DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

stallione

Appiukon dodge journey omalla kaksoiskytkin automaatillaan tekee tuota samaa, eli miettii melko pitkään pakilta deelle vaihdettaessa. Laatikko toimii muuten hyvin. Mitä ne sanoivat muuta kun laatikko paskana? Tuota kuulee ikävän paljon ihmisiltä jotka eivät tiedä asiasta paljoa. Esim. tämä kaksoismassavauhtipyöräongelma on varmasti syynä monen dsg:n vaihtoon kun ei tiedetä tarpeeksi. Olisiko tässä tapauksessa tuo mekatroniikka syynä? ehkä?
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

Geoman

#841
Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 12.11.13 - klo:15:30
Juuh, kävin näyttämässä tuota ritsaa viikonloppuna autoliikkeessä niin tuli kommenttia, että laatikko on paskana.
Edellä kuvattu vastaus on tyypillinen, kun ei ole osaavia käsiä, myyntimiehen vastaus. Jos rikkoutuu mekatroniikka tai laakeri tai kytkin, niin ei koko laatikko ole romuna.

brainsurgery

Joo siis nimenomaan myyntimiehen vastaus oli kun kävin kyselemässä vaihtotarjousta. Vaikea kuvitella että laatikossa olisi mitään hajalla kun se toimii (ja on toiminut viimeiset 60tkm) ihan normaalisti tuota vaihteen vaihtamisen jälkeistä miettimistä lukuunottamatta.

firstvw

Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 12.11.13 - klo:15:30
Juuh, kävin näyttämässä tuota ritsaa viikonloppuna autoliikkeessä niin tuli kommenttia, että laatikko on paskana. Yritin kertoa, että et vain malttanut odottaa, että laatikko kytkee vaihteen päälle mutta eipä se auttanut.

Sun pitää käydä koeajamassa jotain liikkeen vaihdokkia ja moittia samaa asiaa koeajon jälkeen. Saattaa muuttua ominaisuudeksi  ;D

Ite nostan jarrua vasta takatutkan ekan piipin jälkeen niin ei loikkaa. Kyllähän tuon halutessaan saa kenguruksi, mutta niin saa manuaalinkin

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 12.11.13 - klo:19:04
Sun pitää käydä koeajamassa jotain liikkeen vaihdokkia ja moittia samaa asiaa koeajon jälkeen. Saattaa muuttua ominaisuudeksi  ;D

Ite nostan jarrua vasta takatutkan ekan piipin jälkeen niin ei loikkaa. Kyllähän tuon halutessaan saa kenguruksi, mutta niin saa manuaalinkin
Noinhan tuota tulee käytettyä. Toki silloinkin veto pysyy päällä tasan niin kauan kuin kaasua painaa. Jos on kyseessä taskuperuutus ylämäkeen, tai peruutus taskuun syvässä lumessa, tulee hauskan näköisiä toimenpiteitä. Sama muuten liittyy eteenpäin lähdettäessä. Jos ei malta odottaa sitä hetkeä ennenkuin kaasua painaa, saa aikaan kanssa-auoilijoissa paheksuntaa herättävää kateutta reipasta kiihdytystä kohtaan... ;)
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

brainsurgery

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 12.11.13 - klo:19:14
Noinhan tuota tulee käytettyä. Toki silloinkin veto pysyy päällä tasan niin kauan kuin kaasua painaa. Jos on kyseessä taskuperuutus ylämäkeen, tai peruutus taskuun syvässä lumessa, tulee hauskan näköisiä toimenpiteitä. Sama muuten liittyy eteenpäin lähdettäessä. Jos ei malta odottaa sitä hetkeä ennenkuin kaasua painaa, saa aikaan kanssa-auoilijoissa paheksuntaa herättävää kateutta reipasta kiihdytystä kohtaan... ;)
Tuntuu toimivan täsmälleen samalla tavalla kuin meikäläisenkin laatikko :)

tet

Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 12.11.13 - klo:15:07
Mites DSG6:n omistajilla toimii vaihto pakille ja peruuttaminen? Itsellä kun laittaa pakin päälle ja nostaa jarrun niin joutuu odottamaan 1-2sek, ennen kuin pakki kytkeytyy. Jos erehtyy polkaisemaan kaasua ennen kuin pakki on kytkeytynyt, saa aikaa kunnon nykimiset ja pomppimiset. Eteenpäin on itseasiassa sama ominaisuus, jos nostaa jarrun ja painaa kaasua saman tien kun on tökännyt vaihteen silmään.

En ole moista ominaisuutta omassani huomannut. Sen verran täytyy kyllä taustoittaa, että kuivan DSG7:n aiemmin omistaneena sitä saattoi tulla immuuniksi tällaisille "ominaisuuksille", niitä kun tuossa lootassa oli selkeästi havaittavissa. Mutta väittäisin kyllä tältä istumalta, että jarrun nostamisen jälkeen auto lähtee heti pakittamaan, tuo 6-vaihteinen kun luistattaa kytkintä toisin kuin kuiva seiska. Tuon luistatuksen huomaa selvästi, kun laittaa vaihteen päälle ja antaa olla jarrun pohjassa niin auto rupeaa tärisemään selkeästi enemmän. Kun laittaa kepin taas N-asentoon, tärinä vaimenee lähes heti.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.11.13 - klo:16:01
En ole moista ominaisuutta omassani huomannut.

Kaikissa DSG6:sissa mitä olen ajanut, on ollut selkeä viive, kun vaihtaa pakille. Oli kyseessä sitten aivan uusi auto tai 120tkm ajettu. Viive on niin selkeä, että sitä ei voi olla huomaamatta. Jos autossa on takatutka, niin tutkan "käynnistyspiippaus" on hyvä aikamerkki sille, että voi lähteä.

Jos kepin heittää R:lle ja painaa heti kaasua, niin melkoista kenguruahan ja kierrosten nousuahan se tuottaa.

Viivettä ei ole siinä tapauksessa, jos vaikka peruutat ensin vähän matkaa ja sitten lähdet peruuttamaan uudelleen. Eli vaihdekeppi ei käy N:llä tai D:llä välissä.

Eteenpäin lähdössä en ole itse asiassa ikinä kiinnittänyt asiaan huomiota. Eli jos siinä on viivettä, niin vähemmän sitä on kuin pakille siirryttäessä.

tuRboman

Tuo peruutuksen viive on aika pieni negatiivinen juttu kun dsg:ä kokonaisuutena miettii. Niillä koeajoilla joita on tullut tehtyä, ei tuo viive ole kyllä mua häirinnyt.
"All 4 The Driver"


VAG!

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 14.11.13 - klo:16:23
Tuo peruutuksen viive on aika pieni negatiivinen juttu kun dsg:ä kokonaisuutena miettii.

Näin mäkin asian näen. Ei kaadu mun dsg-kaupat tähän ominaisuuteen.

Ainoa tilanne missä se joskus nyppii, on vilkkaalla kadulla tehtävät upit. Siinä kun vekslaa autoa ympäri, niin se 1-2 sekunnin viive pakin kytkeytymisessä tuntuu toooosi pitkältä ;)

tet

Lainaus käyttäjältä: Mike Holder - 14.11.13 - klo:16:24
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288620802190.html

On tainnut toimittaja sotkea taas useita asioita yhteen ja samaan. Mitenkähän se öljyn vaihto auttaa kosteiden ilmanalojen sähköongelmaan, joka muistan lukeneeni johtuvan mekatroniikan komponenttien hapettumisesta/korroosiosta? Olen ollut siinä käsityksessä, että tuossa 7-vaihteisessa se mekatroniikan piirilevy on kuiva, 6-vaihteisessa se ui öljyssä. Lieneekö tuo öljyhomma kuitenkin ihan joku eri juttu?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mike Holder

Lieneekö kyseessä sama sulakkeen palamisesta johtuva vedon katkeamisen vaara, kuin mitä aiemmin ollut esillä mm. Australian dsg takaisinkutsun yhteydessä. Kaiketi tuo öljyn vaihto synteettisestä mineraalipohjaiseen tuossa jotain auttaa.

http://www.recalls.gov.au/content/index.phtml/itemId/1048823
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288620796513.html

Rauska

Jos laittaa pakin päälle ennenkuin auto on pysähtynyt (siis kuitenkin hiljaisessa vauhdissa) , niin ei kyllä ole viivettä.
Näin toimi A5:ssä ja myös tässä 6v märkälaatikossa.
Testasin nylyisellä ja jos tosiaan pysähtyy, niin hieman on viivettä
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

tapanixxx

Tämä ei varsinaisesti kuulu topicciin mutta tässä näkee systemic riskin konkreettisella tavalla. Eli kun sama komponenttia käytetään yhä isommassa mittakaavassa niin pahimmillaan puhutaan miljoonien, jopa kymmenien miljoonien autojen takaisinkutsusta.

Mqb:n avulla volkkari pystyy tietyissä osissa tilaamaan kymmenien miljoonien komponenttien sarjan autojen elinkaaren aikana ja jos jossakin tällaisessa kriittisessä komponentissa havaitaan takaisinkutsun edellyttämä vika niin siinä on isokin konserni ison haasteen edessä. Tästä aiheesta oli ulkomaisilla nettisivuilla paljonkin asiaa kun pohdittiin mqb:n etuja ja haittoja, ja yleensäkin modulaaristen komponenttien käyttämistä useamman eri automallin kesken.

Aika tarkkana saa kyllä jokainen autovalmistaja olla näiden massatuotettavien osien kanssa. Niitä menee siis helposti kymmeniä miljoonia eri automalleihin elinkaaren aikana.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 14.11.13 - klo:16:59
Jos laittaa pakin päälle ennenkuin auto on pysähtynyt (siis kuitenkin hiljaisessa vauhdissa) , niin ei kyllä ole viivettä.

Ei riitä itsellä rohkeus omassa autossa kytkeä pakkia päälle kun auto liikkuu eteenpäin. Vaikka liikkuisi hiljaa. Itse koen tuollaisen toiminnan kaksoiskytkimien kohdalla lähinnä vaikeuksien etsimiseksi. Mutta tämä toki vain luulona, oikeasti en tiedä onko tuosta mitään todellista haittaa lootalle.

Mehumaijalla tuollaista voisin kyllä harrastaa.

Passatti

DSG takaisin kutsu kampanja.Koskee kuulemma 1.6 miljoonaa autoa.

PRESS RELEASE

• Gearbox oil change with vehicles with DQ200 gearboxes

Wolfsburg, 14th November 2013 -- Within the framework of the continuous monitoring of vehicles in the field, Quality Assurance at Volkswagen AG has found that, in isolated cases, a fuse may trip in the Tiguan, thus resulting in failure of one of the two vehicle light circuits. This in turn causes individual light functions to fail. However, the vehicle's electric circuitry ensures that some lights remain on all around the vehicle. The driver is immediately informed of this on the instrument cluster. Replacing the fuse with one with a tougher surface coating only takes a few minutes. Approximately 800,000 vehicles, which includes 147.000 vehicles in the German market, built between the beginning of 2008 and the middle of 2011, are affected by this global campaign. The relevant vehicle owners will be informed by Volkswagen accordingly.

Within the framework of further quality monitoring in China and Southeast Asia, it has been discovered that, with vehicles with a 7-speed dual-clutch gearbox (DQ200), electric malfunctions could occur in the gearbox power supply if synthetic gearbox oil is used. This applies in particular if the vehicle is subject to a hot and humid climate, coupled with a high proportion of stop & go driving.

Studies have established that using of mineral oil will rectify this problem. To continue to ensure customer satisfaction amongst DSG, Volkswagen has decided to launch global voluntary campaign and to request all customers with a 7-speed dual-clutch gearbox (DQ200) filled with synthetic oil to visit a workshop for an oil exchange. The vehicle owners will be informed by Volkswagen accordingly.



Read more: http://www.autonews.com/article/20131114/ANE/131119946/vw-recalls-2.6-million-vehicles-on-engine-light-faults#ixzz2kdOnReHJ
Follow us: @Automotive_News on Twitter | AutoNews on Facebook
Always lead, never follow

Wekotin

Pennies drop.

Olisko tähän liittynyt kun 150tkm huoltoon huoltoneuvoja sisälyttäisi DSG7 -öljynvaihdon. Ei kyllä mitään puhunut takaisinkutsusta.

Enhancer

Kauan niitä mekatroniikkayksiköitä ehdittiinkin jo ihmisten piikkiin vaihdella.

Tuossa vielä linkki kotimaiseen uutisointiin:

http://www.iltalehti.fi/autot/2013111417724245_au.shtml
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Markku J

Noinkohan se ongelma korjaantuisi vaihtamalla "parempi öljy" huonompaan (synteettinen => mineraali) ?

monster

Lyön vetoa että VW tekee noihin ns.laajan huollon.

Julkisuuteen kerrotaan että vaihdetaan vaihdelaatikkoon öljyt = vaihdetaan vaihdelaatikko  ;D

2.0TDi koneisiin vaihdetaan polttoaineletju = vaihdetaan uusi kone  ;D
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 14.11.13 - klo:18:29
Noinkohan se ongelma korjaantuisi vaihtamalla "parempi öljy" huonompaan (synteettinen => mineraali) ?

Tätä mietin itsekin. Eli tuolla "sähkövialla" tarkoitetaan ilmeisesti mekatroniikan ongelmia ja korjaus on siirtymällä mineraaliöljyn käyttöön. Kovin helposti ei kyllä tule mieleen sellaista
mineraaliöljyn ominaisuutta mikä parantaisi mekatroniikan toimintaa. Öljyhän siellä toimii hydraulinesteenä ja DSG7:ssä tuo mekatroniikan öljy on vielä oma öljynsä.

Ainoa oikea asia mikä tulee mieleen on sähkönjohtavuus. Katsoen noita DSG-öljyjen jähmepisteitä, väittäisin, että kaikki sisältävät suurelta osin estereitä. Tämä tarkoittaa polaarisia yhdisteitä ja tätä kautta sähkönjohtavuutta. Verrattuna mineraaliöljyihin monin jopa tuhatkertaisesti. Toki lopputulos on suuresti riippuvainen käytetyistä lisäaineistakin. Osa voi jopa nostaa sähkönjohtavuutta.

Mike Holder

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 14.11.13 - klo:18:29
Noinkohan se ongelma korjaantuisi vaihtamalla "parempi öljy" huonompaan (synteettinen => mineraali) ?

Elektrolyysistä koituvista ongelmista nuissa aiemmissa recalleissa on ollut mainintaa. Saattaa hyvinkin auttaa tuo öljylaadun muutos.

skt1

Mitenköhän pelittää mineraaliöljyt vaihdelaatikossa, kun pakkasta -20 tai enemmän?

Geoman

Öljyn G 052 182 A2, jota käytetään dsg6 vaihteistossa, viskositeetiksi ilmoitetaan 75W.

Onko se mineraali vai synteettinen öljy?

Rauska

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 14.11.13 - klo:17:04
Ei riitä itsellä rohkeus omassa autossa kytkeä pakkia päälle kun auto liikkuu eteenpäin. Vaikka liikkuisi hiljaa. Itse koen tuollaisen toiminnan kaksoiskytkimien kohdalla lähinnä vaikeuksien etsimiseksi. Mutta tämä toki vain luulona, oikeasti en tiedä onko tuosta mitään todellista haittaa lootalle.

Mehumaijalla tuollaista voisin kyllä harrastaa.
Tuo asia on kyllä ihan manuaalissakin, muistaakseni. :-\
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Mike Holder

Lainaus käyttäjältä: skt1 - 14.11.13 - klo:19:58
Mitenköhän pelittää mineraaliöljyt vaihdelaatikossa, kun pakkasta -20 tai enemmän?

Sopivat viskositeetit, niin miksipä ei toimisi. Omassa vanhassa automaattilaatikossa mineraalipohjaiset öljyt (atf220) ja hyvin pelaa. Jähmepiste näytti olevan -44.

juhajee

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 12.11.13 - klo:12:15
Missä teetit tuon vaihdon?

Part systems tuusulassa oli putiikki. Tekijällä oli tietoo ja taitoo. Osaava lafka.suosittelen

konga

Lainaus käyttäjältä: konga - 23.10.13 - klo:06:53
En parempaa paikkaa kysymykselle löytänyt. Eli dsg 6 ja olen ollut siinä käsityksessä,että D on automaatti ja +- jos haluaa manuaalisesti vaihdella ratista tai tiptronic tyyliin kepistä. No ajelin töihin ja vahingossa hipaisin rattivaihtimeen ja kun seuraavan kerran piti kiihdyttää ihmettelin kun ei auto kiihdy, no siellä oli 6 päällä ja kokeilin vielä vaihtaa ratista pienempää niin kyllähän se vaihto D asennossa siis. Käytin S ja takas D niin rupesi taas automaatti toimimaan. Onko siis normaalia,että D antaa vaihtaa manuaalina..?Sit työpaikan pihalla joku paukahti siihen malliin,että alkoi pohdinta dsg:n toimivuudesta :) työmatka 5min.

Okei,eli ilmeisesti D:llä voi vaihtaa manuaalina,ei ole vaan tullut edes kokeiltua ennen. No paukahdus ei ainakaan ollut normaali! Ellei sit rengas räjähtäny :)

Tästä pamahduksesta joka itselle kävi noin kuukausi sitten, selvisin säikähdyksellä.. Ei mitään ongelmia ole ollut ja dsg vaihtaa hienosti(tosin vasta alle 41tkm ajettukkin) olen tullut siihen tulokseen,että ajoin ilmeisesti sopivasti kaivonkannen päälle ja se aiheutti tämän oudon pamauksen. Juuri siinä kohtaa on muutama kaivonkansi duunipaikan pihassa. Onneksi ei käynnyt mitään. Täytyy koputtaa puuta! :)
Nykyinen Auto: 2014 cupra leon
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=19632.0

Kuvia viimevuosien Autoista joita omistanut:
http://www.flickr.com/photos/100144176@N05/

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 14.11.13 - klo:18:19
Kauan niitä mekatroniikkayksiköitä ehdittiinkin jo ihmisten piikkiin vaihdella.

Tuossa vielä linkki kotimaiseen uutisointiin:

http://www.iltalehti.fi/autot/2013111417724245_au.shtml
Tuskin loppujen lopuksi tulee tämäkään lääke ilmaiseksi.

"- Vaikka Suomessa vastaavaa ongelmaa ei ole esiintynyt, niin öljynvaihto tehdään normaalin huoltokäynnin yhteydessä kampanjanalaisiin autoihin, eikä vaadi asiakkailta erityisiä toimenpiteitä. Maahantuoja selvittää parhaillaan yhdessä valmistajan kanssa, mitä autoyksilöitä kampanja koskee, Suomen maahantuojalta kerrotaan."

Ja mitenkäs niin ei ole ongelmaa esiintynyt? Eihän tämä keskon myymiä autoja tietenkään koske, ne on aina tuhoutumattomia...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy