DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

Keni1

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.05.14 - klo:10:42
Muistatko, suuttuiko kukaan silloin kun toit asiat ensimmäisen kerran täällä esille? Vai tapahtuiko se vasta viidennellä kerralla? Vaiko kahdennellakymmenennellä?

Kyllä se pinna sulla palo ihan heti, menikö minuutti vai kaks kun olit jo naama punasena täällä huutamassa, etkä muistaakseni ollut ainoa vaan teitä on aina tasan tietty joukko, mukaan saitte jossain vaiheessa vielä japankin rääkymään. Mä en kuule noteeraa teitä mitenkään voitte kirjoitella ihan mitä lystäätte.

Jyri

Ja sitten palataan otsikon mukaiseen aiheeseen, kiitos!

TAEA


psssst

Moro,

Paljon asiaa keskustelussa, mutta osaisiko joku kommentoida seuraavaa:

Onko DSG-7v kehittynyt vuosien varrella, eli onko jossain vaiheessa tuotekehitystä laatikot muuttuneet luotettavammiksi?
Eri generaatioita, jotka voisi tunnistaa tyyppinumerosta tms?
Kiikarissa loppuvuoden 2011 Golf 1.2TSI + DSG-7v.



Reissumies

Tänään hain merkkiliikkeestä varaosia Octaviaan niin samalla kone ilmoitti DSG-kampanjasta joka koskee myös minun kulkupeliä (öljyn vaihto+ohjelmiston päivitys).

Saas näkee loppuuko DSG:n turhat arpomiset ja ajoittain laiskat liikkeellelähdöt tähän päivitykseen. Ensi viikolla ollaan viisaampia...
5 * Octavia vm. 2003-2015
Superb Combi 2018 Elegance/2.0 TDI/DSG-7
Superb Combi 2023 1.4 TSI PHEV Style iV BusinessLine DSG Autom.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: psssst - 13.05.14 - klo:09:33
Moro,

Paljon asiaa keskustelussa, mutta osaisiko joku kommentoida seuraavaa:

Onko DSG-7v kehittynyt vuosien varrella, eli onko jossain vaiheessa tuotekehitystä laatikot muuttuneet luotettavammiksi?
Eri generaatioita, jotka voisi tunnistaa tyyppinumerosta tms?
Kiikarissa loppuvuoden 2011 Golf 1.2TSI + DSG-7v.

Moro,

Aika hiljasta mutta en ihmettele kun tuo voimalinja kyseessä :)

Kerrottakoon, että voit luottaa seuraaviin faktoihin:
- Turbo vaihtuu 30 tkm välein, sinulla on jatkuvasti melkein uusi Turbo, eikö se ole luotettavuuden merkki jos mikä.
- myös jakoketju kuuluu samaan 30 kerhoon, 30 tkm taitaa olla ihan passeli vaihtoväli, ihan vaan varmuuden vuoksi vaihtavat, ei se montaa tonnia maksa.
- yllätys yllätys, paljon parjattu DSG 7 kestää keskim. peräti 50 tkm, korjauskaan ei maksa montaa tonnia joten ole huoleti, voit luottaa että ilo mielin korjaavat joka kerta kun korjaamolle kiikutat.

Summasummarum, luotettavuutta on parennettu tiheämmillä korjaamokäynneillä, vaikka ajaisit autolla useitakin vuosia, voit aina kehuskella että siinä on melkein uusi Turbo ja just laitettu kytkinpakka ja kuuntele, jakoketju ei rallata yhtään kun just vaihtoivat :)

Ajattele miten helppo on myöhemmin myydä kun kaikki kuluvat osat vaihdetaan tuhkatiheään, just vaihdettu se ja se, ei tarvi ostajan kun tankilla käydä ja nauttia ajamisesta, huoltojen ajan saa ajella vuokra-autolla joka ei maksa kuin satasen päivä + bensat.

Että sinuna en miettisi enää hetkeäkään vaan lähtisin makuupussin kanssa lähimmän autoliikkeen portille odottamaan kun se huomenna aukee, mee heti ettei sitä viimestä viedä nenän edestä.

Gulf

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 16.05.14 - klo:22:38
Että sinuna en miettisi enää hetkeäkään vaan lähtisin makuupussin kanssa lähimmän autoliikkeen portille odottamaan kun se huomenna aukee, mee heti ettei sitä viimestä viedä nenän edestä.

Joo, näitä ei riitä kaikille? Siinä tiivis paketti vag-konsernin nykylaadusta?

Joten, jos pinkka on kunnossa, äkkiä kaupoille, mutta jos olet tarkka ylimääräisistä korjauskuluista, niin pysy kaukana.

Geoman

#1237
Edelleen toivoisin, että joku joka hallitsee tämän foorumin avaisi DSD6, DSG7 ja jakoketju-aiheille oman tosiasioita käsittelevän foorumin. Populistiset mielipiteet (pitäisi perustella niiden totuudenmukaisuus). Tämä vaatii hieman työtä, mutta esim tämän mallin mukaan "https://www.dsg-survey.com/results/20140426_DSG_Survey_result.htm". Se olisi arvokasta tietoa - vaatii tietysti joltain asiaan paneutumista.

Populististen heittojen vaarana on se, että ehjä auto muuttuu vainoharhaisuuden ja huonon itsetunnon tukemana vialliseksi.

Kirjoittajat ovat yleensä kuulleet asian joltain, joka ehkä taas on kuullut sen jossain?

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 07.05.14 - klo:09:12
Tämä on hyvä ongelmaketju, mutta vaikea seurata sen pituuden vuoksi.

Ehdottaisin, että avattaisiin oma keskustelu DSG7 (DQ200) ja DSG6 (DQ250). Selkeää olisi, jos ne käsittelisivät vain keskustelun avaamisen jälkeisiä vaurioita ja olisi kerrottu auton valmistusno tai vähintäinkin valmistumisajankohta ehkä myös laatikkotyyppi huoltokirjasta (valmistusno:sta irtoaisi enemmän tietoa kuten esim. valmistuspaikka). Kytkimet ja kaksoismassavauhtipyörät tulevat ilmeisesti mukaan, koska niiden vuikautumista ei aluksi pysty eroittamaan "DSG"-viasta? DSG7:n kytkin on ilmiesesti vikaherkempi?

Oma näkemykseni on, että saisimme oikeamman kuvan kyseisistä ongelmista ja mahdollisesti paremman kuvan nykyisistä DSG-laatikoista. Ei ole VW-auton omistajalle hyvä asia, jos auton jälleenmyyntiarvo heikkenee ilman perusteita.
Lainaus Stallione:lta:

"Kannatan! Itseäkin kiinnostaa kovin nuo laatikoiden valmistusajankohdat. Joitakin päivityksiä on ehkä tehty kuitenkin vuosien mittaan mistä kuluttajalla ei tietoa.

Eräs tuttuni on maahantuonnissa varaosamyyjänä suomen suurimpiin huoltopajoihin ja puhui kerran että dsg6:ta on olemassa 3 eri versiota. Tarvitsi tiedot kun tilailin kaksoismassapyörää? Onkohan näin?

Esim nettiautossa kun käy läpi vaggilaisia 2.0tdi dsg6 2008 jälkeen tehtyjä yli 250tkm ajettuja pelejä niin dsg vikoja ei löydy/ ilmoiteta vaikka turbo ja kaksoismassaviat ilmoitetaan useissa kymmenissä tapauksissa.

2004-2007 sitten löytyy jo useita myynnissä olevia joissa dsg6-laatikkoon on vaihdettu mekatroniikka. Voipi olla tietty ettei kestä aikaa niin hyvin nuo laatikot?"

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 17.05.14 - klo:09:25
Edelleen toivoisin, että joku joka hallitsee tämän foorumin avaisi DSD6, DSG7 ja jakoketju-aiheille oman tosiasioita käsittelevän foorumin. Populistiset mielipiteet (pitäisi perustella niiden totuudenmukaisuus). Tämä vaatii hieman työtä, mutta esim tämän mallin mukaan "https://www.dsg-survey.com/results/20140426_DSG_Survey_result.htm". Se olisi arvokasta tietoa - vaatii tietysti joltain asiaan paneutumista.

Jokainen voi itse etsiä nuo tiedotteet netistä, vai pitääkö meidän surffailla kysyjän puolesta? Minun vastaukseni perustuvat omakohtaiseen kokemukseen ko. tekniikoista ja niiden viosta luettuihin kommentteihin ja se on minun saama käsitys asiasta. Se mitä valmistaja itse julkisesti esittää on varmasti kaunisteltua totuutta koska eivät esim. ensimmäisessä määräaikaishuollossa tehtyjä remontteja huoltokirjaan kirjaa, eivät kirjaa myöskään takuukorjauksia, näin autojen huoltohistoria ainakin volkkarilla näyttää siistiltä vaikka olisi tehty isosti korjauksia, aina silloin tällöin valistunut asiakas saa näitä selville ja sekös harmittaa. Huollosta kannattaa aina pyytää kaikki mahdollinen tieto mitä autoon on jouduttu milloinkin tekemään, pystyy sitten arvioimaan tulevia kustannuksia, liike-elämässä tehdään kustannusarvioita juurikin samasta syystä, asiakkaalla on oikeus tehdä samoin.

stallione

Pitääkö sinun kommentoida joka ikistä asiaa täällä? Minkä takia jokaiseen kirjoitukseen tarvitaan sun joku henkilökohtainen opastus? Rupeaa pikkuhiljaa polttamaan kiinni noihin sun adhd postauksiin ja idioottimaisiin mielipiteisiin.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

repomies

^Profiiliasetuksista voi hiljentää nimimerkkejä pysyväisluontoisesti.

Keni voisi ehkä laittaa signatureensa linkin vag-vastaisen epistolaansa, niin jäisi sitten turha toisto pois itse viesteistä.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: repomies - 17.05.14 - klo:11:31
^Profiiliasetuksista voi hiljentää nimimerkkejä pysyväisluontoisesti.

Keni voisi ehkä laittaa signatureensa linkin vag-vastaisen epistolaansa, niin jäisi sitten turha toisto pois itse viesteistä.

Kiva tietää että tuollainenkin mahdollisuus on olemassa.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: stallione - 17.05.14 - klo:11:20
Pitääkö sinun kommentoida joka ikistä asiaa täällä? Minkä takia jokaiseen kirjoitukseen tarvitaan sun joku henkilökohtainen opastus? Rupeaa pikkuhiljaa polttamaan kiinni noihin sun adhd postauksiin ja idioottimaisiin mielipiteisiin.

Huomaan että sinua todella alkaa kyrpimään  ;D

Semmosta se on kun vanne kiristää päätä, paljonko sulla on pelissä? Tonni? 3 tonnia?

stallione

Itsellä on yleensä ollut tapana käyttäytyä muita kohtaan täällä foorumilla kunnioittavasti. Jos joku kysyy jotain niin on äärimmäisen vittumaista kun aletaan neuvoa että etsi itse netistä.

Jos näyttäisi noi sun provopostaukset kaikessa mittakaavassa oiken alan asiantuntijalle niin se jo pelkästä tekstistäsi tekisi diagnoosin ja määräisi sulle jonkun lääkityksen. Ja tämä ei ole vittuilua.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

Keni1

Lainaus käyttäjältä: repomies - 17.05.14 - klo:11:31
Keni voisi ehkä laittaa signatureensa linkin vag-vastaisen epistolaansa, niin jäisi sitten turha toisto pois itse viesteistä.

Laitoin, onko nyt hyvä?

exlex

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 07.05.14 - klo:20:44
No tuossa Keni1 ehtikin ensin, olen täysin samaa mieltä, että vaihteiston täytyy kestää enemmän kuin 70 tkm? Ei ne varmaan marmorilla vastaan laita, jos olet valmis maksamaan sen 2-3 tuhatta remontista, kun autosta hajoaa dsg tai jakopää heti takuun loputtua? Mutta ei siinä, kaikilla on oikeus mielipiteeseen, mutta kyllä tehtaan kuuluu kantaa vastuu suunnittelu/tuotevirheistä?

Omasta mielestäni automaattivaihteiston on kestettävä 200 000km tai enemmän. Hyväksyn sen, että jotain pikku vikaa tulee noin 150 000km kohdalla, mutten ikinä hyväksy, että tulisi mitään jättiremontteja. Kyllä VAG:illa on ehdottomasti vastuu korjata vaihteisto ennen tuota. Maahantuojakin ilmoitti että tulee vastaan tuonne 200 000km saakka tai 5V, mutta saisivat ensisijaisesti poistaa vaihteistosta suunnitteluvirheet ennen myyntiä.  :D

exlex

#1246
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 17.05.14 - klo:09:25
Edelleen toivoisin, että joku joka hallitsee tämän foorumin avaisi DSD6, DSG7 ja jakoketju-aiheille oman tosiasioita käsittelevän foorumin.

Kannatan. Itse kun yrittänyt lukea tätä keskustelua ulkopuolisena, niin tästä ei saa oikein tolkkua. Ehdottomasti kannattaa tehdä omat keskustelut tai vähintään kysely josta näkyy selkeästi noi viat. Tuo tämän hetkeinen kysely on mielestäni tosi epälooginen ja sitä pitää yrittää tulkita. Jos aiheet olisi erillää ja niissä omat kyselyt, niin tuo olisi myös helpommin luettava.

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 17.05.14 - klo:11:11
Jokainen voi itse etsiä nuo tiedotteet netistä, vai pitääkö meidän surffailla kysyjän puolesta?

Mielestäni hyvin hallittukeskustelu sekä sekä selkeät aihepiirit, kuten "DSG 6 Viat" ja DSG 7 viat" ja noihin alle niitä koskevat viat ja tilastot / linkit helpottaisi huomattavasti ihmisiä. Tällä hetkellä tää on yksi sillisalaatti.

PS. siis tämä on ulkopuolisen mielipide. Itselläni ei ole kokemusta noista vioista.

stallione

Tuolla (moottori ja voimansiirto) etusivun oikeassa alareunassa on painike "uusi äänestys". Sen kun avaa voi laittaa otsikon ja vaihtoehtoja vastauksille.

Helppo tuo on tehdä mutta vaikea pähkäillä mitä kaikkea sinne laittaisi että asiasta tulisi mahd. selkeä? Siellä oli kuitenkin vaihtoehtosarakkeita vastauksille paljon jos niitä sinne haluaa lisäillä.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

exlex

Lainaus käyttäjältä: stallione - 17.05.14 - klo:12:34
Tuolla (moottori ja voimansiirto) etusivun oikeassa alareunassa on painike "uusi äänestys". Sen kun avaa voi laittaa otsikon ja vaihtoehtoja vastauksille.

Helppo tuo on tehdä mutta vaikea pähkäillä mitä kaikkea sinne laittaisi että asiasta tulisi mahd. selkeä? Siellä oli kuitenkin vaihtoehtosarakkeita vastauksille paljon jos niitä sinne haluaa lisäillä.

Erottomalla keskustelut kahteen ryhmään DSG 6 ja DSG 7 ja niihin siirretään nämä omat kyselyt ja tulokset täältä, niin toi kyselykin selkeytyy.

stallione

Eli tarkoitatko että tekisi kaksi täysin eri äänestystä dsg6 ja dsg7:lle?   Minkälaisia tietoja foorumilaiset sitten haluisivat? Kyse on kuitenkin äänestyssovelluksesta niin sinne ei voi oikein laittaa mitä tahansa kysymyksiä.

Uutena foorumilaisena voi tosiaan olla vaikeaa löytää asiaa näin pitkistä ja useista eri otsakkeiden alla olevasta teksteistä mutta on myös vaikeaa järjestää äänestystä missä olisi kaikki oleellinen.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

Keni1

Niin tai sitten voisi olla topikki, jossa kukin ilmoittaa millainen vaihteisto autosta löytyy (DSG 6 vai DSG 7), tai millaisesta vaihteistosta (DSG 6 tai DSG 7)jäsenellä on omaa kokemusta. Lisätietoa vaihteistoihin kaipaava voisi sitten vain selata listaa ja tehdä omat johtopäätökset, sääntönä topikille voisi olla, että pyydettäessä on näytettävä dokumenttia siitä että jäsenellä on oikeasti kokemusta DSG vaihteistosta ja sellaisella ajaa tai on ajanut, pelkkä koeajo autoliikkeen tai kaverin autolla ei riitä, sen perusteella voi korkeintaan kertoa että DSG on toimiessaan todella kiva ja hyvä, sitä tietoa voi kukin hankkia käymällä koeajamassa ko. vaihteistolla varustetun auton.

Topikin kommentit voisi olla muotoa:

DSG: 7
Montako DSG vaihteista autoa on tai on ollut: 2
Kilometrit yhteensä: 74 tkm
Viat: kerran heitti itsekseen vapaalle (molemmissa autoissa), mitään vikaa ei silloin löydetty, myöhemmin samaa anturivikaa on alettu korjaamaan DSG öljynvaihtokampanjalla.

Vapaa teksti: kummassakaan DSG 7:ssa ei tehty mitään korjauksia joista olisi mainittu, toisella ajettiin 36 tkm, toisella 38 tkm, molemmissa vaihteisto ikäänkuin väsyi, uutena vaihteisto oli skarppi, mutta myöhemmin selvästi joutui varsinkin paikaltaan lähdöissä odottelemaan että auto irtoaa viivalta, lähtöjä piti myös hieman harjoitella ettei nyi, missään tapauksessa DSG 7 ei säilytä sitä skarppia toimintaa mikä siinä uutena on vaan osat väsähtää nopeasti.

Huom! Topikissa ei sallitaisi mitään keskustelua tai väittelyä aiheesta, vaan kaikki viesteihin liittyvät kysymykset tulisi esittää toisessa vain kysymyksiä varten luodussa topikissa, siihen lainaus mitä tapausta kysymys koskee, jos ei saa vastausta niin sitten laittaa vaikka YV:tä. Näin tiedot ja muu keskustelu ei puuroudu keskenään vaan varsinainen DSG informaatio jäsenten autoista on aina selkeästi luettavissa ja tapaukset on tarvittaessa helppo lajitella.

exlex

#1251
Lainaus käyttäjältä: stallione - 17.05.14 - klo:12:52
Eli tarkoitatko että tekisi kaksi täysin eri äänestystä dsg6 ja dsg7:lle?   Minkälaisia tietoja foorumilaiset sitten haluisivat? Kyse on kuitenkin äänestyssovelluksesta niin sinne ei voi oikein laittaa mitä tahansa kysymyksiä.

Uutena foorumilaisena voi tosiaan olla vaikeaa löytää asiaa näin pitkistä ja useista eri otsakkeiden alla olevasta teksteistä mutta on myös vaikeaa järjestää äänestystä missä olisi kaikki oleellinen.

Mielestäni tuosta kyselystä on yritetty tehdä liian iso. Esim. Ei (DSG6 ja DSG7) tai kyllä (DSG6 ja DSG7). Tämä täysi turha kysymys. Nyt jos olisi omat topiikit, niin porukka voisi käydä vastaamassa omiin topikkeihinsa. Nyt on täysin mahdotonta sanoa paljonko milläkin vaihteistotyypillä on ajettu. Näkee, että hienoa noin ja noin monella on tuo vaihteistotyyppi tai molemmat ja vikoja on ollut tai ei ollut. Hmm. Milloinhan se on hajonnut, jaa ei mitään hajua. Eli kysely on melko huono tällähetkellä. Muistan kun näin tuon kyselyn ekakerran, niin rupesi hymyilyttämään.  :D

Vähän tuohon tyyliin kuten keni1 ehdotti. Itse olen myös vapaan keskustelun kannalla.

jarkko_h

#1252
Uudessa kyselyssä olisi se ongelma, että vanhempien autojen historiatieto menetettäisiin suurelta osin. Mullakin on kaksi tuttua, joilta porsi vaggine. Molemmat laittoivat autot korjauksen jälkeen kiertoon ja vaihtoivat merkkiä. Ei ne täällä enää äänestele ja suurella todennäköisyydellä uusi omistaja ei edes tiedä aikaisemmista rempoista. Ongelma on tilastollisesti lakaistu maton alle.

Toisaalta uudella huolellisesti tehdyllä äänestyksellä näkyisi paremmin se, että porsivatko vielä uudetkin dsg - versiot kohtuu uutena. Uusissa versioissa pitäisi olla kaiken järjen mukaan korjattuna kaikki dsg:tä vaivanneet suunnitteluvirheet.

Aikaa suunnittelu/mitoitusvirheiden korjaamiselle on ollut noin vuosikymmen ja ja vag:n tuotekehityksen testaajina lukematon joukko kuluttajia. Täten olettaisi että uusien versioiden minimikesto vähintään 250...300tkm ja keskiarvokesto 350...400tkm.

tet

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 17.05.14 - klo:16:48
Aikaa suunnittelu/mitoitusvirheiden korjaamiselle on ollut noin vuosikymmen ja ja vag:n tuotekehityksen testaajina lukematon joukko kuluttajia. Täten olettaisi että uusien versioiden minimikesto vähintään 250...300tkm ja keskiarvokesto 350...400tkm.

DSG6 on ollut markkinoilla jo yli kymmenen vuotta, kuiva DSG7 puolet vähemmän. Sen verran erilainen konstruktio on kyseessä, että vanhemman ikää ei oikein voi suoraan pitää uudemman kehitysikänä. Sitä paitsi tekniikan takana on molemmissa ainakin osittain eri firmat (jokin osuus laatikoista on ostettua tekniikkaa).

Jos uudet ketjut DSG-vikojen listaamiseen avataan (ja ehdottomasti itsekin tätä kannatan, nimenomaan jollakin ikärajoituksella eli vain muutaman viime vuoden tuotteet mukaan) niin kannattaa speksata sitten se DSG7 nimenomaan malliksi DQ200 eli kuivakytkimiseksi. Myöhemmin voi sitten märälle seiskalle avata vielä oman ketun, jos siitä rupeaa "kuulumaan kummia".
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

OCEANBOY

Oma Octavia 2011 dsg7 kävi tänään kampanja öljynvaihdossa ja samalla sain uuden ohjelman laatikkoon. Kotiin tullessani huomasin omituisen "jälkiäänen" koneen sammutettuani. Eli aina kun käytän virrat päällä ja pois, niin juurikin laatikon liepeiltä (ilmanputsarin kotelon ja akun alta) jää kuulumaan ääni joka kuulostaa aivan kuin jokin venttiili päästäisi painetta pois. Ã,,äni on noin sekunnin mittainen ja sitten pieni tauko ja taas sama ääni. Tätä kestää noin 30 sekuntia ja joka kerta ääni hiljenee ja hiljenee kunnes loppuu. Mekaanikko levitteli käsiään ja ei osannut sanoa mistä ääni tulee. Muilla vastaa vikaa/ominaisuutta?

Mikko

Lainaus käyttäjältä: OCEANBOY - 21.05.14 - klo:11:51
Oma Octavia 2011 dsg7 kävi tänään kampanja öljynvaihdossa ja samalla sain uuden ohjelman laatikkoon. Kotiin tullessani huomasin omituisen "jälkiäänen" koneen sammutettuani. Eli aina kun käytän virrat päällä ja pois, niin juurikin laatikon liepeiltä (ilmanputsarin kotelon ja akun alta) jää kuulumaan ääni joka kuulostaa aivan kuin jokin venttiili päästäisi painetta pois. Ã,,äni on noin sekunnin mittainen ja sitten pieni tauko ja taas sama ääni. Tätä kestää noin 30 sekuntia ja joka kerta ääni hiljenee ja hiljenee kunnes loppuu. Mekaanikko levitteli käsiään ja ei osannut sanoa mistä ääni tulee. Muilla vastaa vikaa/ominaisuutta?

Löytyy. Eivät osanneet minullekaan kertoa syytä tuohon, mutta ainakin menneen vuoden on auto pysynyt kasassa äänestä huolimatta. Minulle tuo ääni tuli vuosi takaperin tehdyn laatikon sopeutuksen ja softan päivityksen jälkeen. Tai ainakin silloin sen huomasin ekan kerran.

VWJuhus

Omassa Passatissa alkoi muutama viikko sitten vähän vajaassa 30tkm DSG7 vähän oireilemaan. Lämpimäksi ajettuna ykköseltä kakkoselle vaihtaessa täristää/jyristää, mikäli vaihto tapahtuu niin, että kakkosella kierrokset jäävät vajaaseen 1500:aan. Oire ei ilmene aina, mutta silloin kun alkaa, niin se myös kestää niin kauan kuin autolla ajaa.

Ajoitus sinänsä hyvä, tehdastakuu loppuu sunnuntain. Vein aamulla tutkittavaksi. Tekevät täristystestin tms. jne. Jääpähän joka tapauksessa jälki siitä, että takuuaikana on asiaan yritetty puuttua. Vaikka tokihan tuon pitäisi mennä virhevastuunkin piikkiin.

Mahtaakohan uusi softa riittää? Jos ei, niin silloin lienee kytkinremppa kyseessä?

Tämän päivän ajelen VW Up:lla. Hämmästyttävän mukava koirankoppi.
Ex.
BMW e91 LCI 318d Business Touring '09
Mazda 6 2.0 Wagon Elegance '06
Seat Cordoba 1.4 Signo '03

VWJuhus

Lainaus käyttäjältä: VWJuhus - 23.05.14 - klo:11:53
Mahtaakohan uusi softa riittää? Jos ei, niin silloin lienee kytkinremppa kyseessä?


Itse itselleni vastaten. Moottorinohjaussofta päivitetty ja dsg nollattu. Jos oireet palaa, niin kuulemma varattava aika kytkinten vaihtoon. Oireet palasi jo kotimatkalla. Taitaa muutenkin nuo päivitykset olla vain tekohengitystä. Pöh.
Ex.
BMW e91 LCI 318d Business Touring '09
Mazda 6 2.0 Wagon Elegance '06
Seat Cordoba 1.4 Signo '03

rami

Minulla on ollut kaksi 7-vaihteista DSG autoa.
Ensin oli Golf 1.6 TDI ja nyt on A3 8V 1.6 TDI ja molemmissa on vaihteistot toimineet hyvin.
Golfin vaihteisto toimi hieman "kulmikkaammin" kuin tämän A3:sen Stronic.
Periaatteessa kaiketi pitäisi olla samantyylisistä vaihteistoista kyse mutta kyllä tää Stronic pelaa sulavammin eron kyllä huomaa.
Tässä A3:ssa on trimmattu ,että moottori ei jurnuta sillä tavalla mitä se Golfissa joskus teki.
A3:sen vaihteisto ottaa kierroksia hieman reippaammin mikä tekee kulkemisen sutjakkaammaksi.
Olisiko nuissa vaihteistoissa jotain eroavaisuuksia?

tet

^ Softapuolella varmaankin eroa, mutta noinhan ne kuuluvat käyttäytyvän volkkarinkin DSG:t softapäivityksen jälkeen. Ohjelmanikkari on tehnyt kehitystyötä ajan mittaan, veikkaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy