Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

V60

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 26.10.19 - klo:22:49
Nykyaikaisen dieselin pakokaasut ei haise juuri miltään. Pitää mennä kontalleen putken eteen, jos hajuja haluaa haistella. Miksi siitä nyt pitää vääntää?

Tankkaushaitat kyllä tunnistan/tunnustan. Siksi hanskat. Big deal.
Mikäli tankkaa MY- dieseliä, ei tarvi hanskoja. Ja mitä tulee pakokaasun hajuun, niin ainakaan Bemun uusi dieselmoottori ei antanut talliin nenään käyvää käryä. Ja MY:llä ei sitäkään vähää.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Tonttu66

Minulla oli 4,5 vuotta diesel-Passat, enkä käyttänyt tankatessa hanskoja. Voi olla, että jossain maaseutupitäjässä pumput ovat likaisempia tms.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Geoman

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 26.10.19 - klo:20:04
Tesla 3:n saa vetokoukulla

http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/tata-sahkoautoihin-on-odotettu-vetokoukku-edullisempaan-hintaluokkaan
Niinpä näkyy olevan 900 kg eli melko vähän 2,6 tonnin painoiselle 4-vetoautolle. EU:n tyyppikatsastuskilpeen merkitään arvo, joka mitattu liikkeellelähtökyvyksi testissä suuruisessa nousussa (olisikohan 10 % ?). Kokeen yksityiskohtia en tunne. Valmistajan ilmoittamaa 2'250 kg ei EU:n tyyppikoe salli. Ilmeisesti ongelmallisinta on liikkeellelähtö.

passo_s

#2403
Onko tuo 2250 kg muka valmistajan ilmoitus Tesla 3:lle? 2250 kg on valmistaja ilmoittanut Tesla X:lle. Tesla kolme varmaankin saa Suomessa rekisteriotteeseensa ”normaaalin” maksimi 750 kg jarruttoman kärryn vetomassan ja tuo 910 kg on maksimi  jarrullisen kärryn paino. Ko lukemat on mulle ihan riittäviä. Vene liikkuu ja polttopuut takkaan.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 27.10.19 - klo:07:12
Minulla oli 4,5 vuotta diesel-Passat, enkä käyttänyt tankatessa hanskoja. Voi olla, että jossain maaseutupitäjässä pumput ovat likaisempia tms.

Ajoin 10 vuotta diesel autoilla. Minulla jäi lähes joka pumpulla kädet dieselin katkuisiksi. Siksi käytin hanskaa, mutta sekin alkoi ajan myötä dunkkamaan ja piti vaihtaa. Eron huomasi selvästi kun siirtyi bensa-autoon. Bensaa on paljon miellyttävämpi tankata. Jos bensaa roiskuu kädelle, haihtuu se nopeasti pois.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.10.19 - klo:08:27
Ajoin 10 vuotta diesel autoilla. Minulla jäi lähes joka pumpulla kädet dieselin katkuisiksi. Siksi käytin hanskaa, mutta sekin alkoi ajan myötä dunkkamaan ja piti vaihtaa. Eron huomasi selvästi kun siirtyi bensa-autoon. Bensaa on paljon miellyttävämpi tankata. Jos bensaa roiskuu kädelle, haihtuu se nopeasti pois.

Miten tai missä te autonne, että saatte sotkettua kätenne  ;D? Vai lorotteletteko ihan piripintaan sen tankin, että osa valuu jo ylivuotoputkesta pihalle ja käsille?

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 27.10.19 - klo:07:57
Ilmeisesti ongelmallisinta on liikkeellelähtö.
No ihan täsmälleen se sama koe sitä on kaikkien muidenkin vetoautojen läpäistävä, vaan miksi kuluttajan pitäisi päätään moisella turhalla tiedolla vaivata miten ne vetomassojen lukemat on teknisiin tietoihin saatu? Jonkinlaista insinööri-pornoa sanoisin, tavalliselle kuluttajalle riittää että chekkaa valmistajan ilmoittamista tekn.tiedoista nuo nummerot ja se siitä 8)

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.10.19 - klo:09:03
Miten tai missä te autonne, että saatte sotkettua kätenne  ;D? Vai lorotteletteko ihan piripintaan sen tankin, että osa valuu jo ylivuotoputkesta pihalle ja käsille?
Aika moni lorottaa miten sattuu ja sitten sieltä tankista se roiskasee sen pisaran tahi pari siihen pistooliin. Ja kun diesel ei tunnetusti juuri haihdu, niin montaa roiskijaa tartte kun jo on pistooli öljyn tuhrima, tarttuu käsiin ja haisee. Siksi itselläkin on peräkontissa ihan erikseen ns. tankkaushanska, tapa jonka faija jo aikanaan opetti, about pelkästään diesel-autoilla kun olen liikkunut minäkin jo taaperosta lähtien 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 27.10.19 - klo:07:57
Niinpä näkyy olevan 900 kg eli melko vähän 2,6 tonnin painoiselle 4-vetoautolle. EU:n tyyppikatsastuskilpeen merkitään arvo, joka mitattu liikkeellelähtökyvyksi testissä suuruisessa nousussa (olisikohan 10 % ?). Kokeen yksityiskohtia en tunne. Valmistajan ilmoittamaa 2'250 kg ei EU:n tyyppikoe salli. Ilmeisesti ongelmallisinta on liikkeellelähtö.
Eihän Model 3 ole lähelläkään 2,6 tonnin painoinen. Sen massa alkaa ykkösellä.

Siis väitätkö tosiaan, että EU:n tyyppikoe ei salli perävaunua Model X:n perään, vaikka Tesla myy koukkua Model X:ään Euroopassa ja kertoo suomenkielisessä omistajan käsikirjassa suurimman sallitun vetomassan olevan 2250 kiloa? Tuo kuulostaa ihan puhtaalta potaskalta. Samaa sarjaa kuin tuo Model 3:n 2,6 tonniakin.

Freeze

Mitäs herrat veikkaavat, mitä uutta on Mazdalta tulossa vanhojen nokipönttöjen leimaaman, nykyaikana kohtuupuhtaan dieselin puolelle vuonna 2020? Jollain maailmaa mullistavalla uhkailevat ...
Kia Niro EV 2022

mfroberg

#2409
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 26.10.19 - klo:12:50
Dieselin pakokaasut haisevat mielestäni järkyttävälle, ja toki tankkauksessa saa olla hajuaisti todella huono jollei dieseliä haista. Bensan sepelimyllyfiilistä en tunnista, mielestäni juurikin diesel kuulostaa paljon enemmän kivimyllyltä.

Huoh, lukisit nyt edes toisen kirjoituksen kunnolla ennen kuin alat itse kirjoittamaan. Minähän totesin että bensakoneemme käy silkinpehmeästi, miten sinä saat sen ympättyä tuohon pumppariin ja sen nakutukseen?

Pumppari = Pumppusuutindiesel, Pumpe duse, "Power diesel"

Tämähän oli VAG:n systeemi ennen Commonrailin tuloa.

Mun 5kk vanhan dieselautoni pakokaasut eivät haise vaikka seison auton takana sen käydessä. Dieseli aineena toki haisee, kuten bensakin, onneksi ei paikoissa jossa tankaan duuniautoa tai omaa pirssiä ole näkynyt märkiä pistooleja enää moneen vuoteen.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 27.10.19 - klo:10:14
Eihän Model 3 ole lähelläkään 2,6 tonnin painoinen. Sen massa alkaa ykkösellä.

Siis väitätkö tosiaan, että EU:n tyyppikoe ei salli perävaunua Model X:n perään, vaikka Tesla myy koukkua Model X:ään Euroopassa ja kertoo suomenkielisessä omistajan käsikirjassa suurimman sallitun vetomassan olevan 2250 kiloa? Tuo kuulostaa ihan puhtaalta potaskalta. Samaa sarjaa kuin tuo Model 3:n 2,6 tonniakin.

Traficomin rekisteritiedoista hain juuri ao. Tesla Model X:n tiedot
https://www.nettiauto.com/tesla/model-x/10722258

Perävaunumassa jarruin 2250 kg
Perävaunumassa jarruitta 750 kg
Omamassa 2572 kg
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa 3120 kg
Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa 5370 kg


Ja tässä sitten ao. Tesla Model 3 tiedot
https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/10888650

Omamassa 1931 kg
Tekninen suurin sallittu kokonaismassa 2305 kg

Ei merkintää vetopainoista eli tähän yksilöön ei saa vetokoukkua..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

passo_s

^Kyllä se ajan kanssa saa vetokoukun, prosessi kesken, uusi malli kyseesä.

TDiih

Uusiin tilauksiin saa koukun, vanhaan ei välttämättä saa edes jälkiasenteisena.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 28.10.19 - klo:12:06
^Kyllä se ajan kanssa saa vetokoukun, prosessi kesken, uusi malli kyseesä.

Käsittääkseni jos rekisteriotteeseen ei ole laitettu vetopainoja niin sillon ei saa vetää mitään.

Eli pitää olla vetopainot merkitty myös koukuttomaan jotta saisi edes jälkiasenteisella koukulla jotain kiskoa.

Uudempiin voi toki olla tyyppihyväksyntä tehty ja painot merkitty rekisteriotteeseen niin ei muuta kuin turvallista matkaa..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tapanixxx

Minä ajattelin ostaa vielä seuraavankin auton diesel nelivetona. Eli otsikko on vahvasti liioiteltu.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 28.10.19 - klo:13:08
Käsittääkseni jos rekisteriotteeseen ei ole laitettu vetopainoja niin sillon ei saa vetää mitään.
Eli pitää olla vetopainot merkitty myös koukuttomaan jotta saisi edes jälkiasenteisella koukulla jotain kiskoa.

No aika hankala sitä on yksityisen lähteä asiasta purnaamaan ja saada niitä vetomassoja rek.otteeseensa jälkikäteen muutetuiksi jos ruudussa on numerona nätti nolla, vaikka kuinka kaupasta uusia saisikin ihan tehdasasenteisella koukulla varustettuina :-\

Asia johon ihan oikeastikin saattaa törmätä as.autojen kanssa, noissa kun niitä vetomassan määrääviä pykäliä saattaa olla jopa kolmet päällekkäin. Alustan tyyppikilvessä sanotaan jotain, as.osan tyyppikilvessä jotain muuta ja vielä otteessakin sitten sitä kolmatta. Otteessa jos ruutu on tyhjä, katsotaan as.osan tyyppikilpeä ja jos siitäkään ei tietoa löydy, niin vimosena sitten alustavalmistajan tyyppikilpeä => aika usein tulee ylläreitä kun se vetomassa onkin as.osan tyyppikilvessä tasan nolla vaikka alustavalmistaja olisikin sallinut esim. 2500kg omassa tyyppikilvessään, mutta as.osan on tässä kohtaa se määräävä :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 28.10.19 - klo:09:23

Pumppari = Pumppusuutindiesel, Pumpe duse, "Power diesel"

Mun 5kk vanhan dieselautoni pakokaasut eivät haise vaikka seison auton takana sen käydessä. Dieseli aineena toki haisee, kuten bensakin, onneksi ei paikoissa jossa tankaan duuniautoa tai omaa pirssiä ole näkynyt märkiä pistooleja enää moneen vuoteen.
Pahoittelut etten ymmärtänyt ”pumppari” sanaa.
Mielestäni dieselin NOx päästöt haisevat, myös uusissa. Ainakaan itse en siedä dieselin pakokaasujen hengittämistä hetkeäkään.


Zego

Bensapäästöt haisee nykyään, ei diesel. MyDiesel ei edes tuoksu.

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: Zego - 28.10.19 - klo:19:09
Bensapäästöt haisee nykyään, ei diesel. MyDiesel ei edes tuoksu.
Totta. Euro6-dieselin putkesta ei tule kuin lämpöä, ei nokea ei hajua. Putki on sisältä ihan puhdas.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

tet

Lainaus käyttäjältä: Zego - 28.10.19 - klo:19:09
Bensapäästöt haisee nykyään, ei diesel. MyDiesel ei edes tuoksu.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että MyDieselin käyttö on mahdollista vasta pienelle osalle dieselautoilijoista.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 29.10.19 - klo:11:29
Kannattaa kuitenkin muistaa, että MyDieselin käyttö on mahdollista vasta pienelle osalle dieselautoilijoista.

Jakeluverkosto on valitettavasti vieläkin aika nirkonen :-\
https://nestemy.fi/asemat

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 29.10.19 - klo:13:10
Jakeluverkosto on valitettavasti vieläkin aika nirkonen :-\
https://nestemy.fi/asemat

Siis hyvähän se vain on joka suhteessa, ettei mydieseliä lähdetä levittelemään pieniä määriä joka asemalla. Kaikki se määrä, mikä saadaan valmistettua, menee ongelmitta kaupaksi nykyiselläkin pumppumäärällä.

passo_s

Eikun laajalti jakoon vaan, terveisin työsuhdeautoilija. Jostain luin pikaisesti että biopolttoaineissa on lain vaatima jakeluvelvoite. Miksi sitten Teboil ei myy yhtään MyDieselin kaltaista biopolttoainetta?

tet

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 29.10.19 - klo:13:42
Eikun laajalti jakoon vaan, terveisin työsuhdeautoilija. Jostain luin pikaisesti että biopolttoaineissa on lain vaatima jakeluvelvoite. Miksi sitten Teboil ei myy yhtään MyDieselin kaltaista biopolttoainetta?

Useimmat jakelijat sekoittavat biokomponentin fossiilisen sekaan. Jakeluvelvoitteen voi hoitaa erillisellä biopolttoaineella tai sekoittamalla, harvalla on tarjolla bioa joka käy sellaisenaan 100% pitoisuudella modifioimattomiin moottoreihin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.10.19 - klo:13:31
Siis hyvähän se vain on joka suhteessa, ettei mydieseliä lähdetä levittelemään pieniä määriä joka asemalla. Kaikki se määrä, mikä saadaan valmistettua, menee ongelmitta kaupaksi nykyiselläkin pumppumäärällä.

Kyllä kyllä, mutta silti sen hajuttomuus on huono argumentti, kun keskustellaan siitä kumpi haisee pahemmalle, diesel vai bensiini. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 29.10.19 - klo:15:26
Useimmat jakelijat sekoittavat biokomponentin fossiilisen sekaan.

Aika paha sitä on dieseliinkään sotkea, EN590 speksi kun ei salli kuin max. 7% FAME-paskaa sekaansa ja ainoastaan Neste (NeXBTL) ja ABC (Bioverno) käyttävät HVO:ta tuon velvoitteen täyttämiseksi. Tosin ABC:kin käyttää vain osassa huoltoasemia Smart Dieselissään, ei kaikissa ja lopuissa on heilläkin sitten tuota FAME-mössöä vaikka "samaa" Smart Dieseliä myyvätkin => jos haluaa 100% FAME-vapaata dieseliä, niin Neste on se ainut vaihtoehto :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Beetle

Eihän se FAME mitään haittaa, jos polttoaine kiertää riittävän nopeasti?

Pidempiaikaisessa säilytyksessä sitten huonompi homma.



HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 29.10.19 - klo:22:03
Eihän se FAME mitään haittaa, jos polttoaine kiertää riittävän nopeasti?

Jaa että ihan syyttä suotta allekirjoittaneenkin käyttiksen tankinluukun sisäpuolella lukee oikein kissan kokoisilla kirjaimilla "EI FAME" ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

jt

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 28.10.19 - klo:19:22
Totta. Euro6-dieselin putkesta ei tule kuin lämpöä, ei nokea ei hajua. Putki on sisältä ihan puhdas.
Kyllä se taitaa tuoksahtaa EU6:nenkin hiukkaspolton aikana? Päästöjä on toki muitakin kuin noki ja hiukkaset, kaasumaisia nimittäin. Parhaat EU6:t menevät myös todella alas käytännön päästömittauksissa (esim. ADAC ecotest), mutta hajonta on suurta kun pahimmat voivat olla useampi kymmenkertaisia parhaimmistoon.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 26.10.19 - klo:16:26
Diesel haihtuu huonosti ja haisee pitkään. Bensa taas haihtuu nopeasti. Sen huomaa tuon löpön haihtumisen siinä, kun työvaatteille tai hanskoille roiskahtaa joskus, niin haisee pitkään. Pesuun tai roskiin joutuu laittamaan monesti työvermeitä.
Viime keväänä tankkailin Turun sataman lähellä pari litraa bensaa hanskat kädessä, pistooli oli likainen niin ei se haju siitä hanskasta tahtonut lähteä kulumallakaan, pesuun meni. Mitä useampi vuosi dieselillä ajelin niin useimmiten pistoolit olivat kohtuu puhtaita, muttei aina, niin tuli tavaksi laittaa talouspaperi väliin ettei dieselit tartu käteen.

Jos tyhjällä pihatiellä on kävellen ja ajaa tuommonen 2011-> EU5 dieseli ohi, niin kyllä siihen perään jää semmoinen "dieselin katku" hajuvana. 

Uusillakin bensoilla taasen nyt pakkasten tultua käynnistyksen (erityisesti kylmäkäynnistyksen) jälkeen jää semmoinen imelä palamattoman bensan haju leijailemaan ympäriinsä (kone käy rikkaalla?).
Kaasutankkauksessa taasen ei sotke käsiään eikä haise millekään kun liitos on kaasutiivis, eikä kyllä haise pakokaasutkaan. Sen kyllä huomaa kun tankkauksen jälkeen käy hetken bensalla niin jää pakokaasun katku.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy