Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.03.19 - klo:08:27
Kitkarenkaat muuttuu ominaisuuksiltaan ratkaisevasti heikommaksi kun lamellit kuluu. Ei ole ominaisuuksiltaan läheskään uuden veroiset.
Muuttuvat miltei uusiksi kesärenkaiksi ominaisuuksiltaan.

25 talven kokemuksella kitkoilla ajamisesta voin kertoa, että niin kitkarenkaan käyttöikä on kolme talvea. Sen pidempään ei taida nastarengaskaan kestää kunnollisena.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Iero

Lainaus käyttäjältä: SiPaLe - 13.03.19 - klo:10:21
Tätä ketjua on kyllä ollut hupi lukea, mielipiteitä on yhtä monta kuin ihmisiäkin, sille ei mahda mitään. Itse vaikutan Oulun seudulla ja satuin olemaan liikenteessä kun tämä 30:n auton kolarisuma oli alkuviikosta. Eka kolari, joka tämän suman aiheutti, oli melkein jo siivottu kun takana rytisi puolen kymmentä autoa pariin läjään. Itse tulin sakeassa lumipyryssä tälle jälkimmäiselle kolaripaikalle, kitkoilla, ja ei ongelmaa havaita estettä ja pysäyttää autoa tiellä, kun ajoi n. 70-80kmh jonon mukana ja riittävä turvaväli edellä ajaviin. Pian tämän jälkeen niitä autoja alkoi tulla enemmänkin samaan rysään, pitkin penkkoja ja kaiteita yms. Kaveri siellä hinurin puikoissa oli sitten siivoamassa jälkiä ja vei autoja pajalle, mainitsi vain että suurimmassa osassa autoista nastat mitä itse kuskasi (ei ole tilastoitu määrää kun joku sitä kysyy). Hänenkin kanssa ollut paljon puhetta yleisesti että minkälaisia renkaita näissä kolariautoissa yleisesti on, mutta ei voi sanoa että jommat kummat olisi selkeästi paremmin edustettuina, tietenkin nämä asiat pitää suhteuttaa siihen paljonko niitä on käytössä. Lumipyry tuolla kolaripaikalla sakea mutta tiellä ei pahemmin lunta ollut kertynyt ja muutenkin tienpinnan puolesta mielestäni normaali talvikeli. Talouden toisessa autossa on sitten nastat, pienempi ja kevyempi auto niin siihen ne tuntui luonnolliselta.
Kuulin viikolla uutisen, että tilastojen mukaan kitkoilla ajava joutuu harvemmin vakavaan kolariin, koska on oppinut sovittamaan ajotyylinsä kelin mukaan. Voisko tuota uskoa?
Jos kunnon nastoilla joutuu kolariin, niin kyllä se on ollut niin huono keli, ettei kuljettaja vain yksinkertaisesti (tai yksinkertainen kuljettaja) ei ole mahtanut tilanteelle mitään.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 20.03.19 - klo:08:10
Nordickitka ja ”huiput”.  ::)
Just made my point.

Elämä on täynnä valintoja. Jos ei ikinä saa itseään Suomesta pois ja pääse laillisesti kokeilemaan paljonko auto kulkee, niin jotain autoharrastajalta jää oikeasti puuttumaan.

Ja voinpahan sanoa, että olen tuonkin tehnyt kitkoilla!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Iero - 20.03.19 - klo:10:22
Kuulin viikolla uutisen, että tilastojen mukaan kitkoilla ajava joutuu harvemmin vakavaan kolariin, koska on oppinut sovittamaan ajotyylinsä kelin mukaan. Voisko tuota uskoa?
Jos kunnon nastoilla joutuu kolariin, niin kyllä se on ollut niin huono keli, ettei kuljettaja vain yksinkertaisesti (tai yksinkertainen kuljettaja) ei ole mahtanut tilanteelle mitään.

Tai ei ole aistinut valoa  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.19 - klo:08:04
Mä en ymmärrä tuota ke-kitkojen ylistystä Suomeen. Ei mitään ongelmaa "pärjätä" autobahnaan nopeusrajoituksettomilla teilläkään nordic-kitkoilla. Eikä ole edes renkaat sulaneet alle vaikka auton huiputkin on kokeiltu.

Kas vain, sittenhän meitä on kaksi! Minullakaan ei ole ollut mitään ongelmia ”pärjätä”  suomen autobaanojen nopeusrajoitusten puitteissa KE-kitkoilla. ,,kkijarrutus jäisellä tiellä toisi varmaan pienen jännämomentin, samalla tavalla kuin se autobaana kaatosateella 160km/h vauhdeissa nordic-kitkoilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

raipuli

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.03.19 - klo:08:27
Kitkarenkaat muuttuu ominaisuuksiltaan ratkaisevasti heikommaksi kun lamellit kuluu. Ei ole ominaisuuksiltaan läheskään uuden veroiset.
Muuttuvat miltei uusiksi kesärenkaiksi ominaisuuksiltaan.

Omasta kokemuksasta voin myös sanoa, että nastarenkaan ominaisuudet romahtaa parin-kolmen kuukauden asfalttiajolla (eli lokakuun lopulla laitetut renkaat on jo talvikelien saavuttua finito. Nastat pyöristyy. Kitkoilla ominaisuudet ei samallalailla "romahda" kuin nastalla. Ajan sen 55tkm vuodessa joten jotain kokemusta on useista rengassarjoista. Mutta oma ajoprofiili on maantietä/moottoritietä. Jos ajelee muutaman tkm talvessa, niin ottaisin nastat. Ja näin on myös meidän kakkosautossa.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

Mikey

Lauantaina ajelin Rukalle.

Suomussalmelta Kuusamoon oli polannetta ja sohjoa. Kelin mukainen ajonopeuteni oli 120 km/h. Ohittelin parikymmentä autoa, joilla kelinmukainen nopeus oli 90 km/h.

Ajan nastoilla ja vedän paljaalla.

9987

Nastarenkailla ajaa pidempään koska kumi kestää kulutusta ja sulaa tietä paremmin. Tämä on itselle myös yksi hyvä ominaisuus.

kerkko

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 20.03.19 - klo:22:12
Nastarenkailla ajaa pidempään koska kumi kestää kulutusta ja sulaa tietä paremmin. Tämä on itselle myös yksi hyvä ominaisuus.

Totta. Kaiketi nastarenkaan ainoa hyvä ominaisuus  "in real life"?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.03.19 - klo:11:12
Kas vain, sittenhän meitä on kaksi! Minullakaan ei ole ollut mitään ongelmia ”pärjätä”  suomen autobaanojen nopeusrajoitusten puitteissa KE-kitkoilla. ,,kkijarrutus jäisellä tiellä toisi varmaan pienen jännämomentin, samalla tavalla kuin se autobaana kaatosateella 160km/h vauhdeissa nordic-kitkoilla.

Oletko kokeillut?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.19 - klo:10:32
Elämä on täynnä valintoja. Jos ei ikinä saa itseään Suomesta pois ja pääse laillisesti kokeilemaan paljonko auto kulkee, niin jotain autoharrastajalta jää oikeasti puuttumaan.

Ja voinpahan sanoa, että olen tuonkin tehnyt kitkoilla!
Se on kyllä hyvä, että autoharrastajatkin sivistää itseään käymällä suomen ulkopuolella. Mutta jos halutaan sen elämän olevan edes täynnä niitä ”valintoja”, niin kannattaisi miettiä hetken. Nordickitka ja huiput ei kuulu samaan lauseeseen, eikä paikka missä sitä laillisesti ”saa” tehdä, ole mitenkään turvallisin.
Varmaankin siinä Palokan rampissa saa ajaa 80kmh, mutta kannattaako se?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.19 - klo:10:32...ja pääse laillisesti kokeilemaan paljonko auto kulkee,

Empä muuten tiedä sanoa mitä saksalainen koppalakki mahtaa tuumata jos alla on vain T-nopeusluokan renkaat (190km/h) ja autolla ajetaan päälle kahta hunttia. Väittäisin että jotain paikallista lakia rikotaan jo tuossa kohtaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.03.19 - klo:07:52
Se on kyllä hyvä, että autoharrastajatkin sivistää itseään käymällä suomen ulkopuolella. Mutta jos halutaan sen elämän olevan edes täynnä niitä ”valintoja”, niin kannattaisi miettiä hetken. Nordickitka ja huiput ei kuulu samaan lauseeseen, eikä paikka missä sitä laillisesti ”saa” tehdä, ole mitenkään turvallisin.
Varmaankin siinä Palokan rampissa saa ajaa 80kmh, mutta kannattaako se?

Oletko joskus kokeillut? Eli et ole joten nytkään sinun koiven nylkytys ei onnistunut! Toiseksi mä luotan sen verran kotimaiseen rengasvalmistajaan, että ne renkaat kestää sen nopeusluokan mitä luvattu -3 asteen lämpötilassa tyhjällä pitkällä suoralla missä voit ajaa yksin pitkät päällä. Ja onhan kotimaisella valmistajalla myös nastoilla talvinopeusennätys hallussaan meren jäällä!

Ja kun katson nyt Alpeilla ikkunasta ulos jäässä olevaa autoa, niin onneksi on nordic talvirenkaat alla!

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.03.19 - klo:11:12
,,kkijarrutus jäisellä tiellä toisi varmaan pienen jännämomentin, samalla tavalla kuin se autobaana kaatosateella 160km/h vauhdeissa nordic-kitkoilla.

Oletko kokeillut?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.19 - klo:08:04
Ei mitään ongelmaa "pärjätä" autobahnaan nopeusrajoituksettomilla teilläkään nordic-kitkoilla. Eikä ole edes renkaat sulaneet alle vaikka auton huiputkin on kokeiltu.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.03.19 - klo:09:18
Toiseksi mä luotan sen verran kotimaiseen rengasvalmistajaan, että ne renkaat kestää sen nopeusluokan mitä luvattu -3 asteen lämpötilassa tyhjällä pitkällä suoralla missä voit ajaa yksin pitkät päällä.

Mitkäs Nokian kitkarenkaat ja millä nopeusluokalla siellä alla nyt pyöriikään?
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

ile

Noniin, nyt on jo reilusti yli 1kk takana pärjäilyä kitkoilla ja jatkoa aikaisempaan.

Tiettyyn lullamaisuuteen ja epämääräyteen GY-kitkoilla on jo totuttu H8:n jälkeen. Normipidossa ei eroa suuntaan tai toiseen peruskelissä, sohjossa, lumella yms pk-seudun keleissä. Edelliset Hakkapeliitta 8:t oli noin pari talvea ajetut ja GY:t uudet. Ja hiljaiset nuo kitkat on ja varsinkin parkkihalleissa yms taivuttelu on hienoa kun kuulu raapimista.

Reilu pari viikkoa sitten oli muutama ilta aika hankala noille renkaille. Päivällä plussaa, aurinkoa ja vaikka illalla kahdeksen kulmilla oli vielä vähän plussalla, pienemmät tiet veti jäähän. Jo reilusti ajetuilla nastoillakin on selkeästi enemmän pitoa ko. kelissä ja niissä oli vielä hyvä, että bonuksena nuo piti aika nopeasti ääntä pidon ollessa vähissä.

Mutta ei vieläkään isompaa dramatiikkaa suuntaan tai toiseen. En nyt jahkaile nastojen perään - ainakaan vielä (tälle talvelle todennäköisesti ei tule vaikeita kelejä enää pohjoiseen ajettaessa), mutta ei tässä vielä kitkauskoivainenkaan ole tullut (kitkoja ollut kyllä alla noin 1/3 aikaisemmista talvista). Ainoastaan takuulla vähemmän hävettää ajella nastarenkailla toukokuun alkupuolelle.

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 21.03.19 - klo:09:49
Mitkäs Nokian kitkarenkaat ja millä nopeusluokalla siellä alla nyt pyöriikään?

Mainituilla  (r3) ei ainakaan mitään ”huippuja” tavoitella :D tai no ehkä, jos 1,6 :D

******
Nyt esitellyn uuden Hakkapeliitta R3:n suunnittelu ja kehitys aloitettiin jo kaksi vuotta ennen kuin nykymalli R2 tuli myyntiin. Tärkeitä muutoksia uudessa renkaassa on uudenlainen kuvio, jonka jäykän keskiosan avulla se sopii myös suuriin nopeusluokkiin. Perusrenkaat ovat nopeusluokkaa R (170 km/h) ja matalaprofiiliset (alkaen 45-sarjalaiset) sijoittuvat nyt T-nopeusluokkaan (190km/h). Uudella rakenteella on Nokian Renkaiden mukaan parannettu myös ohjaustuntoa
******

Noilla mulla allaolevilla Misukan KE-kitkoilla sensijaan saa pyyhkiä tasasta 210:ä. Tosin sekään ei ole vielä sielä huipussa, toki mukava matkanopeus ;)
Uudemmilla Cross climateissa ois v-luokka. Sit riittää jo huipulle :D

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 21.03.19 - klo:10:19
Mainituilla  (r3) ei ainakaan mitään ”huippuja” tavoitella :D tai no ehkä, jos 1,6 :D

+1 Tätä mä juurikin tarkoitin  ;D   
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 21.03.19 - klo:09:49
Mitkäs Nokian kitkarenkaat ja millä nopeusluokalla siellä alla nyt pyöriikään?

Riittävä nopeusluokka eikä ole/ollut Politzeillakaan mitään sanomista siihen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.03.19 - klo:09:18
Oletko joskus kokeillut? Eli et ole joten nytkään sinun koiven nylkytys ei onnistunut! Toiseksi mä luotan sen verran kotimaiseen rengasvalmistajaan, että ne renkaat kestää sen nopeusluokan mitä luvattu -3 asteen lämpötilassa tyhjällä pitkällä suoralla missä voit ajaa yksin pitkät päällä. Ja onhan kotimaisella valmistajalla myös nastoilla talvinopeusennätys hallussaan meren jäällä!

Ja kun katson nyt Alpeilla ikkunasta ulos jäässä olevaa autoa, niin onneksi on nordic talvirenkaat alla!

Oletko kokeillut?
En ole kokeillut, En ole nähnyt tarvetta kokeilla edes kesärenkailla. Mutta en pidäkään itseäni todellisena "autoharrastajana" ::)
Suosittelen kokeilemaan sivistystä jostain muustakin kuin auton ratista, nyt kun olet päässyt oikein alpeille asti ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.03.19 - klo:11:07
Riittävä nopeusluokka eikä ole/ollut Politzeillakaan mitään sanomista siihen.

No joo, eli huiput on aika alhaiset. Mutta huiputhan ne on mopollakin.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 21.03.19 - klo:11:28
No joo, eli huiput on aika alhaiset. Mutta huiputhan ne on mopollakin.

Ja? Ei 101 hevosvoimalla kuuhun mennä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.03.19 - klo:14:26
Ja? Ei 101 hevosvoimalla kuuhun mennä.

Jep, huiput saa kokeiltua ihan keskikaistalla ja renkaiden nopeusluokka riittää, ei tartte vasemmalle mennä.  ;D
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

TTO

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.03.19 - klo:09:18
Ja kun katson nyt Alpeilla ikkunasta ulos jäässä olevaa autoa, niin onneksi on nordic talvirenkaat alla!
Onko tuo oikeasti hyvä valinta tällä hetkellä Alpeilla? Euroopan läpi joutuu ajamaan +15 keleissä ja tuskin Nordic-kitka tuosta paranee.
Lähtökohtaisesti Alppikyliin (kylän keskustaan) alkaa päästä jo kesärenkailla tähän aikaan vuodesta (teitä suolataan ahkerasti) ja jos itse kylässä pitää päästä sivummalle, tarve voi olla mitä vaan kesärenkaiden ja lumiketjujen välillä. Toki ymmärrän, että Suomesta Alpeille ei nastarenkailla voi ajaa ja täten Nordic-kitkat ovat "ainoa" vaihtoehto, mutta en pitäisi niitä mitenkään autuaaksi tekevinä Alpeilla.

Jultsu

^ Nohnoh, äläs nyt, skandikitkat ovat kuulemma kuivalla asfaltilla käytännössä yhtä hyvät kuin kesärenkaat. Ei tartte "pärjätä" vai miten se meni..? En tosin ymmärrä miksi jotkut sitten vaihtavat noita kitkoja pois auton alta aina muutamaksi kesäkuukaudeksi kun ne kuulemma saa taas ruuvata "hyvin mielin" alle jo syyskuun ensisateille vesiilirtoilemaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: TTO - 21.03.19 - klo:15:37
ymmärrän, että Suomesta Alpeille ei nastarenkailla voi ajaa ja täten Nordic-kitkat ovat "ainoa" vaihtoehto, mutta en pitäisi niitä mitenkään autuaaksi tekevinä Alpeilla.

Kyllä sanoisin, että näillä keleillä ainoa järkevä vaihtoehto retkelle Alpeille, jossa voi vielä tarvita vähän enemmän pitoa, on Eurooppa-kitka.
Nordicit suorastaan sulaa alle das autobahn-nopeuksissa ja ne on moneen kertaan ”todistettu” suorastaan vaarallisiksi asfaltilla kun lämpötila nousee pysyvästi plussalle, jopa keväsiin lämpöihin.
Eurokitkoissa myös riittää nopeusluokat mukavaan ja joutuisaan matkantekoon, ei tarvi liimailla lappuja mittareihin...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.03.19 - klo:16:45
^ Nohnoh, äläs nyt, skandikitkat ovat kuulemma kuivalla asfaltilla käytännössä yhtä hyvät kuin kesärenkaat. Ei tartte "pärjätä" vai miten se meni..? En tosin ymmärrä miksi jotkut sitten vaihtavat noita kitkoja pois auton alta aina muutamaksi kesäkuukaudeksi kun ne kuulemma saa taas ruuvata "hyvin mielin" alle jo syyskuun ensisateille vesiilirtoilemaan.

Noh monestikko olet kokeillut Nordic kitkoilla siitä 160km/h vauhdista vesisateessa jarrutusta? ,,lä pidä hulluja jännityksessä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.03.19 - klo:08:27
Kitkarenkaat muuttuu ominaisuuksiltaan ratkaisevasti heikommaksi kun lamellit kuluu. Ei ole ominaisuuksiltaan läheskään uuden veroiset.
Muuttuvat miltei uusiksi kesärenkaiksi ominaisuuksiltaan.
Mihin perustat väitteesi? Omiin kokemuksiin vaiko tutkimuksiin? Kenties suurin tutkimus aiheesta on täällä aikaisemmin referoitu Ruotsin VTI:n suuri rengastutkimus, jossa testattiin eri rengastyyppejä ja sekä uusia että vanhoja. Ko. tutkimus ei tue väitettäsi ominaisuuksien romahtamisesta. (ja en nyt tarkoita "slicksejä", sillä silloin on pito jo aika kateissa)

Lyhyesti; Jäällä käytetty nastarengas menettää tuplasti pitoa verrattuna käytettyihin kitkarenkaisiin, keski-ikä testatuilla käytetyillä oli 5,5vuotta. Tutkimuksen osatesteistä toki käy ilmi myös että (paljon) käytetty budjetti EU-kitka alkaa lähennellä testin verrokkikesärengasta, toki heikkolaatuisella EU-kitkalla on se jääpito aika heikko uutenakin, joten mistään romahduksesta ei voi puhua.

Vid jämförelse av de slitna däcken med de nya så är det dubbdäcken som tappat klart mest prestanda, ca 20"30 procent. Prestandatappet för de två dubbfria varianterna är cirka 10"15 procent.
http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:878116/FULLTEXT01.pdf
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

paimentolainen

Yksi tulkinta ruotsalaistutkimuksesta, joka osoittaa, kuinka hauskaa on ampua alas teorioita oman näkemyksen mukaan:

Jos nastarengas pitää huonoimman pidon olosuhteissa (liukas jää) n. 25% paremmin kuin kitkarengas, vaaditaan yli 5 vuotta kulumista, ennenkuin nastarenkaan pito tippuu saman ajan alla pyörineeseen kitkan tasolle.

Eli koko järkevän käyttöiän nastarenkaan pito on parempi kuin kitkan. Siis niissä olosuhteissa, joissa pitoa tarvitaan. Sulalla tai lumella pito on kaikilla renkailla riittävä, pl. kesärengas.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.03.19 - klo:22:27
Noh monestikko olet kokeillut Nordic kitkoilla siitä 160km/h vauhdista vesisateessa jarrutusta? ,,lä pidä hulluja jännityksessä...

Tasan yhtä monta kertaa kuin jäisellä etelä-suomalaisella valtatiellä äkkijarrutusta KE-kitkoilla. Nolla. Noita jäähallipintoja kun on hyvin vaikea löytää käytössä olevilta etelän maanteiltä. En silti väitä etteikö tuollainenkin tilastoharvinaisuus voisi tulla vielä joskus vastaan.

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 22.03.19 - klo:07:10Sulalla tai lumella pito on kaikilla renkailla riittävä

Noniin, siinä taas se kuuluisa "riittävä" pito. Kertokaa nyt ihmeessä te skandikitkailijat että miksi vaihdatte kesärenkaita alle kun kerran pito on aivan täysin riittävä kuivalla asfaltillakin ajelemiseen eikä paremmasta pidosta hyödy missään tapauksissa ollenkaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy