Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - psxgamer

#1
Tehdääs kokonaan uusi ketju niin keskustelu pysyy samassa paikasa. Eli Octavia facelift julkistettu:

http://www.autoexpress.co.uk/skoda/octavia/92888/new-2017-skoda-octavia-revealed-with-styling-and-tech-tweaks

https://skodamagazine.fi/skoda-octavia-suosikkimallin-merkittava-uudistuminen/

Itselleni tämä on selkeä pettymys. Takaa uudistusta ei juuri näe ja ohjaamossakin ero jää aika mitättömäksi jos ei uutta, 9,2" näyttöä lasketa. Edestä aivan hirvittävän näköinen. Uusia moottoreita ei tullut ja nelivetojen valikoima ei kasvanut. Sähköisen Auto Hold käsijarrun puute tarkoittanee myös, että uudesta Seat Leonista ja Audi A3:sta löytyvä ruuhka-ajo avustin jäänee pois. Leoniin tuli sisälle selvästi isompi päivitys ja maininta uudesta Audista ja VW:stä tutusta digitaalisesta mittaristostakin saatiin. Toivottavasti tuleva uuden sukupolven Yeti on hyvä, sillä tähän päivittäminen ei kiinnosta.
#2
Pistetäänpä pitkään mielessä ihmetyttänyt ajatus ilmoille ja katsotaan mitä mieltä muut ovat.

Mielestäni autotalli-osio foorumilla hajottaa erittäin ikävästi keskustelua. Jo nyt uudesta Golfista, Octaviasta tai muusta mallista kokemuksia etsivä saa tavata jokaiselle mallille 5-15 eri aihealuetta läpi nähdäkseen kaiken kattavia kokemuksia itseään kiinnostavasta automallista. Esim. 2012 Golfin alueella on eri aiheille ketjuja todella runsaasti aina kulutuksesta ongelmiin ja lisävarusteisiin asti.

Tämä vielä menee, mutta kun osa käyttäjistä perustaa autotallin puolelle oman autonsa ketjun, siirtyy kokemusten keskustelu luonnollisesti sinne. Siellä sitten kerrotaan oman auton fiilikset, kulutukset, melut ja mahdolliset ongelma tapaukset. Tämän johdosta yhden automallin keskusteluiden seuraaminen muodostuu erittäin työlääksi. Ongelmaa pahentaa entisestään se, että foorumilla ei vieläkään ole minkäänlaista tilatut ketjut -toimintoa (eng subscriptions).

En missään nimessä lobbaa autotalli -alueen lakkauttamisen puolesta. Viihdyn siellä itsekin ja haluan erittäin mielellään nähdä ennenkaikkea kuvia uusista automalleista ja seurailla muutenkin millaisia autoja foorumilaiset tilaavat. Mutta pystyisikö ja kannattaisiko keskustelua ohjata niin, että itse automallista keskustelu pysyisi automallin alueella? Automallin oman alueen keskustelu pysyisi eloisana ja ennenkaikkea keskustelua olisi selvästi helpompi seurata kuin lukemalla ja tilaamalla tusinaa erilaista Golf -ketjua autotallin puolelta.

Mitä mieltä muut foorumilaiset? Nipotanko turhasta vai onko tämä häirinnyt muitakin?
#3
Tälläistä ketjua en pikaisella etsinnällä löytänytkään. Tässä ketjussa voisi jakaa vinkkejä hyvistä koeajo reiteistä, linkkejä vaikka Google Mapsiin ja pientä selostusta, miksi reitti on hyvä.

Itse en noudata hyviä tapoja ja postaa aluksi jotain esimerkkinä, koska en ole löytänyt: Muutin Helsinkiin 2010 kesällä ja vasta tämän vuoden alussa Vantaalle ja PK-seutu on tuttua lähinnä Helsinkin keskustan ja pääväylien osalta. Pääväylillä ajaminen on hieman turhauttavaa koeajon aikana jo ruuhkien takia, lisäksi maantieajo kertoo vain osan auton tuntumasta: Erityisesti sellainen kiva 80km/h tuntirajoitteinen mutkatie olisi passeli. Mielellään tietty jossain pääväylän luona, tai autokauppakeskittymien vieressä.

Joten, missä sinä ajat koeajosi kun testaat uutta kiinnostavaa pirssiä? Vai ihanko mennään sinne minne nokka sattuu osoittamaan?
#4
Seat / Yleistä Seatista
28.02.12 - klo:14:16
Ajattelin, että tänne sopisi yksi yleinen Seat ketjukin. Täällä voidaan keskustella Seatin asemasta VW:ssä ja tulevaisuudesta, jälleenmyyntiverkostosta & huolloista, tulevista malleista sekä muusta mikä koskettaa yleisesti merkkiä, mutta ei tiettyä mallia.

Itse aloitan tästä: Jokainen foorumilla varmaan tietää, että Seat on VW konsernin sylykuppi. Uusimmat moottorit ja tekniikat tulevat aina ensimmäiseksi Audiin, sitten Volkkariin, sitten Skodaan ja viimeiseksi Seatiin. Paikoitellen tämä on jo vähän huvittavaa kun esim. Exeota myytiin pitkään ikivanhalla 1.8 turbolla kun muilla oli jo 1.8TSI.

Tästä ja myynnistä johtuen netissä esiintyy ajoittain aika pessimistisiä odotuksia Seatin tulevaisuudessa. Kaikkein synkimmät odottavat, että Seat saa kokea VW:ltä sama kuin Saab koki GM:n osalta. Itse en jaksa uskoa tähän tippaakaan. VW on ilmoittanut aikoja sitten, että haluaa olla maailman suurin autonvalmistaja (ja vähän aikaa olikin, nyt taitaa taas olla GM?) ja tähän suunnitelmaan ei yhden isohkon merkin tappaminen sopisi. En ole autojen myyntejä ja firmojen taloudellisia tilanteita seurannut, mutta pikainen tsekkaus wikistä (http://en.wikipedia.org/wiki/SEAT#Economic_figures) näyttää, että viime vuodet on hiukan heikommin mennyt, aiemmin ihan kohtuullisesti. Suomessahan Seatin myynti näyttäisi olevan todella vaatimatonta. Osittain ymmärrän (mm. mainostamisen puute), mutta osittain ihmetyttää miten esim. samat tilat tarjoava Golf myy moninkertaisesti, vaikka Leonin saa halvemmalla ja huomattavasti paremmin varusteltuna. Octavian myynnin ymmärtää nyt jo tilojen takia.


Tulevista malleista:

Toivottavasti tämä malli tulee tuontatoon. Jetta/A3 Sedan kokoluokan sedan erittäin huikean näköisenä kelpaisi kyllä heti. Konsepti kelpaisi ulkonäön puolesta tuotantoon vaikka sellaisenaan:
http://www.worldcarfans.com/111091336532/seat-ibl-concept-official-details-released-video

Katumaasturit eivät normaalisti kiinnosta, mutta Seatin logolla nelivedon voisi saada todella sopuhintaan ja sellainen kiinnostaa kyllä näissä keliolosuhteissa kovasti:
http://www.worldcarfans.com/111100637194/seat-ibx-concept-production-confirmed
#5
Mikseihän tällä foorumilla ole lähes kaikilta muilta foorumeilta tuttua tilatut ketjut (englanniksi subscribed threads) toimintoa? Muilla keskustelufoorumeilla tämä toimii siis niin, että asetuksista riippuen kun kirjoitat johonkin ketjuun tai muuten vain haluat lisätä ketjun seurantaan, painat ketjusta "tilaa ketju" nappia. Nämä ketjut sitten näkyvät kätevästi tilatut ketjut -sivulla. Mielestäni ihan must-toiminto kaikilla foorumeilla, onko se disabloitu tarkoituksestakin?
#6
Leon 1P (05-) / Leonin XDS järjestelmä
18.02.12 - klo:13:33
Jo ostettuani -11 Leonini viime vuonna ihmettelin mikä on esitteen ja ohjekirjan selvittämä XDS järjestelmä Leonissa. Kuvauksesta jäi sellainen kuva, että se on ihan tasauspyörästön lukko, mutta mietin, että eikö sellaisen laittaminen jokaiseen malliin vakiona olisi aika kallista. En ymmärrä kovin syvällisesti, mutta käsittääkseni autoissa tasauspyörästön lukko antaa lisää vetoa etupyörälle joka on menettämässä pitoaan. Työkoneissa se sitten laittaa kaikki pyörät pyörimään samanaikaisesti maksimoidakseen pidon.

Tälläisen selostuksen löysin netistä:
LainaaMaximum traction capacity with the XDS system
The addition of the XDS system to the new 2009 SEAT León has led to a substantial increase in both driving comfort and safety. This electronic system works together with ESP as a self-blocking differential, improving the car's performance in situations where traction is lost by braking the wheel that loses surface grip.

Eli jonkinlainen ns. köyhän miehen tasauspyörästönlukko? Toimiiko XDS niin, että voiman siirtämisen sijaan se vähentääkin tehoa toisessa pyörässä, jotta ohjaus ei aliohjaisi? Tai tottakai se aliohjaa, mutta ei niin näkyvästi kuljettajalle, eli pyörien huutaminen ainakin saataisiin eliminoitua. Onkohan tuolla nykyisessä todella lumisissa keleissä kauheaa merkitystä?

Melkein menisi mieli mennä landelle porukoiden luo ja tehdä järven jäälle pieni jäärata jossa kokeilla vähän ääritilannekäytöstä. Kaupungissa se on "vähän" vaikeampaa.  ::)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy