Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Yaffa0

#1
Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 23.09.23 - klo:08:41
Ihme spekulointia kuten Zsi yllä sanoi auton omat päivitykset tulee aina eSimin kautta. Ihan jo sen vuoksi ettei asiakkaalle koidu niistä kuluja. Auton wlan on tarkoitettu ihan muuhun käyttöön.

Kyllä sillä voi spekuloida ennen kuin joku näyttää mustaa valkoisella, että näin tosiaan on. Linkki kiitos? Minulle ei riitä, että ”ZSI” sanoo niin ja Wiiseli säestää. Uskon, jos Seatin manuaalissa niin sanotaan.

Wlan on kämäseen mobiiliverkkoon verrattuna ylivertainen monella tapaa, eikä oman Wlanin käytöstä aiheudu mitään ylimääräisiä kuluja. Nimenomaan olisi fiksumpaa, että auto käyttäisi WLAN:ia mikäli sellainen on saatavilla, esim oman ikkunan alle pysäköitynä.
#2
Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 03.09.23 - klo:23:14
1.9.2023 alkaen Leon ST PHEV FR on jälleen tilattavissa ja hintakin on pudonnut reilu kolme tuhatta euroa, uuden hinnan ollessa alle 36000 euroa. Oman auton pitäisi mennä tuotantoon kahden viikon päästä, saa nähdä miten käy.

Speksasin oman Leonin uuden konfiguraattorin kautta ja hinta olisi uutena nyt n. 4000 EUR korkeampi (43 KEUR) kuin silloin kun ostin (rapiat 39 KEUR). Silloin 2020 vuoden lopussa FR eHybridin listahinta oli jotakin 34 KEUR. Eli vaikka tullut nyt hinta alas (39 --> 36 tonnia), niin edelleen korkeampi kuin auton myynnin alettua kolmisen vuotta sitten.
#3
Jos matkapuhelinverkko kränää tai epäilee verkon toimivuutta, niin tuon päivityksenhän voi ladata myös WLAN:n yli eli parkkeeraa auton WLAN-tukarin kantaman sisään, liittyy verkkoon ja antaa auton ladata päivityksen sitten sitä kautta. Kunhan on pääsy internettiin.

Ikkunassa ennen asennuksen aloittamista sanotaan suoraan, että "Do not use your vehicle during this time." Eli liikkeessä tuota ei tosiaan pidäkään tehdä.  :)
#4
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 17.09.23 - klo:12:04
Se varmaan päivitti vain nettiboksin (OCU = online control unit), versionnumero näkyy vain testerillä.
Kokokin sama kuin Golffin vastaava puoli vuotta sitten:
https://photos.app.goo.gl/jkajRjygNbmu9E688

Tuo on kumma, ettei sinulla ole latautunut sitä A896:n jatkopäivitystä, että se muuttuisi 1896 versioksi.
Toimiiko siinä navin ohjeet suomeksi? Tai puheen tunnistus ollenkaan?

Vuosi sitten toukokuussa tuli tuo A896 päivitys silloisen 1804 version päälle. Päivitys oli kaksiosainen ja yhteensä melkein 8 gigaa. Joltakin saksalaiselta Seat palstalta luin, että tietyt softaversiot jäivät OTA-päivitysten jälkeen näyttämään tuota A896 versiota, vaikka kaikki asentuisi OK.

En ole koskaan käyttänyt autoani suomeksi, joten en osaa sanoa toimiiko siinä Suomi vai ei. Vaihdoin myyjän autoon laittaman suomen kielen jo heti liikkeessä luovutuksessa takaisin englantiin, joten navigointikin on ollut englanniksi. Tietokoneet ja suomi sopivat huonosti yhteen. Käännökset ovat yleensä kamalia tai vähintään harhaanjohtavia. Voisin ehkä käyttää navigointia suomeksi, jos muu käyttöjärjestelmä jäisi englanniksi, mutta sellaista mahdollisuutta ei taida olla.

,,äniohjausta en ole ylipäätään käyttänyt ollenkaan. Kokemus niistä autoissa on niin huono jopa Mersun uusinta versiota myöten, etten ole nähnyt tarvetta. Applen Siriä tulee käytettyä suomeksi navigointiin ja tekstareiden saneluun. Se toimii carplayllä hyvin. Samoin Googlen maps osaa navigoida suomeksi hyvin, vaikka puhelimen käyttis onkin englanniksi. Näitä tulee käytettyä useammin kuin auton navia, vaikka siinä onkin Googlen kartat.
#5
Asensin myös tuon yllä mainitun päivityksen. Alla kaikki siihen liityvät ”ruutukuvat”, joissa näkyy mm. mitä kaikkea päivitetään, päivityksen koko, jne.


















Asennuksen lopuksi tuli herjoja, mutta nämä eivät liity auton toimintaan millään tavalla.



Versionumero pysyi softassa samana A896 päivityksen asentamisen jälkeen.



#6
OTA:na aikanaan tullu A896 -versio on toiminut yli vuoden päivät pääosin OK. Joskus harvoin on bootannut, mutta ei mitään jatkuvaa. En oikeastaan kaipaa enää päivitystä, kun kaikki toimii OK. Jos jotakin pitäisi korjata, niin radion suosikkilistauksen näyttö on persiasta, mutta sekin on pieni juttu.
#7
Lainaus käyttäjältä: JaLaMaRi - 25.08.23 - klo:08:58
100tkm kerkesi jo ylittyä ja nyt alkaa olemaan 150tkm takana ja vähillä vaivoilla on menty. Ilmastointi teki tenät jossain vaiheessa, syyksi ilmeni jokin ongelma väyläkaapelissa ja se korjattiin takuuna.
Kauankohan tällainen pikkuturbo kestää, eli jokohan kohta olisi aika pistää Ibiza kiertoon vai vedetäänkö katkeraan loppuun saakka :)

Meillä siirryttiin kanssa sadan tuhannen toiselle puolelle. So far so good, ei ongelmia. Olen pohtinut samaa, mutta ehkä me ajetaan tällä autolla niin pitkään kuin mahdollista. Tällä kulutuksella aika edullisia kilometrejä ja autoon sidottu pääomakaan ei alene juuri enää. Jakopää tuli uusittua huolto-ohjelman mukaisesti juuri toukokussa 90 tkm:n kohdalla, kun 6 vuotta oli autolla täynnä. Jarrulevyt- ja palat joutunee vaihtamaan seuraavassa huollossa eteen/taakse.
#8
Lainaus käyttäjältä: joksu - 09.07.23 - klo:19:58
Oliko Hakka Greenit jo made in Finland?

Kyllä ovat. Kaikinpuolin hyvät renkaat. Voin suositella. Vaimo ajelee päivittäistä 70 km lenkkiä keskikulutuksella 4.0"4.2.
#9
Lainaus käyttäjältä: Lerppu86 - 21.07.23 - klo:15:20

Moikka!

Henkilökohtaisesti hiukan ihmettelen miksi kapasiteettiin liittyvä takuu olisi rinnastettu vain ensimmäiseen omistajaan. Ensimmäinen omistaja voi ajaa autollaan esim yhden vuoden/ 20tkm kun taas toinen voi päästellä täydet 8 vuotta jonka akkutakuu kestää. Asettaa mielestäni kuluttajan melko pahasti eriarvoisuuteen. Ajoakun yleinen takuu lienee kuitenkin se 8v/ 160tkm kun taas auton yleinen tehdastakuu on nykyään sen 5v/100tkm

Itsellä ei toistaiseksi ole lämmitintä omassa autossa, toki tarvekkin on aika kyseenalainen kun auto lähtee lämpimästä tallista. Joka tapauksessa hiukan tämän asian kanssa painin ensimmäisen talven kohdalla.  ::)

Öljytila autossa on vain 4 litraa, joka lämpenee nopeasti. Se myös jäähtyy pakkasella nopeasti. Tästä syystä hieman kyseenalaistan esilämmityksen hyödyt koska auton saavuttaessa normaalin käyntilämpötilan alkaa se välittömästi suosimaan hybrid ajotilaa joilloin mennään ajoittain pelkällä sähköllä ja välillä yhteisvoimin. Öljyn viskositeetti on kuitenkin todella matala 0w-20 joka pysyy aika notkeana kylmillä ilmoilla. Toki esilämmityksessä on puolensa mutta mielestäni webasto on tähän autoon vähän turhankin tyyris sijoitus saavutettuun hyötyyn nähden.

Tärkeämpänä seikkana pidän kuskin ennakoivaa ajotapaa. Mikäli pihasta lähdetään kylmällä koneella ja pelkän sähkön voimin, on syytä pyöräyttää kone lämpenemään ennen isoihin nopeuksiin siirtymistä. Ajatellaan vaikka tilanne että lähdetään kotoa ja tarkoitus on hurauttaa moottoritietä pitkin kaupunkiin. Mikäli auto ei vielä kiihdytysrampille ajaessa ole moottoria pyöräyttänyt saattaa se kovemmin kiihdyttäessä vaatia polttomoottoria käynnistymään, ja tuolloin moottorin kierrokset saattavat nousta hetkessä korkeiksi. Tällöin toivoisi moottorin olevan jo hiukan lämmennyt jotta voitelu pelaa toivotulla tavalla.

Moottoria sähköinen lämmitys ei taida tosiaan lämmittää lainkaan. Molemmilla on omat eriytetyt neste kiertonsa?

Tästä löytyy ketjussa aiempia vastauksia ja mielipiteitä. Olen itse asennuttanut Defan moottorinlämmittimen sisäpistokkeella. Se on säteilylämmitin, mutta kovalla pakkasella siitä on ollut hyötyä. Kone on lämmin heti startista ja lämpöä tulee ohjaamoon koneesta eikä akuilta. Se on ollut hyvä lisä, mutta moni pärjää ilmankin.
#10
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 11.07.23 - klo:13:06
Sama kokemus. Arvuuta Autovexissä tai Baanassa. Kävin eilen myymässä autoni Autovexin huutokaupan viidestä tarjouksesta korkeimman tarjouksen tehneelle. Huutokaupan päättymisen jälkeen sain vielä neuvoteltua hintaa 600, ylöspäin. Myyntihinta oli 1700, enemmän kuin vaihtohyvitys MG4 Luxuryyn, jota nyt odotan saapuvaksi ruotsista suomeen.

MG:n kiinalainen valmistaja, valtionyhtiö SAIC Motors tekee kiinteää yhteistyötä VW:n kanssa, jopa niin että ID3:sta myy kiinassa SAIC Volkswagen. MG4:een laitan talvirenkaisiin 17" Skoda Superbin vanteet, kaikki muut speksit on just samat paitsi ET49 kun speksi 51. Tuolla 2mm ulommas asentumisella ei oo vaikutusta.

Leon ST phev:n kanssa taival siis päättyi, ihan hyvä auto oli. Bensaa meni 72tkm:n matkalla keskim. 3,0L/100km ja sähköä 10,5kWh/100km (sähkön kulutus bensan kulutukseksi muutettuna minun sähkön hinnalla n. 0,8L/100km). Arvioin, että bensa-ajua tuli n. 40tkm ja sähköllä loput 32tkm.

Jääkää Hyvästi! Nämä on jäähyväiset.

Kaikkea hyvää jatkossa ja onnea MG:n kanssa, vilpittömästi. Oma ego ei taivu kiinalaisiin juttuihin.  Paljonhan VAG:kin on sinne valmistusta siirtänyt, mm. uusi Cupra Terramar tulee sieltä. Jää diktatuurin tuotteet minulta boikottiin. Leonilla on vielä vuosia edessä. Nyt mittarissa vajaat 25 tkm, takuuta jäljellä 3,5 vuotta. Pääosin tyytyväinen. Tietysti jos tämä tulee vielä Cuprana tuplasti isommalla akulla ja DC-latauksella, niin voisi ehkä kiinnostaa...
#11
Lainaus käyttäjältä: vekaas - 11.07.23 - klo:12:16
Tulipa käytyä renkaita potkimassa vaihtoautoliikkeissä, että mitä Leon hybridistä tarjotaan vaihdossa. Pakko todeta että todella huonosti pitää arvonsa 2021 vuoden plugari. Eihän näistä liikkeet tarjoa juuri mitään vaihdossa. Onko muilla samoja kokemuksia?

Autoliikkeet ei mitään maksakaan. Myy suoraan. Ihmiset eivät halua odottaa vuotta tai kahta ja saat paremman hinnan.
#12
Kohtahan tästä autosta tulee facelift malli ulos, jos vanhat merkit (4 vuotta faceliftiin) pitävät kutinsa. Saa nähdä kummalla mallilla autoaan kohta yli kolme vuotta odottaneet saavat  ???

VAG:lta on tulossa vielä (ainakin) yksi päivitys hybriditekniikkaankin. Eli akkukoko on kasvamassa nykyisestä 13 kWh koosta 25 kWh kokoluokkaan. Toimintamatka kasvaa nykyisestä 50-60 km:sta 100+ kilometriin. Lataus tulee  AC:lla 11 kW tehoiseksi ja DC-lataus tulee myös mukaan. Bensakone vaihtuu 1.4 TSI:sta 1.5 TSI-versioon. Tämä tekniikka on vahvistettu jo Tiguaniin ja Kodiaqiin. Saa nähdä saako Leonkin sen vai tuleeko vain esim. Leon Cupraan faceliftiin, jos Leonia ei Seat-merkkinsenä enää valmisteta.
#13
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
06.07.23 - klo:00:39
Lainaus käyttäjältä: sam_winter - 04.07.23 - klo:12:04
Seat Connectin laskutustiedoissa kysellään Passin/muun henkilötodistuksen nro:a. Mitä te olette tuohon laittaneet, jos ei esim. ole passia?

Muistaakseni tuo tehtiin autoa luovutettaessa myyjän toimesta. Henkilötodistuksella selvisi. Siinä kait varmistutaan siitä, ettei autoa (tai sen yhteyksiä, mm. ovien avaukset) saa haltuunsa kukaan muu kuin auton omistaja tms. oikea henkilö, jolle nuo oikeudet kuuluvat.
#14
Lainaus käyttäjältä: Hepokatti - 03.07.23 - klo:18:32
Onko poruukalla ollut enään näytön kaatuilemista?
Itsellä ei ainakaan ole nyt hetkeen kaatuillut, mutta pikku päivityksiä on tullutkin useampi tässä viime viikkoina.  ;D

Mitään en ole ottanut tai saanut :D, ei edes pikkupäivityksiä. Mutta vakavasti puhuen, ei ole nyt kaatuillut juurikaan. Softaversio on pysynyt A896 -versioissa. Olisi kiva jos joku (ehkä????) tuleva softaversio päivittäisi radion favourites/suosikki-kanavien -näkymän. Se kun on koodattu ihan päin p:tä. Kaikki kanavat jäävät siinä pääosin piiloon näkymästä...
#15
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 03.07.23 - klo:11:29
Tätä kyllä hiukan epäilen että ihan riittäisi. Moduulien päivitys monesti vaatii myös uuden parametrisetin flashayksen ja se tehdään päivityksestä erillään. Eli pelkän uuden "firmiksen" jos päivität ohjainlaitteisiin niin lopputulemana on todennäköisesti toimimaton laite ja keikka marmorille.

Muutenkin suhtautuisin netistä ostettuun softapäivitykseen hiukan varauksella :)

Tuolta sai siis softan:
https://eastyorkshireretrofits.co.uk/collections/seat-leon-kl-2021/products/mib3-software-updates-seat

Ja tässä viestissä oli ruutukuvat päivityksestä, HGE:n suorittamana:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=47613.msg792588#msg792588

Youtubesta löytyy videoita päivityksestä myös. En tiedä mitä moduuleita ja niiden firmiksiä tuolla on sitten taustalla, mutta info-systeemin tuolla tavalla pystyy kyllä päivittämään ja ilmeisesti sillä on vaikutusta MIB3:n kaatuiluun niitä vähentävästi.
#16
Aiemmin ketjussa oli mainintaa ja kuvia siitä, että isompia päivityksiä on ladattu/asennettu itse. Uusimman softan pystyy siis ostamaan netistä 20 EUR hintaan, laittamaan USB-medialle ja asentamaan itse.

Mutta OTA:n kauttakin pystyy siis asentamaan isoja päivityksiä. OTA ei ole tarkoitettu vain karttapäivityksiin ja pieniin bugifikseihin. Itselle tuli tosiaan n. vuosi sitten vajaan 8 gigan kokoinen OTA päivitys, jolla softa päivittyi versiosta 1804 versioon A896 (vastaa 1896). Nyt jostakin syystä VAG ei jakele enää näistä isoja OTA -päivityksiä. En ymmärrä miksi ei.
#17
Lainaus käyttäjältä: v6e - 02.07.23 - klo:08:19
Airport huolto: elokuun puolivälistä eteenpäin
Hyvinkää: heinäkuun loppu
kauemmat: heinökuun puolivälin jälkeen

Kertovat huollon tiskillä että päivityksestä on jäänyt todennäköisesti takailmastoinnin "täppä" pois ja komponentti on vedetty nollille...
Perheen toinen auto käynyt saman päivityksen (Skoda) siinä ei ongelmaa ole. Lisäksi tuon Skodan ilmastointi tuntuu puhaltavan suuttimista muutaman asteen kylmempää ilmaa. Tulee kylmä LO asetuksella, seatissa ei todellakaan tule vaikka ajaisi 30min maantietä puhallus täysillä.

Joku on sulla vialla. Kyllä mulla tulee tosi kylmää jo ennen LO asetusta.
#18
Onko kellään tietoa miksi Seat ei jakele tuota 1941 päivitystä nyt OTA:na? Eli miksi sitä pidetään vakan alla ja asennetaan vain huollossa, ja vain jos asiakas ruinaa? En viittisi lähteä periaatteesta maksamaan paria kymppiä tuosta, vaikka päivittäminen itse netin kautta ladattuna medialle olisikin helppoa. OTA:n on tullut aiemmin isoja päivityksiä kuten edellinen A896 päivityskin, joka oli monta gigaa kooltaan.
#19
Lainaus käyttäjältä: hge - 28.06.23 - klo:14:12
Jos joku tietää vastauksen, niin kertokaa mihin pitää virtaa antaa.  :D Vois omaakin latailla varuiksi.

Hybridin akku on siellä tavaratilassa kannen alla. Ohjekirjassa on kerrottu miten akkua ladataan. Positiiviset navat kytketään keskenään ja negatiivinen luovuttajasta/latauslaitteesta vastaanottavan auton maahan (metallirunkoon pois akusta). Siellä oli omat ohjeensa autoille, joissa on start/stop ja autoille, joilla ei ole. Hybridi kait lasketaan jälkimmäisiin. Kannattaa varmistua vielä erikseen, että voiko hybridin akkua ylipäätään ylläpitoladata samalla tavalla kuin perusauton akkua (esim. CTEK:llä tai vastaavalla). Hybridinhän pitäisi itse huolehtia 12 V akun toimintakunnosta lataamalla sitä suurjänniteakusta. Jos näin ei käy, niin jotakin on vialla. Epäilen, että se 12 V on viallinen sitten. Tai akun ohjausyksikkö (joita vaihdettiin kamppiksissakin) on viallinen.
#20
Lainaus käyttäjältä: hge - 28.06.23 - klo:13:01
Hyviä lukemia. Mikäs rengastus sulla? Mulla 18" 225/40 renkailla ja 17km työmatkalla keskikulutus n. 16-17kwh länärillä.

Renkaat ovat auton mukana tulleet Bridgestone Turanzat T005:t ja koko on tuo sama 18" 225/40. Olen käyttänyt niissä vähän korkeampia paineita eli nyt on 2,8 edessä ja takana. Ohjearvot ovat 2,6. Kuormattuna olen käyttänyt takana yli 3 barin arvoja.
#21
Kelit lämmenneet, niin sähkökulutuskin on taas mukavalla tasolla. 13 kilometrin matka töihin, yli puolet kehätietä, nopeus 77 km/h. Loput 30-60 km/h rajoitusta. Tuolla 13,6 kwh/100 km kulutuksella ajelisi 65 km. Tuon saa nyt näillä keleillä kivasti mitenkään yrittämättä. Siinä oli muutamia reippaampia kiihdytyksiäkin mukana. Talvella tilanne on tietenkin toinen.





Juhannuksena tuli ajeltua 328 km mökille, josta motaria 130 km, nopeudella 129 km/h, moottoriliikennemaantietä 90 km nopeudella 109 km/h ja loput 100+ km maantietä nopeudella 60-89 km/h. Kulutus oli 5,1 l./100 km. Varsin kohtuullista tällaiselle rakkineelle, kun autossa oli kuormaa eikä hissuteltu missään.


#22
Lainaus käyttäjältä: hge - 19.06.23 - klo:13:43
Näyttäisi mun silmään ihan perus lentoruosteelta, eli pieniä rautahippuja jotka tarttuvat maalipintaan ja ruostuvat siinä maalin päällä.

Osta kunnollista raudanpoistoa ja suihkuta kyljet sillä, kunnon huuhtelu perään.

Bilt Hamber Korrosol, King Carthur Iron Remover, Gyeon Iron tai mikä tahansa muu alan liikkeestä.

Joo nuo eivät ole menneet maalipinnasta läpi vaan ovat siinä pinnalla. Kunnon pesu auttaa asiaan. Mä olen poistanut noita pienellä, pehmeällä ja märällä sienellä/liinalla varovasti hinkaten, kunhan maalipinta on muuten pesty ja puhdas. Ne lähtevät yleensä pois. Edellä mainitut erikoispesuaineet auttavat asiaa ja olen itse käyttänyt mm. SONAX pienpoistoainetta, jolla nuo lähtee.
#23
Android Auto ja/tai Apple Carplay voivat olla osasyy boottailuun. Näin oli tulkittu jossain ulkomaan foorumeilla...

Kumpaa ne käyttävät, joilla on ollut paljon boottailua? Anyone?
#24
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 18.06.23 - klo:14:05
Ootko kattonut sieltä infojärjestelmän puolelta? Siellä on erikseen asetukset taakse ja sieltäkin voi siis säätää takailmastoinnin pois tai lukita johonkin asteeseen niin, että takana ei voi tuota säätää.

Tajusin vähän myöhässä, että sitähän kait tuolla kuvalla yrititkin esittää. Tuo on vähän erinäköinen mun infosysteemissä (ei pelkästään kielen takia).


#25
Lainaus käyttäjältä: v6e - 16.06.23 - klo:20:07
Mulla on aikasemmin ollu siinä aina 20 astetta vaikka ei kukaan istuiskaan.
Eikä nytkään näytä vaikka takana istuu.





Ettei tää vaan liittyisi siihen tänää ajettuun infon päivitykseen....

Ootko kattonut sieltä infojärjestelmän puolelta? Siellä on erikseen asetukset taakse ja sieltäkin voi siis säätää takailmastoinnin pois tai lukita johonkin asteeseen niin, että takana ei voi tuota säätää.
#26
Lainaus käyttäjältä: naapurisi - 15.06.23 - klo:10:37
Missäs kohtaa infojärjestelmässä on tuo asetus?
> Katso myös, että ko. toiminto on aktivoitu info-järjestelmästä

Löytyy vaan lukituksen puolelta kessy päälle/pois ja joku mukavuuslukitusasetus.

Mulla on käyttöjärjestelmä englanniksi, kun en osaa/pysty mitään tietokonetta suomeksi käyttämään. Se on siellä keskuslukituksen alla ja Easy Open. Kuvia alla:












#27
Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 14.06.23 - klo:10:42
Itsellä tuli nyt alustava tuotantoaika taas vaihteeksi 2024W06, eli jos you pitää kutinsa niin auto saapuisi 2,5v tilauksesta.

Aivan uskomatonta. Minulla oli tekemistä 12 kk:n odottelunkin kanssa, jotan pidin ennen kuulumattomana. Jos ei nyt kesällä ole näköpiirissä, niin ehkä kannattaisi luovuttaa? Samalla rahalla saanee muita vaihtoehtoja jo nopeammin. Nythän markkinoille on tullut noita kiinalaisia täyssähkökikottimia, jotka laskevat hintaa ja kiinalaisen täyssähkö-Volvonkin saa alkaen 37 KEUR.
#28
Lainaus käyttäjältä: naapurisi - 14.06.23 - klo:10:23
Handsfree takaluukun avaus (PHEV malli)... miten ihmeessä tuon pitäisi oikein toimia jalalla puskurin alla heiluttelemalla???
Onko jossain ohjeita sen suhteen? Myyjäkään ei saanut sitä toimimaan autokaupassa.

Puskurin alla on outo iso kolo, puuttuukohan sieltä joku anturipaketti tms?



Tuo kolo on sähköisesti esiin tulevaa vetokoukkua varten. Ainakin itsellä se on tuossa. Takaluukku toimii jalalla nätisti niin, että laitat jalan suoraan rekisterikilven kohdalta auton alle ja sitten vedät jalan pois auton suuntaisesti (keulasta-perään). Sivusuunnassa jalan heiluttelu ei auta asiassa. Katso myös, että ko. toiminto on aktivoitu info-järjestelmästä. Liike jalalla saa olla rivakka.
#29
Joo mulle on tullut rengasliikkeistä sellainen kuva, että ei niihin pysty hyviä renkaita/vanteita enää viemään. Olisi kiva vaihdattaa renkaat liikkeessä, niin säästäisi aikaa ja vaivaa, mutta työ tehdään niin huonosti, naarmutetaan, ei kierrätetä renkaita edestä taakse, pestä ja vahata, että on pakko vaihtaa ja säilöä itse. Onneksi se on aika helppoa. Akkukäyttöisen rengaspyssyn ja ilmanpainekompuran saa onneksi kohtuulliseen hintaan nykyään. Ei jää muuta ”kulua” kuin pieni vaiva.
#30
Lainaus käyttäjältä: Qwertylizer - 10.06.23 - klo:11:05
Täällä tehtiin Helsingin K-Autossa phev-malliin kampanjahuolto eli päivitys siihen akunohjaukseen liittyen. Huollon jälkeen olivat kaikki ominaisuudet hävinneet (navit, adaptiivinen vakkari, harmaana valinta e-moden/hybridin välillä jne.) eli sama homma tapahtui mitä täällä raportoitiin jo viime syksynä. On se jännä, kun maahantuoja ei osaa suorittaa näitä kampanjahuoltoja eivätkä selkeästi testaa autoa ennen kuin antavat takaisin asiakkaalle. Lisäksi sanoin, että auto sammutti bensamoottorin ensimmäisen kerran käynnistämisen jälkeen hybridi-moodissa, vaikka jäähdytysneste oli lämmennyt vain 50-70 asteeseen.

No, vein takaisin seuraavana päivänä ja asetukset palautettiin parin päivän odottelun jälkeen, jolloin auton sai hakea. Kaiken piti nyt olla kunnossa ja autoa oli myös testattu. Antoivat Formentorin sijaisautoksi. Olen nyt kuitenkin huomannut, että hybridi-moodissa auto edelleen käynnistää bensakoneen normaalisti, kun kaasua vähän polkaisee, ja mittaristoon tulee merkki jossa E:n päällä on vinoviiva eli bensamoottorin pitää ensin lämmittää itsensä ennen kuin sähköä tulee avuksi, ja näin tämä toimi ennenkin. Auto saattaa kuitenkin edelleen sammuttaa bensamoottorin jo siinä vaiheessa kun jäähdytysnesteen lämpötila on esim. 50:n asteen paikkeilla tai allekin. Aiemmin ennen tätä akunohjaimen päivittämistä auto lämmitti aina 90:een asteeseen ennen kuin sammutti bensakoneen ensimmäisen kerran.

Onko muilla sama eli liittyykö tuohon päivitykseen, että sen kuuluu toimia näin vai onko vietävä taas K-Autoon säädettäväksi?

Kylmemmällä ilmalla kone käy mielestäni pidempään, mutta nyt lämpimämmällä kelillä se saattaa lähteä hetkeksi käyntiin, muutamaksi minuutiksi ja sitten sammua vaikka lämmöt eivät olisi 90 C. Eli on mielestäni normaalia.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy