YETI -12 4x4 kysymys

Aloittaja Lumiukko12, 13.01.23 - klo:15:09

« edellinen - seuraava »

Lumiukko12

Ostin viime kesänä nelikko yetin 2.0 dieselkoneella. Nyt liukkailla heräsi kysymys, että mahtaako neliveto toimia, kun tuntuu että vain etupyörät sutivat. Mitenhän tätä vois tutkia, ja onko muilla ollut vastaavia tuntemuksia?

Tos®

#1
Haldex pumppu varmaan mennyt tai öljysihti tukossa.
Kyllä, siellä on sihti vaikka huolto muuta väittääkin.
https://www.slamit.net/product/23331/haldex-gen-4--suodatinsarja-quattro--4motion-borgwarner

https://www.youtube.com/watch?v=_d1ZWTYYUx8
Tuossa testi miten se vaikuttaa, aivan lopussa kytken vedon takaisin päälle.
Jostain syystä youtuben palkki loppuu 20 sekunnin kohdilla, vaikka video jatkuu 44s
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lumiukko12

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 13.01.23 - klo:17:59
Haldex pumppu varmaan mennyt tai öljysihti tukossa.
Kyllä, siellä on sihti vaikka huolto muuta väittääkin.

Jotain tällaista arvelin, osaatko kertoa paljonko remontti maksaisi ja tekeekö niitä muut kuin merkkihuolto?

sonic

No tuota meillä samanlainen auto ja sihti siellä on ,pumppua voi testata jos on VCDS jolloin näkee toimiiko se, tälläin vaihtoon vai sihti ja öljyt, tuo sihti on hankala kaivaa pois ellei pysty VCDS:llä paineistamaan järjestelmää, mutta jos pumppu sökö niin se ei paineistu. Asianmukainen nosturi kun käytössä niin ei tohon hommaan tuntia enempää kulu, pumppu kiinni muutamalla torx pultilla, pumppu maksaa luokkaa 250-500e ,sihti ja öljypaketti jotain alle 100e ja työ päälle. Ite vaihtanu autotalliolosuhteissa jolloin aikaa menee myös tuon koko auton pukeille nostoon ja toki äheltää vähän saa. Muutoin autohan on kelpo peli ajella niin kesällä kuin talvella, varsinkin jos on onnistunut saamaan korin ilman sinkkikuplaongelmaa,, meillä ei.

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

sonic

Jep tuohan se on, eli ostoon pumppu ja huoltosarja, ja osaavalle tekijälle niin johan ruopii takapyörätkin, pitäs alle 500e onnistua....

Lumiukko12

Kiitos vastauksista kaikille. Vielä sellainen kysymys, että onko haldex vain yhden tuon yhden kojelaudan boksin 10a sulakkeen takana, kävi nimittäin syksyllä sillain nolosti että olin itse tai korjaamolla joku laittanut hehkujen sulakkeen pykälän väärään paikkaan, korjaamolla vähän kaveri naureskeli...

Tos®

Käsittääkseni siitä pitäs syttyä ESP:n vikavalo, jos neliveto ei toimi.
Mutta mene ja tiedä, jos sulakkeen jälkeen kaikki toimii niin mikäs siinä?

Sulakekaaviossa lukee nelivedon ohjainlaite tms.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

harakka

Yksi sulake. Ei syty vikavaloja jos ei toimi ainoastaan vikalukialla näkee onko pumppuvika.
Sihti joka menee tukkoon on pumpussa, suodatin on erikseen joka täytyy vaihtaa tuossa gen 4 mallissa.
Pumpun voi kokeilla toimiiko kun tökkää 12v suoraan pumppuun

SNG

Tässä vinkki, josta kannattaa vinkata myös huollolle jos et itse pysty mittaamaan.

Itse testautin dsg-öljynvaihdon ja sihdinpuhdistuksen yhteydessä vajaa vuosi sitten huollossa. Pumpun vastusarvot olivat kunnossa, eli pumppu ei ollut saanut vielä "siipeensä" tukkeutuneesta sihdistä.

https://www.elekma.com/i/haldex-esipainepumpun-mittaus--testaus/28/

Lumiukko12

Auto kunnossa, pumppu oli kärähtänyt. Öljyt oli asiallisesti vaihdettu, mutta suodatinta ei koskaan, ja onneksi täällä kehotettiin kertomaan suodattimesta korjaamolle, koko suodatinta ei näy heidän piirrustuksissaan. Kuulemma ihan mönjässä suodatin, eli sen takia kärähtänyt. Auton mittarissa 167tkm, eli 47tkm yli vaihtovälin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy