Autokorjaamon vastuu

Aloittaja teedeeii, 28.05.16 - klo:22:48

« edellinen - seuraava »

teedeeii

Sattuipa tässä tilanne autokorjaamon kanssa johon olisi mukava saada kommenttia kanssa-autoilijoilta.
Auto oli korjaamolla huollettavana, määräaikaishuollossa sekä mm. hehkutulppien vaihdossa. Huollolle oli sovittu kiinteä könttähinta etukäteen.
Kävipä sitten niin että korjaamolta soittelivat kesken huollon että hehkut on jumissa, ja kysyivät että jatketaanko hehkujen vaihtoa. Samaan hengenvetoon tuli myöskin maininta että on riski että hehkutulpat katkeavat mutta heillä ei ole kuitenkaan ikinä yhtään katkennut vaikka ovat tuhansia autoja huoltaneet.
Annoin luvan jatkaa huoltoa.

No yllätys yllätys, poikki meni kolme hehkua ja soittivat siitä minulle. Työpäivä oli kuulemma lopuillaan eivätkä ehdi enää korjata samalle päivää. No, hammasta purren sanoin että hoitakaa sitten pikimmiten huomiseksi auto kuntoon kun tarvitsen sitä työssäni.

Seuraavana päivänä puoliltapäivin soittelin ja kyselin huollon tilannetta, nyt vastaus oli että heillä on asentaja sairaana ja ei heillä ole kyllä työkaluakaan millä katkenneet hehkut saisi irti koneesta. Heidän pitää kuulemma tilata jostakin työkalu, jolla hehkut saadaan porailtua irti. Sanoivat että menee epämääräinen aika korjauksessa. Aikataulua ei tiedä.

Kysyin kustannuksista, mitä tapahtuu sille könttähinnalle joka sovittiin. Kuulemma ei enää päde kun tuli erikoistyötä eteen. Kuulemma tulee väistämättä päivän, kahden työtunnit maksettavaksi.

Mitä tekisitte ja sanoisitte, maksaisitteko hattu kourassa laskun joka eteen kannetaan? Auto on ollut nyt viikon korjaamolla eikä tietoa milloin sen saa takaisin. Mitään tietoa aikataulusta ei ole. Mitään sijaisautoa ei ole tarjottu.
Jos sillä nyt merkitystä on niin auto on uudehko, kolme vuotta vanha, kaikki huollot ajallaan tehty.


Patomursu

Onko mustaa valkoisella siitä könttäsummasta mitä sovittu alussa? Puheluiden merkitys varmaan pieni riitatilanteessa?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

teedeeii

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 29.05.16 - klo:00:07
Onko mustaa valkoisella siitä könttäsummasta mitä sovittu alussa? Puheluiden merkitys varmaan pieni riitatilanteessa?
Summa ja tehtävä huolto sovittiin puhelimitse, eli ei ole kirjallisesti sovittu mitään.
Tosin juridisesti suullinen tarjous on ihan yhtä sitova kuin kirjallinenkin. Monesti osa autokorjaamoista välttelee kirjallisen tarjouksen antamista, ja eivät  ymmärrä että myös suullinen tarjous on sitova.

Statisti

Kannattaisikohan viedä se jonnekin muualle hehkujen porausta varten? Vaikuttaa etteivät tuolla tiedä mitä ovat tekemässä..

pomo

Kyllä siitä hinnan noususta pitää sopia, se ei ole ilmoitusluontoinen asia. Ja jos sulla on noin uusi auto, kannattaa varmaan viedä se jonnekin muualle... Kuulostaa siltä, että saat hakea auton hinurilla...

Jultsu

Menikös se jotenkin niin että 20% sai kustannukset nousta arvioiduista ilman että niistä ilmoitetaan tai kerrotaan erikseen? Tuosta vielä korkeammalle nousseet kustannukset pitää hyväksytyttää asiakkaalla ennen töiden aloittamista.


edit. No aika lähelle osui, 15% tuntuu olevan suositus: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/auton-huolto/
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

golffisti IV

Vaikuttaa ettei homma ole hanskassa, viikon jos auto maannut korjaamolla, siinä ajassa varmaan löytää korjaamo työkalun, millä irrottaa osat.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjWgJGj3v7MAhWKJ5oKHU9YCY4QFggjMAE&url=http%3A%2F%2Fyle.fi%2Fuutiset%2Fkuluttajaneuvoja_nain_valtat_vedatyksen_autokorjaamolla%2F6331851&usg=AFQjCNHQJzLm8yQQK8coUeToSkQ0T4jyRw

Niitä on monenlaista "auton reeraajaa" :D
VW Golf 1.6 16v BCB -03

teedeeii

Lainaus käyttäjältä: golffisti IV - 29.05.16 - klo:10:20
Vaikuttaa ettei homma ole hanskassa, viikon jos auto maannut korjaamolla, siinä ajassa varmaan löytää korjaamo työkalun, millä irrottaa osat.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjWgJGj3v7MAhWKJ5oKHU9YCY4QFggjMAE&url=http%3A%2F%2Fyle.fi%2Fuutiset%2Fkuluttajaneuvoja_nain_valtat_vedatyksen_autokorjaamolla%2F6331851&usg=AFQjCNHQJzLm8yQQK8coUeToSkQ0T4jyRw

Niitä on monenlaista "auton reeraajaa" :D
Kiitos, hyvä linkki!

Kyseessä on ihan iso korjaamoketju, jätetään toistaiseksi nimi mainitsematta.

SJP60

Yksi kaveri tuossa linkissä tuntuu tietävän melko hyvin miten hehkuja vaihdetaan.

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?t=746

Geoman

Kyllä ammattitaitoisen korjaamon pitäisi kertoa tilauksen yhteydessä hehkutulppien katkeamisriski - ei niiden katkeaminen niin harvinaista ole. Jos riski on kerrottu on lisäkustannus tilaajalle itsestään selvä.

Kylläminulle esim. viedessäni BMW ohjaukulmien nelipyöräsuuntaukseen aina muitutetaan, että takapään säätöpultit saattavat katketa ja siitä aiheutuu se ja se lisäkustannus (tämä on pikku juttu verrattuna hehkutulpan katekeamiseen).

JAK

Kuullostaa joltain Tattarisuon autokorjaamolta. Faija joskus 1980 luvun alussa teetätti konerempan Escorttiinsa, kun halavalla sai. Kone pysyi kasassa jonkun tuhat kilsaa ja se olinsiinä. Korjaamoa ei koko juttu kiinnostanut pätkääkään. Faija vei auton sitten ns merkkikorjaamolla ja sielä kun koneen avasivat niin siihen oli laitettu erilaisia venttiilejä yksi oli otettu VW kuplasta.

tärpätti

Monesti korjaamossa mainitaan että mikäli näin käy että pultti jumissa tai katketaa, näiden irroitus on tuntihinnalla. Se on voi voi näiden vanhojen autojen kans. Joskus joutuu kannen irroittamaan ja poraamaan koneistamolla jyrsimessä näitä irti ja kaikki tuo pitäisi tehdä talkoilla?
Octavia BKD

teedeeii

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 29.05.16 - klo:14:04
Monesti korjaamossa mainitaan että mikäli näin käy että pultti jumissa tai katketaa, näiden irroitus on tuntihinnalla. Se on voi voi näiden vanhojen autojen kans. Joskus joutuu kannen irroittamaan ja poraamaan koneistamolla jyrsimessä näitä irti ja kaikki tuo pitäisi tehdä talkoilla?
Varmastikaan talkoilla ei kukaan ole mitään tekemässä, enemmänkin kyse on mielestäni siitä että pitäisi antaa uusi hinta- ja aika-arvio uudesta työstä, jos ei mennä enää luvatulla budjetilla.
Nyt auto on ollut viikon siellä, hehän voivat periaatteessa sanoa tehneensä vaikka kolme päivää hommia vaikka homma olisikin tehty esim. kahdessa tunnissa.
Aina pitäisi sanoa asiakkaalle arvio työn kestosta ja hinnasta.

multsi

Se on toki selvää ettei alkuperäinen könttäsumma voi päteä. Tuo on hankala tilanne asiakkaalle ja myös korjaamolle.

Hinta-arvio pitäisi pyytäessä saada, mutta vaikeatahan se on kun ei tiedä yhtään kauanko hommaan menee. Hehkut ovat nykyään ongelmallisia lähes kaikissa dieseleissä, eikä niitä saa kannesta irti vanhempana välttämättä mitenkään. Koko kannen irroittamisestakin olen kuullut.

Geoman

Irroittamisessa on varmasti ammattiniksejä kuten irroittaminen lämpimästä moottorista. irroitusaine yms.. Oudolta tuntuu, että kolme hehkutulppaa on katkennut ja ettei ole erikoistyökaluja. Siinä mielessä on kyseessä ilmeistä kokemattomuutta.

Itsekkin olen törmännyt siihen, että tuntematon pienkorjaamo ei ole aina edullisin ratkaisu.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teedeeii - 29.05.16 - klo:11:03

Kyseessä on ihan iso korjaamoketju, jätetään toistaiseksi nimi mainitsematta.
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 29.05.16 - klo:18:17

Itsekkin olen törmännyt siihen, että tuntematon pienkorjaamo ei ole aina edullisin ratkaisu.

Ei mahda kyse olla tuntemattomasta pienkorjaamosta.

Onko topic:n avaaja kysynyt kauanko remontissa on mennyt ja paljonko lasku tällä hetkellä on? Kuulostaa sellaiselta tapaukselta, ettei autoa kannata tuolla korjauttaa loppuun, vaan viedä asiantuntevaan korjaamoon.

Monesti kannattaa remontille antaa hintakatto jota ei saa ylittää. Kysymättä autokorjaamon lasku saa ylittää 15% jolloin asiakasta pitää informoida. Pois lukien liikenneturvallisuutta vaarantavat viat kuten esimerkiksi katkennut jarruletku.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pomo

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 29.05.16 - klo:14:04
Monesti korjaamossa mainitaan että mikäli näin käy että pultti jumissa tai katketaa, näiden irroitus on tuntihinnalla. Se on voi voi näiden vanhojen autojen kans. Joskus joutuu kannen irroittamaan ja poraamaan koneistamolla jyrsimessä näitä irti ja kaikki tuo pitäisi tehdä talkoilla?

Vanhojen kanssa voi toki olla ongelmia, mutta eikös tuossa puhuttu noin 3 vuotiaasta autosta?

kt

Muistuu mieleeni, kun ensimmäinen autoni oli korjattavana siksi, ettei se lähtenyt aina käyntiin. Vein aamulla sen ja lupasin tulla hakemaan illalla. Vika oli siten hankala, että välillä lähti eli sytytti ja välillä ei. Jos lähti käyntiin, niin kävi epätasaisesti.

Kun illalla tulin hakemaan autoa, niin työnjohtaja sanoi, että ei ole saatu kuntoon. Koko päivä on vikaa etsitty ja hän itsekin on ollut usean tunnin mukana. Mutta ei tästä voi tuntien mukaan kyllä laskuttaa. En muista mitä maksoin, mutta jotain maksoin kuitenkin.

Aikanaan vika selvisi, kun itse sitä hain esiin. Virranjakajassa oli katkojan kärkien runko kyllä kunnolla kiinnitettynä. Mutta keinuvivun laakerointi siinä runkolevyssä olevaan tappiin oli väljä. Kun kokeili tai sääti katkojan kärjet oikealle välykselle, niin saattoi lähteä käyntiin. Ja kun kone taas sammui ja mittasi välyksen niin oikein oli välys. Kun keinuvivussa on lisänä jousitus, niin se näytti aina olevan kunnossa, kun virranjakajan kannen avasi. Sitten kerran taas ei lähtenyt käyntiin ja avatessani kannen, katkojan välys olikin huiman iso. Siitä lähti vika löytymään. Keinuvivun laakerointi oli aivan löysä ja vialla. Laittamalla uuden katkojan kärjen olisi vika korjaantunut heti, muttei sitä hoksattu korjaamolla tehdä, kun näytti kunnossa olevan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

teedeeii

Nostetaanpa vielä kerran ylös tämä. Aiemmin oli muutama kommentti lisätöihin liittyen, että totta kai pitää ruostuneeseen pulttiin tai katkenneeseen hehkuun liittyvä lisätyö kuluttajan maksaa.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on eri mieltä asiasta: (http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/auton-huolto/

Lainaus Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta:
"Jos on sovittu työn tekemisestä kiinteällä hinnalla, summa pysyy samana, vaikka esim. työhön käytetty aika tai tarvikekustannukset muuttuisivat. Yritys ei voi siis laskuttaa sovittua kiinteää hintaa enempää. Toisaalta yrityksen ei myöskään tarvitse alentaa hintaa, jos työ tulee oletettua halvemmaksi."

Eli mielestäni yritys ottaa (hallitun) riskin kun lupaa tehdä tietyllä hintaa. Suurimmilta osin nämä könttähintatarjoukset ovat kuitenkin varmasti palveluntarjoajalle kannattavia, koska riskit eivät realisoidu. Mutta kun riski realisoituu, ei voi ruveta välttelemään vastuuta.
Monestihan yritykset eivät kirjallisesti könttätarjousta anna, vaan mieluummin soittavat ja sanovat sen puhelimitse. Juridisesti sekä suullinen että kirjallinen tarjous ovat kuitenkin yhtä päteviä, kirjallinen versio vain nopeuttaa asian käsittelyä.

golffisti IV

Noin se menee kun (teedeeii) tuossa laittoi. Jouduin kyseisen asian kans tekemisiin, sovittiin rempalle könttäsumma, on tuttu merkkikorjaamo ja päällikkö, työssä kului aikaa enemmän mitä hän oli arvioinut, hain autoa pois, ja kertoi, teetti töitä enemmän, mutta ollaan sovittu hinta ja se pitää, keskusteltiin asiasta, hän sanoi, etukäteen sovituista hinnoista pidetään kiinni, ainoastaan jos joudutaan lisää osia laittamaan. ne tietenkin veloitetaan, jos hintaa ei sovita et.käteen. Sillon voidaan velottaa niistäkin pulteista mitkä on ruostuneet ja vaatii enemmän töitä. Kertoi että luottamus menee jos aletaan vedättään hintoja. Eikä pidetä sovitusta kiinni. Siksi on hyvä kysyä, paljonko homma tulee maksamaan.? On korjaamoita jotka, sanovat ei tiedä kuinka piukassa pultit on, ettei voi sanoa hintaa. Elikkä mieluuten tekisivät tuntityönä.
VW Golf 1.6 16v BCB -03

teedeeii

Ja päivitystä. Korjaamo ilmoitti että ei lähde kuin kansi irroittamalla hehkut irti, kustannus n.2300â,¬. Ihan pikkuisen huvituttaa.
Voiko tuo olla oikeasti noin, vai onko syytä epäillä että korjaamo on pahemman kerran kämmäillyt ulosvetotyökalujen kanssa ja ainoa keino korjata tilanne on ottaa kansi irti.
Kenelläkään kokemusta miten reklamaatio pitäisi oikeaoppisesti tehdä?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teedeeii - 31.05.16 - klo:16:59
Ja päivitystä. Korjaamo ilmoitti että ei lähde kuin kansi irroittamalla hehkut irti, kustannus n.2300â,¬. Ihan pikkuisen huvituttaa.
Voiko tuo olla oikeasti noin, vai onko syytä epäillä että korjaamo on pahemman kerran kämmäillyt ulosvetotyökalujen kanssa ja ainoa keino korjata tilanne on ottaa kansi irti.
Kenelläkään kokemusta miten reklamaatio pitäisi oikeaoppisesti tehdä?

No kyllä alkaa muistuttaa erästä kauhukorjaamoa, jonka kanssa itse olin aikoinaan tekemisissä. Kuten totesin, niin nyt kannattaa ottaa yhteyttä johonkin toiseen ammattitaitoiseen korjaamoon, koska kyllä nykyinen on jotain sössinyt ja pahasti.

Ensimmäisenä olisin yhteydessä tuon korjaamoketjun ylempään tahoon miten homma on mennyt ja miten toimitaan. En pelkästään firmaan missä auto seisoo. Tämän lisäksi olisin vaatinut jo sijaisautoa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Höylä

Jos korjaamolla ei ole kunnollisia ulosvetotyökaluja ja osaamista niiden käyttöön niin varmempi ratkaisu on ruuvata kansi irti ja käyttää vaikka koneistamolla. Asiakkaan kannalta tämä ei ole valitettavasti halvempi ratkaisu jos hehkun saisi irti myös kansi paikallaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Höylä - 31.05.16 - klo:18:14
Jos korjaamolla ei ole kunnollisia ulosvetotyökaluja ja osaamista niiden käyttöön niin varmempi ratkaisu on ruuvata kansi irti ja käyttää vaikka koneistamolla. Asiakkaan kannalta tämä ei ole valitettavasti halvempi ratkaisu jos hehkun saisi irti myös kansi paikallaan.

Jos tästä syystä korjaamo on rikkonut nuo hehkut ettei ole asiantuntemusta tai välineitä, niin kuka lystin maksaa  ;). Ei minun mielestä asiakas.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tärpätti

Onko ne nyt katkottu sinne kanteen?
Octavia BKD

teedeeii


Höylä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.05.16 - klo:19:06
Jos tästä syystä korjaamo on rikkonut nuo hehkut ettei ole asiantuntemusta tai välineitä, niin kuka lystin maksaa  ;). Ei minun mielestä asiakas.

En tarkoittanutkaan että asiakkaan kuuluisi se maksaa, mutta saattaa silti olla liikkeelle edullisempi ja varmempi ratkaisu kuin alkaa hommaamaan ulosvetimiä ja perehtyä niiden käyttöön.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: teedeeii - 31.05.16 - klo:16:59
Ja päivitystä. Korjaamo ilmoitti että ei lähde kuin kansi irroittamalla hehkut irti, kustannus n.2300â,¬. Ihan pikkuisen huvituttaa.
Voiko tuo olla oikeasti noin, vai onko syytä epäillä että korjaamo on pahemman kerran kämmäillyt ulosvetotyökalujen kanssa ja ainoa keino korjata tilanne on ottaa kansi irti.
Kenelläkään kokemusta miten reklamaatio pitäisi oikeaoppisesti tehdä?

Yksinkertaisuudessaan näin:
- aihe (virhe tms.)
- vaikutukset (ajalliset, rahalliset)
- vaatimukset (ajalliset, rahalliset)
- seuraamukset jollei korjata

Ja pitää antaa tekijälle mahdollisuus korjata oma virhe eikä suoraan viedä toiselle korjaamolle. Ja mitään ei suullisesti vaan kirjallisesti.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.05.16 - klo:19:06
Jos tästä syystä korjaamo on rikkonut nuo hehkut ettei ole asiantuntemusta tai välineitä, niin kuka lystin maksaa  ;). Ei minun mielestä asiakas.

+1

Ja yrityksellä on vastuuvakuutus juuri tällaisia tapauksia varten.

momentti

Taitaa olla aikamoinen mutterinmurskaamo kyseessä, jos ei saa yksiä hehkuja pois kannesta.
Nykyään noita hehkuja tuppaa katkeilemaan aika paljon ja kyllä korjaamot ovat tietosia tilanteesta.
Erittäin harvoin kantta tarvitsee irrottaa autosta, yleensä tällöin on sitten sössitty oikein urakalla tai sitten hehku on niin ahtaassa paikassa ettei sinne mahdu työkalut.

Irrotus työkalut ei maksa aivan älyttömiä, on tarjolla merkkikohtaisia ja yleismallisia irrotussarjoja.
Valmistajana esim. Saksalainen Klann.

youtubesta löytyy esimerkki videoita miten tuo homma hoidetaan, voisit vaikka vihjaista tuosta kyseiselle mutterinmurskaamolle.

Monelta korjaamolta nuo työkalut löytyvät jo valmiiksi ja osa hankkii ne kun tilanne on "päällä".
Kuuluvat jo korjaamon perustyökaluihin.
Asiakasta ei todellakaan voida lisä laskuttaa, varsinkin jos asiasta ei ole mainittu, että hehkujen irrotuksen kanssa voi olla ongelmia
Katkenneen hehkun irrotukseen menee oikeilla välineillä 10-15 min max.




Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy