DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

meisterstuck

Korjaavatko merkkikorjaamoilla itse DSG laatikoita? Vai lähettävätkö eteenpäin laitettavaksi?
Vaihteiston laittohan on remoteista vaativinta. Ainakin raskaankaluston laatikon korjaajia on harvassa.
Oletan, että jos ite laittavat, niin se on yksi henkilö joka hommaan erikoistunu?

repomies

Ei niitä merkkiliikkeissä korjata. Toimenpiteet on perusasetukset, softapäivitys, öljyn ja filtterin vaihto, mekatroniikan vaihto, kytkinpaketin vaihto, koko vaihteiston vaihto. No saattaa niillä vielä jotain muitakin olla mitä osaavat tehdä, mutta pääsääntöisesti noin.

Ainakin yksi tanskalainen korjailee mekatroniikkoja, mutta hänkään ei taida saada komponentteja kuin risoista haalimistaan mekatroniikoista, varsinaisia varaosia ei taida olla saatavilla, vain kokonaisia vaihto-osia.

meisterstuck

Kytkinpaketin ja mekatroniikan sentään vaihtavat itse.

jarkko_h

#543
Lainaus käyttäjältä: GTI - 10.05.13 - klo:16:57
Ã,,lä vielä hermostu! Meillä 2 DSG 7:lla varustettua autoa,Golf ja Skoda.Kummallakin ajettu yli 70000km,eikä ollut mitään vikaa,hienosti toimineet.Vuosimallit ovat 2008 ja 2010.


70 000 ei kyllä ole vielä mikään virstanpylväs. Kyllä lootan pitää kestää minimissään 300 000, mielummin keskimäärin 400 000. Eli palaisin asiaan, kun molemmilla lootillasia on ajettu vähintään 4 kertainen määrä.

---
Takaisinkutsuja jai jatkettuja takuita on Euroopassa melko turha haaveilla. On toki selvää että kyseessä on radikaali suunnitteluvika ja tuote on päästetty totaalisen raakileena riittämättömällä testauksella markkinoille. Euroopassa ei kuitenkaan ole tahoa, joka kyseenalaistaisi Herr Doctoreiden osaamisen. Kiinassa valtio puuttuu peliin, EU ei. VAG:n lobbareita on Brusseli pullollaan ja VAG rahoittaa suuren osan monen autolehden toiminnasta mainosrahoillaan.


-

Gulf

Näinhän se taitaa olla, että turha haaveilla jostakin laajennetusta takuusta tässä maassa. Kolmannen vuoden jälkeen joutuu laittamaan auton kiertoon tai varauduttava muutaman tonnin remonttiin? Paljonko tuo laatikon vaihto kokonaisuudessaan maksaa, jos joutuu koko lystin itse maksamaan?

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 10.05.13 - klo:20:13
Näinhän se taitaa olla, että turha haaveilla jostakin laajennetusta takuusta tässä maassa. Kolmannen vuoden jälkeen joutuu laittamaan auton kiertoon tai varauduttava muutaman tonnin remonttiin? Paljonko tuo laatikon vaihto kokonaisuudessaan maksaa, jos joutuu koko lystin itse maksamaan?

Ainakin minun Octaviaani (1.8 dsg) saa 3+3 vuoden huoltopaketin. En tiedä, onko myöntäjä Veho vai maahantuja, mutta mielestäni lisähinta on sangen kohtuullinen ottaen huomioon, että se korvaa kaikki huollot ja kuluvat osat. Juuri dsg:n vuoksi ajattelin pitää sen voimassa niin kauan kuin auto on minulla.

MitsuT

Tänvuoden loppuun mennessä pitäs tulla varaosia 6 ja 7 vaihteiseen dsg laatikoihin.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 10.05.13 - klo:21:10
Ainakin minun Octaviaani (1.8 dsg) saa 3+3 vuoden huoltopaketin. En tiedä, onko myöntäjä Veho vai maahantuja, mutta mielestäni lisähinta on sangen kohtuullinen ottaen huomioon, että se korvaa kaikki huollot ja kuluvat osat.

Paljonko jälkimmäinen kolme vuotta maksaa per kuukausi? Ja paljonko tällä kuukausihinnalla saa ajaa?

Valitettavan usein on todella vaikeata löytää huoltosoppareiden hintoja ekan kolmen vuoden jälkeen, mutta nyt tuli onneksi saumat yhden esimerkin kuulemiseen.

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 10.05.13 - klo:21:19
Paljonko jälkimmäinen kolme vuotta maksaa per kuukausi? Ja paljonko tällä kuukausihinnalla saa ajaa?

Valitettavan usein on todella vaikeata löytää huoltosoppareiden hintoja ekan kolmen vuoden jälkeen, mutta nyt tuli onneksi saumat yhden esimerkin kuulemiseen.

En ole kysynyt tarkkaa hintaa, kun ensimmäisestä kolmesta vuodesta on vielä vajaa vuosi jäljellä. En muista tarkkoja ostovaiheessa näkemiäni hintoja, mutta olen siinä uskossa, että kuukausihinta on karvan yli tuplat ensimmäiseen kolmeen vuoteen verrattuna. Kyllä ne jälkimmäisen kolmen vuoden hinnat oli ihan paperillakin ostohetkellä, mutta en tiedä, kuinka sitovasti.

repomies

Lainaus käyttäjältä: MitsuT - 10.05.13 - klo:21:12
Tänvuoden loppuun mennessä pitäs tulla varaosia 6 ja 7 vaihteiseen dsg laatikoihin.

No nyt lipsautit kyllä sellaisen huhun liikkeelle että saat kyllä Suomen voiton kunniaksi kertoa vähän tarkemmin minkälaista palikkaa on odotettavissa?

Maximus

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 10.05.13 - klo:19:13

70 000 ei kyllä ole vielä mikään virstanpylväs. Kyllä lootan pitää kestää minimissään 300 000, mielummin keskimäärin 400 000. Eli palaisin asiaan, kun molemmilla lootillasia on ajettu vähintään 4 kertainen määrä.

Kaikki on näköjään suhteellista. Minun nykyajoilla tuo 70tkm on 7-8 vuoden ajot. Eli on se sittenkin "jotain". Jos taas sanotaan lootan pitävän kestää minimissään 300tkm, niin ei siihen pääse 100%:sesti mikään laatikko. Ei manuaali eikä automaatti. Moni laatikko on jo avattu...
"Age quod agis - tee mitä teet"

bustedi

Onkohan vaihteistosta johtuva vika, kun kierrokset "heijaa" n 50-100 kierrosta edes takaisin tasaisessa matka-ajossa. Nopeus säilyy täysin muuttumattomana, mutta kierroslukumittari heijaa jatkuvasti edes takaisin.

Kyseessä siis 7-pykäläinen dsg ja ajettu reilu 20tkm..

Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

repomies

Lainaus käyttäjältä: bustedi - 11.05.13 - klo:08:27
Onkohan vaihteistosta johtuva vika, kun kierrokset "heijaa" n 50-100 kierrosta edes takaisin tasaisessa matka-ajossa. Nopeus säilyy täysin muuttumattomana, mutta kierroslukumittari heijaa jatkuvasti edes takaisin.

Kyseessä siis 7-pykäläinen dsg ja ajettu reilu 20tkm..

Voihan se toki vaihteistostakin johtua, mistä näistä tietää, mutta mikäli kierrosluku muuttuu ihan oikeasti niin kyllä nopeudenkin pitäisi muuttua ja sen kyllä tuntisi. Koska näin ei ilmeisesti ole niin tokkopa se kierrosluku oikeasti heijaa. Veikkaisin ongelmaa ennemmin kierroslukumittarissa taikka sen saamassa signaalissa.

Noilla kilsoilla takuukin lienee voimassa, vai mitä?

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 11.05.13 - klo:01:30
Kaikki on näköjään suhteellista. Minun nykyajoilla tuo 70tkm on 7-8 vuoden ajot. Eli on se sittenkin "jotain". Jos taas sanotaan lootan pitävän kestää minimissään 300tkm, niin ei siihen pääse 100%:sesti mikään laatikko. Ei manuaali eikä automaatti. Moni laatikko on jo avattu...

Siis keskimäärin minimissään 300 tkm. On kuluttajien hölmöyttä jos suostutaan ostamaan laitteita, joissa toistuu vuosikausia radikaaleja suunnitteluvikoja ja jotka laitetaan kuluttajien maksettavaksi. VAG:n viimeisen 10 vuoden track record on todella surullinen. Edes Opel ei ole moiseen pystynyt.

300 tkm ei ole mikään erikoinen luku. Lähipiirissä suurin osa autoista Volvoja, Tojoja ja Volkkareita. En tiedä yhtään Toyotaa tai Volvoa joissa olisi vaihteisto porsinut ja parilla volvolla on menty yli 400 tkm.   Samassa lähipiirissä on useampi porsinut DSG. Viimeinen porsineen DSG:n omistaja vaihtoi Volvoon.

Ilhmettelen kovasti kun täällä keulitaan joillain 30...100 tkm ajokilometreillä. Nuo on vasta kilometreja joilla auto pitäisi olla ajettu vasta sisään. Ei kilometreja joissa ketjut on pomppineet, DSG kiikutettu korjaukseen...







werty

Volkswagenilla on niin vahva maine, että sen turmelemiseen menee vuosia. Uuden auton ostaja harvemmin miettiikään kestääkö auto 100tkm jälkeen, mutta jälleenmyyntiarvoon se saattaa vuosien kuluttua vaikuttaa.

Taky

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 11.05.13 - klo:11:27
Ilhmettelen kovasti kun täällä keulitaan joillain 30...100 tkm ajokilometreillä.

Ja kun 30tkm tulee vajaassa puolessa vuodessa.... Ei ikuna DSG:tä ei.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

werty

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 11.05.13 - klo:01:30
Kaikki on näköjään suhteellista. Minun nykyajoilla tuo 70tkm on 7-8 vuoden ajot. Eli on se sittenkin "jotain". Jos taas sanotaan lootan pitävän kestää minimissään 300tkm, niin ei siihen pääse 100%:sesti mikään laatikko. Ei manuaali eikä automaatti. Moni laatikko on jo avattu...

Volvon 2000-luvulla käyttämä automaatti menee kevyesti 300tkm rajaan, en tiedä nykyisistä. Bmw:n vanhempien 5v ja 6v automaatti ZF? kestoa on moitittu, hajoamisia on tapahtunutkin mittarissa ollessa n.200tkm-300tkm. Manuaalihan kestää ikuisesti, kytkimen uusimisella. 200tkm pitäisin itse kyllä minimi kestona vaihdelaatikolle.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: werty - 11.05.13 - klo:11:47
Volvon 2000-luvulla käyttämä automaatti menee kevyesti 300tkm rajaan, en tiedä nykyisistä. Bmw:n vanhempien 5v ja 6v automaatti ZF? kestoa on moitittu, hajoamisia on tapahtunutkin mittarissa ollessa n.200tkm-300tkm. Manuaalihan kestää ikuisesti, kytkimen uusimisella. 200tkm pitäisin itse kyllä minimi kestona vaihdelaatikolle.

No 200-300.000km:a onkin minusta jo ihan ok ja hyvä kestoikä. Mulla porsi DSG alle 10.000km:a ajettuna ja DSG7 alkoi temppuilla hieman alle 20.000km:a ajettuana. Yksikään ZF:n loota ei oo mulla vielä renkannut.

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 11.05.13 - klo:11:27
Ilhmettelen kovasti kun täällä keulitaan joillain 30...100 tkm ajokilometreillä. Nuo on vasta kilometreja joilla auto pitäisi olla ajettu vasta sisään. Ei kilometreja joissa ketjut on pomppineet, DSG kiikutettu korjaukseen...
Täyttä asiaa kirjoitit. Tuntuu kyllä oleva monellekkin iso kehumisen aihe, jos DSG:llä on päästy se 100tkm, ilman ongelmia. Itse myöskin kuulun näiden mainosmiesten höynättämään joukkoon, mutta suunnitelmia on jo kokonaan toiseen leiriin siirtymisestä. Onneksi kuitenkin tuo oma DSG on ainakin vielä toiminut. :-\  Aikonaan omistin Hondan, missä oli se paljon haukuttu CVT automaatti. Kyllä se ainakin pelasi virheettömästi minulla yli 300tkm

MitsuT

Lainaus käyttäjältä: repomies - 10.05.13 - klo:22:44
No nyt lipsautit kyllä sellaisen huhun liikkeelle että saat kyllä Suomen voiton kunniaksi kertoa vähän tarkemmin minkälaista palikkaa on odotettavissa?

Ihan vastaava varaosa valikoima tulee mitä manuaali askiin.
Mekatroniikkaan pitäs myös loppuvuodesta löytyä yksittäis osia.
Odottavan aika on pitkä :)

repomies

Lainaus käyttäjältä: MitsuT - 11.05.13 - klo:12:29
Ihan vastaava varaosa valikoima tulee mitä manuaali askiin.
Mekatroniikkaan pitäs myös loppuvuodesta löytyä yksittäis osia.
Odottavan aika on pitkä :)

Hieno homma, jos on totta. Sitten puuttuu vielä ne tekijät, jotka osaavat korjata noita. Käytännössähän kaikki nuo korjaukset vaativat ainakin DSG-6:n kanssa öljynvaihdon samalla, mikä taas sitten vaatii hieman erikoistyökaluja ja osaamista.

clientti

Nytkö meni meidän loota? PAssat 1.6tdi dsg, autolla ajettu täydet 1800kilsaa.

Oireet: Ihan jumalaton kolina 2-3 vaihteella tai vaihtaessa kakkoselta kolmoselle, tuntui myös jaloissa ihan siltä kuin joku olisi lyönyt pohjaa vasaralla...ja ääni on siis sellainen kuin heiluttelisi vasaraa peltiämpärissä. Onko nämä tunnettuja oireita?


Gulf

Tuttuja oireita! Sama homma 2 -->3 vaihtaessa miettii ja kierrokset nousee. Autolla ajettu silloin 10tkm. Marmorilla mainitsin asiasta, niin ei korvaa lotkauttanut työn vastaanotossa? Vakio kommentin heitti, seuraa tilannetta?

Maximus

Lainaus käyttäjältä: werty - 11.05.13 - klo:11:47
Volvon 2000-luvulla käyttämä automaatti menee kevyesti 300tkm rajaan, en tiedä nykyisistä. Bmw:n vanhempien 5v ja 6v automaatti ZF? kestoa on moitittu, hajoamisia on tapahtunutkin mittarissa ollessa n.200tkm-300tkm. Manuaalihan kestää ikuisesti, kytkimen uusimisella. 200tkm pitäisin itse kyllä minimi kestona vaihdelaatikolle.
Menee kyllä kaupunkilegendojen joukkoon tuo "manuaalin kestäminen ikuisesti". Niin monta alle 50tkm:n hajonnutta manuaalilaatikkoa on tiedossa. Fiatista Toyotaan. Vaihteita putoaa päältä jne. Ei ole tietääkseni pelkän kytkimen uusiminen riittänyt.

Ainakin eräs tuttu sai hiljattain BMW-automaatista tarpeekseen, kun auto oli pajalla tiesmonettako kertaa alle 70tkm ajettuna. Tässäkin legendaa se, että hajoamiset tapahtuessaan ajoittuvat sinne "200tkm-300tkm":n tietämille.

Itselläni ei kyllä vielä ole hajonnut yksikään laatikko. Ei ole edes manuaaliseen jouduttu kytkinlevyä vaihtamaan. Mutta en kyllä ole ajanut autoilla kuin maksimissaan 200tkm. Ei muuten hiljattain edesmenneellä isällänikään ollut noita ongelmia. Vaikka hänellä oli yhdessä vaiheessa jopa se kauhea "Kostaja-Sumppi". Tuttavalla levisi mm. vaihdelaatikko n. 30tkm:ssä, mutta isä ajoi autolla yli 10v ja 140tkm. Pakko myöntää, että isä opetti minulle semmoisen aika säästävän ajotyylin. Muistan vieläkin kun tuli armotonta palautetta, jos esim. rättirenkailla varustetulla autolla erehdyin ajamaan tiekaivon kannen päältä. Sen piti ehdottomasti jäädä siististi pyörien väliin. Oi aikoja, oi tapoja... Taaksejäänyttä, mutta kyllä sieltä opinsaunasta varmaan joku juttu jäi selkäytimeen.  ;D
"Age quod agis - tee mitä teet"

clientti

Siis voi luoja mitä pskaa!
Nyt Tulee tilitys ja OT.

Soitin liikkumisturvaan ja selitin oireet, sanoivat, että homma OK. Tilasivat hinauksen (totesi äänten olevan epänormaaleja) ja ilmoittivat vuokra-autofirmalle, että tarvitsen auton. Hetken päästä soittaa Aviapoliksen Europcarista, että sulle on auto, tule hakemaan. Tästä pitäisi äitienpäivänä lähteä jonnekkin Helsinki-Vantaan suunnalle seikkailemaan ja etsimään Europcaria. Aivan luokatonta palvelua. Bemarilla homma meni niin, että auto tuotiin kotiovelle. En odottanut, että ihan näin nopeasti rupeisi kaduttamaan merkin vaihtaminen.

PS. muistakaa takuu-huoltajat seuraava: voitte ihan vaikka v#â,¬"â,¬sanne hakea myyjäliikkeeltä kilometrikorvaukset auton toimittamisesta takuuhuoltoon. Itse aion näin toimia.

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 12.05.13 - klo:16:17
Tuttuja oireita! Sama homma 2 -->3 vaihtaessa miettii ja kierrokset nousee. Autolla ajettu silloin 10tkm.
Vielä eilen puolenpäivän aikaan minäkin kehuin DSG vaihdelaatikkoa, ja sitten lähdin käymään Hämeenlinnassa.  Kaksi kertaa teki matkan aikana samanlailla, että vaihtaessaan 2-3 ei tapahtunut muuta kuin kierrosten nousua. Keppiä kun käytti manuaalipuolella, niin alkoi pelittään. Tästäköhän se ruljanssi sitten alkaa. Mutta onhan mun autolla jo ajettukin reilu 50tkm, eli reilu 40 vielä, ja paaliin ;) Kop,kop

clientti

Itse en kyllä suostu siihen, että jäävät ns. odottavalle kannalle. Se on huomenna soitto myyjälle ja asian selvitys. Raportoin miten homma etenee.

Maximus

Aika harmillista luettavaa tämä topikki. En sano, etten olisi itsekin huolissani. Enemmän tai vähemmän. Ja pari viimeistä täällä raportoitua vikatapausta on ollut siinä "paremmassa" laatikossa, DSG-6:ssa!!? Huh. Ei kyllä mieltä ylennä, jos alle 2tkm:n alkaa laatikko paukkua kuin pajavasaralla lyöden. Ymmärrän kyllä. Jotain kunnon vastineita vikoihin olisi löydyttävä. Tosin ei niillä selityksilläkään pitkälle pötkitä. Tunnustaminen on kuitenkin se tien alku... ?? :o

Omassa laatikossani ei ole mitään havaintoa vaihtotapahtumaan 2->3 liittyen. Niin vaivattomasti laatikko toimii. Kun lähden ajamaan, niin käytännössä D1:n jälkeen vaihde on muitta mutkitta ykskaks D6 tai D7. En oikein edes muista milloin laatikko pitempää aikaa käyttäisi jotain niin pientä pykälää kuin D3. Jaa, no kerran kun ajoin täällä Tampereen lähiössä alas Lukonmäkeä, niin laatikko oli valinnut pykäläksi D3 tai D4. Huomasin vaan siitä, että moottorijarrutus oli "normaalia" tehokkaampaa. Useimmiten tulen kyllä tuohon melko jyrkkään alamäkeen niin, että vaihde on laskussa kokoajan vähintään D5. Kai sitä täytyy sanoa, että "toimii kuin junan vessa" kun en toistaiseksi tuon kummempia havaintoja ole joutunut tekemään.
"Age quod agis - tee mitä teet"

brainsurgery

Taitaa ainakin tuossa 1.6TDI Passatissa olla DSG7 eikä 6.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 12.05.13 - klo:16:25

Ainakin eräs tuttu sai hiljattain BMW-automaatista tarpeekseen, kun auto oli pajalla tiesmonettako kertaa alle 70tkm ajettuna. Tässäkin legendaa se, että hajoamiset tapahtuessaan ajoittuvat sinne "200tkm-300tkm":n tietämille.

;D

Tarjotessa Laakkoselle BMW 5- jai 3 -sarjan autoa automaattvaihdelaatikon öljynvaihtoon on ensimmäinen kysymys: "Toimiiko se vielä". Kun vastaan, että "toimii". Saan vastauksen "vaihdetaan vasta sitten siihen tulee vikaa, tulee halvemmaks"i.

Ehkä tämän vuoksi BMW-automaattilaatikoita saatta rikkoutua 200-300 tkm ajomäärillä.

Onko mitään tuntumaa siitä että ovatko esim. DSG6-laakikoiden luotettavuus parantunut jostain vuosimallista alkaen - ne ovat tietysti vähemmän ajettuja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy