Hiljainen VAG kulkija?

Aloittaja Mikavaan, 13.02.19 - klo:17:58

« edellinen - seuraava »

Mikavaan

Moi
Olisiko porukalla kokemuksia autojen sisämelusta, eli vertailua/kokemuksia mikä näistä on hiljaisin sisämelun osalta?

Octavia
Superb
Ateca
Passat

Ja tosiaan vm.2017 eteenpäin...

vwmies

Passatti on rengas-tiemelun suhteen hiljaisempi ihan testienkin mukaankin kuin Superi.
Ocu ei nykyään kuulemma (mm. TM) ole häiritsevän meluisa, tai toisin sanoen melu on "tasaista ja vähäistä".
Ateca vs. Ocu on vaikea sanoa tarkemmin, riippuu niin rengastuksestakin (ts. merkistä). Käsittääkseni myös Ateca on kohtuuhiljainen.
Makuasia... Passatti lienee hiljaisin näistä, siinä lähinnä kuuluu takaa rengasmelua suuremmilla nopeuksilla.
Yritetään pärjätä.

Suberb 2012

Renkaat vaikuttaa melkoisesti. Vaihdoin kesällä hirveää meteliä pitäneet Pirellin (ensiasennus?) kesägummit Misukan Eurokitkoihin, meno kuin ois huopatossuissa mennyt.
Em. kokemus siis Ocusta.

vm -12 Suberbi oli todella hiljainen kun vaihtoi 40-sarjaset orkkisgummit 55-sarjasiin.

Samppari

Lainaus käyttäjältä: Mikavaan - 13.02.19 - klo:17:58
Moi
Olisiko porukalla kokemuksia autojen sisämelusta, eli vertailua/kokemuksia mikä näistä on hiljaisin sisämelun osalta?

Octavia
Superb
Ateca
Passat

Ja tosiaan vm.2017 eteenpäin...

VAG-konsernin kansanmalleista näissä kokoluokissa hiljaisin lienee A4 B9 etenkin, jos ottaa laminoidut etulasit tilauskirjaan mukaan. Itselläni tämä malli alla ja olen erittäin tyytyväinen melutasoon, myös sisäiset nitinät loistavat poissaolollaan toisin kuten ex Volkkarissa ja Skodassa, joissa nitinöitä tuli eri puolelta yli auton käyttöiän enenevissä määrin muutaman vuoden käytön aikana. Audissa nämä loistavat poissaolollaan.

teräksenharmaa

Ã,,än Passatille. Ainakin näin laminoiduilla laseilla ja hiljaisella rengastuksella oikein mukava matkakumppani. Hybridissä ei edes polttomoottori juurikaan metelöi.

VW_Johan

Passat on kyllä suht hiljainen. Otin omani niillä laminoiduilla äänieristelaseilla ja teetin itse melko kattavan lisävaimennuksen auton takaosaan sekä etuoviin.

jt

vm. 2011-> malleista olen testannut Passattia ja Octaviaa ja ero on noissa vuosimalleissa todella suuri, erityisesti dieselin tapauksessa moottoriääni tulee Octaviassa paremmin läpi. Passatin kaasumalli on moottorin osalta todella hiljainen ajossa dieseliin verrattuna kun moottorin ääni peittyy lähes kokonaan rengasäänien alle. Ajettu ihan normirenkailla 16", ei millään ylikokoisilla ja ylileveillä. Meluahan saa lisää isommilla ja leveämmillä renkailla tai sopivasti äänekkäämmillä renkailla, saati sitten nasta vs kitka nyt talvella. Miten on sitten näissä ihan tuoreemmissa 2017-> en osaa sanoa Passatin osalta onko kehitys mennyt mihin suuntaan. Kohtuu tuoreen kaasu-Octavian kyydissä kitkat alla melu oli kyllä kohtuu vähäistä maantiellä, samoin Golffissa on kehitystä tapahtunut selkeästi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

1500 euroa ja jokaisesta noista saa kohtuu huljaisen vaimentamalla. Harmi ettteivät tehtaalta ole siinä onnistuneet. Muuten hyvät perustelut onkin esitetty jo alla.

Jos hiljaisen haluaa ostaa S-sarjalaisen mersun  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Kamraatti

Golf VII Variant ei mielestäni ole ollenkaan meluisimmasta päästä omassa koko- ja hintaluokassaan. Vertaan nyt esim. Focus farmariin/Aurikseen/Astraan. Erikoista on se että tieäänet, tuulen suhinat  ja moottoritilakin on eristetty ihan hyvin mutta auton ulkopuolelta tulevat äänet kuten muu liikenne tuntuu välillä kuuluvan kumman selvästi.

55kW

5-ovinen Golf VII oli huomattavasti hiljaisempi kuin Variant. Molemmat on tullut ajettua samoilla teillä ja 15 tuuman Michelin renkailla. Varustetaso molemmissa
Trendline tai joku muu perustaso. Seat Leon ST:n äänimaailma muistutti Golf Varianttia. Ilmeisesti ovissa ei ole kovin paljoa eristeitä. Opel Astra oli selkeästi meluisa.

Uutta Poloa on kehuttu hiljaiseksi, mutta ei se sitä oikein ole. Samassa luokassa Fabia ja Rapid ovat vielä meluisampia.

Edellisen korimallin Superb oli muuten ok, mutta jaksollinen rengaskumina häiritsi.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Kamraatti - 14.02.19 - klo:09:40
Golf VII Variant ei mielestäni ole ollenkaan meluisimmasta päästä omassa koko- ja hintaluokassaan. Vertaan nyt esim. Focus farmariin/Aurikseen/Astraan. Erikoista on se että tieäänet, tuulen suhinat  ja moottoritilakin on eristetty ihan hyvin mutta auton ulkopuolelta tulevat äänet kuten muu liikenne tuntuu välillä kuuluvan kumman selvästi.

Ovien läpi tuleva liikenteen melu tuntúu olevan usean konsernin auton "ominaisuus". On vaivannut Passatteja ja jopa NOx päivityksen aikana sijaisautona toiminutta 2017 A4.sta. Oven ulkopinnassa on aukkoja tai rakoja, joista osa melusta pääsee oven sisään ja edelleen matkustamoon. Hiljaisin tämän suhteen oli ak. 2005 3BG Variant, jossa esim. vieressä käyneen dieselbussin melu ei juurikaan kuulunut sisään. Kaduttaa vieläkin, että vaihdoin sen 3C melupesään.  :(

Mitä taas kaasuautoihin tulee, on esim. sellainen bussi liki aavemaisen äänetön disúkan jyrinöihin verrattuna.  :o
Yritetään pärjätä.

jt

Samaa mieltä aikaisempien kommenttien kanssa Golf VII:stä. Yllättävän hiljainen menijä. Olen sellaista testannut kaasuversiona ja Nokian lähes uusilla normikoon kesärenkailla, tuollainen yhdistelmä liikkuu kohtuunopeuksilla kesäoloissa hiljaisesti.

Oikeastaan, jos haluaa hiljaista menijää, niin ensin valitaan "perus" hiljainen malli esim. vaikkapa Passat tai esim. Golf VII, myös Audit on usein aika hiljaisia. Hyvä vielä jos on niillä ns. ääneneristyslaseilla. Sitten moottoriksi ei missään nimessä diesel, vaan bensa, kaasu tai sähkö/sähköhybridi (dieselin matalaa bassojyrinää on vaikea vaimentaa ja kalisee muutenkin). Sitten renkaat peruskokoa, ei missään nimessä turhan isoja ja leveitä renkaita. Renkaista samoin kannattaa valita hiljaiset merkkirenkaat. Näillä stepeillä saadaan jo kohtuu hyvä tulos. Sitten jos haluaa mennä siitä vielä eteenpäin, niin sitten lisävaimennusta harkitsemaan/suunnittelemaan.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 14.02.19 - klo:22:55
Sitten moottoriksi ei missään nimessä diesel, vaan bensa, kaasu tai sähkö/sähköhybridi (dieselin matalaa bassojyrinää on vaikea vaimentaa ja kalisee muutenkin).

Saako nauraa  ;D? Omistatko nykyaikaista dieseliä ja paljonko sellaisella olet ajanut?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: jt - 14.02.19 - klo:22:55
Sitten moottoriksi ei missään nimessä diesel, vaan bensa, kaasu tai sähkö/sähköhybridi (dieselin matalaa bassojyrinää on vaikea vaimentaa ja kalisee muutenkin).

Täysin samaa mieltä, itsellä oli BMW F10 520d -14 ja nykyinen on G30 530i -17 ja erohan on äänissä, kuin yöllä ja päivällä. Traktorihan tuo disukka on ääniltään. 
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.19 - klo:07:22
Saako nauraa  ;D? Omistatko nykyaikaista dieseliä ja paljonko sellaisella olet ajanut?

Samaa mieltä. Pumppusuuttimista kun on päästy eroon niin ei voi puhua dieselistä traktorina.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Vwhannes

On tullut ja tulee jatkuvasti ajettua VAG-konsernin autoilla, nykyään semmoiset 65 000 km vuodessa kaikissa mahdollisissa olosuhteissa. Enimmäkseen on alla budjettiluokan autoja eli Golfia VI ja VII -korisina, Octavia, Rapid ja Polo. Golfit ja Ocu olleet/ovat farkkuja. Myös vastaavan kokoluokan kilpailijoita tulee ajettua vuokra-autoina. Konsernin autot ovat kilpailijoihin verrattuna melultaan hyvinkin kilpailukykyisiä. Oikeastaan vain kaksi asiaa on ärsyttänyt. VI Golf oli kevään karkeilla teillä kesärenkaisiin siirryttäessä meluisa, etenkin melun taajuus häirtsi. Edelleen sekä VI ja VII Golfien ovista kuului häiritsevä suhina, jota huollossa yritettiin mm. ovein säätöjä muutamalla poistaa, mutta ei se käytännössä auttanut. Jostain syystä Polosta eikä Rapidista eikä uusimmasta OCU:sta vastaavaa suhinaa kuulu. Ja dieseliä ja bensaa on ajon aikana mahdoton erotaa äänen perusteella. Moottorin osuus äänimaailmasta on mielestäni marginaalinen, rengasäänet on selvästi suurin melun lähde. Melu ja sen kokeminen on kuitenkin hyvin subjektiivinen asia.

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.19 - klo:07:22
Saako nauraa  ;D? Omistatko nykyaikaista dieseliä ja paljonko sellaisella olet ajanut?
Saa nauraa, sanotaanhan että se pidentää ikää :). Mutta jos asiaan palataan, niin kyllä CR-dieselikin on vain äänekkäämpi kuin bensa/kaasu.

Itse myin dieselin pari vuotta sitten, useampaakin VAG:n 2.0TDI CR:ää olen sen jälkeen kuitenkin koeajanut, ei siitä pääse yli eikä ympäri että on se vain melusampi, ero tulee selkeimmin vastaan tyhjäkäynnillä ja hiljaisilla nopeuksilla, nopeassa maantieajossa ajomelu, ennekaikkea renkaista, peittää suurelta osin moottorin äänen, mutta se matala bassotaajuus on siellä edelleenkin, ajomelu vain peittää sen. Onhan tuo CR kone hiljaisempi kuin PD, mutta ei kuitenkaan pääse millään bensa/kaasu koneen hiljaisuuden tasolle. Puhun nyt Passatista, jonka korissa noita on tullut testattua useampaa kappaletta, muuten siis sama, ainoastaan kone ollut eri.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 15.02.19 - klo:10:21
Samaa mieltä. Pumppusuuttimista kun on päästy eroon niin ei voi puhua dieselistä traktorina.
Kaikki on suhteellista. Dieselin melua saa kyllä vaimennettua raskailla vaimennuksilla, mutta kyllähän ottomoottorit ovat silti hiljaisempia. Tuo Volkkarin hybridin polttomoottori on aika selvällä marginaalilla merkin moottoreista hiljaisin sisälle.

jarkko_h

Uusi Tiguan bensakoneella ja pullarenkailla. Ainoa vaggine joka hiljainen myös nastoilla karkeaksi jyrätyllä asfaltilla. Myös kilpailijoihin nähden hiljainen.  Huonoimmassa päässä golf alltrack. Saa ajaa Peltorit päässä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.02.19 - klo:23:13
Saa nauraa, sanotaanhan että se pidentää ikää :). Mutta jos asiaan palataan, niin kyllä CR-dieselikin on vain äänekkäämpi kuin bensa/kaasu.

Itse myin dieselin pari vuotta sitten, useampaakin VAG:n 2.0TDI CR:ää olen sen jälkeen kuitenkin koeajanut, ei siitä pääse yli eikä ympäri että on se vain melusampi, ero tulee selkeimmin vastaan tyhjäkäynnillä ja hiljaisilla nopeuksilla, nopeassa maantieajossa ajomelu, ennekaikkea renkaista, peittää suurelta osin moottorin äänen, mutta se matala bassotaajuus on siellä edelleenkin, ajomelu vain peittää sen. Onhan tuo CR kone hiljaisempi kuin PD, mutta ei kuitenkaan pääse millään bensa/kaasu koneen hiljaisuuden tasolle. Puhun nyt Passatista, jonka korissa noita on tullut testattua useampaa kappaletta, muuten siis sama, ainoastaan kone ollut eri.

+1

Ainakin Passatit 3C ja B7 ovat suhteessa meluisampia hiljaisilla nopeuksilla kuin "ajonopeudessa", sekä PD että CR moottorin matalat äänet kyllä erottaa tyhjäkäynnillä. Karkean asvaltin myöskin aistii kaupunkinopeuksilla raastavan selvästi ilm. runkoäänenä, vaikka sitä äänieristystä onkin paranneltu molempiin aikoinaan. Positiivista on, ettei melu kovin paljon lisäänny nopeuden noustessa, ja esim. motarilla sileällä pinnalla 120km/h menee jopa klassista kuunnellen mukavan vaimeasti. Apurunko tuplapuslineen varmasti auttaisi asiaa, sitä eos onko B8 Passatissa jo sellainen.

Parissa Fordissa (2018 B-Max ja  2011 Mondeo D farkku) olen ollut hiljattain kyydissä, eikä kummassakaan kuulunut pelkääjän paikalla korviin selvästi erottuvaa melua moottorista eikä tiestä.
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy