Bensaa dieselin sekaan, auto hyytyi...

Aloittaja serako4, 13.12.14 - klo:21:50

« edellinen - seuraava »

serako4

Just ajokortin saanut tyttöni lainasi autoani ja tankkasi parilla kympillä bensaa lähes tyhjään dieseltankkiin. Ei päässyt kuin n.500m kun auto hyytyi. Kysynkin nyt että onko kukaan selvinnyt ilman kallista remonttia vastaavissa erehdyksissä? Autoni on T5 1,9 ja on siis cr-tekniikalla.

Typ2

Eipä tuo tapahtumankulku hyvää lupaa, mutta hinauta merkkiliikkeen sijasta johonkin dieselkorjaamoon.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Octavia4x4

Auts.  :-[

Kyllä tuo bensiiniä dieseliin lienee  nykytekniikalla kohtuullisen kallis remontti, varsinkin, kun autolla on ajettu niin pitkään kuin liikkuu.
Raportoi sitten, että mitä piti vaihtaa.
Konsernipelejä vuodesta 1993

sakke2013

Työkaverini aviomies tankkasi bensaa dieselautoon; Honda accord. Ei pahaa jälkeä, vain noin 200 euron lasku. Mutta pahimmassa tapauksessa joissakin autoissa moottoriremontti...

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: sakke2013 - 13.12.14 - klo:22:09
Työkaverini aviomies tankkasi bensaa dieselautoon; Honda accord. Ei pahaa jälkeä, vain noin 200 euron lasku. Mutta pahimmassa tapauksessa joissakin autoissa moottoriremontti...

Hmm.. Jos virhe huomataan ennen kuin auto hyytyy, voi päästäkin noin halvalla. Tankin huuhtelu ja polltoainesuodattimen vaihto tekee merkkiliikkeen tuntihinnoilla jo tuon 200â,¬. Ruiskutuspumppu töineen lieneekin jo nelinumeroinen kustannus. Toivottavasti maalailen pirua seinälle..
Konsernipelejä vuodesta 1993

serako4

Jos korjaussumma arvioidaan nelinumeroiseksi, niin luultavasti tilaan vaihtomoottorin. Tuolla on jo rullattu 350tkm.

wtf

Moottorihan ei itsessään vioitu, vaan korkeapainepumppu josta lähtevä metalli kulkeutuu suuttimiin, ja muihin polttoainejärjestelmän osiin. Eli pahimmassa tapauksessa vaihtoon menee korkeapainepumppu, suuttimet, tankkipumppu ja vähintäänkin loppujen polttoainejärjestelmän osien perusteellinen puhdistus tankkia myöden. Mutta koska mitään hävittävää ei tässä tapauksessa ole, niin itse vaihtaisin vain polttoainesuodattimen ja tietysti tankin tyhjennys. Ei ole itsestään selvää että pumppu vioittuisi, eli dieseliä tankkiin ja kokeilemaan. :)

Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

serako4

Joo, niin ajattelinkin että tankki tyhjäksi ja uutta filtteriä kiinni. Tankista tuskin löytyy pohjatulppa, joten tankki on imettävä/pumpattava tyhjäksi.  Polttoaineen siirtopumppu näyttäisi olevan moottorin päädyssä. Jospa sitten siitä vain letku irti ja jollakin konstilla imaisen tankin tyhjäksi.

Larmatin

Töissä noita tavaroita lähes kuukausittain tulee uusittua asiakkaiden autoihin.
pääsääntöisesti vaikka on sammunutkin ajossa niin riittää tankin tyhjäys ja ja naftan laitto tilalle.
Ei se suodatin siitä bensasta rikki mene, kannattaa vain senkin sisältö saada uusittu,tietysti jos vaihtokin olisi ajankohtainen niin voisihan sen samalla uusia.
2dl voi laittaa hyvää 2t öljyä naftan joukkoon.
Ongelma on tuossa bensassa se että se ei voitele kunnolla ja on mahdollista että dieselkomponentit leikkaa kiinni.
taannoin oli yksi citikan diesel jossa oli ajettu bensalla (laina auto) niin pitkään kuin kulki ja siinä leikkais cr-pumppu kiinni ja jakopää hajalle.
Kerran oli yksi uudempi volkkari jossa on bosch cp4 pumppu ja se on pirun herkkä hajoamaan jos esim järjestelmässä on ilmaa.
se oli tankattu bensalla ja ajettu sammumispisteeseen. volkkarin korjausarvio oli noin 7000â,¬ kun pitää ohjeen mukaan uusia ihan kaikki dieselkomponentit ja mikään vakuutus ei korvaa.
Sit auto tuli meille ja uusin sinne vain tavarat tankkiin ja sanoin että pitää peukkuja ettei ole mikään ottanut pahasti itseensä.
Asiakas tuli puolenvuoden päästä kiittämään että auto toimii vielläkin kuin unelma.
vokkareissa voi käyttää sitä auton omaa siirtopumppua tankin tyhjäykseen, sillä ei kuitenkaan saa ihan kaikkea pois mutta riittävästi kuitenkin.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Geoman

Minäpä tekisin näin:
- irroita tankista suodattimelle tuleva polttoaineputki
- ime erillisellä polttoainepumpulla tai muulla imupumpulla tankki tyhjäksi
- avaa suodatin, ota suodatin pois, ime kuppityhjäksi, laita uusi suodatin, hieman 2-tahtiöljyä, kansi kiinni ja ilmaus (hyvä olisi tyhjentää siitä eteenpäinkin meneviä putkia esim. avaamaalla suutinputkia ja samalla pyörittää starttia.
- tankkiin naftaa ja 2-tahtiöljyä (ehkä löytyy hienompiakin voiteluaineita)
- koneen käynnistyy, mitä ilmeisimmin kilisee ja kalisee muutaman tuhannen kilometrin matkan, mutta ilmeisesti helpottaa jossain vaiheessa

Näin olen tehnyt, mutta kyseessä oli vm 1991 diesel lMersu. Auto sammui ajossa väärän polttoaineentakia. Tyhjennetty bensan ja naftan seos paloi hyvin Ladan tankissa.

Näitä sattuu kaikille - kaikki bensaletkut on asemalla vierekkäin ja kun ajat eri suunnasta onkin mittari vääräassä reunassa. Erilaiset polttoaineet pitäisi sijoittaa selkeästi eri paikkaan huoltoasemilla! Kirjoitin tästä kerran Teboilille, mutta vastaus oli "Polttoainekentällä mittarien sijoitus perustuu tarkkaan suunnitteluun".

Siten voi olla, että mennään korjaamolle vai oliisiko viisainta mennä suoraan - se on sitten se henkilökohtainen valinta.

Geoman

Vielä sen verran tarinaa vanhan 6-sylinterisen Ford dieselin vm 1965 ominaisuudesta. Marraskuussa 1990, pari astetta pakkasta, olin tulossa veneelläni Inkoon ohi kohti Helsinkiä. Inkoossa tankkasin veneen ja bensaahan sinne meni dieselin sijasta. Seos oli varmaankin50/50 (yhteensä 120 litraa). Emme siinä huoltoaseman miehen kanssa toisiamme syytelleet. Hän laittoi tankkiin kaupan päälle 2 litraa 2-tahtiöljyä - toivotti hyvää matkaa.

Valkoinen savu oli perässä ja kitkerä katku - perille tultiin ja moottoriin ei mitään havaittavaa vikaa tullut.

sakke2013

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 13.12.14 - klo:22:13
Hmm.. Jos virhe huomataan ennen kuin auto hyytyy, voi päästäkin noin halvalla. Tankin huuhtelu ja polltoainesuodattimen vaihto tekee merkkiliikkeen tuntihinnoilla jo tuon 200â,¬. Ruiskutuspumppu töineen lieneekin jo nelinumeroinen kustannus. Toivottavasti maalailen pirua seinälle..

Sen verran vielä, että työkaverini aviomies oli ajanut auton kotiin muutaman kilometrin, lopulta auto oli ruvennut nykimään. Huoltomies oli sanonut, että Honda ei ole kovin ronkeli, mutta esim BMW on. Muusta en tiedä, mutta pääsivät vähällä.


kt

Kymmenkunta vuotta sitten mokasin itse tankkauksessa. Aloin valuttaa tyhjään dieseltankkiin bensaa ja sitä ehti mennä noin 4 litraa, ennen kuin tajusin mitä tein. Kyselin huoltamolla, kuinka ajomies tekee nyt.
Neuvoivat, että dieseliä vaan loppu tankki (45 l) täyteen ja matkaan. Tein niin, eikä moottorissa ollut mitään ongelmia. Ajossa oli Ocu2+1,9TDI.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

serako4

Nonniin. Taisin selvitä säikähdyksellä. Huomasin että tankkipummu surahtaa hetkellisesti käyntiin virta-avainta käännettäessä. Otin siis tankista suodattimelle tulevan letkun irti ja tyhjäsin tankin omalla pumpulla tankin tyhjäksi. Toivottavasti hehkut ei ottanut nokkiinsa, sillä virta piti sammuttaa ja kytkeä enemmän kuin sata kertaa :D. Vaihdoin suodattimen  ja räjäytin käyntiin!  2-tahtiöljyä lorautin hiukan naftan sekaan. Alkuun käynti hiukan "könkötti", mutta tasaantui melko nopeasti. Tytölläkin onnenkyynel vierähti kun kuuli iskän auton taas toimivan  :D

Kiitos kaikille vastaajille kannustuksesta ja kannanotoista!  :)

JoLah

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 14.12.14 - klo:09:06
Minäpä tekisin näin:
(hyvä olisi tyhjentää siitä eteenpäinkin meneviä putkia esim. avaamaalla suutinputkia ja samalla pyörittää starttia.


Jos commonrailista menet suutinputkia avaamaan ja lähellä olet, olet vainaa.

Ã,,lä neuvo tällaisia juttuja koska joku ihan oikeasti voi mennä avaamaan niitä suuttimia. NIITÃ,, EI KOSKAAN TULE AVATA KUN KONETTA PYÖRITETÃ,,Ã,,N. Tähän on muutama jo henkensä menettänyt kun reilu tuhat baria suihketta porautuu aivoihin kuin neurologin paras kallopora.

Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy