DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

stallione

Miten ujelluksen erottaa käytännössä turbon pihinältä ja laturin sihinältä parkkihallissa? Oma seatti niin huonosti äänieristetty moottorin osalta että sieltä kuuluu vaikka ja mitä mutta en ole koskaan mieltänyt ääniä vaihdelaatikosta dsg6 tulevaksi. Ja jos sieltä jotain kuuluu niin sitten on aina kuulunut.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: stallione - 28.04.14 - klo:21:08
Miten ujelluksen erottaa käytännössä turbon pihinältä ja laturin sihinältä parkkihallissa? Oma seatti niin huonosti äänieristetty moottorin osalta että sieltä kuuluu vaikka ja mitä mutta en ole koskaan mieltänyt ääniä vaihdelaatikosta dsg6 tulevaksi. Ja jos sieltä jotain kuuluu niin sitten on aina kuulunut.

No mulla ainakin kuuluu ihan selvästi sisälle sellainen pieni ujellus vauhdin hidastuesss lähes pysähdyksiin. Mitään turbon tai laturin ääniä en kyllä ainakaan siinä tilanteessa kuule sisälle asti. Ã,,äni loppuu kun vaihdekepin siirtää N:lle auton vielä ollessa liikkeellä, joten siitä päättelin tuon tulevan vaihteistosta.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

stallione

Ok. Omasta laatikosta ei kyllä tuollaista kuulu toistaiseksi ainakaan.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

Antti J.

Lainaus käyttäjältä: stallione - 28.04.14 - klo:21:08
Miten ujelluksen erottaa käytännössä turbon pihinältä ja laturin sihinältä parkkihallissa?
Kuuluuko nykyään koneissa edes juuri turbon ujellusta? Kaksoisahdettuja en ole kuunnellut, mutta en ainakaan ole dieseleissä tai muissa turboissa mielestäni kuullut turboa mitenkään erityisesti muun moottorin äänen yli. Harmi sinänsä, mikään ei voita vanhaa remmiturbon ujellusta.  :-\

Mulla DSG7:sta vaihdettu kytkin ja vauhtipyörä kilometrien ollessa ~59tkm luokkaa. Tämä siis edellisellä omistajalla, ja ilmeisesti tuolloin ei vikaa ollut ehtinyt ilmentymään saati tulemaan mittavampia vahinkoja, vaan oli korjattu jo ennakoivasti huollon yhteydessä. Hyvä niin.

Kohta 3 000 kilsaa itsellä ajettuna koslalla ja DSG7 tuntunut toimivan moitteetta.
- Seat Leon FR 2.0TDI 2010
- Volkswagen Touran 2009 1.9TDI

ex-VAG:  Skoda Octavia 1.8TSI DSG 2011, Audi A4 2.0 2002 | ex-muut: Mitsubishi Carisma 1.8 GLS 1998

stallione

Kyllä näissä bkd koneissa turbon kuulee. Jos pitää suhinoista ja pihinöistä niin seat ja 2.0tdi bkd on yksi hyvä vaihtoehto!

Kaipa tuo on ihan äänieristämisestä kiinni. Bkd:ssä turbo on aivan kiinni tulipellissä vänkärinpuolen jalkatilassa ja siinä ei kummosia eristeitä tunnu olevan.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

d3nver

Omassa MK6 Golffissa on DSG7 laatikon kytkin ruvennut ravistamaan selvästi sekä luistamaan satunnaisesti. Kilometrejä on 36tkm ja takuu umpeutuu sopivasti juuri tällä viikolla. Ravistus alkoi alle 30tkm lukemissa ja on pahentunut siitä niin että nyt piti varata huoltoaika ihan tätä varten. Mainitsin ongelmasta jo 30tkm huollossa mutta eivät silloin löytäneet mitään vikaa.

Turbon äänistä senverran että kyllä 118kw 1.4 TSI koneessa ainakin kompuran äänen kuulee aivan selvästi jos pitää ikkunaa auki, muutoin kabiiniin ei pahemmin kuulu mitään.

exlex

Itselläni kuulee myöskin turbon äänen nopeassa kiihdytyksessä, kun kierrosten ollessa alle 3500rpm.

Juu ja ei vikaa stronicissa, vaikka eihän 10000km ajetussa vikoja pitäisi ollakkaan.

Geoman

#1207
Tämä on hyvä ongelmaketju, mutta vaikea seurata sen pituuden vuoksi.

Ehdottaisin, että avattaisiin oma keskustelu DSG7 (DQ200) ja DSG6 (DQ250). Selkeää olisi, jos ne käsittelisivät vain keskustelun avaamisen jälkeisiä vaurioita ja olisi kerrottu auton valmistusno tai vähintäinkin valmistumisajankohta ehkä myös laatikkotyyppi huoltokirjasta (valmistusno:sta irtoaisi enemmän tietoa kuten esim. valmistuspaikka). Kytkimet ja kaksoismassavauhtipyörät tulevat ilmeisesti mukaan, koska niiden vuikautumista ei aluksi pysty eroittamaan "DSG"-viasta? DSG7:n kytkin on ilmiesesti vikaherkempi?

Oma näkemykseni on, että saisimme oikeamman kuvan kyseisistä ongelmista ja mahdollisesti paremman kuvan nykyisistä DSG-laatikoista. Ei ole VW-auton omistajalle hyvä asia, jos auton jälleenmyyntiarvo heikkenee ilman perusteita.

stallione

Kannatan! Itseäkin kiinnostaa kovin nuo laatikoiden valmistusajankohdat. Joitakin päivityksiä on ehkä tehty kuitenkin vuosien mittaan mistä kuluttajalla ei tietoa.

Eräs tuttuni on maahantuonnissa varaosamyyjänä suomen suurimpiin huoltopajoihin ja puhui kerran että dsg6:ta on olemassa 3 eri versiota. Tarvitsi tiedot kun tilailin kaksoismassapyörää? Onkohan näin?

Esim nettiautossa kun käy läpi vaggilaisia 2.0tdi dsg6 2008 jälkeen tehtyjä yli 250tkm ajettuja pelejä niin dsg vikoja ei löydy/ ilmoiteta vaikka turbo ja kaksoismassaviat ilmoitetaan useissa kymmenissä tapauksissa.

2004-2007 sitten löytyy jo useita myynnissä olevia joissa dsg6-laatikkoon on vaihdettu mekatroniikka. Voipi olla tietty ettei kestä aikaa niin hyvin nuo laatikot?
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

Keni1

Aiemmin tänään joku avasi kokonaan uuden topikin jossa kyseli neuvoja DSG 6 ongelmaan, koko topikki katosi yllättäen??? DSG 6:sta en tiedä, mutta aiheesta keskustelua seuranneena kysessä on VW:n kruununjalokivi eli niissä ei saa olla mitään vikaa, DSG 7 on leimattu vikaherkäksi ja sitä saa parjata, laitan infoa näin 'privaatisti',  siitäkin huolimatta, että kohta on kaikki VW:n hyeenat paikalla ja sotkevat topikin alta aikayksikön, minun käyttäjätunnus kun on täällä ns. 'punainen vaate' :)

Eli mulla oli sama tilanne moottorin kanssa, takuu oli loppumassa puolen vuoden päästä, VW Auto aloitti uskomattoman viivytystaistelun ettei tarvitsisi korjata mitään, autossa ei heidän mukaansa ollut mitään vikaa vaikka oli jopa myyjän lausunto asiasta että myös muita viallisia oli jo havaittu, lisäksi kuluttaja-asiamies suositteli moottorin vaihtoa, maahantuoja ei suostunut muuhun kuin huohotinletkun vaihtoon vaikka moottori oli aivan sökö jo uutena, kulutti heti uudesta alkaen aivan järkyttävän paljon öljyä ja koko ajan lupailtiin että ajan kanssa loppuu, oli vääränkokoiset männänrenkaat jotka tekivät sylintereistä väljät, auto oli Polo GTI ja moottori 1.4 TSI 132 kW.

Kysyjälle vastaan että sinuna ilmoittaisin heti kuluttaja-asiamiehelle, lisäksi vie auto autotohtorille, valitse joku täysin puolueeton taho ja maksa ihmeessä lausunnosta se mitä pyytävät, on varmasti rahan arvoinen asia, sen lapun kanssa volkkarin merkkihuoltoon jos vikaa löytynyt, jos eivät sittenkään ala korjata niin kuluttajariita lautakuntaan. Jos et itse hoida asiaa kuten mainitsin, niin VW odottelee takuuajan umpeutumista, sen jälkeen löytää vian ja korjaa, mutta sinä olet maksumies siinä vaiheessa. Tämä on heillä aivan normikäytäntö että väsyttävät asiakkaat takuuaikana ja kaikin mahdollisin keinoin yrittävät välttyä joutumasta maksumiehiksi omien tuotteidensa vikoihin. Jos auto leviää tielle niin sitten heidän on se pakko korjata, ennaltaehkäisevää korjausta eivät tee kuin pakon edessä.

Pidä meidät ajan tasalla kuin homma etenee ja kuin lopulta kävi, kauheesti ei kannata foorumilla huudella ainakaan tässä vaiheessa, täällä riittää selittäjiä jotka tarjoavat aika helposti foliohattua jos alat volkkaria syyttelemään tai tuot faktoja esiin :)

whatnot

118kW DSG7, ajettu 70tkm, 2011, ei takuuta.

Oire: Sportille vaihto, vähän nopeampaa ajoa niin että moottori on lämmin. Kakkoselle kytkettäessä ryömiessä / risteysalueella suht. voimakas ravistus alakierroksilla (1200-1300rpm).
Diagnoosi VW:llä: Öljyjen vaihdon ja diagnostiikan jälkeen 2. kytkin vaihdettava.

VW maksaa 100% osista ja 30% töistä. Itselle jää maksettavaksi 70% eli noin 700EUR. Onko normaali vastaantulo VW:ltä vai kusetaanko minua? :)


Keni1

Lainaus käyttäjältä: whatnot - 07.05.14 - klo:14:25
118kW DSG7, ajettu 70tkm, 2011, ei takuuta.

Oire: Sportille vaihto, vähän nopeampaa ajoa niin että moottori on lämmin. Kakkoselle kytkettäessä ryömiessä / risteysalueella suht. voimakas ravistus alakierroksilla (1200-1300rpm).
Diagnoosi VW:llä: Öljyjen vaihdon ja diagnostiikan jälkeen 2. kytkin vaihdettava.

VW maksaa 100% osista ja 30% töistä. Itselle jää maksettavaksi 70% eli noin 700EUR. Onko normaali vastaantulo VW:ltä vai kusetaanko minua? :)

No mieti ite paljonko vaihteiston pitäisi kestää, 70 tkm on kyllä aika vahän, ei muuta ku riitautat jutun, saat koko korjauksen VW:n piikkiin, Avainsana on kuluttajariitalautakunta.

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Gulf

Lainaus käyttäjältä: whatnot - 07.05.14 - klo:14:25
118kW DSG7, ajettu 70tkm, 2011, ei takuuta.
VW maksaa 100% osista ja 30% töistä. Itselle jää maksettavaksi 70% eli noin 700EUR. Onko normaali vastaantulo VW:ltä vai kusetaanko minua? :)

Justiinsa pari päivää sitten kirjoiteltiin tästä samasta asiasta ja takuun loppumisesta, oli pikkusen vähemmän ajettu auto, niin vw maksoi kaikki kulut eli KUSETUSTA, sanon minä!

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: whatnot - 07.05.14 - klo:14:25
118kW DSG7, ajettu 70tkm, 2011, ei takuuta.
Diagnoosi VW:llä: Öljyjen vaihdon ja diagnostiikan jälkeen 2. kytkin vaihdettava.

Mikäs juttu tuo öljynvaihto on? Eikös tämä ole ns. kuiva laatikko?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 07.05.14 - klo:14:42
Mikäs juttu tuo öljynvaihto on? Eikös tämä ole ns. kuiva laatikko?

Kuiva ja "kuiva". On siellä päälle litran verran öljyä + mekatroniikan hydrauliöljy.
Nyt on kampanja meneillään jossa alkuperäinen synteettinen öljy vaihdetaan mineraaliöljyksi.

stallione

Tuokin vikalista näyttää kovin siltä että yli 2008 dsg6 DQ250 kärryt loistavat poissaolollaan. Poikkeuksena 3passattia ja 1touran taxi ja Uusi golf gti. Listassahan on kaikki pienetkin ongelmat huomioitu joita autohuollossakaan ei välttämättä ole löydetty!
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

fisutus

Lainaa118kW DSG7, ajettu 70tkm, 2011, ei takuuta.
VW maksaa 100% osista ja 30% töistä. Itselle jää maksettavaksi 70% eli noin 700EUR. Onko normaali vastaantulo VW:ltä vai kusetaanko minua? :)

LainaaJustiinsa pari päivää sitten kirjoiteltiin tästä samasta asiasta ja takuun loppumisesta, oli pikkusen vähemmän ajettu auto, niin vw maksoi kaikki kulut eli KUSETUSTA, sanon minä!

Eipä tuo välttämättä ole kusetusta. Suomessahan myyjä vastaa tavaran virheestä, ei valmistaja tai maahantuoja. Eli tuo VW:n vastaantulo on periaatteessa heille täysin vapaaehtoista. Eli tuosta 70% töistä myyjän pitäisi maksaa kaikki, jos kyseessä siis liike. Tämä siis kannattaa keskustella myyjän kanssa läpi. Jos yksityiseltä ostettu niin omasta piikistä menee.

Tuota Keni1 tapaa riitauttaa kaikki ja vaatia ennakolta korjattavaksi kaikki auton komponentit johon auton eliniän aikana saattaa tulla vika en kyllä suosittele, siitä mennee neuvottelukumppanilta viimeinenkin kiinnostus etsiä asiasta kaikkia osapuolia miellyttävä ratkaisu

M_M

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 07.05.14 - klo:14:18
Aiemmin tänään joku avasi kokonaan uuden topikin jossa kyseli neuvoja DSG 6 ongelmaan, koko topikki katosi yllättäen???

Ei tämä ainakaan ole mihinkään kadonnut, vai oliko joku muu kyseessä? http://www.vagarena.fi/index.php?topic=21596.msg0

Vaikka näkisitkin salaliittoja joka puolella, niin se ei tarkoita että niitä oikeasti olisi...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Keni1

Lainaus käyttäjältä: M_M - 07.05.14 - klo:15:02
Ei tämä ainakaan ole mihinkään kadonnut, vai oliko joku muu kyseessä? http://www.vagarena.fi/index.php?topic=21596.msg0

Vaikka näkisitkin salaliittoja joka puolella, niin se ei tarkoita että niitä oikeasti olisi...

No onhan mun viestejä vittumaista lukea kyllä mä sen tiedän kertomattakin :)

Mielestäni tuo topikki oli tässä osiossa, yritin kyllä katsella myös tuolta volkkarin eri mallien puolelta mutta en löytänyt, salaliitoista en tiedä mitään, mutta kiva kun tiesit missä topikki on, itse en löytänyt. Et kuitenkaan sitä foliohattua vielä tyrkyttänyt, laitappa sekin vielä niin ollaan taas normivauhdissa?

Keni1

Lainaus käyttäjältä: fisutus - 07.05.14 - klo:14:51
Eipä tuo välttämättä ole kusetusta. Suomessahan myyjä vastaa tavaran virheestä, ei valmistaja tai maahantuoja. Eli tuo VW:n vastaantulo on periaatteessa heille täysin vapaaehtoista. Eli tuosta 70% töistä myyjän pitäisi maksaa kaikki, jos kyseessä siis liike. Tämä siis kannattaa keskustella myyjän kanssa läpi. Jos yksityiseltä ostettu niin omasta piikistä menee.

Tuota Keni1 tapaa riitauttaa kaikki ja vaatia ennakolta korjattavaksi kaikki auton komponentit johon auton eliniän aikana saattaa tulla vika en kyllä suosittele, siitä mennee neuvottelukumppanilta viimeinenkin kiinnostus etsiä asiasta kaikkia osapuolia miellyttävä ratkaisu

Salli mun nauraa  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Näissä kun sattuu olemaan virhevastuu ja 70 tkm on niin vähän , että siinä ajassa ei vaihteisto saisi vielä hajota, kato kaikki ei aja takuuaikana 200 tuhatta kilometriä, silti auton pitää tuo 200 tkm kestää. Tuossa tuo oireileva DSG 6 johon alunperin vastasin, on vasta 103 tkm ajettu, niiden piti olla todella hyviä, suosittelin ihan omistajan mielenrauhan takia että tarkistuttaa puolueettomalla taholla ja jos puolueeton taho löytää laatikosta vikaa, niin silloin merkkiliikkeen tulisi korjaus suorittaa, jos eivät korjaa niin onko muuta vaihtoehtoa kuin riitauttaa tai maksaa korjaus omasta pussista? Omistajan mielestä laatikossa on vikaa, hänellä on riittävä kokemus jonka perusteella tietää vian olevan todellinen. merkkiliikehän ei ollut huomannut mitään sellaista mitä omistaja itse???

Wekotin

No jos virhevastuun puolelle on mennyt, niin harvoinpa sieltä täysin ilmaista korjausta on odotettavissa. Tosin itse olen tässäkin poikkeus.
Jos vaihteiston oletettu kestoikä on 250tkm, niin 70tkm rullattu vaihteisto on kuluttanut iästään 28%.

Osat: 1500â,¬
Työt: 1000â,¬.

0,28 x 2500â,¬= 700 â,¬

Jotenkin näin nämä lasketaan. Osat tietysti menee VW:n piikkiin, koska tuo "1500â,¬ kytkytin" maksaa heille todellisuudessa ehkä kymmenes osan tuosta. Tekevät tuollakin voittoa.

whatnot

Lainaus käyttäjältä: whatnot - 07.05.14 - klo:14:25
118kW DSG7, ajettu 70tkm, 2011, ei takuuta.

Oire: Sportille vaihto, vähän nopeampaa ajoa niin että moottori on lämmin. Kakkoselle kytkettäessä ryömiessä / risteysalueella suht. voimakas ravistus alakierroksilla (1200-1300rpm).
Diagnoosi VW:llä: Öljyjen vaihdon ja diagnostiikan jälkeen 2. kytkin vaihdettava.

VW maksaa 100% osista ja 30% töistä. Itselle jää maksettavaksi 70% eli noin 700EUR. Onko normaali vastaantulo VW:ltä vai kusetaanko minua? :)

Tämä menikin takuuseen kokonaan. Kerrankin näin.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: stallione - 07.05.14 - klo:14:50
Tuokin vikalista näyttää kovin siltä että yli 2008 dsg6 DQ250 kärryt loistavat poissaolollaan. Poikkeuksena 3passattia ja 1touran taxi ja Uusi golf gti. Listassahan on kaikki pienetkin ongelmat huomioitu joita autohuollossakaan ei välttämättä ole löydetty!

Mielenkiintoinen taulukkoa. Näistä 14 DSG6 DQ 250 viasta vain 4 johti vaihdelaatikon vaihtoon ja yksi mekatroniikan vaihtoon. Loput liittyi kaksoismassavauhtipyörän tai kytkimeen tai eivät olleet vielä johtaneet toimenpiteisiin. Uskottavalta tuntuu, että uudemmissa DSG6 vuosimalleissa on luotettavuus parempi.

DSG7 osalta tilanne on surullisempi. Näitä ongelmia ei pidä yleistää kaikkiin VAG:n DSG-laatikoihin.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: whatnot - 07.05.14 - klo:16:20
Tämä menikin takuuseen kokonaan. Kerrankin näin.

Eikö käynykki helposti ja ihmeen nopeesti :)

Gulf

Lainaus käyttäjältä: fisutus - 07.05.14 - klo:14:51
Eipä tuo välttämättä ole kusetusta. Suomessahan myyjä vastaa tavaran virheestä, ei valmistaja tai maahantuoja. Eli tuo VW:n vastaantulo on periaatteessa heille täysin vapaaehtoista. Eli tuosta 70% töistä myyjän pitäisi maksaa kaikki, jos kyseessä siis liike. Tämä siis kannattaa keskustella myyjän kanssa läpi. Jos yksityiseltä ostettu niin omasta piikistä menee.

No tuossa Keni1 ehtikin ensin, olen täysin samaa mieltä, että vaihteiston täytyy kestää enemmän kuin 70 tkm? Ei ne varmaan marmorilla vastaan laita, jos olet valmis maksamaan sen 2-3 tuhatta remontista, kun autosta hajoaa dsg tai jakopää heti takuun loputtua? Mutta ei siinä, kaikilla on oikeus mielipiteeseen, mutta kyllä tehtaan kuuluu kantaa vastuu suunnittelu/tuotevirheistä?   

tet

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 07.05.14 - klo:20:44
No tuossa Keni1 ehtikin ensin, olen täysin samaa mieltä, että vaihteiston täytyy kestää enemmän kuin 70 tkm? Ei ne varmaan marmorilla vastaan laita, jos olet valmis maksamaan sen 2-3 tuhatta remontista, kun autosta hajoaa dsg tai jakopää heti takuun loputtua? Mutta ei siinä, kaikilla on oikeus mielipiteeseen, mutta kyllä tehtaan kuuluu kantaa vastuu suunnittelu/tuotevirheistä?

Wekotin taasen tuossa edellä esitti, miten asia menee kuluttajansuojan näkökulmasta. Kukaan ei kiistä, etteikö 70 tkm olisi liian lyhyt kestoaika vaihteistolle. Mutta tämä meidän kuluttajasuojalakimme (johon moni vetoaa ja viittaa mutta harva tuntuu tuntevan) näkee asian juuri noin kuin Wekotin tuossa edellä laskeskeli. Eli ei ole olemassa mitään "nollatasoa" jota uudemmat viat pitää korvata kokonaan. Periaatteessa virhevastuun mukainen korvausprosentti rupeaa putoamaan 100%:sta alaspäin heti kun uuden auton ajaa ulos liikkeestä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

fisutus

#1227
LainaaSalli mun nauraa  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Naura toki, älä vaan ylläty kun kaikki eivät naurakaan mukana vaan nauravat sulle.

Ennenkuin alkaa esittämään "faktoja" niin kannattaisi opetella ne faktat. Myös kannattaa opetalla lukemaan, kun en missään vaiheessa ole kirjoittanut, että asia kannattaa jättää tuohon vaan kehoitin keskustelemaan lopuista myyjän kanssa.

Takuu on valmistajan tai maahantuojan vapaaehtoisesti myöntämä lisäturva. Eli jos asia menee takuuseen, on se valmistajan tai maahantuojan hyvää hyvyyttä. Jos VW tulee vastaan vielä takuuajan jälkeen, voidaan tuo luokitella jo erinomaiseksi palveluksi asiakasta kohtaan.

LainaaEi ne varmaan marmorilla vastaan laita, jos olet valmis maksamaan sen 2-3 tuhatta remontista, kun autosta hajoaa dsg tai jakopää heti takuun loputtua? Mutta ei siinä, kaikilla on oikeus mielipiteeseen, mutta kyllä tehtaan kuuluu kantaa vastuu suunnittelu/tuotevirheistä?

Lain mukaan maahantuojalla tai valmistajalla ei ole mitään vastuuta kuluttajan suuntaan. Kaikilla on oikeus mielipiteeseen, mutta mielipiteen pohjalta ei lakiinkirjattuja asioita päätellä.

Virhevastuu on sitten taas kuluttajasuojan määrittelemä vastuu tavarassa esiintyvästä virheestä. Tavaran virheistä vastaa kuluttujan suuntaan aina myyjä. Myyjän velvoite on vastata tavaran virheistä sen oletettuna elinikänä ja virhetapauksissa saattaa se siihen kuntoon kuin se oli siinä ajanhetkessä kun virhe on havaittu. Jos tuote / palvelu tulee kuluttajan kannalta parempaan kuntoon, on mahdollista, että kuluttajan osallistuminen kuluihin tulee ajankohtaiseksi. Esimerkkinä 100tkm ajettu DSG vaihdetaan kytkimien osalta täysin uuteen, voidaan kuluttujan olettaa osallistuvan kuluihin.

Eli whatnotin tapauksessa jos VW maksoi 100% osista ja 30% työstä (takuun jälkeen GoodWill vastaantulo) ja silti kuluttajalle ei jäänyt mitään maksettavaa, niin ilmeisesti myyjä  hoiti asian niinkuin laki sen sanoo (virhevastuu) ja kuittasi loput kulut.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: fisutus - 08.05.14 - klo:09:02
Naura toki, älä vaan ylläty kun kaikki eivät naurakaan mukana vaan nauravat sulle.

Ennenkuin alkaa esittämään "faktoja" niin kannattaisi opetella ne faktat. Myös kannattaa opetalla lukemaan, kun en missään vaiheessa ole kirjoittanut, että asia kannattaa jättää tuohon vaan kehoitin keskustelemaan lopuista myyjän kanssa.

Takuu on valmistajan tai maahantuojan vapaaehtoisesti myöntämä lisäturva. Eli jos asia menee takuuseen, on se valmistajan tai maahantuojan hyvää hyvyyttä. Jos VW tulee vastaan vielä takuuajan jälkeen, voidaan tuo luokitella jo erinomaiseksi palveluksi asiakasta kohtaan.

Lain mukaan maahantuojalla tai valmistajalla ei ole mitään vastuuta kuluttajan suuntaan. Kaikilla on oikeus mielipiteeseen, mutta mielipiteen pohjalta ei lakiinkirjattuja asioita päätellä.

Virhevastuu on sitten taas kuluttajasuojan määrittelemä vastuu tavarassa esiintyvästä virheestä. Tavaran virheistä vastaa kuluttujan suuntaan aina myyjä. Myyjän velvoite on vastata tavaran virheistä sen oletettuna elinikänä ja virhetapauksissa saattaa se siihen kuntoon kuin se oli siinä ajanhetkessä kun virhe on havaittu. Jos tuote / palvelu tulee kuluttajan kannalta parempaan kuntoon, on mahdollista, että kuluttajan osallistuminen kuluihin tulee ajankohtaiseksi. Esimerkkinä 100tkm ajettu DSG vaihdetaan kytkimien osalta täysin uuteen, voidaan kuluttujan olettaa osallistuvan kuluihin.

Eli whatnotin tapauksessa jos VW maksoi 100% osista ja 30% työstä (takuun jälkeen GoodWill vastaantulo) ja silti kuluttajalle ei jäänyt mitään maksettavaa, niin ilmeisesti myyjä  hoiti asian niinkuin laki sen sanoo (virhevastuu) ja kuittasi loput kulut.

Kummasti moni lasku on pitänyt kierrättää kuluttajariitalautakunnan kautta Hassua että niin pitkälle tarvitsee selvissä tapauksissa mennä, asiakkaan tulee siis olla todella valveutunut jottei tule vedätetyksi, mutta niinhän se autokaupassa on aina ollut. Puhun vedätyksestä siksi, että kun näitä tapauksia on pilvin pimein ja sama käytäntö kaikissa, ihan tietoista tekemistä. Ymmärrän kyllä hyvin miksi näin tehdään, halutaan säästää kustannuksissa se on selvä. Että näitä mä olen täällä tuonut esille, jotkut ovat jopa suuttuneet kun asiat kerrotaan täällä, mistäpähän voisi johtua moinen suuttumus?

tet

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 08.05.14 - klo:10:19
Että näitä mä olen täällä tuonut esille, jotkut ovat jopa suuttuneet kun asiat kerrotaan täällä, mistäpähän voisi johtua moinen suuttumus?

Muistatko, suuttuiko kukaan silloin kun toit asiat ensimmäisen kerran täällä esille? Vai tapahtuiko se vasta viidennellä kerralla? Vaiko kahdennellakymmenennellä?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy