Diesel vs bensa vääntöä

Aloittaja TBA, 21.11.11 - klo:22:32

« edellinen - seuraava »

a1jaa

                          1000 k/min       1500 k/min       Maksimi             1000k/min momentti
Moottori                  Vääntö [Nm]   Vääntö [Nm]   Vääntö [Nm]   maksimista %
VAG 1.6 TDI 105 hv       50           130                  241                                 21
VAG 2.0 TDI 177 hv     100           230                   404                                 25
VAG 1.2 TSI 105 hv       70           120                   172                                 41
VAG 1.4 T FSI 140 hv   75           145                   215                                 35
VAG 1.8 TSI 160 hv     125           190                   252                                 50
VAG 2.0 TSI 211 hv     175           265                   351                                 50

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.08.14 - klo:22:59
Mutta kun iskutilavuuden ja hinnan suhteen lähemmäksi osuvan 1.4 TSI:kin löytyy mallistoista, ja sekin sattuu olemaan dieseliä halvempi, niin eikö se olisi mielekkäämpi vertailukohde?

Se on varmasti mielekkäämpi vertailukohde henkilölle, jolle iskutilavuudella tai hinnalla on merkitystä. Sellaiselle henkilölle jolla niillä ei niin paljon ole merkitystä, se ei välttämättä ole. Itsetoiston uhallakin: vertailukohde on jokaiselle vertaajalle erilainen. Jos jollekulle vaikkapa päästöt ovat ehdottomasti tärkein valintakriteeri, hän laittaa viivalle mahdollisimman samoilla päästöarvoilla varustetut vaihtoehdot.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tmr97

Lainaus käyttäjältä: a1jaa - 12.08.14 - klo:02:04
                          1000 k/min       1500 k/min       Maksimi             1000k/min momentti
Moottori                  Vääntö [Nm]   Vääntö [Nm]   Vääntö [Nm]   maksimista %
VAG 1.6 TDI 105 hv       50           130                  241                                 21
VAG 2.0 TDI 177 hv     100           230                   404                                 25
VAG 1.2 TSI 105 hv       70           120                   172                                 41
VAG 1.4 T FSI 140 hv   75           145                   215                                 35
VAG 1.8 TSI 160 hv     125           190                   252                                 50
VAG 2.0 TSI 211 hv     175           265                   351                                 50

Prosentti maksimista on laskettu mitatusta. Oleellisempi olisi laskea luvatusta. Silloin 1.4TFSI:n tulos on vain 30%, koska moottori ei saavuta luvattua 250Nm:ää. Vastaavasti 2.0TDI:n luku paranee, koska vääntöä on selvästi luvattua enemmän.

Luvuista näkyy hyvin 1.6TDI:n heikko vääntö kun ei olla alueella. Kun itsellä sllainen on, niin se on tyyppiä: ei voimaa ja yht'äkkiä tulee sitten kaikki vääntö kerralla.

Phaeton

Otetaan kantaa vähän tähän Jyrin kommenttiin:
Lainaabensa jos teho ratkaisee, diesel jos kulutus
Mielestäni ainakin tuo oma 3.0 TDI kattaa vähän molemmat, tehoa löytyy tarpeeksi ja kulutuksessa on mahdollista päästä helpostikin alle 6 litran. Tässä on toki viime aikoina otettu enemmän kantaa 2 litraisiin/pienempiin moottoreihin ja siinä mielessä Jyrin kommentti on ihan totta. Itse ottaisin edes sen enempää miettimättä RäSästä bensa-version ennemmin kuin dieselin. Mielestäni diesel on omimmillaan vasta isommilla litratilavuuksilla. Uudet bensaturbot on hyviä ja kuroneet kiinni jo tuon dieselin paremman alaväännön. Ja tuo ero kulutuksssa RäSässä on mielestäni aika pieni, bensallakin on mahdollista ajaa jo aika taloudellisesti. Tai ainakin maantiellä erot alkaa olla jo suht pieniä, kaupungissa diesel on vielä vähän parempi. Mutta tämä on vain oma mielipide, ja oma näkemykseni on varmasti vähän erilainen kuin yleisesti täällä. Haluan, että siitä autosta löytyy tehoa, ainakin edes kohtalaisesti, vaikka varmasti paljon pienemmälläkin tulisi toimeen. Se on vain se "tunne"... Ja tässä suhteessa olen ainakin itse tehnyt kompromissin, kun olen ottanut dieselin, enkä vaikka 3.0 TFSI:tä... Ja ihan puhtaasti rahan takia, 3.0 TFSI tulisi vain liian kalliiksi (ja jopa 2.0 TFSI Q) nykyisillä kilometreillä.

Jos otetaan vertailuun 3.0 TDI (180 kW) ja 3.0 TFSI (200 kW), niin ellei ole aivan vannoutunut bensan ystävä ja tykkää vähän paremmista (?) äänistä, niin kyllä tuon vertailun vie selvästi diesel. Se on jopa nopeammin kiihtyvä, vaikka ero aika marginaalinen on. Mutta ero kulutuksessa ei tosiaan ole enää niin marginaalinen... Ja diesel on jopa halvempi ostaa (tästä toki kiitos autoverolle, koska onhan tuo bensa halvempi ilman veroa...).

Itse olen aina ollut vannoutunut bensojen ystävä, mutta 3.0 TDI muutti kyllä hieman käsitystäni. Tällä hetkellä olen alkanut haaveilemaan 3.0 BiTDI:stä, aikaisemman 3.0 TFSI:n sijaan, mutta aika näyttää...

Tuossa näyttää olevan aika paljon eroa superchipsin ja valmistajan ilmoittamien käppyröiden osalta (mutta onhan nuo valmistajien käppyrät myös kulutuksen osalta yleensä jotain muuta kuin todellisuus...). Valmistaja lupaa omassa 3.0 TDI:ssä jo 1000 k/min 300 Nm, superchips 175 Nm. Ja täydet 500 Nm pitäisi olla valmistajan mukaan noin 1500 k/min, superchips näyttää noin reilua 2000 k/min. Ja jos vertaa tuota bensoihin, niin tosiaan 2.0 TFSI antaa saman verran vääntöä jo tuossa samassa 1000 k/min. Ja voin kyllä uskoa tuon, olen itse ainakin huomannut, että jotenkin selkeästi tuo diesel rajoittaa tuota moottorin tehoa 1. vaihteella ja vasta 2. vaihteella se "potkaisee". Bensat tuntuu lähtevän heti 1. vaihteella renkaat ulvoen (tämä oli vain omaa vertailua nykyinen 3.0 TDI Q vs. etuvetoinen RäSä). Mutta joka tapauksessa tuo oman dieselin 1. vaihde tuntuu aika tehottomalta tehoihin verrattuna.. En tiedä sitten paljonko muissa dieseleissä on tuollaista "oiretta". Varmasti tuo moottorille ja voimansiirrolle tekee ihan hyvää rajoittaa tuota tehoa paikoiltaan lähtiessä ja vasta 2. vaihteella annetaan täydet tehot. En tosiaan niin perehtynyt ole moottoriteknologiaan että tietäisin onko tuo tosiaan noin, vai onko tuo vain oma tuntuma tuohon...
Audi A5 Sportback 3.0 TDI Quattro S-tronic '10
ex: Skoda Octavia 2.0 TSI RS DSG '10
ex: Skoda Octavia 2.0 FSI Tiptronic Elegance '05

tmr97

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 12.08.14 - klo:08:24
Luvuista näkyy hyvin 1.6TDI:n heikko vääntö kun ei olla alueella. Kun itsellä sllainen on, niin se on tyyppiä: ei voimaa ja yht'äkkiä tulee sitten kaikki vääntö kerralla.

Kävin katsomassa noita, erityisesti 1.2TSI ja 1.6TDI 105hv. Katsomissani molempien mittaus alkaa 1500rpm:llä, jossa turbo on jo mukana. Valitettavasti 1.6TDI on vanha versio. Luulen, että 1.2TSI voisi olla lähellä nykyistä, koska on 3/2013 eteenpäin versio. Lisäksi löytyy 110hv TDI, joka on uudempi ja käyrä selvästi huonompi kuin tuossa vanhemmassa 105hv TDI:ssä. Käyrien perusteella on turha arvailla vääntöä alueella jossa turbo ei ole mukana. Se romahtanee molemmissa.

teräksenharmaa

Heikompi vääntö ennen turbon heräämistä ja tuntuvampi viive/potku ovat dieselille ominaisia ilmiöitä. Viimeisimmistä SDI koneista lähti vääntöä joku 70 Nm/l. Samaan aikaan vapaastihengittävät bensakoneet olivat jo toisella sadalla. Diesel tarvitsee siis enemmän ahtopainetta. Toisaalta dieselin etu on se, ettei nakutus rajoita paineita niin kuin ottomoottoreissa. Tuota luontaista vääntöetua bensakoneesta toki voi syödä se, että vertaillaan iskutilavuudeltaan hyvin eri kokoisia moottoreita.

sambolo

Itsellä kanssa tuo dieselin 1. vaihde tuntuu rajoittavan menoa, kuulema dpf vaikuttaa siihen myös.

Miten jos vertaillaan vapaasti hengittävää saman kokoista dieseliä vapaasti hengittävään bensaan? Diesel ei ole mitään ilman turboa, ois kiva nähä 2.0 diesel vapari missä 200hp :) Se mun mielestä kertoo tehon ja kulun puolesta bensan paremmuudesta :) Aikoinaan kun turbot olivat harvinaisempia bensakoneissa ja dieseleissä niitä jo oli enemmän niin dieseluskovaiset saivat harhakuvan niiden ylivoimaisuudesta  ;D kone kuin kone on parempi ja vääntävämpi turbolla..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tet

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 12.08.14 - klo:11:29
Miten jos vertaillaan vapaasti hengittävää saman kokoista dieseliä vapaasti hengittävään bensaan? Diesel ei ole mitään ilman turboa, ois kiva nähä 2.0 diesel vapari missä 200hp :) Se mun mielestä kertoo tehon ja kulun puolesta bensan paremmuudesta :)

Aika erikoisia reunaehtoja asettelet, kun nykyisin ei noita koneita (diesel-vapareita) henkilöautoissa ole niin periaatteessa vertaat moottoreita ilman niihin kuuluvia osia (turbo). Diesel-mies voisi tähän vastata vaikkapa vaatimalla, että sytytystulpat pitää myös karsia pois vertailumoottoreista. ;D Toisin sanoet sinä vertaat nyt puhtaasti teknologioita, et mitään olemassa olevia moottoreita. Kyllähän se nyt kaiketi kaikille on selvää, että teknologisesti bensa päihittää dieselin suorituskyvyssä.

Mutta kuten sanoin, jokaisella on omat vertailukriteerinsä. Sinä saat verrata teoreettisia riisuttuja puolimoottoreita, minä taas vertailen olemassa olevia koneita joissa on kaikki osat mukana. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sambolo

No ei kyllä kovin kauas ajassa mennä taakse kun vagilla oli vapari dieseleitä, samaan aikaan oli kyllä myös 200hp 2.0l vapari bensoja.. Eise turbo kuitenkaan ole dieselille mikään pakollinen osa, paitsi jos haluaa eteenpäin mennä :) Ja lähinä toin esille sen että jos dieseltekniikka olisi niin etevä suhteessa bensatekniikkaan se varmaan pärjäis ilman turboa niin kuin bensakoneetkin. On nuo turbot melkein jokaisessa bensakoneessakin nykyään, ei silti vapari bensa ole vain osa moottorista. Samalla periaatteella voisi vertaila hybridibensakoneista dieseliin, ilman sähkömoottoriahan se on vaan osa koneesta.. :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tet

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 13.08.14 - klo:10:38
No ei kyllä kovin kauas ajassa mennä taakse kun vagilla oli vapari dieseleitä, samaan aikaan oli kyllä myös 200hp 2.0l vapari bensoja..

Kuten sanoin, jokainen joka moottoritekniikasta yleensä mitään tietää, tietää että dieselin litrateho on pienempi kuin bensalla. Jos koko tämä keskusteluketju on ollutkin vääntöä tästä päivänselvästä asiasta, niin sitten olen lueskellut tätä aivan turhaan. Minä luulin että puhuttiin automallistoissa olevista moottorivaihtoehdoista.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JakeS

Bmw jonka dieselit edustaa mielestäni tämän hetken huippua on varsin samanlaiset arvot moottorin tilavuuteen nähden paitsi dieselin vääntöominaisuudet paljon paremmat. Uusien 520d mallien arvot ovat vielä paremmat 190 hv/400 nm.

http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/5series/sedan/2010/showroom/compare.html?model_1=520i&model_2=520d

Tuosta huomaa hyvin, että teholla saadaan suorituskyky eikä niinkään väännöllä.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

DSL

Juu ja tuosta samaisesta Bemarin taulukosta näkee dieselin ohituskiihtyvyyden 80-120 km/h olevan bensaa parempi. Vääntö jyllää, kun ei kepitellä. Käytännön mukavuutta!

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: DSL - 13.08.14 - klo:17:24
Juu ja tuosta samaisesta Bemarin taulukosta näkee dieselin ohituskiihtyvyyden 80-120 km/h olevan bensaa parempi. Vääntö jyllää, kun ei kepitellä. Käytännön mukavuutta!

Taitaisi se disukka olla kolmosellakin vielä edellä.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

M1kke

Lainaus käyttäjältä: DSL - 13.08.14 - klo:17:24
Juu ja tuosta samaisesta Bemarin taulukosta näkee dieselin ohituskiihtyvyyden 80-120 km/h olevan bensaa parempi. Vääntö jyllää, kun ei kepitellä. Käytännön mukavuutta!

Eikös tuossa nimenomaan kepitellä kun kiihtyvyysarvoa ei ole mitattu suurimmalla vaihteella kummallakaan autolla... ja jos sitä vaihdetta joutuu kuitenkin vaihtamaan alaspäin niin eiköhän se ole järkevintä kerralla hakea molemmilla moottoreilla se pykälä jolla kulkua löytyy parhaiten.

Ainakin tuo Seatin 184 hv TDI on ihan kuollut 80km/h vauhdista 6. vaihteella vaikka se tuohon vauhtiin muuten on sopivin.. pakko vaihtaa alas jos haluaa vikkelään ohi.

Eilen taas kädet likaisina tankkauksen jälkeen ja jokaisella kiihdytyksellä ärsytti tuo dieselin kurnutus. No tulipahan kerran kokeiltua tätäkin ihanuutta..  ;D

DSL

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 13.08.14 - klo:17:49
Eikös tuossa nimenomaan kepitellä kun kiihtyvyysarvoa ei ole mitattu suurimmalla vaihteella kummallakaan autolla... ja jos sitä vaihdetta joutuu kuitenkin vaihtamaan alaspäin niin eiköhän se ole järkevintä kerralla hakea molemmilla moottoreilla se pykälä jolla kulkua löytyy parhaiten.

Kyllä vain kummallakin. Ohitus alkaen 80 km/h nopeuksista nykyisillä pitkillä välityksillä vaatisi muuten pidemmän suoran ja enemmän aikaa.

vasara

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 13.08.14 - klo:17:49
...
Eilen taas kädet likaisina tankkauksen jälkeen ja jokaisella kiihdytyksellä ärsytti tuo dieselin kurnutus. No tulipahan kerran kokeiltua tätäkin ihanuutta..  ;D
Hanskat takakontissa & kädessä tankatessa.. ei haise ratti naftalle :)

Ouzi

Nykyisin korvaani kuulostaa dieselin ääni ärsyttävältä ja rumalta. Ennen ei niin kiinnittänyt huomiota koko asiaan. Tämä vuosi itse ajanut bensalla ;)

Arte

Ite vaihoin bensasta disukkaan. Kasvavien kilometrien takia. Vaihteisto pysyi tomaattina.

Ei ainakaan koeajolla häirinnyt kiisselin kurnutus. Oli kiva vaan että kiekat pysy matalalla. Katotaan vaihtuuko mielipide vielä kun tulee enemmän kokemusta. 0.o
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 13.08.14 - klo:18:35
Nykyisin korvaani kuulostaa dieselin ääni ärsyttävältä ja rumalta. Ennen ei niin kiinnittänyt huomiota koko asiaan. Tämä vuosi itse ajanut bensalla ;)

Jakoketjun rallatus on sitä vastoin hunajaa korville. Ei kai, eipä näitä äänien takia ostella. Vaikkakin tämä vitonen kurnuttaa ihan mukavasti verrattuna neljäpyttyisiin heimoveljiinsä.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

UR_


Chicane

Lainaus käyttäjältä: DSL - 13.08.14 - klo:17:24
Juu ja tuosta samaisesta Bemarin taulukosta näkee dieselin ohituskiihtyvyyden 80-120 km/h olevan bensaa parempi. Vääntö jyllää, kun ei kepitellä. Käytännön mukavuutta!

No yleensä kuitenkin automaatilla nämä hankitaan, jolloin kumpikaan ei juuri misssään olosuhteissa suorita kiihdytystä nelosvaihteella! Erikoinen vertailu historian pakottamana.

Saksalaisen lehdistön mittaamat ajat 100-140 välille (80-120km/h en löytänyt). Automaatilla kaasu pohjassa.

520i 6,6s
520d  8,4s
528i 5,2s
530d 5,4s
535i 4,7s
535d 4,5s
550d 3,9s
550i gt 3,8s

Ja ihan viitteeksi ahtamaton edellisen korimallin 530i 5,5s.


sakke2013

Koko diesel vs bensa -ketju on periaatteessa aivan turha.

Jokainen ostaa sellaisen auton kuin parhaaksi näkee  :)

Uusi, vähän käytetty, paljon ajettu, diesel, bensa, hybridi jne. Rahat ja mieltymykset ratkaisevat. Useimmilla meistä varmaankin rahat.

DSL

Tottahan toki. Täytys varnaan käydä kokeilemassa suorituskykyisiä bensa-autoja. Nyt on oltu jo pitkän aikaa TDI:n ja D3:n parissa.  :)

V-O

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 13.08.14 - klo:17:49
kädet likaisina tankkauksen jälkeen
Kyllä sen joskus oppii  :) .... Mää oli pienenä pentuna (15...19 vee) kesätöissä polttoainejakeluasemalla ja opin siinä sivussa tankkaamaan. On ollu mukavata tankata kun ei kädet ole likaantunnu.

M1kke

Lainaus käyttäjältä: V-O - 13.08.14 - klo:20:05
Kyllä sen joskus oppii  :) .... Mää oli pienenä pentuna (15...19 vee) kesätöissä polttoainejakeluasemalla ja opin siinä sivussa tankkaamaan. On ollu mukavata tankata kun ei kädet ole likaantunnu.

Onhan se juu sitä dieselautoilun käytännön vaivattomuutta vetää aina rukkaset kontista käteen ennen kuin tankkaa. Silloin haisee käsien ja ratin sijaan vain se kontti. Melko velho olet jos ilman hanskoja, paperituppoa tms. saat tankattua niin, että kädet eivät sotkeennu kun dieselpistooli ja letku on metrien matkalta töhnässä.

UR_

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 13.08.14 - klo:20:52
Onhan se juu sitä dieselautoilun käytännön vaivattomuutta vetää aina rukkaset kontista käteen ennen kuin tankkaa. Silloin haisee käsien ja ratin sijaan vain se kontti. Melko velho olet jos ilman hanskoja, paperituppoa tms. saat tankattua niin, että kädet eivät sotkeennu kun dieselpistooli ja letku on metrien matkalta töhnässä.



Pieni riepu löytyy käden suojaksi mutta mitään hajuja ei autossa kyllä ole. Ja kun tankkaamaan joutuu aika harvakseltaan (edelliseen vastaavaan bensakoneiseen verrattuna) niin en tuota vaivalloiseksikaan ole ehtinyt kokemaan  ;)

JakeS

Lainaus käyttäjältä: DSL - 13.08.14 - klo:17:24
Juu ja tuosta samaisesta Bemarin taulukosta näkee dieselin ohituskiihtyvyyden 80-120 km/h olevan bensaa parempi. Vääntö jyllää, kun ei kepitellä. Käytännön mukavuutta!
Näin on. Toisaalta bemarin 2-litrainen diesel on tällä hetkellä lajinsa huipputuote. 2-litrainen bensa taas kaukana niistä arvoista mitä kyseisen kokoisista moottoreista otetaan tehoja ja vääntöjä ulos.
Vertailutaukko vain siinä mielessä mielenkiintoinen, että pääsee vertaamaan tilannetta hyvin kun polttoaine on eri mutta huipputehot samat ja väöntömonentin vaikutus ohituskiihtyvyyteen isolla vaihteella.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Chicane

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 13.08.14 - klo:21:25
Näin on. Toisaalta bemarin 2-litrainen diesel on tällä hetkellä lajinsa huipputuote. 2-litrainen bensa taas kaukana niistä arvoista mitä kyseisen kokoisista moottoreista otetaan tehoja ja vääntöjä ulos.
Vertailutaukko vain siinä mielessä mielenkiintoinen, että pääsee vertaamaan tilannetta hyvin kun polttoaine on eri mutta huipputehot samat ja väöntömonentin vaikutus ohituskiihtyvyyteen isolla vaihteella.

2-litraisen bensan tehot on 150hv-250hv välillä riippuen mallista.  Onhan noista otettu jopa 400hv, mutta niiden kulutus ja käyttöominaisuudet ei sitten enään sovi 5-sarjaan. Mikä on parempi kaksilitrainen kulutus/suorituskyky suhteeltaan? 4-vaihde ei ole kovin suuri vaihde kun on 8-lovinen. Nelosta käytetään äärimmäisen harvoin.  Jos testi olisi 6-8 vaihteilla, niin silloin kuvaisi sitkeyttä tarkemmin.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 13.08.14 - klo:20:52
Onhan se juu sitä dieselautoilun käytännön vaivattomuutta vetää aina rukkaset kontista käteen ennen kuin tankkaa. Silloin haisee käsien ja ratin sijaan vain se kontti.


Minulla on varmaan nenässä vikaa kun olen 14 vuotta tankannut paljain käsin dieselpumpusta, enkä koskaan ole huomannut dieselin hajua paria sekuntia pidempään eikä missään tapauksessa niin että sitä leijuisi auton sisällä tms.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

V-O

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 13.08.14 - klo:21:51
Minulla on varmaan nenässä vikaa
Tätä on liikkeellä, minulla on sama vaiva...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy