DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

traktori

Itsellä ja vaimolla uudesta saakka ollut Octavia 2.0 TDI BKD DSG (märkä 6-vaihteinen) täytti toukokuussa 8 vuotta ja nyt mittarissa on 270 tkm. Vaihteistossa ei ongelmia, mutta ehkä uuteen verrattuna on vähän laiska lähtemään liikkeelle, ja joskus pienellä vaihteella vaihto ei tapahdu ihan pehmeästi.

Huollot tehty ohjelman mukaan näytön pyyntöjä seuraten. Autoa ei ole erityisesti säästelty, ja aina silloin tällöin tulee kokeiltua kiihtyvyyksiä sekä ohituskaistalla että liikennevaloissa. Silloin tällöin myös vedetään jarrutonta peräkärryä ja jarrullista venetraileria.

Moottorissa muuten kaikki ok, mutta kaksoismassavauhtipyörä vaihdettiin n. 180 tkm kohdalla ja nyt viimeisessä huollossa (265 tkm) tandempumppu vaihdettiin.

Eli tuo märkä DSG on toiminut oikein luotettavasti, mutta kun otin juuri uuden bensa-auton toiseksi, en siihen uskaltanut ottaa kuivaa DSG:tä. Siihen toki osaltaan vaikutti hintakin.

samper

Minulla on 60.050 km takana nyt tänään, 19.9-14, manuaali Golf VI comfortti, 90kW, 4v vanha kulkine. Tekee kovasti mieli vaihtaa automaatti-golf, joko Variantti tai Sportsavan, mutta edelleen arveluttaa tuo dsg-loota  :-\  mitä helekuttia siis teen, ostaako vai eikö osta, siis automaatti laatikolla. En valvo öitä kyseisen asian takia enkä siis näe painajaisiakaan hajonneesta lootasta, mutta  :o
Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

Spoonie

Lainaus käyttäjältä: Spoonie - 19.09.14 - klo:07:57
Käytin vaimon Altean kyseisessä kampanjassa maanantaina. Huomasin eroa vanhaan softaan sen verran, että uusi softa vaihtoi vaihdetta pehmeämmin. Eilen illalla sitten kävin auton tankkaamassa ja huomasin, että auto täristää kakkosvaihteella kun lähdetään esim valoista. Eli pysähdytty ja lähdetään liikkeelle, ensin ykkönen ja sitten kakkonen (täristää) kolmonen ok.. jne. Teki tuon kaksi kertaa sen noin 5 km matkalla. Vaimo sanoi, ettei ole koskaan hänellä tärissyt. Täytyypi seurata tilannetta. Mittarissa tällä hetkellä 62tkm.
Tähän lisäyksenä, että tänään täristi myös vaimon käytössä, joten selkeästi siellä vikaa on. Täytyy maanantaina soittaa seat centeriin...

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: samper - 19.09.14 - klo:16:15
Minulla on 60.050 km takana nyt tänään, 19.9-14, manuaali Golf VI comfortti, 90kW, 4v vanha kulkine. Tekee kovasti mieli vaihtaa automaatti-golf, joko Variantti tai Sportsavan, mutta edelleen arveluttaa tuo dsg-loota  :-\  mitä helekuttia siis teen, ostaako vai eikö osta, siis automaatti laatikolla. En valvo öitä kyseisen asian takia enkä siis näe painajaisiakaan hajonneesta lootasta, mutta  :o

Ã,,lä sitten osta VAGia. Maailma on täynnä muitakin merkkejä. Esim. 308SW:n saat Oikealla Automaatilla Varianttia halvemmalla (ja laadukkaampana).

M@tti

Nyt Passatissa uusi DSG laatikko.
Vanha oire oli liikennevaloihin pysähtyessä vaihde indikaattorin tilalle ilmestyi kiintoavaimen kuva ja vaihde ei vaihtunut ykköstä isommalle.
Auton uudelleen käynnistys sai laatikon toimimaan normaalisti. Oire ilmeni noin 1-2 x/2kk.
Uuden laatikon kustansi valmistaja ja puolet työn osuudesta. Minun maksettavaksi jäi puolet työstä.
Alppilan Autohuolto saa minulta kiitettävän arvosanan ongelman hoidosta.
ex - Scout TDI 2008
ex - Passat Highline TDI 2011
Scout TDI 2015

heifetz

73tkm ajettu ja viime aikoina alkanut luistattaa kytkintä 2-vaihteelta vaihtaessa. Vika ei aina esiinny joten odottelen että vika yleistyy sen verran ettei tule 'demo-efektiä' pajalla ja minulle punaisia poskia. Sinänsä harmi koska auto on muuten ollut erittäin luotettava. Vaihteistosta huolimatta tämä on laadukkain auto mikä käytössäni on ollut.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

pomo

Lainaus käyttäjältä: samper - 19.09.14 - klo:16:15
Minulla on 60.050 km takana nyt tänään, 19.9-14, manuaali Golf VI comfortti, 90kW, 4v vanha kulkine. Tekee kovasti mieli vaihtaa automaatti-golf, joko Variantti tai Sportsavan, mutta edelleen arveluttaa tuo dsg-loota  :-\  mitä helekuttia siis teen, ostaako vai eikö osta, siis automaatti laatikolla. En valvo öitä kyseisen asian takia enkä siis näe painajaisiakaan hajonneesta lootasta, mutta  :o

Ainahan automaatti on kalliimpi korjata kuin manuaali,  varsinkin nykyaikainen automaatti. Tässäkin ketjussa mainittu "oikea" automaatti eli momentimuuntimellinen? on ainakin minusta hanurista. Ainoa hyvä jolla olen ajanut on porsche 911 turbon laatikko. Dsg:stä on vain positiivisia kokemuksia, jos on vikaa ollut ne on korjattu takuuseen. Itellä ei ole vielä ollut dsg:tä, mutta töissä on. Loistava vehje! Jos ostaa uuden niin eihän siihen ensimmäisen 5 vuoden aikana tuleviin vikoihin juuri tarvi itse rahallisesti panostaa jakuluttaa vähemmän kuin manuaali eli säästöä tulee polttoaineessa?

Geoman

Momentinmuunnin on työkonemainen. Momentinmuuntimen ideahan on, että kuormituksen kasvaessa se "luistaa" ja moottorin kierroluvun noustessa vääntömemntti kasvaa - sopii työkoneisiin kuten MB W124.

Itse en voi muuta kuin pitää DSG6:ta hyvänä ainakin toistaiseksi (vain 90 tkm), mutta ole vetänyt 1.8 m korkeaa kuomullista perävaunua - ainoastaa peruutettaessa (pehmeällä tai ylämäkeen)  pitää hieman kikkailla välttääkseen kytkimen luistamista - vaunun kanssa taajamissa pidän vaihjeen S-asennossa.

No mielihän voi muuttua, jos vaikeuksia tulee, mutta vaikeinta on ollut DSG-aiheisen foorumin lukeminen.

Mara

VW Golf 1,6 TDI vm 2012, takuu ummessa

Autoon vaihettiin kytkin 62000 km jälkeen. Merkkihuollon kulut vaihdosta olivat: Osat veroineen 716,82 ja työ 599,20 eli yhteensä 1316,02

Minulle kulut olivat vain murto-osan em summasta, en pidä täyttäkään kustannusta mitenkään älyttömänä. Netistä kytkin löytyisi 300,- halvemmalla ja työkin pikkupajalta varmaan puoleen hintaan.

Ongelma vain on sen kytkimen kestävyys, jos se pitää vaihtaa 60000 km välein.

firstvw

200tkm tuli täyteen --> vastausta piti vaihtaa, mutta edelleen ilman DSG vikoja

Keni1

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 27.12.14 - klo:20:08
200tkm tuli täyteen --> vastausta piti vaihtaa, mutta edelleen ilman DSG vikoja

Joo joo mutta mikä DSG kyseessä, niitä on useampi malli. Ja se että ei ole vikaa ei ole mikään vika :)

DSG 6 ja vahvempi märkäkytkiminen DSG 7 tiedetään varsin hyviksi, niitä löytyy hieman paremmista malleista, Golfit ja Polo sekä vastaavat sisarmallit Skodalla ja Seatilla on sillä heikolla DSG 7 vaihteistolla, DSG 6:ssa oli sen alkutaipaleella ongelmia mutta lienee ok nykyään, itse uskaltaisin varauksetta ostaa uuden DSG 6 vaihteistolla olevan auton mutta DSG 7 kuivakytkin jää kauppaan.

firstvw

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 27.12.14 - klo:20:26
Joo joo mutta mikä DSG kyseessä, niitä on useampi malli. Ja se että ei ole vikaa ei ole mikään vika :)

DSG 6 ja vahvempi märkäkytkiminen DSG 7 tiedetään varsin hyviksi, niitä löytyy hieman paremmista malleista, Golfit ja Polo sekä vastaavat sisarmallit Skodalla ja Seatilla on sillä heikolla DSG 7 vaihteistolla, DSG 6:ssa oli sen alkutaipaleella ongelmia mutta lienee ok nykyään, itse uskaltaisin varauksetta ostaa uuden DSG 6 vaihteistolla olevan auton mutta DSG 7 kuivakytkin jää kauppaan.

No eikö se tuosta sigusta selviä? Mutta dsg6 siis kyseessä. Ja tuo mutta pitäisi kyllä vaihtaa ja-sanaan :)

tapz

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 27.12.14 - klo:20:26
DSG 6 ja vahvempi märkäkytkiminen DSG 7 tiedetään varsin hyviksi, niitä löytyy hieman paremmista malleista, Golfit ja Polo sekä vastaavat sisarmallit Skodalla ja Seatilla on sillä heikolla DSG 7 vaihteistolla, DSG 6:ssa oli sen alkutaipaleella ongelmia mutta lienee ok nykyään, itse uskaltaisin varauksetta ostaa uuden DSG 6 vaihteistolla olevan auton mutta DSG 7 kuivakytkin jää kauppaan.

Onkos tämä märkäkytkiminen DSG-7 nyt ihan faktatietoa? Eikös koko DSG-7:n idea ole se, että se on kaikin puolin mahdollisimman taloudellinen. Kuivana siitä saadaan pienempi ja kevyempi. Jotenkin ei tuntuisi taloudellisesti järkevältä valmistaa tuollaista välimallia. Suuntahan on muutenkin se, että uuteen Golfiin tulevan DSG-10:n myötä laatikkoja on jossain vaiheessa kansanmalleissa käytössä enää yhden tyyppinen.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

jni

Lainaus käyttäjältä: tapz - 28.12.14 - klo:13:05
Onkos tämä märkäkytkiminen DSG-7 nyt ihan faktatietoa?

On. On ollut jo pitkään. Käytössä mm. Tiguanissa ja Transporterissa.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Keni1

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 27.12.14 - klo:21:01
No eikö se tuosta sigusta selviä? Mutta dsg6 siis kyseessä. Ja tuo mutta pitäisi kyllä vaihtaa ja-sanaan :)

Siinä sigussa mikä mulle näkyy lukee vain DSG, eikä siitä ei kyllä selviä mikä DSG kyseessä, niin hyvin en eri malleja tunne että osaisin tuosta varmuudella päätellä, otaksun kuitenkin että koska 07 Passatti kyseessä niin tosiaan DSG 6 siinä varmaan on, mutta ja/tai ja koska noin vanhan niin eiköhän ole ollut myös ne alkupään ongelmat vielä tuossakin vai mitä, vai onko auto ollut sulla uudesta asti ja ilman vaihteistovikoja menty, mikä munkki onkaan käynyt :)

Keni1

Lainaus käyttäjältä: tapz - 28.12.14 - klo:13:05
Onkos tämä märkäkytkiminen DSG-7 nyt ihan faktatietoa? Eikös koko DSG-7:n idea ole se, että se on kaikin puolin mahdollisimman taloudellinen. Kuivana siitä saadaan pienempi ja kevyempi. Jotenkin ei tuntuisi taloudellisesti järkevältä valmistaa tuollaista välimallia. Suuntahan on muutenkin se, että uuteen Golfiin tulevan DSG-10:n myötä laatikkoja on jossain vaiheessa kansanmalleissa käytössä enää yhden tyyppinen.

Märkäkytkiminen kestää 550 Nm väännöt kun kuivakytkiminen 250 Nm, on siinä yli kahden laatikon ero että eiköhän se kestä arkikäyttöä myös sporteissa.

Olen itse ajanut sekä 250 Nm DSG 7:lla että DSG 6:lla, ero on melkoinen, DSG 6 uudessa todella tehokkaassa autossa oli erittäin jämäkkä laitos ja välitykset eivät olisi voineet olla paremmat, siksi ei voi kuin suositella sitä. Sen sijaan 250 Nm DSG 7 ei voi suositella kenellekkään, se kyllä toimii sen hetken mutta kun oireet alkaa niin huomaa miten heikkolaautuinen se on, uutena oli ihan hyvä joten koeajo uudella voi hieman hämätä luulemaan liikoja. DSG 7 (250 Nm versio) ei sovi sportteihin vaan joihinkin 1.2 TSI malleihin korkeintaan, niissä sen käyttö on ihan perusteltua mutta kun se on isketty myös 192 heppaseen Polo GTI:hin niin sitä en ymmärrä lainkaan, varsinkin kun moottorin väännöt on jouduttu kuristamaan laatikon ehdoilla 320 Nm -> 250 Nm ja se on kyllä syvältä, manuaalia ei suomessa edes vaihtoehtona tarjota vaikka manuaalin piti olla se ykkösvaihtoehto ja DSG 7 optiona. Tuohon kun saadaan vielä muutos niin ehkä vaikenen aiheesta ehkä en, volkkarin kanssa kun on vielä kana kynimättä :)

tapz

Lainaus käyttäjältä: jni - 28.12.14 - klo:13:18
On. On ollut jo pitkään. Käytössä mm. Tiguanissa ja Transporterissa.

Kyse ei taida olla DSG-vaihteistosta vaan S-tronicista, koska on vain Audin mallistossa. Ken1 mainitsi, että Golfissa ja Polossa on märkä DSG-7 ja sisarmalleissa kuiva. Mistä tällainen tieto on peräisin? 1.4 TSI:n kaltaisiin autoihin tuskin on laitettu maastureihin suunniteltua isoa ja painavaa laatikkoa. Tehokkaampien mallien osalta ainakaan mikään alla olevista artikkeleista ei tue väitettä:

"The Polo GT TDI will produce 93 BHP of power at 4200 RPM and 230 Nm of torque"

http://www.motorbeam.com/2013/05/cars/volkswagen-polo-cars/volkswagen-polo-gt-tdi-mated-to-7-speed-dsg-box/

"upcoming Volkswagen Polo R will be powered by a 2.0 liter four-cylinder turbocharged engine, which will produce an impressive 250 HP. The unit will be mated to a six-speed DSG automatic transmission, which will send the power to the 4MOTION all-wheel drive system"

http://www.inautonews.com/vw-planning-polo-r-with-4motion-and-250-hp#.VJ_3ysAJU

Golf GTI 2.0 TSI DSG
6-speed DSG

http://www.vw.co.za/en/models/gti/trimlevel_overview.s9_trimlevel_detail.suffix.html/gti~2F2-0-gti-bluemotion-technology-dsg.html
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

tapz

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 28.12.14 - klo:14:25
Olen itse ajanut sekä 250 Nm DSG 7:lla että DSG 6:lla, ero on melkoinen, DSG 6 uudessa todella tehokkaassa autossa oli erittäin jämäkkä laitos ja välitykset eivät olisi voineet olla paremmat, siksi ei voi kuin suositella sitä. Sen sijaan 250 Nm DSG 7 ei voi suositella kenellekkään, se kyllä toimii sen hetken mutta kun oireet alkaa niin huomaa miten heikkolaautuinen se on, uutena oli ihan hyvä joten koeajo uudella voi hieman hämätä luulemaan liikoja. DSG 7 (250 Nm versio) ei sovi sportteihin vaan joihinkin 1.2 TSI malleihin korkeintaan, niissä sen käyttö on ihan perusteltua mutta kun se on isketty myös 192 heppaseen Polo GTI:hin niin sitä en ymmärrä lainkaan, varsinkin kun moottorin väännöt on jouduttu kuristamaan laatikon ehdoilla 320 Nm -> 250 Nm ja se on kyllä syvältä, manuaalia ei suomessa edes vaihtoehtona tarjota vaikka manuaalin piti olla se ykkösvaihtoehto ja DSG 7 optiona. Tuohon kun saadaan vielä muutos niin ehkä vaikenen aiheesta ehkä en, volkkarin kanssa kun on vielä kana kynimättä :)

Minulla oli DSG-7 1.8 TSI:n rinnalla. En voi allekirjoittaa väitettä, etteikö sitä voisi suositella kenellekään. Ei se käsiin hajonnut ainakaan ensimmäisen 100tkm aikana. Oikein miellyttävä ja polttoainetaloudellinen ajaa. Uudessa autossani on niinikään DSG-7, mutta 1.4 TSI koneen rinnalla. En tiedä kuinka paljon vaihteisto on uudistunut edellisestä, mutta on ainakin entistä miellyttävämmän tuntuinen. Kilometrejä on vasta parituhatta, joten aika näyttää kestävyyden.

Mitenköhän uusi DSG-10, onko se kuiva vai märkä? Ainakin se on saman painoinen ja kokoinen, kuin kuiva DSG-7. Jos kuiva kytkin on ongelma, niin kohta ongelma on kaikissa konsernin autoissa.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

Keni1

Lainaus käyttäjältä: tapz - 28.12.14 - klo:14:34
... Ken1 mainitsi, että Golfissa ja Polossa on märkä DSG-7 ja sisarmalleissa kuiva. Mistä tällainen tieto on peräisin? 1.4 TSI:n kaltaisiin autoihin tuskin on laitettu maastureihin suunniteltua isoa ja painavaa laatikkoa. Tehokkaampien mallien osalta ainakaan mikään alla olevista artikkeleista ei tue väitettä:

...

Eikä, en varmasti ole tuollaista väittänyt en ainakaan tarkoituksella, nimenomaan Golf ja Polo sekä konsernin sisarmallit Skodalla ja Seatilla on varustettu DSG 7:lla jossa kuivakytkin ja joka kestää vain 250 Nm väännöt. Edellisessä kommentissani on lisää aiheesta ja todettu mihin DSG 7 kuivakytkin malli oikeasti sopii ja mihin ei.

On perin kummallista että kun volkkarilla ei ole tarjolla DSG:tä pikkusporttiin niin se ratkaisee asian kuristamalla moottorin vääntöjä ja uskottelee että kauppakassin vaihteisto GTI -luokan sportissa on muka ok? No ei tietenkään ole mutta kyllä DSG 7 kauppakassissa menee siinä mikä muukin vaihteisto, no hätä ei vaihteisto ihan täysin katastrofi ole mutta sen rajoitteet olisi hyvä tietää autoa ostaessa, niitä ei kyllä tiskillä huudella eikä brosyyreissa kerrota.  Esim. peräkärryn tai asuntovaunun veto 250 Nm väännöt kestävällä vaihteistolla, onnistuuko?

kt

#1310
No ennen kuin alatte enemmän olemaan "erimieltä", niin lukaiskaa vaikka tästä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox#Transverse_DSG

Minullakin on ollut aikaisemmin DSG6 ja nyt DSG7 ja kummallakin olen matkannut 90 tkm ongelmitta. Ja peräkärryä olen vetänyt halkokuorma (2 pinom3) päällä pitkiä matkoja kummallakin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Keni1

Lainaus käyttäjältä: tapz - 28.12.14 - klo:14:51
Minulla oli DSG-7 1.8 TSI:n rinnalla. En voi allekirjoittaa väitettä, etteikö sitä voisi suositella kenellekään. Ei se käsiin hajonnut ainakaan ensimmäisen 100tkm aikana. Oikein miellyttävä ja polttoainetaloudellinen ajaa. Uudessa autossani on niinikään DSG-7, mutta 1.4 TSI koneen rinnalla. En tiedä kuinka paljon vaihteisto on uudistunut edellisestä, mutta on ainakin entistä miellyttävämmän tuntuinen. Kilometrejä on vasta parituhatta, joten aika näyttää kestävyyden.

Jos moottorin väännöt on rajoitettu 250 Nm niin aivan sama mikä mylly nokilla, kuiva DSG 7 kestää sen mutta ei enempää, siksi se on enempi sellainen 100 heppasten pikkuautojen vaihteisto kuin sporttien, 1.8 TSI tarjoaa parhaimmillaan 320 Nm vakiona, sinulla tuskn tuo version nokilla vaan sellainen 250 Nm version joka myös uudessa Polo GTI:ssä. 250 Nm on kuivan DSG 7:n maksimiväännönkesto turvarajoineen eli aika limitillä mennään jos yli 200 Nm vääntöiseen moottiin tuo yhdistetään, se on mun pointti.

Silloin kun itse ostin DSG 7 Polo GTI:n vuonna 2010, ei ollut missään mitään tietoa siitä että laatikko ei kestä yhtään enempää kuin tuon 250 Nm mikä 1.4 TSI kaksoisahdetusta oli ulos otettu. Nyt tietoa on jaossa ja tuskin siitä mitään haittaa on että asian tietää jo autoa ostaessa vai kuinka?

tapz

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 28.12.14 - klo:14:56
Eikä, en varmasti ole tuollaista väittänyt en ainakaan tarkoituksella, nimenomaan Golf ja Polo sekä konsernin sisarmallit Skodalla ja Seatilla on varustettu DSG 7:lla jossa kuivakytkin ja joka kestää vain 250 Nm väännöt. Edellisessä kommentissani on lisää aiheesta ja todettu mihin DSG 7 kuivakytkin malli oikeasti sopii ja mihin ei.

On perin kummallista että kun volkkarilla ei ole tarjolla DSG:tä pikkusporttiin niin se ratkaisee asian kuristamalla moottorin vääntöjä ja uskottelee että kauppakassin vaihteisto GTI -luokan sportissa on muka ok? No ei tietenkään ole mutta kyllä DSG 7 kauppakassissa menee siinä mikä muukin vaihteisto, no hätä ei vaihteisto ihan täysin katastrofi ole mutta sen rajoitteet olisi hyvä tietää autoa ostaessa, niitä ei kyllä tiskillä huudella eikä brosyyreissa kerrota.  Esim. peräkärryn tai asuntovaunun veto 250 Nm väännöt kestävällä vaihteistolla, onnistuuko?

Taisin lukea tuon Golf/Polo kohdan viestistäsi hieman huolimattomasti. Pahoitteluni.

DSG-10 on varmaan kehitetty ratkaisemaan nykyinen ongelma, jossa eri malleissa täytyy olla eri vaihteistoja ja vääntöä täytyy rajoittaa.

Olen vetänyt 1.4 TSI DSG7 yhdistelmällä kevyttä peräkärryä. Ei ongelmia. Asuntovaunua en kyllä lähtisi vetämään.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

tapz

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 28.12.14 - klo:15:05
Jos moottorin väännöt on rajoitettu 250 Nm niin aivan sama mikä mylly nokilla, kuiva DSG 7 kestää sen mutta ei enempää, siksi se on enempi sellainen 100 heppasten pikkuautojen vaihteisto kuin sporttien, 1.8 TSI tarjoaa parhaimmillaan 320 Nm vakiona, sinulla tuskn tuo version nokilla vaan sellainen 250 Nm version joka myös uudessa Polo GTI:ssä. 250 Nm on kuivan DSG 7:n maksimiväännönkesto turvarajoineen eli aika limitillä mennään jos yli 200 Nm vääntöiseen moottiin tuo yhdistetään, se on mun pointti.

Silloin kun itse ostin DSG 7 Polo GTI:n vuonna 2010, ei ollut missään mitään tietoa siitä että laatikko ei kestä yhtään enempää kuin tuon 250 Nm mikä 1.4 TSI kaksoisahdetusta oli ulos otettu. Nyt tietoa on jaossa ja tuskin siitä mitään haittaa on että asian tietää jo autoa ostaessa vai kuinka?

250Nm/160hp oli 1.8:ssa. En todellakaan sanoisi sitä tehottomaksi koneeksi. Oli todella ilo ajella ja ohitella pitkiäkin rekkoja. Repivissä kiihdytyksissä vaihteisto lensi välillä päältä pois ja piti ajaa tien sivuun "boottamaan" auto. Ilmeisesti moottorin väännönrajoitin ei oikein toiminut ja laatikon turvamekanismit löivät päälle. Uudessa 1.4:ssa on niin ikään 250Nm vääntöä (yhdellä turbolla), joten tuskin laatikko kestää sen kanssa yhtään paremmin tai huonommin, kuin 1.8:n kanssa.

Ei varmaan ole haittaa tietää, ettei laatikko kestä tuon suurempaa vääntöä. Tosin ei kai tuolla ole merkitystä, ellei aio virittää moottoria.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

jni

Lainaus käyttäjältä: tapz - 28.12.14 - klo:14:34
Kyse ei taida olla DSG-vaihteistosta vaan S-tronicista, koska on vain Audin mallistossa.


Ja ihan selvyyden vuoksi kyse ON DSG:stä. Kuten mainitsin ainakin Tiguanissa ja Transporterissa sitä on käytetty (poikkittaismoottorisissa autoissa). Olen itse ajanut.

Ja samaa potaskaa eri paketissa nuo S-tronicitkin ovat. Sama millä nimellä kaupamiehet niitä kutsuvat.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: tapz - 28.12.14 - klo:15:12
250Nm/160hp oli 1.8:ssa. En todellakaan sanoisi sitä tehottomaksi koneeksi. Oli todella ilo ajella ja ohitella pitkiäkin rekkoja. Repivissä kiihdytyksissä vaihteisto lensi välillä päältä pois ja piti ajaa tien sivuun "boottamaan" auto. Ilmeisesti moottorin väännönrajoitin ei oikein toiminut ja laatikon turvamekanismit löivät päälle. Uudessa 1.4:ssa on niin ikään 250Nm vääntöä (yhdellä turbolla), joten tuskin laatikko kestää sen kanssa yhtään paremmin tai huonommin, kuin 1.8:n kanssa.

Ei varmaan ole haittaa tietää, ettei laatikko kestä tuon suurempaa vääntöä. Tosin ei kai tuolla ole merkitystä, ellei aio virittää moottoria.

Eikö tuosta aiheutunut vaaraa muille tielläliikkujille kun kovassa vauhdissa laatikko tuolleen lakkasi toimimasta, mulle kävi vastaavaa myös hitaassa vauhdissa ja silloin autoa ei ohjattu kuin jarrulla ja ihan puun takaahan tulee tuo vika ei oireile mitenkään eikä jätä edes virhelokia.

Tuossa sun tapauksessa olet ostanut aivan perus sportin ja kyllä tuossa aika limiteillä on menty kun koneessa vaihteiston kestämä maksimivääntö, ajoin itsekkin lähes 40 tkm kahdella DSG 7:lla ilman korjauksia, ne kuitenkin muuttuivat käytön aikana selvästi huonommiksi, oireet ihan samoja mitä moneen otteeseen mainittu mutta rikki en niitä saanut, toisessa oli peräti 180 heppaa tehoa, toisessa 122 heppaa.

tapz

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 28.12.14 - klo:15:35
Eikö tuosta aiheutunut vaaraa muille tielläliikkujille kun kovassa vauhdissa laatikko tuolleen lakkasi toimimasta, mulle kävi vastaavaa myös hitaassa vauhdissa ja silloin autoa ei ohjattu kuin jarrulla ja ihan puun takaahan tulee tuo vika ei oireile mitenkään eikä jätä edes virhelokia.

Tuossa sun tapauksessa olet ostanut aivan perus sportin ja kyllä tuossa aika limiteillä on menty kun koneessa vaihteiston kestämä maksimivääntö, ajoin itsekkin lähes 40 tkm kahdella DSG 7:lla ilman korjauksia, ne kuitenkin muuttuivat käytön aikana selvästi huonommiksi, oireet ihan samoja mitä moneen otteeseen mainittu mutta rikki en niitä saanut, toisessa oli peräti 180 heppaa tehoa, toisessa 122 heppaa.

Minulla laatikko ei koskaan lakannut vauhdissa toimimasta. Vain kaasu pohjassa liikennevaloista liikkeelle lähtiessä. Ohjaus ja jarrut toimivat normaalisti, mutta vaihde lukkiutui ykköselle, kunnes auton sammutti ja käynnisti uudelleen. Mitää vikavaloa ei mittaristoon syttynyt, eikä huollossa koskaan mainittu mistään vikakoodista. Nykyisellä autolla on tullut ajeltua paljon rauhallisemmin, vaikka uusi 1.4 lähtee sekin paikaltaan ihan kiitettävästi. Heppoja uudessa on 140, vanhassa oli 160. Koeajoin nykyistä autoa ostaessani myös uutta 1.8:sia, jossa 180hv. Se ei tuntunut edes S-asennolla läheskään niin agressiiviselta, kuin oma vanhempi 1.8 DSG:ni.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

kt

Lainaus käyttäjältä: tapz - 28.12.14 - klo:18:07
... Vain kaasu pohjassa liikennevaloista liikkeelle lähtiessä...

Laatikko onkin niin viisas, että se ennakolta pyrkii estämään vaaratilanteet... 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tapz

Lainaus käyttäjältä: kt - 28.12.14 - klo:18:17
Laatikko onkin niin viisas, että se ennakolta pyrkii estämään vaaratilanteet... 8)

Joo, se on kätevää, kun vaihteisto lakkaa toimimasta, jos vaikka rekka syöksyy kohti ja pitäisi päästä nopeasti alta pois  :o
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

kt

^Silloin pitää vain muistaa, ettei paina pedaalia pohjaan. Kyllä sieltä yleensä ehtii pois, ellei ole itseensä jo alle ajanut. ;D
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy