Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Banned

Lainaus käyttäjältä: AK80 - 25.02.21 - klo:07:34
Pitää varmaan käydä VW:ltä ronkumassa jossain vaiheessa koodilista auton varusteista. Manuaalisssa olleella tarralla ei kuuhun menty.

Omaan sain varustelistan ihan vaan sähköpostilla kysäisemällä paikallisesta K-Caarasta.
Passat GTE

Opap

Lainaus käyttäjältä: Opap - 22.02.21 - klo:21:26
Lauantaina auto akku tyhjänä kotipihaan ja lataukseen. Ei alkanut lataamaan ja sitten asiaa ihmettelemään niin mittaristossa iloinen ilmoitus "Vika: hybridijärjestelmä".
Tänään auto hinurilla pajalle ja nyt odotellaan kauhulla millaisella laskulla tästä selvitään!


Auto kävi pajalla ja siellä selvisi vikakoodin tulleen kertaalleen korkejänniteakun kytkennän ohjainlaitteelta SX6. Tehtaalta oli kuulemma valmis toimintaohje nollata vikakoodi ja ajaa autolla pitkä koeajo ja suorittaa useampi akun lataus. Vikakoodi ei enää ilmaantunut joten nyt toivotaan että pysyykin poissa. Jos vastaava vika ilmenee niin sitten vaihdetaan kyseinen ohjainlaite.

AK80

#3632
Lainaus käyttäjältä: Banned - 25.02.21 - klo:07:52
Omaan sain varustelistan ihan vaan sähköpostilla kysäisemällä paikallisesta K-Caarasta.

Tämä oli hyvä vinkki, kiitos. Yhteydenottopyyntö VW Airportiin ja muutamassa tunnissa tuli sähköpostiin listaa.

Listalla oli valoihin liittyen 8IU (LED headlamps with variable light distribution) ja 8Q5 (Headlight-range adjustment, automatic/ dynamic with dynamic bending light (AFS 1)). Jotain älykästä noissa tuikuissa lienee.

Noh, ei oikeastaan väliä. Hyvä auto ja olen todella tyytyväinen. Paljonhan tuossa on opiskeltavaa uudelle sähköautoilijalle. Pohdin esim. sitä onko aina fiksua ajaa B:llä, jolloin jarrua ei juurikaan tarvita.

Jaska_K

Lainaus käyttäjältä: AK80 - 25.02.21 - klo:22:16
Tämä oli hyvä vinkki, kiitos. Yhteydenottopyyntö VW Airportiin ja muutamassa tunnissa tuli sähköpostiin listaa.

Listalla oli valoihin liittyen 8IU (LED headlamps with variable light distribution) ja 8Q5 (Headlight-range adjustment, automatic/ dynamic with dynamic bending light (AFS 1)). Jotain älykästä noissa tuikuissa lienee.

Noh, ei oikeastaan väliä. Hyvä auto ja olen todella tyytyväinen. Paljonhan tuossa on opiskeltavaa uudelle sähköautoilijalle. Pohdin esim. sitä onko aina fiksua ajaa B:llä, jolloin jarrua ei juurikaan tarvita.

Aja valot Auto asennossa ajotilan Normal moodilla niin valot näyttää ominaisuutensa. B on ok. Uskoisin että Sama kuin D. Jos painat enemmän jarrua niin oikeat jarrut tulevat peliin mukaan.
Passat GTE 2018
ex Octavia III 2.0tdi 2013
ex Octavia II 2.0tdi 2008

dwntime

Lainaus käyttäjältä: AK80 - 25.02.21 - klo:22:16
Tämä oli hyvä vinkki, kiitos. Yhteydenottopyyntö VW Airportiin ja muutamassa tunnissa tuli sähköpostiin listaa.

Listalla oli valoihin liittyen 8IU (LED headlamps with variable light distribution) ja 8Q5 (Headlight-range adjustment, automatic/ dynamic with dynamic bending light (AFS 1)). Jotain älykästä noissa tuikuissa lienee.

Noh, ei oikeastaan väliä. Hyvä auto ja olen todella tyytyväinen. Paljonhan tuossa on opiskeltavaa uudelle sähköautoilijalle. Pohdin esim. sitä onko aina fiksua ajaa B:llä, jolloin jarrua ei juurikaan tarvita.

8IU on just nuo dynaamisella valokuviolla olevat ledit. Parhaat mitä tuohon autoon on siihen aikaan saanut.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 26.02.21 - klo:11:43
8IU on just nuo dynaamisella valokuviolla olevat ledit. Parhaat mitä tuohon autoon on siihen aikaan saanut.

Varusteet ovat:
8IU LED-Scheinwerfer für Abblend- und Fernlicht, mit LED-Tagfahrlicht und Kurvenfahrlicht
8G3 Dynamische Fernlichtregulierung "Dynamic Light Assist"

8G3 tuo siis mukanaan adaptiiviset kaukovalot ("Dynamic Light Assist")
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

AK80

Kiitos taas yllekirjoittaneille.

Nyt pitää olla tyytyväinen, hyvä tuuri oli kaupoissa ainakin varusteiden osalta myöten.


Immunity

Lainaus käyttäjältä: AK80 - 25.02.21 - klo:22:16
Pohdin esim. sitä onko aina fiksua ajaa B:llä, jolloin jarrua ei juurikaan tarvita.

Taloudellisinta on ajaa D:llä ja höllätä hyvissä ajoin kaasu ennen ramppia, risteystä jne., ja hyödyntää rullausta. Saat hyödynnettyä jo käytetyn energian mahd. hyvin. B:llä ajaessa alkaa energian takaisinotto heti kaasujalan nostettuasi ja vauhti hidastuu voimakkaammin (paitsi akun ollessa aivan täysi). Energian häviö vain kasvaa kun sen käyttää liikkeen saamiseksi ja taas kohta liike-energian talteenotoksi. B:lle kannattaa heittää hieman ennen,  ennen kuin on tarkoitus jarruttaa, jolloin energia saa talteen, mutta ei välttämättä kuluta jarruja. Kokeilemalla oppii, milloin laittaa B:lle oikeaan aikaan.

Esim. motarilla kotirampilta poistuessa juuri sopivasti 500m liittymäkyltin kohdalla nostan kaasun, vauhti 100km/h ja ramppi lievä ylämäki, niin ympyrään saapuessa vauhti on juuri sopiva sen ympyrän selvittämiseen eikä tartte jarruihin koskea. Toki jos joku ihan perässä tulee niin ei viitsi ihan madella viimeistä sataa metriä  :D

dwntime

#3638
Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 26.02.21 - klo:11:51
Varusteet ovat:
8IU LED-Scheinwerfer für Abblend- und Fernlicht, mit LED-Tagfahrlicht und Kurvenfahrlicht
8G3 Dynamische Fernlichtregulierung "Dynamic Light Assist"

8G3 tuo siis mukanaan adaptiiviset kaukovalot ("Dynamic Light Assist")

Ja tuossa 8G3 osalta itse ajovaloumpiot ei muutu vaan käytännössä tarkoittaa että front assist kamerassa/7P6 valojen ohjainlaitteessa on oikea datasetti sekä autoon on koodattu DLA päälle.

Todennäköisesti tuossa ei ole mitään HW eroa "pelkkiin" kääntyviin valoihin.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 26.02.21 - klo:13:24
Ja tuossa 8G3 osalta itse ajovaloumpiot ei muutu vaan käytännössä tarkoittaa että front assist kamerassa/7P6 valojen ohjainlaitteessa on oikea datasetti sekä autoon on koodattu DLA päälle.

Todennäköisesti tuossa ei ole mitään HW eroa "pelkkiin" kääntyviin valoihin.

Joo, ei eroa käsittääkseni. 8G3 on 8IU lisäksi, ei tilalle.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Jokeri

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 26.02.21 - klo:13:18
Taloudellisinta on ajaa D:llä ja höllätä hyvissä ajoin kaasu ennen ramppia, risteystä jne., ja hyödyntää rullausta. Saat hyödynnettyä jo käytetyn energian mahd. hyvin...

Mulle huomautettiin huollossa jarrulevyjen kunnosta ja kehotettiin välillä heittää N pesään ja jarruttelemaan reippaasti. Vaihteen ollessa vapaalla sähkömoottori ei avusta (ota talteen) jarruttaessa ja näin ollen tulee käytettyä ihan oikeita jarruja niin ne ei pääse ruostumaan.

AK80

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 26.02.21 - klo:13:18
Taloudellisinta on ajaa D:llä ja höllätä hyvissä ajoin kaasu ennen ramppia, risteystä jne., ja hyödyntää rullausta. Saat hyödynnettyä jo käytetyn energian mahd. hyvin. B:llä ajaessa alkaa energian takaisinotto heti kaasujalan nostettuasi ja vauhti hidastuu voimakkaammin (paitsi akun ollessa aivan täysi). Energian häviö vain kasvaa kun sen käyttää liikkeen saamiseksi ja taas kohta liike-energian talteenotoksi. B:lle kannattaa heittää hieman ennen,  ennen kuin on tarkoitus jarruttaa, jolloin energia saa talteen, mutta ei välttämättä kuluta jarruja. Kokeilemalla oppii, milloin laittaa B:lle oikeaan aikaan.

Tarkoitat siis, että esim. ennnen ympyrää laskettelee D:llä kunnes tulee tarve hidastaa, niin B sisään ja kaasua antaessa taas D? Tavallaan triptronicilla, mutta vaihdellaan vain D:n ja B:n välillä, laatikko ei hajoa?

Hitto nolottaa kun on näin kassalla tämän auton kanssa.  ;D

fidelity

Lainaus käyttäjältä: AK80 - 26.02.21 - klo:21:19
Tarkoitat siis, että esim. ennnen ympyrää laskettelee D:llä kunnes tulee tarve hidastaa, niin B sisään ja kaasua antaessa taas D? Tavallaan triptronicilla, mutta vaihdellaan vain D:n ja B:n välillä, laatikko ei hajoa?

Hitto nolottaa kun on näin kassalla tämän auton kanssa.  ;D

Suosittelen ajamaan D:llä ja jarrupolkimella hoitamaan energian talteenoton. Ei ole hyödyllistä vaihtaa B:lle aina hidastaessa, kun jarrupoljin kevyesti painettuna ajaa saman asian. B toimii kohtuullisen hyvin kaupunkipyörittelyssä ja silläkin voi rullata, mutta vaatii tarkkaa kaasunkäyttöä, ettei ajosta tule nyökkivää.

TWBE

#3643
Noilla B ja D asennoilla ja tiptroniceilla N:lle vaihteluista puhumattakaan ei kyllä suomen (tai ruotsin) oloissa saada näistä vehkeistä mitään iloa irti, ennemmin alkaa hyvin selittää noita mekatroniikan porsimisia 70 000km ajetuissa lähes uusissa autoissa  :P

Edit: Joku alkaa varmasti nillittämään tästä kommentista niin jatkan.. Ajakaa D:llä aina, B:n renkkaamisesta et hyödy yhtään kilometriä, N:lle vaihtaminen kuluttaa kaikkea mahdollista.
Mekatroniikka remontti takana ja paljon iloisia kilometrejä edessä.

Ps. Kun GTE:llä painaa kunnolla jarrupoljinta D,B tai N niin kyllä ne ihan oikeat jarrut siellä toimii.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: Jokeri - 26.02.21 - klo:17:16
Mulle huomautettiin huollossa jarrulevyjen kunnosta ja kehotettiin välillä heittää N pesään ja jarruttelemaan reippaasti. Vaihteen ollessa vapaalla sähkömoottori ei avusta (ota talteen) jarruttaessa ja näin ollen tulee käytettyä ihan oikeita jarruja niin ne ei pääse ruostumaan.

Kyllä jarruja tulee käyttää kunnolla aina silloin tällöin, niin pysyy kunnossa. Jarrutus muutoinkin on hyvä tehdä kerralla vauhti pois, eikä hiljaa hioen pitkän matkaa.Itsellä auto on paljon liikenteessä joten useamman kerran viikossa tulee polkaistua reilummin jarrua. Muutoin ajan mahd. paljon rullaten.

Immunity

TWBE:n ja fidelityn kommentteihin jatkaen, niin jokaisella on tapansa hidastaa vauhti, joko jarrupolkimella (kevyesti energian talteenotolla tai ihan jarrulevyjä käyttäen), rullaamalla, rattivaihteilla pienempää pykälään laittamalla tai vaihtamalla B:lle. Sen allekirjoitan, että mitään erityistä hyötyä B:lle kiskomisesta ei ole, ja "jarrujen säästäminen" on todennäköisesti marginaalista.

Itse ajan pyrkien ennakoimaan ja hyödyntämään rullausta ajaen D:llä, ja helppouden takia silloin tällöin vaihtamalla B:lle vielä tarvittavan hidastuksen saamiseksi. Jalkaa ei tarttee siirtää ja vaihekeppi on muutoinkin käden ulottuvilla. Se, mitä laatikko tästä leikistä tykkää, onkin toinen asia. Tuosta olisi ihan hyvä tietää tarkemminkin, onko tosiaan kovakin rasite, kun ei veto päällä sitä vaihdetaan. Jos kerta on iso rasite, niin entistä vähemmän täytyy sitten näin toimia.

Jokeri

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 27.02.21 - klo:01:08
Kyllä jarruja tulee käyttää kunnolla aina silloin tällöin, niin pysyy kunnossa. Jarrutus muutoinkin on hyvä tehdä kerralla vauhti pois, eikä hiljaa hioen pitkän matkaa.Itsellä auto on paljon liikenteessä joten useamman kerran viikossa tulee polkaistua reilummin jarrua. Muutoin ajan mahd. paljon rullaten.

Näinhän se toki on kuten ylempänä kerroit mut auto on vaimolla työmatkakulkineena n.30km/päivä pikkuteitä joten vähän päässyt jarruttelut unohtumaan :)

duke7

Tuota takajarrujen käytön vähyyttä näyttää olevan melkein jokaisessa gte:ssä ja myös muissa B8 Passateissa.  Jossain se oli selitetty jotenkin jarrujen mitoituksen kautta mutta en nyt muista miten se tarkalleen meni.

otj

Tässä nyt katsellut tuollaisia 17-18 vuoden 50-80 tkm ajettuja GTE-yksilöitä. Koeajollakin käynyt ja mukavan tuntuinen autohan se on varsinkin sähköllä.

Olen tottunut jo kolmessa autossa lämmitettävään rattiin. Onko nyt niin, että noihin pre-FL GTE-malleihin ei ole saanut ratin lämmitintä edes rahalla? Ei ole tullut vielä yhdessäkään vastaan ja kaikissa (useimmissa) FL-mallinkaan Ruotsin tuonneissa ei sitä ole.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: otj - 27.02.21 - klo:09:07
Onko nyt niin, että noihin pre-FL GTE-malleihin ei ole saanut ratin lämmitintä edes rahalla? Ei ole tullut vielä yhdessäkään vastaan ja kaikissa (useimmissa) FL-mallinkaan Ruotsin tuonneissa ei sitä ole.

Eikös tuo ratin lämmitys ole jo melko pitkään ollut saatavilla Passateissa, mutta poikkeaako GTE? Itse nimittäin törmäsin samaan, etten silloin löytänyt pre-FL GTE Passattia ratin lämmityksellä, koska siihen kerkesi jo tottua edellisessä autossa. Koetin vielä kuvia katsomalla sitä metsästää, en pelkästään ilmoitustiedoilla. Onko se tullut sitten myöhemmin saataville - sille vaikuttaisi minusta tai on sitten ollut äärimmäisen harvoin ruksittuna.


Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 27.02.21 - klo:13:35
Eikös tuo ratin lämmitys ole jo melko pitkään ollut saatavilla Passateissa, mutta poikkeaako GTE? Itse nimittäin törmäsin samaan, etten silloin löytänyt pre-FL GTE Passattia ratin lämmityksellä, koska siihen kerkesi jo tottua edellisessä autossa. Koetin vielä kuvia katsomalla sitä metsästää, en pelkästään ilmoitustiedoilla. Onko se tullut sitten myöhemmin saataville - sille vaikuttaisi minusta tai on sitten ollut äärimmäisen harvoin ruksittuna.

Kyllä ratin lämmitys on ollut saatavilla ainakin ei-GTE B8 Passatteihin alusta alkaen, mutta se ei kuulunut vakiovarustukseen millään varustetasolla, joten aika harva ruksinut sen.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Ohituskaista

Vuoden 2016 lisävarustehinnaston mukaan lämmitettävä ohjauspyörä (tai tuulilasi tai takasivuistuimet) eivät olleet saatavilla GTE:een. Varmaankin haluttu rajoittaa potentiaalisten sähkönkuluttajien määrää.

Petri M

Pariviikkoa ollut nyt 2016 sedan gte passat.
Olen pitänyt päällä asetusta että aina sähköllä jos virtaa on, eli akku tyhjäksi ja bensiinille vasta pakosta.
Nurkka ajossa tämä lienee järkevintä.
Entäs pidemmät vedot, oletteko heti lähdöstä hybridillä vai ensin akulla?
Jos on navissa opastus päällä, pitäiskö hybrid asetuksella mennä matka aikana akku tyhjiin?
Esim tänään mökille 140km ja navi päälle, osaako hyödyntää kaiken latauksen pois?
Rouvaa ei kiinnosta noita nappeja painella eli jonkunlainen vakioasetus pitää löytää.
Yhden pidemmän matkan vasta ajanut ja naiviopastus päällä, silti jä 20% akkua. Silloin tosin oli - 15 pakkasta.

duke7

Ei ole navia niin en siihen osaa sanoa. Yleisesti ottaen taajamassa sähköllä ja maantiellä hybridillä pidemmillä matkoilla. Matkan lopussahan voi käyttää akun tyhjäksi kun vaihtaa sähkölle kun sähkön range on sama kuin jäljellä oleva matka.

HenriH

Taas tuli tyhmä olo uuden Passatin kanssa kun olin viemässä pesuun ensimmäistä kertaa. Enpä saanut sivupeilejä käännettyä. Manuaalissa puhutaan vain kääntämisestä kun on sähköinen kääntöominaisuus ja valinta sivupeilien nupissa, mutta omassa sitä ei ole. Käsin koetin vähän kääntää, mutta ei ihan helpolla kääntynyt, enkä halunnut liikaa voimaa käyttää. Vinkkejä?

Immunity

Lainaus käyttäjältä: Petri M - 28.02.21 - klo:11:04
Pariviikkoa ollut nyt 2016 sedan gte passat.
Olen pitänyt päällä asetusta että aina sähköllä jos virtaa on, eli akku tyhjäksi ja bensiinille vasta pakosta.
Nurkka ajossa tämä lienee järkevintä.
Entäs pidemmät vedot, oletteko heti lähdöstä hybridillä vai ensin akulla?
Jos on navissa opastus päällä, pitäiskö hybrid asetuksella mennä matka aikana akku tyhjiin?
Esim tänään mökille 140km ja navi päälle, osaako hyödyntää kaiken latauksen pois?
Rouvaa ei kiinnosta noita nappeja painella eli jonkunlainen vakioasetus pitää löytää.
Yhden pidemmän matkan vasta ajanut ja naiviopastus päällä, silti jä 20% akkua. Silloin tosin oli - 15 pakkasta.

Laitan tässä nyt omia kommentteja ja kokemuksia yhteenvetona (3000 km takana GTE:llä):

Lyhyet matkat, mihin tiedän, että sähkö riittää, ajan aina E-modella. Rangen maksimoimiseksi lataan yöllä 5A. Akun alempi varaustaso 80% (tärkeä varsinkin kovemmilla pakkasilla, jos haluaa päästä liikkeelle E-modella) ja loppu lataus ennen lähtöä. Lämmityksen olen tehnyt webastolla, jolloin kabiinissa on mukavan lämmin ja alkumatka tai pidempikin matka menee ilman ilmastointia, jolloin range pidempi. Jos ei webastoa, on sähköinen lämmitys parempi kuin ei mitään.

Pitkälle matkalle periaatteessa sama valmistautuminen, mutta hybridi moodilla lähden heti alussa liikkeelle. E-moden säästän juuri taajamiin, missä sähköä on paras hyödyntää ja sitten loppu matkan ajan sähköllä, kun range karvan verran pidempi, mitä jäljellä oleva matka. Se, miksi kannattaa lähteä hybridillä liikkeelle, niin näyttäisi hyödyntävän polttomoottorin lämpöä aika pitkään, kun esim. loppu matkan ajaa E-modella. Range on tällöin pidempi, vaikka ilmastointi päällä. Jos aloittaa sähköllä, niin sähkö menee kabiinin lämmitykseen.

Lisäksi täällä oli aiemmin puhetta, että vaikka webasto ei lämmitä konetta, niin liikkeelle lähtiessä tämä webastolla lämmitetty vesi alkaa kiertää myös lohkossa. Eli jos jokin pieni hyöty on saatavissa kovalla pakkasella webastosta (siis jos on!), kannattaa se polttis sitten käynnistää heti liikkeelle lähtiessä.

Navilla en ole nähnyt olevan mitään merkitystä sähkön käyttöön hybridi moodilla. Kerrankin oli tyyliin 1 km enemmän rangea, kuin matkaa kotiin, ja vaikka naviopastus oli päällä niin 2km enne kotia starttasi polttomoottorin, vaikka monesti ajettu range nollaan, ennen kuin polttis on lähtenyt päälle.

otj

Lainaus käyttäjältä: Ohituskaista - 28.02.21 - klo:09:12
Vuoden 2016 lisävarustehinnaston mukaan lämmitettävä ohjauspyörä (tai tuulilasi tai takasivuistuimet) eivät olleet saatavilla GTE:een. Varmaankin haluttu rajoittaa potentiaalisten sähkönkuluttajien määrää.

Kiitos vastauksista ja harmin paikka, että tuota ei löydy. Yksi jobbari sanoi, että olis tullut GTE:hen saataville uuden keskinäytön päivityksen yhteydessä 2017 (onko sitten jo todellisuudessa My2018) tuo lämpöratti. Mutta en ole missään 2017-2018 yksilössä siihen vielä törmännyt. No, kaikkea ei voi saada. Yks myyjä olisi tarjonnut kaupan päälle laadukkaat nahkahanskat.

Voisin ostaa myöskin uuden FL-Passatin tai Superb iV:n, mutta niissä taitaa olla lataus- ja Connect-ongelmia niin paljon, että melkein pre-FL vaikuttaa järkevämmältä ostokselta, jos olen nyt näiden Passat GTE- ja Superb iV-ketjujen läpi kahlaamisesta oikein ymmärtänyt. Taitaa nuo WeConnect-ongelmat olla noiden MIB2-version järjestelmien kanssa vähän vähäisempiä.

Ja toisaalta, onhan se tuollainen vähän ajettu, mutta hyvin varusteltu käytetty sen 20000 e uutta Passattia tai Superbia halvempi. Plugariautoilu lienee omalla kohdallani vain muutaman vuoden välivaihe ennen täyssähköä, mutta ihan vielä latausinfra ja ranget ei sitä mahdollista, kun pitää välillä liikkua pitkiä päivämatkoja.

duke7

#3657
Lainaus käyttäjältä: HenriH - 28.02.21 - klo:14:21
Taas tuli tyhmä olo uuden Passatin kanssa kun olin viemässä pesuun ensimmäistä kertaa. Enpä saanut sivupeilejä käännettyä. Manuaalissa puhutaan vain kääntämisestä kun on sähköinen kääntöominaisuus ja valinta sivupeilien nupissa, mutta omassa sitä ei ole. Käsin koetin vähän kääntää, mutta ei ihan helpolla kääntynyt, enkä halunnut liikaa voimaa käyttää. Vinkkejä?
Kahdella kädellä kiinni molemmista reunoista ja jämäkkä kääntö kuvitellun nivelen paikan mukaan. Noin itse käännän nykyisin.

Immunity

Peilit kääntyy yläviistoon ainakin sähköllä. Luulisi sama suunta olevan, jos joutuu käsin kääntämään.

Siimajalka

Nimenomaan, ronskisti kääntämään vaan. Mutta se suunta ei kyllä ole mitenkään intuitiivinen: jotenkin ylös-eteen pyöräytetään eikä siis ainakaan suoraan auton sivun suuntaiseksi, kuten voisi luulla. Kuvitellun nivelen ympäri kääntäminen on huono vinkki, koska nivelen paikan ja suunnan voi kuvitella niin monella eri tavalla.

En näe kyllä syytä kääntää peilejä pesun vuoksi. Eivät varmaankaan irtoa kummassakaan asennossa, enkä keksi peilipuolella mitään erityisherkkää suojeltavaakaan.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy