DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.06.12 - klo:13:01
Martti Jalosen mukaan automaattivaihteisto on tulossa ilmastoinnin kaltaiseksi vakiovarusteeksi erityisesti pääkaupunkiseudulla. Hän uskoo, että viiden vuoden kuluttua se on useimmissa autoissa joitain erikoismalleja kuten maastureita lukuun ottamatta.
Mikäs ihme tuo on jos/kun kaksoiskytkimellä päästään pienempiin teoreettisiin päästöihin ja onhan mm. Hondakin tuonut nyt DCT:n jo moottoripyöriinkin: NC700XD 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Wilburi

LainaaMartti Jalosen mukaan automaattivaihteisto on tulossa ilmastoinnin kaltaiseksi vakiovarusteeksi erityisesti pääkaupunkiseudulla. Hän uskoo, että viiden vuoden kuluttua se on useimmissa autoissa joitain erikoismalleja kuten maastureita lukuun ottamatta.

Tähän suuntaan kehitys valitettavsti on kulkemassa.  :(
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 13.06.12 - klo:14:18
Tähän suuntaan kehitys valitettavsti on kulkemassa.  :(

Eiköhän sitä tulevaisuudessakin manuaalejakin saa, mutta siitä "ilosta" pitää sitten maksaa, kun ne kuluttavat (paperilla) enemmän ;)

Tämä tilanne kun tulee eteen joku kaunis päivä, niin sittenpähän nähdään ketkä ovat oikeasti sitä mieltä, että manuaali on paljon parempi kuin automaatti. Eli ovat valmiita maksamaan siitä hyvästä, että saavat manuaalin. Vai voiko käydä niin, että mielipiteet yllättäen muuttuvatkin ja se halvempi vaihtoehto onkin parempi ::)

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.06.12 - klo:14:37
Eiköhän sitä tulevaisuudessakin manuaalejakin saa, mutta siitä "ilosta" pitää sitten maksaa, kun ne kuluttavat (paperilla) enemmän ;)

Tämä tilanne kun tulee eteen joku kaunis päivä, niin sittenpähän nähdään ketkä ovat oikeasti sitä mieltä, että manuaali on paljon parempi kuin automaatti. Eli ovat valmiita maksamaan siitä hyvästä, että saavat manuaalin. Vai voiko käydä niin, että mielipiteet yllättäen muuttuvatkin ja se halvempi vaihtoehto onkin parempi ::)

Mitä tällä palstalla on keskusteluja seurannut, niin tuo DSG kyllä kuluttaa todellisuudessa selkeästi enemmän vaikka paperilla kulutus olisikin pienempää.

Mitä tulee tomaattiin ja manuaaliin, niin hintaero suuntaan tai toiseen vaikuttaa varmasti mielipiteisiin. Itsekin olen todennut, että sitten kun hinta on sama, niin harkitsen vakavasti myös tomaattia. Toistaiseksi en ole valmis maksamaan ekstraa siitä, mutta monellamtilenne on varmasti toinen tulevaisuudessa?

Edit: ja DSG-viat pitää olla ratkaistu ennen kuin sellaisen voi hankkia.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

tet

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 13.06.12 - klo:19:19
Mitä tällä palstalla on keskusteluja seurannut, niin tuo DSG kyllä kuluttaa todellisuudessa selkeästi enemmän vaikka paperilla kulutus olisikin pienempää.

Onko jollakin palstalaisella ollut sama malli sekä DSG:llä että manuaalilla ja on näiden kuluksia vertaillut tarpeeksi pitkällä testijaksolla? Millään muulla tapaa tuota ei voi päätellä, kuskin on pakko olla sama jotta saadaan vertailukelpoista tietoa.

Minulla DSG-kärry on kuluttanut ensimmäisen vajaan kolmen vuoden aikana keskimäärin 6,3 l/100km valmistajan ilmoittaman ollessa 6,0 l/100km. Onhan tuo vähän enemmän vienyt kuin normi kertoo mutta enpä toisaalta ole millään manuaalillanikaan koskaan päässyt tuon lähemmäs valmistajan ilmoittamaa lukemaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 13.06.12 - klo:14:18
Tähän suuntaan kehitys valitettavsti on kulkemassa.  :(

Luojan kiitos siihen suuntaan kehitys vihdoin kulkee myös muualla kuin jenkkilässä, jossa se oivallettiin jo vuosikymmeniä sitten. Itse en ole koskaan nähnyt mitään järkeä siinä että autoillessa tarvisisi tehdä yhtään enempää ylimääräistä työtä kuin on pakko.....voi vain nauttia ja painella menemään.

DSG-vaihteistojen vikaantumismäärä on varmaan sellainen asia, että sitä ei tulla julkisuuteen saamaan, jos nyt joku vagina-konsernista ei tahallaan sitä meille vuoda. Liikkeestä kysyttäessähän niitä tapauksia ei juurikaan ole..... ;)

Newman

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.06.12 - klo:10:58
Onko jollakin palstalaisella ollut sama malli sekä DSG:llä että manuaalilla ja on näiden kuluksia vertaillut tarpeeksi pitkällä testijaksolla? Millään muulla tapaa tuota ei voi päätellä, kuskin on pakko olla sama jotta saadaan vertailukelpoista tietoa.
On ollut. Vei suunnilleen saman verran, vähän vähemmän tai sitten ero oli kokonaisuutena niin pieni, että se hävisi keskihajonnan syövereihin. Toisin sanoen DSG7 vei korkeintaan muutaman desin verran vähemmän. Autona Golf VI HB TSI 90 kW. Matkat samat, olosuhteet suht' samat, alle vuoden aikana.

Peeveli

Koska DSG:tä pidetään edellen vikaherkkänä vehkeenä, niin mitenkähän ovat  o i k e a s t i  onnistuneet kilpailijat vastaavassa tuottteessa (esim. Alfa, Kia, Ford, Mercedes)? Niiden vioista ei kuulu yhtikäs mitään, siis esim. Fordista jossa se on kai ollut jo pari kolme vuotta vaihtoehtona. Jos DSG:ssä on heikkoja kohtia, niin onko se laatikon perusrakenteesta, materiaalilaadusta vai ohjauselektroniikasta johtuvaa? Luulisi, että pääosin rakenne olisi sitten samanlainen myös vag-leirin kilpailijoilla.

Urlaub

DSG kuluttaa paperilla vähemmän kuin luontoon laskettuna.

Syynä on EU:n kulutusnormin mittaussykli. Manuaalilla on määrätty vaihteet ja vaihtokohdat, mutta automaatit saavat vatkata vapaasti vaihteita. Ennalta määrätyt vaihtokohdat ovat optimoitu jollekin 80 ellei 70-luvun kalustolle. Esimerkkinä sellainenkin hienous, että manuaalivaihteisilla ei saa käyttää 5. vaihdetta suurempia pykäliä, kun normi ei sellaiseen anna lupaa. Tästä syystä ekomalleissa on 5-pykäläiset vaihteistot.

Noilla eväillä automaateista saadaan vähemmän kuluttavia, siis paperilla.

tet

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 14.06.12 - klo:12:41
...
Noilla eväillä automaateista saadaan vähemmän kuluttavia, siis paperilla.

Eli siis DSG-kuluttaa todellisuudessa enemmän kuin paperilla, manuaalilla pääsee samaan? Golfini valmistajan ilmoittama kulutus DSG:llä on 6,0 ja manuaalina 6,2. Todellisuudessa auto on minulla kuluttanut 6,3 eli jos manuaalilla pääsee 6,2 lukemaan niin voi sanoa että aika samoihin menee. Tosin tuossa edellähän Newman todisteli että hänellä lukemat olivat "aivastuksenomaisesti" toisinpäin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Newman

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.06.12 - klo:13:20
Eli siis DSG-kuluttaa todellisuudessa enemmän kuin paperilla, manuaalilla pääsee samaan? Golfini valmistajan ilmoittama kulutus DSG:llä on 6,0 ja manuaalina 6,2. Todellisuudessa auto on minulla kuluttanut 6,3 eli jos manuaalilla pääsee 6,2 lukemaan niin voi sanoa että aika samoihin menee. Tosin tuossa edellähän Newman todisteli että hänellä lukemat olivat "aivastuksenomaisesti" toisinpäin.
En todistellut mitään, koska en siihen kykene. Kerroin vain subjektiivisia huomioita, joille voi antaa painoarvoksi pyöreän nollan tai vähän enemmän. Saivartelu sikseen, itseni tapauksessa DSG7 ei ainakaan vienyt yhtään enempää menovettä kuin vastaava auto käsin hämmennettynä.

savolaiskollega

Jos on varaa ostaa uusi auto, niin se on ihan sama syökö auto 6 vaiko 6,5 litraa per satku. Se tekee n. 160 euroa vuodessa (20 tkm/vuosi) keskimääräisellä ajomäärällä. Se raha ei näy yhtään missään vuoden lopussa.....Eli muutamat desit sinne tänne, who cares ?  8)

olavi77

ylipäätään,ei kai kukaan osta autoa kulutuslukemien mukaan  ::)

Erkka

Lainaus käyttäjältä: olavi77 - 14.06.12 - klo:15:29
ylipäätään,ei kai kukaan osta autoa kulutuslukemien mukaan  ::)


Off-topic

Uskoisin taksi kuskien miettivän myös taloudellisuutta työajoneuvoa hankkiessa.
Itsekin tuli hankittua vähäkulutuksinen Polo 1.6 TDI, kun noita kilometrejä kertyy vuositasolla noin 30 000. Keskikulutus Polossa vuoden ajalta 3.81 l/100 km.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

olavi77

joo hieman meni ot:ksi.aiheeseen palaten nyt yhteensä yli 200tkm 3:lla dsg 6:lla menty eikä ongelmia,mutta vaimon 2012 rs ocu kyykähti 3500km kohdalla ja koko laatikko uusiks >:(

duke7

Lainaus käyttäjältä: olavi77 - 14.06.12 - klo:15:58
joo hieman meni ot:ksi.aiheeseen palaten nyt yhteensä yli 200tkm 3:lla dsg 6:lla menty eikä ongelmia,mutta vaimon 2012 rs ocu kyykähti 3500km kohdalla ja koko laatikko uusiks >:(
Oliko tuo RS siis manuaali?

olavi77

joo,2 hävis kokonaan,rattaan valu oli viallinen ja tipautti kynnellisen veks ja kepillä ei saanu enää päälle,moitteetta tomi kyllä takuu.

Sam5th

Skoda Octavia 1.9 tdi combi dsg -07. Moottoritien liittymästä kiihdyttämässä ja *naps* vaihde vapaalle, kierokset tappiin ja joku pieni vaihde päälle, kaikki valot vilkkuu -> tien sivuun. Uudelleen käynnistys ja 1 -> 2 -> 3 ja jää kolmoselle jurraamaan. Ajoturva paikalle, vuokra-auto alle ja loput 550km/700km suunnitellusta matkasta taittu sillä ja takasin (matka tosin lyheni 2pvää, koska max. ajoturva 3vrk).  Nyt autotta yli viikon.

Ollaan auton toinen omistaja, ajettu 129000km (josta me 30000km). Hirveä säätö, erittäin kovaa nihkeilyä myyjän päästä, ostettu 07/11. Ensimmäinen arvio huollosta 8200!!e.

Miten helvetissä tätä nyt lähestys? Tosiaan ensin merkkiliikkeen myyjältä vetkuttelua ja nihkeilyä. Nyt maahantuoja "ehkä" korvaamassa 50% tuosta summasta.

Oppirahojako tässä maksetaan? Ei vaan mene kuluttajan kaaliin alle vuoden käytetystä alkaa maksamaan 50% ostohinnasta heti.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Sam5th - 19.06.12 - klo:17:49
Skoda Octavia 1.9 tdi combi dsg -07. Moottoritien liittymästä kiihdyttämässä ja *naps* vaihde vapaalle, kierokset tappiin ja joku pieni vaihde päälle, kaikki valot vilkkuu -> tien sivuun. Uudelleen käynnistys ja 1 -> 2 -> 3 ja jää kolmoselle jurraamaan. Ajoturva paikalle, vuokra-auto alle ja loput 550km/700km suunnitellusta matkasta taittu sillä ja takasin (matka tosin lyheni 2pvää, koska max. ajoturva 3vrk).  Nyt autotta yli viikon.

Ollaan auton toinen omistaja, ajettu 129000km (josta me 30000km). Hirveä säätö, erittäin kovaa nihkeilyä myyjän päästä, ostettu 07/11. Ensimmäinen arvio huollosta 8200!!e.

Miten helvetissä tätä nyt lähestys? Tosiaan ensin merkkiliikkeen myyjältä vetkuttelua ja nihkeilyä. Nyt maahantuoja "ehkä" korvaamassa 50% tuosta summasta.

Oppirahojako tässä maksetaan? Ei vaan mene kuluttajan kaaliin alle vuoden käytetystä alkaa maksamaan 50% ostohinnasta heti.

Valitettava tapaus. Jännää on myös tuo laatikon hintapolitiikka konsernin sisällä. Volkkarilla hinta on 5000â,¬ kiepeillä. Hyvä jos olet ostanut auton liikkeestä, etkä yksityiseltä. Ei ainakaan niitä oppirahoja tarvitse maksella.

fish

Lainaus käyttäjältä: Sam5th - 19.06.12 - klo:17:49
Skoda Octavia 1.9 tdi combi dsg -07. Moottoritien liittymästä kiihdyttämässä ja *naps* vaihde vapaalle, kierokset tappiin ja joku pieni vaihde päälle, kaikki valot vilkkuu -> tien sivuun. Uudelleen käynnistys ja 1 -> 2 -> 3 ja jää kolmoselle jurraamaan. Ajoturva paikalle, vuokra-auto alle ja loput 550km/700km suunnitellusta matkasta taittu sillä ja takasin (matka tosin lyheni 2pvää, koska max. ajoturva 3vrk).  Nyt autotta yli viikon.

Ollaan auton toinen omistaja, ajettu 129000km (josta me 30000km). Hirveä säätö, erittäin kovaa nihkeilyä myyjän päästä, ostettu 07/11. Ensimmäinen arvio huollosta 8200!!e.

Miten helvetissä tätä nyt lähestys? Tosiaan ensin merkkiliikkeen myyjältä vetkuttelua ja nihkeilyä. Nyt maahantuoja "ehkä" korvaamassa 50% tuosta summasta.

Oppirahojako tässä maksetaan? Ei vaan mene kuluttajan kaaliin alle vuoden käytetystä alkaa maksamaan 50% ostohinnasta heti.
Mun kohdalla loppui ämpyily kun pienen räjähtämisen jälkeen käskin kaivamaan esille kohdan tuotevastuulaki. Kone ja laatikko meni uusiksi, mulle koitui haittaa vaan siitä, että auto seisoi pajalla.

Ylimmälle päällikölle puhelu, (sinä et ole ainoa tapaus!) ja siitä sitten eteenpäin. Asiallinen vittumaisuus ja faktat itsellä tiedossa auttaa pitkälle. Mutta varaudu silti siihen, että voi jäädä puolet itselle maksettavaksi.
Touran 1.6 TDI DSG7

Chaniri

Voi itku tuollaisten kanssa.

Eikun vaatimaan korvausta tuosta viallisena tuotteena. On kyllä aivan kohtuuton lasku tuo ja sinänsä aivan kaameaa että 30tkm jälkeen poksahtaa, siinähän on vaihtoauton takuukin kerennyt palamaan. Tuskin tuolle on lupausta valmistajalta että loota kestää.. Tsemppiä!
Auto: A1 1.4 TFSI S-line (2011)
ex-kulkine: VW Golf GTD (2012)

KingMo

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 17.05.11 - klo:12:35
Oikeastaan ainoa moite on se, että joskus esim. liikennevaloihin pysähtyessä tulee pieni nykäys juuri ennen pysähtymistä, mutta tuokin on niin harvinainen ja pieni juttu, että siitäkään ei oikeastaan pitäisi mainita.

Itse olen myös huomannut tuon nytkäytyksen ja valitinkin siitä huollossa. Olivat koeajaneet oman autoni lisäksi myös toisen S4:n jossa sama ilmiö toistui. Totesivat sen ominaisuudeksi, eikä viaksi.

Muuten on kyllä loistava laatikko - ihan ilokseen tulee otettua irtiottoja manuaalimoodilla. Kuuluu kivä präp präp aina kun vaihtaa isommalle :).
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

s-mod

En ole yhtään dsg-vaihteistolla olevaa vw-konsernin (12) autoa ajanut mikä ei vähän nytkäyttelis, jossain tilanteessa. Mutta vetonivelet vaihtamalla se vähenee! Tuolla aikaisemmin kulutus lukemien vertaaminen mahdotonta. Mutta jos itse pääsee kesk. 0,3l/100km päähän valmistajan ilmoittamiin lukemiin. Niin kuskina on nuuka "aimo"
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

halavari

Ostin keväällä yksityiseltä (=suuri virhe) -08 Golf 1.4 TSIn DSG vaihteistolla. Nyt auto makaa merkkiliikkeen pihassa ja maahantuojan kanssa väännetään heidän osuudesta, jakopääketju venynyt eli se uusiksi ja dsg:n mekatroniikka uusiksi, lasku 4500e, tällä hetkellä mun omavastuuosuus pari kiloa. On kyllä volkkarin laatu mennyt ihan paskaksi, aikaisemmin mulla oli paljon volkkareita, ei juurikaan isoja ongelmia mutta tämä on kyllä viimeinen tämän konsernin kampe, surkea esitys. Autolla ajettu huimat 102000 km. Onhan se jo näillä kilometreillä vissiin valmis paaluun...

kt

Kannattaahan siitä vähän maksaa, kun saa sitten "melkein uuden vaihteiston ja moottorin" autoonsa?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: kt - 08.08.12 - klo:12:22
Kannattaahan siitä vähän maksaa, kun saa sitten "melkein uuden vaihteiston ja moottorin" autoonsa?

Ai, pitääkö volkkariin uusia kone ja laatikko aina 4v /100tkm, á 2000-3000â,¬?

kt

Ei...vaan, paaliin laittamisen sijaan maksaa vähän ja saa huippukuntoisen volkkarin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

frozzu

Lainaus käyttäjältä: kt - 08.08.12 - klo:13:06
Ei...vaan, paaliin laittamisen sijaan maksaa vähän ja saa huippukuntoisen volkkarin.

Mä olisin kuvitellut, että jo ostovaiheessa saa sellaisen.
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: kt - 08.08.12 - klo:13:06
Ei...vaan, paaliin laittamisen sijaan maksaa vähän ja saa huippukuntoisen volkkarin.

Eli siis tarkoitat, että 100tkm ajettu auto tarvii 2000-3000e rempan, että on huippukunnossa?

Ai tosiaan, tarkoitit volkkaria. Muilla merkeillä kilsaraja on vaan hilppasen korkeammalla.

(mun mielestä on naurettavaa, että 100tkm ajettuun autoon pitäisi tehdä 2-3te remonttia ollakseen kunnossa)

Filixon

Lainaus käyttäjältä: halavari - 08.08.12 - klo:11:56
Ostin keväällä yksityiseltä (=suuri virhe) -08 Golf 1.4 TSIn DSG vaihteistolla. Nyt auto makaa merkkiliikkeen pihassa ja maahantuojan kanssa väännetään heidän osuudesta, jakopääketju venynyt eli se uusiksi ja dsg:n mekatroniikka uusiksi, lasku 4500e, tällä hetkellä mun omavastuuosuus pari kiloa. â€" â€" Autolla ajettu huimat 102000 km. â€" â€"

Oletko selvittänyt, ettei autosi jakoketjua ja mekatroniikkaa olisi jo (ainakin) kertaalleen vaihdettu? Moniin tuon vuosimallin 1.4 TSI+DSG -volkkareihin nuo osat tai ainakin jompikumpi niistä on vaihdettu vuoden parin ikäisinä ja vähien ajokilometrien jälkeen.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy