Autovero pitää poistaa

Aloittaja TAG, 28.07.16 - klo:01:09

« edellinen - seuraava »

Rinkulakeula

#60
Lainaus käyttäjältä: EiSeOoNiinJust - 20.10.16 - klo:20:00
Ei kai kukaan oikeasti luule, että autoliikkeet eivät nosta hintoja veron poistumishetkenä? Täydellinen sauma nostaa katetta ja kansa vielä ajattelee saavansa halvemmalla (toki totta).

Kerrotko minulle, että kuinka tuo hintojen ja katteen nostaminen olisi mahdollista? Oletuksena siis on, että autovero on poistunut.

Auto, olkoon nyt vaikka merkiltään X, maksaa Torniossa 29.500 euroa ja Haaparannassa 28.000 euroa. Ennen veron poistumistahan tuo X maksoi 37.000 euroa sisältäen autoveroa 9.000 euroa. Mutta kiero takatukka halusi olla ahne ja nosti katettaan tuon 1.500 euroa. 

Mutta miksi ostaisin sen kalliimmalla takatukalta? Tietenkin hakisin saman tuotteen halvemmalla joen toiselta puolelta Haaparannasta.

Tätä on kilpailu ja tavaroiden vapaa liikkuminen markkinoilla. Tuo Tornion takatukkakin havaitsisi asia piakkoin ja pudottaisi hintansa Haaparannan kanssa samalle tasolle, kun kauppa ei käy - tai jopa hieman halvemmaksi johtuen Suomen pienemmästä alvista verrattuna Ruotsiin ja saattaisi myydä jopa jonkin autonkin sinne.
     
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

TAG

Lainaus käyttäjältä: EiSeOoNiinJust - 20.10.16 - klo:20:00
Ei kai kukaan oikeasti luule, että autoliikkeet eivät nosta hintoja veron poistumishetkenä? Täydellinen sauma nostaa katetta ja kansa vielä ajattelee saavansa halvemmalla (toki totta).

Unohdat sen faktan, että olemme osa 27 maan valtioliittoa EU.ta. Jos suomalainen autokauppias nostaa hintaa kilpailukyvyttömäksi, niin sitten auto haetaan jostain toisesta maasta. Kun Ruotsi lopetti autoveron kerralla, niin siellä oli pelko siitä, että nyt ruotsalaiset hakevat autonsa Saksasta. Näin ei käynyt isossa mittakaavassa kuten aikaisemminssa postauksissa rekisteröinneistä on laskettavissa. EU kilpailu ei mahdollista enää täällä meren takana pään pitämistä pensaassa, josta tämä koko Suomen talouden pelleily lähtee liikkeelle.

EiSeOoNiinJust

Lainaus käyttäjältä: TAG - 20.10.16 - klo:20:38
Unohdat sen faktan, että olemme osa 27 maan valtioliittoa EU.ta. Jos suomalainen autokauppias nostaa hintaa kilpailukyvyttömäksi, niin sitten auto haetaan jostain toisesta maasta. Kun Ruotsi lopetti autoveron kerralla, niin siellä oli pelko siitä, että nyt ruotsalaiset hakevat autonsa Saksasta. Näin ei käynyt isossa mittakaavassa kuten aikaisemminssa postauksissa rekisteröinneistä on laskettavissa. EU kilpailu ei mahdollista enää täällä meren takana pään pitämistä pensaassa, josta tämä koko Suomen talouden pelleily lähtee liikkeelle.

Tuota en ajatellutkaan. En tosin lähde vastaamaan kaikille saman asian kertoneelle erikseen

Jos hintaeroa on vaikka tuo esitetty 1500e, en usko jokaisen Veikon lähtevän hakemaan laitetta ulkomailta, varsinkaan jos ei ole helppoa pääsyä rajan yli kuten esim Haaparannan tilanne. Myös koituu vaivaa rekisteröinnissä jne. Tuolle kun laskee jonkinlaista tuntihintaa oman ajan suhteen, niin alkaa melko nopeasti vähentyä innostus.

Mielenkiinnosta, moniko täällä käytön verotusta tukeva ajaa työkseen/vapaa-ajalla vaikka yli 20/30000 kilometriä vuodessa, tienaa esim alle 3000e kuukaudessa ennen veroja sekä olisi valmis luopumaan kilometrikorvauksista, matkakuluista ja muista tuista mitä on teorisoitu poistettaviksi. Itsellä tulee nykyään ehkä 10000 kilometriä vuodessa, joten pääsen vähemmällä, mutta tiedän henkilöitä joiden kulut nousisivat  laskennallisesti 650e kuukaudessa pelkästään noiden tukien poistuessa. Saati muut mahdolliset tulevat maksut. Ei paljon kannata enää ajaa 70km Helsinkiin töihin vaan ehkä jopa jäädä oloneuvokseksi. Ei herneitä, kunhan haen ajatuksia


Yksi ylläri tulee myös ihmisille, jotka ovat ostaneet uuden auton ennen veropoistoa (kertarysäys) ja huomaavat aamulla olevansa veloissa enemmän kuin auton arvo on rahoitusyhtiön silmissä.

TAG

Lainaus käyttäjältä: EiSeOoNiinJust - 20.10.16 - klo:21:18
Tuota en ajatellutkaan. En tosin lähde vastaamaan kaikille saman asian kertoneelle erikseen

Jos hintaeroa on vaikka tuo esitetty 1500e, en usko jokaisen Veikon lähtevän hakemaan laitetta ulkomailta, varsinkaan jos ei ole helppoa pääsyä rajan yli kuten esim Haaparannan tilanne. Myös koituu vaivaa rekisteröinnissä jne. Tuolle kun laskee jonkinlaista tuntihintaa oman ajan suhteen, niin alkaa melko nopeasti vähentyä innostus.

Juu, ei varmaan lähde eikä tarvitsekaan lähteä. Mutta jos hinta on tarpeeksi pielessä, niin vertaa miten kävi S- ja K-ketjuille Lidlin tultua markkinoille muualta. Kaikki business etsii jatkuvasti kohteita laajentua ja maa jossa leikitään vain kavereiden kesken omilla hinnoilla on kusessa aika nopeasti. Otetaan tähän vaikka Sotkat, Iskut, Kodinykköset ja Askot vielä mukaan kun Ikea tänne tuli. Jälki on ollut aika rumaa kotimaisille toimijoille

Uusista autoista muuten ALV 24% maksetaan Suomeen riippumatta mistä maasta sen auton hakee. 6kk vanha ja 6000km ajettu ja sitten voit hakea vaikka Saksan 19% alvilla autosi Suomeen.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 20.10.16 - klo:20:33
Kerrotko minulle, että kuinka tuo hintojen ja katteen nostaminen olisi mahdollista? Oletuksena siis on, että autovero on poistunut.

Auto, olkoon nyt vaikka merkiltään X, maksaa Torniossa 29.500 euroa ja Haaparannassa 28.000 euroa. Ennen veron poistumistahan tuo X maksoi 37.000 euroa sisältäen autoveroa 9.000 euroa. Mutta kiero takatukka halusi olla ahne ja nosti katettaan tuon 1.500 euroa. 

Mutta miksi ostaisin sen kalliimmalla takatukalta? Tietenkin hakisin saman tuotteen halvemmalla joen toiselta puolelta Haaparannasta.

Tätä on kilpailu ja tavaroiden vapaa liikkuminen markkinoilla. Tuo Tornion takatukkakin havaitsisi asia piakkoin ja pudottaisi hintansa Haaparannan kanssa samalle tasolle, kun kauppa ei käy - tai jopa hieman halvemmaksi johtuen Suomen pienemmästä alvista verrattuna Ruotsiin ja saattaisi myydä jopa jonkin autonkin sinne.
   

Nyt vain unohdit sen että Haaparannassa/Ruotsissa ei pelata euroilla, vaan kruunuilla ja siinä on huomattava ero.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Jengi ravaa Virossa jo pelkästään halvemman viinan perässä ja hakee Saksasta käytettyjä autoja ilman kielitaitoa. Uuden auton ostaminen on niin helppo homma, että itse ostaisin uuden auton nettikaupasta vailla mitään epäröintiä, mutta farkut joutuu melkein väkisinkin hakemaan kaupasta. Turha pelätä, että suomiliikkeet voisivat periä yhtään nykyistä enempää suomilisää.

skriko

#66
Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 20.10.16 - klo:18:30
Taas oli 90 % turhaa paskan länkytystä.

A) Autoverotus on muuttunut esihistoriallisista ajoista - on typerää edes tehdä tuon kaltaisia vertailuita
Sitähän juuri selitin, että autoverotus on muuttunut esihistoriallisista ajoista, siis vuodesta 1985.
Kun se autovero on laskenut julmetusti tuosta esihistoriallisesta ajasta, niin kuitenkaan autojen myyntimäärät eivät ole noussee, eivätkä työpaikat lisääntyneet.
Ruotsissa myydään autoja enemmän väestömäärän suhteutettuna kuin meillä ja siellä ei ole autoveroa. Me emme ole Ruotsi.
Kuten jo totesin, vaikka autovero esihistoriallisista ajoista on aina vaan laskenut ja laskenut, eikä uusia autoja kuitenkaan myydä enempää, niin ei myydä myös yhtään enempää, vaikka koko vero poistuisi.
Autojen myyntimäärät johtuvat aivan toisista asioista.
Sehän on selvää ja sen tyhmempikin ymmärtää, että jos kävisi niin että vero poistuisi yön aikana, niin se aiheuttaisi hetkellisen buumin ja moni joka on miettinyt ostoa, ostaisi nyt.
Alussa väliraha ei nouse, mutta sitten kun kaupan luonne muuttuu niin välirahat nousevat ja ollaan lähtöpisteessä.
Vuoden tai kahden myyntipiikki voi tulla.
Nämä asiathan ovat ylivoimaisia ymmärtää niille jotka ovat olleet aina siellä tiskin toisella puolella. Tosin tässäkin poikkeus vahvistaa säännön.
Sitten kun puhutaan että jos Suomessa autot maksavat niin paljon ja piirimyyjät nostaisivat katteitaan, niin ihmiset hakisivat autonsa ulkomailta. se on sitä vapaata tavaroiden liikkumista.
Suurin osa uuden auton ostajista on +50 vuotiaita ja erittäin suuri määrä +60 vuotiaita. Kumma kun he nyt eivät lähde edes ostamaan uutta autoa toisesta kaupungista jos saavat sen 3 000 halvemmalla vaan ostavat kyliltä, niin kuinkahan he sitten lähtisivät sitä oikein ulkomailta hakemaan.

skriko

#67
Mutta jos jokin pitäisi poistaa niin pääomatulovero. ,,lytöntä maksaa pienestä pääomatulosta 34%. Korvataan tuo menetetty pääomatulovero valtiolle vaikka poistamalla eläkkeet, työttömyyskorvaukset, asumistuet, toimeentulotuet ja lapsilisät. On se hävytöntä kun myyt omaa metsääsi niin maksat alvin, pääomatuloveron ja metsänistutuksen ja itselle jää puolet kauppasummasta. Sitten kun myyt muutaman pörssiosakkeen tai autotallin, niin maksat 34% veroa.
OT, mutta oli pakko, kun kerran paskan jauhannasta puhuttiin. Sellaista paskan jauhantaa on koko tämä ketju. Vaikka täällä jauhaisi paskaa sormet kipeänä, niin päättäjät eivät sen vuoksi autoverosta luovu. Joten jätän estraadin teille älyköille ja koitan myydä muutaman pörssiosakkeen sillä aikaa kun täällä jauhaisin paskaa ja maksan sitten sen täyden autoveron.

Ps. ,,lkää vaan ostako sitä uutta autoa. Kannattaa odottaa kun se autovero kuitenkin varmaan poistuu ainakin jollain aikavälillä. Jos ei 2017, niin vaikka sitten 2020 ja jos ei silloinkaan niin ehkä sitten 2025. Siihen asti kannatta ajella vanhalla.

Se vielä tiedoksi että autoliikkeet ja yrittäjät ovat asiakaita aina pari askelta edellä. Jos sitten se vero poistuu ja niitä katteita ei voi nostaa kun jotkut hakee ne autonsa ulkomailta, niin liikkeet nostavat huoltohintojaan ja ottavat asiakkailta ne eurot pois sitten sillä tavalla. Asiakashan kantaa ne euronsa sinne merkkiliikkeeseen ja maksaa öljynvaihdosta valohoitoineen 600, ja omistajat nauravat. Niin kun siitä saa oikein sen ajoturvalimankin.

skriko

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.10.16 - klo:01:02


Se vielä tiedoksi että autoliikkeet ja yrittäjät ovat asiakaita aina pari askelta edellä. Jos sitten se vero poistuu ja niitä katteita ei voi nostaa kun jotkut hakee ne autonsa ulkomailta, niin liikkeet nostavat huoltohintojaan ja ottavat asiakkailta ne eurot pois sitten sillä tavalla. Asiakashan kantaa ne euronsa sinne merkkiliikkeeseen ja maksaa öljynvaihdosta valohoitoineen 600, ja omistajat nauravat. Niin kun siitä saa oikein sen ajoturvalimankin.
Oiskohan Skrikon aika mennä petihin. ;D ;D

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.10.16 - klo:22:55
Nyt vain unohdit sen että Haaparannassa/Ruotsissa ei pelata euroilla, vaan kruunuilla ja siinä on huomattava ero.

Mä olen ainakin tähän asti voinut vaihtaa valuuttaa, tai maksaa luottokortilla. Joten ei mitään eroa.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.10.16 - klo:01:02
Ps. ,,lkää vaan ostako sitä uutta autoa. Kannattaa odottaa kun se autovero kuitenkin varmaan poistuu ainakin jollain aikavälillä. Jos ei 2017, niin vaikka sitten 2020 ja jos ei silloinkaan niin ehkä sitten 2025. Siihen asti kannatta ajella vanhalla.

Lupaan, että en osta. Mutta seuraavan työsuhdeautoni hankin joko saksalaiselta, tai luxemburgilaiselta leasingyhtiöltä.   
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.10.16 - klo:00:44
Suurin osa uuden auton ostajista on +50 vuotiaita ja erittäin suuri määrä +60 vuotiaita. Kumma kun he nyt eivät lähde edes ostamaan uutta autoa toisesta kaupungista jos saavat sen 3 000 halvemmalla vaan ostavat kyliltä, niin kuinkahan he sitten lähtisivät sitä oikein ulkomailta hakemaan.

Näissä on niin paljon turhaa lässytystä, että en viitsi edes lukea. Tiedän kyllä suomalaisen autoverotuksen historian, olen vuodesta 1985 ajanut korkeintaan 3 vuotta vanhoilla autoilla. 

Olen itse +50 ja käyn ulkomailla työmatkoilla jotakuinkin kerran kuukaudessa. Ensi vuonna yrityksemme leasingautoista menee 5 kappaletta vaihtoon ja ne tullaan hankkimaan ulkomaiselta toimijalta.   
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Ishvan

#72
Lainaa

Olen itse +50 vaihtoon ja ne tullaan hankkimaan ulkomaiselta toimijalta.   

Eli mies hankalimmassa iässä  ;D
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 21.10.16 - klo:06:49
Olen itse +50 ja käyn ulkomailla työmatkoilla jotakuinkin kerran kuukaudessa. Ensi vuonna yrityksemme leasingautoista menee 5 kappaletta vaihtoon ja ne tullaan hankkimaan ulkomaiselta toimijalta.   
Mutta tätä sinun tilannettasi ei nyt mitenkään voi yleistää kovin suurta kansanosaa koskevaksi. Itsekin olen 50+, en tosin käy (enää) kuukausittain enkä luojan kiitos viikottainkaan ulkomailla ja firman leasingautopolitiikkaan en pysty vaikuttamaan. Ja vaikka pystyisinkin, niin en tiedä mitä se auttaisi, vai onko verohallinnolta tullut uusia ohjeita siitä miten verotusarvot lasketaan 1.1.2017 jälkeen jos auto on liisattu ulkomailta?

---
Mitä tulee tuohon kilpailuasetelmaan, niin olen samaa mieltä, että verottomuus tasaa hintoja ainkin jonkin verran. En sitten tiedä paljonko sitä ylihintaa Suomessa peritään. Lisäksi Liideli-esimerkki ei toimi, koska tomaatteja saa maailmalta vapaasti, mutta veronpoiston jälkeenkin Audit tulee VAGilta ja Mersut mersulta. Eli virallisen maahantuojan asema ei varmaan hirveästi tule muuttumaan.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Rinkulakeula

#74
Lainaus käyttäjältä: mremonen - 21.10.16 - klo:09:09
firman leasingautopolitiikkaan en pysty vaikuttamaan. Ja vaikka pystyisinkin, niin en tiedä mitä se auttaisi, vai onko verohallinnolta tullut uusia ohjeita siitä miten verotusarvot lasketaan 1.1.2017 jälkeen jos auto on liisattu ulkomailta?

Minä päätän yksin yhtiömme leasingautopolitiikasta. Eikä minua oikeastaan kiinnosta liisareitten verotusarvo työntekijöille, siihen en usko tulevan muutoksia. Minua kiinnostaa se, että mitä ne autot yhtiölle maksavat vuodessa. Ja verotusmuutos taatusti vaikuttaa kuukausivuokriin, kuten myös maa, josta ne liisataan. Esimerkiksi Luxemburgissa on ALV 14 %.

Nythän on tosin vielä niin, että EU- Komissio ei ole hyväksynyt Suomen ehdotusta lain muuttamiseksi ja Suomi joutuu viilaamaan lakia edelleen yrityksille parempaan suuntaan.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 21.10.16 - klo:10:10
Minä päätän yksin yhtiömme leasingautopolitiikasta. Eikä minua oikeastaan kiinnosta liisareitten verotusarvo työntekijöille, siihen en usko tulevan muutoksia.
Juu, ei siinä mitään. Hyvä näin, mutta tällaisessa "yleiskeskustelussa" tuo on vähän kuin jos sanoisi, että ei minua kiinnosta Suomen verotus, kun asun Amerikassa. Tai Venäjällä ja Putin antoi mulle verovapauden sadaksi vuodeksi. Eli aika lailla anti tähän keskusteluun on nolla.

Me maan matoset, jotka emme päätä yrityksemme leasingautopolitiikasta tai oikein mistään muustakaan, joudumme menemään sen mukaan mitä on annettu.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 21.10.16 - klo:09:09
Lisäksi Liideli-esimerkki ei toimi, koska tomaatteja saa maailmalta vapaasti, mutta veronpoiston jälkeenkin Audit tulee VAGilta ja Mersut mersulta. Eli virallisen maahantuojan asema ei varmaan hirveästi tule muuttumaan.
En kyllä ymmärrä esimerkkiäsi. Audeja ja Mersuja voi ostaa lukuisilta toimittajilta ympäri maailmaa. Autovero nostaa kynnystä ostaa auto ulkomailta ja maahantuojien luomat vain Suomeen hinnoitellut "erikoismallit" antavat epäreilun kilpailuasetelman näille "virallisille" maahantuojille nykyisessä järjestelmässä. Ilman autoveroa auton hankkiminen esimerkiksi Saksalaisesta nettikaupasta on helpompaa kuin suomilasipalatsin takatukan opettaminen tulkitsemaan varustelistojaa ja oikean hinnan löytäminen. 

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 21.10.16 - klo:10:37
Juu, ei siinä mitään. Hyvä näin, mutta tällaisessa "yleiskeskustelussa" tuo on vähän kuin jos sanoisi, että ei minua kiinnosta Suomen verotus, kun asun Amerikassa. Tai Venäjällä ja Putin antoi mulle verovapauden sadaksi vuodeksi. Eli aika lailla anti tähän keskusteluun on nolla.

Me maan matoset, jotka emme päätä yrityksemme leasingautopolitiikasta tai oikein mistään muustakaan, joudumme menemään sen mukaan mitä on annettu.
Me maan matoset yksin kuitenkin päätämme sen, minkä maan veroja maksamme. Esimerkiksi tuo paljon parjattu Putin antaisi sinullekin 13 prosentin tasaveron ja hyvin kohtuullisen autoilun verotuksen.

teräksenharmaa

#78
Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.10.16 - klo:00:44
Kuten jo totesin, vaikka autovero esihistoriallisista ajoista on aina vaan laskenut ja laskenut, eikä uusia autoja kuitenkaan myydä enempää, niin ei myydä myös yhtään enempää, vaikka koko vero poistuisi.

Sitten kun puhutaan että jos Suomessa autot maksavat niin paljon ja piirimyyjät nostaisivat katteitaan, niin ihmiset hakisivat autonsa ulkomailta. se on sitä vapaata tavaroiden liikkumista.
Suurin osa uuden auton ostajista on +50 vuotiaita ja erittäin suuri määrä +60 vuotiaita. Kumma kun he nyt eivät lähde edes ostamaan uutta autoa toisesta kaupungista jos saavat sen 3 000 halvemmalla vaan ostavat kyliltä, niin kuinkahan he sitten lähtisivät sitä oikein ulkomailta hakemaan.
Vaikea uskoa, että olet tehnyt yhtään autokauppaa. Hintajousto on asia, jonka kieltäminen on selvä osoitus ymmärryksen vajauksesta. 80-luvulla oli moni muukin asia toisin kuin tänä päivänä. Silloin autoilla ei ajettu likipitäenkään yhtä pitkiä aikoja ja matkoja kuin nykyautoilla. Nopeasti biohajoavat korit ja jo melko maltillisilla kilometreillä kattavaa peruskorjausta vaativat voimalinjat pitivät huolen siitä, että  uusia autoja oli vain pakko ostaa, kun käytettyjäkään ei riittänyt. Samaan aikaan maan talous nousi kovaa tahtia ja rahaa jaettiin talouden totaaliseen ylikuumenemiseen asti. Nämä tekijät aiheuttivat sen, että  autokanta kasvoi kovaa tahtia.

Suomesta löytyy aika pirusti +50 ja +60 vee osastoa, jotka saavat hankittua käytetynkin auton ulkomailta. Tuo on aivan eri tavalla hankalaa kuin uuden auton auton ostaminen.


Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 21.10.16 - klo:10:37
Me maan matoset, jotka emme päätä yrityksemme leasingautopolitiikasta tai oikein mistään muustakaan, joudumme menemään sen mukaan mitä on annettu.

Kai sinä nyt kuitenkin itse päätät, että ostatko autosi, vai liisaatko sen? Myös yksityishenkilöille tulee mahdollisuus hankkia leasingauto Euroopasta ja ajaa sillä Suomessa.

Esimerkiksi Tanskassa vastaavan veromuutoksen jälkeen leasingin osuus autokaupassa nousi muutamassa vuodessa noin 20 prosentista noin 40 prosenttiin.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

mremonen

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.10.16 - klo:10:41
Ilman autoveroa auton hankkiminen esimerkiksi Saksalaisesta nettikaupasta on helpompaa kuin suomilasipalatsin takatukan opettaminen tulkitsemaan varustelistojaa ja oikean hinnan löytäminen.
Aika näyttää paljonko noita autoja sitten ruvetaan saksalaisista nettikaupoista tilaamaan. Veikkaan, että marginaaliseksi jää, kun se vanha autokin pitäisi johonkin tunkea. 99% suomalaisista ei ole niin kiinnostunut autoista eikä autoilusta, että jaksaisi perustoijotansa kanssa hirveästi pelailla. Se ajetaan sinne tuttuun kauppaan, jossa se "takatukka" (en ole kyllä yhtään takatukkaa omilla autokaupoillani tavannut) ostaa vanhan ja antaa uuden tilalle. Vähän kuin alkon tuulikaapissa palauttaa tyhjät ja ottaa tiskiltä täydet tilalle. Maksaa vain välirahan.

Virallinen maahantuonti kuitenkin säilyy. Autosta tehdään joku kummallinen erillistuote täällä. Muita hyödykkeitä kuin autoja saa vapaasti ostaa muualta euroopasta ja silti täällä kuitenkin kännykkä-, tv-, kamera-, ym. kauppa käy. Ehkä nihkeämmin kuin ennen, mutta käy kuitenkin. Ja noiden osto on kuitenkin byrokratian ja taloudellisten vaikutusten osalta aika paljon helpompaa ja riskittömämpää kuin auton osto joltain saksanturkkilaiselta takatukalta.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 21.10.16 - klo:11:16
Kai sinä nyt kuitenkin itse päätät, että ostatko autosi, vai liisaatko sen? Myös yksityishenkilöille tulee mahdollisuus hankkia leasingauto Euroopasta ja ajaa sillä Suomessa.
Tuo on kyllä totta ja odotan mielenkiinnolla mitä 1.1.2017 tapahtuu. Kuka tulee ensimmäisenä ulos sen vironliisarin kanssa. Se on kyllä varsin houkutteleva tapa hankkia auto tulevaisuudessa, varsinkin jos oman vanhan saa uitettua sinne jotenkin väliin. Voisi ruveta oikeasti katselemaan sen RS6:n perään...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

vwmies

#82
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.10.16 - klo:23:01
Jengi ravaa Virossa jo pelkästään halvemman viinan perässä ja hakee Saksasta käytettyjä autoja ilman kielitaitoa. Uuden auton ostaminen on niin helppo homma, että itse ostaisin uuden auton nettikaupasta vailla mitään epäröintiä, mutta farkut joutuu melkein väkisinkin hakemaan kaupasta. Turha pelätä, että suomiliikkeet voisivat periä yhtään nykyistä enempää suomilisää.

Viron tai lähinnä Tallinnan työpäivän pituinen reissu on lähinnä huvia. Sopivan käytetyn auton metskaaminen Saksasta voi olla työlästä ja onhan siinä omat riskinsäkin (km ym.).   ;)

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.10.16 - klo:00:44
Suurin osa uuden auton ostajista on +50 vuotiaita ja erittäin suuri määrä +60 vuotiaita. Kumma kun he nyt eivät lähde edes ostamaan uutta autoa toisesta kaupungista jos saavat sen 3 000 halvemmalla vaan ostavat kyliltä, niin kuinkahan he sitten lähtisivät sitä oikein ulkomailta hakemaan.

Näihän ne useimmiten menee. On varmasti helpointa ja mukavinta ostaa auto joka kerralla samalta tutulta myyjältä, ja saada vielä hyvä mieli ½ tankillisesta polttoainetta, 2 piposta, jääraapasta ja pullakaffesta kaupantekijäisinä.  ;D
Yritetään pärjätä.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 20.10.16 - klo:13:57
Ensinnäkin autoveron budjetoitu bruttotuotto on noin 800 miljoonaa, joka on ainoastaan 10 % koko autoilun 8 miljardin verokertymästä, kun huomioidaan autoista ja liikennepolttoaineista perittävä arvonlisävero. Koko valtion budjetista autoveron bruttotuoton osuus on n. 1,4 %. Varsinainen nettotuotto lieneekin vain luokkaa 500 miljoonaa.

Toiseksi - miksi autovero pitäisi korvata jollakin toisella verolla? Tuo bruttotuotto todennäköisesti tulisi takaisin kasvavina arvonlisäveroina uusien autojen myynnistä, sekä autoalan lisääntyvinä työpaikkoina.

Ehkä siksi että uusista myydyistä autoista maksettiin alvia -15 vähän päälle 700 miljoonaa ja samaan aikaan autovero oli 800 miljoonaa. Tuohan tarkoittaa karkeasti yksinkertaistettuna sitä että myytyjen autojen määrän pitäisi kaksinkertaistua. Ja myönnät varmaan itsekin että se on ainakin näköpiirissä olevan taloustilanteen vallitessa melkoinen mahdottomuus.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Rinkulakeula

Kuten tuossa kirjoitin, nettotuotto lienee luokkaa 500 miljoonaa, 300 miljoonaa menee tämän autoverotuksen,tullin ja oikeuslaitoksen pyörittelyyn. Noin 50 % rekisteröintimäärien lisäyksellä on nettotuosta kuitattu puolet, lisäksi autoalan uudet työpaikat tuovat lisää verotuloja.

Todennäköisesti myös käytettyjen autojen tuonti hiljalleen tyrehtyisi - viime vuonna käytettyjä autoja tuotiin maahan noin 22.000 kappaletta - joiden alvit maksettiin kaikki ulkomaille.

Henkilökohtaisesti tämä ei minua niin kosketa - itse ajan nyt ja jatkossakin työsuhdeautolla, joiden verotusarvoihin ei ole odotettavissa laskua.

Mutta olen sitä mieltä, että autovero on tullut Suomelle erityisen kalliiksi viimeisten vuosien aikana - myynnin lasku on aiheuttanut autoalalle irtisanomisia, vanha autokanta tuottaa vakavia loukkaantumisia ja kuolonuhreja, sekä muun muassa kansalaisten epäoikeuden mukaista kohtelua - nytkin taitaa tullissa olla odottamassa 30.000 autoverovalitusta.

Kukin kuitenkin tyylillään - itse en näe yhtään pätevää syytä, että miksi tämä autoverojärjestelmä, joka estää tavaroiden ja palveluiden vapaan liikkumisen, pitäisi säilyttää.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

TAG

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 21.10.16 - klo:13:50
Kuten tuossa kirjoitin, nettotuotto lienee luokkaa 500 miljoonaa, 300 miljoonaa menee tämän autoverotuksen,tullin ja oikeuslaitoksen pyörittelyyn. Noin 50 % rekisteröintimäärien lisäyksellä on nettotuosta kuitattu puolet, lisäksi autoalan uudet työpaikat tuovat lisää verotuloja.

Todennäköisesti myös käytettyjen autojen tuonti hiljalleen tyrehtyisi - viime vuonna käytettyjä autoja tuotiin maahan noin 22.000 kappaletta - joiden alvit maksettiin kaikki ulkomaille.

Henkilökohtaisesti tämä ei minua niin kosketa - itse ajan nyt ja jatkossakin työsuhdeautolla, joiden verotusarvoihin ei ole odotettavissa laskua.

Mutta olen sitä mieltä, että autovero on tullut Suomelle erityisen kalliiksi viimeisten vuosien aikana - myynnin lasku on aiheuttanut autoalalle irtisanomisia, vanha autokanta tuottaa vakavia loukkaantumisia ja kuolonuhreja, sekä muun muassa kansalaisten epäoikeuden mukaista kohtelua - nytkin taitaa tullissa olla odottamassa 30.000 autoverovalitusta.

Kukin kuitenkin tyylillään - itse en näe yhtään pätevää syytä, että miksi tämä autoverojärjestelmä, joka estää tavaroiden ja palveluiden vapaan liikkumisen, pitäisi säilyttää.

Jesh, just näin.

Voimakasta keskustelua on ollut nyt veron kokonaismäärästä, mutta se on toinen asia.

Perusongelma on siinä, että olemme avoimeen kaupankäyntiin luodun yhteisön, EU:n jäseniä, jossa tämä rekisteröintivero sotii vastaan koko perusideaa ihmisten ja tavaroiden vapaasta liikkuvuudesta. Ja miksi sellainen on luotu taas johtuu siitä, että sillä uskotaan isossa mittakaavassa saatavan kilpailua tehokkaammaksi ja pidettyä hinnat EU tasolla alhaalla.

Itsellä tämä rekisteröintivero FIN-ESP välillä aiheuttaa just sen tilanteen, että Suomi toimii kansalaistaan ja omia etujaan vastaan yrittäessään saada meidät lähtemään Suomesta lopullisesti paremmin yhteismarkkina-alueelle sopeutuneen valtion verotuksen piiriin. Se, että jonkun pitää olla työsyistä tietyn valtion verotuksen piirissä ei saisi aiheuttaa rakenteellisesti täysin poikkeavaa verotuskäytäntöä, jossa kansalainen on häviäjä. Valtiot ovat kansalaisiaan varten, ei päinvastoin.

Suomen valtio varasti multa jo n. 2000, vuoden 2003 auton tuonnin yhteydessä Korkeimman oikeuden toteamana, mutta siitäkään ei hyvitystä ole näkynyt. Korkeimman oikeuden päätös taisi tulla vuonna 2012 ja mitään ei ole korvattu vaikka sen tarve  päätöksessä todettiin.

Ihan fiskaalisestikaan sellainen veronkanto jonka keräämisen kulut ovat kymmeniä prosentteja kerätystä verosta ei ole ei ole mitään järkeä. Satoja turhia virkamiehiä tekemässä tuottamatonta työtä. Miettikää jos jossain Stockkalla pitäisi lukuisten eri parametrien avulla kassalla laskea jokaiselle tuotteelle eri vero keskellä Hulluja päiviä. Tuota hulluutta tehdään virastossa joka arkipäivä vuoden ympäri.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 21.10.16 - klo:13:50
Mutta olen sitä mieltä, että autovero on tullut Suomelle erityisen kalliiksi viimeisten vuosien aikana - myynnin lasku on aiheuttanut autoalalle irtisanomisia, vanha autokanta tuottaa vakavia loukkaantumisia ja kuolonuhreja, sekä muun muassa kansalaisten epäoikeuden mukaista kohtelua - nytkin taitaa tullissa olla odottamassa 30.000 autoverovalitusta.
Tästä ei nyt varmaan isoa riitaa saadakaan aikaiseksi. Tämä on juurikin näin, jos tosiasiat olisi hyväksytty jo silloin kun EUhun mentiin, ja alettu toimimaan näiden sisäisten hölmöilyjen korjaamiseksi, niin asiat olisivat toisin.

LainaaKukin kuitenkin tyylillään - itse en näe yhtään pätevää syytä, että miksi tämä autoverojärjestelmä, joka estää tavaroiden ja palveluiden vapaan liikkumisen, pitäisi säilyttää.
Ei kai siihen mitään järkevää syytä olekaan, paitsi fiskaaliset perusteet. Julkinen sektori on vain sellainen moolokin kita, joka ei täyty ikinä. Näkeehän sen vaikka näistä autoiluun kohdistuneista "väliaikaisista" veroista ja maksuista. Kun se on kerran budjettiin saatu, niin menopuoli asetetaan sitten tasolle tulot +10% ja taas ollaan tilanteessa, että vajetta tulee ja väliaikaisesta tulee käytäntö.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

pomo

Vai että uusien autojen myynti rajähtäisi kasvuun jos vero poistettaisiin? Kuinka moni rientäisi autokaupoille jos vero poistuisi vaikka viikon päästä? En minä ainakaan eikä moni muukaan vaan joka on potenttiaalinen uuden auton ostaja. Me maksettaisiin hammastapurren sitä edellistä ja kirottaisiin tyhmää ratkaisua jonka vuoksi auton arvosta katosi -50% yhdessä yössä ;D

TAG

Lainaus käyttäjältä: pomo - 24.10.16 - klo:08:02
Me maksettaisiin hammastapurren sitä edellistä ja kirottaisiin tyhmää ratkaisua jonka vuoksi auton arvosta katosi -50% yhdessä yössä ;D
Tuo menee samaan kategoriaan Trumpin aborttipuheiden kanssa, jossa jokainen abortin tehnyt nainen repii sikiön sisältään päivää ennen synnytystä. Auton hinnassa on autoveroa about neljännes, puolet autoa ja yksi neljännes alv-veroa.

Vakavammin, tässä taas uusi kirjoitus aiheesta

"Liikennevaliokunnan pj: ”Autoveron päivät ovat luetut, verottomat leasingautot tulossa” "

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000905025.html

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 21.10.16 - klo:13:05
Viron tai lähinnä Tallinnan työpäivän pituinen reissu on lähinnä huvia. Sopivan käytetyn auton metskaaminen Saksasta voi olla työlästä ja onhan siinä omat riskinsäkin (km ym.).   ;)
Sitäpä juuri tarkoitinkin. Moni on jopa valmis maksamaan tuosta Tallinnan huvittelureissusta. Auton ostaminen yhdistyy luontevasti samaan. On täysin selvää, ettei merkittävän suuruinen Herttoniemi-lisä ole mahdollinen, koska kaupanteko siirtyisi nopeasti lahden toiselle rannalla, jossa takuulla löytyy ihan suomen kielellä palvelevia kauppiaita. Montako tonnia ekstraa olisit itse valmis maksamaan siitä hyvästä, ettei tarvitse tehdä päiväkeikkaa Viroon?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy