Kodiaq ajokokemuksia

Aloittaja Drumman, 08.04.17 - klo:23:36

« edellinen - seuraava »

jni

No joo, kohtuullisesti kuluttaa.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

piokon

Skoda Kodiaq 2.0 TDI Exclusive Autom.



Reilut 850 km takana, kulutus ollut 8-litran paikkeilla; tosin pääosin kaupunkiolosuhteissa ajettuna.
+ hiljainen, vaikka alla 19" kesärenkaat
+ tilaa riittävästi 182cm kuskille
+ hyvä varustelu, parkkikamera 360 on kätevä käyttää
+ suuret peilit, hyvä näkyvyys (paitsi takaikkunasta)
+ muunneltavuus
+ kaista-avustin on hyvä varuste, joskin aktiivinen avustin yrittää pitää auton liiankin aktiivisesti keskellä kaistaa jolloin ajosta tulee hieman "kulmikasta"

- ovet eivät mene aina kiinni ekalla yrittämällä, hieman jäykät saranat
- ajettaessa eco/normal ajoasetuksella vaihteisto menee/jää joskus S-asentoon (en säädä vaihteistoa käsin millään tavalla)
- Skoda connect palvelun käyttöönotossa hieman alkuhankaluuksia, mutta nyt toimii kun hankin huawein 4G wlan mokkulan autoon
- ratin syvyyssäädössä saisi olla pari senttiä lisää pituutta
- eco/normal asennossa (driving mode) auto tuntuu hieman "laiskalta"

vesap

Hei!
Aikoinaan kun koeajoin Kodiaqin (jonka tilasin ja odottelen tulevaksi loppuvuodesta) totesin että se vastasi aika laiskasti
kaasupolkimen liikkeeseen. Onko se ollut ongelmana jo teillä jotka olette autonne saaneet vai pelkkä tottumiskysymys.
Ymmärsin että Sport-mode auttaa jonkinverran mutta kyllähän se pitää silloin kierroksetkin korkeammalla ja nostaa kulutusta.
Kodiaq 2.0 Tsi AWD Exclusive

jni

Lainaus käyttäjältä: vesap - 22.07.17 - klo:14:59
Hei!
Aikoinaan kun koeajoin Kodiaqin (jonka tilasin ja odottelen tulevaksi loppuvuodesta) totesin että se vastasi aika laiskasti
kaasupolkimen liikkeeseen. Onko se ollut ongelmana jo teillä jotka olette autonne saaneet vai pelkkä tottumiskysymys.
Ymmärsin että Sport-mode auttaa jonkinverran mutta kyllähän se pitää silloin kierroksetkin korkeammalla ja nostaa kulutusta.

Samat havainnot itselläni. Myös ulkomailla on kiinnitetty huomiota. Liittynee saastemitrauksiin?

Tällaista olen harkinnut
https://www.briskoda.net/forums/topic/435839-dtuk-pedal-box-install-and-review/
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Herr K

Lainaus käyttäjältä: vesap - 22.07.17 - klo:14:59
Hei!
Aikoinaan kun koeajoin Kodiaqin (jonka tilasin ja odottelen tulevaksi loppuvuodesta) totesin että se vastasi aika laiskasti
kaasupolkimen liikkeeseen. Onko se ollut ongelmana jo teillä jotka olette autonne saaneet vai pelkkä tottumiskysymys.
Ymmärsin että Sport-mode auttaa jonkinverran mutta kyllähän se pitää silloin kierroksetkin korkeammalla ja nostaa kulutusta.

Eikös Sport-modessakin voi kuitenkin laittaa vaihteiston erikseen takaisin D-asentoon, jolloin ei pidä kierroksia korkealla? Kaasunvasteen pitäisi kuitenkin muuttua tuossa herkemmäksi. Oletuksenahan Sport-mode laittaa kyllä vaihteiston S-asentoon (oletuksena siis, että auto on tulossa DSG:llä).
VW Passat Variant GTE

vesap

On tulossa dsg:llä. Luin itsekin tuon artikkelin tuosta kaasupolkimen vasteen parantamisesta tuon lisälaitteen avulla. Jäi vaan epäilyttämään että mitä sivuvaikutuksia sillä mahtaa olla (takuu jne). Ehkäpä pitää yrittää tuolta 'individual' asetuksista löytää paras kombinaatio tuohon kaasun vasteeseen.
Kodiaq 2.0 Tsi AWD Exclusive

vmn

Ao. Superbi vaihtui sitten ao. Kodiakkiin. Nyt on kokemusta pari viikkoa ja 1600 km etupäässä maantieajoa.
Niinkuin täällä on todettu, alusta on kovahko, mutta siihen on jo ruvennut tottumaan. Kodiaq tuntuu välillä olevan hiljaisempi
kuin Superb, välillä ei. Kuopissa ja joskun hidasteen jälkeen alusta kyllä kolisee enemmän.

Kulutuslukemat "hirvittävät" dieselin jälkeen. Mökkireissulla, 330 km suuntaansa, keskikulutus oli 6.5 l/100km kahden hengen kuormalla. Tuulisella kelillä 6.9. Superbilla lukema 4.5 - 5. Tosin Superb kuulemma näyttää liian vähän. Tiedä sitten Kodiaqin tarkkuudesta. 1.4:n tehot riittävät meikäläiselle. Ajan motarillakin n. 110 mittarissa. Sitä 100 km:n matkalla "säästyvää" kymmenminuuttista kun ei voi laittaa pankkiin.

Kaasupolkimen vaste on mielestäni ihan ok.

Moottorijarrutus on aika olematonta, vaikka ajoasetus on "normaali".

Bongasin Kokkolasta ajamattoman esittelyauton. Taas kerran totesin, että kannatta kysellä vaihtohintoja pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Arita Herttoniemi
tarjosi Superbista vaihdossa uuteen (hinta n. 54000) 23000. Vaihdossa saman hintaiseen Kodiaq Styleen 16000! Eroa 7000 euroa! Luulivat ilmeisesti, että olin aivan autokuumeen räydyttämä:). Kokkolassa pääsin sitten tyydyttävään kompromissiin.
Ambition riittää minulle varustelutasona hyvin. Koeajoin Stylen samalla moottorilla enkä oikein pitänyt kaistavahdista. Liikennemerkkien tunnistuskin toimi vähän miten sattui.

Tavaratila on SYVÃ,,. Varusteisiin ei oltu valittu varapyörää. Tämän takia myös sekalaisille pikkutavaroille on vähän tilaa maton alla. Myyjän mukaan jälkikäteen ei ole mahdolllista asiaa muuttaa.
Superbin tasaista tavaratilaa jää kaipaamaan. Kodiaqissa ei pysty kääntämään takapenkin istuinosaa ylös.

Takaovet kaipaavat vähän kovempaa paiskaamista, että menevät kiinni.

Lisävarusteet:
- sähköisesti esiintaitettava vetokoukku. Varsinainen insinöörin ihme. Minulle kelpaisi ihan tavallinen kiinteä koukku:). Adapteri 7 - pinnistä pistoketta varten ei mahdu, kun koukun kääntää sisään. Kuulan suojus mahtuu. Saa nähdä kuinka kauan suojus pysyy. Se on nimittäin ylösalaisin. Mahtaako kerätä kosteutta.
- ACC vaatii totuttelua. Perusvakkari Superbissa oli nerokkaan yksinkertainen.
- Amundsen navi johdatteli minua pitkin kuoppaisia pikkuteitä Keski-Suomessa, koska reittikriteeri oli muistaakseni "taloudellinen". Kartat laahaavat pahasti jäljessä. Päivitin uusimman kartan. Siinä ei ollut vielä Kehä I:n Kivikon liittymää, joka otettiin käyttöön vuosi sitten. Heren portaalissa se on, joten eiköhän se joskus Skodallekin tule.
-peruutuskamera on upea. En ole vielä kaikkia ominaisuuksia kokeillut, mutta esimerkiksi peruutus peräkärryn vetoaisan luo on helppoa ja tarkkaa.

Skoda Connect portaali on aika sekaisin. Tällä hetkellä se väittää auton olevan parin kilometrin päässä Prisman parkkihallissa. Kerrostalomme pihalla se kuitenkin näyttää olevan. Mökillä portaali väitti, että auto on lukitsematon ja ikkunat auki.

Auto netissä vähän arveluttaa tietoturvan kannalta.

Auton tilasta portaali näyttää näin:
Öljynvaihtohuolto 28500 km/593 pv
Seuraava huoltokäynti 28500 km/228 pv

Avautuuko tämä jollekin? En ole vielä tarkistanut auton tiedoista, mutta eikö näissä pitäisi olla vaihtuva huoltoväli?

Käytin eilen ensimmäistä kertaa peräkärryä Kodiaqin kanssa. Auton takavalot palavat, kun päiväajovalot ovat päällä, kärryn valot palavat vain, kun parkit tai ajovalot ovat päällä.

Kysyin asiaa Helkamalta netissä. Yritin ensin soittaa autosta infopalveluun. Ensin palvelu ei ollut käytettävissä, sitten siellä oli niin ruuhkaista, että lopetin vartin odottelun jälkeen.

Tässä vastaus:
"Nykymalleissa peräkärryn valot palavat vasta, kun autossa ajovalot ns. ajovaloasennolla.
Tämä siitä huolimatta, vaikka autoon olisi takavalot koodattu aktiivisiksi päivävaloasennolla.
Valitettavasti mitään muutoksia koodaamalla ei ole mahdollista asian osalta tehdä."

Aika hölmöä.

Kodiaq Ambition 1.4TSI DSG 4x4 2017
Ex. Superb Combi 2.0/103KW TDI DSG Ambition Business 4x4 2013

teemur

Lainaus käyttäjältä: vmn - 02.08.17 - klo:10:27
Lisävarusteet:
- sähköisesti esiintaitettava vetokoukku. Varsinainen insinöörin ihme. Minulle kelpaisi ihan tavallinen kiinteä koukku:). Adapteri 7 - pinnistä pistoketta varten ei mahdu, kun koukun kääntää sisään. Kuulan suojus mahtuu. Saa nähdä kuinka kauan suojus pysyy. Se on nimittäin ylösalaisin. Mahtaako kerätä kosteutta.

Aika hölmöä.

Kerää kosteutta = vesikuppi. Audin tehdaskoukun kuulan suojus on reijitetty kun koukku on ylösalaisin poterossaan (Audin original teile ;- ) ). Tiedä sitten mikä hyöty on reijitetystä suojasta... Olen rasvannut kuulan ja pitänyt ilman suojaa.
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

vmn

Täytyypä porata kuppiin reikä. Luulisi rasvatun kupin suojaamattomana keräävään hiekkatiellä kunnon pölyt.

Kukahan näitä oikein suunnittelee?
Kodiaq Ambition 1.4TSI DSG 4x4 2017
Ex. Superb Combi 2.0/103KW TDI DSG Ambition Business 4x4 2013

teemur

Näin on, vaatii nupin pyyhkäisyn ennen kuin laittaa kärryn kiinni. Satunnaisessa käytössä ei haittaa vaiva

Muotoilijat suunnittelee ja insinöörit keksii sitten ratkaisut ;-) Onhan se koukku esillä ollessaan ruma kapistus. Toki tehdaskoukut tuntuvat olevan järjestäen jälkiasenteisia paremmin aikaa kestäviä, eivätkä vuoden jälkeen umpiruosteessa kuten muutamat merkit

Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

njs

Lainaus käyttäjältä: vmn - 02.08.17 - klo:10:27
Ao. Superbi vaihtui sitten ao. Kodiakkiin. Nyt on kokemusta pari viikkoa ja 1600 km etupäässä maantieajoa.

Kun vuoden päästä allekirjoituksessa voi olla jotain muuta niin laitetaan nyt muistiin :)

Superb Combi 2.0/103KW TDI DSG Ambition Business 4x4 2013 -> Kodiaq Ambition 1.4TSI DSG 4x4 2017

Lainaus käyttäjältä: vmn - 02.08.17 - klo:10:27
Bongasin Kokkolasta ajamattoman esittelyauton. Taas kerran totesin, että kannatta kysellä vaihtohintoja pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Arita Herttoniemi
tarjosi Superbista vaihdossa uuteen (hinta n. 54000) 23000. Vaihdossa saman hintaiseen Kodiaq Styleen 16000! Eroa 7000 euroa!

Tämä meni hieman ohi, siis Aritan tarjouksissa oli 7000â,¬ ero riippuen mihin oli vaihtamassa?
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

vmn

Joo, käsittämätön ero. Nuori myyntikaveri kävi vielä jostain kysymässä: väliraha Superb->Kodiaq 38000.

Yritän pitää allekirjoituksen ajan tasalla. Vaihtaessani edelliseen Superbiin sitä edellisestä Superbista, huomasin, että viestien allekirjoitus ei olekaan aikasidonnainen. Siinäpä foorumin kehittäjille kehitysidea.
Kodiaq Ambition 1.4TSI DSG 4x4 2017
Ex. Superb Combi 2.0/103KW TDI DSG Ambition Business 4x4 2013

tet

Lainaus käyttäjältä: vmn - 02.08.17 - klo:18:32
Joo, käsittämätön ero. Nuori myyntikaveri kävi vielä jostain kysymässä: väliraha Superb->Kodiaq 38000.

Minkäslaiset ne Kodiaqin toimitusajat ovat nykyään? Jospa tuossa yritettiin estää "Ateca-ilmiön" syntymistä, eli selkeänä tarkoituksena saada tilaus ennemmin Superbiin jolla enemmän tilaa maakiintiössä?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vmn

Kodiaqin toimitusajat taitavat olla 9-10 kk. Superbissakin kuulemma 3 kk. Myyjä ei ollut sama, jolta sain Superb - tarjouksen. Tarjouksestakin oli jo kulunut pari kuukautta. Tarjouksen antanut myyjä ei kertaakaan ottanut yhteyttä tarjouksen jälkeen. En oikein usko, että osasivat yhdistää. Olisin voinut harkita kauppaa, jos olisin saanut vähintään saman hyvityksen.
Kodiaq Ambition 1.4TSI DSG 4x4 2017
Ex. Superb Combi 2.0/103KW TDI DSG Ambition Business 4x4 2013

jni

Tänään kuultu myyjältä, että nyt puhutaan 11 kk toimitusajoista Kodiaqiin.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

vmn

Jäi kertomatta, että Aritan tapauksessa kyse oli 2000 km ajetusta Kodiaq esittelyautosta!
Kodiaq Ambition 1.4TSI DSG 4x4 2017
Ex. Superb Combi 2.0/103KW TDI DSG Ambition Business 4x4 2013

vmn

Ajoin viikko sitten mökille muutamassa rankkasateessa. Tarkistin mökillä kupin. Ei tippaakaan vettä. Porasin varmuuden vuoksi kuppiin 5 mm:n reiän.
Kodiaq Ambition 1.4TSI DSG 4x4 2017
Ex. Superb Combi 2.0/103KW TDI DSG Ambition Business 4x4 2013

djcarrot

Kodiaqilla (2.0 tdi 190hp 4x4 dsg) nyt ajeltu vajaa viikko ja onhan tuo hyvä laitos.. Hiljainen, jämäkkä ja muutenkin laadukkaan tuntuinen. Onneksi otin riskimmällä koneella, kun aluksi meinasin pihistellä ja ottaa 150hp dieselin.

Onko kellään tietoa, että mitä S-PIN -koodia (4 numeroa) Skoda Connect pyytää, kun koitan laittaa webastoa tulille puhelimen kautta? En äkkiseltään ohjekirjasta tai netistä mitään tuohon liittyvää löytynyt, eikä se ole ainakaan autoon laitetun sim-kortin pin-koodi, eikä mikään yleinen 1234 tai 0000. Tuon saa kyllä tietääkseni sormenjälkitunnistuksen taakse jatkossa, niin ei tartte pitään koodeja muistella.
Skoda Enyaq 80X Sportline MY23
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 DSG 190 Exclusive MY18

reverence

Selaimella Skodan sivuille, sinne missä aikoinaan rekisteröidyit. Sieltä määrittelet ihan itse S-PIN koodin.
ex. 1.9TDI96kw / 2.0TDI103kw /2.0TDI103kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI132kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI90kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI92kw / 1.0TSI85kw /1.4TSI110kw / 1.4TSI110kw / 1.5TSI / 1.5TSI / 1.8TFSI / 2.0TDI110KW / 1.2TSI77KW

djcarrot

Lainaus käyttäjältä: reverence - 04.09.17 - klo:15:07
Selaimella Skodan sivuille, sinne missä aikoinaan rekisteröidyit. Sieltä määrittelet ihan itse S-PIN koodin.

Löytyihän se sieltä lopulta, kiitokset. Kävin kyllä pariinkin kertaan hämmentämässä siellä.
Skoda Enyaq 80X Sportline MY23
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 DSG 190 Exclusive MY18

Teppuna

Meillä oli auto (1.4TSI ambition 4x4) yhden päivän koeajolla, siinä kulutus asettui noin 8 l/100km ajotietokoneen mukaan. Ajo moottoritie/kaupunki sekaisin.

Moottori tuntui juuri ja juuri riittävän tehokkaalta. Kun tuo omani joskus tulee, samalla koneella muttei nelivetona, niin ajatuksena on kyllä lastuttaa se. Kaupungissa tuolla 150hv pärjää, moottoritiellä varsinkin kiihdytyksissä vähän nihkeä.

Melutaso oli nykyiseen Superbiin verrattuna mielestäni paljon pienempi. Tosin alla on nyt vanhat kesärenkaat, jotka eivät ole hiljaisimmasta päästä.
Ajettavuudesta en mitään negatiivista sanottavaa löytänyt, hieman mietityttää tuo joissakin testeissä mainittu etuvetoisen suurempi vetely urissa nelivetoiseen verrattuna. Etuvetoista kun ei liikkeessä ollut jota olisi päässyt testaamaan.. Olisiko tästä jollakin omia kokemuksia jo?

Sisältä auto on juuri sitä mitä haluankin. Hillitty, mutta tyylikäs. Ei mikään lentokoneohjaamo, vaan selkeästi toteutettu ja helppokäyttöinen.
Kodiaq 1.4 Style 7P

jni

Kannattaa näiden VAGien kanssa jättää lastutukset ajatuksen asteelle.

Koeajoin etuveto-Kodiaqin taannoin. Hyvin se kulki ja vetelemättä, toki oli hieman hidas sillä pienitehoisimmalla koneella. 
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Raimo247

Kokemuksiahan tähän ketjuun piti kerätä....

Kodiaq piristää käyttäjäänsä hauskalla tavalla. Kun nostat lapsen turvaistuimeensa takapenkille ja auto juuri sen verran painuu tai tärähtää, että vesi lähtee katolta liikkeelle - tapahtuu lirahdus juuri sinun niskasi kohdalla, koska olet vielä kuitenkin oviaukossa laittamassa muksun turvavöitä. Kaksi täysosumaa niskaan jo! Vaimon mukaan puolikas kahvikupillinen on mittakaava, aika kylmää.  ;D

On todettava, että vesiura katolla on aika mieto. Ja 9H keraaminen pinnoite on vedelle aika LIUKAS!  8) 8)
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

Drumman

65 tkm kulunu nyt Kodiaqin puikoissa ja ei oo mitään moitittavaa, paras auto jonka oon koskaan omistanu.
Kulutus pyörii auton tietsikan pitkäaikasen lukeman mukaan koko ajan 6,0 - 6,2 /100km, yksittäisillä ajoilla voi tosin päästä jopa 4,7 kulutukseen, mutta mulla on paljon peräkärryn vetoa joka tohon kokonaislukemaan vaikuttaa.
Huolto/ylläpitokustannukset on edulliset ja vaihtoarvo hyvä -tämä lähtee nyt sisäänajettuna vaihtoon -arvaatte kyllä mikä on uus :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy