Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Seva

#1
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 125 hv plus Webasto ja Travel-paketti (navigointi ym.). 4 vuotta ja 116 000 km. Tämä alkaa olla jo ns. vanhan liiton automalli eikä pätkääkään seksikäs, mutta laitetaan nyt tähän muutama kommentti jos jotakuta sattuu kiinnostaa ja kyllähän näitä liikenteessä ja vaihtoautoina tulee näkymään vielä pitkään.

1. Luotettavuus ja laatu erinomainen. Koko matkan varrella ei ole ollut yhtään varsinasta vikaa. Normaalilla huolto-ohjelmalla on menty. Minulle tämä on neljäs Passat ja ensimmäinen, joka on vapaa nitinöistä, natinoista ja ritinöistä. Joko laatu on parantunut tai kohdalle on sattunut onnenkantamoinen.

2. Taloudellisuus on myös erinomainen. Tankkauksista laskettu kaikkien ajojen keskikulutus on ollut 5,95 l/100 km. Maantiellä pääsee jopa nelosella alkaviin lukemiin, mutta tyypillinen lukema on ollut 5,5 l paikkeilla. Ajotietokone näyttää pari desiä vähemmän eli virhe on 5% luokkaa. Oma ajotyyli on joustava ja ennakoiva, mutta ei mikään erityinen pihistystyyli. Edellinen autoni oli Octavia 1.4 TSI manuaalivaihteistolla. Tämä Passat on kuluttanut lievästi vähemmän, mikä on minulle ollut yllätys, koska tässä on kuitenkin Webasto ja 200 kg enemmän massaa. Olisiko syynä kuitenkin tuo DSG eli se pakottaa tai ainakin ohjaa taloudelliseen ajotapaan?

3. Ajettavuus on erittäin hyvä kaikkina vuodenaikoina ja kaikissa olosuhteissa. Mielestäni auto on myös mukava ja hiljainen â€" ainakin 215/60-16 vakiorengastuksella.

4. Moottori on siis 125 hv 200 Nm. Paperilla etukäteen tuntui alimittaiselta tällaiseen autoon, mutta moottori on ominaisuuksiltaan puhdikkaampi kuin mitä numeroista voisi päätellä. Toisaalta teho- ja vääntöarvot ovat samaa luokkaa kuin vuosituhannen alun vapaastihengittävillä kaksilitraisilla enkä muista, että kukaan olisi moittinut niitä voimattomiksi.

5. Sitten vaihteisto eli DSG. Hmm. Ensinnäkin pitää sanoa, että se on toiminut luotettavasti ilman häiriöitä ja vaihtaa kahdeksan kertaa kymmenestä erinomaisesti. Yhdeksäs kerta on liikkeellelähtö, jolloin se pyrkii pitämään kierrokset turhan alhaalla ja vaihtaa isommalle jo 1500 rpm paikkeilla eli juuri kun moottori on vasta pääsemässä kunnon vetoalueelle. Kaasun reippaampi painallus aiheuttaa puolestaan turhan repivän lähdön. Optimi olisi jossakin noiden välillä, mutta 4 v on ollut liian lyhyt aika sen oppimiseen. Niin se kymmenes kerta - se on uudelleenkiihdytys moottorijarrutuksen jälkeen, jolloin se hetken arpoo lähdetäänkö vai eikö lähdetä. Kaiken tämän urputuksen jälkeen pitää kuitenkin sanoa, että onhan se hyvä vaihteisto ja toimii varmastikin juuri niin kuin saksalainen insinööri on suunnitellut sen toimivan. Polttoainetaloudellisuus lienee ollut ensisijainen päämäärä ja ei voi kiistää etteikö siinä olisi onnistuttu.

6. Hallintalaitteet ja käytettävyys yleisesti ovat kunnossa. Tässä ei digiloikka ole edennyt vielä liian pitkälle. Infotainment (Discover Media) toimii hyvin (puhelin, navigointi, media player). Navigaattoria pidän hyvänä, vaikka jotkut hakutoiminnot Google hoitaa paremmin. Ainahan voi ottaa käyttöön Googlen navigoinnin Android Auton kautta. Päivitin juuri navigaattorin uusimpaan versioon, mutta edelleen siellä on jäljellä tietyt bugit. Ne tosin johtuvat karttamateriaalista, eivät itse navigaattorista.

7. Tiloista voi sanoa lyhyesti, että ovat kunnossa kaikilla osa-alueilla (etutilat, takatilat, tavaratila). Kuljettajan istuin on erinomainen â€" pituussäädettävä reisituki on loistava pitkäjalkaiselle.

Eli summa summarum: näiden kokemusten perusteella järki sanoo, että voisin hyvinkin ostaa uuden samanlaisen tai vastaavan käytetyn kuin tämä. Mutta eihän autoa järjellä osteta. Sillä vain yritetään perustella tunteella tehty valinta.
#2
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
15.02.22 - klo:16:13
Lainaus käyttäjältä: patruuna22 - 15.02.22 - klo:13:34
Moottori on yksi yleisinmistä,joita tiellämme liikkuu.Audi skoda seat ja volkkari.Yhteiseen malli kirjoon kuuluu kymmeniä autoja.
Omani on toiminut moitteetta,kuten varmaan tuhansien muidenkin.
Itse ostaisin seuraavakin auton tuolla moottorilla,mikäli muut kriteerit täyttyisivät.
Tarkoitatko nyt 1.4 TSI:tä, jossa nykimisongelmia ei ole esiintynyt vai 1.5 TSI:tä, joka tuli markkinoille sen jälkeen ja jossa niitä on esiintynyt?
#3
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
15.02.22 - klo:13:07
Kiikarissa VAG-kulkuneuvo 1.5 TSI-moottorilla, mutta kun lukee tätä viestiketjua, se ei varsinaisesti lisää ostohaluja. Miten isosta ongelmasta oikeasti on kyse ja eikö siihen ole lääkettä keksitty? Tälle foorumillehan kirjoittelevat pääasiassa vain ne, joilla ongelmia on ollut. Sitten on se suuri (?) harmaa massa, joilla ei ole ongelmia ollut tai eivät välitä siitä tai kärsivät hiljaa nahoissaan.
#4
Lainaus käyttäjältä: Tuumas1 - 13.08.21 - klo:12:53
Joo, olen huomannut saman ärsyttävän ominaisuuden erityisesti tänä kesänä. Jos on jotain tietöitä tms, tie on navigaattorin mukaan "Road Closed" ja sitten alkaakin toluton uudelleen reititys. Tämä oli jo edellisen karttaversion kanssa. Lieneekö tuossa TMC:ssä nyt jotain matoja, toivottavasti korjaantuu...

Samaa mieltä 3000 km Suomen sightseeingin jälkeen. Nykyisellään tuo navigointi on surkea. En tiedä onko vika karttadatassa vai jossain muualla. Suurin ongelma tosiaankin se, että tulkitsee tietyön samaksi kuin tie suljettu. 100 m tietyön takia 20 km kiertoreitti. Eihän siinä mitään jos mennään tuttua reittiä ja tietää, että esim. väli Vaasa-Tampere ei ole 300 km vaan 250 km, mutta yleensähän navigaattoria käytetään silloin kun reitti ei ole tuttu. Mutta onhan tuosta edes se hyöty, että näyttää missä ollaan ja opastaa perille jotain reittiä, ei tosin välttämättä lyhintä tai nopeinta.
#5
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
16.09.20 - klo:22:06
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.09.20 - klo:21:52
Laskin tuossa, että omissa ajoissa polttoainekulut on n. 2000tâ,¬/v.
https://youtu.be/jL_7Gtu2Gyc

Taidat ajaa aika paljon jos polttoainekulut ovat tuota luokkaa.
#6
Lainaus käyttäjältä: ophaa - 09.09.20 - klo:20:01
Tuo edullisempi hinta taitaa olla VW:n 70-vuotisjuhlamalliston hinnoittelua.

https://www.volkswagen.fi/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/fi/henkiloautot/hinnastot/elokuu/Volkswagen-70-v-Suomessa-juhlamallisto-nro-78-WLTP.pdf

No niinpäs onkin. Ei mikään huono tarjous jos sattuisi olla juuri nyt Passatin hankinnasta kiinnostunut.
#7
Leikin hinnastolla ja konfiguraattorilla. Esimerkkinä Passat Variant Style 1.5 TSI DSG.

Hinnaston mukaan 39 258 â,¬ eli erittäin paljon kalliimpi kuin uusi Octavia Combi  vastaavalla koneella ja varustuksella.

Konfiguraattorin mukaan 36 293 â,¬ eli ei kovin paljon kalliimpi kuin uusi Octavia Combi  vastaavalla koneella ja varustuksella.

Kumpihan pitää paikkansa vai onko kyseessä ns. "user error"? Niitäkin on täällä päin liikkeellä.
#8
Olen kokeillut omassa Passatissani (1.4 TSI -18) eri moodeja (normal-eco-sport-individual), mutta aina lopulta olen palannut lähtöruutuun eli normal. Onhan se totta, että siinä kaasuvaste on voimakkaasti progressiivinen, mutta on siinä hyvätkin puolensa. Liikkeelle lähtiessä ei kovin herkästi tule painettua kaasua liikaa eli lähtee liikkeelle ilman suurempaa nykäystä. Sitten maantieajossa kun kaasu on painettuna 30-50%, siitä on otettu ikään kuin löysät pois ja mitä syvemmälle kaasua painat, sitä enemmän vaste paranee. Ja kaiken takana on se kylmä fakta, että moottorin voimavarat eivät lisäänny tekipä kaasupolkimeen millaisia asetuksia tahansa.
#9
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
25.08.20 - klo:18:21
Lainaus käyttäjältä: jaakko - 23.08.20 - klo:14:49
Uuden Tekniikan Maailman koeajon loppukommentit alla. Kyllä kiinnostaa, mutta ei ehkä ihan ensimmäisten joukossa.

Kaukovalot voisin ottaa tuosta vaikka heti. 50% enemmän kantamaa Ocu III:een verrattuna.
#10
Minulla on B8 vuosimallia 2018 ja siinä Discover Media. Ostohetkellä siinä oli v. 2017 loppuvuoden karttaversio, nyt viimeisin verkosta saatavana oleva eli versio 7.11.2019. Verrattuna edelliseen versioon onhan tähän päivitetty uusia teitä, risteyksiä yms. mutta noin yleisesti vanha versio oli parempi. Ei ole tietoa koska tulee uusi karttapäivitys ja jos tulee, onko se yhtään nykyistä parempi. Jos ei tule ja jos ei ole parempi, tekisi melkein mieli ladata v. 2017 versio takaisin.

Tässä nykyisessä on ainakin seuraavia puutteita:
- Pieniä teitä näytetty huomattavasti vähemmän.
- Järviä, varsinkin pienempiä, ei näytetä. Lomareissulla pohjoisessa tuli useaan kertaan havaittua, että kun auton molemmin puolin oli silmänkantamattomiin sinistä järvenselkää, navigaattorin mukaan ajettiin keskellä metsää tai peltoa.
- Ei tunnista joitakin teitä vaan kierrättää pakolla. Vasta kun on ajanut ko. tietä jonkin matkaa, navigaattorikin tekee korjauksen reittiin.
- Antaa virheellisiä kääntymisohjeita, suorastaan vaarallisia. Havaintoja esim. Vaasassa, Tampereella ja Oulussa. Yrittää esim. moottoritieltä käännyttää vasemmalle, vaikka oikeasti pitäisi poistua rampin kautta oikealle. Näin esim. kun tullaan Kuusamon suunnasta Ouluun ja tarkoitus jatkaa etelään.

Kahdesta jälkimmäisestä ei tietysti ole juuri haittaa jos liikkuu tutulla seudulla ja tuntee tiet, mutta eikö navigaattorin idea ole se, että siihen pitäisi voida luottaa silloin kun seutu ei ole tuttu eikä tunne teitä.
#11
Lainaus käyttäjältä: jabajee - 14.08.19 - klo:20:32
Tätä juuri ajoin takaa. Eli se ettei itsellä ole koskaan ollut ongelmia jakopään (tai minkään muun) suhteen ei tarkoita etteikö jollain toisella voisi olla ongelmia ja päinvastoin. Ongelmattomuuden korostamisessa tällaisessa ketjussa ei varmasikaan palvele näitä ihmisiä jotka ongelman ovat kohdanneet. Jos tälle kokee tarvetta niin ainahan voi perustaa ketjuja joissa keskustellaan kaikista niistä ongelmista joilta on välttynyt.

Jos rinnastat tämän palstan AA-kerhoon tai muuhun vertaistukiryhmään, halusin vain kertoa, että minulle ei vielä ole tullut ongelmia pitkäaikaisesta sekakäytöstä huolimatta, mutta en ole varma johtuuko se hyvästä onnesta vai siitä, että käyttö ei vielä ole jatkunut riittävän kauan. Satunnainen vierailu AA-kerhossa auttaa kuitenkin minua pysymään nöyränä asian suhteen, mutta kuten toteat, ei varmaankaan auta vakiojäseniä heidän ongelmissaan.  ;)
#12
Itselläni on vähän päälle 500 000 km kokemus TSI-koneista. Siihen mahtuu 2 x 1.8TSI, 2 x 1.4TSI, 1 x dsg, 3 x manuaali, ketjullisia ja ketjuttomia, vuosimallit 2008-2018.

Mitään ongelmia ei ole ollut missään vaiheessa. Joko minulla on ollut uskomattoman hyvä tuuri tai sitten ajomäärät ovat olleet liian pieniä (kaikissa on ajomäärä jäänyt alle 150 000 km)?
#13
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 30.07.19 - klo:09:50
Hätäjarruavustus on jo vanha juttu. Hätäjarrutehostus aktivoituu nopeasti siirryttäessä kaasulta jarrulle vanhemmissakin autoissa. Hätäjarruassistentti on tämä mistä puhe. Se voi automaattisesti aktivoida hätäjarrutuksen avustuksen hälytyksen kera tietyissä nopeuksissa ja jopa automaattisesti jarruttaa tietyissä. Ohjekirjasta selviää. Skodalla sitä kutsutaan front assistiksi, en muista miten volkkarilla. Perustuu tutkan tietoon. Kaistavahdit ja kuolleen kulman jutut on erikseen.

Volkkarillakin se on nimeltään front assist. Sitten on erikseen olemassa park assist, joka käyttää tutkia edessä, sivulla ja takana, tekee hätäjarrutuksen tarvittaessa ja jopa ajaa ruutuun jos sitä haluaa.

Nuo ylläolevat siis vakiona vuosimallin 2018 Comfortlinessa kuten myöskin ACC eli mukautuva vakionopeussäädin. Sen sijaan lane assist (kaistanpitoavustin, kaistavahti) ja side assist (kaistanvaihtoavustin, kuolleen kulman varoitin) siitä puuttuvat. En ole ainakaan koskaan huomannut niiden olemassaoloa eikä niitä myöskään löydy keskinäytön asetuksista (kuljettajan avustinjärjestelmät).
#14
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 25.07.19 - klo:10:14
Hyvin usein se on mahdollista. Se on ehkä uuden opettelua, jota monet ei halua tehdä. Mitä paremmin osaa ja pystyy ennakoimaan, sen turvallisempaa liikenteessä on ja samalla säästyy ainetta. Tai  jos ajaa ennakoiden taloudellisesti, lisääntyy turvallisuus siinä vahingossa myös. Molemmat kulkee yleensä käsi kädessä.

Totta, yllättävän usein pystyy ennakoimaan paitsi ehkä ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä jos haluaa liikkua muun liikennevirran tahdissa.

Tuossa ylempänä oli keskustelua, muistaako auto asetukset vai ei. Itselläni Passat 2018 ja se kyllä muistaa asetukset, mutta ei käytä niitä! Siis jos auto on sammutettu Eco-tilassa, niin seuraavan kerran liikkeelle lähtiessä keskipaneelin mode-nappulan sekä keskinäytön mukaan Eco-moodi on edelleen päällä, mutta oikeasti päällä on D. Jos nykäisee vaihdevivusta, siirrytään S-tilaan. Eli Eco-tila pitää uudelleen valita keskipaneelista. Mittariston näyttö kyllä kertoo koko ajan oikean ajotilan (D/S/E/M).
#15
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.07.19 - klo:09:16
Vapaalla rullaus X määrän metrejä vie vähemmän energiaa kuin ajaminen 0.7X matkan ja 0.3X moottorijarruttaminen.

OK, ymmärrän. Teoriassa näin, mutta jotta rullaustoiminnosta saisi täyden hyödyn, se vaatii aika vahvaa tilanteiden ennakointia ja usein se ei ole mahdollista.
#16
Mihin perustuu polttoaineen säästö Eco-asennossa?

Kun ajetaan D- tai S-moodilla ja nostetaan jalka kaasupolkimelta, siirrytään moottorijarrutukseen, jolloin polttoaineen syöttö loppuu eli kulutus on nolla. Vastaavasti Eco-moodissa kun nostetaan jalka kaasupolkimelta, siirrytään rullaustilaan ja moottori tyhjäkäynnille, jolloin kuluu polttoainetta. Ei paljon, mutta kuluu kuitenkin.

Tapahtuuhan Eco-moodissa toki muitakin asioita. Esim. ilmastoinnin tehoa lasketaan ja varsinkin näillä helteillä se varmasti alentaa polttoaineen kulutusta, mutta eihän sillä ole mitään tekemistä tuon rullaustoiminnon kanssa.
#17
Kirjainten uudelleensijoittelu on tehty sen takia, että olisi edes joku asia, mistä faceliftin tunnistaa.
#18
Lainaus käyttäjältä: peped - 20.07.19 - klo:19:07Kiinnostaisi kuulla myös B8 Passatin vakio äänentoistosta, osaako kukaan antaa vertauskuvaa esim. Skodan (Octavia) vastaavaan? Dynaudion settiä tuntuu löytyvän vain aniharvoista myynnissä olevista Pasuunoista.

Jos verrataan B8 Passatin vakioäänentoistoa Skoda Octavian (2014 pre-facelift) vakioäänentoistoon, niin Passatissa on ihan selkeästi parempi. Sitten jos aletaan verrata Cantoneita, Dynaudiota jne. keskenään niin en osaa sanoa. Niissä alkaa säädettäviä parametreja olla jo niin paljon, että todennäköisyys loihtia hyvä äänentoisto tai pilata se kokonaan on suunnilleen fifty-fifty.  ;)
#19
Tämän topicin alussa on mielenkiintoinen äänestys DSG-vaihteistojen vioista. Siitä voi päätellä, että joillakin on ollut vikoja ja joillakin toisilla taas ei, mutta ei oikeastaan muuta.

On mahdotonta sanoa, kuinka hyvin tämä "tutkimus" edustaa koko DSG-käyttäjäkuntaa. Siis kummat ovat aktiivisempia vag-foorumilaisia ja äänestäjiä - ne joilla on ollut vikoja vai ne joilla ei ole ollut?

Toinen asia koskee noita prosenttilukuja eli eihän niitä noin voi laskea, koska osa vastauksista on päällekkäisiä. Kaiken järjen mukaan kyllä- ja ei-vastausten summan pitäisi olla 100%. Siis vikoja on joko ollut tai ei ole ollut.

Tähän mennessä vastaajia näkyy olleen jo lähes 900 kpl eli sillä määrällä voisi saada jo melko hyvän "vaaligallupin".
#20
1.4 TSI DSG vm. 2018, 45000 km ja 14 kk takana.

Tarkoitus oli laittaa tähän hieman kokemuksia, mutta nyt huomaan, että oikeastaan mitään kerrottavaa ei ole. Ei ole ollut mitään vikoja, yhden kerran on käväisty huollossa 30000 km kohdalla (hintaa tasan 200 e), bensaa on joutunut lisäämään sen verran, että kaikkien ajojen keskikulutus on nyt niukasti alle 6 l/100 km. Mitään erityistä säästöajoa siihen ei ole tarvittu - moottori/vaihteisto on viritetty sellaiseksi, että bensaa ei vain tunnu palavan tuon enempää. Onhan siinä sitten kääntöpuolensakin eli välillä on tunne, että turhan pienillä kierroksilla mennään eteenpäin. Mutta kuten sanottu, kiitos tulee kun menee bensamittarille (eli aika harvoin kun tyypillinen tankkausväli on 1000-1200 km).

Tämä on neljäs omistamani Passat (vuosimallit haarukassa 2003-2018) ja niistä tämä on selvästi laadukkain. Tämä on ollut täysin vapaa sekä pienemmistä että isommista vioista, ei ole sirinöitä, kolinoita eikä tiivisteiden natinoita. En osaa sanoa, onko Passatin laatutaso kautta linja noussut vai onko nyt vain sattunut alle hyvä yksilö, mutta tämä on ihan selkeä havainto.

Matkustajat sanoivat ensimmäisen 1000 km jälkeen, että tämä tuntuu parhaalta matka-autolta mitä meillä on koskaan ollut (ja ovat edelleen sitä mieltä), mutta eivät osanneet tarkemmin analysoida. Kuski sanoo kylmän teknisesti ja vailla tunteita, että siinä on hyvin tilaa sekä matkustajille että tavaroille, siinä on hyvä ajettavuus kaikissa olosuhteissa sekä kesällä että talvella, penkit ovat hyvät, hallintalaitteiden sijoitus ja toimivuus on hyvä, se on pääsääntöisesti hiljainen, siinä on riittävä suorituskyky ja kuluttaa vähän.

Mielenkiinnolla jään odottamaan, missä vaiheessa alkaa tulla vastaan vikoja ja millaisia.

#21
Passat B8 (14-) / Vs: Milloin Passat B9?
14.02.19 - klo:14:58
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 13.02.19 - klo:10:33
Konsernin 8" infotainmentissa ei ole enää tällä hetkelläkään fyysisiä painikkeita, vaan kosketus hoitaa. Suosittelen lämmittämään sen auton ja varustelemaan lämmitettävällä ratilla niin ei tarvitse tumppujen takia sotia kehitystä vastaan :).

Kyllä 8" Discover Mediassa on vielä pari fyysistäkin painiketta, joilla voi suorittaa tiettyjä perustoimintoja. Itse pidän sitä hyvänä. Sen sijaan 9,2" Discover Pro:ssa ei liene enää niitäkään.
#22
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia IV
14.01.19 - klo:15:06
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 12.01.19 - klo:09:19
Kai tuohon uuteen tulee myös jotain teknisiä hienouksia, mitä ei nykyiseen saa? Ja sitten on tietysti ulkonäköseikka, joka ainakin omalla kohdallani puoltaisi hyvin vahvana IV:n hankintaa ajatellessa.

Ulkonäkö on mitä suurimmassa määrin makuasia, mutta kun itse näin ensimmäiset kuvat Octavia IV:n keulasta, niin välittömästi III Facelift alkoi näyttää kauniilta.
#23
Lainaus käyttäjältä: finnman - 11.01.19 - klo:16:44
Lämpenemisestä ja "lämmönpitämisestä" olen samaa mieltä. Ilman webastoa olisi kyyti melko raikasta auton sisällä jo pikkupakkasilla.

Tarkoitat tässä varmaankin lämpenemistä liikkeelle lähdön jälkeen? Kyllä lämpö tuntuu sitten riittävän kun haluttu lämpötila on saavutettu. Tosin itselläni ei ole vielä kokemusta siitä kun pakkanen painuu alle -20 C.

Lainaus käyttäjältä: finnman - 11.01.19 - klo:16:44
Jostain syystä systeemi on suunniteltu ohjamaan(nyt puhun 1.4Tsi bensakoneesta) lämmintä nestettä pitkän aikaa kiertämään moottorissa, ennenkuin se päästetään täydellä menenään lämmityslaitteen? Ilman polttoainelämmitintä taajamassa ei moottorin lämpömittari nouse mitkään aikaan ja sen tuntuu sisällä.

Tämä on varmaankin hyvä ratkaisu moottorin ja päästöjen kannalta, mutta hidastaa sisätilojen lämpiämistä.

#24
Lainaus käyttäjältä: sonic - 08.11.18 - klo:17:43
Ei pitäs kyllä vaikuttaa,ajonesto ja keskuslukitukset ovat toisistaan erillisiä järjestelmiä ja ajonesto ei vaadi paristoa mutta mutta...

Voi olla, että muistan väärin. Ei tuolla synkronointiongelmalla tainnut olla vaikutusta ajonestoon, ainoastaan ovien lukitukseen.
#25
Lainaus käyttäjältä: Nafu - 08.11.18 - klo:11:12
Kävin Volkkarilla ja koodasivat avaimen uudestaan. Meni onneksi takuuseen. Eivät keksineet mitään järkisyytä miksi koodaus oli hävinnyt avaimesta. VW miesten mukaan on kuulemma pienen pienen hyvin pienen pieni tosi pieni mahdollisuus, että pattereiden vaihdon yhteydessä koodaus häviää. Asialle ei voi tehdä mitään itse vaan vaatii aina VW huoltoa.
Minulla kävi kerran Octavian kanssa niin, että pariston vaihdon jälkeen ovet eivät avautuneet eivätkä sulkeutuneet kauko-ohjauksella eikä auto myöskään käynnistynyt. Ocussa pystyi tekemään tee-se-itse -koodauksen niin, että painoi esim. avaimen kiinni-painiketta ja sitten 1 min sisällä teki saman homman manuaalisesti eli lukitsi oven. Silloin koodaus palautui ja avain alkoi toimia normaalisti. VW:ssa ei ehkä toimi näin, ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan.
#26
Lainaus käyttäjältä: finnman - 03.11.18 - klo:10:12
Volkkarin uudet hinnat tulee pikkuhiljaa esille. Passatin kohdalla se tarkoittaa bensamoottorien osalta rajua hinnannousua, jos haluaa alkaen bensamallia: 1.5Tsi 150hv Comfortline dsg variant 38tâ,¬. Jos sitä vertaa vaikkapa vanhaan 1.4Tsi 125hv dsg malliin(toki eri moottori ja tehoa lisää, mutta 125hv:lla pärjää hyvin) on hintaa lisää tullut lähes 4500â,¬. Miksi 130hv mallia ei tuotu mallistoon?
Itsellä tullee Passat jäämään jatkossa kauppaan.

Vertailun vuoksi:

VW Passat Variant 1.4TSI DSG 125hv Comfortline: 32 500,- (hinta viime keväänä, nyt jo poistunut/poistuva moottorivaihtoehto)
VW Passat Variant 1.5TSI DSG 150hv Comfortline: 38 000,- (halvin bensa-dsg nyt)
Skoda Octavia Combi Style 1.5TSI DSG 150 hv: 31 300,- (varustelutasoltaan lähin vastine edelliselle)






#27
Lainaus käyttäjältä: Mika2 - 28.10.18 - klo:15:30
Minulla on Passat Comfortline ja siinä korkeaprofiiliset vakiorenkaat. Onko muilla ollut vaikeuksia saada renkaita tasapainoon?

Tässä oma kokemukseni: Auto toimitettiin alkuperäisillä Continentalin kesärenkailla. Huomasin heti, että renkaat eivät olleet täysin tasapainossa, ajoin niillä kuitenkin muutaman kuukauden kunnes vaihdoin talvirenkaat. Talvirenkaina oli Continentalin nastarenkaat ja sama juttu. Renkaat eivät olleet tasapainossa ja auto väristi ajaessa. Totesin myös nastarenkaiden melun jäätäväksi ja otin yhteyttä myyjään ja sain neuvoteltua vaihdon Continentalin kitkarenkaisiin. Nastarenkaiden melu olisi saattanut laskea kilometrien myötä, mutta vaihto ei olisi ollut enää mahdollista. Kitkarenkaissa oli myös ravistusta, mutta ei niin pahaa ettei niillä olisi voinut ajaa. Kitkarenkaat tasapainotettiin viime syksynä ja nyt kun vaihdoin alle, niin kaipaa taas uutta tasapainotusta. Myös kesärenkaat on tasapainotettu kerran ja taas uusi tasapainotus edessä keväällä. Mittarissa on 35 000 kilometriä ja renkaat kulutuspinnaltaan hyvässä kunnossa. Johtuneeko rengasprofiilista että joutuu taspainottamaan puolen vuoden välein. Myöskin jäi epäilys, että miten hyvin valmistaja/maahantuoja oli tasapainottanut renkaat. Olen säätänyt ilmanpainetta 0.1 barin muutoksin, kunnes olen löytänyt sopivan välimaaston löysän vetelyn ja pintakovuuden väliltä. Eli rengaspaineista ei pitäisi olla kiinni.

Jos tarkoitat korkeaprofiilisilla vakiorenkailla kokoa 215/60-16, niin ei ole ollut ongelmia renkaiden tasapainon kanssa.

Tämä perustuu 22000 km ajoon ensiasennusrenkailla (Michelin Energy) ja 1000 km ajoon nastarenkailla (Continental IceContact2). Molemmissa on VW:n vanteet (joiden valmistaja tässä tapauksessa näyttää olevan Ronal). Nastarenkaat olivat ensi kertaa alla nyt viikonloppuna kun tuli tehtyä pidempi keikka Etelä-Suomeen ja sääennuste lupasi talvisia kelejä, joita sitten oikeasti ei ollutkaan. Ajonopeudet 0-120 km/h eikä pienintäkään tärinää renkaissa.

Mitä tulee tuohon meluun, niin suurin ero kesärenkaisiin on pienillä nopeuksilla, jolloin nastojen ropina tulee läpi joissakin tilanteissa. Maantienopeuksilla ero tasoittuu. Tampere-Helsinki -moottoritien ajelin mennen tullen jonossa mittarinopeutta 110 km/h ja mielestäni rengasäänet olivat erittäin miedot siihen nähden, että alla olivat sisäänajamattomat nastarenkaat. Veikkaisin, että melu tuosta vielä vähenee kun kilometrejä tulee enemmän alle. Tottakai kitkat olisivat hiljaisemmat, mutta sehän oli tiedossa jo renkaita ostaessa.
#28
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 11.10.18 - klo:21:58
Onko se adapt.vakkarin tunnistin VW merkissä? Kannattaa ainakin kokeilla peittää kaikki (paitsi se merkki). Niin tein itse (sellaisella Tammersin ulkoisella härpäkkeellä), koska kunnolla peitetty kuitenkin auttaa talvella selvästi.
Itsellä oli vain Front Assist, en huomannut sen toiminnassa maskisuojasta aiheutuvia puutteita kolmen talven aikana.
Tämä ei ole kokemusperäistä, mutta toivottavasti kuitenkin faktaa:

Avustavien järjestelmien tunnistimet ovat edessä VW-logossa sekä puskurissa. Jos ei niitä peitä, niin lienee jokseenkin sama millaisen maskisuojan laittaa ilman että ACC, Front Assist ym. häiriintyvät.
#29
Lainaus käyttäjältä: Herr K - 14.11.17 - klo:20:39
Itsekin olen samaa mieltä, että tämän hintaluokan autossa saisi olla ledit joka paikassa. Itseäni tuo häiritsi sen verran, että vaihdoin tavaratilan katossa olevan hehkulampun tällaiseen:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/433117/Osram-LED-polttimo-6000K-12V-SV85-41-mm-EI-TIELIIKENTEESEEN

On ollut nyt syksyn pimeydessä peräkonttia pakkaillessa hintansa väärti. Valoa riittää ihan eri tavalla kuin alkuperäisellä lampulla ja tuon sävy on ainakin omaan silmään lähellä muita sisävaloja.
Osui silmään tämä melkein vuoden vanha viesti, mutta rupeaa taas olemaan ajankohtainen. Siinä lukee, että "EI TIELIIKENTEESEEN EIKÃ,, VÃ,,YLÃ,,OHJATTUIHIN AUTOIHIN". Mutta kommenttien perusteella mitään häiriöitä tai vikailmoituksia ei ole tullut? Ja kukapa peräluukkua rupeaisi tieliikenteessä avaamaankaan...  ;)
#30
Kyllä näyttää vahvasti siltä, että tulevat talvirenkaani ovat merkiltään Continental. Vielä täytyy arpoa ovatko nastalliset vai nastattomat.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy