Osaakohan joku kertoa mistä voisi johtua nykimen yleensä 4-5 vaihteella. Tulee esille myös 3:lla mutta ei niin helposti. Eli kun kaasun painaa pohjaan ja auto alkaa kiihtyä niin noin 2000 - 3000 kierroksen paikkeilla alkaa auto nykimään/pätkimään. Kytkin ja vauhtipyörä juuri vaihdettu. Kyseinen ongelma oli jo ennen sitä. Kytkin ongelmat luonnollisesti korjaantuivat mutta tämä nykiminen jäi.
Vikakoodit lukuun ekana.
miulla oli ainakin tankissa oleva siirtopumppu rikki
Hieman vanha topic, mutta selvisikö vika koskaan? Itsellä juuri sama vika RS dieselissä ja johonkin polttoaineen syöttöön luulen että liittyy.
Luulo ei ole tiedon väärti, vikakoodit koko autosta lukuun VCDS:llä ekana.
Juu siis itseasiassa ei vikakoodeja, VCDS:llä logattu seuraavasti:
- ahtopaineet: haluttu ja todellinen kulkee käsikädessä (aina max. 2601mbar asti) ja N75 vaihdettu, ei vaikutusta
- kansiremppa tehty (nykiminen oli ennen sitä)
- jakopääremppa tehty
- injection quantity ja - duration tippuu nykäysten aikana n. 30%
Niin mikä kone? Pumppusuutinvehje sekin? Onko ihan vakiona 1.6bar ahdot?
Pahoitteluni, ei näin uutena osaa kaikkea infoa kerralla antaa :)
Kone on siis BMN, vakiona 170hp mutta edellisen omistajan toimesta ohjelmoitu jonnekin 200hp luokkaan.
Mitä kansiremonttiin on sisältynyt? Onko suuttimien johtosarja vaihdettu? Onko suuttimien kuntoa tarkistettu jossain pajalla? Entä niiden korjauskertoimet?
Eli kansiremonttiin päädyttiin kun koneesta meni jakohihnan kiristäjän pultti ja huolto halusi avata koneen ja varmistaa ettei siellä ole mitään ylimääräistä. Muistaakseni kansi oli useammasta kohtaa halki (en valitettavasti muista mistä minne) ja se meni koneistukseen.
Uudet venttiilit kuulemma myös laitettiin. Suutttimista uusittiin yksi, koska oli käynyt tyhjäkäynnillä epätasaisesti ja se ongelma korjaantui sillä.
Jos korjauskertoimilla tarkoitetaan niitä mitä VCDSllä luetaan :o , niin ne oli +- 1,5 sisällä kaikki.
Tuosta on siis tulkittavissa että suuttimien johtosarjaa ei ole vaihdettu. Se vaihtoon seuraavaksi (tai vaihtoehtoisesti liittimien irroitus, puhdistus ja "kiristys") ja sitten uudet testit.
Kiitos tiedosta, täytyy tiedustella tuo huollosta kun en ole vielä saanut yhteenvetoa.
No niin, päivitystä tähän.
Suuttimien johtosarja on vaihdettu huollon yhteydessä, joten siitä nykiminen ei oletettavasti johdu.
Polttoainepumppua huollossa ei myöskään epäilty syylliseksi (ei ole heillä aikaisemmin tarvinnut vaihdella, ei tosin ole VAG-merkkikorjaamo)
Löytyykö VCDS:n jostain blockista yksittäiset syötöt/suutin tai jokin muu keino millä voisi nähdä että onko jokin tietty kohta mikä kyykkää kiihdyttäessä? Ja toki muitakin keinoja otetaan vastaan, tuntuu että nykiminen jossain määrin lisääntyy nyt kokoajan.
Mitähän tarkoittivat polttoainepumpulla. Tankissa olevaa siirtopumppua vaiko tandemia?
Itse ainakin ajattelin tarkoittavani tankissa olevaa, mutta ei ollut keskustelussa tarkentavaa puhetta kummasta kumpikin puhuu :D
Onko tuolle polttoaineen syötölle jotain tapaa testata?
VCDS:llä saa testattua tankin siirtopumpun toiminnan, toki sen pitäisi surista sekunnin-pari aina kun avainta kääntää virtalukossakin. Korva sinne jonnekin takapenkin / kontin juurelle ja kuuntelemaan. Suodattimelle tankilta tulevan letkun voi irroittaa ja laittaa vaikka juomapulloon ja katsoa paljonko tavaraa se siirtää.
Pientä päivitystä tähän:
- polttoainesuodatin vaihdettu (aika lailla ylimääräisiä partikkeleita oli dieselin seassa) -> VCDS:llä ajettu suodatin täyteen joten siirtopumppu pelaa ainakin tältä osin
-> suodattimen vaihdolla ei poistunut nykiminen :(
Sen minkä tässä olen pannut merkille, että tuo nykiminen on tasaista koko kierrosalueen läpi. Noin 0,5 sek välein tulee nykäys, eikä ne nopeudu kierrosten tai vauhdin kasvaessa.
Nyt tässä viimeisten vikakoodilukujen aikana kone on alkanut antamaan vikakoodia:
008194 - Particulate Trap Bank 1
P2002 - 006 - Efficiency Below Threshold - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100001
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 15
Reset counter: 40
Mileage: 361959 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 10:34:01
Freeze Frame:
RPM: 2144 /min
Torque: 112.0 Nm
Speed: 79.0 km/h
Pressure: 0.0 mbar
Text: 0 mbar
Text: 244 C
Temperature: 22.5°C
Sikäli kierrosluku ja nopeus aika lailla täsmää nykimisen ajankohtaan, eli mahtaisiko tämä antaa jotain osviittaa tuohon nykimiseen?
Vai meneekös tämä niin että jos EGR ja DPF on poistettu käytöstä niin vikakoodit kyllä tulee mutta mittaristossa tästä ei ilmoiteta?
Ei. Jos joku vikakoodi aiheuttaa mittaristossa varoitusvalon syttymisen niin VCDS ilmoittaa siitä "MIL ON" lisäliitteellä.
Tilasin nyt sitten kuitenkin uuden siirto- ja tandempumpun.
Onkos noissa pumppujen vaihdoissa jotain, mitä pitää ottaa huomioon? Pitääkö esim. vaihdon jälkeen VCDS:llä syöttää ainetta tms?
Olisi se ihan hyvä aktivoida VCDS:llä se tankkipumppu ja antaa vetää muutamat syklit jotta saadaan linjasto taas täyteen.
Entäs tuon tandemin suhteen?
Jos varmistella haluat niin suuttimien johto irti kannen takaa ja sitten starttailet sen 15-20s.
Okei, kiitos tiedosta! 8)
Päivitystä,
Tandem- ja siirtopumppu vaihdettu -> ei vaikutusta nykimiseen.. Eli nykii edelleen kun kiihdyttää voimakkaasti.
Alkaa kyllä keinot loppua, vieläkö löytyisi jotain vaihtoehtoja mitä VCDS:llä mitata? Hämää kyllä tuo nykimisen väli, koska se on aina ajallisesti lähes sama (n. 0,5-1sek) riippumatta koneen kierroksista tms.
- Injection quantity siis tipahtaa aina nykäyksen yhteydessä n. 30%> pystyykö jotenkin näkemään mistä suuttimesta vai onko tuo vain ohjelmallinen tieto mitä syötetään?
- Turbon vihellys myös notkahtaa nykäyksessä, mutta liekkö tuo seuraamusta siitä kun kone pätkäisee
- Jossain oli nokka-akselin kunto vaikuttanut tähän, pystyykö toteamaan muuten kuin ottamalla koppaa auki? Ja jos kyse olisi tästä, olisiko nykiminen enemmän vakio kuin satunnainen?
- Korkeilla kierroksilla menee nätisti (yli 3500)
Kiitokset avusta jo etukäteen!
Ja itse itselleni vastaten;
Turbo sanoi lopulta sopimuksensa vihellellen irti -> FinTurbolta kunnostettu turbo 920eur + panttimaksu 150eur vanhalle turbolle + työt eräässä Autoasi -liikkeessä 600eur -> nykiminen poistui.
Palautetaanpa vanhaa lankaa esille, koska nykiminen palautui vaikka ensin näytti turbon vaihdon jälkeen poistuneen.
Jotenkin alkaa tuntua, että ohjelmapuolella on jotain häikkää mistä tuo nykiminen johtuu. Mieleen tuli, että onko ecussa jokin rajoitus väännölle? Eli jos kone ottaa liikaa vääntöä niin rajoitetaan ja heitetään polttoaineen syöttö kiinni?
Toivottavasti tähän joku vielä vastailee ja ehkä joskus pääsee nykimisestä eroon 8)
Vastaus tulee vähän myöhässä, mutta kyllä on. ECUn polttoaineensyöttöä rajoittaa / voi rajoittaa todella moni tekijä, vääntöraja on yksi näistä. Rajoitus ei kuitenkaan ole mikään ”hanat auki/kiinni” vaan polttoainetta syötetään aina tarkalleen juuri milligramman kymmenyksen tarkkuudella mitä kaasupolkimella pyydetään ja mihin alin syötönrajoitin sen rajoittaa.
No niin, pääsen omalta osaltani eroon tästä ketjusta :)
Kyseessä oli liiallinen ahtopaine. Eli ohjelmapuolella oli pyydetty 1,7bar ahtopainetta, jostain syystä tuotto meni kuitenkin yli 1,8barin ja silloin alettiin rajoittamaan menoa. Ohjelmaa korjattiin ja päästiin nykimisestä eroon! 8)