DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 03.12.13 - klo:19:07
DSG on nykyään kaikista yleisin uusien autojen automaattivaihteisto, joten toki siihen massaan osuu sekundaakin sekaan.
En kiistä etteikö tuo voisi pitää paikkaansa, mutta kuinkahan suuria maanosakohtaisia eroja mahtaa olla? Esimerkiksi Ameriikoissa picki-upeissa, yms. varmaankin perinteisiä laatikoita paljon, kuten ehkä myös väkirikkaassa Aasiassa.

Maximus

Lainaus käyttäjältä: kt - 03.12.13 - klo:14:54
Näissä pohdinnoissa on unohtunut käyttäjän rooli.
Automaatiolaitteissa ratkaisevasssa roolissa on monasti käyttäjä, joka "ei osaa tätä mies-masiina-automaatio-kommunikaatiota". Hän syyllistyy usein virheelliseen laitteen käyttämiseen.
Näköjään kt on jo ehtinyt tuoda sen puolen esille, jota varten tänne nyt kirjauduin. Onneksi tuli luettua mitä tänne on ilmaantunut... Mutta varmaankin monelle nämä DSG:t on ollut se ensimmäinen oma automaatti. Hieman hämmästellen olen täällä lukenut esim. niitä mielipiteitä ja kokeiluja siitä, miten nopeasti DSG:llä voi heittää D:ltä R:lle tai päinvastoin. Itselleni ei ole tullut mieleenkään kokeilla tuommoisia. Ja muutenkin olen tottunut käsittelemään automaattia kuin "kukkaa kämmenellä". No, samoin manuaalivaihteisiakin, joita minulla oli ennen vuotta 1996. Poikkeuksena tietysti joku ensimmäinen kärryni, Fiat 127, jossa ainakin ykkönen piti runnoa usein voimalla sisään...

Aika hyvin kuvaa suhtautumistani automaattivaihteisiin sekin, että DSG:n yhteydessä perusta oikein niistä vaihtoläpysköistäkään. Jos ne väkisin tulee mukaan samaan hintaan, niin olkoon. Mutta ei minulla niille käyttöä ole. Automaatti on automaatti ja sillä ajetaan yleensä niin, että keppi siirretään D-asentoon. Siinä kaikki.  8)

Sitä ei kyllä voi kiistää, että jonkinlainen ongelma meillä (ja VAG:lla) tässä nyt kuitenkin on. Tuote ei oikein joka suhteessa täytä odotuksia. Lupauksista en sano mitään, koska kestävyyden suhteen VAG on kai koko ajan pitänyt matalaa profiilia. Hienosta systeemistä käyttää on kai mainostekstejä ollut, mutta entäs sitten muuta...  >:(
"Age quod agis - tee mitä teet"

vasara

Eikös VAG ole hiljalleen alkanut tilailemaan automaattilaatikoita alihankkijoilta. Syitä on tietysti monia, eikä vain DSG ongelmat.
esim.
http://www.goauto.com.au/mellor/mellor.nsf/story2/21DBBAF2BC57C1D3CA257BF80019F469

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 04.12.13 - klo:14:17
Eikös VAG ole hiljalleen alkanut tilailemaan automaattilaatikoita alihankkijoilta. Syitä on tietysti monia, eikä vain DSG ongelmat.
esim.
http://www.goauto.com.au/mellor/mellor.nsf/story2/21DBBAF2BC57C1D3CA257BF80019F469
Minä olin ymmärtänyt, että vaihdelaatikot tulevat autoteollisuudessa lähes poikkeuksetta alihankkijalta? Eikös nuo DSGtkin.

Keni1

Kutsukampanjasta maailmanlaajuinen
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/11/16/volkswagenin-piina-dsg-vaihteiston-vialliset-vuodet/201315962/304

Tällä viikolla Volkswagenin takaisinkutsut laajenivat yleismaailmallisiksi. Kutsuttuihin 2,64 miljoonaan autoon sisältyvät jo Kiinan aikaisemmat kutsut tänä vuonna.

Nyt yhtiö sanoo korjaavansa DSG:tä vaihtamalla alkuperäinen synteettinen vaihteistoöljy mineraalipohjaiseksi. Sen pitäisi poistaa sähköhäiriöt vaihteistosta.

Maailmanlaajuiseen takaisinkutsuun kuuluvat myös katumaasturi Tiguanissa havaittu sulakehäiriö valolaitteissa ja Amarok-avolavapakettiautossa todettu polttonestevuoto. Suomessa kutsu käy noin 2400:lle Tiguanille ja 900:lle Amarokille.

Korjausten ja muutosoperaatioiden lopullista hintaa yhtiölle voi vain arvailla.

rami

IItselläni on nyt toinen auto DSG-vaihteistolla. Ensimmäinen oli 7-vaihteinen Golf jota pyöritti 1.6 TDI moottori.
Nyt on autona A3 Sb 1.6TDI vm-2014 moottorilla sekä Stronic (DSG:llä).

Sen voi selvästi todeta,että A3:ssa tämä vaihteisto pelaa kyllä aivan loistavasti. Ei mitään nykimisiä eikä ryntäilyjä,todella hienoa toimintaa.
Golfissa sen sijaan joskus saattoi vaihteisto tehdä pienen ryntäyksenomaisen tempun. Auto ei rynnännyt mutta kone hiemat nappasi kierroksia. Samoin Golfin vaihteisto joskus hieman jurnutti,vedätti liian pienillä kierroksilla jolloin tuli mieleen,että olisipa säädetty pari naksausta isommalle kierrosille nää vaihteet.
A3:ssa tää juttu onkin toteutettu aivan toivomallani tavalla ihan kuin olisi huutooni vastattu.
A3 vaihteisto on ainakin nuilla säädöillä todella hienosti toimiva ja vaihtaakin sopivimmilla kierroksilla eikä jurnuta koskaan.
Molemmissa vaihteistoissa ei ole koskaan ollut sen kummempaa vikaa joskaan kilsojakaan ei ole tullut kauheesti.

Ei kyllä keppivaihteisiin ole enää paluuta niin hienosti pelaa A3:ssa tuo Stronic.
Saahan sen joka vaihteiston rikki jos haluaa särkeä.
Vielä yksi tärkeä asia kun puhutaan metallinhiukkasista vaihteistoöljyssä niitä taatusti löytyy manuaaliaskistakin.
Löytyyhän moottoriöljystäkin laakerimetallin hiukkasia. ;D

vasara

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 04.12.13 - klo:14:20
Minä olin ymmärtänyt, että vaihdelaatikot tulevat autoteollisuudessa lähes poikkeuksetta alihankkijalta? Eikös nuo DSGtkin.
Nopealla googlauksella. DSG on BorgWagnerin kehittämä laatikko, jonka volkkari on lisensioinut.. ts. valmistaa itse.
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 04.12.13 - klo:14:26
Nopealla googlauksella. DSG on BorgWagnerin kehittämä laatikko, jonka volkkari on lisensioinut.. ts. valmistaa itse.
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox
No niin näköjään. Mutta joo. Aika monessa jutussa (muista merkeistä) on vaan pistänyt silmään, että "laatikko on ZF:n valmistama" tms.

vasara

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 04.12.13 - klo:14:28
No niin näköjään. Mutta joo. Aika monessa jutussa (muista merkeistä) on vaan pistänyt silmään, että "laatikko on ZF:n valmistama" tms.
Tuossa aikaisemmin linkkaamassani jutussa..
Volkswagen head of transmission development Michael Schaefer: “We are looking at an eight-speed Aisin or nine-speed ZF transmission… but we have not decided on which one as yet.”
Alihankinta on varmaan uudehkon tekniikan kanssa järkevää. Ongelmista pääsee helpommin eroon alihankkijaa vaihtamalla.

rami

Kiinalaisille tehdään vaihteistot myös Kiinassa.
Saksalaisiin tehdään DSG:t Made in EU ;D ;D ;D ;D ;D ;D :D

Keni1

Juu teetetään kaikki muilla ja syytetään sitten niitä kaikista mahdollisista vioista ja kädet on taas pesty. Kun 100 % vaihteistoista pitää vaihtaa öljyt niin kaikki alihankkijat ovat toimittaneet viallisia DSG lodjuja, ihmeellinen yhteensattuma.

TSI ja DSG lienevät kuitenkin VW:n omaa suunnittelua, siitä on turha alihankkijoita osoitella jos speksit on perseellään. Jos VW ei itse ole autoistaan vastuussa niin miksi se itse sitten päättää joka asiasta? Tottakai vastuu on viimekädessä volkkarilla itsellään, laadunvalvonta vaan hiukka kusee ja sutta lähtee asiakkaille vuosien ajan ennenkuin virhe havaitaan, todella uskottavia selityksiä.

Aiheesta poiketen laitan kuvan jossa aivan kaikki ei täsmää, huomaa että molemmat moottorit on kuvattu uudesta autosta joilla ajettu sen verran että maantiepölyä kertynyt, kumpaakaan moottoria ei ole koskaan pesty asiakkaan toimesta ei sinä aikana kun ollut asiakkaan käytössä.


Jyri

Keni1, laita jatkossa nuo yleistä laatua koskevat tuonne laatutopikkiin

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 04.12.13 - klo:13:30
En kiistä etteikö tuo voisi pitää paikkaansa, mutta kuinkahan suuria maanosakohtaisia eroja mahtaa olla? Esimerkiksi Ameriikoissa picki-upeissa, yms. varmaankin perinteisiä laatikoita paljon, kuten ehkä myös väkirikkaassa Aasiassa.

Tarkoitin siis Suomen markkinoilla. Maailman markkinoilla joku öljyvispilä on varmasti yleisempi.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 04.12.13 - klo:16:06
Keni1, laita jatkossa nuo yleistä laatua koskevat tuonne laatutopikkiin

Ok, laitan ite asiassa oman topikin tuosta aiheesta jahka valmis, jos haluat lukaista ennakolta niin onnistuu.

kt

VW tekee näitä DSG-laatikkojen eri malleja Saksassa Kasselin tehtaassa ja Kiinassa Dalianin tehtaassa. Kummankin tehtaan vuosikapasiteetti on 800 000 kpl laatikoita per vuosi. Kassel on tehnyt tähän mennessä noin 5 000 000 laatikkoa ja Dalian noin 1 500 000 laatikkoa.
Yhteensä VW siis 6,5 miljoonaa autoa on jo maailmalla.

Voi olla, että valmistuksessa on ollut mukana myös joku alihankkija, mutta oletan, että vain pienemmässä määrin, jos ollenkaan.
Pari kuukautta sitten VW tiedotti itse, että Aisin tekee heille 1 miljoona laatikkoa lähivuosina.
Tällaisia miljoonan laatikon ykskaks-valmistajia ei maailmassa ole kuin muutama. Toisaalta tuollaista Kasselin kokoista tehdasta ei polkaista käyntiin vuodessa eikä kahdessakaan, joten jos VW tarvitsee miljoona DSG-laatikkoa lisää DSG-laatikoita, niiin nopeinta on teettää niitä alihankkijalla ennenkuin itse pykää kolmannen DSG-tehtaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 04.12.13 - klo:16:16
Ok, laitan ite asiassa oman topikin tuosta aiheesta jahka valmis, jos haluat lukaista ennakolta niin onnistuu.
Ei ole tarpeen, ennakkosensuuria emme ainakaan harjoita  ;)

tet

Lainaus käyttäjältä: kt - 04.12.13 - klo:16:41
Pari kuukautta sitten VW tiedotti itse, että Aisin tekee heille 1 miljoona laatikkoa lähivuosina.

Ja tuosta vähän ylempänä linkatusta artikkelista näyttäisi vahvistuvan aiemmin tänne mutuilemani käsitys, että tuo miljoona Aisinia uppoaa olemassaoleviin momentinmuunnin-malleihin. Eivät siis korvaa DSG:tä.

LainaaVolkswagen already buys 1.5 million Aisin torque converter transmission for our US and Chinese customers… for models such as (their unique) Passat and vehicles with the 1.6-litre MPI petrol engines,” Mr Schaefer said.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Rauska

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 04.12.13 - klo:14:12
Näköjään kt on jo ehtinyt tuoda sen puolen esille, jota varten tänne nyt kirjauduin. Onneksi tuli luettua mitä tänne on ilmaantunut... Mutta varmaankin monelle nämä DSG:t on ollut se ensimmäinen oma automaatti. Hieman hämmästellen olen täällä lukenut esim. niitä mielipiteitä ja kokeiluja siitä, miten nopeasti DSG:llä voi heittää D:ltä R:lle tai päinvastoin. Itselleni ei ole tullut mieleenkään kokeilla tuommoisia. Ja muutenkin olen tottunut käsittelemään automaattia kuin "kukkaa kämmenellä". No, samoin manuaalivaihteisiakin, joita minulla oli ennen vuotta 1996. Poikkeuksena tietysti joku ensimmäinen kärryni, Fiat 127, jossa ainakin ykkönen piti runnoa usein voimalla sisään...

Tota noin, minä olen lukenut ohjekirjan läpi (Audi A3 1.8 q SB Sport) ja siinä sanotaa sanatarkasti: Kun valitsinvipu siirretään nopeasti asennon N yli esim R :stä  D:lle , vipu ei lukitu. Se mahdollistaa esim lumeen juuttuneen auton irroittamiseen "heijaamalla".
Toki tuota ei kannata moottoritiellä toteuttaa  8)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

rami

Kyllä varmaankin polla pitäisi jokaisella säteillä senverran ettei kannata ajoaluieta huiskia mielinmäärin.
Eihän sitä keppivaihteistakaan tule runttailla mielinmäärin.
5-vuotta olen ajanut lumisissa oloissa DSG:llä enkä ole koskaan tarvinut "heijautella".
Pitää kyllä olla aika hankala paikka mistä ei selviä manuaalisella 1-vaihteella ja R-vaihteella.
Vanhan Pösön kanssa kyllä joutui heijauttelemaan kun oli takapotku ja automaatti.

Rauska

Yllähän kyse oli siitä, että se on mahdollista ja saksalainen insinööri on sen suunnitellut sellaiseksi.
DSG:hän on siis kaksi kytkintä ja ne ovat tuon operaation aikana auki, ei ongelmaa.
Ja eihän tuota ainakaan 4-vedolla tarvitse juurikaan.

Edit: jaa, tämä asiahan ei olekaan vika vaan ominaisuus  :D
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

JLa

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.12.13 - klo:16:16
Poikittaismoottorisissa Audeissa (A3 ja pienemmät) käytetään periaatteessa samoja laatikoita kuin sisarmerkeillä, mutta mitään varmaa tietoa ei taida olla onko niissä sittenkin jotain pientä eroa (esim. juuri softassa) vai ei.

Pitkittäismoottorisissa Audiessa (A4 ja isommat) taas käytetään mekaanisesti täysin omanlaistaan laatikkoa DL501, joka on märkäkytkiminen 7-vaihteinen. Tätä vaihteistoa ei sisarmerkeillä ole käytössä.

Tämä, erityisesti jälkimmäisessä kappaleessa esitetty "mekaanisesti täysin omanlaistaan", oli erittäin huojentava tieto. Sen perusteella voisi olettaa, että yleisesti puhutut DSG-ongelmat eivät koskisi tuota DL501-laatikkoa?

vasara

Lainaus käyttäjältä: JLa - 06.12.13 - klo:18:38
Tämä, erityisesti jälkimmäisessä kappaleessa esitetty "mekaanisesti täysin omanlaistaan", oli erittäin huojentava tieto. Sen perusteella voisi olettaa, että yleisesti puhutut DSG-ongelmat eivät koskisi tuota DL501-laatikkoa?
"Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit" ketjussa on tarkemmin noista eri vaihteistoista.

TAEA

Hiukan kummastuttaa. Oletin että ketjussa käsitellään DSG ongelmaa ja mitkä ovat aiheuttajia, joiden pohjalta olisi mahdollista miettiä ratkaisuja. Nyt näyttää että mietitään nuppi punaisena missä niitä valmistetaan , jolle tuskin tämä palsta mitään mahtaa. Jos vastaavasi esim. riittävä määrä vaikka eka kytkinlevyn kulumisia tulisi esille, niin sillä voisi olla pienen pienet mahdollisuudet tulla huomioiduksi. Ehdotus oma palsta/ketju mietinnälle missä valmistetaan ja mitä. Vilkaise TAEA aikaisemmat kannanotot.

Cosmo

Skoda Octavia Combi (2011) ja kun tuli toinen LL huolto eteen n. 40.000km ajettuna niin huollossa huomasivat (ja soittivatkin asiasta) että ketju menee vaihtoon ("parempaan ja kestävämpään") kun muistin asiasta valittaa että pitää ns. traktorin ääntä käynnistettäessä sekä koeajossa huomattu kytkiminen ravistaminen jolloin myös sen vaihtoivat/tai jotain osia askiin, en nyt muista tarkemmin kun kuitenkin menivät takuuseen.

Ei nyt oikein hyvälle tunnu ja ajatukset ovat kyllä käyneet merkin vaihdossa. Vaihtoehtoja ajettavuudessa kun ei oikein ole tällä budjetilla :(

2014 tulossa (varmaan kaikille vahtaa tietoa) VAG-konsernin DSG askien huoltokutsu.
Škoda Octavia Combi 1.2TSI DSG Elegance Capuccino Beige 2011

focceristi

Kai muistivat sanoa sulle että "autosi on nyt vastaavanikäisiään" parempi!?  ;)
Moon White -14 Ocu Combi 1.4 Elegance vaalella sisustuksella. Ex focus w.titanium -11

Epes

Lainaus käyttäjältä: focceristi - 29.12.13 - klo:19:13
Kai muistivat sanoa sulle että "autosi on nyt vastaavanikäisiään" parempi!?  ;)

Onhan se, siinähän on toimiva moottori ja vaihteisto.............. ;D


Vesihiisi

Kun näissä DSG -kirjoituksissa lähes sataprosenttisesti viitataan Volkkariin ja Skodaan, peräänkuuluttaisin taas sitä, kuinka paljon meillä Audilaisilla on ollut kaksoiskytkinaatikon kanssa ongelmia. Kimmoke tähän tuli oikeastaan siitä, että ostaessani vajaa vuosi sitten silloin parivuotiaan Q5:n toimi vaihteisto varsin pehmeästi. Nyt vuoden käytön jälkeen on alkanut ilmetä jonkinlaista kulmikkuutta ja "tömpsähdyksiä" vaihtojen yhteydessä. Taitaa olla pikkuisen alle 50 tkm mittarissa. Ei mitenkään suuressa mittakaavassa, mutta havaittavasti kuitenkin. Olisiko tuo normaalin kulumisen piikkiin menevää, vai mahdollisesti seurausta siitä, että en tosiaankaan sääli autojani käytössä?

Rauska

Minä ajoin  edellisellä A5 DSG 7v märkä 60000 km, ei ongelmia
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Janneh

Lisätkääpäs tuonne gallupin vaihtoehtoihin DSG6 yli 300tkm ilman vikaa  ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy