Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Rinkulakeula

#61
Olen ajanut syksystä 1995 kitkarenkailla ilman minkäänlaisia ongelmia. Yhtenäkään aamuna minun ei ole tarvinnut jättää autoani katokseen sen takia, että tien pinta olisi liian liukas kitkarenkaille. Autoillessaan pitää vaan muistaa fysiikan lait ja käyttää järkeään ennakoidessa tilanteita.   
#62
Lainaus käyttäjältä: Ekomies - 15.11.16 - klo:13:51
"Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan liikenneverkkoyhtiö Live Oy voisi aloittaa toimintansa mahdollisesti jo päivämäärällä 1.1.2018."
Olisikohan tuo verottomuuden ensimmäinen päivä?Toivottavasti,kun minulla on juuri uusi tulossa vuodenvaihteeseen ::)

Siis oletko tilannut auton tammikuulle 2018. Ei kai?
#63
Tuleehan se vaikuttamaan kaikkien leasingautoihin verotukseen. Kyllä kuukausimaksu tulee pienenemään myös tavallisella kalustolla, lisäksi liisaaminen ulkomailta vapautuu.

Tokihan autoilusta sama rahamäärä tullaan keräämään, kuin ennenkin, ei kai sitä kukaan edes epäile.

Mutta tämä on taas yksi naula lisää autoveron arkkuun.
#64
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.11.16 - klo:17:41
Kova olet ajamaan tuolla Palokan rampilla, jos vielä ajat satoja kertoja. Kyllä nyt pitää oikein kumartaa Savvoon päin.

Varsinkin kun mun pahvisessa ajokortissa lukee syntymäpaikkana Jyväskylä  ;D
#65
Se, joka ei kitkarenkailla ei Suomen talvessa pärjää, on täysin kädetön auton ratissa.

Itselläni on ollut kitkarenkaat syksystä 1995 eri autojen alla. Edes yhtä ainoaa "läheltä piti"- tilannetta ei ole renkaiden, tai kelin, takia ollut. Nykyisin ei tosin tule enää kuin reilut 30.000 km vuodessa auton mittariin, mutta  liikun ympäri Suomea, ajan jokaisessa mahdollisessa kelissä, eikä mieleenikään tulisi siirtyä takaisin nastarenkaisiin. Jopa tuo kuuluisa Palokan ramppikin on tullut liukkaalla kelillä ajeltua satoja kertoja, sekä myös ne Palokan liikenneympyrät, eikä ongelmia ole ollut. 
#66
^ +1

Näin se menee. Tehtiinpä niin, tai näin - aina on joku, joka ottaa siipeensä.

En tosin tiedä mitään muuta kaupan alaa, joka olisi näin suojeltu valtiovallan taholta, kuin autokauppa. No, joo... tietysti nää muutamat monopolit, kuten esimerkiksi Alko ja Veikkaus - jotka nekin pitäisi vapauttaa vapaalle kilpailulle. 
#67
Kuten tuossa kirjoitin, nettotuotto lienee luokkaa 500 miljoonaa, 300 miljoonaa menee tämän autoverotuksen,tullin ja oikeuslaitoksen pyörittelyyn. Noin 50 % rekisteröintimäärien lisäyksellä on nettotuosta kuitattu puolet, lisäksi autoalan uudet työpaikat tuovat lisää verotuloja.

Todennäköisesti myös käytettyjen autojen tuonti hiljalleen tyrehtyisi - viime vuonna käytettyjä autoja tuotiin maahan noin 22.000 kappaletta - joiden alvit maksettiin kaikki ulkomaille.

Henkilökohtaisesti tämä ei minua niin kosketa - itse ajan nyt ja jatkossakin työsuhdeautolla, joiden verotusarvoihin ei ole odotettavissa laskua.

Mutta olen sitä mieltä, että autovero on tullut Suomelle erityisen kalliiksi viimeisten vuosien aikana - myynnin lasku on aiheuttanut autoalalle irtisanomisia, vanha autokanta tuottaa vakavia loukkaantumisia ja kuolonuhreja, sekä muun muassa kansalaisten epäoikeuden mukaista kohtelua - nytkin taitaa tullissa olla odottamassa 30.000 autoverovalitusta.

Kukin kuitenkin tyylillään - itse en näe yhtään pätevää syytä, että miksi tämä autoverojärjestelmä, joka estää tavaroiden ja palveluiden vapaan liikkumisen, pitäisi säilyttää.
#68
Lainaus käyttäjältä: mremonen - 21.10.16 - klo:10:37
Me maan matoset, jotka emme päätä yrityksemme leasingautopolitiikasta tai oikein mistään muustakaan, joudumme menemään sen mukaan mitä on annettu.

Kai sinä nyt kuitenkin itse päätät, että ostatko autosi, vai liisaatko sen? Myös yksityishenkilöille tulee mahdollisuus hankkia leasingauto Euroopasta ja ajaa sillä Suomessa.

Esimerkiksi Tanskassa vastaavan veromuutoksen jälkeen leasingin osuus autokaupassa nousi muutamassa vuodessa noin 20 prosentista noin 40 prosenttiin.
#69
Lainaus käyttäjältä: mremonen - 21.10.16 - klo:09:09
firman leasingautopolitiikkaan en pysty vaikuttamaan. Ja vaikka pystyisinkin, niin en tiedä mitä se auttaisi, vai onko verohallinnolta tullut uusia ohjeita siitä miten verotusarvot lasketaan 1.1.2017 jälkeen jos auto on liisattu ulkomailta?

Minä päätän yksin yhtiömme leasingautopolitiikasta. Eikä minua oikeastaan kiinnosta liisareitten verotusarvo työntekijöille, siihen en usko tulevan muutoksia. Minua kiinnostaa se, että mitä ne autot yhtiölle maksavat vuodessa. Ja verotusmuutos taatusti vaikuttaa kuukausivuokriin, kuten myös maa, josta ne liisataan. Esimerkiksi Luxemburgissa on ALV 14 %.

Nythän on tosin vielä niin, että EU- Komissio ei ole hyväksynyt Suomen ehdotusta lain muuttamiseksi ja Suomi joutuu viilaamaan lakia edelleen yrityksille parempaan suuntaan.
#70
Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.10.16 - klo:00:44
Suurin osa uuden auton ostajista on +50 vuotiaita ja erittäin suuri määrä +60 vuotiaita. Kumma kun he nyt eivät lähde edes ostamaan uutta autoa toisesta kaupungista jos saavat sen 3 000 halvemmalla vaan ostavat kyliltä, niin kuinkahan he sitten lähtisivät sitä oikein ulkomailta hakemaan.

Näissä on niin paljon turhaa lässytystä, että en viitsi edes lukea. Tiedän kyllä suomalaisen autoverotuksen historian, olen vuodesta 1985 ajanut korkeintaan 3 vuotta vanhoilla autoilla. 

Olen itse +50 ja käyn ulkomailla työmatkoilla jotakuinkin kerran kuukaudessa. Ensi vuonna yrityksemme leasingautoista menee 5 kappaletta vaihtoon ja ne tullaan hankkimaan ulkomaiselta toimijalta.   
#71
Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.10.16 - klo:01:02
Ps. Ã,,lkää vaan ostako sitä uutta autoa. Kannattaa odottaa kun se autovero kuitenkin varmaan poistuu ainakin jollain aikavälillä. Jos ei 2017, niin vaikka sitten 2020 ja jos ei silloinkaan niin ehkä sitten 2025. Siihen asti kannatta ajella vanhalla.

Lupaan, että en osta. Mutta seuraavan työsuhdeautoni hankin joko saksalaiselta, tai luxemburgilaiselta leasingyhtiöltä.   
#72
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.10.16 - klo:22:55
Nyt vain unohdit sen että Haaparannassa/Ruotsissa ei pelata euroilla, vaan kruunuilla ja siinä on huomattava ero.

Mä olen ainakin tähän asti voinut vaihtaa valuuttaa, tai maksaa luottokortilla. Joten ei mitään eroa.
#73
Lainaus käyttäjältä: EiSeOoNiinJust - 20.10.16 - klo:20:00
Ei kai kukaan oikeasti luule, että autoliikkeet eivät nosta hintoja veron poistumishetkenä? Täydellinen sauma nostaa katetta ja kansa vielä ajattelee saavansa halvemmalla (toki totta).

Kerrotko minulle, että kuinka tuo hintojen ja katteen nostaminen olisi mahdollista? Oletuksena siis on, että autovero on poistunut.

Auto, olkoon nyt vaikka merkiltään X, maksaa Torniossa 29.500 euroa ja Haaparannassa 28.000 euroa. Ennen veron poistumistahan tuo X maksoi 37.000 euroa sisältäen autoveroa 9.000 euroa. Mutta kiero takatukka halusi olla ahne ja nosti katettaan tuon 1.500 euroa. 

Mutta miksi ostaisin sen kalliimmalla takatukalta? Tietenkin hakisin saman tuotteen halvemmalla joen toiselta puolelta Haaparannasta.

Tätä on kilpailu ja tavaroiden vapaa liikkuminen markkinoilla. Tuo Tornion takatukkakin havaitsisi asia piakkoin ja pudottaisi hintansa Haaparannan kanssa samalle tasolle, kun kauppa ei käy - tai jopa hieman halvemmaksi johtuen Suomen pienemmästä alvista verrattuna Ruotsiin ja saattaisi myydä jopa jonkin autonkin sinne.
     
#75
Lainaus käyttäjältä: skriko - 20.10.16 - klo:18:01
Tämän päivän hinta ostettaessa kyseinen Toyotan rytö Saksasta tuotuna tänne verot maksettuna kilvissä maksaisi 65000 â,¬ jos autovero olisi sama kuin 1985.

kun se vero ei poistu mihinkään

Taas oli 90 % turhaa paskan länkytystä.

A) Autoverotus on muuttunut esihistoriallisista ajoista - on typerää edes tehdä tuon kaltaisia vertailuita
B) Autovero tulee poistumaan aivan 100 % varmuudella - milloin tarkalleen, siihen en pysty vastaamaan, mutta aikaikkuna on selvillä. Jos hyvin käy, se poistuu keväällä 2017, jos taas huonosti vuonna 2020. 

Jo pelkästään leasingautojen verotuksen muuttuminen 01.01.2017 on sellainen naula autoveron ja autoliikkeiden arkkuun, että ei paljon takatukkia naurata.
#76
Lainaus käyttäjältä: skriko - 20.10.16 - klo:16:11
Uusi Toyota GT 86 olisi maksanut tuolloin Saksasta tuotuna Suomeen noin 65 000â,¬. Nyt Rinta-Jouppi myi uutta kilvissä verot maksettuina 37 000. Laskin siis tämän päivän Saksan alvittoman hinnan samalla kertoimella mikä se oli tuolloin.

Turhaa lässytystä. Sama Toyotan rytö maksaa parempi tuloiselle saksalaiselle (en viitsi verrata varisteita) alle 30.000 euroa.
#77
Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 20.10.16 - klo:12:42
Autovero tuottaa Suomessa n. 1 miljardin verran vuodessa, tai tuon verran sitä kai budjetoidaan. Tuo jos poistuu, niin pitää korvaava tulonlähde löytää. Melkoinen haaste kenelle tahansa poliitikolle jos ei halua poliitista itsemurhaa tehdä.

Jos tuon jyvittäisi vaikkapa tasan polttoaine- ja ajoneuvoveroon, niin polttoaineen vero nousis lähes 50% ja ajoneuvovero lähes 20%. Vaihtoehtoina olisi tietysti nostaa alv:tä ja arvatkaa kuinka hyvin se menisi. En kyllä helpolla usko että tuolle mitään tapahtuu.

Ensinnäkin autoveron budjetoitu bruttotuotto on noin 800 miljoonaa, joka on ainoastaan 10 % koko autoilun 8 miljardin verokertymästä, kun huomioidaan autoista ja liikennepolttoaineista perittävä arvonlisävero. Koko valtion budjetista autoveron bruttotuoton osuus on n. 1,4 %. Varsinainen nettotuotto lieneekin vain luokkaa 500 miljoonaa.

Toiseksi - miksi autovero pitäisi korvata jollakin toisella verolla? Tuo bruttotuotto todennäköisesti tulisi takaisin kasvavina arvonlisäveroina uusien autojen myynnistä, sekä autoalan lisääntyvinä työpaikkoina.
#79
Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 19.10.16 - klo:13:02
Kuulostaa kyllä karsealta huhut kilometrikorvausten karsimisesta. Omalla autolla ajo loppuu lyhyeen jos jatkossa korvaus korvaa vain bensat ja karvan yli, sillä jos autoa ei muuten tarvitse, ei lainan lyhentäminen, huollot ja vakuutukset nappaa maksaa täysin omasta pussista.

Ei kilometrikorvauksen tarkoitus ole kustantaa kallista uutta autoa, vaan auton käyttökustannukset. Vakuutukset ja katsastukset joutuu maksamaan autostaan, vaikkei ajaisikaan töikseen. Siksi ei ole perusteltua, että kilometrikorvauksilla pitäisi voida kattaa myös vakuutuksen kaltaiset kiinteät kustannukset tai auton ajallisesta ikääntymisestä koituvat arvonalenemiset. Jos haluaa ajaa 30 000 euron autolla 10 000 euron auton sijasta, siitä pitää olla valmis maksamaan itse.



#80
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.09.16 - klo:15:46
Väittäisin toisin ja myyntitilastot sen osoittaa.

Itse luulen, että raha vaikuttaa aika paljon moottorivalintaan, ainakin itselläni. Esimerkiksi nykyisessä merkissäni upgreidaus seuraavaan moottorikokoon, joka olisi tuonut tullessaan 28 hp lisää, olisi lisännyt auton hankintahintaa reilut 10.000 euroa, enkä katsonut tuota lisähintaa järkeväksi.
#81
Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 13.09.16 - klo:13:30
Don't worry, alati tiukentuvat ympäristömääräykset ja direktiivit pitävät huolen siitä, että kenenkään autossa ei muutaman vuoden päästä ole yli yhden litran  mottia.  ;D >:( :P

Ei sillä polttomoottorilla mitään teekään, kun siitä sähkömoottorista (tai muusta) saadaan riittävästi tehoja irti.
#82
Ikuisuuskysymyksiä... minäkin pidin tuota omaa kaksi litraista disukkaa ihan riittävän ripeänä (190 hp / 400 Nm), kunnes Saksan reissulla heinäkuussa sain vuokraamosta S6 Audin alle. En ole koskaan aikaisemmin ymmärtänyt niitä, jotka Suomessa varusteiden sijaan satsaavat tehoihin, kun itse olen mieluummin aina tehon sijasta ottanut nelikkoa, navigaattoria sun muuta tilpehööriä autooni. Mutta tuon Audin jälkeen olen alkanut kummasti arvostamaan myös tehoja. Mutta valitettavasti eivät taida rahat riittää seuraavankaan auton hankinnan yhteydessä sekä tehoihin, että varusteisiin  :-\   
#83
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.05.16 - klo:21:13
Ja kuten sanoin minulle on turha näitä asioita ruveta opettamaan. Väitän tuntevani nämä asiat paremmin, kuin esimerkiksi sinä.

Muistaisit, Kari, syödä ne lääkkeesi! Nyt on ilmeisesti parilta päivältä taas unohtunut ottaa ne, kun on näin kamala vauhti päällä.
#84
Lainaus käyttäjältä: kt - 06.05.16 - klo:16:42
Tasaiseen tahtiin näyttävät myyvän näitä Fabioita, noin 150 kpl per kk, joka on enemmän kuin koko Opel- tai Peugeot-myyntiryhmän saavutus. 

Luetaan ilmeisesti eri tilastoja, kun Opel Astra myy yli tuplasti enemmän, kuin Fabia.
#85
Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 12.04.16 - klo:15:04
Samaten kun omasta tuttavapiiristä tuota rengasmieltymystä on kysellyt, niin tuntuu siltä että kun kerran on kitkoihin menty, niin ei ole enää nastoihin paluuta. Niin se meni itselläkin.

Näin se menee. Itse ostin ensimmäiset kitkarenkaat 1995 syksyllä, eikä sen jälkeen ole edes käynyt mielessä palata takaisin nastarenkaisiin. Yhtään "läheltä piti" tilannetta ei ole renkaiden takia näiden vuosien aikana ollut.
#86
En viitsi lainata tähän näitä paria viimeistä mattisen kirjoitusta, kun palstatilaa menisi niin paljon.

Mutta nyt oli asiasisältöä ja paljon! Näistä kirjoituksista + 100
#87
Taas täällä ollaan ihan väärillä jäljillä, sillä tosi asiahan on se, että asfaltti koostuu kumilamelleista ja nastoista. Siksi on suositeltavaa ajella nastoitetuilla renkailla hiekkateitä edestakaisin.
#88
Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 04.04.16 - klo:08:43
-karppa- - meneekö välikelin kitkat milloin alle?

Saattaa hyvinkin olla, että hänellä on vaikeuksia erottaa mielikuvitus ja todellisuus toisistaan ja näin ollen olemattomia renkaita ei pysty laittamaan alle. 
#89
Lainaus käyttäjältä: JakeS - 02.04.16 - klo:23:57
Laittakaa nyt joku sellainen kuva jossa on tie "peilijäässä" ja jossa ei pärjää kuin nastallisilla testivoittajilla. Mä en edes google kuvahaulla sellaista löytänyt.

Löytyyhän niitä googlettamalla vaikka kuinka paljon. Aina silloin tällöin itsekin joutunut kitkoilla ajettujen 22 vuoden aikana keliolosuhteisiin, jolloin on pitänyt edetä kieli keskellä suuta ja on ollut nastoja ikävä. Toki silti niistäkin tilanteista on selvitty - yleensä nämä kaljamat ovat olleet, kun nelinumeroiselta tieltä on joutunut poikkeamaan sivummalle.

Siltikään en yksittäisten/satunnaisten tilanteiden vuoksi voisi kuvitella siirtyväni nastarengaskäyttäjäksi ja vaikka meidän korkeudellamme satoi viimeksi eilen lunta ja tänä aamuna oli 5 astetta pakkasta, niin kitkatkin muuttuvat keskiviikkona kesärenkaisiin.   
#90
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.03.16 - klo:15:08
Omistanhan itsekkin toisessa autossa nokian r2:t kitkat joilla ajelen välikelit?

Milloin Kari olet hankkinut nämä Nokian r2 renkaat?

Olet kirjoittanut kesällä -14, että Hakkapeliitta kasit, jotka olit ostanut kesällä 2013, ovat viimeiset hankkimasi Nokian renkaat, koska et ollut tyytyväinen Nokian renkaiden laatuun.

 

 
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy