Kevyiden vanteiden metsästys - Lightweight wheels VW SKODA SEAT (+200 pics)

Aloittaja Qazu, 04.07.19 - klo:21:57

« edellinen - seuraava »

Qazu

Omasta tarpeesta alkoi tälläinen kevyiden vanteiden hakuprojekti. 8,5x18" vanteet osoittautuivat painaviksi (13,7 kg) ja huonon vierintävastuksen renkaiden kanssa Octavia Combi III/5E 1.6 TDI muuttui raskaskulkuiseksi. Aloin hakemaan kevyitä ja kapeita vanteita sekä sitä kautta selvittämään mitä vanteet painavat esimerkiksi 1001renkaat.com:n valikoimassa. Tähän löytyi erilaisia tapoja ja arvatenkin aikaa kuluu surffaillessa. Kiinnostavia malleja alkoi kertymään ja aluksi tallensin muutaman.

Sitten homma lähti lapasesta, kuvia alkoi kertymään paljon ja ne piti laittaa kansioihin painojen mukaan. Vedin rajan lopulta 12 kiloon. Merkkasin jokaiseen kuvaan vanteen leveyden ja painon kiloina, useimmiten myös ET:n, koska hain Octaviaan sopivia vanteita.

Projekti on ollut kiinnostava, mutta halusin että tehty työ ei mene hukkaan. Tätä ei suinkaan pidä lukea kuin raamattua, voihan näissä virheitä olla esim. painoissa tai siinä että onko VAG-yhteensopiva jako. Hyvät herrat ja rouvat, tässäpä se olisi:

7,5 - 8,5" leveät 18" 5x112 vanteet ET35 - ET52 https://www.dropbox.com/sh/o1r1w629qiywh2s/AABUh2PCkqO2oDmOPMzbJsmUa?dl=0
Haluatko osallistua talkoisiin? Lähetä minulle kuva vanteista tai linkki niihin tekstillä/tiedostonimellä "Vannemerkki malli 0.0x18" ETxx xx,xx kg". Lisään sen sopivana hetkenä kansioon.
Octavia Combi 1.6 TDI -14, Astra 1.8 -07, S40 2.0D -06  , S40 -96, Corolla 1.6 -88

Qazu

_______________________________

Googlesta kevyen vanteen hakeminen
_______________________________

esimerkkejä:
hakusana: 7x18+paino+"8," kg
hakusana: 7x18+gewicht "8," kg
hakusana: rim 7x18+weight "10," kg
hakusana: rim 7x18+weight "24," lb*

_____________________

LINKKEJ,,
_____________________

Paljon vanteita joissa paino kerrottu:
https://www.onlineraeder.de/felgen/alufelgen/fahrzeugwahl.asp
https://www.rengaskontti.fi/vanteet

Ultimate wheel weight guide: https://www.audizine.com/forum/showthread.php/261412-Ultimate-wheel-weight-guide
Audi klubin vannepainoja: https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/kori-valot-renkaat/2251-vanne-rengas-painoja
Muropaketin +19" threadi: https://murobbs.muropaketti.com/threads/kevyet-alle-10kg-painavat-vanteet-19-ja-isommat.1182433/
Andy's auto: https://www.andysautosport.com/learning_center/buyers_guides/wheel_weights/
Pro touring: https://www.pro-touring.com/threads/3818-Wheel-Weights-(big-list)
Japan Racing vanteiden painoja: https://www.jrkola.cz/page/vaha-disku/7
Octavia Combi 1.6 TDI -14, Astra 1.8 -07, S40 2.0D -06  , S40 -96, Corolla 1.6 -88

Qazu

google hakusanoja:
7,5x18 gewicht onlineraeder.de "8,*" kg <--- Tuon kokonaisluvun jälkeen tuolla tähdellä*:llä on vaikutusta myös hakemisessa.
https://www.google.com/search?q=onlineraeder.de+felgen+alufelgen+%22Gewicht:+8,%22+18

Octavia Combi 1.6 TDI -14, Astra 1.8 -07, S40 2.0D -06  , S40 -96, Corolla 1.6 -88

Kräki

Anteeksi vain,mutta loppuuko tosiaan diisseliskodasta veto,jos siinä on kilon painavemmat vanteet?
Ymmärrän moisen kohelluksen formuloissa tai jossain muissa ratajutuissa,missä sadasosa ratkaisee,mutta en nyt oikein perheautossa.
:)

Qazu

Lainaus käyttäjältä: Kräki - 04.07.19 - klo:23:58
Anteeksi vain,mutta loppuuko tosiaan diisseliskodasta veto,jos siinä on kilon painavemmat vanteet?
Ymmärrän moisen kohelluksen formuloissa tai jossain muissa ratajutuissa,missä sadasosa ratkaisee,mutta en nyt oikein perheautossa.
:)

Ei se veto loppunut, mutta matalilla kierroksilla käyttäytyminen muuttui niin paljon että vaihdoin peltivanteet takaisin. Alko sillä tavalla jurnuttaa vääntöalueen alapäässä. Päivittäisissä ajoissa työmatkalla, kun ei satasen aluetta paljoa ole ja kierrokset pysyy matalina. Kulutus nousi 0,8-1,0 L/100km, joka on varmaan ihan normaalia, mutta suhteellisesti tosi paljon kun nousua on 20-25% 4.2L/100km päälle.

Tässä ei nyt olla formulaa ajamassa, mutta haluan nähdä minkä verran kapeampi ja kevyempi vanne vaikuttaa. Haluan nähdä pystyykö kulutuksen nousua mimimoimaan ilman että vanteen ulkonäöstä tarvii tinkiä.

Jos vertailtava vanne painaa 14 kiloa ja vaihtoehtona on vaikkapa 9 kiloinen vanne järkevään hintaan, niin ei tässä yksittäisillä kiloilla leikitä.

Jos lopputulos ei tyydytä arkiajossa kulutuksen ja ajomukavuuden suhteen, niin sittenhän kokeilu on epäonnistunut.

Homman juju on tässä se, että siinä on paljon vanteiden kuvia jotka sopii vaikkapa tähän Octaviaan. Hintaluokka toki nousee mitä kevyempiin vanteisiin mennään. Se vanne mikä miellyttää silmää ja sopii myös kukkarolle olisi suhteellisen kevyt minimoimaan jousittamattoman massan nousun. Kiihdytyksissä raskaampien pyörien kanssa tarvitaan enemmän energiaa kuin kevyempien pyörien kanssa ja kulutus tietty nousee vaikka massa auttaisikin rullaamaan pidemmälle.
Octavia Combi 1.6 TDI -14, Astra 1.8 -07, S40 2.0D -06  , S40 -96, Corolla 1.6 -88

Jude

https://www.autoracing.fi/enkei-rpf1-18x8-7895

Tuossa kevyt/hintalaatusuhteeltaan oleva vanne joka sopii jotenkin kaiken näköisiin autoihin.

Eli linkistä löytyy tietoja enemmän, mutta ilmoitettu paino 8,16 kg.


Aikanaan tutkin renkaiden painoa ja totesin jonkun Dunlop Sport maxx:n (en muista tarkkaa mallia) olevan suhteellisen kevyt kesärengas.
Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Ford GT Connect 1.6 Ecoboost -15
-Audi A5 coupe 3.0 TDI -07
-Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost -13
-Ford Transit 3.2 TDCI -11
-VW Golf V variant 2.0 TDI -09
-Ford Mondeo wagon 2.0 TDCI -07
-Peugeot 406 wagon 2.0 HDI -04
-Volvo S80 2.4 Bensa -06
-VW Golf IV variant 1.9 TDI PD -04

dosetti

Kyllä itsekin valitsisin mieluummin kevyemmät kuin raskaammat vanteet, mutta onko kevyet aina yhtä kestävät kuin raskaammat versiot? Ts. joutuuko todennäköisesti kestävyydestä tinkimään?

BLUP!

Hyvä kokoelma kuvia tietoineen. Kyllä itselläkin on aina ollut joka autossa mahdollimman kevyet vanteet hinta/laatusuhde huomioiden. Oz superleggeraa, alleggeritaa ja takovanteita. Nyt Upissa Lupo3L magnesium vanteet 9.6 kiloa kumeineen ja ohkasilla Ecopia alhaisen vierintävastuksen kumeilla. Harrastepelissä sitten esim. takana vanne 23.7kg+kumi 13.6kg vaikka on takovanteet ja semisliksit, mutta se leveys tuo painoa (ja pitoa).  Kyllä noi Ozit ainakin oli hyvin kestäviä vaikka yhden 15 tuuman vanteen tuhosin ajamalla päin kanttikiveä, mutta siinä ois kyllä hajonnut mikä tahansa vanne.
VW Eco Up!

Kjimi

Tuon Novus 0.1 18" vanteen +10kg paino on hieman yläkanttiin.
Oman kokemuksen mukaan alla olevan linkin takana ilmoitettu on lähempänä totuutta:
https://www.kiiltovaunu.com/novus-matt-black-8x18-5x112-et42-p-9280.html

Kevyitä renkaita ovat mm. Dunlop SportMaxx 2 sekä Goodyear Eagle Asymmetric 3.
Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

Rauta7

Saman merkkisille/mallisille vanteille massavaihtelua tulee yllättävästi eri ET- mitoilla. Vanteen napaosan paksuntuessa lisääntyy myös massa. Tämän takia kerrotaan "samalle" vanteelle eri painoarvoja.

Kannattaisi pyörän massaa minimoitaessa hakea myös se kevyt rengas siihen vanteelle.

Itselläni on Golfissa vanteena saksalainen Brock B38  -8x18/ET51-( suorasovitteinen pulttien ja keskireiän osalta ! ) ja renkaana Goodyear Efficient Grip 225/40R18. Tällä yhdistelmällä massaa 19,0 kg. Erittäin miellyttävät renkaat (ja vanteet) jokapäiväisessä ajossa.

Usean tuhannen ajokilometrin keskikulutus reippaalla, normaalilla ajolla on 5,4 l/100 km.
Golfkärry Mk 7.5

-karppa-

#10
Toinen topic mistä löytyy tietoa:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=32308.msg567168#msg567168

Lainaus käyttäjältä: Kräki - 04.07.19 - klo:23:58
Anteeksi vain,mutta loppuuko tosiaan diisseliskodasta veto,jos siinä on kilon painavemmat vanteet?
Ymmärrän moisen kohelluksen formuloissa tai jossain muissa ratajutuissa,missä sadasosa ratkaisee,mutta en nyt oikein perheautossa.
:)


Ilmeisesti olet aika kuutamolla asiasta nimeltä jousittamaton massa! Kevyet vanteet kummasti lisäävät ajomukavuutta ja vähentää polttoaineen kulutusta.

Itsellä löytyy useampi setti Oz ultralggeroita, superleggerat ja enkein rpf1:t. Skeidan alkuperäisiin vanteisiin verrattuna saat pudotettua 3-4kg per kulma ja kummasti muuttuu ajomukavuus sekä auton käytös. Mutta onhan ne paskatinavanteet halvemmat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ilkka83

Hyvä ku joku jaksaa nähdä vaivaa ja tehdä listauksia :)

Itellä tippui 4kg per nurkka kun siirtyi oz alleggerita vanteisiin. Kyllä sen ajossa huomaa. Jotenkin kevyemmin kääntyy ja ohjaus tunnokkaampi (placeboa varmaan, että kiihtyvyys ois napsun verran parantunut....ei varmaan, mut tuntuu kepeemmin kulkevan)

Lieveilmiönä tullut pieniä resonointeja sisustan muoviosien yms suhteen....alustasarja tekee siinä lisän kanssa. Mut eipä kyl kaduta yhtään satsaus kunnon vanne/rengaspakettiin 8)

18x8 oz ja misun ps4 18kg. Renkaat painaa enemmän ku vanteet
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.07.19 - klo:14:01
Toinen topic mistä löytyy tietoa:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=32308.msg567168#msg567168
Ilmeisesti olet aika kuutamolla asiasta nimeltä jousittamaton massa! Kevyet vanteet kummasti lisäävät ajomukavuutta ja vähentää polttoaineen kulutusta.
Ei yksistään jousittamattoman massan vähentäminen "riitä" vaan pyörän (= vanne + rengas ) hitausmomentin pienentäminen on ratkaisevana tekijänä kiihtyvyyden ja jarrutustehokkuuden ("negatiivinen kiihtyvyys") parantumiselle. Hitausmomentin "säätämisessä" oleellinen asia on renkaan ja vanteen "varsinaisen vanneosan" keveys. Vanteen hitausmomenttiparannus saadaan aikaiseksi mm. flowforming- valmistustekniikalla, joka takaa vanteen kevenemisen (ja samalla lujittumisen) vanteen ulkokehältä ( = varsinaiselta vannealueelta).
Golfkärry Mk 7.5

-karppa-

Lainaan omaa tekstia toiselta foorumilta:

"Onhan noissa eroja. Lainaan paria vanhaa viestiä ja kysymykseen onko merkillä väliä, niin KYLL,, ON:

Nyt sain sitten ostettua itselle Oz alleggerita 17" Koossa joilla oli continental premiumcontact 6 225/45R17 kesärenkaat. Piti vielä punnita, niin 16.4kg setti. Oli kyllä mukavan kevyet vanteet. Pitää vielä uudelleen punnita minkälainen ero on Alleggerita:lla ja Ultraleggeroilla samassa 17" koossa, kun rengas on 225/45R17 vs 225/50R17. Nuo Alleggeritat tuli talvivanteiksi. Hieman harmittaa, kun tuli ostettua jo uudet efficient grip:t, koska olisi voinut mielenkiinnosta kokeilla noita continen kesärenkaita.

Näin vertailuna:
Skoda octaviassa alkuperäinen 17" proteus vanne + 225/50/R17 Nokian hakka blue painoi 22-23kg. Vertailuna Oz Ultraleggera 17" ja Goodyear:n efficient grip peformance renkailla alle 17kg. Skodan alkuperäinen 16" atria alumiinivanne painoi muistaakseni jotain 19-20kg paikkeilla 205/55R16 Michelinin energy saver + kesärenkailla ja Rota:n Fighter 205/55R16 efficient grip performanceilla 13kg. Tuo painon pudottaminen jousittamattomasta massasta muuttaa kyllä ajo-ominaisuuksia parempaan suuntaan. On tarkempi ajaa eikä kuopissa pompota samallalailla, kuin painavalla vanne/rengassetillä.

Jo pelkästään kesärenkaissa oli 900 gramman ero 225/50R17 Continental/Nokian/Michelin/Nokian välillä. Kevyin oli tuo Goodyearn efficient grip performance kesärengas.

Tämän päivän harrastuksia, kun alkaa olla tuo rengasvaihtosesonki edessä.

Skodan alkuperäinen 16" spectrum vanne Continental:n contiicecontact 2 205/60R16" nastoilla painaa 20kg/kpl.

OZ:n alleggerita hlt 17" alumiinivanne Nokian hakkapeliitta 9 225/45R17 rengastuksella 17.4kg/kpl

Oz Ultraleggera 16" Alumiinivanne Nankang ultra sport NS-2 kesärenkailla 205/50R16 14.4kg/kpl

Rondon kiinalaiset 15" alumiinivanteet 195/65R15" Nokian hakkapeliitta 8 nastarenkailla 16.2kg/kpl.

Advantin 15" alumiinivanteet (Rondo kopioinut suoraan mallin). 195/65R15" Nokian R2 kitkoilla 15.4kg/kpl

Enkein RPF1 17" Koossa 6.6kg/Kpl

Oz Ultraleggera 18" Kaljuilla 225/40R18 Bridgestonen potenzoilla 17.6kg

Enkein RPF1 17" vanteet 215/55R17 Continental conti ice contact 2 nastoilla 17.6kg

Oz Ultralleggera 18" uusilla 225/45R18 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 18.1kg

OZ Superleggera 17" Hankookn Ventus V12 225/45R17 renkailla 15.8kg"
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Kräki

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.07.19 - klo:14:01
Toinen topic mistä löytyy tietoa:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=32308.msg567168#msg567168

Ilmeisesti olet aika kuutamolla asiasta nimeltä jousittamaton massa! Kevyet vanteet kummasti lisäävät ajomukavuutta ja vähentää polttoaineen kulutusta.

Itsellä löytyy useampi setti Oz ultralggeroita, superleggerat ja enkein rpf1:t. Skeidan alkuperäisiin vanteisiin verrattuna saat pudotettua 3-4kg per kulma ja kummasti muuttuu ajomukavuus sekä auton käytös. Mutta onhan ne paskatinavanteet halvemmat.

Joo,sori. Itsellä kun ei ole tuo polttoaineenkulutus mikään pääasia,vaan ajan ihan reippaasti paikasta a,paikkaan b. Ja tehoa laitetaan lisää,jos alkaa hyytymään.
En kyllä ala millään vanteilla kikkailemaan.
Ja se mikä tulee noilla vanne/rengasmuutoksilla bensakustannuksissa takasin,niin sanoisinko,että nakit on loppu ennen sitä. 8)
Mutta juu,jokainenhan tekee kaiken tyylillään tietty.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Kräki - 05.07.19 - klo:16:04
Joo,sori. Itsellä kun ei ole tuo polttoaineenkulutus mikään pääasia,vaan ajan ihan reippaasti paikasta a,paikkaan b. Ja tehoa laitetaan lisää,jos alkaa hyytymään.
En kyllä ala millään vanteilla kikkailemaan.
Ja se mikä tulee noilla vanne/rengasmuutoksilla bensakustannuksissa takasin,niin sanoisinko,että nakit on loppu ennen sitä. 8)
Mutta juu,jokainenhan tekee kaiken tyylillään tietty.

Miksiköhän oikeissa urheiluautoissa on jo vakiona esimerkiksi OZ:n vanteet, tai ralliautoissa/formuloissa kevyet vanteet?

Ja hienosti dissasisit tekstistäni sen ensimmäisen ja tärkeimman pointin
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ilkka83

Lainaus käyttäjältä: Kräki - 05.07.19 - klo:16:04
Joo,sori. Itsellä kun ei ole tuo polttoaineenkulutus mikään pääasia,vaan ajan ihan reippaasti paikasta a,paikkaan b. Ja tehoa laitetaan lisää,jos alkaa hyytymään.
En kyllä ala millään vanteilla kikkailemaan.
Ja se mikä tulee noilla vanne/rengasmuutoksilla bensakustannuksissa takasin,niin sanoisinko,että nakit on loppu ennen sitä. 8)
Mutta juu,jokainenhan tekee kaiken tyylillään tietty.

Nii ei muakaan kiinnosta kulutus....eikä sekään, että sä laitat tehoo lisää kun hyytyy....laita vaan, ei se täällä ketään kiinnosta  8)
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

teräksenharmaa

Jos nyt joku palstalainen ei ole tarkentanut Newtonin luomia periaatteita, niin kiihtyvyyteen ja kulutukseen pyörien massoilla ei nyt kovin merkittävää vaikutusta voi olla tai sitten puhutaan jo todella erikoisista vanteista. Vaikutus tässä suhteessa teoriassa maksimissaan kaksinkertainen ja käytännössä jotain 1,6 kertainen verrattuna auton pyörimättömiin massoihin. Eli jos vaikka kymmenen kiloa keventää yhteensä pyöristä, niin vaikutus kiihtyvyyteen ja kulutukseen on sama kuin 16 kilon ostoksilla takakontissa. Tarkka pitää olla takapuolen, jotta tuollaisen eron edes tuntee. Kulutukseen ja kiihtyvyyteen paljon isompi vaikutus on vanteiden aerodynamiikalla ja varsinkin renkaan vierintävastuksella. Jousituksen toimintaan ja ohjaustuntoon jousittamattoman massan vaikutus on sitten toinen tarina.

Kräki

”Miksiköhän oikeissa urheiluautoissa on jo vakiona esimerkiksi OZ:n vanteet, tai ralliautoissa/formuloissa kevyet vanteet?”

Niin,miksiköhän skodassa ei ole? ;)

Urheiluautoissa ne on sen takia,että saadaan hilattua hintaa ylös,keksimällä jokaiseen jollain yksityiskohdalla omanlaisensa vanteet.
Ja kun vähän siipasee possun vanteita kanttareihin,niin taas on 8te/vanne köyhempi.
Ja juurikun aiemmin sanoinkin,että formulassa ja rallissa lasketaan hiukan tarkemmin kaikki.
Kauppakassit on eri juttu.
Kulutukseen voi tulla muutos,kun käyt ostamassa bmw i3:sen vanteet/renkaat ja ajaa lappiin edestaksa jokapäivä.
No mutta,olkoon nyt miten on.

b1mpo

On jo pelkästään mukavuustekijä, jos autossa on kevyehköt vanteet.   Pito paranee ja tien aiheuttamat iskut eivät tärytä autoa niin voimakkaasti. Lisäksi se saattaa säästää myös alustakomponentteja. Se on ihan eri juttu, saako kalliista kevyestä vanteesta koskaan rahoja takaisin noihin liittyen, todennäköisesti ei.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Qazu

#20
Lisätty vanteita ja tehty ehdotettuja korjauksia.

Osa lisätyistä uusista vanteista piti muuntaa kokonaisluku-lbs:stä kiloiksi. Tällä hetkellä +310 kuvaa.

https://www.dropbox.com/sh/o1r1w629qiywh2s/AABUh2PCkqO2oDmOPMzbJsmUa?dl=0
Octavia Combi 1.6 TDI -14, Astra 1.8 -07, S40 2.0D -06  , S40 -96, Corolla 1.6 -88

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Kräki - 05.07.19 - klo:20:07
”Miksiköhän oikeissa urheiluautoissa on jo vakiona esimerkiksi OZ:n vanteet, tai ralliautoissa/formuloissa kevyet vanteet?”

Niin,miksiköhän skodassa ei ole? ;)

Urheiluautoissa ne on sen takia,että saadaan hilattua hintaa ylös,keksimällä jokaiseen jollain yksityiskohdalla omanlaisensa vanteet.
Ja kun vähän siipasee possun vanteita kanttareihin,niin taas on 8te/vanne köyhempi.
Ja juurikun aiemmin sanoinkin,että formulassa ja rallissa lasketaan hiukan tarkemmin kaikki.
Kauppakassit on eri juttu.
Kulutukseen voi tulla muutos,kun käyt ostamassa bmw i3:sen vanteet/renkaat ja ajaa lappiin edestaksa jokapäivä.
No mutta,olkoon nyt miten on.

Tietämättömän elämä on tuskaa, kun ei tiedä paremmasta. VAG:n myydään kovalla rahalla niin sanottuja alkuperäisiä vanteita, jotka painavat järkyttävästi ja pääsääntöisesti ovat myös järkyttävän näköisiä. Samalla rahalla saa huomattavasti kevyempiä ja jopa näyttävämpiä vanteita.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Kräki

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.07.19 - klo:08:57
Tietämättömän elämä on tuskaa, kun ei tiedä paremmasta. VAG:n myydään kovalla rahalla niin sanottuja alkuperäisiä vanteita, jotka painavat järkyttävästi ja pääsääntöisesti ovat myös järkyttävän näköisiä. Samalla rahalla saa huomattavasti kevyempiä ja jopa näyttävämpiä vanteita.

Ostatko auton kaupasta ilman renkaita?
Taitaa sulla itsellä olla tuo tietotaso sillä pohjalla,että en nyt viitsisi sillä lähteä keulimaan yhtään. ;D

Rauta7

Mitä vähemmän tietoa, sitä suuremmat mielikuvituksen tuotteet? Newton ja muut "suuruudet" taustavoimiksi, jotta mitäänsanomattomille mielipiteille tulisi tukea.

Valitettavasti on niin päin, että tieto lisää tuskaa - ei niinkään tietämättömyys.

Aiheena oli ja on kevyiden vanteiden metsästys, joten tässä kannattanee pysyä - ja hyväksyä se tosiasia, että kevyet vanteet ja niillä kevyet renkaat ovat ehdottomasti paremmat kuin painavat pyörät. Niin jousittamattoman massan kuten myös hitausmomentinkin pienentäminen oikeilla pyörävalinnoilla on teknistä viisautta.
Golfkärry Mk 7.5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 06.07.19 - klo:15:20
Mitä vähemmän tietoa, sitä suuremmat mielikuvituksen tuotteet? Newton ja muut "suuruudet" taustavoimiksi, jotta mitäänsanomattomille mielipiteille tulisi tukea.

Valitettavasti on niin päin, että tieto lisää tuskaa - ei niinkään tietämättömyys.

Aiheena oli ja on kevyiden vanteiden metsästys, joten tässä kannattanee pysyä - ja hyväksyä se tosiasia, että kevyet vanteet ja niillä kevyet renkaat ovat ehdottomasti paremmat kuin painavat pyörät. Niin jousittamattoman massan kuten myös hitausmomentinkin pienentäminen oikeilla pyörävalinnoilla on teknistä viisautta.

Voihan värähtelyhäviö! Samassa viestissä hylkäät Newtonin ja puhut teknisestä viisaudesta. Vanteiden vaikutus kulutukseen ja kiihtyvyyteen on kaikkea muuta kuin mielipidekysymys. Voit toki puolestani unohtaa fysiikan lainalaisuudet ja mutuilla mitä tahansa, mutta faktat ovat tässä asiassa varsin yksinkertaiset. Pyörimisliike on niin yksikertainen asia, että olen aina ihmetellyt, miten siitä mutuillaan kaikenlaista hassua.

Jultsu

https://www.youtube.com/watch?v=cB8GNQuyMPc

Vanteista puhuminen ja väitteleminen on tosiaan vähän toissijaista, kun ne erot kappaleiden hitausmomenteissa tulee moninkertaisina näkyviin siellä renkaiden puolella.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.07.19 - klo:16:23
Voihan värähtelyhäviö! Samassa viestissä hylkäät Newtonin ja puhut teknisestä viisaudesta. Vanteiden vaikutus kulutukseen ja kiihtyvyyteen on kaikkea muuta kuin mielipidekysymys. Voit toki puolestani unohtaa fysiikan lainalaisuudet ja mutuilla mitä tahansa, mutta faktat ovat tässä asiassa varsin yksinkertaiset. Pyörimisliike on niin yksikertainen asia, että olen aina ihmetellyt, miten siitä mutuillaan kaikenlaista hassua.
Näköjään on mielipidekysymys, koska hitausmomentin vaikutusta et hyväksy kiihtyvyyteen vaikuttavana tekijänä, ja tuet vielä vähättelyä tuomalla Newtonin mukaan, miksi?
Olet omilla satuiluillasi pyörimisliikkeen yksinkertaisuudesta kumonnut vauhtipyörän tarpeellisuuden ( = käänteinen tulkinta vanteen ja renkaan keventämisestä! ). Hitausmomentin vaikutus ei ole mitään mutuilua, vaan tosi asia - ja senhän fysiikkakin todistaa.

Kannattanee lukea kaikki kirjoitetut rivit, ei vain valikoituja ja välejä.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.07.19 - klo:16:36
https://www.youtube.com/watch?v=cB8GNQuyMPc

Vanteista puhuminen ja väitteleminen on tosiaan vähän toissijaista, kun ne erot kappaleiden hitausmomenteissa tulee moninkertaisina näkyviin siellä renkaiden puolella.
Niinpä,  olisit lukenut hitausmomentista kirjoitteluni: vanteen vannealueen valmistus flowforming- menetelmällä keventää ja lujittaa vanteen vannealuetta ( vaikuttaa hitausmomenttiin! ) ja kevyet renkaat ( ne, jotka asennetaan siihen vanteelle! ) vaikuttavat hitausmomenttiin pienentävästi.
Golfkärry Mk 7.5

Kräki

noh,nythän sitten kannattaa laittaa pari spoileria ja splitterit puskuriin,niin pääsee kovempaa ja kivemmin kääntymään prisman p-halliin.

Nythän edelleen puhutaan siitä perus perheautosta,jossa ne nyyttonin sadasosat paperilla ei tosiaan merkkaa mitään.

Mutta jos nyt haluaa ne kevyet vanteet ja se parantaa ajomukavuutta,niin se on hyvä sitten näin.
Joten jatketaan eri vaihtoehtojen hakemista.

teräksenharmaa

#29
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 06.07.19 - klo:17:35
Näköjään on mielipidekysymys, koska hitausmomentin vaikutusta et hyväksy kiihtyvyyteen vaikuttavana tekijänä, ja tuet vielä vähättelyä tuomalla Newtonin mukaan, miksi?
Olet omilla satuiluillasi pyörimisliikkeen yksinkertaisuudesta kumonnut vauhtipyörän tarpeellisuuden ( = käänteinen tulkinta vanteen ja renkaan keventämisestä! ). Hitausmomentin vaikutus ei ole mitään mutuilua, vaan tosi asia - ja senhän fysiikkakin todistaa.

Kannattanee lukea kaikki kirjoitetut rivit, ei vain valikoituja ja välejä.  ::)
No nyt kyllä satuilet jotain omiasi. Kun kirjoitan, että pyörän massan vaikutus on noin 1,6 kertainen pyörimättömään massaan, niin mistä luulet tuo lukeman tulevan? Miksi se kerroin on yhtä suurempi. Aivan! Yhtä suurempi se on, koska siinä on hitausmomentti mukana.

Minä en vähättele enkä suurentele hitausmomentin vaikutus, vaan esitän se juuri sellaisena kuin se on. Jos sinulla on kilpailuva teoria, niin esitä se sen sijaan, että kitårjoittelet jotain ympäripyöreitä ja vailla mitään perustetta väität fysiikan perusteiden olevan väärin. Jos kaikki pyörän massa olisi sijoittuneena ulkokehälle, niin silloin pyörän massan vaikutus kiihtyvyyteen olisi kaksinkertainen pyörimättömään massaan verrattuna. Käytännössä tuo on mahdotonta ja kerroin on aina alle kaksi.

Tässä on vain nyt taas se ongelma, ettet ymmärrä kuin muutamia irrallisia osia .aiheesta, jossa esität asiantuntijaa. Ennen kuin jatkat satuilua siitä, kuinka ”hitausmomentin pienentäminen on ratkaiseva tekijä kiihtyvyyden ja jarrutustehokkuuden parantamiselle”, niin tee yksinkertainen koe. Nosta jostakin autosta vetävä akseli ilmaan ja kokeile, kuinka paljon renkaiden kiihdyttäminen hidastaa moottorin kierrosten nousua ja kuinka pitkään kestää pysäyttää jarruilla nuo pyörivät pyörät. Voit käyttää myös polkupyörää, mopoa tai mitä vain tähän kokeeseen. Tuo ”ratkaisevan vaikutuksesi” nääkee myös siitä, että Volvon uudet mallit ovat vertailuissa esittäneet melkein joka kerta vertailun parasta hidastuvuutta, vaikka samoissa Volvoissa on usein hyvin raskaat 20 tuumaiset orggisvanteet ja renkaat. Ei sillä pyörän massa ole mitään käytännön vaikutusta hidastuvuuteen.

Edit: Sen sijaan, että kopioit mainoksia, niin kannattaa ymmärtää, mistä niissä mainoksissa puhutaan. Flowforming-valmistustekniikka on suomeksi painosorvaus.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy