VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 125 hv plus Webasto ja Travel-paketti (navigointi ym.). 4 vuotta ja 116 000 km. Tämä alkaa olla jo ns. vanhan liiton automalli eikä pätkääkään seksikäs, mutta laitetaan nyt tähän muutama kommentti jos jotakuta sattuu kiinnostaa ja kyllähän näitä liikenteessä ja vaihtoautoina tulee näkymään vielä pitkään.
1. Luotettavuus ja laatu erinomainen. Koko matkan varrella ei ole ollut yhtään varsinasta vikaa. Normaalilla huolto-ohjelmalla on menty. Minulle tämä on neljäs Passat ja ensimmäinen, joka on vapaa nitinöistä, natinoista ja ritinöistä. Joko laatu on parantunut tai kohdalle on sattunut onnenkantamoinen.
2. Taloudellisuus on myös erinomainen. Tankkauksista laskettu kaikkien ajojen keskikulutus on ollut 5,95 l/100 km. Maantiellä pääsee jopa nelosella alkaviin lukemiin, mutta tyypillinen lukema on ollut 5,5 l paikkeilla. Ajotietokone näyttää pari desiä vähemmän eli virhe on 5% luokkaa. Oma ajotyyli on joustava ja ennakoiva, mutta ei mikään erityinen pihistystyyli. Edellinen autoni oli Octavia 1.4 TSI manuaalivaihteistolla. Tämä Passat on kuluttanut lievästi vähemmän, mikä on minulle ollut yllätys, koska tässä on kuitenkin Webasto ja 200 kg enemmän massaa. Olisiko syynä kuitenkin tuo DSG eli se pakottaa tai ainakin ohjaa taloudelliseen ajotapaan?
3. Ajettavuus on erittäin hyvä kaikkina vuodenaikoina ja kaikissa olosuhteissa. Mielestäni auto on myös mukava ja hiljainen â€" ainakin 215/60-16 vakiorengastuksella.
4. Moottori on siis 125 hv 200 Nm. Paperilla etukäteen tuntui alimittaiselta tällaiseen autoon, mutta moottori on ominaisuuksiltaan puhdikkaampi kuin mitä numeroista voisi päätellä. Toisaalta teho- ja vääntöarvot ovat samaa luokkaa kuin vuosituhannen alun vapaastihengittävillä kaksilitraisilla enkä muista, että kukaan olisi moittinut niitä voimattomiksi.
5. Sitten vaihteisto eli DSG. Hmm. Ensinnäkin pitää sanoa, että se on toiminut luotettavasti ilman häiriöitä ja vaihtaa kahdeksan kertaa kymmenestä erinomaisesti. Yhdeksäs kerta on liikkeellelähtö, jolloin se pyrkii pitämään kierrokset turhan alhaalla ja vaihtaa isommalle jo 1500 rpm paikkeilla eli juuri kun moottori on vasta pääsemässä kunnon vetoalueelle. Kaasun reippaampi painallus aiheuttaa puolestaan turhan repivän lähdön. Optimi olisi jossakin noiden välillä, mutta 4 v on ollut liian lyhyt aika sen oppimiseen. Niin se kymmenes kerta - se on uudelleenkiihdytys moottorijarrutuksen jälkeen, jolloin se hetken arpoo lähdetäänkö vai eikö lähdetä. Kaiken tämän urputuksen jälkeen pitää kuitenkin sanoa, että onhan se hyvä vaihteisto ja toimii varmastikin juuri niin kuin saksalainen insinööri on suunnitellut sen toimivan. Polttoainetaloudellisuus lienee ollut ensisijainen päämäärä ja ei voi kiistää etteikö siinä olisi onnistuttu.
6. Hallintalaitteet ja käytettävyys yleisesti ovat kunnossa. Tässä ei digiloikka ole edennyt vielä liian pitkälle. Infotainment (Discover Media) toimii hyvin (puhelin, navigointi, media player). Navigaattoria pidän hyvänä, vaikka jotkut hakutoiminnot Google hoitaa paremmin. Ainahan voi ottaa käyttöön Googlen navigoinnin Android Auton kautta. Päivitin juuri navigaattorin uusimpaan versioon, mutta edelleen siellä on jäljellä tietyt bugit. Ne tosin johtuvat karttamateriaalista, eivät itse navigaattorista.
7. Tiloista voi sanoa lyhyesti, että ovat kunnossa kaikilla osa-alueilla (etutilat, takatilat, tavaratila). Kuljettajan istuin on erinomainen â€" pituussäädettävä reisituki on loistava pitkäjalkaiselle.
Eli summa summarum: näiden kokemusten perusteella järki sanoo, että voisin hyvinkin ostaa uuden samanlaisen tai vastaavan käytetyn kuin tämä. Mutta eihän autoa järjellä osteta. Sillä vain yritetään perustella tunteella tehty valinta.
1. Luotettavuus ja laatu erinomainen. Koko matkan varrella ei ole ollut yhtään varsinasta vikaa. Normaalilla huolto-ohjelmalla on menty. Minulle tämä on neljäs Passat ja ensimmäinen, joka on vapaa nitinöistä, natinoista ja ritinöistä. Joko laatu on parantunut tai kohdalle on sattunut onnenkantamoinen.
2. Taloudellisuus on myös erinomainen. Tankkauksista laskettu kaikkien ajojen keskikulutus on ollut 5,95 l/100 km. Maantiellä pääsee jopa nelosella alkaviin lukemiin, mutta tyypillinen lukema on ollut 5,5 l paikkeilla. Ajotietokone näyttää pari desiä vähemmän eli virhe on 5% luokkaa. Oma ajotyyli on joustava ja ennakoiva, mutta ei mikään erityinen pihistystyyli. Edellinen autoni oli Octavia 1.4 TSI manuaalivaihteistolla. Tämä Passat on kuluttanut lievästi vähemmän, mikä on minulle ollut yllätys, koska tässä on kuitenkin Webasto ja 200 kg enemmän massaa. Olisiko syynä kuitenkin tuo DSG eli se pakottaa tai ainakin ohjaa taloudelliseen ajotapaan?
3. Ajettavuus on erittäin hyvä kaikkina vuodenaikoina ja kaikissa olosuhteissa. Mielestäni auto on myös mukava ja hiljainen â€" ainakin 215/60-16 vakiorengastuksella.
4. Moottori on siis 125 hv 200 Nm. Paperilla etukäteen tuntui alimittaiselta tällaiseen autoon, mutta moottori on ominaisuuksiltaan puhdikkaampi kuin mitä numeroista voisi päätellä. Toisaalta teho- ja vääntöarvot ovat samaa luokkaa kuin vuosituhannen alun vapaastihengittävillä kaksilitraisilla enkä muista, että kukaan olisi moittinut niitä voimattomiksi.
5. Sitten vaihteisto eli DSG. Hmm. Ensinnäkin pitää sanoa, että se on toiminut luotettavasti ilman häiriöitä ja vaihtaa kahdeksan kertaa kymmenestä erinomaisesti. Yhdeksäs kerta on liikkeellelähtö, jolloin se pyrkii pitämään kierrokset turhan alhaalla ja vaihtaa isommalle jo 1500 rpm paikkeilla eli juuri kun moottori on vasta pääsemässä kunnon vetoalueelle. Kaasun reippaampi painallus aiheuttaa puolestaan turhan repivän lähdön. Optimi olisi jossakin noiden välillä, mutta 4 v on ollut liian lyhyt aika sen oppimiseen. Niin se kymmenes kerta - se on uudelleenkiihdytys moottorijarrutuksen jälkeen, jolloin se hetken arpoo lähdetäänkö vai eikö lähdetä. Kaiken tämän urputuksen jälkeen pitää kuitenkin sanoa, että onhan se hyvä vaihteisto ja toimii varmastikin juuri niin kuin saksalainen insinööri on suunnitellut sen toimivan. Polttoainetaloudellisuus lienee ollut ensisijainen päämäärä ja ei voi kiistää etteikö siinä olisi onnistuttu.
6. Hallintalaitteet ja käytettävyys yleisesti ovat kunnossa. Tässä ei digiloikka ole edennyt vielä liian pitkälle. Infotainment (Discover Media) toimii hyvin (puhelin, navigointi, media player). Navigaattoria pidän hyvänä, vaikka jotkut hakutoiminnot Google hoitaa paremmin. Ainahan voi ottaa käyttöön Googlen navigoinnin Android Auton kautta. Päivitin juuri navigaattorin uusimpaan versioon, mutta edelleen siellä on jäljellä tietyt bugit. Ne tosin johtuvat karttamateriaalista, eivät itse navigaattorista.
7. Tiloista voi sanoa lyhyesti, että ovat kunnossa kaikilla osa-alueilla (etutilat, takatilat, tavaratila). Kuljettajan istuin on erinomainen â€" pituussäädettävä reisituki on loistava pitkäjalkaiselle.
Eli summa summarum: näiden kokemusten perusteella järki sanoo, että voisin hyvinkin ostaa uuden samanlaisen tai vastaavan käytetyn kuin tämä. Mutta eihän autoa järjellä osteta. Sillä vain yritetään perustella tunteella tehty valinta.