Ajattelin VAIHTAA hiukkassuodattimen

Aloittaja vwp, 25.05.15 - klo:07:59

« edellinen - seuraava »

Janneh

Jos tulkitsen oikein tuota vwp laittamaan kuvakaappausta "kierroksilla" niin DPF paine-ero on 155.55 mbar? Yllättävän kovan vastapaineen tuo tekee turbolle. DPF poiston voi mielestäni perustella ihan vaan turbon eliniän pidentämisellä. Osaako joku sanoa että mikä on Paine turbon jälkeen?  Jos esim 500mbar niin tuo 155.55mbar on siihen jo ihan hyvä korotus

vwp

Vedossa sain itseasiassa lukeman 323 vilahtamaan ruudulla. Tuo turbon elinikä on itselläkin käynyt mielessä tässä pohtiessa
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Mikey

Turbon toimintaan vaikuttava vastapaine vaikuttaa ahtoilmaputkistossa - ei pakoputkistossa.

DPF:n painehäviö ei turbon elinikään vaikuta, sillä moottorin pakotahti on se ajava voima jota painehäviön tuoma vastapaine vastustaa.


vwp

Eli tehoihin kuitenkin vaikuttaa? Jotenkin alkanut tuntua, että puhtia on poissa ja kulutus kohonnut siitä mitä se joskus oli
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Mikey

Omasta Mondeosta huuhdeltiin DPF n. 140 tkm jälkeen, ja kyllähän sieltä ruosteen väristä kuraa tuli paljon ulos - ihan kuten videoissakin näkyy. Omassa tapauksessani huuhtelu ei vaikuttanut mihinkään mitenkään, joten olettaisin filtterin läpäisyn olleen jo ennen huuhteluakin vielä "riittävä" (nollasin myös DPF:n lukemat). Fordista ei valitettavasti näe tuhkamäärää, ja omassa mallissani polttoväli näyttäisi määräytyvän nokilaskennan mukaan ja paine-ero on ainoastaan perälautana varmistamassa ettei filtteriä saa ajettua tukkoon.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 02.07.15 - klo:14:35
Turbon toimintaan vaikuttava vastapaine vaikuttaa ahtoilmaputkistossa - ei pakoputkistossa.

DPF:n painehäviö ei turbon elinikään vaikuta, sillä moottorin pakotahti on se ajava voima jota painehäviön tuoma vastapaine vastustaa.

Eli jos pistän banaanin pakoputkeen, turbo ahtaa samalla tavalla. Epäilen hieman.

Mikey

Minä ymmärsin, että puhe oli vastapaineen vaikutuksesta turbon kestävyyteen - ei ahtopaineesta?

Janneh

Juuri tästä oli kyse. Olen ymmärtänyt että se vastapaine ei ole hyvä. Nostaa lämpöjä jne. Samalla se toki kuristaa tehoja

repomies

Yli 300mbar täydellä moottoritievedolla on vielä ihan normaali. Ainakin bmr-koneella.

Eka Golf

Tyhmä kysymys mutta mitä hyötyä tuosta hiukkassuodattimesta on ja onko ongelmia jos sen poistaa?  ???

pomo

No se hyöty, että kaikki pienhiukkaset, jotka aiheuttaa esim. Syöpää tms. Sairauksia, ei pääse ilmaan. Siksi japanissa on hyvin vähän diesel-autoja, niissä on suuret rikki-ja hiukkaspäästöt!

baleno

Citroen C5 2.0i 2006

tärpätti

Dpf poistolla ei ole turbon kestoon muuta kuin psykologinen vaikutus. Joskus (useimmiten) on niin että kun pakoputkistoa avartaa niin pakopaine kasvaa, mitattuna pakosarjasta ennen turboa. Tämä nyt koskee näitä vnt antimia ainakin.
Octavia BKD

Zego

Tuossakin artikkelissa unohdetaan tahallaan(?) mainita se fakta että pahimmat ja pienimmät pienhiukkaset syntyvät bensakäyttöisissä suorasuihkutusmoottoreissa, eli niihinkin pitäisi hetimiten jo vihdoin saada suodattimet. Tämä fakta ollut tiedossa jo kymmeniä vuosia mutta autovalmistajilta on turha odottaa tekoja ilman että niitä pakotetaan. Hauskinta (ehkei oikea sana) tässä on se että bensakäyttöisissä autoissa ko suodatin ei edes maksaisi niin paljon (arvioitu että 50-100â,¬ per auto).

tet

Lainaus käyttäjältä: pomo - 04.07.15 - klo:00:02
Siksi japanissa on hyvin vähän diesel-autoja, niissä on suuret rikki-ja hiukkaspäästöt!

Hiukkaspäästöt kyllä, mutta rikkipäästöt? ??? Mistä se rikki sinne pakokaasuun tulee, kun dieselpolttoaine on nykyään rikitöntä? Sen sijaan typenoksidien (NOx) päästöt ovat dieselkoneilla korkeita, sen takia niihin nykään noita SCR-katteja ("kusiruiskuja") tulee.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.07.15 - klo:10:24
Hiukkaspäästöt kyllä, mutta rikkipäästöt? ??? Mistä se rikki sinne pakokaasuun tulee, kun dieselpolttoaine on nykyään rikitöntä? Sen sijaan typenoksidien (NOx) päästöt ovat dieselkoneilla korkeita, sen takia niihin nykään noita SCR-katteja ("kusiruiskuja") tulee.

Se rikittömyys tarkoittaa, että rikkiä on max. 10mg/kg eli 0,001%. Auton elinaikana tarkoittaa noin 10 kg rikkiä.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 04.07.15 - klo:11:42
Se rikittömyys tarkoittaa, että rikkiä on max. 10mg/kg eli 0,001%. Auton elinaikana tarkoittaa noin 10 kg rikkiä.

En tiedä tarkoititko pelkästään nykydieseliä, mutta bensiinissäkin edelleen yhtä paljon "paljon" (max 0.001%) rikkiä. Eli päästääkö diesel todellakin enemmän rikkiyhdisteitä?

Kerrotaan ao sivun oikeasta laidasta latautuvan bensiinioppaan sivulla 22.

https://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2c2655%2c2710%2c2821%2c2944%2c2708

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: pomo - 04.07.15 - klo:00:02
No se hyöty, että kaikki pienhiukkaset, jotka aiheuttaa esim. Syöpää tms. Sairauksia, ei pääse ilmaan. Siksi japanissa on hyvin vähän diesel-autoja, niissä on suuret rikki-ja hiukkaspäästöt!
Pienimmät hiukkaset ovat vaarallisimpia, vanhat suodattimet ei poistanut niitä, mutta poistaako nykyiset?

jopi

Aihetta lainatakseni olen tutkiskellut DPF kuntoa ja loggailin tänään paine-eroa kierrosten mukaan.

Paras veto tällä reissulla oli
690,0 mbar @ 4309 rpm
temp before turbo 742 C
temp in particle filter 371 C
Particle filter load coefficient 36,2 %

Particle filter carbon mass 79,69
Carbon mass learned value -23,6%

Mistähän johtuu, että Engine - Adaptation- Carbon Mass (ECM/DPF Replacement) kohdassa näyttää:
Particle filter carbon mass 33. Carbon mass samaan aikaan 33 ja 79,69? Mistä johtuu learned value -23,6%?

Motarilla 100-120 kmh tasakaasulla paine-ero oli n. 100-130 mbar. Autolla ajettu vajaat 250tkm ja ei tietoa onko DPF:lle koskaan tehty mitään.
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

tet

Lainaus käyttäjältä: jopi - 14.08.15 - klo:21:07
Mistähän johtuu, että Engine - Adaptation- Carbon Mass (ECM/DPF Replacement) kohdassa näyttää:
Particle filter carbon mass 33. Carbon mass samaan aikaan 33 ja 79,69?

Adaptation-toiminnolla asetetaan erilaisia viritysparametrejä, sieltä ei näe oloarvoja. Parametrin nimi viittaa minusta siihen, että kyseessä on jonkinlainen perustasoasetus, josta lähdetään liikkeelle DPF:n vaihdon jälkeen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

firstvw

Ebayssa suodattimien hinta on pudonnut, nyt uusia (ja joskus jopa alkup kehuttuja??) saa noin 400â,¬+pk. Se alkaa oleen jo halvempi kuin vanhan tyhjennys ja lastutus. Vaakakupissa on tietty myös tehon/väännön lisäys, mutta myös kasvaeen väännön tuomat ongelmat, kuten laatikon yms kestäminen.

Kun olis kristallipallo..

Kuinkahan paljon lastutus lisää dpf:n täyttymistä?

Telehell

Tuli itsekkin toteutettua tuo DPF;n pakotettu regenerointi, ihan vaan huvikseen. Ensimmäistä kertaa näin kojetaulussa tämän myötä tuon DPF polton varoitusvalon, joka sitten sammui ajon aikana. En ole vielä 20tkm aikana nähnyt tuota valoa lainkaan normaalin ajon yhteydessä, vaikka edellisestä "automaattipoltosta" oli aikaa vain 15km.

Ilmeisesti tuo pakotettu regenerointi on jotenkin väkivaltaisempi mitä normaalisti ajon aikana toteutettava? Ainakin autosta hävisi polton ajaksi tehot ihan perstuntumalla ja meno oli muutenkin nykivää.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Diesel_Particle_Filter_Emergency_Regeneration

Noissa ohjeissa on huomioitavaa, että ilmeisesti PD koneet eroavat CR koneista niin ettei PD koneelle ole mahdollista tehdä regenerointia tyhjäkäynnillä. CR koneen DPF:n voi regeneroida joko tyhjäkäynnillä tai ajossa.

Itselläni meni tuo Particle Filter Load 3,9%:iin 6%:sta. En tiedä onko koskaan vaihdettu DPF:ää, mittarissa 220tkm.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Telehell

#52
Lainaus käyttäjältä: Telehell - 11.10.15 - klo:12:03
Tuli itsekkin toteutettua tuo DPF;n pakotettu regenerointi, ihan vaan huvikseen. Ensimmäistä kertaa näin kojetaulussa tämän myötä tuon DPF polton varoitusvalon, joka sitten sammui ajon aikana. En ole vielä 20tkm aikana nähnyt tuota valoa lainkaan normaalin ajon yhteydessä, vaikka edellisestä "automaattipoltosta" oli aikaa vain 15km.

Ilmeisesti tuo pakotettu regenerointi on jotenkin väkivaltaisempi mitä normaalisti ajon aikana toteutettava? Ainakin autosta hävisi polton ajaksi tehot ihan perstuntumalla ja meno oli muutenkin nykivää.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Diesel_Particle_Filter_Emergency_Regeneration

Noissa ohjeissa on huomioitavaa, että ilmeisesti PD koneet eroavat CR koneista niin ettei PD koneelle ole mahdollista tehdä regenerointia tyhjäkäynnillä. CR koneen DPF:n voi regeneroida joko tyhjäkäynnillä tai ajossa.

Itselläni meni tuo Particle Filter Load 3,9%:iin 6%:sta. En tiedä onko koskaan vaihdettu DPF:ää, mittarissa 220tkm.

Edit: Noniin tulipahan taas käytyä aikaa tappamassa auton luona. Eli tuo PFL (particle filter load) on arvo, jonka täytyttyä alkaa automaattinen regenerointi normaalin ajon yhteydessä ja tämä arvo näytti olevan ainakin itselläni 40%.

DPF:n laskennallinen täyttöaste näytti olevan 68grammaa ja ainakin VCDS:n mukaan se on "täynnä" 60gramman kohdalla.
Paine-ero näytti täyskiihdytyksessä 330mbar.

Edit2: Onko kukaan kokeillut näitä forten aineita ennenkuin alkaa maksamaan tonneja DPF:n vaihdosta?
http://www.ammattiautot.fi/uutiset/dpf-puhtaaksi-fortella-hiukkassuodattimen-puhdistusaine-kokeessa/

edit3: tuplapostaus näköjään..
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

tet

Lainaus käyttäjältä: Telehell - 11.10.15 - klo:12:03
En ole vielä 20tkm aikana nähnyt tuota valoa lainkaan normaalin ajon yhteydessä, vaikka edellisestä "automaattipoltosta" oli aikaa vain 15km.

Merkkivalo palaa vasta sitten, jos automaattinen regenerointi ei onnistu. Valolla auto ilmoittaa, että kuljettajan pitää ajaa ohjekirjassa neuvotulla tavalla noin 15-20 min ajolenkki, jotta regenerointi onnistuu. Jos autolla ei ajeta jatkuvaa kaupunkijurnausta, on todennäköistä että tuota valoa ei näe ikinä. Itselläni nyt vajaa 60 tkm takana eikä valo ole syttynyt kertaakaan. Sitä ei siis sytytetä merkiksi siitä, että suoritetaan normaalia automaattista regenerointia, vaan kyse on kuljettajan toimenpiteitä vaativassa virhetilanteessa palavasta valosta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Telehell

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.10.15 - klo:10:21
Merkkivalo palaa vasta sitten, jos automaattinen regenerointi ei onnistu. Valolla auto ilmoittaa, että kuljettajan pitää ajaa ohjekirjassa neuvotulla tavalla noin 15-20 min ajolenkki, jotta regenerointi onnistuu. Jos autolla ei ajeta jatkuvaa kaupunkijurnausta, on todennäköistä että tuota valoa ei näe ikinä. Itselläni nyt vajaa 60 tkm takana eikä valo ole syttynyt kertaakaan. Sitä ei siis sytytetä merkiksi siitä, että suoritetaan normaalia automaattista regenerointia, vaan kyse on kuljettajan toimenpiteitä vaativassa virhetilanteessa palavasta valosta.

Aa jaa.. no sehän selittääkin. Ei oikein tuo saksankielinen käyttöopas ole vielä auennut niin hyvin, että olisin tuon saanut selville :D
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

kt

Eli nyt istut autoosi ja ajat muutaman kymmentä kilometriä "huippuvauhdilla", jotta PDF:n lämpötila nousee ja saastat palaa...  >:(
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Telehell

Eikun tuo tuli siis silloin kun aloitin polton VCDS:n kautta pakotettuna, normiajossa ei tule. PD koneessa poltto tehdään nimenomaan pakotettunakin ajaessa, ei onnistu tyhjäkäynnillä toisinkuin CR koneessa.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

SNG

Lainaus käyttäjältä: Telehell - 12.10.15 - klo:19:35
Eikun tuo tuli siis silloin kun aloitin polton VCDS:n kautta pakotettuna, normiajossa ei tule. PD koneessa poltto tehdään nimenomaan pakotettunakin ajaessa, ei onnistu tyhjäkäynnillä toisinkuin CR koneessa.

Itse olen ymmärtänyt että pumpparissa paikoillaan tehtynä kone huutaa kovilla kierroksilla pitkään. Näin ainakin yksi aiheeseen perehtynyt liike sanoi. Kertoivat lumien sulavan auton alta tuota tehtäessä.

Telehell

Vedossahan se turbo hönkää kovimmat kaasut. Itse sain DPF:n nousemaan 800 asteeseen jo 60 vauhdissa @ 3000rpm.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

SNG

#59
Lainaus käyttäjältä: Telehell - 13.10.15 - klo:06:23
Vedossahan se turbo hönkää kovimmat kaasut. Itse sain DPF:n nousemaan 800 asteeseen jo 60 vauhdissa @ 3000rpm.

Totta. Eikös ole todennettukin että poltto tehokkaimmillaan suurella kuormalla eli "väännöllä" tasaista nopeutta ajettaessa versus kovilla kierroksilla samaa kihnuttamalla.

Joskus olen tehnyt tyhjällä motarilla 80-120 vetoja nelosvaihteella polton ollessa päällä. Sellainen harmaahko savupilvi taisi olla perässä kun suodatin sylki sisältöään ja loppupakoputken moskia taivaalle.

PS. 41g oli juuri tuhkamäärä kilometreiällä 165tkm (pyysin huoltoa ottamaan taas lukeaman). Edellisessä huollossa kilometreillä 136tkm lukema oli 36g. Eikös tuo ole puhtaasti laskennallinen arvo ja perustu perus EN590 dieselin tuhkamäärään? Suomessahan ainakin itsekäyttämilläni Nesteen ja ST1 dieseleillähän tuhkamäärä on rutkasti alhaisempi kuin perus EN590:llä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy