TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Jareqq

Vähän sumutukselta noi vastaantulot vaikuttaa

Alkuperäistä 1.2 tsi ketjusarjaa saa ainakin maailmalta reiluun sataseen ja tuskin merkkarilla enempää menee työaikaa kuin tuo 7 tuntia. Jos laskee vaikka 130â,¬ tuntihinnalla ja lisää satkun öljyihin ja tiivistemassoihin, ym. tullaan n. 1200â,¬.

9987

Kyllähän jos korjaamo pyytää 100â,¬ / h ja laskuttaa monta tuntia + osat niin yksinkertaiselle osien vaihdolle tulee hintaa, usein aivan liian paljon siihen työhön nähden.

Tori.fi kautta löytyi kk sitten vähän ajettu vajaa 10v vanha ketjuvikainen tsi. Ostin osat ja vaihtajalle meni 400â,¬, tuossa on rajoilla mitä maksaisin työstä.

Lux-09113

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.05.19 - klo:18:25
Mä väitän ettet merkkihuollosta saa jakoketjun vaihtoa ilman vastaantuloa 900 euroon, koska tuo hinta on autojerryssä! Sinunkin tapauksessa kyseessä oli vain arvio.

Minusta on kusetusta myydä autoa jatkoketjulla, joka ei kestä edes 20tkm! En myöskään ole nähnyt mediassa ikuista jakohihnaa hehkutettavan, mutta jakoketjua on moni tavis pitänyt sellaisena, että sen pitäisi kestää auton eliniän.

Mulle antoivat kaasu 1.4 TSI:lle Kcaaralla arvioksi 1900â,¬ ketjunvaihdosta. Vähän ajan kuluttua automyyjä soitti ja sanoi, että hälle lupasivat 1700â,¬.
Kun ilmotin niille, että "pankaa auto nippuun, täälä sille ei tehä mitään", niin siitä puoli tuntia ja autolikkeen myyjä soitti, että Kcaara oli soittanut taas ja hinta olikin laskenut 700â,¬, mutta ei sisältäisi VVT -pyörän vaihtoa.

Mentiin toiselle firmalle tekemään remontti ja kaikkineen himmeileineen ja nesteineen tuli 1050â,¬ hintaa tuolle ketjunvaihdolle.

Mielestäni härskiä kusetusta vetää asiakkailta rahat, vaikka tehdas maksaa osat ja työn KCaaralle 100%

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/salainen-kirje-paljastui-nain-volkswagen-korvaa-jakoketjuvikoja/4d43348f-754f-38d4-bcf7-727405b3a6e3

Autona siis 3C passsatti -10 ja keppivaihteilla

sambolo

Mä oon ymmärtäny et tehdas maksaa vaan osat ja työ menis liikkeen piikkiin ja sen kustannukset kusetetaan asiakkaalta.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

the_kapu

Lainaus käyttäjältä: Lux-09113 - 21.01.20 - klo:10:01
Mulle antoivat kaasu 1.4 TSI:lle Kcaaralla arvioksi 1900â,¬ ketjunvaihdosta. Vähän ajan kuluttua automyyjä soitti ja sanoi, että hälle lupasivat 1700â,¬.
Kun ilmotin niille, että "pankaa auto nippuun, täälä sille ei tehä mitään", niin siitä puoli tuntia ja autolikkeen myyjä soitti, että Kcaara oli soittanut taas ja hinta olikin laskenut 700â,¬, mutta ei sisältäisi VVT -pyörän vaihtoa.

Mentiin toiselle firmalle tekemään remontti ja kaikkineen himmeileineen ja nesteineen tuli 1050â,¬ hintaa tuolle ketjunvaihdolle.

Mielestäni härskiä kusetusta vetää asiakkailta rahat, vaikka tehdas maksaa osat ja työn KCaaralle 100%

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/salainen-kirje-paljastui-nain-volkswagen-korvaa-jakoketjuvikoja/4d43348f-754f-38d4-bcf7-727405b3a6e3

Autona siis 3C passsatti -10 ja keppivaihteilla

Tyypillistä K-Auto meininkiä. Laitapa vinkkiä Iltasanomiin, jos tekisivät jutun.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 24.01.20 - klo:14:06
Mä oon ymmärtäny et tehdas maksaa vaan osat ja työ menis liikkeen piikkiin ja sen kustannukset kusetetaan asiakkaalta.

Väärin. Tehdas maksaa merkkiliikkeelle myös osan remontista, mutta se summa ei vastaa normaalia veloitusta mitä veloittaisivat asiakkaalta, joten mielummin veloittaisivat enemmän. Tästä johtuu tuo kalastelu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jhm

Joka korjaukseen on tehtaan ohjeaika ja jos ei mene ohjeaikaan niin yli menevä aika menee korjaamon piikkiin joka taas yrittää veloittaa mahdollisimman paljon asiakkaalta.Välillä onnistuu paremmin tai huonommin.

2008 mallisesta 2 litraisesta Ocusta meni takuuajan jälkeen kannentiiviste ja merkkiliike meinasi veloittaa multa koko remontin.Soitin Helkamalle ja sain langan päähän jälkimarkkinointipäällikön,oli joku alun perin tsekkiläinen mutta puhui kyllä murtaen suomea.Selitin tilanteen ja se kyseli auton historian ja sanoi heti että menee GW takuun piikkiin.Siinä keskustelun aikana tuli esiin tuo tehtaan ohjeaika joka oli muistaakseni kannentiivisteen vaihdolle 4 tuntia ja 36 minuuttia+15 minuuttia.Vähän siinä oli huoltoneuvojalla alahuuli pitkällä kun menin takaisi liikkeeseen ja kerroin mitä oli sovittu Helkaman äijän kanssa.Osat maahantuojalta/tehtaalta ja ohjeaika,loppu työajasta merkkarin piikkiin.Meni kannentiivisteen vaihdossa reilusti toistakymmentä tuntia kaikkineen mutta homma kuitenkin hoitui.Harvinainen vika nykyaikana,Oculla oli ikää vajaa 3 vuotta ja mittarissa 143 tkm.Ohjeaika on aika epärealistinen ainakin noille harvinaisemmille tapauksille ja lie muutenkin.

VW Transporter T5  84kw 2014

TheWindfall

Hei

En tiedä tuleeko oikealle palstalle, mutta tuli kauhea paniikki oman Golfin kanssa.
Kapine pajalla ja konetta purettu jakopääremontin takia sen verran, että nokkia pitäisi alkaa lukitsemaan paikalleen.
Etsinnän jälkeen selvisi, että työkalu tilsitty pa***ksi joku aika sitten.. >:(
Eihän kenelläkään palstalaisella sattuisi olemaan Kuopion seudulla antaa huomiseksi lainaan kyseistä työkalua?
Motonetissä olisi Bahcon sarja, mutta tuntuu vähän suolaiselta maksaa 300â,¬ työkalusta, joka varmaan jäisi yhden kerran jälkeen itselle hyllyyn. Yst.Vast. YVnä
Kyseessä 1.4 TSI CAXA moottorilla.

jabajee

#6368
Eikös tämän pitäisi sopia 1.4:kin nokka-akseleihin? Vaikkei ole listalla.
Tarjouksessa 37,25â,¬! Aiempi hinta 149â,¬ Löytyy Kuopion Biltemasta hyllystä.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/moottorityokalut/moottorin-ajoitustyokalut/moottorinajoitustyokalu-vag-2000028183

TheWindfall

Justiinsa tuollaisen löysin vielä motonetistä ja meinasin aamulla käydä hakemassa. Hinta on 99â,¬. En edes tajunnut käydä biltemasta katsomassa. Hei, kiitti vinkistä!  :)
Toivottavasti vielä aamulla löytyy, kun näytti saldo aika pieneltä...

o.b.

1-sylinterin tulpan reikään menevä mittatikku ja sen päähän laitettava heittokello olisi myös hyvä olla tuossa hommassa.

Pulttien kiristystä ei sitten kannata tehdä lukitustyökaluja vasten ;)

Jodl

#6371
Lainaus käyttäjältä: Superkossu - 29.10.19 - klo:12:35
Kyllä pitää irroittaa. On kyllä taas säästetty väärässä kohtaa kun vain ketju/laahaimet vaihettu... >:(
En tiedä onko CAVD kuinka erilainen 1.4 mutta kyllä siihen laitettiin 2014 syksyllä erilainen ketju ja rattaat piti kaikki vaihtaa. On toiminut sen karkean 50tkm ja mitään ylimääräisiä ääniä ei tietääkseni ole.

Ja voin uskoa, että vastaantulo on "kirjavaa". Minullekin puhelimessa aikaa varatessa (tuli kirje kotiin että pitäisi aika varata) sanottiin ettei maksa mitään. Kun sitten asennukseen ryhdyttiin niin alkoivat puhumaan, että pitää öljynvaihto maksaa (öljyt ja suodatin) kun onyli puolenvälin edellisen ja seuraavan huollon km. Sanoin, ettei tuollaisesta ollut mitään puhetta. Huoltoneuvoja takahuoneeseen ja hetken päästä "no laitetaan puoliksi". Sanoin, että laittakaa te suodatin niin minä tuon öljyä. Marmorin ryöstöhintoihin verrattuna säästin vielä vähän kun kelvollinen VW50400 öljy maksaa sen ~30â,¬/4L  ja marmorilla puolet öljystä ja suodattimesta on lähemmäs 60â,¬. Tuonkin olisi voinut varmaan rutistaa pois mutta en jaksanut vaivautua. Saivat katetta lisää koska valmistaja tuonkin kustansi, tosin ei millään myyntihinnoilla, vaan nettohinnoilla. Samahan se on työn osalta. Ei valmistaja työaikaa merkkikorjaamolle korvaa millään 100â,¬/h taksalla (ja lisäksi siinä on ohjeaika missä työ tehdään).

Jmn

Katin varoitusvalo syttyi ja vikakoodeista kävi ilmi, että ketjuremppa on edessä. Meneekö nämä vielä joillain sirkustempuilla ostittain maahantuojan piikkiin vai omasta pussista? Ketjuremppojen hinnat näyttävät olevan vajaassa tonnissa, mutta tätä viestiketjua selatessa on puhuttu jopa 1600-1900e remonteista, ovatko nuo 500-900e huollot turhan vajaita sisällöiltään ettei niihin kannata tarttua.

Ja tietenkin valo syttyi juuri ennen Lappiin lähtemistä  :-[

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jmn - 06.03.20 - klo:22:26
Katin varoitusvalo syttyi ja vikakoodeista kävi ilmi, että ketjuremppa on edessä. Meneekö nämä vielä joillain sirkustempuilla ostittain maahantuojan piikkiin vai omasta pussista? Ketjuremppojen hinnat näyttävät olevan vajaassa tonnissa, mutta tätä viestiketjua selatessa on puhuttu jopa 1600-1900e remonteista, ovatko nuo 500-900e huollot turhan vajaita sisällöiltään ettei niihin kannata tarttua.

Ja tietenkin valo syttyi juuri ennen Lappiin lähtemistä  :-[

Näillä tiedoilla maksat itse kaiken. Jos taas haluat jotain apuja, niin kerro vaikka auton, merkki, malli, valmistusvuosi, ajetut kilometrit ja onko auto huollettu merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan eikä 30tkm huoltoväliä ole ylitetty yli 10%!!!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jmn

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.03.20 - klo:22:37
Näillä tiedoilla maksat itse kaiken. Jos taas haluat jotain apuja, niin kerro vaikka auton, merkki, malli, valmistusvuosi, ajetut kilometrit ja onko auto huollettu merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan eikä 30tkm huoltoväliä ole ylitetty yli 10%!!!

2012  VW Touran 1,4 TSI DSG ja 220tkm taitaa olla mittarissa. Nyt ei ole huoltokirjaa hollilla, mutta ostaessa se tsekattiin merkkiliikkeiden täyttämäksi. Muistaakseni edellinen ketju oli vaihdettu 150-160tkm kohdalla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jmn - 07.03.20 - klo:09:06
2012  VW Touran 1,4 TSI DSG ja 220tkm taitaa olla mittarissa. Nyt ei ole huoltokirjaa hollilla, mutta ostaessa se tsekattiin merkkiliikkeiden täyttämäksi. Muistaakseni edellinen ketju oli vaihdettu 150-160tkm kohdalla.

Jos täydellinen huoltokirja, huollettu 30tkm välein eikä ylitetty yli 10% ja edellinen jakoketju on vaihdettu merkkiliikkeessä 150-160tkm kohdalla, niin odottaisin jotain goodwilliä.

Olellisia jatkokysymyksiä on, että onko auto ostettu käytettynä liikkeestä vai yksityiseltä ja milloin edellinen jakoketjunvaihto on tehty?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tapanixxx

Tuo goodwill on vähän kaksipiippuinen juttu. Pojan poloon olisi saanut merkkiliikkeeltä 50% goodwilliä ketjun vaihdosta mikä olisi normaalisti maksanut yli 2000â,¬. Teetätin remontin huomattavasti halvemmalla muualla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 07.03.20 - klo:10:07
Tuo goodwill on vähän kaksipiippuinen juttu. Pojan poloon olisi saanut merkkiliikkeeltä 50% goodwilliä ketjun vaihdosta mikä olisi normaalisti maksanut yli 2000â,¬. Teetätin remontin huomattavasti halvemmalla muualla.

Tuo on totta. Tottakai kuluttajan kannattaa kilpailuttaa hinta myös muualta ennen, kuin tuohon goodwill:n suostuu.

Ei ole mikään uusi tieto, että valmistaja kyllä maksaa varaosat, mutta valmistajan goodwill remontinteosta on huono jolloin Suomalainen marmorikorjaamo pyrkii maksattamaan aina oman työnsä kuluttajalla. Tämä on asia mikä on väärin, koska näissä autoissa tuo jakoketju on tyyppivika ja sen korjausta ei pitäisi maksattaa asiakkaalla, mutta hyvin se onnistuu ja edelleen Suomalaiset ostaa VAG-konsernin paskaa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jalkkis

Onkos muuten noissa ketju-tsiipoissa (1.2 ja 1.4) mitään muuta heikkoa kuin tuo ketju? Ketjun vaihdosta selviää osineen ja töineen + pikkuhuolto siinä samalla about 1000e (?).  Siis muualla kuin merkkarilla.

Onko ketju ollut käytännössä yhtään parempi viimeisissä tsiipoissa (2014 tjsp)?


bowtie81

ei mitään sanottavaa heikkoa liene. Mulla 1.2 TSI 2013 Octaviassa, nyt mennyt 155 tkm ilman murheita tai rapinaa. Jännitys tietenkin lisääntyy kilsojen karttuessa mutta toisaalta, ei tuon ketjun vaihto paljon jakohihnaremppaa enempää pitäisi maksaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 07.03.20 - klo:17:14
ei mitään sanottavaa heikkoa liene. Mulla 1.2 TSI 2013 Octaviassa, nyt mennyt 155 tkm ilman murheita tai rapinaa. Jännitys tietenkin lisääntyy kilsojen karttuessa mutta toisaalta, ei tuon ketjun vaihto paljon jakohihnaremppaa enempää pitäisi maksaa.

Jos se ketju on parhaimmillan vaihdettu kolmannen kerran alle 60tkm, niin se on aika paljon, kun jakohihnan vaihtoväli on Suomessa n.120-180tkm ja se maksaa n.600â,¬, kun taas jakoketjun vaihto maksaa sen 1000â,¬ eikä edes kuulu huolto-ohjelmaan.

Toki voihan tuolla itselle uskotella paremman mielen ja pitää itseään jännityksessä  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

9987

Eri huolloissa on erilaiset hinnat jakohihnan+vesipumpun vaihdoist, ketjupään vaihdoista esim bemarin moottoreihin. Paikkakunta, millainen huolto ja asiakkaan naamakin vaikuttaa.

Ensi viikolla menee yksi auto jakohihnan ja vesipumpun vaihtoon "kylän" autohuoltoon. 100â,¬ maksoi hihnasarja+pumppu + uudet nesteet jotka hommasin tutulle. Minulla oli se sarja jo valmiina kun kysyin haluaako vaihtaa ja ajan, huolto ottaa tässä tapauksessa 200â,¬ vaihdosta.

Pasuri

Jaha, täälläkin alkoi Passatin ketju rallattamaan ja ääni kuin metalli hankaa metallia vasten. Kuuluu kylmänä ja ajon jälkeen lämpimänä.

Auto vm. - 12 1,4 TSi Ecofuel, mittarissa 233 tkm.

Parista paikasta kyselin jo arvioita, haarukka kaikkineen vesipumppuineen ja töineen 1300 - 1500 â,¬.

Kyllähän se kirpaisee.

Osaako muuten joku suositella hyvää tamperelaista korjaa ala tähän hommaan?
Tamhuolto antoi ton 1500â,¬ suullisen arvion ja JAK - service paperilla 1287 â,¬
------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

bowtie81

jostain muistelen nähneeni, että autojerryn kilpailutuksen tuloksena ketjun vaihto jopa alle 800â,¬. Lisäksihän moni käy viron puolella tekemässä tuon.

Työkalut ja ketjusarjathan ei itsessään maksa kovin paljoa: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=1.2+tsi+timing+chain&_sacat=0

bouldero

Mahdollinen jakoketjun vika täälläkin. VW Touran 1.4 TSI Ecofuel DSG, vm. 13, 194 000 km. Moottorissa selkeä metallinen sivuääni, linkki videoon:https://drive.google.com/file/d/1e2U5GDI3F9ldraiBPm30cKFaf_UTjnoW/view?usp=drivesdk

- Kannattaako viedä merkkihuoltoon? Hinta-arvio 2000-3000 â,¬, mutta mahdollisuus että maahantuoja korvaa kokonaan tai osittain. Mitä mahdollisuuksia saada mashantuojan piikkiin tällä vuosimallilla ja kilometreilla? Auto tuotu Kamuxin toimesta maahan Ruotsista v. 2017.

- Kysytty paikalliselta korjaamolta myös hintaa ja olisi kokonaisuudessaan vaihdettuna n. 1200 â,¬. Tekisi mieli tukea paikallista ja onkohan mahdollista, että joka tapauksessa joutuisin merkkihuollossa maksamaan tämän verran omasta pussista vaikka menisi osittain goodwilliin?

-karppa-

Voi olla mahdollista saada täydellä huoltokirjalla nimellinen goodwill, mutta jää kalliimmaksi korjata, kuin paikallisella korjaamolla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

Sevverra tuli uutta hilua, tai ainakin nuo sieltä poistettiin :o


Nuita ketjuja funtsin, mitennii venynyt, koska välystä ei ole yhtään...

Taulun aattelin noista värkkää ;)

Jollei joku pellepeloton halua ostaa priima vaihto-osaa.

padawan

Kovin on laihannäköinen setti. Tai no liekö ne tuon ihmeellisempiä reilu litraisissa koneissa?

Muistan kerran hypistelleeni Accordin ketjua. Vähän jykevämpää tekoa oli, mutta eipä niihin tarvitse vaihtaa niitä edes puoli miljoonaa ajettuna tai en ainakaan ole juuri kuullut tällaisesta

Suberb 2012

En tiedä millaisia ketjuja muissa on ja mistä materiaalista tehtyjä.
Tää näyttää minun silmään kyllä aika vahvalta konstruktiolta, ainakin fillarin ketjuun verrattuna... Materiaalista ja sen kestosta ei tietoa.



Näissä ei välystä ole mihinkään suuntaan, ainakaan sormi/koravakuulolla mitattavissa. Voi olla ettei olisi tarvinnut kun kiristin uusia, mutta katsoin parhaaksi laittaa kokonaan uusiksi. Minun tuurilla olis jotain muuta hajonnut, jos...

jt

Lainaus käyttäjältä: bouldero - 23.03.20 - klo:12:16
- Kannattaako viedä merkkihuoltoon? Hinta-arvio 2000-3000 â,¬, mutta mahdollisuus että maahantuoja korvaa kokonaan tai osittain. Mitä mahdollisuuksia saada mashantuojan piikkiin tällä vuosimallilla ja kilometreilla? Auto tuotu Kamuxin toimesta maahan Ruotsista v. 2017.

- Kysytty paikalliselta korjaamolta myös hintaa ja olisi kokonaisuudessaan vaihdettuna n. 1200 â,¬. Tekisi mieli tukea paikallista ja onkohan mahdollista, että joka tapauksessa joutuisin merkkihuollossa maksamaan tämän verran omasta pussista vaikka menisi osittain goodwilliin?
Kuten karppa tuossa veikkali, luulenpa että tulee kalliimmaksi merkkihuollon kautta - ainahan voi toki kysyä jos on a) merkkiliikkeen huoltoleimat ja b) huollot tehty ajallaan - molemmat noista voivat olla haasteellisia vaatimuksia tuontiauton kanssa. Hyvitys lienee kuitenkin reilusti alle 50%.

Onko muuten ketjun venymistä todettu, vai onko vain kiristin vaihtokunnossa? Jos/kun ketju menee vaihtoon, niin samalla kun auto pajalla, niin kannattanee chekata vesipumpun (halpa osa) kunto ja tarvittaessa vaihtaa sekin. Vaihtoon sisältynee myös rattaiden vaihto, ettei jää mahdollisesti kulunut ratas jäljelle kuluttamaan uutta ketjua?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy