Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - R1v3r

#1
Käsittääkseni se keskipultin tarkoitus on pitää vaan se kytkin siinä hollilla, että ei pääse liian pitkälle niistä booreista. jos se kytkin pääsee liikkumaan booreissa, niin luulis tuon ainakin hankaavan ja tästä syystä kuluttavan ne uuden kytkimen boorit nopeemmin.

En siis sen tarkempaa vastausta osaa antaa, muutakuin mutuilua :D

Mutta itellä kun tosiaan tuo uusi kytkin oli n. 25 e posteineen ja uusi kompura olis ollu jonkun 350e, niin oli no brainer laittaa pelkkä kytkin tilaukseen, josko sillä menis. Ja itselläni vielä siis pelittää tuolla kytkimellä.
#2
Lainaus käyttäjältä: pekii - 19.05.18 - klo:17:50
Nyt tuli omakin käytettyä pajalla. Tuolla kytkimen vaihdolla lähti pelittämään. Säästyipähän muutama roponen  8)

Muutamassa liikkeessä ehdottivat suoraan kompuran vaihtoa+systeemin putsausta, koska kompressori leikannut kiinni.

Juuh. Taitaa isommat noita vaihtaa aina vaan uuteen, koska nopeempi. Ihme kyllä, että sanovat kompuran leikanneeksi kiinni, kun se kerran pyöri suht iisisti? :O Mut eipä nykyään oikeen enää tutkita ja koiteta korjata "pikkuosia" kun sit taas uuteen kompuraan saa takuun...
#4
Juu. Samanlainen oli mulla.

Ei tartte välttämättä sitä hihnaa ottaa pois, mutta kun mun omassa oli pari pulttia vähän hankalia, niin helpotti, kun otettiin sitten koko vetopyörä pois. (tuo apulaitehihnan otto ei kyllä vienyt ammattilaisetla kuin minuutin verran, että en usko, et sen pitääs olla mikään onkelma. Aina saa lisää tilaa :)
#5
Juuh. Toki toi ruuvin vähän kohollaan olo ei vielä välttämättä sano. Kun tuo uusikin on asennettu, niin on se vähän irti tuosta.

Mutta kun laittaa ilmastoinnin päälle ja jos se keskiruuvi pysyy paikoillaan, niin sitten on luultavasti tuo. (ja pyörii vapaasti kuitenkin, kun ruuvarilla pyörittää)
#6
Lainaus käyttäjältä: pekii - 09.08.17 - klo:20:57
Onko näitä Delphin kompuroita ollut ihan kaiken ikäisissä autoissa? Itsellä -10 golffi ja ainakin tuo pään pultti on koholla. Viikonloppuna varmaan joutuu tsekkaamaan olisiko samaa ongelmaa itsellä vai onko kompura leikannut kiinni.  :-[

Ootko koittanut laittaa kompuran päälle ja tuo kyseinen pultti on paikoillaan?

Näitä on ollut juurikin tuolla aikavälillä. Olisko ollut 2006-2010 välille? (varmaankin kaikissa VAGineissa)

Kannattaa kattoa se kompuran malli. (itse investoin bilteman tarkistuspeilin tätä tarkoitusta varten :D

Ja tosiaan, sen voi testata koneen ollessa sammuksissa, että jos se pultti pyörii suht kevyesti, niin silloin yleensä kompura vielä kunnossa.
#7
Octavia II (04-13) / Vs: Ilmastointi murhe
09.08.17 - klo:20:19
No niinhän siinä sitten kävi mullakin :)

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=35397.0

Tuolta löytyy omat kuvat ja nyt onneks korjattuna. (jos jotakuta kiinnostaa)
#8
Jebulistajee!

Elikkäs nyt on tää murhe aika saada päätökseen.

RATKAISU: Tämä oli juurikin tuo linkin kyseinen Delphin Kompura, josta tuo kytkin rikki. (kuvia lopussa) Eli kompuran akselin boorit vielä hyvässä kunnossa, mutta kytkin sileänä.

1. Auto ylös
2. Pyörä irti
3. pohjapanssari irti
4. Sisälokari irti
5. pissapojan säiliö irti (ei poistettu kokonaan)
6. pultit irti. (keskipultti oli haastava. mutta kangottamalla vanhaa kytkintä ruuvarin avulla ja hakkaavalla porakoneella saatiin onnistumaan) ja yksi noista kolmesta uloimmaisesta pultista oli niin jumissa, että piti porata kanta pois ja sitten porailla loput pultista sitten irrallaan.
7. Tuon pultin poraamiseksi poistettiin myös tuo vetopyörä tuosta kompuralta.
8. Kasaus
9. KYLYMÃ,,Ã,, TULOO!!

Jos jotain kysyttävää, niin kysy ihmeessä :)







#9
Octavia II (04-13) / Vs: Ilmastointi murhe
19.07.17 - klo:13:53
Moro,

Taitaa olla omassa seatissa samaista onkelmaa.

Millanen homma tää siis oli? Eli pitikö auto ottaa ylös ja irrottaa pohjapanssaria/pyörää/sisälokaria? Vai pääsikö tuonne mukamas konetilan puolelta käsiksi?
#10
Päivitystä.

Kävin pajalla, niin siellä katsottiin juurikin, että tuo oultti siitä kompuran kytkimen kohdalta oli noin  5milliä ulkonevana. Ja kun auton käynnisti, niin se pultti pysyy paikallaan, vaikka vetopyörä pyörii, joten laittelin tilaukseen uutta kytkintä siihen. Vien sen sitten takasin samalle pajalle ja eka jos kokeilis tuota pelkkää kytkintä vaihtaa ja sit jos ei sillä lähe pelaan, niin sit hajetaan uus kompura siihen paikalliselta pitäjältä :)

Kiitokset kaikille vastauksista.

BTW, toi mun kompura oli siis DELPHIn valmistama ja osakoodilla 5N0 820 803 A

Ja tilasin osan ebaystä, että katotaan, mitä tulee :)

http://www.ebay.com/itm/Mitnehmerscheibe-Magnetkupplung-Klimakompressor-DELPHI-HARRISON-DH5/322536368874?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
#11
Ourait! Oletin vaan, kun aikaisempi keskustelu oli tuosta -10 mallista, niin en aatellut, josko olisi samaisesta kyse.

Mutta pitääpä katsella, josko sitä sais sitten tuon korjattua ihan vaan tuolla kytkimen vaihdolla. Se on vielä sen verran edukas, että mieluummin sen koittaa eka vaihtaa, kun lähtee koko kompuraa vaihtaan.
#12
Nonnii. Nyt on taas päästy pidemmälle tutkinnalla.

Eli kävin lukemassa vikakoodit, niin ei antanu mitään. (tai siis antoi pari vikakoodia ekassa luvussa, kun irrotin kompuran kaapelin mitatakseni, et meneekö sinne virtaa) Mutta nyt nollattu koodit ja sitten kokeiltu uusiksi, niin ei tullu enää samoja koodeja esiin.

Tuosta pultista kun pyörittelee (mikä on siis kompuran päässä) niin pyörii vapaasti, kun kone sammuksissa. Ja kun kone on käynnissä ja ilmastointi päällä, niin se samainen pultti on edelleen pysähdyksissä (Eli joko se kytkin siinä kompuran päässä on paskana, tai sitten koko kompura.)

Onko vinkkiä? et onko toi mahdollista vaihtaa pelkkä kytkin? Ja onko siinä järkeä 10 vanhaan autoon? vaiko vaihtaa suosiolla koko kompura.
#13
No sitten toi on maanuuaali-ilmastointi.

Mutta tää mun ohjekirja ei sano ollenkaan ilmaasstointilaieen sulakkeen numeroa?

Olisko jollain sanoa vinkkiä? ja tuntu, et tuolla on muutenkin paljon tyhjiä paikkoja ja eri sulakkeita kiinni, mitä tää mun ohjekirjanen näyttää..
#14
Onkohan toi nyt sitten puoliautomaattinen?

(Mistä sen tietää, et onko auto, vaiko puolikas?)

Ja sen verran koitin, et omalla vikakoodin lukulaitteella ei anna mitään vikakoodeja.

Jos kääntää täysille (siis kuumalle) niin alkaa puhaltamaan kuumaa ilmaa. Ja sit taas jos kääntää sen ihan minimille, niin puhaltaa mun mielestä max ulkoilman lämpöstä ilmaa sisälle.

Puhalluksen voimakkuutta siis säädetään erikeen. Ei kait toi ite osaa sitä säätää.
#15
Leon 1P (05-) / Ilmastointilaite rikki?
16.05.17 - klo:16:01
Moro,

Elikkäs mistä kannattais lähtee tutkimaan, kun v aikka ilmastoinnin painaa päälle, niin autoon ei ala tulee kumminkaan kylmää ilmaa.

Kun on hiljaa, niin siinä paneelin takana kuuluu pieni *klonks* ääni ja sitten puhallin alkaa puhaltamaan lujempaa, mutta ei tee muuta.

Ilmastointi on juuri "huollettu" eli ainetta pitääs olla ihan oikeet määrät. (aikaisemmin kuulemma oli ollut liikaa? Paljonko tuolla pitäisi olla?)
#16
Moro,

Ei tuu valitettavasti vastauksia, mutta oma kokemus tuosta 2008 leonista on, että mulla kans kuskipuoleinen takaoben lukko temppuilee.

Se kans välillä tekee sitä, että ei aukee kakesta, mut aukes sisältä. sitten taas toimi pitkän aikaa ja sitten jossain kohtaa jumitti kokonaan.

Sitten sain sen jollain ilveellä taas auki ja auto ollut talven seisonnassa ja taas kun sen otti ajoon, niin nyt toimii, kuin vettä vaan... *koputtaa puuta*

Mutta sen mitä oon aiheesta lueskellu, niin siellä olis joku micro-ohjain(?) joka hajoais.
#17
Lainaus käyttäjältä: Hsippe - 26.01.17 - klo:14:04
Laakerin sisäreikä on 30mm ja mukana tulee napa joka on samalla laakerin ulkokkooli eli aika sorvari saa olla jos tuohon pelkän laakerin vaihtaa...

...

Kerran otin Motonetin halpiksen (joka ei siis olut edes halpa) niin peltikuppi (pölysuoja) oli paikkaansa väljä ja pultin kantaan ei oikea työkalu sopinut...

Ok. Enpä tuota tiennyt, mutt ahyvä kun selvensit.

Ja omalla kohdalla oli kanssa vähän ongelmia tuon pultin kannan kanssa. Kaikissa ohjeissa oli, että olisi ollut kokoa 16, mutta se oli inann verran väljä, niin sitten koko 17 oli täydellinen. (kokeilin nopeesti 16, enkä uskaltanu vääntää ja sit 18 meni vähän sisään :D niin sit motonetistä löyty onneks kokoo 17 avain)
#18
Siis joo. Yleensä menee koko napa.

Kait tuon saa pelkät laakeritkin vaihdettua, jos on koneita ja osaamista, mutta siihen hintaan en ikinä ite lähtis tekeen.

Oliskohan toi ollu se, minkä ite ostin.

http://www.autonvaraosat24.fi/mapco/7074644
#19
Noi saattaa olla ihan vaan toimittajan antamia "epämääräsiä" mittoja.

Siis että saattaa olla, et toisella toimittajalla se on tarkka 168,2 mm mutta toinen valmistaja antaa mitaksi 170.

Ootko siis ostamassa koko napapakettia olettaakseni?
#20
Leon 1P (05-) / Vs: Letkulämmitin
10.01.17 - klo:11:41
Moro,

On ehkä vähän turha vastaus, mutta ainakin mun ostamassa letkulämppärissä tuli ihan kuvalliset ohjeet autoon.

Seat leon 1,9 tdi 2008.

(Ja itse en uskaltanu lähtee sitä asentamaan, niin asennutin sen sitten muualla)
#21
Leon 1P (05-) / Vs: Seat Leon etuvalot
30.10.16 - klo:12:05
Itellä oli kans jtn ongelmaa xeenonien kanssa. En muista tarkkaan, et kauanko ne oli käytössä, mutta jossain kohtaa huomasin, et ne rupes vähäsen räpöttään. Tiiä sit, et onko vika ballasteissa, vai jossain sähköjärjestelmässä.

Kait se jotenki rippuu tuohon, ku siellä on tietokone joka ohjaa niille virtaa?

Hetken aikaa oli sellaset tuning umpiot, mutta sit se poltti siitä toisen puolen ledien virtasäätimen? MUistaakseni tais olla apparin puolelta.

Ja nyt kun mietin, niin apparin puolelta on aina ennenkin palanut joko lamppu tms? Voiko se olla jotenkin puolikohtasta? Kait noihin pitääs samasta johdosta virrat tulla?
#22
Leon 1P (05-) / Vs: Seat Leon etuvalot
25.10.16 - klo:19:51
Tarkotatko siis polttimon vaihtoa?
#23
Lainaus käyttäjältä: Jubatsu - 05.04.16 - klo:15:17
Renkaan profiili kasvaa jolloin se on lähempänä lokasuojaa jos katsotaan autoa sivusta päin... Se mikä paikka ahdistaa ensimmäisenä lokasuojan kaari/sisäloksu/jousen alalautanen on autokohtaista ja riippuu myös renkaan leveydestä ja ET:stä ja siihen en ota kantaa. Samalla tietysti maavara kasvaa tuon ~1cm

Toki riippuu siitä, et onko autossa vakioalusta, et miten se vaikuttaa. Mutta teoriassa juuri tuo maavara nousee ja renkaan ja lokasuojan etäisyys pienenee.

Mutta tuskin siis vaikutusta orkkis alustalla...?
#24
Kyllä toi hieman vastasi :) Harmi vaan että oman auton ohjekirjassa mainitaan tuo 40 eikä 45 vai auttaisiko tuo tuomaan pehmeyttä ajamiseen?

Kyllähän toi aina auttaa, mitä enemmän kumia on ja sitten ehkä pykälää alemmat paineet.

Kokeilemalla selviää. Koita vaikka tuota 2,5 baria, mitä suosittelivat alarajaksi, et auttaako se yhtään. Itselläni taitaa olla paineet 2,8-3,0 baria
#25
Ei toki suoraan vastaa kysymykseen, mutta itellä on ollut noita matalaprofiilirenkaita, niin kyllä ne on kovia, ku kivet. Toki itellä jäykkä alustasatsi, niin sekin vielä edesauttaa kovuuden välittymistä penkkiin :)

235/35/19 muistaakseni alla.
#26
Seat / Vs: Seat Leon 1,9 TDI -08
29.03.16 - klo:10:29
En tiiä, kuinka tähän ees kehtaa enää kirjotella, mutta laitetaas nyt, kun sai taas vähän intoa tuosta maalipinnan kunnostuksesta :D

Tuos sain pääsiäisenä päähänpiston, et täys hoito maalipinnalle. Nyt on tehty savikäsittely, myllytys ja 2 kertanen vahaus mequiarsin tököteillä.



ja tuos oli yks aika törkee naarmukohta, minkä toinen hallikaveri jeesas häviämään..

alkutilanne:





Ja vesihionnan jälkeen:



ja nätisti hävis. (kiillotuksen jälkeen)

#27
Onko sulla mahdollisesti linkkiä, et missä joku on sen vaihtanut?

Voishan sitä toki koittaa esim ebaytä kokeilla, jos vaan saa sen kytkimen tiedot kaivettua jostain :)
#28
No voi perhana.. Sen verran lisäinfoa tähän, että kaverilla on vw touran ja sano, et sillä on samanlainen ongelma ja kyseessä olis joku mikrokytkin siellä lukkomekanismissä. Toki tuota mikrokytkintä saa tuskin vaihdettua erikseen.. :/
#29
Moro. Onkohan jollakin muulla mahtanut käydä samaa ongelmaa? Alkoi kuskinpuoleinen takaovi kenkkuiolemaan.

Lukko ei aukea kaukosta avaamalla, mutta menee kyllä lukkoon, kun on avannut oven sisäpuolelta liikkelle lähtiessä.

Vikakoodeja ei oo vielä tullu tsekattua, ku aattelin kysästä eka tätä kautta :)
#30
Ite vein sen toiselta puolelta suoraan apparin jalkatilaan, kun pistokepaikka tuli oikeelle eteen.

Laitan kuvan, kun kerkeen ottaan :)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy