DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

Lanttu42

Mielenkiinnolla kattelin, että lähes kaikki jotka vioista ilmoitti oli tehokkaampia koneita. Onko DSG ongelmia ollut pienillä koneilla?

Minkälaisessa ajossa autot ovat ja miten huollot on tehty? Ajallaan? Merkkihuoltamoilla vai itse?

Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

juse_

"Mielenkiinnolla kattelin, että lähes kaikki jotka vioista ilmoitti oli tehokkaampia koneita. Onko DSG ongelmia ollut pienillä koneilla?

Minkälaisessa ajossa autot ovat ja miten huollot on tehty? Ajallaan? Merkkihuoltamoilla vai itse?"


Vajaa vuosi sitten ostin passat 3c farkun 2.0 FSI koneella ja DSG 6 loota toiminut moitteetta, kilsoja tällä hetkellä 191tkm...eli sisäänajettu on :) Voi tosiaan olla perää tuossa että tehokkaammat turbokoneet rikkoo tuon mekatroniikan/laatikon herkemmin.

Onko kellään mitää hajua paljon maksas tuon laatikon softapäivitys? Luulen että omassa lootassa on kohtuu vanha versio, auto on vm. 2007 ja käyttöönotettu 2006. Softaa ei sinänsä tarviais vaihtaa koska vanhakin toimii mutta ei kai se pahitteeksi koskaan ole.

Tikka

Lainaus käyttäjältä: juse_ - 29.04.11 - klo:18:39
Vajaa vuosi sitten ostin passat 3c farkun 2.0 FSI koneella ja DSG 6 loota toiminut moitteetta
Eikös tässä pitäisi olla tiptronic?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 28.04.11 - klo:07:19
Mielenkiinnolla kattelin, että lähes kaikki jotka vioista ilmoitti oli tehokkaampia koneita. Onko DSG ongelmia ollut pienillä koneilla?

Minkälaisessa ajossa autot ovat ja miten huollot on tehty? Ajallaan? Merkkihuoltamoilla vai itse?



Itse ainakin VW-Centerillä LL-huolto-ohjelman mukaisesti. Normaalissa käytössä, päivässä tulee noin 100km erinäistä taajamapyöritystä ja maantietä. Tosin en kyllä tiedä, miten esim. huoltamattomuus vaikuttaisi DSG7:n toimintaan kun ei kuulu edes huoltokohteisiin.

tet

Lainaus käyttäjältä: juse_ - 29.04.11 - klo:18:39
Vajaa vuosi sitten ostin passat 3c farkun 2.0 FSI koneella ja DSG 6 loota toiminut moitteetta, kilsoja tällä hetkellä 191tkm...eli sisäänajettu on :) Voi tosiaan olla perää tuossa että tehokkaammat turbokoneet rikkoo tuon mekatroniikan/laatikon herkemmin.

Tuossa 6-vaihteisessa voisi ajatella kenties tuolla teholla olevankin jotain tekemistä asian kanssa, 7-lovisessa ei niinkään. Tuo vanha lootahan käyttää tiettävästi samaa öljyä voiteluun ja hydrauliikkaan, joten isompi teho -> enemmän kytkimien luistoa tietyissä tilanteissa -> enemmän kiintoainetta öljyn seassa -> enemmän hydrauliikkaongelmia? Vai olenko aivan kuutamolla, sanokaapa asiantuntijat? Ihmettelen kyllä suuresti miksi tuota lootaa vielä myydään uusien autojen mukana, kyllähän jo maalaisjärki sanoo että voitelu ja hydrauliikka samalla öljyllä = katastrofi (suodattimista huolimatta). Ei kai siinä uudessa 7-lovisessa märkäkytkinmallissa enää käytetä voiteluöljyä hydrauliikassa, eihän?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jarkko_h

#95
Lainaus käyttäjältä: tet - 01.05.11 - klo:11:14
kyllähän jo maalaisjärki sanoo että voitelu ja hydrauliikka samalla öljyllä = katastrofi (suodattimista huolimatta). Ei kai siinä uudessa 7-lovisessa märkäkytkinmallissa enää käytetä voiteluöljyä hydrauliikassa, eihän?

Oman kokemuksen mukaan hydrauliventtiilien (vastaventtiilit...) vaatima puhtausvaatimus on erittäin korkea. Ja kokemustakaan tässä ei tarvita kun hydrauliikalle on puhtausvaatimukset. Pahimmassa tapauksessa ei tarvita kuin aivan pienen pieni epäpuhtaus tai hartsiintuminen ja venttiili joko vuotaa tai on jumissa. Tässä mielessä saman öljyn käyttö ihmetyttää, vaikkakin tällä on saatu yksinkertaisuutta joka yleisesti on hyvä luotettavuudelle.

Paluusuodatus auttaa ja ehkä jopa ratakaisee asian. Todennäköisesti VW on testeissään todennut puhtaustason menneen tarvittavaan puhtausluokkaan.  Toisaalta kun katsoo VW testiohjelmaa TSI moottoreissa, niin en kyllä luottaisi saksalaiseen VW-osaamiseen lainkaan. Saksalaista VW:n suunnittelemaa tuotetta ei kannata ostaa ennen kuin se on muuttumattomana ollut markkinoilla 2 vuotta. Muutosten testauskin näyttää olevan retuperällä perustuen lukemattomiin vaihteisto ja moottoriversioihin. Tämän vuoksi tuo "muuttumattomana". 1.2 TSI näyttää olevan pitkästä aikaa ensimmäinen paljon luottamusta herättävä vw-tuote, jonka uskaltaa jo kohta ostaa. 90 kW 1.4 TSI myös varauksin.

tet

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 01.05.11 - klo:12:27
1.2 TSI näyttää olevan pitkästä aikaa ensimmäinen paljon luottamusta herättävä vw-tuote, jonka uskaltaa jo kohta ostaa. 90 kW 1.4 TSI myös varauksin.

Mikä on se olennainen ero noiden koneiden välillä, josta johtuen tuo "varauksin"?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tsiih

Venttiilien ja nokka-akseleiden lukumäärä.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

jarkko_h

#98
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 02.05.11 - klo:21:18
Venttiilien ja nokka-akseleiden lukumäärä.

OT: Juuri noin. 1,2 TSi:n nokka-akseli on yksinkertainen ja ei herkkä ketjun venymisille. Jos VW ei ole sössinyt 1,2 lohkojen materiaaleissa ja niiden laatukonttrollissa, tulee 1,2:sta vielä legenda. Tämä selviää alustavasti kestotesteissä ja lopulta kun ensimmäiset kuskit ajaneet 300 - 500 tkm. Joka tapauksessa 1,2 on kyllä erittäin lupaavan näköinen paketti: Volkswagen 1.2TSI Presentation

VW historiassta ei taida olla montaaa erittäin luotettavaa ja erittäin helposti huollettavaa 16 venttiilistä moottoria. Tämä antaa kuvan testauksen heikkoudesta ja sama heikkous saattaa olla periytynyt myös DSG:n vaihteiden testaukseenkin.

jni

^Olisiko sillä mitään tekemistä laadun kanssa, että 1.2TSI -moottori on Skodan suunnittelema? Sen vuoksi se taisi tulla poikkeuksellisesti ensin Skodaan.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Maximus

Lainaus käyttäjältä: jni - 02.05.11 - klo:23:37
^Olisiko sillä mitään tekemistä laadun kanssa, että 1.2TSI -moottori on Skodan suunnittelema? Sen vuoksi se taisi tulla poikkeuksellisesti ensin Skodaan.
Väärin. 1.2TSI tuli poikkeuksellisesti ensin Skodaan, vain koska melkoisen poikkeuksellisesti se oli myös sen itsensä suunnittelema. Ei tässä mistään laatuepäilyistä ole kyse, siitä olen aika "nakki". Ja hyvin pianhan konetta alettiin volsuihinkin laittamaan. Viive oli olematon ollakseen mikään testijakso...   ;D
"Age quod agis - tee mitä teet"

jarkko_h

#101
Maximus,
Ei jni mielestäni yrittänytkään vihjata että 1,2 olisi laitettu skodaan testipenkkiin.... Ymmärsin ainakin itse asian että tässä arvuuteltiin sitä että johtuukohan 1,2:n hyvä laatu siitä että se on skodan suunnittelma.

Jos 1,2 tosiaan suunniteltu Skodalla, niin sen perusteella voisi jopa toivoa että seuraava DSG suunniteltaisiin Tsekeissä ja saksalaiset Uber Doctorit pidettäisiin sivussa tekemästä laitteesta liika monimutkaista... ;D

finnman

Olen pari kertaa tankannut talven jälkeen E95:tä (käytin 98:a vuoden vaihteen jälkeen) ja loppui sellainen äkkinäinen käytös. Nyt vaihdot ovat pehmeitä ja itseasiasssa olen hämmästynyt kuinka suuri ero on bensoilla. Luultavasti 98 antaa sen verran enemmän poweria heti alakierroksilla, että pienikin kaasun painallus aiheuttaa kytkimen nopean sulkeutumisen ja hyökkäys on selviö? Sama on tasaisessakin ajossa, eli kaasun painallus ei aiheuta heti pontevaa tehonlisäystä ja vaihteisto ei vaihda alaspäin tarpeettomasti. Normiajossa voi painaa kaasua syvemmälle ja näin ikäänkuin moottorin ja vaihteiston käytös on ohjelmoitu edellisen kaltaiseen ajamiseen? Oikeastaan kaikki nypytys tai äkkinäiset tehonlisäykset ovat häipyneet ja mitä tulee tehoeroon, ei ole väliä ainakaan minulle olenko täyskiihdytyksessä jonkun sekunnin kymmenyksen nopeammin "jossain"... :)
Ps. Kulutuksen seuraaminen on nyt menossa... Motarilla ei ollut eroa, mutta katsotaan seka-ajo.

tet

^ No enpä ole tullut moista ajatelleeksi, mutta voisihan tuo kai olla mahdollista. Tosin tuo loota muuttaa vaihtotyyliään ajotavan mukaan, joten voi se käytöksen muutos johtua muustakin.

Itse huomasin ison muutoksen käytöksessä, kun tuli yhden päivän aikana seikkailtua paljon pienillä ja vähän isommilla hiekkateillä, joilla joutui pitämään aika alhaista nopeutta. Loppupäivästä jo ylämäen tullen loota vaihteli kiltisti 7-vaihteelta neloselle tai jopa kolmoselle, kun se normaalisti jurnuttelee ylämäet isolla pykälällä aika matalilla kierroksilla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Skula

Ensin oli 1.8TSI DSG, nyt on 2.0TFSI Stronic.

Molemmat samanlaisia ihmeväpättäjiä. Ã,,rsyttää suunnattomasti ajaa tämmösillä. Mutkun se kytkin tuntuu jotenkin niin turhalta.. Tai ainakin tuntui näissä kinnereissä..

Vikoja ei tunnu olevan, ne on kaikki niitä ominaisuuksia. Huokaisu. Joku kohta sanoo että nopee on ja taloudellinen. Niin varmaan, mutkun epäloogisuus vaihteiden vaihtamisessa on toistuvaa ja lähdöt raivostuttavia, aina pitäis mennä hanat kaakossa. Sukkasilteen lähteminen onnistuu hirveellä hissuttelulla kaasun kanssa ja sittenkin lähtö saattaa olla sukkulaveenukseen - ikinä en oo p**lua saanu tahi ennenaikaista laukeamista!

Mut kun vaihtoehtoja ei ole kun haetaan kotuullisen laadukasta nelikkoa automaatilla konsernista, edes johonkin säälliseen hintaan siis.

Seuraavan auton kohdalla olikin sitten mieli huomattavasti avoimempi -> myös vieraan maaperän kaunottariin, joilla kyyti on erilaista, semmoista 'avoimet ovet bordellissa' - tyylistä lähestymistapaa.. Mut ei siitä sen enempää.

Nyt jos ottaisin, ottaisin audiudinkin manuaalina.

Kyl tää oli täs. Nää on nähty.
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Markku J

Elikkä skulalle tulee CC 3.6 4 Motion ? Aika kallis tuon hinta mielestäni on verrattuna premium -vaihtoehtoihin A6 tai A7.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: skula - 16.05.11 - klo:21:12
Nyt jos ottaisin, ottaisin audiudinkin manuaalina.


+1

Niin, se manuska ei petä koska et odota siltä liikoja, automaatti on vatkain jollain keskimääräisellä ohjelmalla.

S-Tronic on kyllä hieno kapistus ....... niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat, manuaali on omasta mielestäni AJAJAN valinta.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

tet

Moni tuntuu valittelevan DSG:n vaihtamisen epäloogisuutta, vaihteiden arpomista edestakaisin, tai liikkeellelähdön hankaluutta. Mikähän siinä on etten ole itse moisia huomannut, vaikka tuollaiset 25 tkm lootalla on takana. Nuo liikkeellelähdöt ovat joskus harvoin vähän ongelmallisia, tuntuu että mitään ei tapahdu vaikka kaasua painaa tai sitten ruopaisee jos painaa reilummin, mutta tuo ilmiö esiintyy häiritsevänä tosi harvoin. Mitään edestakaisin arpomista tai epäloogisuutta en ole havainnut, tosin ei tule sitä monitoiminäytön vaihdeindikaattoria juurikaan vilkuiltua eikä niitä vaihtoja oikein muuten tahdo huomata kuin mittaristosta katsomalla.

Ajotavalla on varmaan tekemistä tuon kanssa, voi olla että jatkuvaan revittelyyn tuo loota ei sovellu. Mutta kyllä tuo meikäläisen satunnaisissa ohitusnykäisyissä tai muissa spurteissakin tuntuu ihan moitteettomasti toimivan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Obvious

Omilla koeajoilla olen huomannut samat ongelmat kuin moni.

Olen myös huomannut että suurin osa tyytyväisistä ajaa jollain 1.2/1.4 eli moposkootteriin sopivalla koneella. Niihin se tuntuu sopivan paremmin, myös omat kokemukset tukevat tätä.

MTu

Ainoa hyvin toimiva DSG millä meikä on ajanut, oli 140hv diesel passatissa oleva 6 vaihteinen. Kaikki muut DSG-koeajot ovat olleet lähinnä kärsimystä. Tuo toimi niin hyvin (ainakin uudessa koeajoautossa) että sen tohti tilata. Tosin tuokin luettaneen vielä moposkootteriksi  ;D
Passat Variant Comfortline 2.0TDI DSG (08/2011)
ex-Tiguan T&F 2.0TDI (08/2008)

Obvious

Tuntuu itse asiassa siltä että isommalla koneella ja kalliimalla merkillä ko.laatikolla ajavat kokevat laatikon heikommaksi kuin tosiaan pirkka vehkeillä ajavat. Liekö sitten kyseessä ilmiö siitä että isommalla rahalla ostaneet eivät koe saavansa rahalle vastinetta, kun taas eldorado-jengi on tyytyväinen kun ei vaan oo kytkintä ja homma päälisin puolin toimii?

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Obvious - 17.05.11 - klo:09:50
Liekö sitten kyseessä ilmiö siitä että isommalla rahalla ostaneet eivät koe saavansa rahalle vastinetta, kun taas eldorado-jengi on tyytyväinen kun ei vaan oo kytkintä ja homma päälisin puolin toimii?

Aika hyvä kommentti, voipi olla että autoon +20 donaa sijoittaneet ovat enimmäkseen ostaneet laitteen jolla liikkua paikasta A paikkaan B kun taas + 40 donaa sijoittaneet odottavat jotain 'aivan muuta'.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Mikko

^ Onkohan tuo nyt aavistuksen liian rankkaa yleistämistä. ::)

Itsellä on nyt tämän viikon alla manuaalilaatikkoinen Ooppeli ja joka hemmetin hetki kun sillä ajelee, kaipaa tilalle omaa "mopomoottorista" DSG-vaihteista Sciroccoa. Tämä siis sellaisen henkilön suusta, joka ei voi sietää perinteisiä kuminauhoja ja on aina rummuttanut manuaalilaatikon "ylivertaisuuden" puolesta.

Moni on kyllä sanonut, että DSG toimii paremmin pienten turbomoottoreiden kanssa. Voihan tuossa olla perääkin. Itselle autoa valitessa (tässä elämänvaiheessa) tärkeää oli nimenomaan ajettavuus ja kokonaispaketin toimiminen. Omassa autossa DSG7 ja 1.4 TSI toimii hienosti yhteen ja koeajolla olin erittäin positiivisesti yllättynyt yhdistelmän toiminnasta. Aiemmin kun on tullut ajettua lähinnä vain manuaalilla, faijan vanhaa kumilanka-CR-V:tä lukuunottamatta. Ainoa säröääni täältäkin noista liikkeellelähdöistä, välillä miettii pitkään ja välillä lähdetään renkaat vinkuen. Mutta kyllä tuonkin kanssa oppii elämään ja ajamaan autoa niin, että tuota ei juuri esiinny eikä asia silloin häiritse. Lähes kaikissa muissa tilanteissa laatikko tuntuu toimivan hyvin samaan tapaan kuin itsekin manuaalia vispaisin. Vaihtaa tosin aikasemmin isommalle vaihteelle.

jni

Lainaus käyttäjältä: MTu - 17.05.11 - klo:09:47
Ainoa hyvin toimiva DSG millä meikä on ajanut, oli 140hv diesel passatissa oleva 6 vaihteinen. Kaikki muut DSG-koeajot ovat olleet lähinnä kärsimystä. Tuo toimi niin hyvin (ainakin uudessa koeajoautossa) että sen tohti tilata. Tosin tuokin luettaneen vielä moposkootteriksi  ;D

Itselläni on juurikin samat kokemukset.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: tet - 17.05.11 - klo:08:14
Moni tuntuu valittelevan DSG:n vaihtamisen epäloogisuutta, vaihteiden arpomista edestakaisin, tai liikkeellelähdön hankaluutta.

Samaa olen itsekin ihmetellyt. Kohta 5000 km ajettu S-tronicilla ja ei ole mitään moitteen sanaa, vaan pelkkää kiitosta; liikkeellelähdöt sujuvat tarpeen mukaan joko pehmeästi tai nopeasti ja vaihtamiset ovat nopeita. Aina tuntuu käyttävän oikeaa vaihdetta, mitään epäloogisia vaihtamisia en ole huomannut. Oikeastaan ainoa moite on se, että joskus esim. liikennevaloihin pysähtyessä tulee pieni nykäys juuri ennen pysähtymistä, mutta tuokin on niin harvinainen ja pieni juttu, että siitäkään ei oikeastaan pitäisi mainita.

Ja erilaiseista automaateista on runsaasti kokemusta ja sitä kautta vertailupohjaa löytyy, edellisessä oli multitronic ja harrastepeleissä on GM:n perinteisiä laatikoita.
Passat GTE Variant

mla

Itsellä neljäs DSG-vaihteinen auto. Yksi oli V6 möhkö ja muut näitä 'pikkukoneita' eli 2.0l TDI myllyjä.
'Arpomista' voisin sanoa kokeneeni vain kun kylmällä vaihtaa R:ltä D:lle, silloin kestää tovin ennen kuin vaihde vaihtuu, mutta itse pidän tuota ominaisuutena.
Liikkeelle auto lähtee kun niin käsken ja epäröimistä en ole huomannut missään vaiheessa.
1.4l TSI:llä ole ajanut parilla vuokra-autolla ja en huomannut niissäkään mitään arpomisia tai vaikeuksia lähteä liikkeelle. Samoin koeajossa on ollut useampi yksilö 1.4-2.0l TSI koneilla ja DSG:llä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

tet

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 17.05.11 - klo:12:35
Oikeastaan ainoa moite on se, että joskus esim. liikennevaloihin pysähtyessä tulee pieni nykäys juuri ennen pysähtymistä, mutta tuokin on niin harvinainen ja pieni juttu, että siitäkään ei oikeastaan pitäisi mainita.

Tuttu tilanne tuokin, mutta olen sen tulkinnut johtuvan omasta empimisestäni ennemmin kuin laatikon empimisestä. Se esiintyy mielestäni vain silloin kun jarrutan valoihin vähän liian rankasti jolloin auto meinaa pysähtyä aiottua aikaisemmin. Sitten viime tingassa ennen auton totaalista pysähtymistä siirrän jalan jarrulta kaasulle jotta matka jatkuisi vielä puoli metriä pidemmälle, tällöin tapahtuu tuo nykäys. Nykyään tuota ei enää ole juurikaan tapahtunut koska olen oppinut annostelemaan jarruvoimaa oikein jotta auto pysähtyy kerralla siihen kohtaan mihin pitikin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Skula

Mulle on ihan sama miten tyytyväisi kukin on kaksoiskytkimeensä, minua se ei täysin tyydytä. Se on melko onneton kapine, kaikissa autoissa missä olen sitä konsernin tuotteissa kokeillut niin ei hyvä - ei hyvä.

Mutta kun automaatti sen on oltava, melkein väkisin, niin minkäs teet, pask*lla se on mentävä jos automaattia halajaa.

Ei tässä mitään vikaa ole - ne on ominaisuuksia - vähän kuin näissä VAGeissa muutenkin - nitisee ja natisee merkistä ja mallista riippumatta.
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Kapa

LainaaTuntuu itse asiassa siltä että isommalla koneella ja kalliimalla merkillä ko.laatikolla ajavat kokevat laatikon heikommaksi kuin tosiaan pirkka vehkeillä ajavat. Liekö sitten kyseessä ilmiö siitä että isommalla rahalla ostaneet eivät koe saavansa rahalle vastinetta, kun taas eldorado-jengi on tyytyväinen kun ei vaan oo kytkintä ja homma päälisin puolin toimii?

Mistähän tuokin mielipide kumpuaa? Mutuahan saa viljellä illman kritiikkiä. Toisaalta mitä muuta automaattia myydään juuri missään määrin alle 30 tuhannen hintaluokassa? Ja monessako kalliissa on edes vielä kaksoiskytkinvaihteisto; ai niin Porschessa!

Tollo Peloton

Skula halajaa millon BMW:tä, milloin Volvoa, välillä taas mersua ja toisinaan jotain aivan muuta mutta lopulta kuitenkin tilaat aina sen tutun ja turvallisen VAG:n. Tämän käsityksen olen sinusta saanut sinä lyhyenä aikana kun olen tällä palstalla ollut. Hetkenpäästä  se VAG (mikä se sitten milloinkin on) on liian tuttu ja turvallinen,tylsä, hajuton ja mautonkin, DSG on susi ja joku muukin asia on vinksallaan tai ei miellytä ja sitten alatkin sunnittelemaan vaihtamista mutta vaihdat taas tuttuun ja turvalliseen VAG:n tavaraan. Muut automerkit ei sitten kuitenkaan saa sinua vakuuttuneeksi ja sitä kiimaa päälle mitä VAG:n tuotteet sinussa saavat aikaan? Eikös sinulla ollut joku muu automerkki nytkin mielessä mutta olet tilaamassa kuitenkin Passat CC:tä?
Anteeksi että poikkesin aiheesta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy