Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Itse ajan hyvin vähän kaupungissa, mutta Tampereen ohikulkutietä päivittäin. Kyllä siellä pölyn aiheuttaa suolaus ja nastat. Karmeassa kunnossa muutenkin se tie järkyttävine nastaurineen paikoitellen. Nastauria siksi, että ne on kapeampia uria, kuin raskaan kaluston raideleveys on.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

firstvw

Tiukkaa keskustelua  ;D

Luulen että nastailu etenee kohti vääjäämätöntä loppuaan. Viimeistään kun Berner & Co saavat kaupattua maamme tieverkot monikansallisille sijoittajille niin nastoilla ajaminen loppuu siihen. Tai sitten siirrymme maastureihin ja lumiketjuihin.

seaboss

Nyt ois kiva kuulla nastarengas käyttäjiltä montako päivää/ vkoa meinaatte jyrätä paljaita asfaltteja? Ai niin niinhän te olette pääsääntöisesti tehneet koko talven.

Karppa voi lopettaa sen huutelun kun ei sinusta ollut livenä miestä katsoon tuossa talvena miten sitä mennä metsäautotiellä kitkoilla.

Sulla vois vähän silmät aueta ja samat sanat jonlääraajalle, jos sä ajaisit samat tiet talvella kun minä niin tuskin oisit edes kotia päässyt eli se siitä sun turvallisuudesta.

seaboss

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 27.03.19 - klo:10:54
Minä en ymmärrä miksi minun pitäisi ajaa jäisillä urateillä joillakin kitkoilla koska nastarenkaat ovat ehdottomasti tyrvallisin  valinta niissä olosuhteissa.
Menkääpäs ajeleen vaikka Saariselän suuntaan siellä ajetaan paljon nastoilla ei suolata eikä juurikaan kylvetä hiekkaa.
Silmiinpistävää on se puhtaus tienvarsilla sekä ympäristössä.
Missä se nastapöly sieltä on ?
Turhaa huikkaa koko nastapöly, hiekasta se tulee miltei kaikki.

Niin sä vertaat saariselkää muuhun suomeen, todella fiksua, rovaniemen pohjoispuolella liikkuu alle prosentti suomen autokannasta, niin siellä pysyy tiet jääpolanteella juuri tuon olemattoman liikennemäärän takia ja tietysti että juuri + kelejä ei talveen mahdu kuin poikkeusellisesti. On sulla argumentit teorioihisi.

tet

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 27.03.19 - klo:09:50
En ihan yhtä kauaa ehtinyt ajaa nastarenkailla ennen kitkoihin siirtymistä, mutta muuten kokemukset ovat samat.

Samat sanat. Noin 30 talvea mentiin nastoilla, ja nyt kaksi on menty kitkoilla. Viime talven alussa yksi ohoh-tilanne, tänä talvena ei ensimmäistäkään. Aika monenlaista tienpintaa on tänä talvena tullut ajettua; kuivaa ja märkää asfalttia, loskaa, lunta, polannetta, kirkasta jäätä. Niin on ollut kuin kesällä ajellessa, ei pienintäkään ongelmaa missään kohtaa. Aika vaikea on nähdä, että tarvitsisin nastoja ainakaan nelikossa. Vajaavetoiseen jos seuraavaksi päädyn, niin kitkoilla kyllä aloitan ja katson, onko nastoille tarvetta vai ei. En usko että on.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Nastoilla ajaa sellaiset(vaimoni) jotka luulevat nastojen olevan paljon paremmat, eivätkä ymmärrä kelin päälle milloin voisi olla liukasta. Hei eivät myöskään ymmärrä fysiikan päälle. Tällaisia ihmisiä on varmasti 80% kansasta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

En oo ikinä ajanu kolaria. Jos ajan, on se muusta syystä, kuin renkaista johtuvasta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.03.19 - klo:15:26
En oo ikinä ajanu kolaria. Jos ajan, on se muusta syystä, kuin renkaista johtuvasta.

+1

Kumma kun toisille sattuu haavereita ja toisille ei

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 27.03.19 - klo:15:06
Hei,  Kitka - Tuomot 80% autoilijoista luottaa enemmän nastarenkaiden turvaominaisuuksiin verrattuna kitkarenkaisiin.  Nastarenkailla ajavia 80% ja kitkoilla ajavia 20 %.

Jönglööraajan mielestä paskakin on hyvää, kun miljoona kärpästä on sitä mieltä.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.18 - klo:11:39
;D ;D ;D. Jatka vain uhoamista ja kyllä metsäautoteitäkin pahemmissa paikoissa on tullut ajettua. Myös tulevaisuudessa. Netin välityksellä naurattaa nämä uhoajat. Todellisuus on sitten todennäköisesti aivan muuta.

Mutta jopa minä voin todeta, että ei pidä ruokkia enempää trollia.


Lainaus käyttäjältä: seaboss - 27.03.19 - klo:14:39
Nyt ois kiva kuulla nastarengas käyttäjiltä montako päivää/ vkoa meinaatte jyrätä paljaita asfaltteja? Ai niin niinhän te olette pääsääntöisesti tehneet koko talven.

Karppa voi lopettaa sen huutelun kun ei sinusta ollut livenä miestä katsoon tuossa talvena miten sitä mennä metsäautotiellä kitkoilla.

Sulla vois vähän silmät aueta ja samat sanat jonlääraajalle, jos sä ajaisit samat tiet talvella kun minä niin tuskin oisit edes kotia päässyt eli se siitä sun turvallisuudesta.

Mulla ei edelleenkään sinulle muuta:
104 viestiä tähän topic:n 114 viestistä  ;D. Taitaa vanne kiristää päätä vai kitkarengas?

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

Olisit nyt vain lähtenyt sinne metsäautotielle, niin oisit ollut hiljaista poikaa täälläkin sen jälkeen ;D

Mut et käppänä uskalla lähtä ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 27.03.19 - klo:17:34
Olisit nyt vain lähtenyt sinne metsäautotielle, niin oisit ollut hiljaista poikaa täälläkin sen jälkeen ;D

Mut et käppänä uskalla lähtä ;D

Kuten totesin en ruoki enempää Trollia. Enkä saisi mitään nautintoa sinun nöyryyttämisestä eikä ole mitään tarvetta päteä näillä asioilla netissä. Sinunlaiset nettiuhoajat on nähty.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TTO

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 27.03.19 - klo:15:19
Tulihan sieltä älykkö vastaus.
Se vielä mikä näin tosi nastamiehenä harmittaa on se, että nastamiehet joutuu maksamaan vakuutuksissa Kitka - Tuomojen aiheuttamia peltiruttuja joita tulee valtaisasti kun kelit huononee.
Ensimmäiset liukkaat niin 20 autoa samassa kasassa ja sitten tietysti syytetään keliolosuhteita. (ennakoiva ajo, heh)
Ja tuon lisäksi nastamiehet(kin) joutuvat maksamaan teiden kulumisesta aiheutuvat kulut. Sekös harmittaa myös.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 27.03.19 - klo:15:19
Tulihan sieltä älykkö vastaus.
Se vielä mikä näin tosi nastamiehenä harmittaa on se, että nastamiehet joutuu maksamaan vakuutuksissa Kitka - Tuomojen aiheuttamia peltiruttuja joita tulee valtaisasti kun kelit huononee.
Ensimmäiset liukkaat niin 20 autoa samassa kasassa ja sitten tietysti syytetään keliolosuhteita. (ennakoiva ajo, heh)

Kuolintapausten kustannukset ovat kalleimpia, joten tarkoittanet allaolevaa tilastoa kitka -Tuomoista. Vai tarkoitatko Suomen suurimman ketjukolarisuman onnettomuustutkinnan tuloksia? Tuona päivänä kuoli 3 ihmistä kehällä.

Kesä on "yllättäen" kallista aikaa onnettomuuksien kannalta. Tämä vaikka pito hyvä.





Ifa

Jonglööraaja muistuttaa partaveitsen terävällä argumentoinnilla legendaarista "ramia", jotkut varmaan muistavat...
ei puutu kuin  ;D ;D ;D
A5 Cab

seaboss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.03.19 - klo:18:10
Kuten totesin en ruoki enempää Trollia. Enkä saisi mitään nautintoa sinun nöyryyttämisestä eikä ole mitään tarvetta päteä näillä asioilla netissä. Sinunlaiset nettiuhoajat on nähty.

Sinunlaiset ei kuule mua nöyryytä missään asiassa, näin se vaan on, sovitaan paikka sille nöyryyttämiselle kun olet noin varma.

Mitä muuta tuo sinun autolitanian suluissa olevat tehomaininnat ovat jos ei netissä pätemistä? ;D Lapsellista,mutta sellaista kun omistaja itse on.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Ifa - 27.03.19 - klo:20:45
Jonglööraaja muistuttaa partaveitsen terävällä argumentoinnilla legendaarista "ramia", jotkut varmaan muistavat...
ei puutu kuin  ;D ;D ;D
Eikös "rami" ollut se kaveri, jolla oli se täyspommi Audi? Koko ajan oli jotain vikaa ja jotain outoja sivuääniä, ujellusta tai vikinää, mitä ei koskaan saatu korjattua? Muistanko väärin? Toivottavasti saivat vian paikallistettua, ettei uuden omistajan tarvitse enää sitä autoparan valitusta kuunnella  ;D

jt

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 27.03.19 - klo:09:18
Mä oon paras koska ajoin ensin nastoilla 40v. ja sitten kitkoilla, eikä kummillakaan minkäänlaista ongelmaa. Molemmat siis yhtä hyvät ja koska kitkoista vähemmän haittoja itselle ja muille niin valinta on selvä.
Itse tuli ajettua nastoilla melkein 20vuotta. Kyllä ne on nähty. Uutena pito erityisen hyvä talvioloissa, mutta kuluneena pito heikkenee, liikenneympyröissä alkaa heittämään. Nyt sitten Nokian nordic-kitkat alla toista talvea. Kyllä näillä kelpaa ajella, satoi tai paistoi, lunta tai jäätä, kaikkea on tullut vastaan. Suuri plussa hiljaisuudelle (kyllä se nastojen jyrinä/rapina alkaa ottaa päähän kun ajat koko päivän putkeen) ja ajettavuudelle kuivalla asfaltilla. Kiihdytyspito peilijäällä (näin vajaavetoisella) ehkä suurin ero vastaaviin premium nastoihin. Muissa käytännön tilanteissa ei suuria subjektiivisesti havaittavia eroja, poislukien tosiaan tuo paljas asfaltti ja nastojen huonot puolet siinä (joka on kuitenkin Suomen oloissa itselle se olosuhde jossa paljon kilometrejä tulee kun ajaa pitkää matkaa pääteitä)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Eilen oli kyllä melkoinen keli jopa keskustan alueella eilen illallalla. Kaikki hiekathan oli jo puhdistettu teiltä, aurinko ensin kuivannut tiet ja sen jälkeen mustaa jäätä tielle. Alla oli testivoittaja CVC6 kitkat joilla ajettu vain viime syksy. Liikenneympyrässä meinasi mennä pitkäksi (En ajanut mitenkään tavallista kovempaa), välillä mentiin nelikolla nelipyörä liirrossa ja ilonesto välkytti vähän väliä.

Täytyy kyllä sanoa, että ensimmäinen päivä tänä talvena, kun tuntui siltä, että liikenteessä piti "pärjätä" ja oli ikävä nastarenkaita!

JA jos joku patsastelee, että kyllä keski-suomessa olisi eilen illalla pärjännyt kesärenkailla, niin minusta näiltä kavereilta voisi viedä kortin pois! Tai itseasiassa yksi oli Vaajakoskella ylimäessä kiinni...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, mikä on se superlatiivi tuolle ”pärjäämiselle”, jonka ne mukaparemmatrenkaat tuo?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

seaboss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.04.19 - klo:07:35
Eilen oli kyllä melkoinen keli jopa keskustan alueella eilen illallalla. Kaikki hiekathan oli jo puhdistettu teiltä, aurinko ensin kuivannut tiet ja sen jälkeen mustaa jäätä tielle. Alla oli testivoittaja CVC6 kitkat joilla ajettu vain viime syksy. Liikenneympyrässä meinasi mennä pitkäksi (En ajanut mitenkään tavallista kovempaa), välillä mentiin nelikolla nelipyörä liirrossa ja ilonesto välkytti vähän väliä.

Täytyy kyllä sanoa, että ensimmäinen päivä tänä talvena, kun tuntui siltä, että liikenteessä piti "pärjätä" ja oli ikävä nastarenkaita!

JA jos joku patsastelee, että kyllä keski-suomessa olisi eilen illalla pärjännyt kesärenkailla, niin minusta näiltä kavereilta voisi viedä kortin pois! Tai itseasiassa yksi oli Vaajakoskella ylimäessä kiinni...

Ja tällaiset tyypit pitäis muka  laittaa talvisotaan, jotka itkee heti kuin oli pikkuisen liukasta ja meinas mennä ympyrässä pitkäksi......

Mistä myöhästyit tuon takia?

Kyllä sun määkijän kannattaa kuule vaihtaa ne nastarenkaat takaisin ja ajaa koko kesä niillä ettei tarvi joustaa yhtään ympyrää eikä mitä muutakaan ja hamekangasta päälle.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.04.19 - klo:07:35
Liikenneympyrässä meinasi mennä pitkäksi (En ajanut mitenkään tavallista kovempaa)

Sehän se on erona meillä tavallisilla kuljettajilla ja liikenteen karpoilla. Me emme yritä ajaa peilijäällä samalla tavalla kuin kuivalla asfaltilla, tai vielä tavallista kovempaa.


jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 11.04.19 - klo:09:27
Sehän se on erona meillä tavallisilla kuljettajilla ja liikenteen karpoilla. Me emme yritä ajaa peilijäällä samalla tavalla kuin kuivalla asfaltilla, tai vielä tavallista kovempaa.

Juuri näin. Myönnän, että multa meni reilu 20 vuotta tajuta tämä. Asenteet olivat lujassa.

Nyt alueella, jossa virallisen mittauksen mukaan karvan alle 90 cm lunta ja sivutiet jäässä ja päätiet kuivalla asfaltilla. Ei mitään pärjäämisongelmia kitkoilla. Ei sivu- eikä pääteillä.

Nautinto ajaa ja eikä tarvitse 1000 km paluumatkaa kuivalla tiellä jyrsiä nastoja pyöreiks ja teitä paskaksi.   

TTO

^Täällä myös sama tilanne. Autoilua takana jo selkeästi yli 20 vuotta, mutta vasta tänä talvena ovat ensimmäiset kitkarenkaat alla. Olen positiivisesti yllättynyt renkaiden toimivuudesta ja pitokyvystä erilaisissa olosuhteissa. En ole oikeastaan joutunut muuttamaan ajotapojani tai käyttämiäni nopeuksia renkaiden vaihtumisen vuoksi. (En ollut kuluneilla nastoilla tien tukkona enkä ole ollut näillä kitkoillakaan.)

Näin ensimmäisenä "kitkatalvena" on myös tullut kiinnitettyä erityisesti huomiota erilaisiin keleihin ja niiden määriin talven aikana. Ajot ovat olleet pääosin pääkaupunkiseudulla ja lisäksi jonkun verran matkoja Etelä-Suomessa. Jos karkeasti jakaa "talven" kolmeen osaan, niin alussa 4-8 viikkoa talven odotusta, jolloin melkein voisi käyttää jopa kesärenkaita. Sitten tulee parin kuukauden talvi, jolloin ajokelit ovat oikeasti vaihtelevat ja kitkarenkaat ovat toimineet kaikenlaisissa keleissä varsin hyvin. Keväällä on sitten taas pari kuukautta käytännössä kesäkelit, mutta välissä pieniä takatalvia ja lisäksi on se "pääsiäisen Lapin-reissu", jonka vuoksi talvirenkaat ovat varmuuden vuoksi alla.


-karppa-

Kitkatrolli on oiva nimitys sinulle ja ihon alle meni. Huvittavinta tässä on, että ostin kitkat nimenomaan sen vuoksi, ettei netissä sinunlainen trolli pääse tilittämään etten tiedä kitkoista mitään. Nyt sellaiset löytyy jokaiseen autoon! Pärjäsin niillä Suomessa ja myös Saksan autobahnoilla. Täällä vain kitkajeesustelijat kehuu ettei tuota mitään ongelmia. Minä taas kerroin, että kitkoilla noita yllätyksiä saattaa tulla, tosin nelikolla ne voi korjata kaasulla (Oikealla sellaisella).

Muuten sun lapselliseen uhoamiseen useammalla foorumilla voi todeta, vain että kannattaa tarkistaa lääkitys.

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 11.04.19 - klo:09:10
Ja tällaiset tyypit pitäis muka  laittaa talvisotaan, jotka itkee heti kuin oli pikkuisen liukasta ja meinas mennä ympyrässä pitkäksi......

Mistä myöhästyit tuon takia?

Kyllä sun määkijän kannattaa kuule vaihtaa ne nastarenkaat takaisin ja ajaa koko kesä niillä ettei tarvi joustaa yhtään ympyrää eikä mitä muutakaan ja hamekangasta päälle.

Pakko kysyä onko sinulla yöllä pimeänäkö millä näet missä on mustaajäätä? Tämän jälkeen, kun olet vastannut, niin kerron mihin sitä yleensä muodostuu näin keväisin tai syksyisin. Nastarenkaat ilmoittavat, kun rupeaa ropina käymään kitkat eivät sitä tee...

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 11.04.19 - klo:09:27
Sehän se on erona meillä tavallisilla kuljettajilla ja liikenteen karpoilla. Me emme yritä ajaa peilijäällä samalla tavalla kuin kuivalla asfaltilla, tai vielä tavallista kovempaa.

Olet täysin oikeassa, jos kerrot mielipiteen, niin joidenkin on pakko heti tällä foorumilla teilata se tietämättä edes keliä.

Lainaan toiselta forumilta:
"Tuo oli nastarengaskeli, se talven kolmas sellainen. Tälläistä oli pitkin keski-suomea.
"

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 11.04.19 - klo:10:08
Koomista settiä
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.04.19 - klo:16:47
Pakko kysyä onko sinulla yöllä pimeänäkö millä näet missä on mustaajäätä? Tämän jälkeen, kun olet vastannut, niin kerron mihin sitä yleensä muodostuu näin keväisin tai syksyisin. Nastarenkaat ilmoittavat, kun rupeaa ropina käymään kitkat eivät sitä tee...
Olettaisin, että kehumallasi kokemuksella tietäisit pelkästään päättelemällä ja näkemällä mahdollisesta liukkaudesta. Itse en siihen ainakaan tarvitse nastojen ”varoitusta”. On siis monta tekijää, joista voi päätellä, että onko liukasta, vaikkei ajaisi metriäkään. Viimeinen asia päättelyssä on renkaan luistaminen, joka on jo sitten monesti myöhäistä onnettomuuksien määrästä päätellen. Olisi pelottava ajatuskin omassa ajamisessa se, että nastarenkaiden luistamisen/murtamisen muodostama ääni olisi liukkaudesta kertova tekijä pimeällä. Nastathan muodostaa ylimääräistä ääntä muutenkin kiihdyttäessä, jarruttaessa ja kurvatessa kuivalla asfaltillakin ja jopa soralla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Melkosta avautumista. Eikö täällä osata käyttäytyä kuten aikuiset konsanaan?

NO EI!

gunman

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 11.04.19 - klo:19:05
Niinpä.
Avautumista hyvinkin.
Tuossa on nuita muutamia ilman bonareita ajavia jotka kitkojen kanssa luulee tietävänsä kaiken talviautoilusta.
Etupäässä se on sitä sakkia joka talvipyryjen alkassa kaivelee kärsäänsä 20 auton ketjukolarissa.
Mikä huvittavinta ne syyttelee "tuo painoi nastarenkailla jarrua".
Loppuhan onkin selvää.
Hah :D

Nyt meni jo aika paksuksi...

Tuollaisia ketjukolareita osuu aika harvan kohdalle, ja silloin renkailla ei ole suurin merkitys asiassa, vaan turvavälit.
Nuo ketjukolarit, kun tuppaavat tapahtumaan tilanteessa, jossa lumi pöllyää ja on nollanäkyvyys.
Silti painetaan, renkaista, tai näkyväisyydestä riippumatta sitä suurinta sallittua edellämenijän ahterissa kiinni.
(Jotta näkisi edes ne edellämenevän perävalot)

Ja juu, minulla on ollut molempia. Suurimmaksi osaksi nastarenkaita, mutta pidän kitkoja parempina.
Ainoan ongelman kitkarenkaat muodostavat viimeisen 200m kotioveltani.
Melko jyrkkä mäki, missä s-mutka keskellä ja talvikunnossapito on mitä on. Välillä niin peilijäässä, ettei oikein
nelikollakaan (kitkoilla) meinaa kotio päästä.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 11.04.19 - klo:19:05
Tuossa on nuita muutamia ilman bonareita ajavia jotka kitkojen kanssa luulee tietävänsä kaiken talviautoilusta.
Ketkä ajaa ilman bonareita ja mitä se tarkoittaa?  Ei tarvitse kaikkea tietää talviautoilusta, mutta kun ymmärtää fysiikan lait ja osaa soveltaa niitä käytännössä, helpottaa se tässäkin asiayhteydessä. Myös itsesuojeluvaisto ja toisten kunnioitus tien päällä on hyviä ominaisuuksia renkaista riippumatta.  ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy