Octavia PHEV iV

Aloittaja teräksenharmaa, 17.02.21 - klo:18:50

« edellinen - seuraava »

markusmm

Lainaus käyttäjältä: heller - 18.08.23 - klo:10:03
Tää on kyllä jännä ero, kun ittellä se tuntuu nimenomaan ottavan virtaa alamäessä, ja ylämäessä kulutus pysyy pienenä kun sähkö avustaa.

Oma lusikka soppaan; ajan aina pitkät matkat suoraan hybridinä, niin että osoite on navissa.

Ootko huomannut eroa jos laittaa tai ei laita naviin tietoja ja ajaa hybridillä? Paljon jää akkua kun pääset perille ku osote laitettu naviin?
Nykyinen:
Tesla Model 3 Highland Long Range AWD -24
Entiset:
Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV RS IV -23
KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line A/T -18
Skoda Octavia 2,0 TSI RS Man. Liftback -14
Fiat Stilo 95 Actual 5D -05

Atsii

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 17.08.23 - klo:21:15
Onkos kukaan ajanut pidempää matkaa, vaikkapa pari viikkoa pelkällä bensalla, lataamatta kertaakaan? Mikähän mahtaa olla todellinen kulutus?

Kuluttaakohan PHEV tämmöisellä käytöllä enemmän vai vähemmän kuin vastaava perinteinen auto (pelkällä bensakoneella) ?

Kyllä näillä sähköttömilläkin pääsee aika mukavasti. Ei tarvitse joka kylässä pysähtyä "lataammaan" :)

Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

tigeli

Lainaus käyttäjältä: markusmm - 18.08.23 - klo:22:03
Ootko huomannut eroa jos laittaa tai ei laita naviin tietoja ja ajaa hybridillä? Paljon jää akkua kun pääset perille ku osote laitettu naviin?

Riippuu aika paljon kuinka lujaa ajaa, esim. moottoritiellä jos ajelee 130km/h lasissa niin ei paljon akkua kuluta, eli ei ole yksiselitteistä vastausta.

Välillä auto onnistuu paremmin, ja välillä huonommin. Yleisesti ottaen 5-30% on akussa oli virtaa, kun pääsi perille osoite navigaattorissa.

KKN

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 18.08.23 - klo:23:25
Kyllä näillä sähköttömilläkin pääsee aika mukavasti. Ei tarvitse joka kylässä pysähtyä "lataammaan" :)


Optimaalisissa olosuhteissa menee tosi pienellä sen kummemmin pihistelemättä. Normikulutus arkiajossa pyörii siinä lähempänä kutosta, mutta ei ole kauhea sekään.



Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Occux

#574
Lainaus käyttäjältä: KKN - 19.08.23 - klo:09:17
Optimaalisissa olosuhteissa menee tosi pienellä sen kummemmin pihistelemättä. Normikulutus arkiajossa pyörii siinä lähempänä kutosta, mutta ei ole kauhea sekään.



Manuaalivaihteisella 1.5:lla ilman IV:tä pääse pienemmillä lukemilla, mutta edellyttää kovaa itsekuria. Tyypillisesti Hki-Porvoo-Hki tasanopeudella 87 kulutus on 4.0. Jos rekat pääsee takapuskuriin kiinni, nostan nopeuden 90:iin, jolloin rekat jää kauas taakse. Paras lukema Lahdesta Malmin hautausmaan kohdalle tyhjällä tiellä melko tyynellä säällä tasanopeudella 80 sain lukeman 3.6. Kun katson tuota kuvaa, missä ajettu 250 km keskinopeudella 87, niin oletettavasti matkalla on ollut nopeampaa motari vauhtiakin, ja sanoisin, että oma kosla kuluttaa vähän enemmän, kuin 4.0, mutta ehkä vähän alle 4.3. Viimeksi Hki-Kuusankoski 140 km ajoin motarin nopeudella 86 ja motarin loputtua oli pakko ajaa liikenteen mukana pääosin 100:sta ja kulutus oli 4.2 vastatuuleen. Paluumatka 134 km keskinopeus 73 ja motarilla 110-120 myötätuuleen kulutus 4.0. Joten tuosta voisi päätellä, että IV tyhjällä akulla ei kuluta hirveän paljon enemmän kuin ilman painavaa ajoakkua manuaalivaihteinen. Maantieajossahan kiihdytyksiä tulee vähemmän ja lisäpaino ei tuo lisäkulutusta hirveesti. Ilmanvastus on merkittävin ja neloskoppaisen ilmanvastuskerroin on kohtalaisen pieni. Kaupungissa kiihdytykset kuluttaa enemmän, mutta taas vastaavasti vaudin pudotus tuo akkuun lisää, joten kaupunkiajossa tyhjän ajoakun vaikutus menee nollasummapeliksi.

Kuvassa haamulukema, jossa kaupunkiajoa Lahdessa ja ja Helsingissä Koskelantietä Munkkaan.

Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

tonttuj

Ajoin vajaan 600 kilsan siivun heinäkuussa pelkällä bensalla, Tuusulasta Pohjanmaalle ja takaisin ja käytännössä Hyvinkäältä asti eteenpäin pelkällä bensalla.
Paljon ohituksia, Nurmijärveltä Tampereelle motaria motarinopeuksin arviolta koko ajan 134 km/h, muita tietä reilua satasta, paluu muita teitä reilua satasta ohitellen, Tampereelta Nurmijärvelle motaria pitkin arviolta 136 km/h koko ajan mittarinopeuksia.
Koko reissun keskikulutus oli 4,7 L/100km.
Auto oli 1.4 hyrbidi RS.

jarski66

Ajoin tänään pelkällä sähköllä ja pääsin 56km, ennen kuin bensakone hörähti tulille. Kuinka pitkiä matkoja te olette päässeet yhden akun latauksella? Ilmastointi oli päällä ja matkanopeus 80-85km/h
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV iV DSG '2021

ex VAG autot:
-VW Passat 2.0 TFSI Sportline (2007)
-VW Golf V GTI DSG (2005)
-Audi A4 1.8T B6 (2002)

OulunSkodakuski

62km meni sähköllä lauantaina Oulu-Haaparanta. Sellasta 80km/h köröttelyä letkassa oli suurin osa ja lopussa 100km/h tietä.

NcP

Omassa hämmästyttävän hyvin toimineessa yksilössä (ainakin jos vertaa kauhujuttuihin täällä  ;D) on alkanut parin viime viikon aikana ilmetä erikoinen ongelma Skoda Connectin kanssa.  Connect on toiminut tähän asti pääosin hyvin, toki lyhyitä katkoksia on joskus ollut.  Mutta nyt yhteys hukkuu käytännössä joka ilta/yö (joskus 19 aikoihin, toisinaan vasta aamuyöllä) ja palautuu takaisin aamuksi.  Tuo on varsin ikävä ominaisuus, koska haluaisin ladata auton öisin pörssisähkön halvimmilla tunneilla.  Yhteys ei siis aukea apilla, netin kautta tai automaatiojärjestelmän kautta (Home Assistant) ja siksi lataus ei käynnisty halutusti.

Onko tämä vain oman autoni ominaisuus vai esiintyykö tätä muillakin?  Kyseessä -21 mallinen PHEV Style Combi.

heller

Lainaus käyttäjältä: NcP - 11.09.23 - klo:10:14
Omassa hämmästyttävän hyvin toimineessa yksilössä (ainakin jos vertaa kauhujuttuihin täällä  ;D) on alkanut parin viime viikon aikana ilmetä erikoinen ongelma Skoda Connectin kanssa.  Connect on toiminut tähän asti pääosin hyvin, toki lyhyitä katkoksia on joskus ollut.  Mutta nyt yhteys hukkuu käytännössä joka ilta/yö (joskus 19 aikoihin, toisinaan vasta aamuyöllä) ja palautuu takaisin aamuksi.  Tuo on varsin ikävä ominaisuus, koska haluaisin ladata auton öisin pörssisähkön halvimmilla tunneilla.  Yhteys ei siis aukea apilla, netin kautta tai automaatiojärjestelmän kautta (Home Assistant) ja siksi lataus ei käynnisty halutusti.

Onko tämä vain oman autoni ominaisuus vai esiintyykö tätä muillakin?  Kyseessä -21 mallinen PHEV Style Combi.
Oon huomannu samaa, että nykyään yhteys on tosi paljon poikki. Tulee seurattua samalla tavalla Home assistantin kautta toimintaa. Illalla ei näy dataa, mutta yön aikana palautuu. Tiedä sitten onko väliaikaista.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

NcP

Lainaus käyttäjältä: heller - 11.09.23 - klo:11:59
Oon huomannu samaa, että nykyään yhteys on tosi paljon poikki. Tulee seurattua samalla tavalla Home assistantin kautta toimintaa. Illalla ei näy dataa, mutta yön aikana palautuu. Tiedä sitten onko väliaikaista.

Kiitos, tämän juuri halusin tietää.  Jotain korjausta voisi siis odotella, koska kyseessä tosiaan on laajempi ongelma.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: NcP - 11.09.23 - klo:12:21
Kiitos, tämän juuri halusin tietää.  Jotain korjausta voisi siis odotella, koska kyseessä tosiaan on laajempi ongelma.
Miksi et vain laita lähtöaikaa klo 5.55 ja anna auton ladata siihen mennessä valmiiksi? Tällöin lataus tapahtuu etäohjauksen kanssa säätämättä 02-05.55 välillä automaattisesti?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

NcP

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.09.23 - klo:18:22
Miksi et vain laita lähtöaikaa klo 5.55 ja anna auton ladata siihen mennessä valmiiksi? Tällöin lataus tapahtuu etäohjauksen kanssa säätämättä 02-05.55 välillä automaattisesti?
Minulla tuo Home Assistant siis hakee päivittäin vuorokauden halvimmat 4 tuntia 22-07 väliltä ja lataa auton automaattisesti noilla tunneilla.  Eipä tuolla varmaankaan isoja rahoja säästä, mutta kiva tuota olisi kuitenkin hyödyntää pörssisähkön kanssa.

Nyt näyttäisi olevan taas tältä illalta yhteydet poikki, on tämä VAG:in softatouhu aika vakuuttavaa.

heller

Lainaus käyttäjältä: NcP - 11.09.23 - klo:19:07
Minulla tuo Home Assistant siis hakee päivittäin vuorokauden halvimmat 4 tuntia 22-07 väliltä ja lataa auton automaattisesti noilla tunneilla.  Eipä tuolla varmaankaan isoja rahoja säästä, mutta kiva tuota olisi kuitenkin hyödyntää pörssisähkön kanssa.

Nyt näyttäisi olevan taas tältä illalta yhteydet poikki, on tämä VAG:in softatouhu aika vakuuttavaa.
Juu tommosen takia se ois tosiaan kiva toimia. Itellä toimi varmaan vuoden paria hikkaa lukuunottamatta. Kertaakaan ei ole tarvinnut sulakkeita nyppiä irti tms, mitä näkee joidenkin tekevän.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

migis2

Olisikohan tämän ketjun lukijoilla kenelläkään Thulen Wingbar Edge -kattotelineitä IV:n katolla, ja pystyisi mittaamaan paljonko jää Thulen Wingbar Edge -kattotelineissä "putkea" näkyviin telineiden jalkojen väliin?

Pitäisi saada kolme pyöränkuljetustelinettä ja pyörää mahtumaan katolle. III:ssa tekee melko tiukkaa. Jos IV:ssä vielä ahtaampaa, pitää harkita pitkillä jalkojen yli menevillä putkilla olevia telineitä.
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

lavablue

Lainaus käyttäjältä: migis2 - 13.09.23 - klo:18:00
Olisikohan tämän ketjun lukijoilla kenelläkään Thulen Wingbar Edge -kattotelineitä IV:n katolla, ja pystyisi mittaamaan paljonko jää Thulen Wingbar Edge -kattotelineissä "putkea" näkyviin telineiden jalkojen väliin?

Pitäisi saada kolme pyöränkuljetustelinettä ja pyörää mahtumaan katolle. III:ssa tekee melko tiukkaa. Jos IV:ssä vielä ahtaampaa, pitää harkita pitkillä jalkojen yli menevillä putkilla olevia telineitä.

Mulla Wingbar Evot ja niissä ainakin jo kahden maastopyörän stongat tahtoo ottaa kiinni toisiinsa jos laittaa ne siten että pysyvät auton ulkomittojen sisäpuolella. Edellisen kulkineen katolle laitoin pyörätelineet siten, että keskimmäinen fillari oli toisinpäin, ts. kulki katolla takapyörä edellä.

migis2

Lainaus käyttäjältä: lavablue - 14.09.23 - klo:07:44
Mulla Wingbar Evot ja niissä ainakin jo kahden maastopyörän stongat tahtoo ottaa kiinni toisiinsa jos laittaa ne siten että pysyvät auton ulkomittojen sisäpuolella. Edellisen kulkineen katolle laitoin pyörätelineet siten, että keskimmäinen fillari oli toisinpäin, ts. kulki katolla takapyörä edellä.

Eri suuntaan olen yhden telineen joutunut laittamaan III:sen katollakin ja maastpyöriä olen kuskannut. Nyt kiinnostaisi mahtuuko vielä samalla tavalla.

Katselin Thulen sivuilta, että putkien pituus on IV:lle tarkoitetuissa telineissä pidempi, mutta jalat erilaiset ja näkyvä osuus riippuu myös siitä paljonko putkea jää jalan sisälle piiloon. Haaveissa olisi neljäskin teline, mutta sitten pitäisi ottaa "normaalit" kattotelineet mikä hieman ajatuksena tökkii, kun tarkoitus pitää kiinni ympäri vuoden (7-8 kk pyörätelineet ja talvikuukausina silloin tällöin boksi katolla).
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

Jmn

Lainaus käyttäjältä: migis2 - 14.09.23 - klo:08:57
Eri suuntaan olen yhden telineen joutunut laittamaan III:sen katollakin ja maastpyöriä olen kuskannut. Nyt kiinnostaisi mahtuuko vielä samalla tavalla.

Katselin Thulen sivuilta, että putkien pituus on IV:lle tarkoitetuissa telineissä pidempi, mutta jalat erilaiset ja näkyvä osuus riippuu myös siitä paljonko putkea jää jalan sisälle piiloon. Haaveissa olisi neljäskin teline, mutta sitten pitäisi ottaa "normaalit" kattotelineet mikä hieman ajatuksena tökkii, kun tarkoitus pitää kiinni ympäri vuoden (7-8 kk pyörätelineet ja talvikuukausina silloin tällöin boksi katolla).

Harmi että huomasin viestin vasta nyt, kun on juurikin kyselemäsi setti katolla. Ostin ensihätään käytettynä liian leveät (125cm tms) telineet, mutta näyttivät niin törkeiltä, että vaihdoin mustiin 118cm leveisiin joissa niissäkin on 3-5cm (?) pelivaraa säädöissä. Pyörätelineinä mulla on Thulen 958 prot tms. joista toinen on säädetty eteenpäin ja toinen taaksepäin. Tällä tavalla kaksi saman kokoista pyörää menee hieman lomittain eivätkä hakkaa toisiaan. Just nyt en pääse mittailemaan, mutta sanoisin pyörien olevan n. 20cm matkalta limittäin ja pyörätelineitä voisi helposti vetää 5-10cm ulospäin taakkatelineissä ilman, että tangot törröttävät pahasti ulos.

Janne82

Kertokaahan viisaammat:
Tahtoisin ladata auton akun täyteen "jokainen" yö. Sähkösopimus on kausimittauksella ja näinollen lataus saisi alkaa vasta klo 22 jälkeen illalla. Ei siis "talviarkipäivä" hinnalla.
Miten tää olis fiksuin hoitaa sillai, että voin latauspiuhan laittaa auton kylkeen esim klo 20 kotiin tullessani. Oliko esim. myskoda apissa jotain asetuksia miten tämä onnistuu?
Laturina kotona ihan normaali suko pistorasiaan liitettävä "hidas" laturi.

tonttuj

Itse käytän sovelluksessa tätä suunnitelmaa.
Toiminto Lataus.
Toistuva.
Kaikki päivät.
Lähtö klo 05:00
Akku 100 %.
MAX latausvirta.



Kaltsu75

Katsoinko oikein, oliko uudessa 23.10. julkaistussa hinnastossa kerrankin hieman hinnat laskeneet? Tai ainakin lataushybridien kohdalla. RS combi plugarina on nyt 45000e, taisi olla edellisessä hinnastossa jotain 46-47Ke?
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

heller

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 03.11.23 - klo:09:50Katsoinko oikein, oliko uudessa 23.10. julkaistussa hinnastossa kerrankin hieman hinnat laskeneet? Tai ainakin lataushybridien kohdalla. RS combi plugarina on nyt 45000e, taisi olla edellisessä hinnastossa jotain 46-47Ke?
Konfiguraattorista puuttuu kokonaan plugarit. Jotain siellä tapahtuu. Hinnan tiputus todennäköisesti tarkoitta karsittuja varusteita.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

PietarinLumitykki

Plugarit palanneet tilattavaksi, eli jonot vissiin vähitellen purettu?

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: heller - 03.11.23 - klo:11:55Konfiguraattorista puuttuu kokonaan plugarit. Jotain siellä tapahtuu. Hinnan tiputus todennäköisesti tarkoitta karsittuja varusteita.

Kyllä siellä plugariakin pystyy väsäämään, normia tai RS plugaria.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Janne82

Lainaus käyttäjältä: tonttuj - 03.11.23 - klo:06:01Itse käytän sovelluksessa tätä suunnitelmaa.
Toiminto Lataus.
Toistuva.
Kaikki päivät.
Lähtö klo 05:00
Akku 100 %.
MAX latausvirta.




Kiitos vastauksesta! Toihan toimii hyvin noin  :)

heller

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 03.11.23 - klo:12:37Kyllä siellä plugariakin pystyy väsäämään, normia tai RS plugaria.
Juu nyt pystyy.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Tonzu

Mites paljon tuo rajoitettu lataus ottaa virtaa pistorasiasta?
1.8kw ja rajoittamaton 3.6kw vai?

JARGE040292

Saako jotenki säädettyä ajotilaa niin, että kun akku on tyhjä että ainakun ajaa liikenneympyrä, risteys mikä vaan niin ei sammuttaisi polttomoottoria? Luulis olevan kovaa autolle joka risteys muutaman sekunnin päälle pois.

jarski66

Lainaus käyttäjältä: JARGE040292 - 01.12.23 - klo:10:58Saako jotenki säädettyä ajotilaa niin, että kun akku on tyhjä että ainakun ajaa liikenneympyrä, risteys mikä vaan niin ei sammuttaisi polttomoottoria? Luulis olevan kovaa autolle joka risteys muutaman sekunnin päälle pois.

Taitaa ainut konsti olla se, että laittaa akun lataukseen polttomoottorin kautta ja ajaa sport moodilla. Silloin kone pysyy päällä kokoajan.
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV iV DSG '2021

ex VAG autot:
-VW Passat 2.0 TFSI Sportline (2007)
-VW Golf V GTI DSG (2005)
-Audi A4 1.8T B6 (2002)

Tonzu

Mikäs on vanteiden kiristysmomentti,ohjekirjasta yritin etsiä mutta ei osunu silmään.
120 vai 140nm?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy