DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

tmr97

Tuulilasin Ketosen palstalla on asiaa DSG päivitykseen liittyen.
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/vw-jetta-turbo-ongelma
tuossa todetaan, ettei päivitystä tehdä, jos ei ko alle 100tkm ajettuun autoon kytkinpakkaa vaihdeta. Ketosen vastauskin on osin mielenkiinoinen. v2009 auto, eli noin 5-vuotias:
"Kun autolla on jo noin paljon ikää, lopputulos taitaa olla sama, vaikka valituksen lähettäisi Jurvan kuntaan. Tosin Jurva on nykyään osa Kurikkaa, joten sekin valitusreitti on tukittu."

Monissa maissa autoilla on kylläkin 5v takuu, kun kilometrejäkin on alle 100tkm.

repomies

Kuluttajariitalautakunta jättää armollisesti mainitsematta kirjainyhdistelmän DSG, mutta Uuden Suomen kommentoijilta ei jää arvaamatta mistä laatikkotyypistä on kyse. US:n otsikointi on myös mainio: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/67983-kaytetty-vw-passat-oli-taysi-pommi-10-000-eun-remontti-kohtuuton

ML1

Mulla menee maanantaina DSG7 öljyn vaihtoon, ja samalla tutkitaan sellaista perjantaina ilmaantunutta vikaa kun ei ryömi eteenpäin mutta kyllä taaksepäin.  ???
Eivät tuollaisesta viasta olleet kuulleetkaan.
Hiukan tutkiskeltua näyttäis kuitenkin ryömivän jotenkin lämpimänä ?.
Kun hiukan painaa kaasua niin lähtee nätisti liikkeelle normaalin oloisesti.

Tuntuis softajutulta....

Passat Variant Highline 2,0 TDI DSG (B8)
Ex:
Volvo V40 D2 Aut Ocean Race
Golf VI 1,4 TSI DSG Highline (2011)
Golf IV GTI Exclusive (2003), Passat 2,0 TDI DSG Highline Variant 103 kw, B7(2011)
Audi A4 2,0 TDI Avant Quattro (Karala), B7 (2008), Vovlo V70 2,4D Aut Classic (Rica), VW Passat 3BG 1,8 T Tiptronic (Karala)

jukkisgti

Oisko jollain hajua että mikä ongelma mahtaa olla.. Auto Golf V Gti DSG, vaihteisto täristää parillisilla vaihteella kiihdyttäessä sellasella puolikkaalla kaasulla, ja kiihtyminen tapahtuu asteittain, tyyliin 1000rpm kerrallaan, sitte pieni tauko ja sit taas 1000rpm.. Autolla ajettu nyt 171 000, hain auton liikkeestä kuukausi takaperin, nyt kun vaihto kesärenkaat alle niin huomas tollasen jutun ku ei enää nastat huutanu alla... Ja maantienopeudessa kierrosluku hieman aaltoilee tasakaasulla tai vakkarilla..

stallione

Paha sanoa tuosta kuvauksesta mikä vikana mutta kannattanee viedä nopeasti asiantuntevalle liikkeelle auto näytille kun on liikkeen takuu vielä melko tuore. Oireet voivat viitata suuttimiin, vaihteistoon, egr:ään tai vaikka mihin!
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

ML1

Lainaus käyttäjältä: ML1 - 06.04.14 - klo:01:02
Mulla menee maanantaina DSG7 öljyn vaihtoon, ja samalla tutkitaan sellaista perjantaina ilmaantunutta vikaa kun ei ryömi eteenpäin mutta kyllä taaksepäin.  ???
Eivät tuollaisesta viasta olleet kuulleetkaan.
Hiukan tutkiskeltua näyttäis kuitenkin ryömivän jotenkin lämpimänä ?.
Kun hiukan painaa kaasua niin lähtee nätisti liikkeelle normaalin oloisesti.

Tuntuis softajutulta....

Auto kävi alkuviikosta hoidossa ja tuntuis olevan kunnossa ainakin muutaman päivän ajon perusteella.
Muuta ei tehty kuin sopeutus ja kampanjan mukainen öljynvaihto  ::)

Passat Variant Highline 2,0 TDI DSG (B8)
Ex:
Volvo V40 D2 Aut Ocean Race
Golf VI 1,4 TSI DSG Highline (2011)
Golf IV GTI Exclusive (2003), Passat 2,0 TDI DSG Highline Variant 103 kw, B7(2011)
Audi A4 2,0 TDI Avant Quattro (Karala), B7 (2008), Vovlo V70 2,4D Aut Classic (Rica), VW Passat 3BG 1,8 T Tiptronic (Karala)

Arte

ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Gulf

Lainaus käyttäjältä: ML1 - 10.04.14 - klo:22:42
Auto kävi alkuviikosta hoidossa ja tuntuis olevan kunnossa ainakin muutaman päivän ajon perusteella.
Muuta ei tehty kuin sopeutus ja kampanjan mukainen öljynvaihto  ::)

Samat päivitykset tehtiin itsellekin maaliskuussa ja muutaman viikon toimi hyvin, mutta nyt on tullut nykiminen takaisin ja entistä pahempana? Ei ainakaan näillä lääkkeillä tullut kuntoon.

ML1

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 11.04.14 - klo:09:35
Samat päivitykset tehtiin itsellekin maaliskuussa ja muutaman viikon toimi hyvin, mutta nyt on tullut nykiminen takaisin ja entistä pahempana? Ei ainakaan näillä lääkkeillä tullut kuntoon.

Jep mullakin huononi ryömiminen eteenpin tänään >:(
Pitää maanantaina laittaa viestiä VV-Autolle ja katsoa mitä sanovat.
Passat Variant Highline 2,0 TDI DSG (B8)
Ex:
Volvo V40 D2 Aut Ocean Race
Golf VI 1,4 TSI DSG Highline (2011)
Golf IV GTI Exclusive (2003), Passat 2,0 TDI DSG Highline Variant 103 kw, B7(2011)
Audi A4 2,0 TDI Avant Quattro (Karala), B7 (2008), Vovlo V70 2,4D Aut Classic (Rica), VW Passat 3BG 1,8 T Tiptronic (Karala)

repomies

Näissä nykimisissä olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon kaksoismassavauhtipyörällä on ajettu. Jos siellä on vikaa, niin tuntuuhan se ajossa.

En oikein tiedä miten kaksoismassa voisi ryömimiseen vaikuttaa, mutta toisaalta en olekaan mikään autotietäjä.. kaiken järjen mukaan kulunut kaksoismassa voisi hidastaa hieman liikkeellelähtöä, mutta aika pian sen luulisi lähtevän silti. Vaikka se ei niin intuitiivista olekaan niin olen lukenut kuluneen kaksoismassan aiheuttavan hyökkäilyä paikaltaan. Kai se menee jotenkin niin, että kytkimien vasta hivutellessa hieman, ensin kaksoismassan jousi venyy liikaa ilman kunnon vastusta (auto ei liikahda kuten ehjällä kaksoismassalla) ja siinä kohtaa kun kytkin alkaa tarrata enemmän niin kaksoismassastakin löytyy sitten äärilaita ja se ei enää kierry, vaan voima välittyy nopeasti vaihteistolle (nykäisten liikkeelle). Tämä on siis MuTua jos se nyt ei ollut selvää kaikille.

Jos ryömiminen on kokonaan kateissa eli auto ei liikahda, ja adaptaatio ei auta.. epäilisin DSG:tä.

Höylä

Ainakin minulla kaksoismassan vaihto vaikutti ryömintään merkittävästi. Ennen vaihtoa piti polkaista jonkinverran kaasua, että auton sai ryömimään, tietysti liikkeellelähtökin oli sitten sen mukainen. Uudella kaksoismassalla auto lähtee ryömimään eteen- ja taaksepäin kun jarrun vapauttaa, myös mäkilähtö onnistuu hieman mukavammin ja varmemmin.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Höylä - 12.04.14 - klo:12:22
Ainakin minulla kaksoismassan vaihto vaikutti ryömintään merkittävästi. Ennen vaihtoa piti polkaista jonkinverran kaasua, että auton sai ryömimään, tietysti liikkeellelähtökin oli sitten sen mukainen. Uudella kaksoismassalla auto lähtee ryömimään eteen- ja taaksepäin kun jarrun vapauttaa, myös mäkilähtö onnistuu hieman mukavammin ja varmemmin.

Pakko kai se on uskoa, vaikkei se niin intuitiivista olisikaan.

Joskus kun loggailin DSG:n kytkinten paineita, huomasin että liikkeellelähdössä se kytkin tekee sellaisen pienen pumppauksen, eli se paine ei login mukaan kasvanut ihan lineaarisesti, vaan siten että se jotenkin yritti ikäänkuin nytkäyttää autoa liikkeelle vähän isommalla paineella, ja sitten kytkimen painetta taas hellitettiin. Voi tietysti olla että DSG:ssäni on vikaa - joku muu voisi vahvistaa, jos on logannut. Jos DSG:ni kuitenkin toimii tuossa kuten pitää, niin yhdistettynä veltostuneisiin kaksoismassan jousiin voisi käydäkin niin, ettei voimaa välity tarpeeksi vaihteistolle ja kytkimen paineiden taas hieman laskettua kaksoismassa jää hieman kiertyneeseen asentoon, mutta auto ei liikahdakaan kytkimen luistattaessa. Ehkä. Ihan mutua taas.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Höylä - 12.04.14 - klo:12:22
Ainakin minulla kaksoismassan vaihto vaikutti ryömintään merkittävästi.

Kun vauhtipyörä vaihdetaan, joudutaan tietenkin tekemään myös DSG:n perusasetuksien haku uudestaan. Oliko tätä kokeiltu ennen vauhtipyörän vaihtoa? Jotenkin tuntuisi loogisemmalta syyltä käytöksen muutokseen tuo, eikä niinkään sen itse vauhtipyörän vaihtuminen.

Jos lootalta on jostain syystä hukassa kytkimien tarttumiskohta, niin tottakai se alkaa toimia paremmin kun ne haetaan uudestaan kohdalleen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Höylä

Olin sopeuttanut montakin kertaa. Sopeuttaminen auttoi hetkellisesti ainakin vanhan vauhtipyörän aiheuttamaan ääneen ja täristykseen (saattoi käydä nätisti tyhjäkäyntiä hetken).

repomies

Lainaus käyttäjältä: M_M - 12.04.14 - klo:14:20
Kun vauhtipyörä vaihdetaan, joudutaan tietenkin tekemään myös DSG:n perusasetuksien haku uudestaan.

Tietenkin? Miksi? Kysyn ihan tietämättömyyttäni.

Kaksoismassavauhtipyörässä on urat joihin vaihteistossa olevan akselin boorit osuvat. Itse vauhtipyörä on pultattu moottoriin, mutta nähdäkseni nuo boorit sallivat vaihteiston ja kaksoismassan välisen akselinsuuntaisen liikkeen, eli kaksoismassan ei pitäisi vaikuttaa kytkinpakan toimintaan. Paino sanalla "pitäisi". ;D

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3998856-DSG-Engine-interface-(specifically-regarding-crankshaft-clutches)

M_M

Lainaus käyttäjältä: repomies - 12.04.14 - klo:15:13
Tietenkin? Miksi? Kysyn ihan tietämättömyyttäni.

Enpäs ole ihan varma, perutaan se sana "tietenkin".  :-[

Mietin virheellisesti perinteistä kytkintä ja vauhtipyörän/kytkinasetelman mahdollista kulumista. Tämä kaksoiskytkinhän ei tosiaan ota suoraan kiinni vauhtipyörään.

Uskon silti, että noin mittavan rempan jälkeen sopeutus tehdään joka tapauksessa, olipa se pakollista tai ei. Vaihteistohan mukautuu osien kulumiseen ainakin jossain määrin ja on voinut oppia viallisen kaksoismassapyörän kanssa toimiessaan huonoja tapoja, jotka on syytä nollata.

Tässä Höylän tapauksessa kuitenkin ilmeisesti vauhtipyörän vaihto on todella ollut se auttava tekijä, kun kerran pelkkää sopeuttamistakin on ensin kokeiltu.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

stallione

Itsellä vanhalla löysällä vauhtipyörällä ryömiminen 2.0tdi dsg:llä ei muuttunut uudella pyörällä oikeastaan ollenkaan.
 
Samanlaista just ja just ryömimistä niinkuin ennenkin. Perus momentinmuunnin automaatillahan ryömiminen on selkeästi selkeämpää ja vahvempaa.

Voisi verrata siihen että laittaa manuaali dieselillä 1-2 vaihteen ja päästää kytkimen rauhallisesti ylös...kiipeää yllättävän jyrkkiä mäkiäkin sammumatta.

Dsg on vähän kun laittaisi manuaalisen nykydiisselin kolmosvaihteelle ja yrittäisi luistattaa kytkintä ilman kaasua...lähtee etiäpäin muttei kovin voimakkaasti ryömimään.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

repomies

Lainaus käyttäjältä: stallione - 12.04.14 - klo:20:21
Itsellä vanhalla löysällä vauhtipyörällä ryömiminen 2.0tdi dsg:llä ei muuttunut uudella pyörällä oikeastaan ollenkaan.

Muuttuiko liikkeellelähdöt ja vaihtamiset pehmeämmän tuntuisiksi kuitenkin? Vai nykikö/hyökkäilikö vanhallakaan pyörällä koskaan paikaltaan?

stallione

Ei oikeastaan ole koskaan hyökkäillyt/ryntäillyt mitenkään varsinkaan paikaltaan. Liikenneympyrässä heittänyt/heittää liian pienen vaihteen ja saa olla kaasun kanssa tarkkana, mikä korjaantui ohjelmoinnilla, ei tiputa 2:lle enää vaan jaksaa mennä kivasti kolmosella ympyrän läpi.

Vaihtamisesta ainakin aluksi kirjoitin että ei kolauta ja vaihtaa pehmeämmin mutten ole siitäkään enää niin varma. Voi olla että luulin vaan. Varmaksi en voi väittää. Aina on pehmeästi vaihtanut ja liikkeellelähdöt ilman mitään erikoisia huomioita. Paha kun ei muista enää kunnolla.

Joudun autotallin jyrkästä rampista lähtemään ns mäkilähdöllä aina kun odotan tallin oven nousemista ja luulisi että siinä huomaisi jotain täristämistä tai ryntäystä jos sitä olisi. Ehkä ruuhkassa vähän jouhevammalla kaasunkäytöllä pääsee mutta vaihdoin turbon samalla niin siinäkin voi olla iso ero.

Oma vauhtipyörä oli todellakin löystynyt. Vieläkin välllä nostan osan pöydälle ja varsin pienellä voimalla saan "marakassit" helisemään ottamalla keskeltä kiinnii ja liikuttamalla kehikkoa mihin suuntaan vain. Löysältä tuntuu.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

wilp_

Pakko kysyä mielipidettä... Pari kertaa lukenut tämänkin ketjun läpi enkä vastausta löytänyt.
Autona Octavia II TDI RS ja DSG- laatikolla.
Viikon päivät autolla ajellut ja häiritsee DSG:n vaihtaminen. Aikaisemmat autot joilla olen ajanut ovat olleet hyvinkin huomaamattomia.
Oma auto nykäisee alaspäin vaihtaessa aika rajusti. Ihan sama hidastaako moottorilla ja jarrulla, D, S tai manuaali, aina tökkää aika pahasti.
4 - 3 vaihtoa ei edes huomaa.
3 - 2 pieni tuntuma.
2 - 1 tuntuu että lyö nenän rattiin
Sama ylöspäin vaihtaessa, kylläkin huomattavasti lievempänä.
Kuulostaako tutulta? Kerran jo tutkittu myyjän piikkiin (Skoda merkkiliike) ja olisi mukava kuulla kokemuksia, että missä vika voisi olla?

stallione

Oma 2.0tdi dsg:ssä vaihdot tuntuvat selkeästi kun alaspäin pudottelee. Tämä vaihteisto on saumaton vaihtaja käytännössä ylöspäin kiihdyttäessä muttei lähellekään niin pehmeä kuin esim bemarin momentinmuunninlaatikko joka ei moottorijarruta käytännössä ollenkaan. Ylöspäin vaihtaessa vaihdot tuntuu myös jos kiinnittää huomiota.
Dsg on melko kulmikas joissain tilanteissa verrattuna muihin laatikoihin mutta paljon Oma mielipide on että tuntuu kun ajaisi manuaalilla mutta elektroniikka vaihtaa puolestasi vaihteita ja vaihteiston äänet ja mekaniikka tuntuu sisälle asti.
Sellaiseksi se dsg vissiin tehtiinkin alunperin tarkoituksella tai vahingossa ja nyt sitten yritetään kehittää koko ajan pehmeämmäksi käyttäjille.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

kt

Lainaus käyttäjältä: wilp_ - 13.04.14 - klo:21:58
Pakko kysyä mielipidettä... Pari kertaa lukenut tämänkin ketjun läpi enkä vastausta löytänyt.
Autona Octavia II TDI RS ja DSG- laatikolla.
Viikon päivät autolla ajellut ja häiritsee DSG:n vaihtaminen. Aikaisemmat autot joilla olen ajanut ovat olleet hyvinkin huomaamattomia.
Oma auto nykäisee alaspäin vaihtaessa aika rajusti. Ihan sama hidastaako moottorilla ja jarrulla, D, S tai manuaali, aina tökkää aika pahasti.
4 - 3 vaihtoa ei edes huomaa.
3 - 2 pieni tuntuma.
2 - 1 tuntuu että lyö nenän rattiin
Sama ylöspäin vaihtaessa, kylläkin huomattavasti lievempänä.
Kuulostaako tutulta? Kerran jo tutkittu myyjän piikkiin (Skoda merkkiliike) ja olisi mukava kuulla kokemuksia, että missä vika voisi olla?

S-asennolla ajaessa, varsinkin alaspäinvaihdot, nyökittävät kovasti. Tavallisesti D-asento on jouheampi kumpankin suuntaan vaihtaessaan.
Kannattaa tarkistuttaa marmorilla, voisiko DSG-laatikon ohjelmaversiota päivittää. Kun omaani vaihdettiin ohjelmaversio öljynvaihdon yhteydessä, niin vaihdetapahtuma kyllä selvästi pehmeni kumpaankin suuntaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Lainaus käyttäjältä: wilp_ - 13.04.14 - klo:21:58
Oma auto nykäisee alaspäin vaihtaessa aika rajusti. Ihan sama hidastaako moottorilla ja jarrulla, D, S tai manuaali, aina tökkää aika pahasti.
4 - 3 vaihtoa ei edes huomaa.
3 - 2 pieni tuntuma.
2 - 1 tuntuu että lyö nenän rattiin
Sama ylöspäin vaihtaessa, kylläkin huomattavasti lievempänä.

Räsästä ei ole kokemuksia, mutta ainakin Scoutissa ykkösvaihde on niin lyhyt että sitä käytetään lähinnä vain liikkelle lähdöissä. Eli tuo vaihto 2 -> 1 tapahtuu yleensä vain kun jarrutetaan auto pysähdyksiin, joten sitä vaihtoa ei tietenkään huomaa koska autoa jarrutetaan tasaisesti pysähdyksiin enkä ole varma meneekö kytkin edes kiinni tuossa kohtaa enää. Eli ei voi sanoa että olisi tuttua tuo "nenän rattiin lyönti" koska loota ei juuri ykköstä käytä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: tet - 15.04.14 - klo:11:59
Räsästä ei ole kokemuksia, mutta ainakin Scoutissa ykkösvaihde on niin lyhyt että sitä käytetään lähinnä vain liikkelle lähdöissä. Eli tuo vaihto 2 -> 1 tapahtuu yleensä vain kun jarrutetaan auto pysähdyksiin, joten sitä vaihtoa ei tietenkään huomaa koska autoa jarrutetaan tasaisesti pysähdyksiin enkä ole varma meneekö kytkin edes kiinni tuossa kohtaa enää. Eli ei voi sanoa että olisi tuttua tuo "nenän rattiin lyönti" koska loota ei juuri ykköstä käytä.
Juuri näin. Pitää nopeuden mennä hidastaessa todella pieneksi,  että automaatti vaihtaa kakkoselta ykköselle.

wilp_

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 15.04.14 - klo:12:06
Juuri näin. Pitää nopeuden mennä hidastaessa todella pieneksi,  että automaatti vaihtaa kakkoselta ykköselle.

Olisikohan siinä sitten se ongelma. Auto vaihtaa ykköselle kun vauhtia on noin 10km/h, eli hetki ennen pysähtymistä lykkää ykköselle ja nykäisee.

repomies

Omani on mallia nykivä laatikko, ja kyllä tässä tuntee nuo vaihdot. Pahemmin just 3-2 ja 2-1 vaihdot alaspäin, mutta ei se nyt raju ole se nykäisy, ajotyylini on kai aika ennakoiva moottorijarrutusten osalta ja ajan D-asennossa pääsääntöisesti. Ylöspäin vaihdot on suht pehmeitä kuitenkin. Liikkeellelähdöt ja siirtelyt sitten vituttaa, kun välillä ei lähde ei lähde ja sitten lähdetään nykäisten vähän enempi.

Tuo mun BMR on kai aikas sama motti kuin vanhoissa TDI RS malleissa, pumppari 170hv + DSG6. Minulla on männävuonna päivitetty softa tuossa laatikossa.

firstvw

Testailin moottorijarrutusta kotimatkalla. Alaspäin vaihdot menee pehmeästi, vaihdon huomaa jos haluaa huomata. Mutta loppunykäystä ei tule koska kytkin irrottaa kokonaan ~10km/h nopeudessa jolloin vaihteena on 2 tai sitten irroitus tapahtuu 3->2 vaihdossa. 2->1 vaihto tapahtuu kuitenkin kytkin irroitettuna eikä mitään nykäystä tapahdu koska voimalinja on "irti"

repomies

Minä olin tuntevinani 2-1 vaihdon tänään jossain hitaassa pysähdyksessä, kun oikein kyyläsin näyttöä jarruttaessa, mutta taitaa olla alle 10km/h vauhtia selkeästi ennen kuin ykkönen menee sisään.

Ilmeisesti se pahiten tuntuva alaspäinvaihto on 3-2. Ja mitään niskaa nyrjäyttäviä nyökkäyksiä ei tule, ne nyt tuntee ne vaihdot mutta siinäpä se sitten on. Liikkeellelähdöistä jos saisin satunnaiset nykäykset pois niin olisin tyytyväinen.. viimeistään syksyllä vaihtuu kaksoismassa, saa nähdä sitten, muuttuuko mikään.

Oma BMR on vakio, ei mitään chippiä ja samoin laatikon ohjelma on ihan tehtaalta.

wilp_

Oman auton vaihtamiset parani huomattavasti ohjelmistopäivityksellä ja laatikon nollauksella. Ilmeisesti jäänyt tekemättä vauhtipyörän vaihdon yhteydessä ja uuden kaksoismassan kanssa ei sitten enää pelannutkaan niin kuin pitää  :P
Nyt kun vainoharhaisuus sai vallan, niin olen kuulevinani ujeltavaa ääntä vaihteistosta... Kuuluuko muilla vastaavaa? Hiljaisessa vauhdissa kuuluu sisälle, mutta ei ulkopuolelle.

jrinnes

LainaaNyt kun vainoharhaisuus sai vallan, niin olen kuulevinani ujeltavaa ääntä vaihteistosta... Kuuluuko muilla vastaavaa? Hiljaisessa vauhdissa kuuluu sisälle, mutta ei ulkopuolelle.

Ujellusta kuuluu Superbin DSG:stäkin. Huomaa parhaiten kun ajaa parkkiin. Kyseessä siis DSG6. Ajattelin, että uliskoot jos haluaa, kun kerran muuten toimii. Voi olla parempi olla ottamatta liikaa stressiä jokaisesta äänestä, muutenhan noilla ei voi tehdä muuta kuin antaa olla pihassa. :)
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy