4x4 nelivetokytkimen ölynvaihto

Aloittaja petrisa, 02.03.24 - klo:20:52

« edellinen - seuraava »

petrisa

En ole päässyt varmuuteen, että pitääkö (kuuluuko huolto-ohjelmaan) haldex öljyt vaihtaa kuinka usein ja vaihdetaanko myös suodatin tai sihti?

Omasta -17 RS TDi neliveto Octavista löysin sähköisistä huoltotulosteista vain yhden merkinnän: nelivetokytkimen öljynaihto. Se oli tehty vähän alle 100 tkm huollossa.

Ei ole mitään ongelmaa nelivedon kanssa, mutta .... olisiko tarpeen kuitenkin vaihtaa  ::)

mfroberg

Haldexöljyt vaihdetaan 3 vuoden välein ja samalla kannattaa pyytää että sihti puhdistetaan sillä se tukkeutuu pikkuhiljaa. Omaan Tiguun nämä teetätin viime vuonna.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

ukormi

Ota huolto-ohjelmaan 60tkm vaihtoväli Haldex öljyille ja suodattimelle. Varmasti säästää isommilta ongelmilta tulevaisuudessa. Näin tein itse Audin kanssa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

mfroberg

RS 2017 TDI 4X4 pitäis olla Haldex 5 jossa ei tietääkseni ole vaihdettavaa suodatinta vaan silhti jonka voi putsata.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

ukormi

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 02.03.24 - klo:23:24RS 2017 TDI 4X4 pitäis olla Haldex 5 jossa ei tietääkseni ole vaihdettavaa suodatinta vaan silhti jonka voi putsata.
Mulla on Audi S3 2009 jossa on Haldex 5. Kyllä ainakin siinä on vaihdettava suodatin. Ja vaikka olisi puhdistettava sihtikin niin kyllä se pitää puhdista määräajoin.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

mfroberg

#5
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 02.03.24 - klo:23:40Mulla on Audi S3 2009 jossa on Haldex 5. Kyllä ainakin siinä on vaihdettava suodatin. Ja vaikka olisi puhdistettava sihtikin niin kyllä se pitää puhdista määräajoin.

Ok, Haldex 5 pitäis omassakin olla mutta ei huollossa puhuttu mitään vaihdettavasta suodattimesta. Sihdin puhdistuksen olin jo maininnutkin. Ja se pitää muuten pyytää erikseen, ei kuulu huolto-ohjelmaan.

Ja oliko tosiaan Haldex 5 jo vuonna 2009? Jos olisi Haldex 4 niin siinä saattoi olla vaihdettava suodatin.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

ukormi

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 02.03.24 - klo:23:47Ok, Haldex 5 pitäis omassakin olla mutta ei huollossa puhuttu mitään vaihdettavasta suodattimesta. Sihdin puhdistuksen olin jo maininnutkin. Ja se pitää muuten pyytää erikseen, ei kuulu huolto-ohjelmaan.

Ja oliko tosiaan Haldex 5 jo vuonna 2009? Jos olisi Haldex 4 niin siinä saattoi olla vaihdettava suodatin.
Olet tosiaan oikeassa. Gen 4 tuossa on. Siinä on irroitettava suodatin. Mutta jos suodatinta ei ole se sihti kyllä kannattaa puhdistuttaa ehdottomasti. Ihmeellistä että suodatin on jätetty pois. Kyllä siellä smörnää liikkuu ja suodatin sen hyvin kerää pois. Sihdin se saa tukkoon ajon oloon.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

petrisa

Näin olen olettanutkin, että tässä haldex 5:ssa ei ole suodatinta vaan sihti, joka on hyvä puhdista.

Ilmeisesti tämä huoltotoimi ei ole kovin kallis ja kai sen pystyy tekemään luottokorjaamoni (Mekonomen), joka on aiemmin ollut eri nimellä ja mm. Opel, Saab merkkihuolto silloin. Näiden neliveto on käsittääkseni samaa tyyppiä oleva Haldex.

petrisa

#8
Kirjoitin aamulla, mutta kaikki meni hukkaan, kun "tietokantavirhe" taas jälleen tuli  >:(  >:(
 Kaikkea en enää viitsi kirjoittaa uudelleen

Lyhyesti ...... Luottokorjaamo ei ollut tietoinen miten sihti puhdistetaan. Pelkkään öljynvaihtoon oli työohjeet ja öljyä saatavilla.
Niinpä käännyin paikallisen VW pikahuollon puoleen.

seppotaas

Sihdin puhdistus kannattaa aina teettää öljynvaihdossa. Puhdistus ei myöskään kuulu VAG korjaamon huolto-ohjelmaan se pitää erikseen osata vaatia. Käytännössa tarkoittaa Haldex pumpun irroittamista ja puhdistamista. Pumppuun tarvii vaihtaa uudet O-renkaat, (jollain voi olla koko tallessa) ihan standardi tavaraa ei VAG "erikoisuus". Oljyä menee koko 0.85l purkki.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

Antosh

#10
Ei minun autoni, mutta 60000km öljynvaihto ja pumpun puhdistus on ehdottomasti tarpeen.





Tarvittavat osat:
G060175A2 - haldex-öljy,
N90281802 - kierteitetty täyttötulppa - 1 kpl tarvitaan,
N91082701 - kierteitetty täyttötulppa - 1 kpl tarvitaan,
WHT010080 - kytkinpumpun O-rengas, kun se puretaan ruudukon ennaltaehkäisevää huoltoa varten - tarvitaan 2 rengasta.

Tietääkö kukaan, mistä näitä renkaita ja tulppia voisi ostaa erikseen? Aion vaihtaa öljyn ja puhdistaa pumpun pian.
Skoda Octavia 2017

o.b.

O-renkaat on ETKA:n mukaan 43,5x2,5 mm. Tiivistekeskuksesta saattaisi löytyä. Merkkiliikkeen hinta noin 7,50 kpl.

Täyttötulpista ei ollut tietoa ainakaan noilla varaosanumeroilla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy