Jäätynyt webasto tulille

Aloittaja Aripes, 31.01.24 - klo:11:03

« edellinen - seuraava »

Aripes

Pakkaset hyydytti octavia  "webaston", se ei ilmeisesti saanut polttoainetta. Nyt kun ilma on lauhempi lämmitin ei yritäkään käynnistyä kuin muutaman sekunnin. Onkohan laite jossain vikatilassa ja miten sen saisi edes yrittämään lämmittämistä.

Jacce75

#1
Mikäli kolmen käynnistyskerran jälkeen ei lähde tulille, se menee lukkoon ja vaatii testerin jolla lukituksen saa auki.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Aripes

Testerissä pikkukorjaamiolla kävi mutta vikaa ei saatu nollattua. Eikä vikakoodia minulle kerrottu.  Epäilyttää riittääkö pikkukorjaamon tietotaito tuommoisiin. Vika ilmaantui kun -30 pakkasilla auton akku tyhjeni.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Aripes - 02.02.24 - klo:09:08Testerissä pikkukorjaamiolla kävi mutta vikaa ei saatu nollattua. Eikä vikakoodia minulle kerrottu.  Epäilyttää riittääkö pikkukorjaamon tietotaito tuommoisiin. Vika ilmaantui kun -30 pakkasilla auton akku tyhjeni.
Varmaan on vain lukossa. Oma OBD11 sai Octaviani orkkis Webaston auki kun akku oli tyhjentynyt ja kolmesti yritetty Webastoa käynnistää.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Aripes

Korjattu. Kyllä siihen piti puhallin ja ohjausyksikkö vaihtaa.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Aripes - 05.03.24 - klo:09:51Korjattu. Kyllä siihen piti puhallin ja ohjausyksikkö vaihtaa.
Hyvä että sait kuitenkin kuntoon.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

petrisa

Dieseleiden Webasto se on melko kummallinen  :o

Kun lämpötila on -15 tai alle, niin tietyllä Webaston käytöllä se jopa estää autoa käynnistymästä  :'(
Käyttämällä sitä n. 15...20 min niin eipä välttämättä käynnisty. Ilmiö pahenee, mikäli Webasto on ehtinyt juuri sammua ennen käynnistämistä. Auto käynnistyy kyllä ongelmitta ilman lämmitystä. Pikkupakkasilla ei sitten ole mitään vastaavaa ongelmaa.

Tämä ilmiö on käsittääkseni jonkin sortin "tyyppivika". Auto ei ilmeisesti lämpene tuolla lämmityskäytöllä tasaisesti, vaan lämmintä on juuri siinä kohtaa, missä lämpötila-anturi sijaitsee. Näin ollen kone yrittää käynnistyä liian lämpimän koneen asetuksilla.

Tuon edellisen huomaa myös siitä, kun kone sitten päättää käynnistyä, niin kierrokset on heti vain n. 700 rpm. Normaalisti "kylmästartti" vetää kierrokset n. 1000 rpm luokkaan vaikka olisi plussan puolella lämpötila.

Nyt kovemmat pakkaset näyttävät jo loppuneen, mutta ehdin vielä sitä ennen kokeilla, että ajastamalla Webasto pidemmäksi aikaa (30 min) ja menemällä käynnistämään auto varmasti enenkuin Webasto ehtii sammu, niin käynnistyvyys näytti olevan selvästi parempi. Yleensä käynnistyi, kerran taisi sammahtaa, mutta toisella kerralla lähti.


välkky

Ei ole kyllä neljään talveen ollut mitään tuollaisia ongelmia meidän 2016 vuoden diesel RS:ssä. :-\
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

rawpower

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 06.03.24 - klo:10:40Dieseleiden Webasto se on melko kummallinen  :o

Kun lämpötila on -15 tai alle, niin tietyllä Webaston käytöllä se jopa estää autoa käynnistymästä  :'(
Käyttämällä sitä n. 15...20 min niin eipä välttämättä käynnisty. Ilmiö pahenee, mikäli Webasto on ehtinyt juuri sammua ennen käynnistämistä. Auto käynnistyy kyllä ongelmitta ilman lämmitystä. Pikkupakkasilla ei sitten ole mitään vastaavaa ongelmaa.

Tämä ilmiö on käsittääkseni jonkin sortin "tyyppivika". Auto ei ilmeisesti lämpene tuolla lämmityskäytöllä tasaisesti, vaan lämmintä on juuri siinä kohtaa, missä lämpötila-anturi sijaitsee. Näin ollen kone yrittää käynnistyä liian lämpimän koneen asetuksilla.

Tuon edellisen huomaa myös siitä, kun kone sitten päättää käynnistyä, niin kierrokset on heti vain n. 700 rpm. Normaalisti "kylmästartti" vetää kierrokset n. 1000 rpm luokkaan vaikka olisi plussan puolella lämpötila.

Nyt kovemmat pakkaset näyttävät jo loppuneen, mutta ehdin vielä sitä ennen kokeilla, että ajastamalla Webasto pidemmäksi aikaa (30 min) ja menemällä käynnistämään auto varmasti enenkuin Webasto ehtii sammu, niin käynnistyvyys näytti olevan selvästi parempi. Yleensä käynnistyi, kerran taisi sammahtaa, mutta toisella kerralla lähti.

Ettei vaan olisi jotain muutakin vikaa?
Itse lämmitän aina vähintään 20 minuuttia. Nyt kylmänä talvena 25-30 minuuttia. Aina lähtee ongelmitta käyntiin. 2018 2.0 tdi rs

petrisa

#9
Lainaus käyttäjältä: rawpower - 12.03.24 - klo:18:44Ettei vaan olisi jotain muutakin vikaa?
Itse lämmitän aina vähintään 20 minuuttia. Nyt kylmänä talvena 25-30 minuuttia. Aina lähtee ongelmitta käyntiin. 2018 2.0 tdi rs


Juurihan kerroin, että oikein kylmällä lämmitin 20 min (aika säädetty tähän) ja Webasto oli juuri ehtinyt sammua ennen starttia. En siis lämmittänyt 25-30 min. Se jäi nyt kokeilematta.
Ja mitähän mahdat tarkoittaa, "muutakin vikaa"?

Lähtee siis käyntiin laakista - 30 lämpötilasta vaikka ei lämmitä ollenkaan tai lämmittää 10...15 min ja startaa niin, ettei Webasto ehdi sammua.

Olen kyllä lukenut täältä palstalta ja taisin jostain muualtakin, että tosi kovalla pakkasella juuri sopiva esilämmitysaika antaa kannessa olevalle lämpötila- anturille lämpimän koneen lukemat, mutta sylinterit voivat olla vielä aivan jäässä. Tämän takia kylmästartti menee pieleen.
Tutun Transporterissa (samaa ikäluokkaa kuin tämä minun Ocu) on myös Webasto, mutta siinä ei tehdasasetuksella Webasto lämmitä muuta kuin kabiinia.. ..syystä että?
 

ukormi

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 12.03.24 - klo:18:44Ettei vaan olisi jotain muutakin vikaa?
Itse lämmitän aina vähintään 20 minuuttia. Nyt kylmänä talvena 25-30 minuuttia. Aina lähtee ongelmitta käyntiin. 2018 2.0 tdi rs

Juu, kyllä näissä sopivissa olosuhteissa esiintyy tätä käynnistymisongelmaa. Ja on liittynyt tuohon Webaston sammumiseen ja sen jälkeiseen starttaukseen. Itselläkin ollut joitakin kertoja mutta kun yleensä lähden lämpimästä tallista, niin ei ole ollut haitaksi asti. Ja jos antaa lämmittää riittävän aikaa ja starttaa Webaston vielä toimiessa, lähtee kyllä kerta laakista käymään.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

karhunik

Kovemmilla pakkasilla itsekin tuohon törmännyt, että starttaa kyllä nätisti mutta sammuu heti, mikäli webasto ollut sopivan aikaa päällä. Mulla toi 150hp 2016 Scout.

Tohon tepsinyt, kun käyttänyt virrat pari kertaa päällä, ja vasta sitten startannut. Tekee varmaan sopivissa oloissa liian lyhyen hehkutuksen.

Ja tosiaan -25 keleillä lähti vielä nätisti käyntiin täysin kylmästäkin, eli uskoisin muuten olevan kunnossa.
VCDS koodaukset ja vikakoodit Tre alueella

petrisa

#12
^ ^^ Kyllä juuri noin.

Siihen tulokseen tässä on tultu, että kovilla pakkasilla...
- lämmitetään vain vähän aikaa max 10 min
- lämmitetään min 30 min

Tämä perustuu siihen, että...
- kone ei ehdi lämmetä kannen anturin kohdalta "liikaa"  kun  muualla kylmää
- kone lämpiää kunnolla joka paikasta

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy