DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

Juicey

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 29.03.13 - klo:10:34
Toimiiko vaihteet manuaalipuolella kun vika on päällä?

Toimii, ja kun käyttää manupuolella niin yleensä voi palauttaa takaisin automaatille ja lähtee toimimaan normaalisti. Vaihtaminen on myös napakkaa ja täsmällistä eikä ylimääräisiä ääniä kuulu.

S toimi eilen normaalisti, mutta tietysti on yhtälailla mahdollista että vikaa ei ilmennyt tuona aikana joten pitää jatkaa seurailua.

Juicey

Seurailin tilannetta nyt jonkin aikaa ajellen S-vaihteistolla. Mielestäni vaihtamattomuus tuli eteen harvemmin, mutta näinkin kuitenkin kävi että 2-vaihde junnasi päällä vaikka kierrokset 4000 ja normaalivaihtaminen alkoi vasta kun pysähdyin risteykseen paikalleen ja lähdin uudelleen liikkeelle; liikkeellelähdön jälkeen vaihteet vaihtuivat taas ihan normaalisti. Tämä siis kylmällä autolla (ei pakkaskylmällä, ~+2).

Passatti

Tänään Tekniikan Maailma kirjoittaa:

Huhtikuun alusta alkaen Volkswagen kutsuu Kiinassa tarkastettavaksi lähes 400 000 autoa, joissa on DSG-vaihteisto.

Vuoden ajan Kiinassa on kuohunut, kun asiakkailla on ollut ongelmia Volkswagenin ja Audin DSG-vaihteistolla varustettujen autojen kanssa. Kiinan laadun vahtikoira General Administration of Quality Supervision, Inspection and Quarantine kertoi asiasta ensimmäisenä ja Volkswagen vahvisti asian.

Tarkastuskäynnille kutsun piiriin kuuluu 21 automallia Volkswagen Passatista Sagitariin ja myös tuontiautoja, kuten Audi A3:ja, jotka on valmistettu helmikuun 2010 ja kesäkuun 2011 välillä. Volkswagen päätti tarkastaa autot sen jälkeen, kun niiden toimintahäiriöistä kerrottiin kansallisessa televisiossa.

Tiedotteessaan Volkswagen toteaa, että joissain tapauksissa auton elektroniikassa tai vaihteiston öljynpaineessa on ongelmia, jotka voivat aiheuttaa häiriöitä voiman välityksessä. Tarkastuskutsun piirissä olevat DSG-vaihteistot ovat 7-vaihteisia.

Korjauskustannusten arvioidaan olevan 400 - 1300 euroa per auto, joten operaatio on aika kallis. Jo aiemmin Volkswagen on jatkanut 7-vaihteisten DSG-vaihteistojen takuuta kahdesta vuodesta kymmeneen vuoteen niissä ilmenneiden ongelmien takia.

Tekniikan Maailma
Always lead, never follow

Wekotin

Uutinenhan tuossa on, että myös Kiinan ulkopuolelta tulevat tuontiautot tarkistetaan. Kiinalaisille ilmeisesti turha yritää selitellä, "mutku A3:ssa on Eurooppa-DSG, paljon parempi".

JJ10

Norjan vuoristossa ajaessa pitkissä ylämäissä DSG (kuiva) pyrki pitämään aina mahdollisimman suurta vaihdetta, mikä aiheutti sen, että kytkin kärysi. Varmasti aiheutti muutakin ylimääräistä rasitusta voimansiirtoon. Haitta poistui, kun piti vaihteistoa S-asennossa.

BMW:llä nyt ajaessa olen huomannut, että ylämäessä, joskus pienessäkin, laatikko vaihtaa ylämäen havaitessaan (joskus liiankin herkästi) pienempään ja pitää pienempää vaihdetta "sisässä" aina mäen päälle saakka, eikä pyrikään vaihtamaan isompaan kesken ylämäen. Samoiten, jos  risteyksestä kiihdyttää ylämäkeen, pienempi vaihde pysyy mäen päälle saakka, ennenkuin vaihtaa isompaan. Rasittaa varmasti vähemmän voimansiirtoa. En tiedä, onko edellä mainitun mukainen vaihdetaatikon toiminta ominaisuus vai vika, mutta mielestäni toimii hienosti.

Autoissa pyritään mahdollisimman pieneen polttoainetalouteen pyrkimällä ajamaan  mahdollisimman suurella vaihteella, varmasti voimansiirron kustannuksella.




Juicey

Minun tapauksessani ei vikaa löytynytkään vaihteistosta, vaan rikkoutuneesta renkaannavasta.

markusrei

Lainaus käyttäjältä: Juicey - 12.04.13 - klo:20:59
Minun tapauksessani ei vikaa löytynytkään vaihteistosta, vaan rikkoutuneesta renkaannavasta.
Miten tuo vaikuttaa vaihtamiseen? Itellä myös muutaman kerran dsg tehnyt, että ei ole vaihtanut 1-> kakkoselle, niinku pitää vaan on D kadonnut mittariston näytöstä ja kaikki alkaa kyllä pelaan, kun käyttää manuaali puolella. En nyt ole sata varma tarviiko aina edes käyttää manuaalilla, mutta kierrokset nousee korkealle kuitenkin ennenkuin vaihtaa isompaa pykälää. Talvella teki pari kertaa kylmällä koneella ja toissapäivänä lämpimänä samoin risteyksessä, mutta jäi vaihde kakkoselle käytin manuaalilla ja takasin D:lle, niin meni kolmonen päälle. En koko topiccia lukenu läpi, mutta syy olis mielenkiintoinen tietää vai onko ominaisuus. 115tkm ajettu 2.0 cr superb DSG6
Skoda superb 2.0TDI elegance DSG. VCDS#Tornio

Ouzi

Autoni oli huollossa ja samalla valitin kun ajoittain vaihteisto nykäisee isommalle vaihtaessa. No eihän siinä vikakoodeja ollut. Tekivät ohjainlaite päivityksen ja perussäädön. En muista et olisi aikaisemmin tehnyt tälläistä eli ainakun on pysähtyneenä ja ottaa jalan jarrulla moottori nostaa automaattisesti kierrokset 1000 kohtaan. Ennen kierrokset pysyivät matalana ja auto alkoi ryömii. Nyt ei niin herkästi ryömi. Ekana päivänä huollon jälkeen ei ryöminyt ollenkaan.

Wescu

#458
Onkohan kukaan törmännyt tai jopa selvitelly mistä johtuu seuraava:

Risteykseen pysähtyessä auton ollessa jo paikallaan laatikko nykäisee kaksi-kolme kertaa ja näytössä vaihtuu tällöin D1->D. Tämä siis vaikka jalka jarrulla, mutta ihan kuin auto yrittäisi lähteä liikkeelle. Tapahtuu satunnaisesti, ei kovin usein.

Omalla Stronicilla (7v, 2.0TFSI koneen kanssa) ilmennyt nyt muutamaan otteeseen. Mitään yhteistä nimittäjää en ole vielä keksinyt tilanteille. Muita nykimisiä tai epäloogisuuksia en ole huomannut. Eli liikkeellä ollessa homma toimii hienosti.

Juicey

Lainaus käyttäjältä: markusrei - 15.04.13 - klo:19:55
Miten tuo vaikuttaa vaihtamiseen?

En mikään auto-osaaja ole ja voi olla että minulla on virheellinen tai vähintäänkin puutteellinen käsitys aiheesta, mutta niin ymmärsin viisaampien selostuksesta että kun tietokone havaitsee että ABS-anturilta tulee virheilmoitusta, se rajoittaa vaihtamista ylöspäin. Omassa autossa oli magneettikehä vioittunut ja samalla vaihdettiin myös itse ABS-anturi. Vika voi olla myös johdotuksissa.

Vika voi ilmetä hetkittäisenä joka taas selittää sitä miksi välillä vaihde vaihtuu ja taas hetkittäin ei vaihdu. Myös oma kosla tokeni tuosta vaihtamisesta kun käytti manuaalipuolella, en tiedä voiko tuolla olla oikeasti vaikutusta vai menikö ABS-virhe vain ohi ja vaihtaminen onnistui taas normaalisti.

Jusa.L

#460
Nyt pitää täältä kysellä mielipiteitä Ibizan DSG:n (7) toiminnasta, kun jotenkin tuntui viikonloppuna toimivan oudosti!

Eli huomasin jo perjantaina, että kun lähtee liikkeelle ja vaihtaa ykköseltä kakkoselle, niin hetken aika tuntuu selvää (pientä) tärinää ja tätä ei ole ennen tuntunut?! Ja jotenkin tuntuu että ennen niin huomaamattomat vaihdot tuntuvat välillä selvemmin ja lisäksi kun pysähtyy, niin välillä kuuluu selkeä "klonks" kun vaihtaa pienemmälle...

Autolla on ajettu jo huimat 20000km, eli kyllähän näillä kilsoilla pitääkin jo laatikon laueta, varsikin kun kärry on muutenkin jo jättänyt kaksi kertaa tielle :-)

william

Lainaus käyttäjältä: Jusa.LAutolla on ajettu jo huimat 20Tkm, eli kyllähän näillä kilsoilla pitääkin jo laatikon laueta, varsikin kun kärry on muutenkin jo jättänyt kaksi kertaa tielle :-)
Tuo taitaakin olla ylivoimaisesti eniten ajettu DSG-vaihteisto. 20 Terakilometriä. :) Kyllä se noilla kilometreillä jo saakin laueta.

Jusa.L

Lainaus käyttäjältä: william - 22.04.13 - klo:09:37
Tuo taitaakin olla ylivoimaisesti eniten ajettu DSG-vaihteisto. 20 Terakilometriä. :) Kyllä se noilla kilometreillä jo saakin laueta.

Sorry aivopieru, eli 20000km :-)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Jusa.L - 22.04.13 - klo:09:24
Nyt pitää täältä kysellä mielipiteitä Ibizan DSG:n (7) toiminnasta, kun jotenkin tuntui viikonloppuna toimivan oudosti!

Eli huomasin jo perjantaina, että kun lähtee liikkeelle ja vaihtaa ykköseltä kakkoselle, niin hetken aika tuntuu selvää (pientä) tärinää ja tätä ei ole ennen tuntunut?! Ja jotenkin tuntuu että ennen niin huomaamattomat vaihdot tuntuvat välillä selvemmin ja lisäksi kun pysähtyy, niin välillä kuuluu selkeä "klonks" kun vaihtaa pienemmälle...

Autolla on ajettu jo huimat 20000km, eli kyllähän näillä kilsoilla pitääkin jo laatikon laueta, varsikin kun kärry on muutenkin jo jättänyt kaksi kertaa tielle :-)

Jos on mahdollisuutta käyttää autoa piuhan päässä, esim. kaverin VCDS, niin kannattaa yrittää tallentaa vikakoodit. Niiden kanssa on paljon helpompi mennä penäämään oikeuksiaan laatikon temppuilusta. Välttämättä sieltä ei löydy mitään, mutta jos kuitenkin...

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=412.msg242439#msg242439

Tuolta voi lukea miten omassa tapauksessani homma hoidettiin.

pasanen

Itellä alkanu tärisee kun vaihtaa 1:seltä 2 vaihteelle D asennossa. Kun pakittaa tuntuu että luistaa...huomenna varattu korjaamo aika.taitaa kulut mennä omaan piikkiin kun olen toinen omistaja ja autoliike tuonut auton ruotsista..... Ajettu 100000km .no pitää katsoa mitä korjaamolla sanotaan.

repomies

Sääli että Volkkari ei välitä Eurooppalaisista asiakkaistaan aivan yhtä paljon kuin jenkeistä.

http://www.myturbodiesel.com/images/pdf/VW-DSG-recall-warranty-extension.pdf

10 vuoden tai 160000km DSG-takuu olisi ollut paikallaan Euroopassakin, kun kerran valmistaja on itsekin myöntänyt että sutta ja sekundaa tuli puskettua markkinoille.

Toisaalta mitäpä turhaan, kun kerran DSG käy kaupaksi ongelmista huolimatta. Myöhemmin marmorilla asioidessa asiakkaalle sitten selviää mitä se Das Auto oikeasti tarkoittaakaan. No sehän on Volkswagenin sisäpiirin vitsi, oikeasti se tarkoittaa Das Geld.  ;D

Jusa.L

Lainaus käyttäjältä: pasanen - 23.04.13 - klo:11:18
Itellä alkanu tärisee kun vaihtaa 1:seltä 2 vaihteelle D asennossa. Kun pakittaa tuntuu että luistaa...huomenna varattu korjaamo aika.taitaa kulut mennä omaan piikkiin kun olen toinen omistaja ja autoliike tuonut auton ruotsista..... Ajettu 100000km .no pitää katsoa mitä korjaamolla sanotaan.

Kerro heti täällä tuomiosta, koska oma on menossa ensi viikolla pajalle saman tärinän takia!

cappuccino

Lainaus käyttäjältä: Jusa.L - 24.04.13 - klo:20:18
Kerro heti täällä tuomiosta, koska oma on menossa ensi viikolla pajalle saman tärinän takia!

Mun autossa 1.2 TSI DSG (vm. 2010) tuli tärinää vaihdoissa ykköseltä kakkoselle. Kilometreja oli tuolloin 29.000. Meni "laajennetun takuun" piikkiin (takuu oli umpeutunut pari viikkoa aiemmin). Tyyppivika on kyseessä, ja korjauksena kytkinpaketin vaihto. Huoltopäällikön mukaan kytkinlevyjen materiaalia on parannettu, joten samanlaista kulumaa ei pitäisi tapahtua uudemmissa autoissa, ja tietenkin vaihdetut osat ovat tätä uutta mallia. Korjauksen kustannukset ovat pyöreästi 2.000 euroa.

Ouzi

Nyt sitten ei auto enään "ryömi" aina. eli D sisällä ja jarru pois päältä niin auto on paikallaan. Ens viikolla taas vikakoodien lukuun. Tuskin sieltä mitään löytyy  >:(

Andi

Omassa Passatissa (vm. 2011) meni DSG7:n mekatroniikka vaihtoon 30 000 km:n kohdalla. Oireet alkoivat 28 000 km:n jälkeen siten, että auto kadotti vaihteet kokonaan säännöllisen epäsäännöllisesti ja yleensä maantieajossa. Esimerkiksi 100km/h vauhdissa laatikko saattoi heittää yhtäkkiä pykälän vapaalle ja kierrokset tappiin. Tilanteesta pystyi selviytymään kickdownilla, jolloin laatikko arpoi jonkin vaihteen silmään ja veto palautui.

Maahantuoja hoiti remonttikulut näin takuuaikana, mutta Passat taitaa kyllä jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi VAGgineeksi tässä taloudessa.

Volvoheepo

Kolopallo oli huollossa ja mainitsin DSG:n ajoittaisista nykimisistä -> vikakoodi ilmoitti toisen kytkimen olevan kuluneen ja liikkeen ehdotus oli kytkinsetin vaihto. Maahantuoja tulee vastaan osissa 70% ja työstä -50% (eli katteet pois omakustannushintaan VW:ltä mutta kuluttaja maksaa). Kokonaiskustannus n. 800â,¬. Auto alle 4 vuotta vanha ja mittarissa n. 40tkm ja olen ensimmäinen omistaja.

Kokemuksia: kannattaako yrittää saada homma halvemmalla/ilmaiseksi vai kiristellä hampaita ja iskeä eurot tiskiin ja toivoa etteivät muut laatikon osat hajoa seuraavaksi?
Volle ja volsu

repomies

Kannattaa kysäistä muualta kytkinpaketin vaihtokustannusta, niin saat käsityksen vedätyksen suuruudesta mitä työn hintaan tulee. Minun mututuntumani on että tuo on vallitsevan linjan mukainen tarjous, ei siis huonompi tai parempi kuin muillakaan asiakkailla. Hyvä sinänsä että joku linja on olemassa.

Minulle kyllä kelpaisi mekatroniikka vastaavalla diilillä, jos sillä pääsisi nykäisyistä. DSG on pahe siinä missä tupakointi. Se maksaa.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Volvoheepo - 27.04.13 - klo:00:23
Kolopallo oli huollossa ja mainitsin DSG:n ajoittaisista nykimisistä -> vikakoodi ilmoitti toisen kytkimen olevan kuluneen ja liikkeen ehdotus oli kytkinsetin vaihto. Maahantuoja tulee vastaan osissa 70% ja työstä -50% (eli katteet pois omakustannushintaan VW:ltä mutta kuluttaja maksaa). Kokonaiskustannus n. 800â,¬. Auto alle 4 vuotta vanha ja mittarissa n. 40tkm ja olen ensimmäinen omistaja.

Kokemuksia: kannattaako yrittää saada homma halvemmalla/ilmaiseksi vai kiristellä hampaita ja iskeä eurot tiskiin ja toivoa etteivät muut laatikon osat hajoa seuraavaksi?

Jotenkin tuntuisi kohtuuttomalta että 40tkm ajetun kytkimen loppuunkulumisen/hajoamisen jälkeen olisit millään tavalla korvausvelvollinen. Ottaisin yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Kai tuo menee jollain tavalla virhevastuun piikkiin. Vaikuttaisi siltä että siellä on jotain häikkää ollut vaihdelaatikossa jo alkujaan koska kytkin on noin nopeasti kulunut.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Gulf

Foxitin kanssa samaa mieltä, että maahantuoja/tehdas saa maksaa laskun kokonaan. Itellä on varmaankin sama taistelu edessä, jos tuo auto on vielä parin vuoden päästä pihalla. Saa nähdä kauanko tuota Golfia uskaltaa pitää, kun takuu loppuu kesällä? Kolmas vuosi pitäisi olla vielä turvattu, mutta siitä eteenpäin saattaa olla melko taistelua korjauskustannuksista kuka maksaa ja kuinka paljon? Itellä alkoi dsg reistailemaan kun oli 10tkm ajettu ja huollossa sanovat ettei ole mitään vikaa kun pari kertaa asiasta maininnut?

repomies

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 27.04.13 - klo:20:38
Foxitin kanssa samaa mieltä, että maahantuoja/tehdas saa maksaa laskun kokonaan. Itellä on varmaankin sama taistelu edessä, jos tuo auto on vielä parin vuoden päästä pihalla. Saa nähdä kauanko tuota Golfia uskaltaa pitää, kun takuu loppuu kesällä?

Siitä nyt ei liene meidän kuluttajien keskuudessa epäselvyyttä miten pitäisi toimia: 10v tai 160000km takuu vaihteistolle kuten jenkeissä.

Syy miksi ne eivät ole laittaneet sitä vaihteistoasi kuntoon on yksinkertaisesti Das Geld, raha. Kiinassa takaisinkutsu, Suomessa "ominaisuus, ei mitään vikaa".

Mitä tulee tuohon että kauanko uskaltaa pitää, niin tuo kysymys jo itsessään tarkoittaa että olet jo hävinnyt, ja tappion suuruus näkyy jälleenmyyntiarvossa. Ei nämä DSG-ongelmat ole mitään salaisuuksia, ne tiedetään ja huomioidaan kyllä kun menet autoa tarjoamaan. Niin kauan kuin volkkarin jälkimarkkinointi on euroopassa sitä mitä on, tilanne on vähän sama kuin kolikon heitto huijarin kanssa: kruunalla hän voittaa ja klaavalla sinä häviät. Ihan sama myytkö vai pidätkö ja korjaat osittain omaan piikkiin.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: repomies - 27.04.13 - klo:21:04
Mitä tulee tuohon että kauanko uskaltaa pitää, niin tuo kysymys jo itsessään tarkoittaa että olet jo hävinnyt, ja tappion suuruus näkyy jälleenmyyntiarvossa.
Käytiin jokunen viikko takaperin neuvottelemassa manuaalivaihteisen auton välirahan suuruutta uuteen autoon. Vaihtoautopäällikkökin tuli inttämiseen mukaan, totesi, "ei tuosta voi oikein millään niin paljoa tarjota, eihän siinä ole edes DSG-vaihteistoa". Harmin paikka ;)



Joutilas 76v

repomies

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 27.04.13 - klo:21:25
Käytiin jokunen viikko takaperin neuvottelemassa manuaalivaihteisen auton välirahan suuruutta uuteen autoon. Vaihtoautopäällikkökin tuli inttämiseen mukaan, totesi, "ei tuosta voi oikein millään niin paljoa tarjota, eihän siinä ole edes DSG-vaihteistoa". Harmin paikka ;)

Sama autokauppias todennäköisesti perustelee huonoa tarjousta DSG-vaihteisesta autosta auton vaihteiston vikaherkkyydellä. Ne on autokauppiaita eikä mitään diakoneja. ;D

Nettiautoa kun selaa niin aika äkkiä se DSG-vaihteiston uutena korkeampi hinta katoaa käytettyjen hintapyynnistä. Melkeinpä saa DSG-highlinen muutamalla lisävarusteella samaan hintaan kuin comfortlinen manuaalina perusvarustein.

Vaarivanhus

Kurja juttu, kun noihin uusiin innovaatioihin pitää useinkin sisältyä lastentauteja, jotka tulevat esiin vasta viiveellä uuden mallin julkistuksen jälkeen.
No, tulossa olevassa autossakaan ei ole DSG-vaihteistoa ja TSI-moottorikin vaihtuu jakopään osalta hihnalla varustetuksi, kaiken lisäksi varmuuden vuoksi dieseliksi. Jokohan nyt seuraava automobiili olisi vähemmillä huolenaiheilla? Aika näyttää.
Joutilas 76v

Gulf

On kyllä jenkeissä hyvä takuu jos tuo pitää paikkansa 10v/160000 km? Tuolla takuulla uskaltaisi pitää autoa 10v ja vaihtaisi sen jälkeen. Edellinen Golf oli meillä 8v ja 130 tkm ilman ongelmia, mutta sattui olemaan manuaali.

Kyllä repomies on siinä oikeassa noiden automyyjien kanssa, että keksivät kyllä selitykset puutteista tai tyyppivioista. Ei ne tosiaankaan ole mitään diakoneja eikä munkkeja?

qsla

Jos tuollainen 10vuoden takuu annetaan ameriikkoihin niin pitää kyllä saada EU:n tasa-arvo lakien perusteella moinen takuu myös tänne :D

Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy