Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

TTO

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 25.03.19 - klo:09:33
"Lähes kaikki rengasvalmistajat olivat jo tuolloin tutkijoiden kanssa yksimielisiä, että katupölyn eli alle 10 mikrometrin kokoisten hengitettävien hiukkasten aiheuttajina nastarenkaat olivat suurin yksittäinen syy."

https://yle.fi/uutiset/3-9503668
Rinkulakeulan linkkaamassa Ylen jutussa oli myös jotain tutkimustulosta aiheesta 'Vähiten kuluttava nasta vs. kitka'

LainaaVertailun vuoksi vähiten päällystettä kuluttavan nastarenkaan eli vuoden 2013 renkaan ero kitkarenkaaseen oli Nordic Enviconin mittaamana kymmenkertainen.

-karppa-

Miten astma liittyy tähän topic:n? Sitä varten voi perustaa "taas" oman topic:n.

Evoluutio ennen hoiti heikoimmat pois.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.03.19 - klo:11:06
Miten astma liittyy tähän topic:n? Sitä varten voi perustaa "taas" oman topic:n.
Evoluutio ennen hoiti heikoimmat pois.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. 'Ennenaikaan' evoluution ja luonnonvalinnan lisäksi myös sodat hoiti heikommat kansat ja heimot vahvempien tieltä pois. Meille suomalaisille paluu näihin vanhoihin hyviin aikoihin on epätoivottavaa, kun naapurissa on meitä suurempi agressiivinen neuvostojen kansa :)
Nää ketjut rönsyilee, niinkuin kaikki keskustelu.. ei siinä mitään pahaa ole.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.03.19 - klo:20:35
Kyllä minä näkisin että tässä ollaan tällä hetkellä keskimääräistä enemmän asian ytimessä. Onneksi ajelen näillä keskieurooppalaisilla kitkarenkaillani näitä keskieurooppalaisia asfalttiteitä jotka ovat optimoitu juuri keskieurooppalaisille renkaille, pelottaisikin käväistä taas välillä kotosuomessa kun se asfaltin pinta ei ole vielä saavuttanut jokakeväistä karheushuippuaan ja edelleen liukasta on, tiedä vaikka lähtisi auto suoraan mereen Tallinkin autorampista alas tultaessa.
.

Sä olet vuosia trollannut, että ke-kitkat on paras talvirengas Suomen talveen. Selität myös, että mm. nordickitka on hengenvaarallinen Suomen teillä tai 160km/h jarrutuksessa vesisateella. Voin nyt vajaan viikon ja 3000km kilometrin perusteella sanoa, että puhut täyttä PASKAA!

Premium nordickitkat eivät sulaneet alle, eivät yllättäneet missään tilanteessa ja niillä pärjää jopa autobahnilla enkä ollut ainoa Suomalainen vastaavilla renkailla joten referenssiä on nyt.

Sitten asian ytimeen. Suomen nopeusrajoituksilla "pärjää" ihan hyvin premium nordic talvirenkaalla. Ja jopa ke-kitkoilla Etelä-Suomessa pääteillä, mutta en todellakaan suosittele/hehkuttaisi niitä talvirenkaiksi Suomeen. Varsinkaan jos itse asuu jossain muualla, kuin Suomessa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.03.19 - klo:07:38
Montako astmaatikkoa tunnet lähipiiristäsi?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.03.19 - klo:11:06
Miten astma liittyy tähän topic:n? 

Evoluutio ennen hoiti heikoimmat pois.

Itsehän kyselit. Ja astma liittyy siten, että katupöly pahentaa astman oireita. Ja nastarenkaat aiheuttavat katupölyä.

Evoluutiota koskevat kommentti on täysin mauton. 
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.03.19 - klo:12:25
Katupöly tulee lähinnä hiekoituksesta.
Hiekka jauhautuu pieneksi pölyksi kitkarenkaiden alla ja kuivuessaan pölinää riittää.
Risteyksiä usein hiekoitetaan. Kumpi sutii sitä hiekkaa enemmän nasta vai kitka.
Sanoisin kitka jauhaa enemmän hiekkaa pölyksi.

"Lähes kaikki rengasvalmistajat olivat jo tuolloin tutkijoiden kanssa yksimielisiä, että katupölyn eli alle 10 mikrometrin kokoisten hengitettävien hiukkasten aiheuttajina nastarenkaat olivat suurin yksittäinen syy. Vielä 15 vuotta sitten rengasala esitti syntipukiksi katujen hiekoituksen."

"Vertailun vuoksi vähiten päällystettä kuluttavan nastarenkaan eli vuoden 2013 renkaan ero kitkarenkaaseen oli Nordic Enviconin mittaamana kymmenkertainen."

https://yle.fi/uutiset/3-9503668
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 26.03.19 - klo:12:03
Itsehän kyselit. Ja astma liittyy siten, että katupöly pahentaa astman oireita. Ja nastarenkaat aiheuttavat katupölyä.

Evoluutiota koskevat kommentti on täysin mauton.

Ei en kysynyt sinulta ja ei et voi syyttää nastarenkaita, että ovat aiheuttaneet tytöllesi astman. Se on ihan joku muu syy! Toki keväällä katupöly voi pahentaa sitä.

Ja kyllä sinä olet osa syyllinen lapsesi sairauksiin. Jos sen kiistät, niin kannattaa siirtyä johonkin muuhun topic:n!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rinkulakeula

#4237
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.03.19 - klo:12:51
Ei en kysynyt sinulta ja ei et voi syyttää nastarenkaita, että ovat aiheuttaneet tytöllesi astman. Se on ihan joku muu syy! Toki keväällä katupöly voi pahentaa sitä.

Ja kyllä sinä olet osa syyllinen lapsesi sairauksiin. Jos sen kiistät, niin kannattaa siirtyä johonkin muuhun topic:n!

En ole käsittääkseni syyttänytkään nastarenkaita astman puhkeamisesta ja kyllä, olen myös myöntänyt, että olen osasyyllinen tyttären astmaan, koska se on periytyvää. Mutta nastarenkaita syytän yhtenä osatekijänä siihen, että katupöly pahentaa astman oireita.

Oliko muuta?

EDIT - se tästä aihepiiristä


Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

seaboss


Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.03.19 - klo:13:54
MIKSI pyörätiellä oleva hiekotus pölyää älyttömästi putsatessa ja tuulella.
Ei siellä kukaan ole ajanut auton nastarenkailla ?
Kaupungissa kylväkää hiekkaa ja köhikää.


Ei muuten pölyä läheskään niin paljoa kuin autokaistan reunat vaikka ei ole hiekoitettu koko talvena. Tämäkin on helppo todeta syksyllä kun nastapellet on vaihtaneet jyrsijöitä alle vaikka useinn liukkaudesta ei ole tietoakaan ja hiekoituksia ei ole missään aloitettu, mut katsoppa silloin autojen peltipintoja märällä kelillä, harmaata mönjää kyljet ja perät harmaana joka autossa. Ei ole keskieuroopassa tätä ilmiötä kun ei nastoja saa käyttää siellä.

seaboss

Ei ole joka vuosi suolauksiakaan aloitettu kun ei ole liukasta ollut, mutta suurimmalla osalla paskahousuista on jo nastat alla.

Ei me tarvita edes suolaa tielle, me osaamme ajaa olosuhteiden mukaan, mutta se ei kaikilta tumpeloilta näytä onnistuvan, te se sijaan näytätte tarvisen täysin sulia asfalttiateitä nastarengaillenne kun on seurannut lähiviikkojen liikennettä.

seaboss

Kuin tumpelo sä jonglööraja olet omasta mielestä? Vai oletko kenties oikea teiden ritari ;D

Sinuna menisin johonkin sirkukseen kattelen muille apinoille seuraa...

jarkko_h

#4241
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.03.19 - klo:12:25
Katupöly tulee lähinnä hiekoituksesta.
Hiekka jauhautuu pieneksi pölyksi kitkarenkaiden alla ja kuivuessaan pölinää riittää.

Tässä autokamerakuvaa tältä päivältä hiekoittamattomalta tieltä.

Karkeaksi jyrsitty tie, jonka ympärillä raju pölykuorma. Tämä pölykuorma on lohduton tilanne lähialueen astmasta kärsiville lapsille.

Parhaimman ylläpitoluokan pyöräteiltä on jo  puhdistus alkanut. Näin myös työmatkallani. Pääteillä ei vielä kannata aloittaa puhdistusta, koska jyrsintä jatkuu  vielä 2-3 viikkoa. Puhdas pyörätie menee osan matkaa läheltä pölyhelvettiä ja kuljen suosiolla autolla kunnes jyrsintä moottoritiellä loppunut.




-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 26.03.19 - klo:16:10
Kuin tumpelo sä jonglööraja olet omasta mielestä? Vai oletko kenties oikea teiden ritari ;D

Sinuna menisin johonkin sirkukseen kattelen muille apinoille seuraa...

Samaa voi sanoa sinusta. Kannattaa vaikka lukaista omat viestit tälle forumille...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.03.19 - klo:19:33
Niin hyvin Kitka -Tuomot osaa ajaa, että ensimmäisillä liukkailla 30 Kitka - Tuomoa on hädissään jossain motarin rampilla.
Ette te osaa oikein ajaa minkäänlaisten olosuhteiden mukaan kun seuraa nuita tilastoja ketjukolareissa.
Se mitä tulee ajo ja vahinkohistoriaan olen taatusti parempi kuljettaja kuin sinä.
Contin nastoilla mennään niin kauan kun niitä saa kaupasta ostaa.


Mielenkiintoista, voitko laittaa tuon tilaston kitka -Tuomoista. Poikkeaako se merkittävästi allaolevasta?




SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.03.19 - klo:19:33
Niin hyvin Kitka -Tuomot osaa ajaa, että ensimmäisillä liukkailla 30 Kitka - Tuomoa on hädissään jossain motarin rampilla.
Ette te osaa oikein ajaa minkäänlaisten olosuhteiden mukaan kun seuraa nuita tilastoja ketjukolareissa.
Se mitä tulee ajo ja vahinkohistoriaan olen taatusti parempi kuljettaja kuin sinä.
Contin nastoilla mennään niin kauan kun niitä saa kaupasta ostaa.

Paljonko on kitkakilometrehä takana kun noin väkevän kirjoituksen taas kirjoitit?

Ennakointi kertoo ajokokemuksesta ja pelisilmästä. "Rajoja vasten ajo" kertoo joko kilpailutilanteesta tai huonosta pelisilmästä.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.03.19 - klo:19:33
Niin hyvin Kitka -Tuomot osaa ajaa, että ensimmäisillä liukkailla 30 Kitka - Tuomoa on hädissään jossain motarin rampilla.
Ette te osaa oikein ajaa minkäänlaisten olosuhteiden mukaan kun seuraa nuita tilastoja ketjukolareissa.
Se mitä tulee ajo ja vahinkohistoriaan olen taatusti parempi kuljettaja kuin sinä.
Contin nastoilla mennään niin kauan kun niitä saa kaupasta ostaa.
No nyt ollaan asian ytimessä.
Trollaus. Tuo taitolaji ei ihan kaikilta keskenjääneiltä onnistu.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 26.03.19 - klo:20:02
No nyt ollaan asian ytimessä.
Trollaus. Tuo taitolaji ei ihan kaikilta keskenjääneiltä onnistu.

Miten sama asia onnistuu sinulta? Ainoa mitä nokittelet on se, jos joku kertoo asian mikä ei sinua tai sinun ajatusmaailmaasi miellytä. Sen jälkeen löytyy näppis ja lähetä nappi ilman sisältöä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey

Meinaako SNG tulevana suvena mittailla renkaiden kulumisia?

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.03.19 - klo:21:41
Miten sama asia onnistuu sinulta? Ainoa mitä nokittelet on se, jos joku kertoo asian mikä ei sinua tai sinun ajatusmaailmaasi miellytä. Sen jälkeen löytyy näppis ja lähetä nappi ilman sisältöä!
Pliis. Luuletko olevas jotenkin parempi? Oot jo kaks vuotta ratsastanu kitkarenkailijat kännissä ”nokituksella”.
Melkosen ohuet ”sisällöt”. Niin se metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

TTO

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.03.19 - klo:15:49
Kyllä tämä pinnoilla ja kyljissä oleva ruskeanharmaa mönjä tulee suolauksesta
Keski-Euroopassa suolataan myös, mutta siellä autot ovat vaalean harmaita eivätkä ollenkaan ruskeita. Ai niin, siellä ei käytetäkään nastarenkaita.

jt

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 25.03.19 - klo:23:52
Näin siis ajateltiin vuonna 2015, mutta 2017 huomattiin, että toisella mittauspaikalla PM10 arvot olivatkin kaksinkertaiset.
https://www.uppgang.com/nyheter/uppsala/bakslag-for-miljon-pa-kungsgatan-4950464.aspx
Niin tuossa artikkelissa mainitaan että mittauspaikkaa vaihdettiin:

Upptäckten gjordes sedan stationen som mäter halterna av hälsofarliga partiklar PM10 och kvävedioxider flyttades från sin plats på Kungsgatan intill Stadshuset, till en placering vid Resecentrum. Efter flytten, som gjorts på grund av Stadshusombygganden, har mätresultaten stigit kraftigt.

Toinen ongelma on että osa ajelee edelleenkin nastoilla kiellosta huolimatta, kiinnijäämisen riski on kovin pieni. NOx:n kanssa tuolla oli myös probleemia, mutta se menee jo off-topic tästä ketjusta..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Tämä keskustelu on pääosin hyvin mielenkiintoista koska mukana on porukkaa joka argumentoi mielipiteensä hyvin ja nojautuu pääosin tilastoihin ja tutkimuksiin/testeihin. Sitten mukana on muutama yksilö joka laukoo mielipiteitä mitenkään perustelematta, joka tahallaan provoamalla tai sitten takana on vankka oma uskomus että näihän sen täytyy olla.

Jotenkin tuntuu että syy nastarenkaiden suureen osuuteen Suomessa vs. esim. verrokki pohjoismaat on pääosin kultturellinen - ajetaan nastoilla kun on ennenkin ajettu, haitoista viis. Esim. onnettomuustilastoilla ei voi perustella nastoja. Toki on niitäkin olosuhteita joissa nastat ovat kenties se paras valinta, mutta se paikka ei todellakaan ole vaikkapa lähes aina paljaana olevien pääväylien rullaaminen nastoilla pääasiallisena ajoympäristönä. Sekä tie että renkaat menevät pilalle. Ilman "motivointia" valtiovallan puolelta, menee kenties yksi sukupolvi että "rengaskulttuuri" muuttuu jotta kenties puolet kuskeista "uskaltautuu" ajamaan kitkoilla, suurimmalle osalle kuskeista renkaihin suhtautuminen ei liene yhtä "syvällistä" kuin täällä. Sitten kun tämä uusi sukupolvi on kitkoja ajanut ja todennut että näillähän "pärjää" ihan hyvin, siitä tulee ihan arkipäivää. Mutta sitä odotellessa, yskitään tätä pölyä keväisin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

samileim

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.03.19 - klo:12:25
Katupöly tulee lähinnä hiekoituksesta.
Hiekka jauhautuu pieneksi pölyksi kitkarenkaiden alla ja kuivuessaan pölinää riittää.
Risteyksiä usein hiekoitetaan. Kumpi sutii sitä hiekkaa enemmän nasta vai kitka.
Sanoisin kitka jauhaa enemmän hiekkaa pölyksi.
Työkseni hoidan kiinteistöjen piha-alueita niin pitää sanoa että sepelissäkin on eroa... muutamana vuotena on tullut pihalle kasa sepeliä joka on samantien jysähtänyt jäähän eikä sitä ole koko talvena enää siitä irti saanut. Tässä on ollut paljon hienoa hiekkaa seassa vaikka ihan muuta on tilattu, kai sillä saadaan hinta painettua alemmas. Kun taas tietyiltä toimittajilta saa "puhdasta" sepeliä jota saa säiden armoilla olevasta kasasta haettua ympäri talven helposti... Luulisi tuon seoksen jossa on hienoa hiekkaa pöllyävän aika tavalla niin pyöräteillä kuin ajoradoilla.
Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline 2017

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 26.03.19 - klo:22:36
Pliis. Luuletko olevas jotenkin parempi? Oot jo kaks vuotta ratsastanu kitkarenkailijat kännissä ”nokituksella”.
Melkosen ohuet ”sisällöt”. Niin se metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.

Meidän ero on aika suuri. Sä vain nylkytät muiden koipea ilman sisältöä ja esimerkiksi itse kokeilen käytännössä ja löytyy kolme sarjaa renkaita joka autoon. Kaiken maksan ihan omasta pussista enkä vain asentele ledejä auton sisään, koska Tero-Petteristä ne näyttää siistiltä, mutta eivät vaikuta ajamiseen mitenkään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 26.03.19 - klo:22:00
Meinaako SNG tulevana suvena mittailla renkaiden kulumisia?

Tottahan toki. Ja keväällä mittaan myös näiden "vaarallisten" skandikitkojen kuluman. Täällä ketjussa on vaan muutamia NIIN sekopäisiä kirjoittajia etten viitsinyt syksyllä enää mitattua faktatiotoa kirjoittaa.

PS. Kaikki excelissä

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.03.19 - klo:23:51
Meidän ero on aika suuri. Sä vain nylkytät muiden koipea ilman sisältöä ja esimerkiksi itse kokeilen käytännössä ja löytyy kolme sarjaa renkaita joka autoon. Kaiken maksan ihan omasta pussista enkä vain asentele ledejä auton sisään, koska Tero-Petteristä ne näyttää siistiltä, mutta eivät vaikuta ajamiseen mitenkään.
Ensinnäkin tämä koko topic ei anna kenellekään yhtään mitään. Sinähän tämän perustit kun vääntö alkoi mennä tähän samaan vittuiluun toisessa topicissa.
Toisekseen, sinä et ole uskonut yhtäkään ”sisältöä” mitä joku muu tuo pöytään, kun sitä ei ole VTT, TM tai Matti morri antanut. ”Sisältöä” tuolla on yllinkyllin, senkun käyt lukemassa.

Sulla kauheen kova tarve todistella kuinka olet maksanut nuo kaikki viime vuosituhannen puolella olevat koslat. Miksi?
Siinä olet oikeassa, että meidän ero on suuri. Itse en jaksa ruuvailla kolmella rengassarjalla. Asentelen vaikka mielummin ledejä. 8)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

pekeke

Mä oon paras koska ajoin ensin nastoilla 40v. ja sitten kitkoilla, eikä kummillakaan minkäänlaista ongelmaa. Molemmat siis yhtä hyvät ja koska kitkoista vähemmän haittoja itselle ja muille niin valinta on selvä.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 27.03.19 - klo:09:18
Mä oon paras koska ajoin ensin nastoilla 40v. ja sitten kitkoilla, eikä kummillakaan minkäänlaista ongelmaa. Molemmat siis yhtä hyvät ja koska kitkoista vähemmän haittoja itselle ja muille niin valinta on selvä.

En ihan yhtä kauaa ehtinyt ajaa nastarenkailla ennen kitkoihin siirtymistä, mutta muuten kokemukset ovat samat. Continentalin nastarenkaista Continentalin kitkoihin vaihdossa ainoa ero, jonka olen huomannut normaaliajossa, on ääni. Kitkat ovat kesärenkaitakin hiljaisemmat.

b1mpo

Jos siellä ei ole asfaltti näkösällä, ei silloin nastapölyäkään synny?  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

9987

katupöly tuntuu kasaantuvan kaupungeihin joissa levitetään hiekkaa paljon kaduille, samoihin aikoihin alkaa hiekan poisto harjakoneilla ja milljoonia litroja puhdasta juomavetta käytetään pesuun.

Ehkä hiekoituksen kielto olisi aiheellinen isoissa kaupungeissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy