Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - sakke2013

#61
Tänään kävin Kokkolan Pörhöllä huollattamassa Golfia; epäilin pitkien xenon-valojen osoittavan liian ylös. Valot säädettiin ja nyt on hyvä. Pitkät valot valaisevat nyt loistavasti ja lyhyiden valojen valokeila on parempi kuin ennen. Onneksi kävin

Viime viikolla tuli ensimmäinen "vika": polttoaainetankki ei auennut kunnolla. Huolto korjasi senkin eli ilmeisesti vähän öljyä ja nyt toimii hyvin.

Viimasuojaa en ole vielä asentanut paikoilleen (ei liene monimutkainen operaaatio?), mutta edelleenkin mainostan vinkkinä, että kyseiset suojat ala- ja ylämaskiin saa ilmaiseksi merkkihuollosta.
#62
Kyllä enemmän ajavalle esimerkiksi Golf 1,6tdi on loistava valinta. Vääntö on hyvä ja auto kulkee hyvin pintakaasulla. Ja kun sisäänajon suorittaa maltilla, niin moottori tykkää.

Kulutus on omassani 3,9L/100km ja kyllä pitää jo olla pieniruokainen auto, että menee vähemmällä. Varsinkin, kun otetaan huomioon uuden Golfin koko, sisätilat ja jämäkkä ajettavuus. Kaiken tämän myötä tietysti turvallisuus.

Normaalissa ns maantieajossa tämmöinen dieselauto pääsee todella vähällä. Toisaalta potkua on myös ohituksiin ja välillä on hyvä myös vähän "rääkätä" moottoria. Suosittelen tätä autoa ja moottorimallia todella paljon. Hyvä auto!
#63
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
10.11.13 - klo:09:43
Kysyn asiantuntijoilta: onko uuden Golfin ajotietokoneessa joku asetus, joka pitää muuttaa, kun vaihtaa renkaiden tuumakokoa? Kesärenkaat minulla on 16" ja talvirenkaat 15". En esimerkiksi tiedä, miten matkamittarin lukema kertyy, liittyykö se jotenkin renkaan tuumakokoon? Tuli vain mieleen...
#64
Volkswagen / Vs: VW Golf VII 1,6tdi
04.11.13 - klo:19:08
Vastaanpa nopeasti: en tiedä ajotietokoneen kalibroinnista oikeastaan mitään, mutta ihan taskulaskimella olen huvikseni laskenut tankkauksen yhteydessä ja oman Golfini ajotietokone näyttää täsmälleen samaa kulutuslukemaa kuin reaalisesti toteutunut kulutus.

Ajan noin 75% maantieajoa hyvällä asfalttitiellä, joten se selittää aika paljon. Muu ajo 25% taajamassa, loput kaupungissa. Olen kyllä vähän koittanut ajaa taloudellisesti ihan tarkoituksellakin, koska tämä on ensimmäinen auto, jossa minulla ylipäänsä on ajotietokone. Se jotenkin motivoi enemmän. Mutta en kyllä ole mikään tien tukko. Niin ei pidä ajaa, sillä se on ärsyttävintä ajotyyliä.

HKPL 8 on maantieajossa niin hiljainen, että en paljon ajavanakaan pysty sanomaan, että alla on nastarengas. Niin äänetön se on. Asfalttipihalla nastat ropisevat, mutta maantiellä on hiljaista.

Kokeilin tuota ohjausta eilen varta vasten oikein ajatuksen kanssa ja ainakin minun Golfini ohjaus palauttaa hyvin ratin keskiasentoon. Laitoin painetta renkaisiin aika paljon, nyt en muista ihan ulkoa, että paljonko.

Tunne on se, että HKPL 8 rapisi ihan ensimmäisten kymmenien kilometrien aikana enemmän, nyt rengas paranee koko ajan. En kylläkään ole mikään erikoisasiantuntija, mutta Nokialaisista renkaista minulla on paljon kokemuksia. Ja olen aina ollut tyytyväinen.
#65
Volkswagen / Vs: VW Polo Blue GT
04.11.13 - klo:18:46
Ã,,lyttömän hienon näköinen VW Polo ja vanteet sopivat mahtavasti autoosi. Itsellänikin Polo oli hankinnassa kovastikin, mutta sitten päätin laittaa vähän lisää rahaa pöytään ja ostaa uuden Golfin. Se on kuitenkin vähän tilavampi auto. Mutta Polo on kyllä minua miellyttävä auto ja varsinkin keulasta todella hieno. Upea sininen väri sopii tähän autoon hienosti!
#66
Volkswagen / Vs: VW Golf VII 1,6tdi
04.11.13 - klo:18:43
Nokian Hakkapeliitta 8 nastarenkaiden ja alentuneiden ajonopeusten myötä kulutus on vakiintunut lukemiin 3,9L/100km. Maantieajossa pääsee helposti lukemaan 3,4L/100km.

Uusi HKPL 8 on mainio rengas; maantiellä ei erota nastojen ropinaa yhtään vaan ajoäänet ovat alhaisia. Nastat ropisevat vain hiljaa ajettaessa, esimerkiksi parkkipaikalla.

Itselläni on aina ollut tyylinä laittaa rengaspaineet yläkanttiin ja tein saman näidenkin renkaiden kohdalla ja hyvin rullaa ja jämäkästi.

Renkaiden tosi testi tulee toki sitten, kun tulee kunnon jääkeli. Nyt on menty vain kaksi päivää jäällä ja lumella, tosin silloinki kokemus oli hyvä.
#67
Nyt on ollut alla Nokian HKPL 8 jonkin aikaa ja keskikulutus on lukemissa 3,8L/100km.

Ajot suunnilleen 75% maantieajoa, 20% taajamassa ja 5% kaupungissa. Ajotyyli maltillinen.

Auto VW Golf 1,6tdi viistoperä manuaalilaatikolla.
#68
Tänään Posti toi 30kpl VW heijastimia; annan ne oppilailleni koulussa.

Sinisiä ja punaisia VW Beetle -malleja :)
#69
Golf VII (12-) / Vs: Golf VII
27.10.13 - klo:10:52
Oman VII Golfini 1,6tdi huolto ajoittunee helmi-maaliskuun taitteeseen. Ilmeisesti merkkihuotoonkin voi viedä omat öljyt, eikä öljyjen ole pakko olla samaa kuin autossa nyt on eli Castrolia. Vaikuttaa siltä, että esimerkiksi Mobil 1 ESP Formula 5W-30 on öljy, jonka VW hyväksyy. Tuossa omien öjyjen tuomisessa säästää vähän rahaa.

Olen kerrankin tutkinut käyttöohjekirjaa, mutta en missään ole nähnyt mainintaa siitä, mikä on VW Golfin öljymäärä, lienee tasan 4 litraa? Mutta mistään en löydä mainintaa asiasta.
#70
Ei ole ollut mitään ongelmia Nokian renkaissa ns velttouden suhteen vaan ihan jämäköiltä tuntuvat. Rengaskoko on 195/65/15. Laitan rengaspainetta suht paljon aina sekä kesä- että talvirenkaisiin.
#71
Ajattelin kertoa tämän kokemukseni sen takia, että moni varmaankin miettii valintaa juuri Nokian Hakkapeliitta 8 vs R2 välillä. Kitkoilla pärjää varmasti ja olisin pärjännyt minäkin, mutta nyt olo on kieltämättä huojentunut. Tärkeintä on talvirenkaassa nimenomaan pito liukkailla keleillä; vierinvastus ja melu ovat pikkuasioita verrattuna turvalliseen ajoon.

Nyt pääsin tahtomattani vertaamaan kitkoja / nastoja omassa Golfissani ja ehdoton ykkönen on nastarengas. Eikä tässä nastarenkaassakaan ajomelu ole mitenkään iso, aika hiljaiselta rengas tuntuu puhtaalla asvaltillakin.

Mutta vika oli täysin omani ja olin alun perin väärässä. Mutta onneksi tuli tilaisuus korjata asia. Ja palvelu Euromasterin rengasliikkeessä oli kyllä kympin arvoista. Ja tämä ei ole mikään maksettu mainos...

Nyt voi talvi tulla :)
#72
Volkswagen / Vs: VW Golf VII 1,6tdi
19.10.13 - klo:19:25
Ensilumi saapui ja mietintätauon päätteeksi alle saatiin Nokian Hakkapeliitta 8. Nyt pitää...
#73
Viikko sitten laitettiin VW Golfin alle Nokian Hakkapeliitta R2 kitkarenkaat ja ne tuntuivatkin loistavilta aina eiliseen asti. Eilen tiet olivat todella liukkaat ja alkoi jo hirvittämään, kun kitkarengas ei tuntunut pitävän kunnolla.

Koska joudun käyttämään autoa työn takia joka arkipäivä päätin, että nyt ei mietitä enempää. Onneksi Euromasterilla on ns ostotakuu 2vkoa eli sain heti tänään tunti sitten alle uudet Nokian Hakkapeliitta 8 nastarenkaat. Tie ei tuntunut enää yhtään liukkaalta vaan oli ns seinäpito. Eikä ajomelu ollut mitenkään iso vaan ihan normaali. Ihan loistovaikutelma jäi uusistakin renkaista heti 30km:n ajon perusteella.

Myönnän olleeni väärässä lähtiessäni kokeileman kitkarenkaita. Nyt tuntuu olo helpottuneelta eikä tarvitse pähkäillä kelejä. Kitkoilla varmasti pärjää, mutta todella liukkaalla kelillä on nastarengas paras.

Ajan kuitenkin aika paljon eli en mielestäni ole arka kuljettaja. Mutta tämä oli oikea päätös.

Ja palvelu oli tip top; soitto aamulla rengasliikkeeseen ja ohje tulla odottamaan iltapäivällä. Mentyäni paikalle kesti noin 20min, kun ajoin jo pois uudet renkaat alla.
#74
Volkswagen / Vs: VW Golf VII 1,6tdi
12.10.13 - klo:10:04
Pari kuvaa autosta talvirenkaat alla, vanteina Lyon -tehdasvanteet.

Talvirenkaiksi valikoitui Nokian Hakkapeliitta R2 kitkarenkaat 195/65/15.
#75
Ainakin asvaltilla menee kuin juna. Ja ajoäänet verrattuna jo sinänsä hiljaisiin Nokian Hakka Green -renkaisiin ovat vielä pienemmät. Tein valinnan kitkarenkaiden eduksi sillä perusteella, että autossa on nyt esp- ym turvalaitteet ja valtaosa talvesta ajetaan sulalla asvaltilla. Lisäksi viime helmikuussa jäisten kelien aikaan koeajossa ollut samanlainen Golf toimi kitkoilla (HKPL R) loistavasti.
#76
Eilen laitettiin Golfiin talvirenkaiksi Nokian Hakkapeliitta R2 kitkarenkaat 195/65/15. Ovat todella hiljaiset. Hinta 500 euroa töineen päivineen. Tuntuvat ainakin vielä hyviltä, katsotaan sitten talvella.

Tämä rengas voitti juuri Tuulilasin kitkarengastestin.
#77
Totta. Mutta valtaosa talvirengaskaudesta ajellaan sulalla tiellä ja pienessä pakkasessa. Katsotaan, mitä tapahtuu. Kovilla pakkasilla toki kulutus voi lisääntyä äkkiä merkittävästikin.
#78
Auto VW Golf 1,6tdi. Pitkän ajan keskikulutus 4,0/100km.

Huomenna vaihtuu kitkarenkaat alle (Nokian HPL R2) ja oletus on se, että talvinopeuksien myötä tuo lukema laskee.

Yhtenä päivänä ajoin ns maantieajoa rekkayhdistelmien perässä eli nopeus oli noin 85kmh ja keskikulutus oli tuolloin työmatkalta 3,4/100km. Uskon, että menee tuohon talvella.

Tämä moottori tuntuu vääntävän pirteältä ja menee vähällä dieselillä.
#79
Viikon päästä suunnilleen vaihdetaan talvirenkaat autoon. Testit on luettu ja päätös tehty, renkaat tilattu.

Auto on VW Golf VII 1,6tdi.

Talvirenkaat Nokian Hakkapeliitta R2 195/65/15

Vanteina Lyon alumiinivanteet eli ne seiska-Golfin comfortline varustelun vakiovanteet.

Hinta töineen päivineen 500:-

Ikinä ei ole kitkoja ollut, mutta nyt niin moni asia puoltaa kitkarenkaita, joten valinta oli selviö.
#80
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
05.10.13 - klo:08:57
Rahanarvoinen vinkki: saat ilmaiseksi Golf VII:n viimasuojan Volkswagen-liikkeestä. Asia tulee pian ajankohtaiseksi, kunhan talvi tulee ja ilmat kylmenevät. Ainakin itse kysyin kyseistä suojaa Kokkolan Pörhöltä ja sieltä sen sai allekirjoitusta vastaan ilmaiseksi. Laskuttavat sen kuulemma Volkswagenilta, ei asiakkaalta.
#81
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
26.09.13 - klo:21:04
Muistaakseni aikaraja on 6kk ja kilometriraja 15000km.
#82
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
26.09.13 - klo:20:43
Vasen eturengas oli kulunut vähän turhan paljon, oikea hieman vähemmän ja takarenkaat eivät juuri mitään. Tällä ajokokemuksella ja Nokian renkaiden vakiokäyttäjänä osasin epäillä asiaa. Olin oikeassa, vaikka mistään isosta asiasta ei ollutkaan kyse. Mutta hieman renkaita kuluttavasta kuitenkin. Joka tapauksessa kannatti tarkistaa ja säätää.
#83
Tuon pikkunäytön toimintaa voi ohjailla suuremmasta keskinäytöstä. Sieltä löytyvät asetukset ja se, mitä haluaa pikkunäytön näyttävän.
#84
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
26.09.13 - klo:19:58
Rahanarvoinen vinkki: Golf VII:ssa on takuu aurauskulmien suhteen 15000km:n asti. Itse tarkistutin ne vastikään, koska epäilys oli niiden olevan vähän pielessä. Ne menevät herkästi pois optimisäädöistä ja nyt vika tulikin kuntoon ilmaiseksi.

Tämä asia saattaa olla muillekin ajankohtainen näin ennen talvirenkaiden hankkimista.
#85
Kyllä olen selvittänyt. Ajotietokone pitää prikulleen kutinsa, mutta koska joku aina epäilee sen kaunistelevan lukemia, niin laitoin vain varmistukseksi, että kulutus on mitattu tankatessa.

Eipä noilla desilitroilla ole väliä, mutta yleisluonnehdinta on autosta se, että se ei paljoa dieseliä vie.

Normaalissa maantieajossa työmatkallani 65km pääsen helposti lukemaan 3,7-3,8 L / 100km. Kaupungissa ja taajamassa kulutus tietysti hieman nousee, muttei kuitenkaan keskiarvoltaan yli 4,3 / 100km.

Pitkän ajan keskiarvo on noin 4,0-4,1 / 100km.
#86
400km reissu Jyväskylään liikennevirran mukana ns normiajolla: kulutus 3,9 / 100km. Auto VW Golf 1,6tdi. Autolla ajettu noin 13 000km. Kulutus on reaalinen eli tankatessa mitattu. Kyllä tämä vähällä menee.
#87
Volkswagen / Vs: VW Golf VII 1.2 TSI
06.09.13 - klo:14:22
Minulla on nyt noin vajaat 12000km ajettu VW Golf VII 1,6tdi manuaalina.

Koko ajan kulutuslukema on ollut neljän litran kieppeillä, ajotietokoneen mukaan pitkän ajan kulutus on 4,1 L / 100km.

Samaa sanoo taskulaskin, sillä sillä laskettuna kulutus on 4,0 L / 100km.

Eli ajotietokone pitää kutinsa hyvin.

Jos ajan pelkkää ns maantieajoa nopeuden ollessa noin 90kmh pääsen lukemaan 3,7 L /1 100km. Tuo on se optimi, jota ei kesänopeuksissa tokikaan voi ajella, jos muuta liikennettä on. Jos haluaa pihistellä, niin tuohon lukemaan pääsee aika helposti.

Ajoni ovat pääasiassa 70% maantieajoa, 25 % taajama-ajoa ja 5% kaupunkiajoa.
#88
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
24.07.13 - klo:22:29
Sarjassamme tyhmät kysymykset kysyn seuraavaa:

entisessä autossani (Opel Corsa) takarenkaat eivät kuluneet yhtään ja oikea eturengas (vetävä rengas) kului ylivoimaisesti eniten.

Katsoin päivällä uuden Golfin renkaita (Hakka Green) ja totesin 7000km:n ajon jälkeen, että takarenkaat ovat kuin uudet ja nyt taasen vasen eturengas vaikutti kuluneen oikeaa enemmän.

Tietääkö joku, miten Golfin pyörissä on jaettu veto? Yleensä tie on kallistettu ojan puolelle oikealle, joten senkin takia oikea eturengas kuluu yleensä eniten. Nyt ei vaikuta tältä.

Tosin kuluminen on ollut mitätöntä eli renkaat ovat lähes iskemättömät ja auto toimii loistavasti  :)
#89
Laskimella laskettu keskikulutus tankilliselle:

Autoni on VW Golf 1,6tdi.

Kulutus 4,0 / 100km
Ajo arviolta 70% maantieajoa, 25% taajama-ajoa, 5% kaupunkiajoa.

Samalla menee kuin aikaisemminkin.
#90
Laskimella laskettu keskikulutus pysyy samana kuin ennenkin:

4,0/100km

Auto VW Golf 1,6tdi manuaalivaihteistolla

Rengas Nokian Hakka Greeen 16"

Ajo sekalaista; arvio 75% maantie-, 20% taajama-, 5% kaupunkiajoa
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy