DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Marjamies - 12.01.14 - klo:17:48
Kyselen, onko normaalia, vaihteenlukitsimen jonkinasteinen juuttuminen ala- ylämäissä parkista lähtiessä. Saa aika rivakasti vetää P :ltä R: lle tai D :lle. Olen käyttänyt nyttemmin aina kässäriä eikä tarvi kiskoa, menee sulavasti ajovaihteille samoin ilman kässäriä tasaisella.

Minulle neuvottiin auton luovutuksessa, että käsijarru pitää vetää aina päälle, kun auto pysäköidään P-asentoon. En tiedä, miten paljon DSG-vioista johtuu juuri siitä, ettei tuota ohjetta noudateta, varsinkaan mäessä.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 12.01.14 - klo:18:08
Minulle neuvottiin auton luovutuksessa, että käsijarru pitää vetää aina päälle, kun auto pysäköidään P-asentoon. En tiedä, miten paljon DSG-vioista johtuu juuri siitä, ettei tuota ohjetta noudateta, varsinkaan mäessä.

Näin teen myös mehumaijatomaatin kanssa. Uskon, että siitä on enempi haittaa kuin hyötyä. Mulla on aina käsijarru päällä, kun auto on parkissa tai käy tyhjäkäyntiä.

makkis

Autokoulussa minulle opetettiin että käsijarrun tulee olla aina kytkettynä kun auto parkkeerataan. On jäänyt takaraivoon. Ei ole ollut ongelmia jäätymisen tai toimimattomuuden kanssa. Perussuomalainen taas ei käytä käsijarrua, vissiin kulumisen pelosta, ja siksi niitä ongelmia.

Off-topic, mutta kuitenkin.

TDiih

#1053
Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 12.01.14 - klo:18:07
Eikai siellä mekatroniikassa mitään öljyä ole. Sehän on sen vaihteiston aivoboksi.

Kuivaan 7-vaihteiseen ei tarvitse vaihtaa öljyä, mutta kyllä jotkut siihenkin on ne vaihtaneet, ihan vaan varmuuden vuoksi. Siellä on vain loraus sitä versus märkä 6-vaihteinen. 6-vaihteisessa on myös vaihdettava suodatin ja tiivisteet, mutta seiskassa ei ole.

Kyllähän noissa molemmissa mekatroniikassa öljyt on. 7-vaihteisessa taitaa olla kahdet eri öljyt, toiset mekatroniikalle ja toiset rattaille. Eikai noissa vaihdekepeissä enää mitään tankoja ole vaan vaihteet vaihtuu johtoja pitkin. Kampanjassa oli kyse mekatroniikkaan vaihdettavasta mineraaliöjystä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 12.01.14 - klo:18:28
Kyllähän noissa molemmissa mekatroniikassa öljyt on. 7-vaihteisessa taitaa olla kahdet eri öljyt, toiset mekatroniikalle ja toiset rattaille. Eikai noissa vaihdekepeissä enää mitään tankoja ole vaan vaihteet vaihtuu johtoja pitkin.

Kyllä siellä ETKA:n kuvissa on muistaakseni tanko pystysuunnassa jonka tuo valintakeppi peittää.


Filixon

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 12.01.14 - klo:18:15
Näin teen myös mehumaijatomaatin kanssa. Uskon, että siitä on enempi haittaa kuin hyötyä. Mulla on aina käsijarru päällä, kun auto on parkissa tai käy tyhjäkäyntiä.

Siis mistä on enempi haittaa kuin hyötyä?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 12.01.14 - klo:19:33
Siis mistä on enempi haittaa kuin hyötyä?

Oho piti kirjoittaa niinpäin, että enempi hyötyä kuin haittaa!

stallione

Selkeästi vaatii enempi voimaa jos käkkäri ei päällä, (joskus unohtunut). Siirtää vaihteen sähköisesti mutta silti tuon jostain syystä tuntee ja tekee oikein pahaa kun joutuu vähän väkisin runnomaan. Itse suosittelen dsg:n kanssa aina käsijarruparkkeeramista.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: stallione - 12.01.14 - klo:19:48
Selkeästi vaatii enempi voimaa jos käkkäri ei päällä, (joskus unohtunut). Siirtää vaihteen sähköisesti mutta silti tuon jostain syystä tuntee ja tekee oikein pahaa kun joutuu vähän väkisin runnomaan. Itse suosittelen dsg:n kanssa aina käsijarruparkkeeramista.

Tosiaan tuo käkkärin käyttämättömyys voi särkeä tuon p-lukon. Eli se joutuu ns. liian koville ilman käkkärin apua.

Filixon

Täällä VAGarenassa on omana aiheenaan "DSG ja käsijarru". Viimeksi siellä on keskusteltu vajaat pari vuotta sitten. Mutta kyllähän tänne puhetta mahtuu. Kertaus on opintojen äiti ja pyöränkin voi keksiä uudestaan.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

tet

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 12.01.14 - klo:18:07
Eikai siellä mekatroniikassa mitään öljyä ole. Sehän on sen vaihteiston aivoboksi.

Mekatroniikka sisältää "aivojen" lisäksi laatikkoa ohjaavan hydrauliikan. Kuivassa 7-vaihteisessa on mekatroniikassa oma hydrauliöljykierto sähköpumpulla, 6-vaihteisessa hydrauliikka käyttää samaa öljyä joka voitelee laatikon ja kytkimet.

Lainaus käyttäjältä: stallione - 12.01.14 - klo:19:48
Selkeästi vaatii enempi voimaa jos käkkäri ei päällä, (joskus unohtunut). Siirtää vaihteen sähköisesti mutta silti tuon jostain syystä tuntee ja tekee oikein pahaa kun joutuu vähän väkisin runnomaan. Itse suosittelen dsg:n kanssa aina käsijarruparkkeeramista.

Vaihteensiirto on täysin sähköinen, mutta parkkilukko on mekaaninen (vaijerikäyttöinen). Lukossa on linkku joka menee akselissa olevan "rattaan" hampaan koloon. Jos auton paino jää lukon varaan, sen linkun "koukkupään" vetäminen pois sieltä hampaiden välistä luonnollisesti vaatii voimaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

stallione

Jaa no se selittääkin tuon tahmeuden. Mikä vaihde siellä sitten jarruttaa kun jättää mäkeen p-asentoon ilman käkkäriä ? Kait siellä joku ottaa vastaan ja kuluu ajan myötä jos käyttää ainoastaan auton paikoillaan pysymiseen ilman käsijarrua?
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: stallione - 12.01.14 - klo:21:13
Jaa no se selittääkin tuon tahmeuden. Mikä vaihde siellä sitten jarruttaa kun jättää mäkeen p-asentoon ilman käkkäriä ? Kait siellä joku ottaa vastaan ja kuluu ajan myötä jos käyttää ainoastaan auton paikoillaan pysymiseen ilman käsijarrua?
Ei mikään vaihde vaan P-lukko. Se on sellainen "kynsi" mikä tipahtaa vaihteistossa olevan rattaan hampaiden väliin. Jos kynsi sattuu olemaan hampaan päällä, niin lukittuu vasta kun auto ensin niiaa suuntaansa.

stallione

OK. Kiitoksia. Aina kuvitellut et siellä on eka vaihde silmässä.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

tet

Lainaus käyttäjältä: stallione - 12.01.14 - klo:22:30
OK. Kiitoksia. Aina kuvitellut et siellä on eka vaihde silmässä.

Teknisesti ottaen siellä saattaa olla eka vaihde silmässä (tai joku muu, en ole varma onko), mutta kytkimet ovat joka tapauksessa auki.  Ne suljetaan hydrauliikalla ja avautuvat jousivoimalla, joten hydraulipaineen kadotessa jouset avaavat väkisin kummankin kytkimen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vasara

Lainaus käyttäjältä: stallione - 12.01.14 - klo:19:48
Selkeästi vaatii enempi voimaa jos käkkäri ei päällä, (joskus unohtunut). Siirtää vaihteen sähköisesti mutta silti tuon jostain syystä tuntee ja tekee oikein pahaa kun joutuu vähän väkisin runnomaan. Itse suosittelen dsg:n kanssa aina käsijarruparkkeeramista.
Tiptronicin jos jätti parkkiin ilman käsijarrua ja pienikin mäki, niin vaihdekepin siirto pois P-asennosta aiheutti usein epämiellyttävän klonksauksen => Aina käsijarru päälle parkissa senkin kanssa. Minusta käsijarru kannattaa olla parkissa päällä vaihteistosta riippumatta.. ei ainakaan jämähdä toimimattomaksi.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 13.01.14 - klo:10:26
=> Aina käsijarru päälle parkissa senkin kanssa. Minusta käsijarru kannattaa olla parkissa päällä vaihteistosta riippumatta.. ei ainakaan jämähdä toimimattomaksi.
Suattoopi jarru kuitennii jäätyvä?

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 13.01.14 - klo:12:09
Suattoopi jarru kuitennii jäätyvä?

Riippuu kait autosta/jarruista/vanteista kuinka helposti jäätyvät kiinni. Tuo meidän golffi on ny kolmatta talvea alla, eikä koskaan ole jäänyt parkkiruutuun jäätyneen käsijarrun takia. Ja vetäsen kyllä aina käsijarrun päällä kun auto jää parkkiin. Tasamaallakin.

Edellisessä C4 sitikassa oli sen verran avoimet talvivanteet, että lumihangessa ajamisen jälkeen saattoi jarrut jäätyä kiinni. Jäätyivät kyllä ilman käsijarrun apua, kun reilusti vanteelle kerääntynyt lumi suli kuumien jarrujen ympäriltä parkkiin ajaessa... ja jäätyi uudelleen klimpiksi. Tilanteet olivat kyllä silloin jo semmoisia, että lunta oli reilusti vanteen sisäkiepillä aina jarruosiin asti...

Oikeestaan ainoa kerta, kun muistan käsijarrun omasta autosta jumittuneen, oli vanha A-generaation Corsa. Siitä jumitti joskus keskellä kesää käsijarru yön aikana.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 13.01.14 - klo:12:09
Suattoopi jarru kuitennii jäätyvä?

Kyllä se on enempi jarrujen rakenteesta kiinni. Mulla on useasti jäätynyt Golfeista takajarrut. Kolme bemuu nyt ollut ja niissä ei ole takajarrut jäätyneet vielä kertaakaan.

kt

Eipä ole koskaan käsijarru jäätynyt missään automerkissäni.
Nyt kun parkkeeraan, niin pysäytän auton jalkajarrulla, vedän käsijarrun kiinni ja työnnän DSG:n P:lle sekä sammutan koneen ja nostan jalkajarrun.
Ja kun lähden, niin painan ensin jalkajarrua, sitten käynnistän koneen, löysään käsijarrun ja laitan R-vaihteen. Eikä ole rynnännytkään takaperin koskaan.
Jostain syystä taidan aina tehdä saman proseduurin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 13.01.14 - klo:12:09
Suattoopi jarru kuitennii jäätyvä?

Noin nyrkkisääntönä voi pitää, että jos sitä käsijarrua käyttää aina, niin silloin se ei jäädykään. Poislukien toki erikoistilanteet, kuten juurikin tuo mainittu lumen kertyminen vanteisiin joka sitten sulaa jarrusatulan päälle vain jäätyäkseen heti uudelleen.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Majo

Uusi Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4 alla ja heti ensimmäisen 1000km jälkeen vaihteiston kanssa ongelmia. Liikkeellelähtiessä D tai R sisään ja auto ei lähde normaalisti "ryömimään" vaan kaasulla vaihde menee töksähtäen sisään. Tämä joka kerta liikkeelle lähdettäessä, todella rasittava kaupunkiajossa. Vika ilmenee noin 1/10 kerralla auton käynnistäessä ja häviää vain/kun sammuttaa ja starttaa auton uudestaan. Viittaisi siis, että ohjelmistossa jotain häikkää, lämpötilallakaan ei tunnu olevan vaikutusta. Kenelläkään neuvoja tilanteeseen?

Antti K.

Onko kellään ollut ongelmia q5 s-tronicin kanssa?

Rouvan ajossa nykinyt liikkeellelähdössä ja sammunut kerran risteykseen. Toivottavin selitys olisi pikaiset pakkaset ja joku ohimenevä, mutta... Auto oli lämmitetty webastolla, mutta se ei lämmittäne mitenkään vaihteistoa, mutta en asiaa ymmärrä juurikaan.

128tkm, 2.0tdi stronic

stallione

Taisi joku muukin täällä foorumilla kertoa vastaavista ongelmista nimenomaan Audilla ja stronicilla. Oireina tuo risteykseen/valoihin sammuminen. Ei kyllä kuullosta pakkasherran tempuilta. Onko vaihteisto 6 vai 7pykäläinen?
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

Golfauto

Ajattelin esittää lisäkysymyksen tähän ketjuun. Oletetaan että Golffini kuiva perus DSG7 lootani joskus hajoaa. Voiko sen korvata DSG6 boksilla tai 350Nm kestävällä DSG7 lootalla jota käytetään muistaakseni esim Tiguanissa. Sen  jälkeen olis ongelmat poissa seuraavat 100v :)

Gulf

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 16.01.14 - klo:18:35
Oletetaan että Golffini kuiva perus DSG7 lootani joskus hajoaa. Voiko sen korvata DSG6 boksilla tai 350Nm kestävällä DSG7 lootalla jota käytetään muistaakseni esim Tiguanissa. Sen  jälkeen olis ongelmat poissa seuraavat 100v :)

Mihin tämmöinen tieto tai olettamus perustuu, että nuo muut laatikot olisivat jotenkin toimivampia ja parempia?

Edelleen sitä dsg päivitystä odotan, jota lupailivat viime kesänä, kun yrittivät saada laatikkoa toimimaan, mutta hiljaista on vag puolelta ollut?

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 16.01.14 - klo:18:53
Mihin tämmöinen tieto tai olettamus perustuu, että nuo muut laatikot olisivat jotenkin toimivampia ja parempia?

Edelleen sitä dsg päivitystä odotan, jota lupailivat viime kesänä, kun yrittivät saada laatikkoa toimimaan, mutta hiljaista on vag puolelta ollut?

Ihan vaan tuohon väännön kestoon. Se auttaisi ainakin minua jo paljon. Voihan se jotain muuta toki sekoilla, mutta ei laukea ainakaan väännön takia. Eli kertauksena, jos 350Nm DSG7 maksaa vaikka 2e enemmän ja menee heittämällä normi DSG7 paikalle, mietin noin 0,00000000000000001 sekuntin miljardisosaa ja otan sen vääntöä kestävämmän mallin tilalle nykyisen mennessä vaihtokuntoon.

Karvesak

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 16.01.14 - klo:18:35
Ajattelin esittää lisäkysymyksen tähän ketjuun. Oletetaan että Golffini kuiva perus DSG7 lootani joskus hajoaa. Voiko sen korvata DSG6 boksilla tai 350Nm kestävällä DSG7 lootalla jota käytetään muistaakseni esim Tiguanissa. Sen  jälkeen olis ongelmat poissa seuraavat 100v :)

Ei voi. :'(  Ja tuskinpa tuo DSG6 olisi sen kestävämpi.Itsellä DSG7 ja koneesta lastutettu 219hp ja 326NM "Kestotesti menossa koska pehmenee normi käytössä... :-[

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: stallione - 16.01.14 - klo:18:32
Taisi joku muukin täällä foorumilla kertoa vastaavista ongelmista nimenomaan Audilla ja stronicilla. Oireina tuo risteykseen/valoihin sammuminen. Ei kyllä kuullosta pakkasherran tempuilta. Onko vaihteisto 6 vai 7pykäläinen?
Tuo "joku" taisin olla minä. Ilmiö tosiaan alkoi tulla esiin kun lämpötila laski luokkaa alle viiden plusasteen. Auto siis sammui lyhyen (muutama sata metriä) jälkeen risteykseen, kun pysähdyksen jälkeen tuli lähdettyä liikkeelle. Käytin autoa asian vuoksi huollossa, jossa ei mitään ilmeistä syytä keksitty. Pyysin samalla varmistamaan, että koneessa ja vaihdelaatikossa on uusimmat softat asennettuina, ja näin olivat.
Olen oppinut tämän kanssa hiukan elämään, mm. siten, että kun kylmän auton käynnistää, antaa ensin hiukan reippaammin kaasua. Pidempään jaksoon ei auto ollutkaan sammuskellut, kunnes tänä aamuna tuon teki. Auto oli ollut Webasto-lämmityksessä parikymmentä minuuttia, ja sammui heti ensimmäisellä metrillä kun piti peruuttaa autokatoksesta ulos. Käynnistin uudestaan, kaasuttelin pari kertaa ja ajoin pois. Arvaukseni mukaan tässä voisi olla takana se, että vaihdelaatikko on niin jääkylmä, että tyhjäkäynnin pinnassa oleva moottori ei jaksa kuljettaa autoa kun vaihde kytkeytyy päälle. Manuaaliaskin kohdallahan tuollaisessa tilanteessa voi tulla kaasulla vastaan ja varovasti nostaa kytkintä, mutta Stronic toimii niinkuin toimii.

Raportoin lisää jos tulee jotakin uutta tältä osin esiin.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 16.01.14 - klo:22:51
Ei voi. :'(  Ja tuskinpa tuo DSG6 olisi sen kestävämpi.Itsellä DSG7 ja koneesta lastutettu 219hp ja 326NM "Kestotesti menossa koska pehmenee normi käytössä... :-[

No mihin olettamukseen perustuu se, että DSG6 ei olisi kestävämpi kuin DSG7? Varsinkin kun DSG6 on jo alunperin mitoitettu kestämään esim. suurempia vääntömomentteja kuin DSG7?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy