Superb iV (PHEV)

Aloittaja livejungle, 11.10.19 - klo:23:46

« edellinen - seuraava »

Timppe

Minun mielestäni (ja yli 40V IT-alan kokemuksella sekä ohjelmisto- että laitesuunnittelussa) vika on 90% tapauksista taustajärjestelmissä. Ne ovat kyllä yhteisiä ainakin osittain, mutta koskapa pilvipalvelu koostuu Kubernetes-toteutuksella olevista container-noodeista, voivat yksittäiset ongelmat johtua jonkun noodin tai klusterin kyykkäämisestä esim. kuorman alla. Usein kuitenkin äpsiin tulleen virheilmoituksen jälkeen toiminto on mystisesti mennytkin maaliin.

Myös se tosiasia, että joinakin päivinä (esim. viime sunnuntaina ja eilen) kaikki toiminnot toimivat connectin kautta loistavasti heti ekalla yrityksellä ilmaan yhtään virheilmoitusta, viittaa pilvipalvelun ongelmiin.

Android-äppi on kyllä ala-arvoisen huonolaatuista koodausta ja testausta osoittava tuote. Se on startattava usein uudelleen, jotta todelinen tila palvelimella päivittyisi oikeasti näyttöön. Jo se, että kuukausiin (tai ikinä) ei korjattu alkeellista bugia, jossa lämmityksen tyyppi oli alustamatta ja homma lähti toimimaan vasta IOS-äpsillä kiihottamisen jälkeen  ::)

Sitten puhtaasti autosta johtuva juttu on se, kun OCU-yksikkö ei osaa resetoida itseään kuin vasta viikon kuluttua datayhteyden katkeamisen jälkeen, vaan sulake 17 on käytettävä pois, jotta yhteys taas lähtisi tulille. Datayhteyden katkeaminen taas voi johtua myös operaattorista (Elisa). Kerran minulla loppui datan kulkeminen  samaan aikaan kännykästä ja autosta ja puhelimen uudelleenkäynnistys ja myös OCU-yksikön sulakeresetti palautti toiminnan.

Auton bugi on selkeästi myös se, ettei lämmitys aina lähde päälle asetettuna aikana, vaikka lataus toimiikin oikein. Ainakin 100%:iin lataus + lämmitys -kombinaatio ei pakkasella toiminut tässä parina päivänä. Tänään taas toimi ok 90%:iin lataus + lämmitys. Ja asiaan ei vaikuta, onko ajastus laitettu äpsistä tai autosta.

Autoon on kyllä tullut lukuisia päivityksiä, jotka jossain tilanteessa ovat pahentaaneet tai parantaneet tilannetta.
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

jopo

Lainaus käyttäjältä: Timppe - 13.02.21 - klo:14:10
Minun mielestäni (ja yli 40V IT-alan kokemuksella sekä ohjelmisto- että laitesuunnittelussa) vika on 90% tapauksista taustajärjestelmissä. Ne ovat kyllä yhteisiä ainakin osittain, mutta koskapa pilvipalvelu koostuu Kubernetes-toteutuksella olevista container-noodeista, voivat yksittäiset ongelmat johtua jonkun noodin tai klusterin kyykkäämisestä esim. kuorman alla. Usein kuitenkin äpsiin tulleen virheilmoituksen jälkeen toiminto on mystisesti mennytkin maaliin.
.....
Itse en taustoista ymmärrä noin paljon, mutta tuo kuulostaa kuitenkin erittäin loogiselta. Vaihtelu on sen verran randomia, että kuormaongelmasta tässä varmasti etupäässä on kyse. Toisaalta se seikka, että auton käytön jälkeen käskyt yleensä menee läpi, viittaa myös siihen, että jokin autossa nukahtaa mikä ei saisi nukahtaa. En tiedä. Ennen joulukuuta mulla kuitenkin toimi käskyt yleensä aina, paitsi silloin kun maapallo oli totaalisammunut autosta. Jotain muuttui loppuvuodesta. 

malaakso

Lainaus käyttäjältä: Timppe - 13.02.21 - klo:14:10
Minun mielestäni (ja yli 40V IT-alan kokemuksella sekä ohjelmisto- että laitesuunnittelussa) vika on 90% tapauksista taustajärjestelmissä. Ne ovat kyllä yhteisiä ainakin osittain, mutta koskapa pilvipalvelu koostuu Kubernetes-toteutuksella olevista container-noodeista, voivat yksittäiset ongelmat johtua jonkun noodin tai klusterin kyykkäämisestä esim. kuorman alla. Usein kuitenkin äpsiin tulleen virheilmoituksen jälkeen toiminto on mystisesti mennytkin maaliin.

Myös se tosiasia, että joinakin päivinä (esim. viime sunnuntaina ja eilen) kaikki toiminnot toimivat connectin kautta loistavasti heti ekalla yrityksellä ilmaan yhtään virheilmoitusta, viittaa pilvipalvelun ongelmiin.

Android-äppi on kyllä ala-arvoisen huonolaatuista koodausta ja testausta osoittava tuote. Se on startattava usein uudelleen, jotta todelinen tila palvelimella päivittyisi oikeasti näyttöön. Jo se, että kuukausiin (tai ikinä) ei korjattu alkeellista bugia, jossa lämmityksen tyyppi oli alustamatta ja homma lähti toimimaan vasta IOS-äpsillä kiihottamisen jälkeen  ::)

Sitten puhtaasti autosta johtuva juttu on se, kun OCU-yksikkö ei osaa resetoida itseään kuin vasta viikon kuluttua datayhteyden katkeamisen jälkeen, vaan sulake 17 on käytettävä pois, jotta yhteys taas lähtisi tulille. Datayhteyden katkeaminen taas voi johtua myös operaattorista (Elisa). Kerran minulla loppui datan kulkeminen  samaan aikaan kännykästä ja autosta ja puhelimen uudelleenkäynnistys ja myös OCU-yksikön sulakeresetti palautti toiminnan.

Auton bugi on selkeästi myös se, ettei lämmitys aina lähde päälle asetettuna aikana, vaikka lataus toimiikin oikein. Ainakin 100%:iin lataus + lämmitys -kombinaatio ei pakkasella toiminut tässä parina päivänä. Tänään taas toimi ok 90%:iin lataus + lämmitys. Ja asiaan ei vaikuta, onko ajastus laitettu äpsistä tai autosta.

Autoon on kyllä tullut lukuisia päivityksiä, jotka jossain tilanteessa ovat pahentaaneet tai parantaneet tilannetta.
Osittain samaa mieltä, mutta itse veikkaan että ongelma on paikallisen matkapuhelinoperaattorin (Elisa?) ja palveluntarjoajan (Cubic Telekom?) välissä. Olen töissäni tekemisissä maailmanlaajuisesti roamaavien liittymien kanssa, ja niiden kanssa on juuri tällaisia maakohtaisia tai alueellisia ongelmia. Ne alkavat kuin salamaniskusta, esim. kun paikallinen operaattori päivittää tukiasemiaan ja modeemin ohjelmisto ei enää suostukaan yhteistyöhön. Näitä on aivan tuskaa debugata kun paikallisen operaattorin kanssa ei ole suoraa sopimusta tuesta.

Minulla toimi kaikki ihan täydellisesti syyskuusta joulukuuhun, ja sitten alkoi maapallon harmaa-valkoinen-harmaa-vilkunta. Komennot menee läpi kun pallo on valkoinen. Riippuen ihan tuurista voi mennä sukkana läpi, tai sitten pitää odottaa uutta sykliä. Autosta datat menee pilveen heti seuraavalla valkoisella jaksolla, jolloin vaikuttaa että ongelmaa ei siihen suuntaan ole. Ei tunnu riippuvan päivästä tai vuorokaudenajasta. Kuorman mukaan skaalautuvan taustajärjestelmän teko on nykyään niin rutiinia, ettei pitäisi olla siitä kiinni.

b1mpo

Itse olen vahvasti sitä mieltä, että tuo auton yhteys verkkoon on toimiva ja ongelma on siellä serverin tai auton päässä. Nuo ongelmat tuntuvat myöskin vaivaavan eniten juuri noita mib3 laitteita. Jos auto ei olisi verkkoon yhteydessä, luulisi siitä tulevan jonkinlainen ilmoitus. Nyt palvelu ei ilmoita mitään taivoittamattomissa olevasta autosta, vaan tulee muita virheilmoituksia. Olisi siis viisasta, jos auton status näkyisi sovelluksessa tai selaimessa sillä tavalla, että se on online tai offline. Jos itse palvelussa olisi vikaa, niin voisi ilmoittaa sillä tavalla, että sen voisi ymmärtää. Se oikeanlainen vastaus auttaisi niissä vikatapauksissa ja raportoinnissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

passo_s

Onko uusimman Skoda superbin infotainment MIB3? Olin kuluttajansuojaan yhteydessä että passattini infotainment ei saa luotettavaa nettiyhteyttä, ongelma on jatkunut yli vuoden. Kuluttajansuoja kirjasi tiketin kommentilla ”radio ei ole yli vuoteen toiminut” :)

jopo


jopo

Lainaus käyttäjältä: malaakso - 14.02.21 - klo:12:31
Osittain samaa mieltä, mutta itse veikkaan että ongelma on paikallisen matkapuhelinoperaattorin (Elisa?) ja palveluntarjoajan (Cubic Telekom?) välissä. Olen töissäni tekemisissä maailmanlaajuisesti roamaavien liittymien kanssa, ja niiden kanssa on juuri tällaisia maakohtaisia tai alueellisia ongelmia. Ne alkavat kuin salamaniskusta, esim. kun paikallinen operaattori päivittää tukiasemiaan ja modeemin ohjelmisto ei enää suostukaan yhteistyöhön. Näitä on aivan tuskaa debugata kun paikallisen operaattorin kanssa ei ole suoraa sopimusta tuesta.

....

Tätä teoriaa vastaan (omalla kohdallani) sotii se seikka, että aamuisin kun auto on yön seissyt, eivät käskyt mene ikinä läpi tällä hetkellä. Mutta kun käyn autolla käyttämässä virrat päällä>auto lukkoon, niin uusi yritys menee melko varmasti ekalla läpi. Tai jos auto ei ole seissyt useampaa tuntia, menee käskyt todennököisesti läpi. Pidemmän seisonnan jälkeen taas ei. Jos kyse on operaattoriongelmasta, niin osin siihen vaikuttaa jotenkin myös auton tila.

Timppe

Lainaus käyttäjältä: jopo - 14.02.21 - klo:13:50
Tätä teoriaa vastaan (omalla kohdallani) sotii se seikka, että aamuisin kun auto on yön seissyt, eivät käskyt mene ikinä läpi tällä hetkellä. Mutta kun käyn autolla käyttämässä virrat päällä>auto lukkoon, niin uusi yritys menee melko varmasti ekalla läpi. Tai jos auto ei ole seissyt useampaa tuntia, menee käskyt todennököisesti läpi. Pidemmän seisonnan jälkeen taas ei. Jos kyse on operaattoriongelmasta, niin osin siihen vaikuttaa jotenkin myös auton tila.
Auto herätetään unitilasta lähettämällä sille SMS-viesti, jonka jälkeen OCU-yksikkö pitäisi olla "täysin tulilla".

Auto ei lähetä itse aktiivisesti statustaan palvelimelle, ellei esim. lataus ole käynnissä, jolloin lähetetään 5% välein uusi status. Tällöin kaikki muutkin tiedot (esim. ulkolämpötila) päivittyvät.
Joskus hämärästi öisin (esim. juurikin viime yönä) auto oli lähettänyt oudosti statuksensa n. klo 2 yöllä. Väitän, että jotain säätöjä palvelimeilla tehdään joskus öisin ja autoja "aktivoidaan" ja pyydetään status. Aamulla sitten ei komennot kylläkään enää menneet läpi, mutta kävin aukaisemassa ovet ja kytkin virran päälle. Maapallo oli hetken harmaana ja sitten taas valkoinen...harmaa..valkoinen. Aika pitkiä aikoja valkoinen kylläkin. Ovet lukkoon ja avot, alkoi komennot mennä ekalla tai tokalla kerralla läpi. Tosin äppi sanoi "tämän pyynnön käsittelyaika on mennyt umpeen....". Status ei ollut päivittynyt äpsissä => äpsin killaus ja uudelleen käynnistys ja tila olikin ok. Harmi kun äpsi on noin p*ska.

Jos tuossa eSIMmissä olisi roamaus-ongelma, niin luulisi sen kattoledinkin vilkkuvan. Siis se "hätäpuhelin"osa näyttäisi toimivan normaalisti. Mutta jos datayhteyden indikaattorina toimii tuo maapallo, niin se vilkkuminen voi merkitä siis palveliyhteyden katkeamista, mutta vaikea uskoa, että vika olisi verkossa eikä sitä olisi muissa yhteyksissä huomattu ja korjattu. Ja sehän vilkkuu vaikka auto on paikallaan ja samaan tukiasemaan ollaan ilmeisestikin koko ajan kytkettynä. Minun autossani näyttäisi olevan Vodafonen liittymä.
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

Passatti

Eipä ole käskyt menneet läpi moneen kuukauteen kuin muutaman kerran.Latasin uuden päivitetyn äpin IOS:lle. Eipä auttanut asiaan. vaikka auto olisi seissyt vain alle pari tuntia niin eipä toimi.Mistä näette eSimin liittymän?
Always lead, never follow

Timppe

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 14.02.21 - klo:20:11
Eipä ole käskyt menneet läpi moneen kuukauteen kuin muutaman kerran.Latasin uuden päivitetyn äpin IOS:lle. Eipä auttanut asiaan. vaikka auto olisi seissyt vain alle pari tuntia niin eipä toimi.Mistä näette eSimin liittymän?
OBDElevenillä näkee liittymänumeron, jonka koodaus aukeaa netistä löytyvällä työkalulla. Siitä näin, että operaattori on Vodafone Deutschland ainakin minulla. Ja Vodafonen "kumppani" on Suomessa Elisa. Eli Elisan verkkoa taidetaan käyttää...
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

TJS

Lainaus käyttäjältä: Timppe - 14.02.21 - klo:18:17
Auto herätetään unitilasta lähettämällä sille SMS-viesti, jonka jälkeen OCU-yksikkö pitäisi olla "täysin tulilla".

Auto ei lähetä itse aktiivisesti statustaan palvelimelle, ellei esim. lataus ole käynnissä, jolloin lähetetään 5% välein uusi status. Tällöin kaikki muutkin tiedot (esim. ulkolämpötila) päivittyvät.
Joskus hämärästi öisin (esim. juurikin viime yönä) auto oli lähettänyt oudosti statuksensa n. klo 2 yöllä. Väitän, että jotain säätöjä palvelimeilla tehdään joskus öisin ja autoja "aktivoidaan" ja pyydetään status. Aamulla sitten ei komennot kylläkään enää menneet läpi, mutta kävin aukaisemassa ovet ja kytkin virran päälle. Maapallo oli hetken harmaana ja sitten taas valkoinen...harmaa..valkoinen. Aika pitkiä aikoja valkoinen kylläkin. Ovet lukkoon ja avot, alkoi komennot mennä ekalla tai tokalla kerralla läpi.

Jep. Täällä myös lämpötila oli päivittynyt appiin viimeyönä noin klo 02.00. En ole aijemmin huomannut vastaavaa(siis silloin jos lataus ei ole meneillään kuten yllä mainitsitkin). Mutta selkeästi tuo auto herättäminen vaikuttaa viestien läpimenoon. Yön jälkeen, kun auto on ladattu täyteen jo edellisenä iltana ja ”nukkumista” on tämän jälkeen jatkunut pidemmän aikaan, käytännössä viestit puhelimesta autoon ei mene koskaan läpi. Kun autossa käyttää virrat päällä, viestit saattavat alkaa toimimaan, ei kuitenkaan tällöinkään luotettavasti. Tästä johtuen tuntuukin, että autonkin päässä on jokin vika jossa auto nukahtaa liian syvää uneen eikä herää pilvestä tulevaan herätteeseen. Toki voihan olla niinkin, että hereillä ollessaan auto on pilvelle näkyvissä ja sms osataan lähettään oikeaan kohteeseen, kun taas nukkuessaan auto jotenkin ”katoaisi” pilvestä eikä koko heräteviestiä saada liikkeelle. Ihemtyttää vain, että luulisi tällaisten variaatioiden debuggaamisen ja vian identifioinnin olevan kuitenkin suht suoraviivainen homma ja silti hommaa ei saada kuntoon.....

tet

^ Olisiko mahdollista, että pilvestä päin tuleva heräte tulisi aina SMS:llä, eikä datalla? Yleensähän mobiililiittymissä on dynaamiset osoitteet, ja voi olla vielä useita nattejakin peräjälkeen. Jotta pilvi voisi komentaa autoa milloin vain datalla, ilman että auto pitää yhteyttä aktiivisesti auki, pitäisi autolla olla julkinen, staattinen IP-osoite. Kun näissä vehkeissä varmaankin haetaan halvinta mahdollista ratkaisua etäyhteyteen, niin se lienee oletusliittymä eli dynaaminen, natin (tai useamman) takana oleva osoite. Näin ollen ainoa tapa saada yhteys autoon ulkoapäin olisi juuri SMS, jolla voidaan käskyttää auto avaamaan yhteys pilveen. Kun yhteys on autosta päin avattu, sen jälkeen tätä putkea pitkin voidaan sitten autoa komentaa pilven suunnasta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TLA8

Ainakin aiemmin operaattoreilla on ollut omia erilaisia optimointeja, mitkä estävät yhteydenotot ulkopuolelta, mikäli kohde itse ei ole ylläpitänyt yhteyttä hetkeen. Näiden kanssa sai joskus kotikäytössäkin säätää ja asettaa esim. sopivan ison ajoitetun ping-paketin ulkoverkkoon, jotta sai maailmalta yhteyden vielä tunninkin päästä kotiin. Eli sikäli ei yllättäisi mikäli auton liiallinen nukkuminen kadottaa tuon yhteydenottomahdollisuuden ulkoverkosta, ja 'palomuuri' aukeaa taas uudestaan kun auto päättää jostakin syystä herätä (esim. tuo klo 02 ajastus). Hakuammuntaahan tämä kaikki on, mutta ei luulisi olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa selvittää jos tekevät yhtään yhteistyötä operaattorien kanssa.

tet

^ Tuossa "optimoinnissa" tuskin on kyse muusta, kuin IP-osoitteen vaihtumisesta. Julkinen osoite on dynaaminen, ja se vapautetaan pikapikaa, kun TCP-yhteyksiä ei enää ole auki eikä UDP-pakettejakaan ole vähään aikaan kulkenut. Uusi osoite allokoidaan taas, kun joku softa alkaa liikennöimään. IPv4-osoitteet ovat tänä päivänä sen verran arvossaan, että niitä säästellään varsinkin mobiilipuolella rajusti. Enkä usko, että näissä olisi vielä IPv6 käytössä. Olisi maailmanlaajuiselle toiminnalle aika riski vielä tuota käyttää, kun sen toimivuus eri maissa ei ole mitenkään taattu.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TLA8

Siinä kävi vain niin, että itse IP ei oikeastaan koskaan kuitenkaan vaihtunut (tätä tuli aikanaan tutkittua hetki vikaa selvittäessä), vaan yhteys ulkoverkosta estettiin ja sama IP toimi edelleen kun kotoa avattiin yhteys, muistelisin että jopa kiinteän IP:n kanssa oli joillakin aikanaan samaa ongelmaa. Toki IP:tkin ovat vähissä, mutta mielestäni tuossa ei ollut kyse siitä että olisi samaa ainakaan kovin äkkiä oltu jakamassa muille käyttäjille. Kuten kirjoitin, tuosta omasta kokemuksesta on kulunut jo hetki, joten nykyään IP:t saatetaan kierrättää nopeamminkin.

BertilDator

#2145
Oletteko koittanut lähettää SMSää tohon auton numeroon josko auto heräisi siitä?

Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta, pitääpä testailla auttaisiko ongelmaan pakkoherätellä autoa: "When vehicle actions fails or return with no response, a force refresh might help. This will trigger a "wake up" call from VAG servers to the car." (https://github.com/lendy007/homeassistant-skodaconnect)

TLA8

Lainaus käyttäjältä: BertilDator - 15.02.21 - klo:14:09
Oletteko koittanut lähettää SMSää tohon auton numeroon josko auto heräisi siitä?

Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta, pitääpä testailla auttaisiko ongelmaan pakkoherätellä autoa: "When vehicle actions fails or return with no response, a force refresh might help. This will trigger a "wake up" call from VAG servers to the car." (https://github.com/lendy007/homeassistant-skodaconnect)

Kappas, hyvä löytö, voisinkin raspiin Home Assistantin ja tuon palikan asennella, kun olisi sille vähän muutakin käyttöä. Luulisi tuotannossa olevien softienkin tuota refreshiä tekevän, mutta eipä sitä koskaan voi olla varma mikäli ylisuojelevat palvelimiaan kuormitukselta.

Timppe

Sittenhän tässä on vielä se mukava rajoitus, että myös pieleen menneet päivitysyritykset lasketaan. Ja sitten sanotaan, että pitäsi tehdä matka...12V akun suojelu on ns. motiivi tässä. Vaikeaa ymmärtää, kun autossa on järeä akku, josta tuo 12V akkukin ladataan ja töpseli on koko ajan seinässä. Siis ettei herätellä liian montaa kertaa. Ei tuota herätysten onnistumista varmaan katsota mitenkään, vaan ainoastaan SMS:ien lukumäärä (n. 10 tjsp). Tämäkin "ominaisuus" on voinut unohtua päivittää, kun töpseliautot on lanseerattu.

Mutta yhtä kaikki samaa loistavaa ohjelmistolaatua kuten tämäkin pikku detalji: https://www.dropbox.com/s/10aukoo5ojhiu86/21-02-15-08-30-36.mp4?dl=0
Latauspistoke kytkeytyy mystisesti. Tätäkään vikaa ei olla vissiin huomattu taikka tietenkään korjattu, vaikka ollut "aina". Jos tuossa kytkemättömässä tilassa laittaa lämmityksen sähköllä tulee varoitus akun käyttämäsestä  ::)
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

BertilDator

#2148
Lainaus käyttäjältä: TLA8 - 15.02.21 - klo:15:27
Kappas, hyvä löytö, voisinkin raspiin Home Assistantin ja tuon palikan asennella, kun olisi sille vähän muutakin käyttöä. Luulisi tuotannossa olevien softienkin tuota refreshiä tekevän, mutta eipä sitä koskaan voi olla varma mikäli ylisuojelevat palvelimiaan kuormitukselta.
Itselläni on Connect-tilaus päättynyt ja odottelen näitä KKV ja kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja, eli en pysty testaamaan, mutta saman kaverin tekemä koodinpätkä ilman HA-kulmaa on täällä: https://github.com/lendy007/skodaconnect, eikä tarvitse muuta kuin pythonin koneelle.

Sen verran testasin, että kirjautui hyvin sisään, mutta antaa (tietysti) "DEBUG:skodaconnect.vehicle:Service: statusreport_v1 is disabled because of reason: ['noActiveLicense']" tyyppistä herjaa. Kun hetken odottaa, se yrittää tehdä refreshin, joka itselläni kaataa softan virheeseen "INFO:skodaconnect.vehicle:Data refresh is not supported." (nähtävästi koska ei lisenssiä ja tuota statusreport_v1:tä ei ole saatavilla), ja tämä lienee juuri _se_ force refresh, jonka jälkeen voisi tsekata pelittääkö kännykkäsovellus paremmin.

Pienen viiveen sallisin tuolle kyllä, mutta jos vaikka ensin toteaa, ettei mene kännykästä komento autolle läpi, sitten ajaa tän Pythonin refreshin, sitten jos esim. minuutin päästä tuosta menisi lämmityskomento kännykästä autolle. Tai jos näkee että kännykkään olisi päivittynyt ulkolämpötila.

Saman komennonhan saa tällä Python-softallakin lähetettyä, mutta ei mennä siihen nyt...

TLA8

Lainaus käyttäjältä: BertilDator - 15.02.21 - klo:16:09
Itselläni on Connect-tilaus päättynyt ja odottelen näitä KKV ja kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja, eli en pysty testaamaan, mutta saman kaverin tekemä koodinpätkä ilman HA-kulmaa on täällä: https://github.com/lendy007/skodaconnect, eikä tarvitse muuta kuin pythonin koneelle.

Sen verran testasin, että kirjautui hyvin sisään, mutta antaa (tietysti) "DEBUG:skodaconnect.vehicle:Service: statusreport_v1 is disabled because of reason: ['noActiveLicense']" tyyppistä herjaa. Kun hetken odottaa, se yrittää tehdä refreshin, joka itselläni kaataa softan virheeseen "INFO:skodaconnect.vehicle:Data refresh is not supported." (nähtävästi koska ei lisenssiä ja tuota statusreport_v1:tä ei ole saatavilla), ja tämä lienee juuri _se_ force refresh, jonka jälkeen voisi tsekata pelittääkö kännykkäsovellus paremmin.

Pienen viiveen sallisin tuolle kyllä, mutta jos vaikka ensin toteaa, ettei mene kännykästä komento autolle läpi, sitten ajaa tän Pythonin refreshin, sitten jos esim. minuutin päästä tuosta menisi lämmityskomento kännykästä autolle. Tai jos näkee että kännykkään olisi päivittynyt ulkolämpötila.

Saman komennonhan saa tällä Python-softallakin lähetettyä, mutta ei mennä siihen nyt...

Aina parempi, Python sujuu kyllä :) Pikaiseen kokeilin ja tietojen haku toimii, vastauksena esim:
Last connected - (last_connected)
str_state: 2021-02-15 15:55:25 - state: 2021-02-15 15:55:25
attributes: {}
Kokeillaan refreshiä seuraavan kerran kun ongelmia esiintyy (tuskin menee kauaa).

jopo

^Nyt ollaan asian äärellä. Kiitoksia tähänastisista selvittelyistä.

malaakso

Lainaus käyttäjältä: Timppe - 14.02.21 - klo:18:17
Jos tuossa eSIMmissä olisi roamaus-ongelma, niin luulisi sen kattoledinkin vilkkuvan. Siis se "hätäpuhelin"osa näyttäisi toimivan normaalisti. Mutta jos datayhteyden indikaattorina toimii tuo maapallo, niin se vilkkuminen voi merkitä siis palveliyhteyden katkeamista, mutta vaikea uskoa, että vika olisi verkossa eikä sitä olisi muissa yhteyksissä huomattu ja korjattu. Ja sehän vilkkuu vaikka auto on paikallaan ja samaan tukiasemaan ollaan ilmeisestikin koko ajan kytkettynä. Minun autossani näyttäisi olevan Vodafonen liittymä.
Se kattopuhelimen vihreä valo kertoo että testisoitto on mennyt puhelukeskukseen perille viimeisen kahden vuorokauden sisään. Tämä tehdään yleensä joka yö. Ei siis kerro mitään datayhteyden tilasta, josta taas kertoo se maapallo.

Lainaus käyttäjältä: tet - 15.02.21 - klo:10:57
^ Olisiko mahdollista, että pilvestä päin tuleva heräte tulisi aina SMS:llä, eikä datalla? Yleensähän mobiililiittymissä on dynaamiset osoitteet, ja voi olla vielä useita nattejakin peräjälkeen. Jotta pilvi voisi komentaa autoa milloin vain datalla, ilman että auto pitää yhteyttä aktiivisesti auki, pitäisi autolla olla julkinen, staattinen IP-osoite. Kun näissä vehkeissä varmaankin haetaan halvinta mahdollista ratkaisua etäyhteyteen, niin se lienee oletusliittymä eli dynaaminen, natin (tai useamman) takana oleva osoite. Näin ollen ainoa tapa saada yhteys autoon ulkoapäin olisi juuri SMS, jolla voidaan käskyttää auto avaamaan yhteys pilveen. Kun yhteys on autosta päin avattu, sen jälkeen tätä putkea pitkin voidaan sitten autoa komentaa pilven suunnasta.
Mobiiliverkossa IP-osoite vaihtuu vain kun yhteys katkeaa. Siksi roamaava liittymä on käytännössä aina NATin takana, ja yhteys pidetään jatkuvasti auki auton päästä. En oikein jaksa uskoa että tänäpäivänä enää SMSiä lähetellään autoon päin.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: TLA8 - 15.02.21 - klo:18:12
Aina parempi, Python sujuu kyllä :) Pikaiseen kokeilin ja tietojen haku toimii, vastauksena esim:
Last connected - (last_connected)
str_state: 2021-02-15 15:55:25 - state: 2021-02-15 15:55:25
attributes: {}
Kokeillaan refreshiä seuraavan kerran kun ongelmia esiintyy (tuskin menee kauaa).

Kyllähän tuolta kivasti saa kyseltyä sen datan perään mikä backendissa on jo talletettuna, mutta force refresh toimii yhtä heikosti kuin mobiiliapplikaatio (nämä testit tehty tosin uudella Octavialla).

Force refresh for [VIN] ...

DEBUG:skodaconnect.connection:HTTP POST "https://fal-3a.prd.eu.dp.vwg-connect.com/fs-car/bs/vsr/v1/skoda/CZ/vehicles/[VIN]/requests"
DEBUG:skodaconnect.connection:Request for "https://fal-3a.prd.eu.dp.vwg-connect.com/fs-car/bs/vsr/v1/skoda/CZ/vehicles/[VIN]/requests" returned with status code [202], response: {'CurrentVehicleDataResponse': {'requestId': '22329723', 'vin': '[VIN]'}, 'rate_limit_remaining': '13'}
DEBUG:skodaconnect.connection:Data call returned: {'CurrentVehicleDataResponse': {'requestId': '22329723', 'vin': '[VIN]'}, 'rate_limit_remaining': '13'}
DEBUG:skodaconnect.connection:Request to refresh data returned with state "queued", request id: 22329723, remaining requests: 13
DEBUG:skodaconnect.connection:HTTP GET "https://fal-3a.prd.eu.dp.vwg-connect.com/fs-car/bs/vsr/v1/skoda/CZ/vehicles/[VIN]/requests/22329723/jobstatus"
DEBUG:skodaconnect.connection:Request for "https://fal-3a.prd.eu.dp.vwg-connect.com/fs-car/bs/vsr/v1/skoda/CZ/vehicles/[VIN]/requests/22329723/jobstatus" returned with status code [200], response: {'requestStatusResponse': {'vin': '[VIN]', 'status': 'request_in_progress'}}
DEBUG:skodaconnect.vehicle:Request ID 22329723: In progress

... tässä välissä 2 min odottelua joka on samalla timeout backendin puolella ...

DEBUG:skodaconnect.connection:HTTP GET "https://fal-3a.prd.eu.dp.vwg-connect.com/fs-car/bs/vsr/v1/skoda/CZ/vehicles/[VIN]/requests/22329723/jobstatus"
DEBUG:skodaconnect.connection:Request for "https://fal-3a.prd.eu.dp.vwg-connect.com/fs-car/bs/vsr/v1/skoda/CZ/vehicles/[VIN]/requests/22329723/jobstatus" returned with status code [200], response: {'requestStatusResponse': {'vin': '[VIN]', 'status': 'request_fail'}}
DEBUG:skodaconnect.vehicle:Request ID 22329723: Failed


Kokeilin myös laittaa autoa lataukseen, mutta yhtä heikosti toimii.

DEBUG:skodaconnect.connection:HTTP POST "https://fal-3a.prd.eu.dp.vwg-connect.com/fs-car/bs/batterycharge/v1/skoda/CZ/vehicles/[VIN]/charger/actions"
DEBUG:skodaconnect.connection:Request for "https://fal-3a.prd.eu.dp.vwg-connect.com/fs-car/bs/batterycharge/v1/skoda/CZ/vehicles/[VIN]/charger/actions" returned with status code [202], response: {'action': {'actionState': 'queued', 'actionId': 18492334, 'type': 'start'}, 'rate_limit_remaining': '8'}
DEBUG:skodaconnect.connection:Data call returned: {'action': {'actionState': 'queued', 'actionId': 18492334, 'type': 'start'}, 'rate_limit_remaining': '8'}
DEBUG:skodaconnect.connection:Request for charger action returned with state "queued", request id: 18492334, remaining requests: 8
DEBUG:skodaconnect.connection:HTTP GET "https://fal-3a.prd.eu.dp.vwg-connect.com/fs-car/bs/batterycharge/v1/skoda/CZ/vehicles/[VIN]/charger/actions/18492334"
DEBUG:skodaconnect.connection:Request for "https://fal-3a.prd.eu.dp.vwg-connect.com/fs-car/bs/batterycharge/v1/skoda/CZ/vehicles/[VIN]/charger/actions/18492334" returned with status code [200], response: {'action': {'actionState': 'queued', 'actionId': 18492334, 'type': 'start'}}
DEBUG:skodaconnect.vehicle:Request ID 18492334: In progress

... Sama kahden minuutin odottelu ...

DEBUG:skodaconnect.connection:HTTP GET "https://fal-3a.prd.eu.dp.vwg-connect.com/fs-car/bs/batterycharge/v1/skoda/CZ/vehicles/[VIN]/charger/actions/18492334"
DEBUG:skodaconnect.connection:Request for "https://fal-3a.prd.eu.dp.vwg-connect.com/fs-car/bs/batterycharge/v1/skoda/CZ/vehicles/[VIN]/charger/actions/18492334" returned with status code [200], response: {'action': {'actionState': 'unfetched', 'actionId': 18492334, 'type': 'start'}}
DEBUG:skodaconnect.vehicle:Request ID 18492334: No response


Ainoa mikä tuossa "lohduttaa", on tieto että taski menee nätisti jonoon mutta auto ei jostain syystä hae sitä ja näin ollen tilaksi tulee "unfetched".
Jos jotain pitäisi veikata, niin backend itsessään kyllä toimii ja käskyt menevät jonoon hienosti mutta yhteys auton ja itse palvelun välillä kusee oikein kunnolla. Pitäisi varmaan viritellä auton päästä jotain (OBD-porttiin kiinni jotain joka herättelisi autoa?), joka saisi järjestelmän pysymään elossa tai siis vähintään 2min välein kysymässä taskeja itselleen.

Ainiin, tuolla on tosiaan sitten rate_limit joka rajoittaa kivasti testailua kun kaikki feilanneet kutsut syövät sitä myös.  >:(

tet

Lainaus käyttäjältä: malaakso - 15.02.21 - klo:21:11
Mobiiliverkossa IP-osoite vaihtuu vain kun yhteys katkeaa. Siksi roamaava liittymä on käytännössä aina NATin takana, ja yhteys pidetään jatkuvasti auki auton päästä. En oikein jaksa uskoa että tänäpäivänä enää SMSiä lähetellään autoon päin.

No juu, pakkohan sen on aina olla natin NATin takana, kun liikenne on aina tunneloitava koska IP ei ymmärrä roamingista hevon peetä. En tunne asiaa kovin hyvin, mutta sen vain huomannut että osoitteen vaihtuminen on aika aggressiivista. Siksi oletin, että yhteyden mobiililaitteeseen ei tarvitsisi katketa, jotta osoite vaihtuu, vaan ihan pelkkä idle time riittää. Ei kai se ole kirkossa kuulutettu, että auto pitää (tai pyrkii pitämään) TCP-yhteyden aina auki pilvipalveluun?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

malaakso

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 15.02.21 - klo:23:47
Kyllähän tuolta kivasti saa kyseltyä sen datan perään mikä backendissa on jo talletettuna, mutta force refresh toimii yhtä heikosti kuin mobiiliapplikaatio (nämä testit tehty tosin uudella Octavialla).
Tämä force refresh taitaa olla sama kuin kännykkäappin "auton tila"-pyyntö, esim. siitä ulkolämpötilan päivitysnuolesta. Naputtelin tuota aamulla samalla kun söin aamupalaa, neljäs yritys meni läpi ja ulkolämpötila päivittyi. Aiempi lukema oli 11 tunnin takaa. Minulla tuon käytös aamulla ei ole mitenkään erilainen kuin päivällä ajoreissun jälkeen.

jopo

Tätä ihmettelen itse ehkä eniten, että miksi etäyhteydet käyttäytyvät niin eri tavoin. Mulla on selkeä ero siinä, onko auto seissyt yön yli vai onko sitä just käytetty. Jos auto on esim. tuoreessa latauksessa, käskyt menee aivan varmasti läpi, mutta yön jälkeen saa sitten yrittää maailman tappiin. Sanoisin, että muutama tunti latauksen loputtua mun auto menee tilaan, josta sitä ei enää etäyhteydellä saa hereille. 

TLA8

#2156
Samoja havaintoja täällä, eilen päivitys loppui 22:15 paikkeilla, eli noin 5 tuntia pysäköinnistä ja kolmisen tuntia latauksen katkeamisesta. Ennen klo22 set_refresh()-pyyntö toimi satunnaisesti (välillä muutamassa sekunnissa läpi, välillä paukkui 2min timeout), minkä jälkeen ei mennyt enää kertaakaan läpi kunnes 10 yrityksen paikkariippuvainen "akunsäästö" raja tuli vastaan (nyt latauksessa ollessaan näyttää muuten jäljellä olevan 14 yritystä). Pitääkin seurata josko tuolla latauksen päättymisellä on jotakin vaikutusta asiaan, eli onnistuuko refresh päivällä vaikkapa 4 tuntia latauksen katkeamisen jälkeen.

TLA8

Sain päivityksen jäämään jumiin näin päiväsaikaan useampi tunti latauksen katkettua, pakotettu refresh timeouttasi monta kertaa peräkkäin samoin kuin viimeyönä. Ja totta kyllä auton lukon avaus, hetki odottelua ja lukko kiinni -> skripti näytti tietojen päivittyneen ja nyt myös set_refresh() meni heti läpi. Eli kyllä tuo jotenkin tuntuu liian syvään uneen menevän ja avaimella heräilee ainakin tällä kertaa.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: TLA8 - 16.02.21 - klo:16:46
Sain päivityksen jäämään jumiin näin päiväsaikaan useampi tunti latauksen katkettua, pakotettu refresh timeouttasi monta kertaa peräkkäin samoin kuin viimeyönä. Ja totta kyllä auton lukon avaus, hetki odottelua ja lukko kiinni -> skripti näytti tietojen päivittyneen ja nyt myös set_refresh() meni heti läpi. Eli kyllä tuo jotenkin tuntuu liian syvään uneen menevän ja avaimella heräilee ainakin tällä kertaa.

Töiden jälkeen oon nyt ajanut loopissa:

Lainaa
await connection.update()
sleep 60
await vehicle.set_refresh()
sleep 60

Pari tuntia meni hyvin kutsut perille, mutta sitten tuli vajaa 20minuutin pätkä kun set_refresh() ei toiminut ja rate_limit_remaining tipahti jo arvoon 5. Kutsut alkoivat kuitenin taas menemään läpi ja rate_limit_remaining nousi takaisin arvoon 13.

Huomioita:
-MySkoda (iOS) tuppaa kaatumaan helposti jos set_refresh() on ajossa ja menee appiksesta lataus/ilmastointi-välilehdille.
-MySkoda toimii paremmin perille kuin koskaan aikaisemmin, ainakin niin kauan kun set_refresh() toimii. Latauksen kytkeminen päälle/pois, ilmastoinnin kytkeminen päälle/pois, valot vilkkuvat yms.. kaikki toimineet "kerrasta".

Annan nyt pari tuntia loopin pyöriä tuolla rauhassa ja kokeilen sen jälkeen miten MySkoda toimii.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 16.02.21 - klo:21:27
Pari tuntia meni hyvin kutsut perille, mutta sitten tuli vajaa 20minuutin pätkä kun set_refresh() ei toiminut ja rate_limit_remaining tipahti jo arvoon 5. Kutsut alkoivat kuitenin taas menemään läpi ja rate_limit_remaining nousi takaisin arvoon 13.

Annan nyt pari tuntia loopin pyöriä tuolla rauhassa ja kokeilen sen jälkeen miten MySkoda toimii.

Pari tuntia meni taas set_refresh() ok läpi, kunnes tuli 40 min pätkäisy jonka jälkeen set_refresh alkoi taas toimia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy