollut syynä ABS-anturin ongelmat, joko itse anturi on ollut rikki tai sitten pyöränlaakerin yhteydessä oleva magneettikehä jota anturi lukee. Useammasta tapauksesta on foorumeilla saanut lukea, että pyöränlaakerin tai ABS-anturin vaihdolla on vaihtamisviiveet hävinneet. Ainakin osassa tapauksia vaihtamisongelma on ilmennyt ensin, vasta myöhemmin on alkanut ABS herjata. Ã,,kkiseltään löysin yhden tapauksen ulkomaiselta foorumilta, jossa noin viikon vaihtamisongelmien jälkeen oli viimein tullut ABS-herja.

Voi kun vika johtuisi tuosta ABS-anturista. Tuo nyt ei varmaan usean satasen paukku olisi korjata. Lähinnä hirvittää, että jos DSG-laatikko leviää, niin noin 7000 euron arvoiseen autoon joutuu laittamaan jäätävän summan rahaa.

Sportline

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 26.09.17 - klo:12:21
Ahtimen ei kuulu "vislata". Nämä vihellykset kertovat turbo-ongelmista!

Mulla on ensimmäisenä autona ollut A4 1.8 turbolla ja sen jälkeen tuli Touran 1.4 turbolla. Ja molemmissa kuului turbon vihellystä. Joten olen luullut, että sen kuuluu välillä vislata. Toki sen ajaessa tuntee, kun turbo toimii, mutta aina olen yhdistänyt tuon vihellyksen "toimivaan" turboon :o

Sportline

Töistä kun lähdin, niin eikö tuo moottorin varoitusvalo syttynyt >:( Lähimpään autokorjaamoon, jossa vikakoodinlukija ilmoitti viaksi mekaanisen ahtimen magneettikytkimen. Tuo tuntuu ihan luontevalta, koska eikö tuo remmiahdin toimi nimen omaan alaväännössä. Ja siksi vaihteet eivät vaihdu rivakasti, koska ahdin ei lähde pyörimään. Vasta reilun 2000 kierroksilla turboahdin herää henkiin.

Nyt ainoa huoli on, että onko vika oikeasti remmiahtimen magneettikytkimessä vai voiko vikakoodi diagnosoida koko ahdinta. Silloin mennäänkin sitten jo reilusti yli tonniin, jos koko ahdin menee vaihtoon. Onko kuinka helppoa selvittää, että toimiiko remmiahdin normaalisti. Ettei turhaan tulisi tilattua osaa (magneettikytkin), joka ei sitten autakaan yhtään. Autokorjaamossa eivät olleet aiemmin törmänneet magneettikytkimen vikakoodiin, ja pälkäsivät sitä, että koko ahdin saattaa olla rikki. Onko teillä kokemuksia, että jos vikakoodiksi ilmoitetaan magneettikytkin, niin koko ahdin onkin rikki?

Kiitos etukäteen vastauksista, oli ne sitten kuinka karua tekstiä tahansa  :-\

M_M

Ei ole hirveästi jäänyt mieleen että ahtimia olisi mennyt, pelkkä magneettikytkin sieltä voi hyvinkin olla rikki.

Tuli vaan mieleen, että jos korjaamo ei näitä ole nähnyt niin mikähän Peran perämoottorihuolto se paja on ja millä kristallipallolla koodeja ylipäänsä on tulkittu...  ::)

Toivottavasti diagnoosi on kuitenkin oikea.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Sportline - 26.09.17 - klo:17:56
Töistä kun lähdin, niin eikö tuo moottorin varoitusvalo syttynyt >:( Lähimpään autokorjaamoon, jossa vikakoodinlukija ilmoitti viaksi mekaanisen ahtimen magneettikytkimen. Tuo tuntuu ihan luontevalta, koska eikö tuo remmiahdin toimi nimen omaan alaväännössä. Ja siksi vaihteet eivät vaihdu rivakasti, koska ahdin ei lähde pyörimään. Vasta reilun 2000 kierroksilla turboahdin herää henkiin.

Nyt ainoa huoli on, että onko vika oikeasti remmiahtimen magneettikytkimessä vai voiko vikakoodi diagnosoida koko ahdinta. Silloin mennäänkin sitten jo reilusti yli tonniin, jos koko ahdin menee vaihtoon. Onko kuinka helppoa selvittää, että toimiiko remmiahdin normaalisti. Ettei turhaan tulisi tilattua osaa (magneettikytkin), joka ei sitten autakaan yhtään. Autokorjaamossa eivät olleet aiemmin törmänneet magneettikytkimen vikakoodiin, ja pälkäsivät sitä, että koko ahdin saattaa olla rikki. Onko teillä kokemuksia, että jos vikakoodiksi ilmoitetaan magneettikytkin, niin koko ahdin onkin rikki?

Kiitos etukäteen vastauksista, oli ne sitten kuinka karua tekstiä tahansa  :-\

Muistan lueskelleeni useammankin tapauksen jossa kaksoisahdetusta on tuo mekaanista ja pakokaasuahdinta ohjaava venttiili olisi hajonnut. Katso millä kierroslukualueella ongelmia tulee. Mekaaninen ohitetaan 3500rpm kohdalla. Ohjausventtiili sijaitsee ymmärtääkseni vesipumpun yhteydessä, eikä tuon vaihtaminen ihan maltaita maksa.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

M_M

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 26.09.17 - klo:19:59
Muistan lueskelleeni useammankin tapauksen jossa kaksoisahdetusta on tuo mekaanista ja pakokaasuahdinta ohjaava venttiili olisi hajonnut.

Ei ole mitään yhtä venttiiliä joka ohjaisi molempia ahtimia. Eikä ylipäänsä yksikään venttiili ole vesipumpulla, vaan se magneettikytkin jolla päätetään pyöriikö kompura ylipäänsä vai ei.

Sen magneettikytkimen lisäksi on läppäventtiili jolla määrätään kulkeeko ilma mekaanisen ahtimen läpi vai ohi, se on ahtoputkistossa. Turboahtimen painetta ja ohitusta säätelemässä on sitten vielä erikseen venttiileitä, kuten klassinen N75 jonka hajoaminen tiputtaa vuorostaan turboahtimen kokonaan pois pelistä.

Systeemissä on monta liikkuvaa osaa ja siksi pohdiskelinkin, että onhan korjaamon diagnostiikkalaitteisto ja käyttäjien ymmärrys varmasti riittävällä tasolla. Umpimähkäisellä osien vaihtelulla voi saada aikaan hyvinkin suuren laskun, korjaamatta silti vikaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: M_M - 26.09.17 - klo:20:16
Ei ole mitään yhtä venttiiliä joka ohjaisi molempia ahtimia. Eikä ylipäänsä yksikään venttiili ole vesipumpulla, vaan se magneettikytkin jolla päätetään pyöriikö kompura ylipäänsä vai ei.

Sen magneettikytkimen lisäksi on läppäventtiili jolla määrätään kulkeeko ilma mekaanisen ahtimen läpi vai ohi, se on ahtoputkistossa. Turboahtimen painetta ja ohitusta säätelemässä on sitten vielä erikseen venttiileitä, kuten klassinen N75 jonka hajoaminen tiputtaa vuorostaan turboahtimen kokonaan pois pelistä.

Systeemissä on monta liikkuvaa osaa ja siksi pohdiskelinkin, että onhan korjaamon diagnostiikkalaitteisto ja käyttäjien ymmärrys varmasti riittävällä tasolla. Umpimähkäisellä osien vaihtelulla voi saada aikaan hyvinkin suuren laskun, korjaamatta silti vikaa.

Tuota magneettikytkintä juuri yritin tarkoittaa. Termit on vain sekaisin 🙂
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Horleyy

Täälläpä on auto tällä hetkellä pajalla. 1.6tdi dsg7 vm13 passatti ja 160k rullattu. Laakkosella havaitsivat kolinaa vauhtipyörältä ja siitäpä sitten toiseen liikkeeseen takuun puitteissa kytkinlevyjä ja pyörää vaihtamaan (vaihdetaan kuulemma aina pakettina). No saivat auton kasattua ja koeajolle lähtiessä ei auto sitten enään liikkunutkaan. Siellä sitten purkivat uudestaan ja huomasivat laakerin (laakerien) olevan aivan tiensä päässä ja alkavat niitä korjaamaan... mistähähän laakereista mahtaa olla puhe kun ei myyjäliikekkään osannut sanoa. Mitä laakereita siellä siis on. Olivat vielä ennen huollon aloittamista koeajaneet autolla ja ihmettelivät miksi edes tulee huoltoon ja vaihteiston avattuaan ihmettelivät, että miten tämä edes toimii.

Reima

Lainaus käyttäjältä: Ipe96 - 13.09.17 - klo:20:42
Päivitystä tilanteeseen..
tänään vaihdettiin uusi mekatroniikka ja mikään ei muuttunut. Maahantuoja oli nyt sitä mieltä että voisikin tulla moottorin puolelta jostain..
sain seuraavan huoltoajan vasta parin viikon päähän joten seurataan tilannetta. Aikamoinen ruoska kyllä tullut hankittua kun 10 k mennyt korjauksiin. >:(
Kymppitonni! Et kai sentään ole itse maksanut tuota kaikkea. Alkaa tuntua että itse päässyt kuitenkin suhteellisen vähällä. Mennyt kuitenkin selkeästi alle puolet tuosta summasta korjaamisiin. Mutta sitkeä sissi olet. Moni olisi luovuttanut jo tuhansia euroja sitten.

Sportline

Lainaus käyttäjältä: M_M - 26.09.17 - klo:20:16
Systeemissä on monta liikkuvaa osaa ja siksi pohdiskelinkin, että onhan korjaamon diagnostiikkalaitteisto ja käyttäjien ymmärrys varmasti riittävällä tasolla. Umpimähkäisellä osien vaihtelulla voi saada aikaan hyvinkin suuren laskun, korjaamatta silti vikaa.

Golf lähti sitten vaihtoon, koska pahin painajainen olisi ollut, että koko remmiahdin olisi ollut sökö. Ja ennen kuin Volkkkari olisi suostunut tilamaan osia, olisi vika pitänyt tutkia paremmin. 1-4 tunnin tarkastushomma olisi ollut 110-440 euroa. Ja jos ahdin olisi ollut sökö, niin hinta sille olisi ollut 1500 euroa. Eli pahimmillaan 2000 euroa olisi ollut korjaus.

Nyt sitten ajetaan Seatilla ;D

Ipe96

Lainaus käyttäjältä: Reima - 28.09.17 - klo:12:04
Kymppitonni! Et kai sentään ole itse maksanut tuota kaikkea. Alkaa tuntua että itse päässyt kuitenkin suhteellisen vähällä. Mennyt kuitenkin selkeästi alle puolet tuosta summasta korjaamisiin. Mutta sitkeä sissi olet. Moni olisi luovuttanut jo tuhansia euroja sitten.
Olisin itsekin luovuttanut jo aikaa sitten. Otin onnekseni deltalta vaihtoautotakuun, jonka piikkiin korjaukset ovat menneet.  ;D
Tänään vaihtoivat uuden kaksoismassan,
kun ajattelivat että siinä olis ollu valmistusvika, kun täristysoireet alkoivat suurinpiirtein sen jälkeen..No eipä tullut kuntoon sitten vieläkään :'( Nyt edessä on varmaan koko dsg laatikon vaihto..katotaan vielä mitä maahantuoja sanoo. :o

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy