Passat B8:n äänentoiston parannus

Aloittaja teräksenharmaa, 25.04.16 - klo:15:33

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Passat GTE:hen ei Suomessa myydä Dynaudion lisävarusteista äänentoistojärjestelmää, joka mielestäni olisi oikein sopiva. Tämän vuoksi olen miettinyt vaihtoehtona vakiosoittimen perään paremman järjestelmän kasaamista.

Passatin ovissa olisi tilaa 8-tuumaisille kaiuttimille, mutta tuon koon erillissarjojen tarjonta tuntuu olevan heikkoa. Olen kysynyt ehdotuksia kahdesta paikasta. Tällä hetkellä parhaalta vaikuttava ehdotus on DSP-vahvistin alkuperäisen soittimen jatkona ja kaiuttimina Focal PS 165 FX. Mitä mieltä raati on tuollaisesta vaihtoehdosta?

Mahtaakohan 6,5-tuumaisista saada alapäätä minkään vertaan. Ã,,änen painetta en kovin paljoa tarvitse, mutta olisi mukava kuulla myös alhaisemmilla taajuuksilla olevat soittimet. Yksi vaihtoehto olisi tietenkin metsästää Ebaystä Dynaudion sarjan 8-tuumaiset kaiuttimet, mutta lienevätköhän ne vaivan arvoisia?

Onko vakiosoittimen jatkoksi ylipäätään mahdollisuuksia saada tasapainoista hyvin soivaa äänentoistoa?

northrob

Octavia Combi MY14 tarjoaa tuollaisen taajuusvasteen Focal PS 165FX:llä eli toisto alkaa vajaasta 40 Hz:stä. Soittimessa (Bolero) on Octavian oma (tehdas)taajuuskorjaus päällä, joten vaikea sanoa onko alapäätä jotenkin rajattu. Muuten setti soi aika mallikkaasti ainakin subilla höystettynä. Ero tehdasasennukseen on puukorvillekkin selvä.

Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

JFabiaK

Tuo Focalien taajuuskäyrä näyttää erittäin hyvältä. Laskee herkempään kuulotaajuuteen päin oikein hienosti aivan oikeaoppisesti ja yllättävänkin tasaisena.

Ei ole "tuosta vaan"-juttu korvata 6,5":n midbassoa kasilla. Diskantin ja midbasson tulee soida yhteen ja myös ääripäiden tulee olla rasittamattomia. 8":n ylä(jako)taajuus taitaa nousta äänenlaadun kannalta sellaiselle tasolle, että se kuuluu äänen luonnottomuutena (=vääristyneisyytenä), joka on ajanmittaan aika rasittava ominaisuus.

Suosittelen tuota northrobin esille tuomaa ratkaisua. Parannusta voisi saada ovien ulkopeltien äänieristyksellä (n. 0,5 m^2/ovi riittää, mutta sisäpuolisen pellin reikien peitto ( samalla vaimennusmatolla liimataan vaikka alumiinipellistä leikatut peitelevyt kiinni ) auttaa vielä huomattavasti.

Eipä tuo normaali musiikki juuri hirveän paljon alle 40 Hz:n mene, joten eiköhän ne soittimet sieltä erotu jos muu laitteisto on sen edellyttämällä laatutasolla. Jos kuuntelu on pääasiallisasti radiotaajuuksien kuuntelua, niin ULA:n toistokaistahan on jo itsessään rajoitettua kummastakin päästään.

Ps. kaiuttimen halkaisija ei yksin ratkaise matalien toistoa. Esimerkkinä pienet subwooferit, kuten DLS:n 6,5" ja JL-Audion saman kokoiset, jotka molemmat ovat lajissaan erittäin arvostettuja.  ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

northrob

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 25.04.16 - klo:16:59
Tuo Focalien taajuuskäyrä näyttää erittäin hyvältä. Laskee herkempään kuulotaajuuteen päin oikein hienosti aivan oikeaoppisesti ja yllättävänkin tasaisena.

Tarkennetaan sen verran, että ajelen Focaleita aktiivisena eli niiden jakosuotimet eivät ole käytössä ja vastetta on siloiteltu Match DSP:llä. Taajuusvastemittauksessa otin subwooferin pois käytöstä ja poistin Focalin midbassojen ylipäästösuotimen. Normaalisti sub/mid-jakona pidän 75 Hz, jolloin saa "täyteläisempää" alabassotoistoa jo pienemmilläkin voluumeilla.
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 25.04.16 - klo:16:59
Tuo Focalien taajuuskäyrä näyttää erittäin hyvältä. Laskee herkempään kuulotaajuuteen päin oikein hienosti aivan oikeaoppisesti ja yllättävänkin tasaisena.

Ei ole "tuosta vaan"-juttu korvata 6,5":n midbassoa kasilla. Diskantin ja midbasson tulee soida yhteen ja myös ääripäiden tulee olla rasittamattomia. 8":n ylä(jako)taajuus taitaa nousta äänenlaadun kannalta sellaiselle tasolle, että se kuuluu äänen luonnottomuutena (=vääristyneisyytenä), joka on ajanmittaan aika rasittava ominaisuus.
Varsin hyvin tuo alapäässä näyttää jaksavan, mutta mihin keskialue on kadonnut? 500 hertsin tuntumassa ollaan jo 20 desibelin kuopassa alarekisteriin verrattuna ja se on paljon se.

Luonnollisesti erillissarjan kaiuttimien pitää sopia toisilleen. Ei 8 tuumaisen elementin  yhdistäminen diskanttikaiuttimeen mikään ongelma pitäisi olla. Onhan noita nähty ja kuultu iät ja ajat studiomonitoreissa ja kotihifikaiuttimissa. Varsinkaan ensin mainituissa ei värittymiä siedetä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: northrob - 25.04.16 - klo:17:34
Tarkennetaan sen verran, että ajelen Focaleita aktiivisena eli niiden jakosuotimet eivät ole käytössä ja vastetta on siloiteltu Match DSP:llä. Taajuusvastemittauksessa otin subwooferin pois käytöstä ja poistin Focalin midbassojen ylipäästösuotimen. Normaalisti sub/mid-jakona pidän 75 Hz, jolloin saa "täyteläisempää" alabassotoistoa jo pienemmilläkin voluumeilla.
DSP-vahvistimen jatkoksi itsekin noita tällä hetkellä suunnittelen. Vakiosoittimen korostuksien vuoksi tuolle ei taida olla edes vaihtoehtoa. Subwoofer olisi varmaan asiaa. En vain oikein tiedä, millainen boksi GTE:n kontin pohjalle mahtuu.

northrob

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.04.16 - klo:00:05
Varsin hyvin tuo alapäässä näyttää jaksavan, mutta mihin keskialue on kadonnut? 500 hertsin tuntumassa ollaan jo 20 desibelin kuopassa alarekisteriin verrattuna ja se on paljon se.

Tyypillinen kabiinin mitoista/kaiutinsijoittelusta/heijastumista johtuva "autoäänentoistomonttu", johon equttelu ei oikein purrut  :) Vastetta on korjattu hellävaroen, jotta kaiuttimien soundin terä ei täysin katoaisi.
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

MMV

Lainaus käyttäjältä: northrob - 26.04.16 - klo:07:29
Tyypillinen kabiinin mitoista/kaiutinsijoittelusta/heijastumista johtuva "autoäänentoistomonttu", johon equttelu ei oikein purrut  :) Vastetta on korjattu hellävaroen, jotta kaiuttimien soundin terä ei täysin katoaisi.

Tässäpä syy, miksi en panosta latin vertaa auton äänentoistoon, kun autoon ei hyvää ääntä saa tekemälläkään. Toki Audiin on tulossa Audi Sound System, mutta kun oli paketin mukana, niin ei tuo haittaakaan.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: MMV - 26.04.16 - klo:10:14
Tässäpä syy, miksi en panosta latin vertaa auton äänentoistoon, kun autoon ei hyvää ääntä saa tekemälläkään. Toki Audiin on tulossa Audi Sound System, mutta kun oli paketin mukana, niin ei tuo haittaakaan.
Uskallan olla eri mieltä - siis olen sitä mieltä että autoon saa tekemällä (lue: osaamalla) hyvän - ja jopa erittäin hyvän äänentoiston. Tahtoo vaan usealta tekijältä karata mopo käsistä, koska mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja on osattava valita /suodattaa järkevästi - ja sitä järkeä ei ole kaikilla.  ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Määritelmä sille, mikä itse kullekin on hyvä äänentoisto, on tietenkin täysin kiinni määrittelijästä itsestään. Se kuitenkin on puhdas fakta, että perusautojen perusjärjestelmät jattävät hemmetistä varaa parantaa. Se, merkitseekö tuo tuntuva parannus mitään, jäänee sekin jokaisen itsensä määriteltäväksi.

MMV

Entisenä, nykyisin jo taantuneena, hifi/high end-puristina seison 100% sanojeni takana; autoon ei saa kunnollista äänentoistoa. Auto äänentoistoympäristönä on täysin mahdoton. Ja, kyllä, olen kuunnellut useitakin hifejä, joihin on panostettu jopa enemmän kuin minun parhaaseen kotisettiini.

teräksenharmaa

Tajusin tänään, että myös myös perus-audiolla varustetussa Passatissa taitaa olla etuovissa paikat kolmitiejärjestelmälle. Peruskajareiden yhteydessä tuo kolmas paikka on vain tukittu levyllä. Tämähän tekee kolmitiejärjestelmän asentamisesta houkuttelevaa. Kuvia löytyy esimerkiksi täältä:

http://www.pro-audio-gmbh.com/auto-hifi-sound/auto-einbauten-montagen-hifi-alarm/45-vw-passat-b8-hifi-einbau

3-tiejärjestelmä 8-tuumaisella alaäänellä tuntuu houkuttelevalta vaihtoehdolta. Noita ei vain kovin paljon ole tarjolla. Tuleeko kenelläkään mieleen laadukkaita sarjoja noilla mitoilla?

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.06.16 - klo:11:48
Tajusin tänään, että myös myös perus-audiolla varustetussa Passatissa taitaa olla etuovissa paikat kolmitiejärjestelmälle. Peruskajareiden yhteydessä tuo kolmas paikka on vain tukittu levyllä. Tämähän tekee kolmitiejärjestelmän asentamisesta houkuttelevaa. Kuvia löytyy esimerkiksi täältä:

http://www.pro-audio-gmbh.com/auto-hifi-sound/auto-einbauten-montagen-hifi-alarm/45-vw-passat-b8-hifi-einbau

3-tiejärjestelmä 8-tuumaisella alaäänellä tuntuu houkuttelevalta vaihtoehdolta. Noita ei vain kovin paljon ole tarjolla. Tuleeko kenelläkään mieleen laadukkaita sarjoja noilla mitoilla?
Houkuttelevat vaihtoehdot eivät ole yhtä kuin varmasti parempi tulos. On helpompi saavuttaa kaksitiesarjalla kuin kolmitiesarjalla hallittu stereo- ja äänikenttäkuva, eli erotteleva ja paikantava kuuntelukokemus. Kolmitiesarjalla onnistuminen edellyttää (kaiutinkohtaista) aikaviiveiden säätömahdollisuutta ja tämäkin kohdistaa tämän kuuntelunautinnon vain yhteen pisteeseen, eli käytännössä kuljettajan nautittavaksi.

Matalan äänen subbassoalueen toistaminen edellyttää resonoimatonta rakenneympäristöä, ja tämän vuoksi erityisesti bassokaiuttimia sisältävä ovi tulee tukea ja vaimentaa hyvin. Käytettyjä menetelmiä: ovipeltejä jäykistetään liimaamalla sisäpuolelle alumiinisuikaleita ja näiden päälle butyylivaimennuslevyä, esim. STP:n tuotteita.
On huomattava, että subbassotaajuuksien toistamiseen auton originaalit äänitehot harvemmin riittävät.

Oven sisäpellin (sen, jonka päälle tulee oven verhous) reiät kannattaa ehdottomasti tukkia. Kaikki "irto-osat", kuten lukkomekanismien tangot, sähkökaapelit, jne. kannattaa kiinnittää/tukea resonoimattomiksi.

Kaiuttimet kannattaa asentaa ylitukeviin ja massiivisiin korokerenkaisiin. Näitä renkaita voi teetättää sorvaamalla, esimerkiksi pronssista, joka ei tuota ongelmia kaiuttimen magneettikentälle. Muutamat autohifiliikkeet myyvät näitä massiivisia asennusrenkaita erilaisina versioina.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 02.06.16 - klo:13:37
On helpompi saavuttaa kaksitiesarjalla kuin kolmitiesarjalla hallittu stereo- ja äänikenttäkuva, eli erotteleva ja paikantava kuuntelukokemus. Kolmitiesarjalla onnistuminen edellyttää (kaiutinkohtaista) aikaviiveiden säätömahdollisuutta ja tämäkin kohdistaa tämän kuuntelunautinnon vain yhteen pisteeseen, eli käytännössä kuljettajan nautittavaksi.

Matalan äänen subbassoalueen toistaminen edellyttää resonoimatonta rakenneympäristöä, ja tämän vuoksi erityisesti bassokaiuttimia sisältävä ovi tulee tukea ja vaimentaa hyvin. On huomattava, että subbassotaajuuksien toistamiseen auton originaalit äänitehot harvemmin riittävät. Kaiuttimet kannattaa asentaa ylitukeviin ja massiivisiin korokerenkaisiin.
Minkä vuoksi kaksitietoteutus ei vaadi viiveiden säätömahdollisuutta samoin kuin kolmitietoteutus? Ovathan ne kaikki kaiuttimet kaksitietoteutuksessakin eri etäisyydellä kuljettajan korvista. Kolmitiessähän diskantti ja keskiääni ovat lisäksi  aika lähellä toisiaan verrattuna kaksitiehen, jossa diskantti on ylhäällä ja midbasso alhaalla. Yläpää ja keskialue tulevat siis kaksitiessä ihan eri suunnalta ja näiden lisäksi olisi oltava melkein myös erillinen subbanen kontissa. Kolmitiejärjestelmä 8-tuumaisella midbassolla todennäköisesti riittää tarpeisiini ilman subbariakin.

Mutta joo. Joka tapauksessa pakettiin kuuluu DSP-vahvistin riittävillä säätömahdollisuuksilla ja vaimennukset oviin. Passatin ovi näyttää hyvältä asennuskohteelta. Sehän on alunperinkin suunniteltu 8-tuumaiselle kolmitiesarjalla ja tuon 8-tuumaisen elementin paikka näyttää tukevalta. Uskon, että tarvitsemillani äänenvoimakkuuksilla  perusvaimennukset riittävät pitkälle.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.06.16 - klo:14:30
Minkä vuoksi kaksitietoteutus ei vaadi viiveiden säätömahdollisuutta samoin kuin kolmitietoteutus? Ovathan ne kaikki kaiuttimet kaksitietoteutuksessakin eri etäisyydellä kuljettajan korvista. Kolmitiessähän diskantti ja keskiääni ovat lisäksi  aika lähellä toisiaan verrattuna kaksitiehen, jossa diskantti on ylhäällä ja midbasso alhaalla. Yläpää ja keskialue tulevat siis kaksitiessä ihan eri suunnalta ja näiden lisäksi olisi oltava melkein myös erillinen subbanen kontissa. Kolmitiejärjestelmä 8-tuumaisella midbassolla todennäköisesti riittää tarpeisiini ilman subbariakin.

Mutta joo. Joka tapauksessa pakettiin kuuluu DSP-vahvistin riittävillä säätömahdollisuuksilla ja vaimennukset oviin. Passatin ovi näyttää hyvältä asennuskohteelta. Sehän on alunperinkin suunniteltu 8-tuumaiselle kolmitiesarjalla ja tuon 8-tuumaisen elementin paikka näyttää tukevalta. Uskon, että tarvitsemillani äänenvoimakkuuksilla  perusvaimennukset riittävät pitkälle.
Kyllä auton valmistaja jotain tietää akustiikastakin - ja toki kustannuksistakin. 2-tietoteutus siksi, että perusakustinen etäisyys kanavakohtaisesti saadaan jopa aika optimiinkin kiinteillä kaiutinpaikoilla. On merkittävämpi asia saada äänilähteiden etäisyys samaksi, kuin saada äänen ylös-alas-seilaus häivytettyä. Etäisyyksien optimointi johtaa siihen, että diskantti on ylhäällä ja midbasso alhaalla - ja siksi näin päin, että mitä korkeampi taajuus, niin sitä paikannettavampi ääni (->suora vaikutus stereokuvan "terävyyteen").

Saattaa tulla jollekin mieleen, miksi niitä kaiuttimia ei ole sitten asetettu vierekkäin (tai käytetä koaksiaalia)? Siksi, että silloin ei saada lähemmälle reunapuolelle riittävää akustista etäisyyttä ja sitä ei korvata balanssisäädöllä - vaikka niin luulisi. Tämä sama ongelma hiipii 3-tietoteutuksella ilman aikaviiveitä. Mitä useampi "epämääräinen" äänilähde (kaiutinasema), niin sitä epämääräisempi äänikenttä ja stereokuva.

Muutoin, mitkä ovat ne DSP-vahvistimen riittävät säätömahdollisuudet? Löytyykö säädöt tasoille, vaiheille, jaoille, viiveille?

Luulo ei ole tiedon väärtti!

Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 02.06.16 - klo:15:56
2-tietoteutus siksi, että perusakustinen etäisyys kanavakohtaisesti saadaan jopa aika optimiinkin kiinteillä kaiutinpaikoilla. On merkittävämpi asia saada äänilähteiden etäisyys samaksi, kuin saada äänen ylös-alas-seilaus häivytettyä. Etäisyyksien optimointi johtaa siihen, että diskantti on ylhäällä ja midbasso alhaalla - ja siksi näin päin, että mitä korkeampi taajuus, niin sitä paikannettavampi ääni (->suora vaikutus stereokuvan "terävyyteen").
Muutoin, mitkä ovat ne DSP-vahvistimen riittävät säätömahdollisuudet? Löytyykö säädöt tasoille, vaiheille, jaoille, viiveille?

Luulo ei ole tiedon väärtti!
Mitä tarkoittaa perusakustinen etäisyys? Pidät hyvänä sitä, että kaiuttimien etäisyydet olisivat samoja, mutta toisaalta pidät hyvänä sitäkin, että elintärkeät keskialueet tuottava midbasso olisi paljon kauempana siellä alhaalla kuin diskantti. 

Siitä olemme samaa mieltä, että diskantin on hyvä olla ylhäällä korvan "nähtävissä" eikä siellä lattian rajassa jalkojen takana. Itse pidän myös selvänä, että myös keskialueen olisi syytä olla samalla tavalla ylhäällä, koska keskialuehan se kaikkein olennaisin on. Tämä on mielestäni selkeä etu 3-tie toteutukselle. 2-tie toteutuksessa ne keskialueet lähtevät alhaalta kaikin puolin huonosta paikasta. Juuri stereokuvan vuoksihan noiden ylä- ja keskialueiden etäisyys kuulijaan olisi hyvä saada samaksi ja 3-tie toteutuksessahan tämä toteutuu paremmin kuin 2-tie.

Kaikista esille tulleista vaihtuehdoista nuo säädöt löytyvät ja luonnollisesti myös monipuoliset taajuuskorjaukset. Eivätkö nuo jo tänä päivänä ole ihan peruskauraa? Esimerkkeinä vaikka Mosconi Gladen One 60.8 DSP ja Match PP82DSP. BLAM:n vahvistimen erikoisuus olisi säädettävyys BT-yhteyttä käyttävä älypuhelimen apin kautta.


Ozma

Terve!
Todennäköisesti tulossa Passat GTE 2016. Ã,,änentoisto ei ole mikään kovin mairitteleva ja lähtee puuroutumaan het ku vähänkään volaa nostaa. Onko tietoa/veikkausta, onko olemassa jokin erillissarja joka uppoaa nykyisen tilalle ilman kovempia modifikaatioita?

peped

Nyt näyttäis olevan tuollainen Matchin vahvistin/DSP tarjouksessa: https://audiokauppa.fi/products/match-pp-41dsp?variant=46474248356178

Joskin kai tuo myös jonkun erillissarjan vaatisi vakio purkkien tilalle myös.

Dynaudiota harvemmin näkyy myynnissä olevissa autoissa (varsinkaan jos on Suomi-auto), mutta jos sellainen sattuu kohdalle niin onko rahan arvoinen? Ainakin äkkiseltään kun luki pari arvostelua interwebistä, niin hyvältä vaikutti.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

SNG

Lainaus käyttäjältä: peped - 06.09.23 - klo:12:13

Dynaudiota harvemmin näkyy myynnissä olevissa autoissa (varsinkaan jos on Suomi-auto), mutta jos sellainen sattuu kohdalle niin onko rahan arvoinen? Ainakin äkkiseltään kun luki pari arvostelua interwebistä, niin hyvältä vaikutti.

Passat B8:n Dynaudio soi erittäin hienosti!

miz

Lainaus käyttäjältä: peped - 06.09.23 - klo:12:13
Nyt näyttäis olevan tuollainen Matchin vahvistin/DSP tarjouksessa: https://audiokauppa.fi/products/match-pp-41dsp?variant=46474248356178

Joskin kai tuo myös jonkun erillissarjan vaatisi vakio purkkien tilalle myös.

Dynaudiota harvemmin näkyy myynnissä olevissa autoissa (varsinkaan jos on Suomi-auto), mutta jos sellainen sattuu kohdalle niin onko rahan arvoinen? Ainakin äkkiseltään kun luki pari arvostelua interwebistä, niin hyvältä vaikutti.

Nuo matchit taitaa olla nimenomaan vakioäänentoiston parantamiseksi. Jos vaihtaa kaiuttimet myös, niin saattaa säädöt mennä metsään.
Tuossa laitteessa valitaan oikea auto/asetukset valmiista automallikohtaisesta listasta.

Eekolffi

Onhan tuo halpa kuin saippua, mutta silti suosittelisin samalla ottamaan paremman laitteen.
Esim Match pp62dsp https://www.powerset.fi/tuote/match-pp-62dsp/
Tai sitten Audison prima https://www.fanaticaudio.com/shop/vahvistimet/dsp-laitteet-ja-dsp-vahvistimet/audison-prima-apf8-9-bit/

Asennuksessa on kuitenkin aika paljon työtä ja samalla vaivalla oikea DSP laite. Ja tietty subbarikanavalla.

jugih

Täällä alkoi juuri GTEn bassontoiston parannus. Tilasin Aliexpressissä quadlockin jatkoadapterin, johon tein kaiutinpiuhojen ryöstöt kolvaamalla. Samalla vedän myös peruutuskameran rca-piuhan taakse valmiiksi odottamaan asennusta.

Basso on toistaiseksi Panasonicin vanha aktiivisubi, mutta se vaihtuu helposti kun piuhat on valmiina.

Herätteen otan sulakerasiasta kätevällä sulakeryöstäjällä ja vedän piuhan myös pelkääjän puolen kautta taakse.

Vahvistimen +12 ja maa otetaan takaa akulta suoraan.

Mukavaa on se ettei auton omaan johtosarjaan tarvitse kajota yhtään ja koko homma on reversiibeli.
 
PS. Tietenkin koko amistelu suoritetaan talvella parkkipaikalla :)
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy