Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.03.19 - klo:07:14
Noniin, siinä taas se kuuluisa "riittävä" pito. Kertokaa nyt ihmeessä te skandikitkailijat että miksi vaihdatte kesärenkaita alle kun kerran pito on aivan täysin riittävä kuivalla asfaltillakin ajelemiseen eikä paremmasta pidosta hyödy missään tapauksissa ollenkaan.

Mulla on nastat.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Foxit

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 22.03.19 - klo:07:10
Yksi tulkinta ruotsalaistutkimuksesta, joka osoittaa, kuinka hauskaa on ampua alas teorioita oman näkemyksen mukaan:

Jos nastarengas pitää huonoimman pidon olosuhteissa (liukas jää) n. 25% paremmin kuin kitkarengas, vaaditaan yli 5 vuotta kulumista, ennenkuin nastarenkaan pito tippuu saman ajan alla pyörineeseen kitkan tasolle.

Eli koko järkevän käyttöiän nastarenkaan pito on parempi kuin kitkan. Siis niissä olosuhteissa, joissa pitoa tarvitaan. Sulalla tai lumella pito on kaikilla renkailla riittävä, pl. kesärengas.
Voisitko hieman avartaa että mistä tutkimuksesta tällaiset tulokset ja johtopäätelmät ovat peräisin?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 20.03.19 - klo:09:52
25 talven kokemuksella kitkoilla ajamisesta voin kertoa, että niin kitkarenkaan käyttöikä on kolme talvea. Sen pidempään ei taida nastarengaskaan kestää kunnollisena.
Mielenkiinnosta kysyisen että kuinka paljonko sinulla tulee kilometreja yhdessä talvessa?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 22.03.19 - klo:09:42
Mielenkiinnosta kysyisen että kuinka paljonko sinulla tulee kilometreja yhdessä talvessa?

Täällä Savossa kitkoja tulee pidettyä alla jotakuinkin 6 kuukautta, eli lokakuun puolivälistä tuonne huhtikuun puoliväliin ja vuodessa kilometrejä tulee noin 30000 km. Eli kolmena talvena kitkoille tulee yhteensä ~ 40000 - 45000 kilometriä. Kolmantena talvena pito noin 30000 km ajetuilla kitkoilla on jo hivenen huonompi, kuin kahtena ensimmäisenä talvena. 
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 22.03.19 - klo:09:27
Voisitko hieman avartaa että mistä tutkimuksesta tällaiset tulokset ja johtopäätelmät ovat peräisin?

Tuosta JT:n linkkaamasta tutkimuksesta.

Vedin siitä omat johtopäätökseni, jotka eivät varmaankaan kestä kriittistä tarkastelua, mutta näinkin tuon tutkimuksen voi tulkita...

Eli jos ajatellaan, että uuden kitkan "pitoindeksi" (tässä itse skaalattu) on vetisellä jäänpinnalla vaikkapa 100
Uuden nastarenkaan pitoindeksi voisi olla 25% parempi, eli 125

Tämä lähtöolettamus nojaa siihen, että kitkan ja nastan jarrutusmatkaero liukkaalla jäällä on 25%. Jokainen voi laittaa tietysti oman prosenttiluvun tähän, nojaten muihin tutkimuksiin.

Keskimäärin kitka on menettänyt 15 % pidostaan tuon tutkimuksen mukaan (keskiarvo väliltä 10-20)
Keskimäärin nasta on menettänyt 25 % pidostaan tuon tutkimuksen mukaan (keskiarvo väliltä 20-30)

Näin ollen kitkan "pitoindeksi" 5,5 vuoden jälkeen on 85 ja nastan 93,75, eli nasta on vielä kulueenakin parempi noissa olosuhteissa.

Näinhän näitä voi pyöritellä, kukin omien mieltymystensä mukaan.

VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 22.03.19 - klo:10:11
Täällä Savossa kitkoja tulee pidettyä alla jotakuinkin 6 kuukautta, eli lokakuun puolivälistä tuonne huhtikuun puoliväliin ja vuodessa kilometrejä tulee noin 30000 km. Eli kolmena talvena kitkoille tulee yhteensä ~ 40000 - 45000 kilometriä. Kolmantena talvena pito noin 30000 km ajetuilla kitkoilla on jo hivenen huonompi, kuin kahtena ensimmäisenä talvena.
Ilmankos, rupesinkin ihmettelemään että miten talvirenkaista voi pito heiketä oleellisesti jo noin lyhyessä ajassa! Eikös keskinmääräisellä suomalaisella ei ammatikseen ajavalla henkilöautoilijalla tule vuodessa noin 15 tkm, korjatkaa jos olen väärässä? Sinulla tulee tulee nyt karkeasti siis tuplat enemmän kilometreja kuin pääosalla väestöä. Esimerkiksi minulla tulee nykyisin noin 17-18 tkm vuoteen joista talvisin noin 7-8 tkm. Oma näkemys kun on ollut että neljättä talvea ajossa olleilla kitkarenkailla oli 5,5-6,5 mm urilla oikein hyvin pitoa liukkaalla jäljellä. Kilometrit olisi siis hyvä aina kertoa kun ajoa voi tulla niin eri määriä.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 22.03.19 - klo:10:21

Näin ollen kitkan "pitoindeksi" 5,5 vuoden jälkeen on 85 ja nastan 93,75, eli nasta on vielä kulueenakin parempi noissa olosuhteissa.

Näinhän näitä voi pyöritellä, kukin omien mieltymystensä mukaan.

Juuri näin. Labraolosuhteissa jääkiekkokaukalossa nasta parempi. Jos kertoo onnettomuusriskin eri keliolouhteissa ja kertoo ne ristiin kelien jakaumalla, on kitkarengas parempi.

Näitä voi pyöritellä mieltymystensä mukaan miten haluaa. Fakta on se, että nastarenkaalliset autot joutuvat neljä kertaa todennäköisemmin kuolonkolariin kuin kitkarenkaalliset autot. Tätä faktaa ei voi pyöritellä.

Fakta on myös se,.että nykyiset uusilla renkailla jääkiekkokaukalojäällä tehtävät testit vastaavat hyvin heikosti todellisuutta liikenteessä. Tilastollisesti kyseiset olosuhteet eivät merkitseviä. Kesäkeleissä ajetaan enemmän kuolonkolareita kuin pääkallokeleillä.

Meidän on turha pyöritellä asiaa. Toivottavasti tähän saadaan tutkijat selvittämään syyt ja päättäjät tekemään päätökset syiden ja faktojen perusteella.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 22.03.19 - klo:12:10
Tätä faktaa ei voi pyöritellä.

Meidän on turha pyöritellä asiaa.

Mitähän tässä sitten on tehty viimeiset tuhannet poustaukset...?

Faktoja voi ja pitää pyöritellä useamman kuin yhden dimension suhteen, jotta selittävät muuttujat löytyvät. Muuten se ei ole "fakta" vaan jonkun mittarin arvo.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Suberb 2012

Kohta voi vaihtaa vaikka kärrynpyöriin. Nyt ne keksi (uutiset tänään) että kesänopeuksia ei voi laittaa jos tieosuudella on sanomista kunnon suhteen. Eli jurnutetaan sitten 80 siihen asti, että uusi päällyste. No sittenkään ei voi ajaa 100, koska uusipinta on liukas :D

Hetki niin max nopeus suomen kärrypoluilla on 60 tai 70. Varsinkin jos viher-vasemmisto pääsee valtaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.03.19 - klo:11:12
Kas vain, sittenhän meitä on kaksi! Minullakaan ei ole ollut mitään ongelmia ”pärjätä”  suomen autobaanojen nopeusrajoitusten puitteissa KE-kitkoilla. ,,kkijarrutus jäisellä tiellä toisi varmaan pienen jännämomentin, samalla tavalla kuin se autobaana kaatosateella 160km/h vauhdeissa nordic-kitkoilla.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.03.19 - klo:07:14
Tasan yhtä monta kertaa kuin jäisellä etelä-suomalaisella valtatiellä äkkijarrutusta KE-kitkoilla. Nolla. Noita jäähallipintoja kun on hyvin vaikea löytää käytössä olevilta etelän maanteiltä. En silti väitä etteikö tuollainenkin tilastoharvinaisuus voisi tulla vielä joskus vastaan.

Ei mitään kokemusta, mutta kumminkin totuus mielipiteenä. Mulla ei muuta...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 22.03.19 - klo:12:46
Kohta voi vaihtaa vaikka kärrynpyöriin. Nyt ne keksi (uutiset tänään) että kesänopeuksia ei voi laittaa jos tieosuudella on sanomista kunnon suhteen. Eli jurnutetaan sitten 80 siihen asti, että uusi päällyste. No sittenkään ei voi ajaa 100, koska uusipinta on liukas :D

Hetki niin max nopeus suomen kärrypoluilla on 60 tai 70. Varsinkin jos viher-vasemmisto pääsee valtaan.

Tämä kommentti oli järkevä aina hymiöön asti. Sen jälkeen se muuttui vaalimainokseksi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.03.19 - klo:13:53
Tämä kommentti oli järkevä aina hymiöön asti. Sen jälkeen se muuttui vaalimainokseksi.

Kiitos positiivisesta vastakommentista :D
Pahoittelen jos loukkasin poliittista vakaumustasi. Itse en ole mitenkään politiikan kanssa tekemisissä, olen ”mäntti” ja siksi tuskin käyn taaskaan äänestämässä...

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.03.19 - klo:13:48
Ei mitään kokemusta, mutta kumminkin totuus mielipiteenä.

Kuulostaa yllättävän paljon eräältä KE-kitkoja hengenvaarallisena pitävältä foorumilaiselta.  8)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.03.19 - klo:12:36
Minä ajan PREMIUM nastarenkailla niin kauan kuin niitä myydään.
Kolme talvea ja uudet alle, varma pito. :D
Premium... En malta olla laittamatta erään kaverin kommenttia tuosta Premiumista. Tämä siis suora lainaus: "Mua naurattaa sana premium, joka on vain tuulipukukansalle myytyä ilmaa/mielikuvia kovalla rahalla"  ;D

paimentolainen

#4184
Renkaissa on kyl selkeästi ”premium”-merkkejä ja kuramerkkejä. Vaikka kuinka naurattaisi.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 22.03.19 - klo:21:29
Renkaissa on kyl selkeästi ”premium”-merkkejä ja kuramerkkejä. Vaikka kuinka naurattaisi.
On. Valitsemalla jonkun tunnetun valmistajan renkaan, saa suurella todennäköisyydellä ihan kelvollisen renkaan ajettavaksi. Tosin joskus halvemmilta, ei niin tunnetuilta valmistajilta, putkahtaa välistä yllättävän hyvä tuote, joka on pärjännyt testeissä kohtuu hyvin. Mutta pääasiallisestihan noissa testeissä jyllää tunnettujen valmistajien tuotteet.

Jultsu

Kyllä vain, myös KE-kitkoissa Conti on kukkulan kuningas.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.03.19 - klo:19:46
Kuulostaa yllättävän paljon eräältä KE-kitkoja hengenvaarallisena pitävältä foorumilaiselta.  8)

Kerrotko tästä lisää? Jos minua tarkoitat löydän kyllä omat kirjoitukseni ja voin tarvittaessa linkata asiasta myös yli 10 vuoden takaa, jossa totean, että etelä-suomessa oikealla käytöllä ja ennakoinnilla pääväylillä voi "pärjätä" ke-kitkoilla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Kerron toki lisää.

Ilmeisesti tuossa kymmenessä vuodessa koko Suomen maan on vallannut uusi minijääkausi jonka seurauksena KE-kitkojen myynti, hallussapito ja käyttäminen olisikin nyt kiellettävä lailla? Entä minnekä katosi se saarnamies joka hetki sitten vielä opetti että Hangon ja Utsjoen välillä ei ole minkäänlaista eroa kelilosuhteiden, keskilämpötilojen tai tieolosuhteiden välillä ja yksi ja sama rengastyyppi soveltuu joka tapauksessa parhaiten ja muunlaisten renkaiden käyttö on hengenvaarallista?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vasara

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 22.03.19 - klo:21:47
On. Valitsemalla jonkun tunnetun valmistajan renkaan, saa suurella todennäköisyydellä ihan kelvollisen renkaan ajettavaksi. Tosin joskus halvemmilta, ei niin tunnetuilta valmistajilta, putkahtaa välistä yllättävän hyvä tuote, joka on pärjännyt testeissä kohtuu hyvin. Mutta pääasiallisestihan noissa testeissä jyllää tunnettujen valmistajien tuotteet.
Osa noista 'ei niin tunnetuista' on isompien valmistajien 2. merkkejä.
Vaikkapa Semperit (Continental).. valmistusmaa Saksa, Nordman (Nokia).. valmistusmaa Venäjä, Kleber (Michelin).. valmistusmaa Romania jne.. Osa Ihan käyttökelpoista tavaraa, vaikka ovatkin ns. vanhaa teknologiaa ja osa myös muutenkin halvemmin tehtyjä, kuin merkin ykkösbrändin tuotteet.

OT: Moottori- lehti 3/2019 oli halvempien kesärenkaiden testiä..
1. sijalla Semperit speed life 2.
2. sijalla (jaetulla) Nordman SX2 ja kiinalainen Maxxis premitra 5.
4. sijalla Debika presto HP (Goodyear, valmistusmaa Turkki).
5. sijalla Kleber dynaxer HP3 (Michelin, valmistusmaa Romania).

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 23.03.19 - klo:11:51
Kerron toki lisää.

Ilmeisesti tuossa kymmenessä vuodessa koko Suomen maan on vallannut uusi minijääkausi jonka seurauksena KE-kitkojen myynti, hallussapito ja käyttäminen olisikin nyt kiellettävä lailla? Entä minnekä katosi se saarnamies joka hetki sitten vielä opetti että Hangon ja Utsjoen välillä ei ole minkäänlaista eroa kelilosuhteiden, keskilämpötilojen tai tieolosuhteiden välillä ja yksi ja sama rengastyyppi soveltuu joka tapauksessa parhaiten ja muunlaisten renkaiden käyttö on hengenvaarallista?

Edelleen Suomessa paras talvirengas talvella on nordic-talvirengas. Ihan sama mitä jargonia sinä suollat 1700km päässä Suomesta!

Minulle paras talvirengas talvella on nastarengas.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TTO

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.03.19 - klo:13:06
Edelleen Suomessa paras talvirengas talvella on nordic-talvirengas. Ihan sama mitä jargonia sinä suollat 1700km päässä Suomesta!

Minulle paras talvirengas talvella on nastarengas.
140 sivua kirjoitettu, mutta nyt on selvästi päästy eteenpäin! Suomessa Karpalle paras rengas on nastarengas ja Alpeilla nordic-kitka.

Jatketaanko eteenpäin pohtimalla Karpalle sopivaa rengastusta jossain kolmannella alueella vai jollekin muulle sopivaa rengastusta jollain alueella?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TTO - 23.03.19 - klo:13:29
140 sivua kirjoitettu, mutta nyt on selvästi päästy eteenpäin! Suomessa Karpalle paras rengas on nastarengas ja Alpeilla nordic-kitka.

Jatketaanko eteenpäin pohtimalla Karpalle sopivaa rengastusta jossain kolmannella alueella vai jollekin muulle sopivaa rengastusta jollain alueella?

En käsittääkseni sanonut nordickitkan olevan paras alpeille, vaan kyllä silläkin "pärjää" eikä ole sulanut alle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.03.19 - klo:13:06
Ihan sama mitä jargonia sinä suollat 1700km päässä Suomesta!

Taidat itse olla tällä hetkellä vielä kauempana Suomesta eli tällä hetkellä sinun logiikallasi minä taidan puhua totta ja sinä kakkaa.  ;D
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Pihistelijä

Vaihdoin tänään kesärenkaat alle. Nyt on 20 talvea takana kitkoilla. Kertaakaan ei ole tarvinnut jättää ajamatta, tullut epävarmaa oloa tai alkanut kaipaamaan nastarengasta. Yhtään hups tilannetta ei ole sattunut näiden 20 vuoden aikana. Ei ole tarvinnut pärjätä, vaan turvallista talviajoa.

Nykyiset kitkat ovat Nokian Hakkapeliitta R2. Niillä on ajettu kaksi talvea ja 15 tkm. Pintaa on yhä yli 7 mm, joten vain 0,5 milliä talvessa ovat kuluneet. Näillä ajaa hyvin vielä kolme talvea eli viisi yhteensä.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jt

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 22.03.19 - klo:21:29
Renkaissa on kyl selkeästi ”premium”-merkkejä ja kuramerkkejä.
Tuo aikaisemmin linkattu ruotsalainen suurtutkimus myös totesi tilastollisesti merkittäviä eroja premium vs non-premium talvirenkaiden välillä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.03.19 - klo:16:56
Vielä kolme talvea....
En kuitenkaan haluaisi laittaa niitä sun 4 -5-vuotta ajettuja kitkoja alle mielummin ajan uusilla Premium nastoilla.
Se on hyvä, koska ei sun tarttekaan.
Voit jatkaa asfaltin jyrsimistä niillä Premium nastoillasi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.03.19 - klo:21:07
Sittenhän sinun on hyvä ajaa niillä "nuljuilla" kun minä karhennan sinulle pintaa.
Olenkin tässä pari viikkoa kiitellyt. On hienosti karhennettu asfaltti.
Myös astmaatikot kiittelee. Hienoa duunia. :D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.03.19 - klo:22:30
Jokainen ajakoon niillä renkailla jotka katsoo omissa olosuhteissa olevan järkevä valinta.
Juuri näin. Mutta miten nämä järjenköyhyyden omaavat?
Erinäisimmillä perusteilla ovat kuitenkin nastoihin päätyneet. Sallimmeko senkin?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.03.19 - klo:22:30
Jokainen ajakoon niillä renkailla jotka katsoo omissa olosuhteissa olevan järkevä valinta.

Valitettavssti uuden tieliikennelain myötä näin myös tulee käymään ja jotkut idiootit tulevat ajamaan kesärenkailla talvella. Voimme vain arvailla, kuinka monta turhaa lisäkuolemaa tämä tulee aiheuttamaan, koska minä en luota tämän päivän ihmisiin ja maalaisjärkeen, koska se on katoava luonnonvara. Ja kehuskellaanhan tälläkin forumilla kuka ensimmäisenä on tänäkin vuonna 1.3 vaihtanut kesärenkaat alle, vaikka talvea vielä pukannut.

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 24.03.19 - klo:21:39
Myös astmaatikot kiittelee. Hienoa duunia. :D

Montako astmaatikkoa tunnet lähipiiristäsi?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy