1.9 TDi 77 kW vm 2008 moottorin käynnistymis ja sammumisongelma

Aloittaja JHy, 03.12.22 - klo:21:55

« edellinen - seuraava »

JHy

2008 manuaali farkkupassatissani on nyt muutaman viikon ollut satunnaista käynnistymisongelmaa ja myös satunnaista ajon aikaista moottorin sammumisongelmaa. Moottori silloin tällöin sammuu ajossa kun lasken nopeutta esim. liikennevaloja tai risteystä lähestyttäessä. Tämän jälkeen käynnistyminen on hankalaa eli joudun starttaamaan pitkään virta-avain ja kytkin pohjassa, mutta samalla kaasua lisäämällä pohjaankin asti saan kuitenkin auton aina käynnistymään. Samanlaista käynnistymisongelmaa esiintyy silloin tällöin myös kun lähden parkista. Välillä käynnistymisongelman aikana mittaristoon tulee varoitus öljyn paineesta.
Motonetin vikakoodien luvusta ei tullut mitään vikakoodeja tähän liittyen.
Ex-appiukko tutki moottoritilaa lampulla ja paineilmalla puhaltelemalla ja irroitti turbon ilmamassa-anturin, joka todettiin silmämääräisesti OK:ksi eikä muutenkaan näkynyt mitään epäilyttävää.
Vein auton korjaajalle ja onnekseni hänelläkin hänen testiajossaan auto sammui kesken ajon. Hän päätyi epäilemään polttoaine siirtopumppua. Puhui jotain ettei moottori saisi oikein tavaraa. Hän vaihtoi siirtopumpun, mutta se ei auttanut ongelmiin.
Sitten tajusin että polttoainesuodattimen vaihdosta oli kulunutkin vuoden enemmän kuin ensin muistin eli n. 2,5 vuotta. Huoltokirjan mukaan kyseisen suodattimen vaihtoväli on kuitenkin 90 tkm, johon matkaa on vielä yli 30 tkm.
Sama korjaaja vaihtoi polttoainesuodattimen. Hän puhui että suodatinkupissa oli vettä ja kenties jotain hippusia.
Tämän jälkeen auto toimikin ilman em. ongelmia 2 päivää, jonka jälkeen samat ongelmat palasivat.
Eilen ostin sitten diesel lisäainetta:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6003312/X-1R-Diesel-polttoaineen-lisaaine-500-ml?gclid=CjwKCAiAhKycBhAQEiwAgf19et7ZOpQ7a7PTX66iFxn3wKtqHHNG86EfnW-5LOgAOna4h5uxu1eXsRoCgpkQAvD_BwE
jota laitoin eilen illalla tankkiin ja tankkasin tankin täyteen vajaasta puolitäydestä tankista.
Tänään ajellessa käynnistys- ja sammumisongelmaa on esiintynyt.
Ilmeisesti pitäisi ajaa ainakin yksi täysi tankillinen ennenkuin lisäaineen vaikutuksen näkee, vai miten?
Auto on vaan nyt vaarallinen ajettava kun voi sammua keskelle tietä.
Minulla saattaisi olla mahdollisuus testata lapparin VW softalla asioita tähän liittyen.
Autossa on myös paljon pidempään ollut satunnaista tehojen rajoittumista kiihdyttässä(kentis tuo limp moodi) ja moottorin tärinää matalilla kierroksilla kun kone lämpeää ja tyhjäkäynnin kierrokset laskevat.

Oiskohan jollakulla ideoita tai ollut kuvatun kaltaisia ongelmia jotka on saatu jotenkin korjattua?

Killer

Vastaavanlainen ongelma on ollut itselläkin aikoinaan ja ratkesi tankissa olevan polttoaineen siirtopumpun vaihdolla.
En tiedä voisiko tandempumppu tehdä vastaavaa.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

sonic

Jep tandenpumppu vaihtoon, ongelma ratkeaa sillä, tuo öljynpainevalo on normaalia kun joudut sahaamaan konetta käyntiin, tandenpumpun vaihdossa linjaan pitää imeä polttoaine huolellisesti ja sit se pärähtää käyntiin huolet poistuvat...

o.b.

Voi olla edullisempi vaihtoehto ensin testata se tandempumppu. Päädyssä on proppu, jonka tilalle ruuvataan banjoliitin (M14). Siihen letku ja vaimennettu mittari. Nyt en tarkkaan muista painetta, mutta jotain 10bar luokkaa pitää olla tietyillä kierroksilla. Olen kyllä laittanut joskus ohjeet tälle foorumille.

JHy

Kiitos paljon vastauksista! Kyllä se tosiaan on tandem pumppu. Kävin ihan kovan rahan vikadiagnostiikan hakemassa autooni. Tandem kuulemma vuotaa öljyä läpi. Sen lisäksi bonuksena pitäisi turboahdin vaihtaa. On kuulemman siivekkeet niin jumissa että ei pelkällä kädellä saa liikkeelle vaan apuvälineellä saa niitä siivekkeitä liikkumaan. Uudelleen kunnostettu turboahdin maksaa n. 400 â,¬ ja ahtimen vaihto on puolen päivän työ. Sanoivat ettei ahtimen putsaus riitä tähän ongelmaan.
Pohdin tässä tuon ahtimen takia että onko järkeä näitä lähteä enää korjaamaan vai onko auton vaihto edessä. Tuo jumittunut turboahdin selittäisi noita aiemmin kuvaamia vikoja tehojen häviämisestä ja limp-moodiin menosta, kun ahdin ei pysty antamaan kaikilla kierroksilla tavoiteahtopainetta. Autollani on ajettu n. 332 tkm. Näihin korjauksiin menisi helposti yli tonni rahaa, kait.
Mitä mieltä että kannattaako korjata?

Jultsu

Kannattaa kurkata millä rahalla nettiautosta saa / on saanut vastaavan ikäisiä ja kuntoisia "pikku laittoa vaativia" autoja, lisää siihen hintaan se 1500e (joka korjauksiin menisi) ja ala katsomaan nettiauton tarjontaa uudestaan läpi, löydätkö sillä rahalla vastaavaa autoa jonka uskaltaisit/kehtaisit ostaa?

Jos kyllä, niin laita Passatti myyntiin, kyllä tämän joku kotimekaanikko vielä saa korjattua ajokuntoiseksi pikkurahalla.

Jos ei, niin korjaa kuntoon ja nauti ainakin himpun verran varmemmista tulevista ajokilometreistä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

JHy

Vaihdatin tandem pumpun ja ajon aikaiset sammumisongelmat poistuivat. Sain auton tammikuussa puhtaasti katsastuksesta läpi. Satunnaiset käynnistymisongelmat kuitenkin jäivät ja nyt eilen ja tänään myös ajon aikaiset sammumisongelmat palasivat. Siis kun autolla hiljennettään esim. risteykseen niin moottori saattaa sammua ja sen jälkeen käynnistyminen on hankalaa. Muutaman kerran moottori on myös sammunut kesken suhteellisen pitkän tyhjäkäynnin ja taas tämän jälkeen käynnistys on hankalaa.
Olisiko ideoita mitä tehdä seuraavaksi?

o.b.

Tankissa oleva siirtpumppu voisi olla seuraava vaihdettava. Isommilla kierroksilla tandempumppu jaksaa imeä mehua tankista itsekseen, mutta tyhjäkäynnillä tarvittaisiin siirtopumpun apua.

JHy

Siirtopumppu on kyllä vaihdettu juuri ennen tandempumpun vaihtoa.

Jultsu

Uuteen kiinalaiseen? Vai käytettyyn alkuperäiseen?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

JHy

Uskoisin että korjaaja vaihtoi aivan pätevän siirtopumpun. Me myös mittasimme paineita tandempumpun tulosta ja ne vaikuttivat hyviltä.

Jultsu

Uusi kiinalainen tai 300tkm ajettu käytetty osa voivat hyvinkin toimia sen 1-2kk ja sitten kuolla ykskaks. Toki se uusi alkuperäisosakin voi kuolla ykskaks mutta todennäköisyydet on aika paljon suuremmat noilla kahdella ensimmäisellä vaihtoehdolla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

JHy

Soitin korjaajalle, joka sanoi että sekä siirto- että tandempumppu ovat Boschin osia.

Dieselgolf

Kun tämä vika ilmaantuu, eli ei käynnisty, palaako mittarissa kaikki valot startatessa normaalisti ?
Esim hehkutuksen merkkivalo ?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: JHy - 26.04.23 - klo:11:45
Soitin korjaajalle, joka sanoi että sekä siirto- että tandempumppu ovat Boschin osia.

Uusia vai käytettyjä?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

JHy

Kojelaudan valot ovat normaalit. Välillä erittäin harvakseltaan pitkän käynnistyksen aikana saattaa öljynpaineen varoitusvalo tulla, niinkuin tuossa olen aiemminkin maininnut. Eiköhän pumput ole uusia osia. Ei sinne mielestäni ole mitään järkeä käytettyjä laittaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy