octavia hävittää jäähdytinnestettä

Aloittaja Sokotaa, 25.02.23 - klo:15:06

« edellinen - seuraava »

Sokotaa

Missähän mahdollisesti vika, octavia scout 184 CUNA paisuntasäiliöllinen jäähdytinnestettä kadonnut 1000km ajon jälkeen

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Sokotaa - 25.02.23 - klo:15:06
Missähän mahdollisesti vika, octavia scout 184 CUNA paisuntasäiliöllinen jäähdytinnestettä kadonnut 1000km ajon jälkeen

Jos noin reilusti vuotaa niin ekana katsoisin.
- Vesipumppu -> tyyppivika näissä
- Ulkoinen vuoto jostain letkusta ym.
- Egr cooler.

Ajetut kilometrit? Jakopääremppaa tehty?
Onko aiemmin vajunut vai nyt yhtäkkiä alkoi? Itsellä sama CUNA ajossa ja 91tkm ajettuna hävittää nestettä ~1 desin 10-15tkm matkalla. Vuotopaikkaa ei ole löytynyt.

miqwe

Tarkista vaihdelaatikon jäähdyttimelle menevä letku.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

Sokotaa

Jakohihna vaihdettu 170tkm kohdalla, nyt mittarissa 217tkm. Olen omistanut auton  vajaat pari kuukautta, joten ekat 1000km vasta takana. Täytynee olla yhteydessä myyjäliikkeeseen..

a_jaba

Haiskahtaa siltä että auto laitettu edellisen omistajan toimesta vaihtoon tuon vian takia  :(
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Sokotaa - 25.02.23 - klo:17:15
Jakohihna vaihdettu 170tkm kohdalla, nyt mittarissa 217tkm. Olen omistanut auton  vajaat pari kuukautta, joten ekat 1000km vasta takana. Täytynee olla yhteydessä myyjäliikkeeseen..

Jos noin vähän aikaa kaupoista olet vahvoilla. Ei muutakun kirjallinen reklamaatio ja kysyä minne voi viedä vianhakuun myyjäliikkeen piikkiin tietenkin.

rawpower

Joko aloittajan vuotopaikka selvisi? Miten asiat eteni?

sonic

Ei välttämättä apua näihin nesteen häviämisiin, mutta itseltäni hävisi vielä mystisemmin nestettä noin paisarin verran, Ocu 2 BKD TDI ,ajettiin pidenpi n 700km matka, josta auto seisoi yön pienessä pakkasessa, paisari oli mennyt yön aikana tyhjäksi, lisäsin nestettä ja nyt ajettu puoli vuotta tuon jälkeen eikä nestettä häviä mihinkään, mitään vuotokohtia en ole löytänyt mutta voinee siis tapahtua uudelleen???

Peltikorva

Mulla Sotka kuluttanut jäähdytysnestettä uudesta alkaen aina kun käyttää Wepastoa. Kesällä ei kuluta, mutta heti kun lämmityskausi alkaa niin alkaa kulumaan. Ehkä n. 0,5 - 1,0 litraa/vuosi joutuu lisäämään nestettä. Kilsoja tulee 25000/vuosi. Viime syksynä (~160 tkm) wepasto ei käynistynytkään, oli vikakoodikin, niin huollossa vaihtoivat vesipunpun. Oli tullut tiensä päähän. Kuulema noita (wepastoa) olisi hyvä kesäaikaankin välillä käytellä. En oo käytellyt.

Kantsii pitää pakkaskestävyyttä silmällä kun lisäilee jäähdytysnestettä, joka ite tai huolto. Laakkosen huollon jälkeen nesteen pakkaskesto -46. Josta hyvästä ite lisäillyt vain tislattua vettä.

Eli wepasto ainakin haihduttaa vettä johonkin. 5,2 kW pöhöttimessä piisaa kyllä teho hyvin, mutta suunnittelukukkanenhan toi veden häviäminen on.
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

Immunity

Minulla Octavia vm 2018, 1.8 TSI ja 132kW "söi" heti uutena jäähdytysnestettä. Merkkiliike sanoi, että koska autossa webasto, on alkuun tyypillistä, että menee paisuntasäiliöllinen, että seuraa. Jäähdytysnesteen häviäminen kuitenkin jatkui pikku hiljaa ja lopulta siihen vaihdettiin paisuntasäiliö, mikä oli kuulemma ollut tyypillinen vika muutamassa tapauksessa. 

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Peltikorva - 17.03.23 - klo:20:15
Mulla Sotka kuluttanut jäähdytysnestettä uudesta alkaen aina kun käyttää Wepastoa. Kesällä ei kuluta, mutta heti kun lämmityskausi alkaa niin alkaa kulumaan. Ehkä n. 0,5 - 1,0 litraa/vuosi joutuu lisäämään nestettä. Kilsoja tulee 25000/vuosi. Viime syksynä (~160 tkm) wepasto ei käynistynytkään, oli vikakoodikin, niin huollossa vaihtoivat vesipunpun. Oli tullut tiensä päähän. Kuulema noita (wepastoa) olisi hyvä kesäaikaankin välillä käytellä. En oo käytellyt.

Kantsii pitää pakkaskestävyyttä silmällä kun lisäilee jäähdytysnestettä, joka ite tai huolto. Laakkosen huollon jälkeen nesteen pakkaskesto -46. Josta hyvästä ite lisäillyt vain tislattua vettä.

Eli wepasto ainakin haihduttaa vettä johonkin. 5,2 kW pöhöttimessä piisaa kyllä teho hyvin, mutta suunnittelukukkanenhan toi veden häviäminen on.

Itsellä nesteen häviäminen nyt 91tkm->123tkm ehkä noin 4-5 desiä. Häviää täysin jälkiä jättämättä. Webastoa epäilin itsekin. Marmorin huoltoneuvoja tuntui sanovan, että aika yleistä on että huoltomies lisäillyt nesteitä huolloissa/tarkastushuolloissa.

kar1k1v

Laita tota jäähdyttäjään  ERRECOM UV-VÃ,,RIAINE JÃ,,Ã,,HDYTTÃ,,JÃ,, ja hae vaikka Motonetista UV - lamppu niin pitäis vuotokohta löytyä

Sokotaa

Egr lauhdutin vaihdettiin korjaamolla. Mutta nyt 700km remontin jälkeen näyttää, että vika ei ole hävinnyt minnekään. Olen joutunut lisäämään jäähdytysnestettä tuona aikana 3 kertaa paisuntasäiliöön nestepinnan oltua alle minimin. Alkaa usko loppua tähän vehkeeseen

SNG

#13
Syyläri?

Omasta Scoutista meni jossain vaiheessa. Oireili just että piti välillä täyttää paisari, eli vuoto oli pieni. Oikein auton allekaan ei tippunut mitään kun on tuo pohjapanssari. Yhden ainoan kerran huomasin lumessa pari jäähdytysnesteen aiheuttamaa jälkeä. 

Mut tuo vuotoilmaisinaine, ja kaikki liitokset UV-valon kanssa läpi.

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Sokotaa - 01.04.23 - klo:11:30
Egr lauhdutin vaihdettiin korjaamolla. Mutta nyt 700km remontin jälkeen näyttää, että vika ei ole hävinnyt minnekään. Olen joutunut lisäämään jäähdytysnestettä tuona aikana 3 kertaa paisuntasäiliöön nestepinnan oltua alle minimin. Alkaa usko loppua tähän vehkeeseen

>:(
Miten tuo EGR lauhdudin diagnosoitiin vuotavaksi? Edelleen vuoto kohtalaisen suurta, jos noin paljon pitää lisätä. Paineistettiinko järjestelmä? Ulkoisia vuotoja ei havaittu?
Tuleeko kuskin ja apupuskin puolelta yhtä lämmintä ilmaa? Jos apukuskin puolelta tulee viileää voi olla lämppärin kenno tukossa. Tässä on sit mahdollista, että DPF polton jälkeen lämppärin kenno ahdistaa ja heittää jäähynesteet ulos paisarista.

https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/coolant-blown-out-from-expansion-bottle.483783/page-12

Sokotaa

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 01.04.23 - klo:15:51
>:(
Miten tuo EGR lauhdudin diagnosoitiin vuotavaksi? Edelleen vuoto kohtalaisen suurta, jos noin paljon pitää lisätä. Paineistettiinko järjestelmä? Ulkoisia vuotoja ei havaittu?
Tuleeko kuskin ja apupuskin puolelta yhtä lämmintä ilmaa? Jos apukuskin puolelta tulee viileää voi olla lämppärin kenno tukossa. Tässä on sit mahdollista, että DPF polton jälkeen lämppärin kenno ahdistaa ja heittää jäähynesteet ulos paisarista.

https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/coolant-blown-out-from-expansion-bottle.483783/page-12

Järjestelmä oltiin paineistettu, ei selvää vuotokohtaa havaittu. Olivat vieneet ulos pakkaseen ja käytelleet siellä. Tämän jälkeen oli ajettu takaisin nosturilla - pakoputken etuliitos jäähdytysnesteessä. Tämän perusteella vaihdettu egr-lauhdutin

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Sokotaa - 01.04.23 - klo:16:52
Järjestelmä oltiin paineistettu, ei selvää vuotokohtaa havaittu. Olivat vieneet ulos pakkaseen ja käytelleet siellä. Tämän jälkeen oli ajettu takaisin nosturilla - pakoputken etuliitos jäähdytysnesteessä. Tämän perusteella vaihdettu egr-lauhdutin

Joo. Asiamukaisesti siis tutkittu. Kohtalaisen iso vuoto edelleen kuitenkin jos 3x pitänyt lisätä jo 700km matkalla. Voisiko olla jäähdyttimen kenno tukossa ja siksi häviää. Tuossa edellisessä viestin linkissä on asiaa selvitelty aika yleistä tuntuu olevan näissä.

Tässä lainaus:
"I have just returned from a week of hiking in the Norwegian mountains without my computer, but I used my car to get there. :)

I haven't lost any coolant on the trip, so I consider the problem solved by replacing the heater core.
The trip is ~1700km in total, of which ~500km is highway.
I didn't do any detailed logging, but kept an eye on the oil temp from time to time, and it never went above 115 degree C, and seemed to hover around 110 degree C.

Spipa said:
Just went for a drive and paid attention to the heating.. the vent all the way to the left produced so much heat that it hurted when I put my hand for a long time against it.. the vent all the way to the right produced no heat at all eventhough I put the temp on maximum for both driver and passenger side.. the more I went to right, the less heat came from the vent.. so it looks like my heating is also showing problems even without dpf regen..normal?
This was the exact symptoms I had, before heating just failed completely.

mm-rocco said:
Last weekend i did a test with the heating. Just after the DPF-proces i turned on the heating to max and drove for about 10 minutes then i stopped and checked the engine bay, coolant reservoir. The coolant in the reservoir raise almost near the top far above mex but did not blow out. Hopefully this information helps with solving the puzzle..
Turning the heat to max, would probably compensate for a heater core with a reduced flow, by removing extra heat from the system, so this makes perfect sense to me.

I'm confident that the problem in my case was that the partially blocked heater core, caused a reduced flow through the EGR cooler. Because of the reduced flow, water would boil in the EGR cooler during DPF regen, and push water out of the heater core (and the expansion tank). It would not push the water out of the cylinder head, because of the check valve in series with the EGR cooler.

Before my vacation I did see a tiny bit of coolant disappear, but I'll have to monitor it over a longer time frame, to make sure that I actually have a problem."

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy