DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

Wekotin

Itselleni on ainakin ihan sama vaikka DSG:tä olisi tuotettu tsiljoona biljoonaa kappaletta kunhan vain sen yhden viallisen osuessa kohdalleni homma hoidetaan puhtaasti, kuten kohdallani tehtiin. Toivotaan, että DSG:n korjaus (tai minkään muunkaan osan) ei riipu siitä mistä merkkiliikkeestä autosi ostat (VW Center, Laakkonen, Pölhö Pörhö...) myöskään takuuajan jälkeen.

Koikkis

Vähän offtopic:

En ole juristi mutta sanoisin, että jos autolla on ajettu vaikkapa alle 100tkm ja DSG mossahtaa ja takuu mennyt, niin ei se millään tavalla sulje pois myyjän virhevastuuta. Eli KSL 5 luku 12 § 5 kohta: kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.

Takuuhan kun kuitenkin on vain myyjän myyntikomponentti, ei se vapauta tai lopeta virhevastuuta. Ja kun tulkitsemme vielä, että ongelmat eivät ole yksittäisiä vaan jopa jossain määrin yleisiäkin niin niin...

Lähtisin kyllä haastamaan sinne legendaariseen rosikseen asti  ;D

Nykyinen: Skoda Octavia III Combi Elegance 1.8 TSI DSG 4x4

EX-VAG: Skoda Octavia II Combi FL L&K 1.8 TSI DSG '10

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Koikkis - 12.06.12 - klo:22:01
Vähän offtopic:

En ole juristi mutta sanoisin, että jos autolla on ajettu vaikkapa alle 100tkm ja DSG mossahtaa ja takuu mennyt, niin ei se millään tavalla sulje pois myyjän virhevastuuta. Eli KSL 5 luku 12 § 5 kohta: kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.

Takuuhan kun kuitenkin on vain myyjän myyntikomponentti, ei se vapauta tai lopeta virhevastuuta. Ja kun tulkitsemme vielä, että ongelmat eivät ole yksittäisiä vaan jopa jossain määrin yleisiäkin niin niin...

Lähtisin kyllä haastamaan sinne legendaariseen rosikseen asti  ;D



Entä jos olet auton 2. omistaja? Tässä kohtaa yleensä maahantuoja vetäytyy neuvotteluista vedoten juuri siihen, että olet auton 2. omistaja. TSI-jakoketju-ketjussa on esimerkki juuri tästä toiminnasta. Siellä vain autolla ei ole ajettu kuin 60 tkm.

XUE

Lainaus käyttäjältä: Titta Jokisen tukka - 12.06.12 - klo:21:53
Sinun kaltaistesi asiakkaiden ansiosta VAG voi tehdä sutta vaikkapa seuraavat 10 vuotta. Oikeasti.


No jos kerran olet tuota mieltä niin aika erikoista että vietät aikaasi
VAGARENA -palstalla. Sinunlaisille on varmaan olemassa muita autopalstoja?
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

jf

Lainaus käyttäjältä: Koikkis - 12.06.12 - klo:22:01
Lähtisin kyllä haastamaan sinne legendaariseen rosikseen asti  ;D
Et ole näköjään koskaan joutunut käyttämään tätä meidän järjestelmää? Siinä ehtii auto vaihtua ja seuraavakin olemaan ehtoo puolella, ennen kuin kuluttajariitalautakunta on homman pureskellut ja saat käsittely päivämäärän tapauksellesi käräjiltä. Onnea vaan matkaan!

Terveisin matkan jo tehnyt ja uudella oleva...  ::)
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 12.06.12 - klo:21:57
Itselleni on ainakin ihan sama vaikka DSG:tä olisi tuotettu tsiljoona biljoonaa kappaletta kunhan vain sen yhden viallisen osuessa kohdalleni homma hoidetaan puhtaasti, kuten kohdallani tehtiin. Toivotaan, että DSG:n korjaus (tai minkään muunkaan osan) ei riipu siitä mistä merkkiliikkeestä autosi ostat (VW Center, Laakkonen, Pölhö Pörhö...) myöskään takuuajan jälkeen.

Tuossa se ehkä olennaisin ongelma tulikin kiteytettyä eli olkoon viallisia lootia (+ muut tyyppiviat) X prosenttia, mutta kun ilmiselvien tyyppivikojen korjaaminen ja erityisesti kustannusten jako tuntuu olevan kuin turkkilaisessa basaarissa tinkimistä.

VV-Autolla ei tunnu olevan tilanne hallinnassa, jollei tämä sitten olekin täysin tarkoituksellinen linjanveto.

Jo vuosia ennen TSI:tä tai DSG:tä oli VAG:llä ongelmia jäätyvien huohottimien kanssa 1,4-litraisissa bensakoneissaan. Tavanomaista ankarampi talvi Keski-Euroopassa räjäytti pankin ja VAG ilmoitti jatkaneensa kyseisten mallien takuuta niin pitkälle kuin on tarpeen. Entäpä Suomessa? Ei reagoinut VV-auto yhtään mitenkään, vaikka VAG ilmoitti takuun jatkamisen koskevan kaikki markkina-alueita.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 12.06.12 - klo:22:04
Entä jos olet auton 2. omistaja? Tässä kohtaa yleensä maahantuoja vetäytyy neuvotteluista vedoten juuri siihen, että olet auton 2. omistaja. TSI-jakoketju-ketjussa on esimerkki juuri tästä toiminnasta. Siellä vain autolla ei ole ajettu kuin 60 tkm.

Laissahan ei käsittääkseni puhuta mitään siitä, että kuinka mones omistaja on. Mutta kuluttajaviranomaisen tulkinnan mukaan valmistajan tai maahantuojan vastuuseen voi (autokaupassa) vedota vain ensimmäinen omistaja, poikkeuksena takuuasiat. Takuun päättymisen jälkeen enää vain myyjän virhevastuuseen. Sinänsä mielenkiintoinen juttu, että jos valmistaja antaa laajennetun takuun (esim. Golfien ovien jäätymisongelma) niin sen piiriin kuuluu myös ne toisella (jne.) omistajalla olevat yksilöt. Eli tyyppivikana/ryhmäkanteena ajamalla asiaa lienee mahdollista saada valmistaja vastuuseen, mutta yksittäistapauksena ei?

Jännä juttu on myös se, että tulkinta ei ole näin tiukka muissa hyödykkeissä.

Passatti

Muistakaa ,että Kesko on maahantuoja.Se hallitsee Suomen kauppaa mielin määrin melkein kaikilla osa alueilla.Eihän heidän myymissä tuotteissaan voi vikaa olla.Huomenna lähden autolla Saksaan 3 viikoksi ja käyn VW liikkeissä siellä vähän jututtamassa sikäläisiä huoltokorjaamoja.
Always lead, never follow

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 12.06.12 - klo:22:21
Muistakaa ,että Kesko on maahantuoja.Se hallitsee Suomen kauppaa mielin määrin melkein kaikilla osa alueilla.Eihän heidän myymissä tuotteissaan voi vikaa olla.

Niinpä. Käsittääkseni Helkaman maahantuomissa Skodissa ei kuulu olevan mitään suurempia ongelmia, vaikka samaa konsernihuttua ovatkin.

Onko tosiaan niin, että Helkama hoitaa jälkimarkkinoinnin täysin eri lähtökohdista kuin Kesko?

Toinen tunnettu jälkimarkkinoinnin osaaja on Volvo, jonka höveliys pelasti merkin 2000-luvun alussa pahoilta imagotappioilta. Volvoissa oli meinaan vikoja oikein tosissaan, mutta takuu pelasi niin hyvin, ettei iso osa asiakkaista edes huomannut autoa korjatun. Huolto vaan saattoi venyä jonkin verukkeen johdosta ja asiakas sai hyvityksenä sijaisauton tai esimerkiksi oman autonsa pesun ja buunauksen.

clima

Voisiko tämän ketjun yhdistää tuohon jo edellämainittuun DSG-ketjuun?

( http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0 )





Koikkis

#340
Kirjoittelinkin offtopic, kun alkoi tuntua siltä, että olit auton ensimmäinen omistaja tai et niin takuuajan jälkeen se olisi soronot  ;D Näinhän ei ole.

Ja Urlaub osuu naulan kantaan, että laissa ei ole mainintaa edeltävien omistusoikeuksien määrästä  ;D

XUE:lle: rosista varten pitää olla juristeja lähipiirissä  ;)

Urlaub: se on todellakin todella mielenkiintoista miksi tulkinta ei ole näin tiukka muissa hyödykkeissä...

Edit: Urlaub = Mikko  ;D
Nykyinen: Skoda Octavia III Combi Elegance 1.8 TSI DSG 4x4

EX-VAG: Skoda Octavia II Combi FL L&K 1.8 TSI DSG '10

Urlaub

^ En kirjoittanut noita, vaikka yhdynkin ihmettelyyn 100 %:sti.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Koikkis - 12.06.12 - klo:22:28
Kirjoittelinkin offtopic, kun alkoi tuntua siltä, että olit auton ensimmäinen omistaja tai et niin takuuajan jälkeen se olisi soronot  ;D Näinhän ei ole.

Ja Urlaub osuu naulan kantaan, että laissa ei ole mainintaa edeltävien omistusoikeuksien määrästä  ;D

XUE:lle: rosista varten pitää olla juristeja lähipiirissä  ;)

Urlaub: se on todellakin todella mielenkiintoista miksi tulkinta ei ole näin tiukka muissa hyödykkeissä...


Sillä on kuitenkin eroa, ottaako maahantuoja osaa korjauskustannuksiin (maahantuojaa et voi reklamoida jos 2. omistaja) vai ei. Jos 2. omistajalle maahantuoja sanoo, että olet omillasi, ainoastaan myyjä (merkkiliike) ja sinä olet maksumiehenä. Virhevastuuseen vedoten, usein myös asiakas joutuu maksumieheksi, varsinkin jos autolla yhtään enemmän ajettu vedoten siihen, että autosi tulee parempaan kuntoon.

monster

Jos ei suostu maahantuoja korjaamaan noita DSG laatikoita niin miksi ei laittaisi VW:n konsernijohdolle asiasta mailia tai postia ja sama posti sitten tiedoksi tänne maahantuojalle. Kaverilla oli tuossa pari vuotta sitten Rellun helmojen ruosteen kanssa ongelmia (oli luvattu 10v puhkiruostumattomuus takuu). Noh, Bilialla palloteltiin asiaa varmaan puoli vuotta eri instansseissa ja kaverilla joka on juristi paloi hermo ja laittoi sitten lopulta emailia Rellun konsernijohtajalle ja saman mailin sitten kopiona Biliaan. Oli kestänyt pari tuntia niin oli soitettu että tuo se auto korjattavaksi. On tainnut sen jälkeen käydä vaihtamassa pariin otteeseen samat helmapellit :=)
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Wilburi

Mites juristi ajelee rellulla?  ;D
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

monster

Rellussahan on tyyliä ja onhan se Räikkösenkin valinta. Audit ja Volkkarit on yliarvostettuja Rellumiehen mielestä  ;D
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Mike

Minulla ei ole itsellä DSG-laatikkoa koskaan ollut, eikä ainakaan lähitulevaisuudessa tule olemaankaan. Niiden tekniikka kyllä kiinnostaa ja ompa niitä tullut useampaan kertaan koeajettuakin. Automaatti on aina ollut manuaalia kalliimpi vaihtoehto kokonaiskuluissa, eikä DSG sitä tosiasiaa näytä muuttavan mihinkään. Hyvin toimiva käsivaihteisto on minulle riittävän hyvä, automaatin mukavuudesta en halua maksaa lisähintaa. Manuaalilla vaihdetaan vaihteita, automaatti-kuskit vaihtaa laatikoita ;)

Ovatko nuo DSG-laatikot sitten sen heikompia kuin eurooppalaiset automaatit yleensäkään? Rapakon takana on pitkät perinteet perinteisistä automaateista ja lähipiirin kokemuksen ne kestävätkin yleensä sen 200-300tkm melko todennäköisesti. Mutta lähipiiristä saatujen kokemusten mukaan esim. 90-luvun lopun volvojen automaateilla on tapana hajota n. 100tkm ajettuna. Mutta ei niissäkään toki kaikki hajoa, ehkä se n. 25% joka DSG-laatikoistakin samoilla kilometreillä. Korjauskuluiltaan tuo perinteinen automaattilaatikko taitaakin sitten olla paljon edullisempi. Tuo DSG:n 5000-6500e kulu on järkyttävä paukku, 5-6 vuotta vanhassa autossa lähestytään puolta koko auton hinnasta!

Ongelmana näissä VW:n tyyppivioissa tuntuu olevan nimenomaan maahantuojan suhtautuminen ongelmiin. Toisella tyylillä hoidettuna näistä ei näin paljoa täällä palstoilla tarvisi kirjoitella. Omakohtaista kokemustakin on parin vian kanssa nykyisessä Golfissa ja vaikeaa tuntuu olevan ilman DSG:täkin. Jotenkin myös vaikuttaa että jälleenmyyjien huoltoväelläkin on vaikeuksia löytää sopivat toimintatavat maahantuojan ja asiakkaan välissä toimimiseen.

Peeveli

Tuo jobbariliikkeiden dsg-karsastus voinee pitääkin paikkansa, koska itse maksavat pienyrittäjinä korjausriskit. Itse en ostaisi mistään hinnasta takuuajan ylittänyttä dsg-autoa, en ainakaan Volkkaria Seatia tai Audia.Käytetty Skoda voi olla parempi siinä mielessä jos sen ostaisi Skoda-merkkiliikkeestä; ilmeisesti tosiaan Helkaman asiakaskohtelu on paaaljon parempaa noissa teknisissä murheissa kuin Kesko-diktaruurissa. Kesko on suuri ylimielinen kuten on vaikkapa S-ryhmä ruokakauppa-alalla eli molemmat pitävät hinnat pilvissä kun kunnon kilpailua ei ole. Dsg:n olen kelpuuttanut koska olen ostanut sen uutena, ja todennäköisyys vaihtaa takuuaikana se pois on ollut aina suuri, ja vaikkei vaihtaisikkaan, on ekalla omistajalla paremmat mahikset tapella tuotevastuulain piikkiin korjaukset jos osien oletettava elinikä pitäisi olla rikkoutunutta suurempi.

Manuaalilootaa en kyllä aio ottaa mistään hinnasta. Semmoisen osto vaatisi osaltani totaalisen taloudellisen vararikon eli pitäisi ajaa tonnin parin ritsalla, silloin ajaisin työmatkat julkisilla ja kauppareissut vain kaaralla jos nyt ylipäänsä olisi varaa autoon. Vatkaus-poljenta, ei kiitos. Siksi pysyttelen jatkossa perinteisessä momentinmuunninautomaatissa, vaikka siinäkin on joitain huonoja puolia -toki merkistä riippuen (mahdollinen lisäjano, luistatus, hitusen hitaammat vaihdot). Useimmat viat niissä ovat johtueet siitä, että maamme keli- ja ajo-oloissa ei lootan öljyjä ja suodatinta ole vaihdettu 60 tkm:n kohdilla mikä on vanha hyvä nyrkkisääntö. Eräs tuttava osti muutama vuosi sitten käytetyn MB eemeli-automaatin diiselinä, on vaihdattanut aina tuossa 60 tkm:n välein lootan öljyt kuten edellinenkin omistaja teki, ja nyt autolla ajettu yli 300 tkm ja alkuperäinen loota edelleen. Kyllähän se kaksikytkintomaattikin kehittyy kestoltaan varmasti joskus tulevaisuudessa jolloin asiaa voi harkita uudelleen.

Toki, jos pelkää kaikkia autoon mahdollisesti tulevia vikoja, on uusissa monimutkaisissa nykyautoissa siihen oiva pohja. Ja mitä enemmän sähköisiä/elektronisia lisävarusteita siihen ruksii, sitä enemmän vikakohteita takuuajankin jälkeen. kNäin ollen huolettominta olisi olla ilman autoa. :D Jo ennen wanhaan oli sanonta: "Huoleton on hevoseton mies."

tet

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 12.06.12 - klo:13:00
Heh heh! Tuohon voi sentään itse hieman vaikuttaa.  ;D

Niin voi DSG:n nykimiseenkin. Oikealla kaasun käytöllä ne muutamat tilanteet joissa lootalla on taipumus aiheuttaa nykimistä hoituu ihan hyvin eikä nykimistä esiinny. Ihan samalla tavalla kuin manuaalilla on osattava hoitaa se poljintekniikka kunnolla jotta ei nyi, samalla lailla on myös DSG:ssä. Pitää muistaa että DSG on pohjimmiltaan automatisoitu manuaaliloota. DSG vaatii kuitenkin vähemmän kaasukikkailua kuin esimerkiksi Opelin pakun yksikytkiminen robotti, sellaisella tulee joskus töissä ajettua ja se vaatii huomattavasti tarkempaa kaasunkäyttöä kuin DSG.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Lainaus käyttäjältä: Chaniri - 12.06.12 - klo:21:23
Tuo Qualityn linkkaus kertoo kyllä kylmästi sen, että jos neljäsosalla tämänkin foorumin käyttäjistä on ongelmia dsg-lootansa kanssa, on kyse isommasta ongelmasta...

Tuo Qualityn linkkaus kertoo sen, että tuohon nimenomaiseen kyselyyn vastanneista, tämän palstan käyttäjistä neljäsosalla on ongelmia DSG-lootansa kanssa. Mitään muuta se ei kerro. Suurin osa suomalaisista DSG-auton omistajista ei ole koskaan kuullut mitään vagarena-nimisestä keskustelupalstasta, joten he eivät ole voineet gallupiin osallistua. Tänne palstalle eksytään siinä vaiheessa, kun ruvetaan googlaamaan että onkohan kellään muulla samoja ongelmia kuin minun autossani, temppuileekohan muidenkin DSG samalla lailla. Toki vain osa eksyy tänne DSG-vikojen takia, osa taas muiden ongelmien takia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

XUE

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.06.12 - klo:10:22
Tuo Qualityn linkkaus kertoo sen, että tuohon nimenomaiseen kyselyyn vastanneista, tämän palstan käyttäjistä neljäsosalla on ongelmia DSG-lootansa kanssa. Mitään muuta se ei kerro. Suurin osa suomalaisista DSG-auton omistajista ei ole koskaan kuullut mitään vagarena-nimisestä keskustelupalstasta, joten he eivät ole voineet gallupiin osallistua. Tänne palstalle eksytään siinä vaiheessa, kun ruvetaan googlaamaan että onkohan kellään muulla samoja ongelmia kuin minun autossani, temppuileekohan muidenkin DSG samalla lailla. Toki vain osa eksyy tänne DSG-vikojen takia, osa taas muiden ongelmien takia.


se on juuri näin!
Oma pointti vaan aikaisemmin oli se että miksi ihmeessä Volkkari tietäen tekisi 10 vuotta putkeen
miljoonia ei toimivia vaihteistoja? Business logiikalla siinä ei olisi mitään järkeä!
Jos niitä korjattaisiin jatkuvasti 100% tuotannosta niin kyllä ne varmaan olisi lopettaneet sen
jo aikoja sitten! Aika kalliiksi muuten tulisi.
Samaa keskustelua on ollut Audin multitronicista, joka on edelleen tuotannossa ja hyvin kukkuu.

Tottakai aina joskus on teknisiä ongelmia, missäpä ei olisi?

VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

monster

Jaa - olisiko paikallaan äänestys "Olisitko valmis ostamaan käytetyn auton jossa on DSG-vaihteisto". Veikkaanpa että massahysteria aiheen tiimoilta aiheuttaa murskaluvut äänestyksessä. Taitaa fakta olla se että DSG lootalla oleva auto on menettänyt arvoaan reilusti enemmän käytettyjen markkinoilla kuin vastaava manuaalina. Itse en uskaltaisi ostaa DSG lootalla olevaa autoa käytettynä. Ja väitän että vaikka moni ei tällä palstalla käy kirjoittelemassa niin todella moni tietää DSG:n ongelmista. Kyllä tästäkin aiheesta keskustellaan työpaikkojen kahvitunneilla jnejne...
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: monster - 13.06.12 - klo:10:47
Jaa - olisiko paikallaan äänestys "Olisitko valmis ostamaan käytetyn auton jossa on DSG-vaihteisto". Veikkaanpa että massahysteria aiheen tiimoilta aiheuttaa murskaluvut äänestyksessä. Taitaa fakta olla se että DSG lootalla oleva auto on menettänyt arvoaan reilusti enemmän käytettyjen markkinoilla kuin vastaava manuaalina. Itse en uskaltaisi ostaa DSG lootalla olevaa autoa käytettynä. Ja väitän että vaikka moni ei tällä palstalla käy kirjoittelemassa niin todella moni tietää DSG:n ongelmista. Kyllä tästäkin aiheesta keskustellaan työpaikkojen kahvitunneilla jnejne...
Juu ensin pitäisi kysyä, oletko valmis ostamaan ylipäänsä käytetyn auton  ;) Jotta tuo gallup ei vääristyisi heti alkuunsa  8)

Mutta onneksi nuo automaatit ovat luotettavuudeltaan ja ennen kaikkea toiminnallisuudeltaan ja ajettuvuudeltaan loikanneet eri kehitysaseelle verrattuna niihin aikoin kun automaattivaihteista autoa ei missään nimessä löytynyt myydyimpien mallien joukosta... sanotaan nyt vaikka edes 30:n mallin joukosta. Ja silloinkin kuuli erittäin usein että siitä vähäisestä myytyjen joukosta moni rikkoutui tavalla tai toisella. Voi sanoa että suorastaan kasvoin oppiin että automaatin luotettavuus on suhteellisen heikko, tyyliin vähintään puolet hajoaisi, esimerkiksi -70-80-luvulla. Silti automaateilla oli vankkumaton kannattajajoukko, joka kuitenkin ei päässyt kasvamaan monen odottaessa jotakin uudistuksia, kuten että automaatti ei saa kasvattaa kulutusta tai heikentää suorituskykyä.

Tänä päivänä usean merkin ja mallin myyntimääristä huomattava osa on automaattivaihteisia. DSG lienee myyntimäärien suhteen kiistaton ja jopa moninkertainen ykkönen, siis ainakin Suomen osalta nyt keskusteltuna. Ei liene siis mikään ihme että silloin vikatapauksia löytyy ja niiden osuessa keskiverto tavallisiin käyttö-/perheautoihin, niistä keskustellaan laajasti. En silti vieläkään usko, että DSG olisi mitenkään vikaherkempi kuin muut automaattiratkaisut. Tosin omalle kohdalle kun ei vielä ole tuota vikaa osunut.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.06.12 - klo:10:22
Tänne palstalle eksytään siinä vaiheessa, kun ruvetaan googlaamaan että onkohan kellään muulla samoja ongelmia kuin minun autossani, temppuileekohan muidenkin DSG samalla lailla.

Juuri näin, tästä on ollut monesti puhetta. Kun Penan DSG alkaa temppuilemaan, niin Google ohjaa tänne. Jos Penan DSG toimii kuten sen pitää, ei Penaa täällä näy. Hyvin yksinkertaista.

Ja kuka muuten on oikeasti maksanut DSG:n remontista sitä kuutta tonnia, mitä täälläkin paljon pyöritellään? Varsin usein ne ongelmat tuntuvat tulevan ilmi hyvin varhaisessa vaiheessa käyttöönoton jälkeen ja takuu on silloin korvannut kaiken. Jos ongelmia on tullut takuun jälkeen, olen ainakin tämän foorumin kirjoitusten perusteella siinä käsityksessä, että auton omistaja on maksanut vain osan loppulaskusta.

duke7

Tässäkin keskustelussa niputetaan surutta kaikki DSG:t yhteen. Laatikoitahan taitaa olla nyt markkinoilla DSG-nimen alla ainakin kolmea tyyppiä, märkä DSG6, kuiva DSG7 ja märkä DSG7. Näistä eniten ongelmainen on kirjoittelun perusteella kuiva DGS7. Toki DSG6:ssa on myös ollut vikoja mutta ei samassa laajuudessa. Joku kertoi täällä, että DSG-vioista valitus alkoi UVW:llä 2008 eli saman vuonna kun kuiva DSG7 tuli markkinoille.

Skodasta ollut jo puhetta mutta kuinkas Audi hoitaa S tronic:ien korjaukset? Ainakin osa noista on käsittääkseni samoja laatikoita kuin DSG:t.


Janus

Paikallinen VW - huolto taas kertoili, että vikoja on ollut, mutta tässä kuivassa 7-v versiossa kaikista vähiten. Mutta mistäpä tuon totuuden tietää...

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.06.12 - klo:11:30
Juuri näin, tästä on ollut monesti puhetta. Kun Penan DSG alkaa temppuilemaan, niin Google ohjaa tänne. Jos Penan DSG toimii kuten sen pitää, ei Penaa täällä näy. Hyvin yksinkertaista.
Kyse onkin siitä kuinka moni rikkinäisen DSG:n omistajista oikeasti googlettaa autonsa vikoja ja ohjautuu tänne. Mitäpä jos suurin osa vie suoraan pajalle käymättä vagarenan kautta?

bustedi

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 13.06.12 - klo:12:30
Kyse onkin siitä kuinka moni rikkinäisen DSG:n omistajista oikeasti googlettaa autonsa vikoja ja ohjautuu tänne. Mitäpä jos suurin osa vie suoraan pajalle käymättä vagarenan kautta?

Kyllähän nyt sen ymmärtää jokainen, että enemmän ne joilla on vikoja on asiasta huutelemassa kuin ne, joilla kaikki on mennyt hyvin.

Me suomalaiset ollaan niin junttia kansaa, että suuta ei osata avata ennenkuin kaikki menee päin arsetta. Hyvän palautteen antaminen on liki mahdotonta.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

tet

Lainaus käyttäjältä: monster - 13.06.12 - klo:10:47
Taitaa fakta olla se että DSG lootalla oleva auto on menettänyt arvoaan reilusti enemmän käytettyjen markkinoilla kuin vastaava manuaalina.

Aihe alkoi kiinnostamaan sen verran, että tein pikaisen tutkimuksen nettiauton otantaan. En väitä että kyseessä olisi mitenkään tieteellinen tai kattava analyysi, mutta ihan mielenkiinnosta vain moisen tein.

Laitoin nettiauton hakuun ehdoiksi 2010-vuosimallin tai uudempi Octavia etuvetoisena, varustuksena xenon-valot ja automaatti-ilmastointi. Näin sain rajattua otannan pieneen määrään autoja (esimerkiksi pelkällä Golf-haulla olisi tullut satoja edustajia niin manuaali- kuin automaattivaihteisenakin). Lisäksi rajasin haun vain autoliikkeiden valikoimaan, eli jätin yksityiset myyjät pilvilinna-hintapyyntöineen haun ulkopuolelle.

Tuloksena oli 27 kpl manuaaleja ja 17 kpl automaatteja. Keskihinta manuaaleilla oli 25091 â,¬ ja automaateilla 25556 â,¬, eli automaatit olivat keskimäärin noin 500 euroa kalliimpia.

Mitä tuosta sitten pitäisi päätellä? Uutena manuaali- ja automaattiocun hintaero on tänä päivänä keskimäärin noin 1500-2000 euroa. Halvemmissa vähemmän, kalliimmissa enemmän, verotuksesta johtuen (verottomana ero on kaikissa noin 1500 euroa). Eli selkeästi automaatit ovat menettäneet arvoaan jonkin verran enemmän kuin manuaalit, olettaen että tuo pieni otanta ei ole kovin vääristynyt.

Onko kyse sitten DSG:n aliarvostuksesta, sitä onkin vaikeampi sanoa. Yleinen käsityshän taitaa olla, että varusteilla ei loppujen lopuksi ole kovin suurta merkitystä käytetyn hinnanmuodostuksessa, joten mitenkään kovin dramaattista aliarvostusta DSG:lle en noissa hinnoissa näe. Missään tapauksessa ei voi ainakaan tuon pienen otannan perusteella sanoa, että DSG-vaihteiset menettäisivät arvoaan reilusti enemmän kuin manuaalit, kuten lainauksen väite kuului.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: monster - 13.06.12 - klo:10:47
Taitaa fakta olla se että DSG lootalla oleva auto on menettänyt arvoaan reilusti enemmän käytettyjen markkinoilla kuin vastaava manuaalina.

Se saattaa olla fakta teidän kahvipöydässä, mutta työkseen autoja myyvät ovat kovin eri mieltä:

Ilmastoinnista on tullut jo varuste, jota ilman käytetty auto käy huonosti kaupaksi. Myös automaattivaihteisto yleistyy. Petri Arvo sanoo, että vaihtoautokaupassa mikä tahansa auto on helpompi myydä automaattivaihteisena kuin manuaalilaatikolla.

Arvon kollegat ovat samaa mieltä.

"Esimerkiksi DSG-vaihteistolla varustettu auto on helpompi myydä kuin manuaalivaihteistoinen. Nykyään jo Golfin kokoluokassa puolet autoista on varustettu DSG:llä", Jari Hella kertoo.

"Kaupungeissa automaattivaihteisto on helpommin hyväksytty, ja uusien ratkaisujen aikaiset hyväksyjät tulevat kasvukeskuksista. Mutta ei automaattivaihteiston toimivuutta tai jälleenmyyntiarvoa enää kyseenalaisteta missään päin Suomea", Hella sanoo.

Martti Jalosen mukaan automaattivaihteisto on tulossa ilmastoinnin kaltaiseksi vakiovarusteeksi erityisesti pääkaupunkiseudulla. Hän uskoo, että viiden vuoden kuluttua se on useimmissa autoissa joitain erikoismalleja kuten maastureita lukuun ottamatta.



http://www.taloustaito.fi/fi-FI/u/taloustaidon-uutiset/kaytetyissa-autoissa-on-nyt-valinnanvaraa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy