Vahaus

Aloittaja MacVolsu, 04.02.10 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: rami - 29.06.16 - klo:20:20
"Jymähtänyt -70 luvulle"
Sinähän se varsinainen valopää tunnut olevan.
Se vahoilla hankaaminen mielestäni ei ole sen työn ja vaivan väärti.
Toki jos haluaa hangata sitä autoaan niin mikä siinä.
Ensimmäisen reissun kun tekee pölytiellä  tai ajaa vesisateessa se on siinä.
Muutaman shampoopesun jälkeen kaikki on turhaa.
Loppu vaikuttaa omaa olettamukseen.
Minä olen vahannut jo jullina autoja kun sinä oot roikkunut vielä isäs palleissa. ;)
Jymähdäppäs sinä vaan mihin haluat.
Hankaappas millä tahansa niin viidennen pesukerran jälkeen vahaus ja hankaus on muisto vain.

No tuon voikin käsittää kahdella tavalla, eli niin että sana hankaus viittaa tuossa viidenteen pesukertaan...  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

rami

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 01.07.16 - klo:11:32
No tuon voikin käsittää kahdella tavalla, eli niin että sana hankaus viittaa tuossa viidenteen pesukertaan...  ;D
Voitko nyt kertoa mikä on se hyvä ja helppo autova jota ei tarvitse kiillottaa hiki päässä ja kestää edes kymmenen pesukertaa.
Tavalliset vahat lähtee vex todellakin jo 3-5 pesukerran jälkeen. Siksi olenkin alkanut pitämään koko hankaamista turhanpäiväisenä.
Huuhtelee auton kunnolla ja vetää pesuvahaa raakana pesukinttaaseen ja  vetelee sillä niin pääsee kaikkein helpommalla.
Hyvä huuhtelu päälle ja sillä sipuli. ;D
Odottelen sen hyvän vahan vastausta.

Taky

Lainaus käyttäjältä: rami - 01.07.16 - klo:10:49
Kerro yksin autonvahausoperaatio jossa ei tarvitse hangata. ;D

Kaverin tekemänä ei itse ainakaan...  ???
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Rehtori

Vahan voi käsittää monella tapaa. On luonnonvahat eli carnaubaa sisältävää (tässäkin riippuu paljonko oikeasti sisältää luonnonvahaa) ja sitten on sealantteja ja näiden yhdisteitä. Monessa markettivahassa lukee että 100% carnaubaa.  Tämä ei vielä kerro että paljonko tuote sisältää tätä luonnonvahaa vaan että tuotannossa on jossain vaiheessa käytetty tätä vahaa. Lopullisessa tuotteessa saattaa olla vain jotain jäämiä tästä 100% . Vaikuttaa oleellisesti vaha pinnan kestoon.
Pesumenetelmät vaikuttaa pinnoitteen ja vahan kestoon. Pestäänkö shampoolla vai liukkarilla.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: rami - 01.07.16 - klo:12:13
Voitko nyt kertoa mikä on se hyvä ja helppo autova jota ei tarvitse kiillottaa hiki päässä ja kestää edes kymmenen pesukertaa.
Tavalliset vahat lähtee vex todellakin jo 3-5 pesukerran jälkeen. Siksi olenkin alkanut pitämään koko hankaamista turhanpäiväisenä.
Huuhtelee auton kunnolla ja vetää pesuvahaa raakana pesukinttaaseen ja  vetelee sillä niin pääsee kaikkein helpommalla.
Hyvä huuhtelu päälle ja sillä sipuli. ;D
Odottelen sen hyvän vahan vastausta.

Käytänkin sealantia kun vaha ei niin kauaa kestä  8)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Eka Golf

Minä pesen käsin kerran kuussa tai harvemmin pesuaine-vaha-yhdistelmällä ja hyvin on toiminut. Talvella ei yhtään pesua eli vain jos on reilusti pluskeli.
Hyvin on systeemi pelittänyt, tosin vaihtelen sen verran usein että ei ongelmia koska aina liikkeestä ostaessa on viimeisen päälle vahattu?  :P

SNG

Lainaus käyttäjältä: Mii - 20.04.15 - klo:18:55



Clay bar liikkui hyvin , jonkin verran pikeä jäi muttei juuri muuta. Ehkä savi ei toiminut parhaalla mahd tavalla .
Eikä auton kuivanut kuivaamatta ja silti puski pari kertaa vettä jostain vilkunlasin välistä vahattaessa.
Sonaxin savea käytin 1/3 200g savesta ja loput jäi.  Savetuksen jälkeen en pessyt kun auto tuntui
savettaessa todella liukkaalta mutta huuhtelun tein viimeisen päälle. Enkä saanut kyllä AG punaisella muuta paskaa irti
kun muutaman neulanpään kokoisen pikitäpän.

Ihan hyvin tuli kiiltoa jo tuolla AG punaisella..


Auto pesty eilen kun oli todella paskainen sateisen jakson jäljiltä. Motox Tehopesua (Solmaster AS40 Motoxin etiketeillä???) vaahdottimella ja huuhtelu. Varmuudeksi tein vielä toisen kerran huuhtelemalla tällä kertaa ylhäältä alas. Sitten AG shamppoolla kinnastellen.

Auto on kyllä käyty keväällä liottimilla ja pikavahalla toukokuun alussa läpi, mutta tänään sain aikaiseksi paikkamaalailun, savestuksn ja vahauksen.

Ostin eilen tuon Sonaxin 200g limpun savea ja tänään tein ensimmäinsen savestukseni ikinä  8)

En kyllä ymmärrä savestuksen ideaa, mutta tulipahan tehtyä. Ehkä siihen saveen sitten muutakin kuin koivunsiemeniä jäi. Turhalta hommalta tuntui  :o :-[

Oikaiskaa viilikseni, jos tuolla isompi merkityskin on...

Nyt illasta AG:n punaisella vahaus ja killotus. AG:n kultaista pintaan. Huomenna tarkoitus kiillottaa.

PS1. Ehkä tuo AG:n punainen oli aiempaa hieman vaivattomampi kiillottaa savestuksen jälkeen, mutta toi on vaan mitumutua.

PS2. En edelleenkään mennyt AG:n aitauksen toiselle puolelle kokeilemaan onko tuoho siellä vihreämpää kun AG:n aineita tallistani edelleen löytyy.

JiiJii71

#2167
Itse olen kokenut vahan tai vahailun vain lisukkeeksi kunnon pinnoitteelle.

Noin kerran vuodessa vedän hiomalla maali-/lakkapinnan naarmuttomaksi (3-step hionta, ehkä lisättynä tarpeen tullen pahimpiin naarmuihin joku P3000 tai P6000 vesihionta). Tämän jälkeen sitten joku laadukas maalipinnan pinnoitus - tällä kertaa tuli PPShield Cure. Vahailla voi tämän jälkeen jos on intoa ovenpieliä tai pahimpia pikitahroja irti. Tuollaisella menettelyllä pärjäilee taas vuotuiset ajot, hiukan reilut 70 tkm:a.

Muoks, tuolta Ocu III viat ja murheet keskustelun kautta löytyy linkki ex-auton myynti-ilmoon. Ei noilla metodeilla ihan tolkuttoman huonossa kunnossa 150tkm ajettu auton maalipinta, vaikkei nyt myyntikuviin olleet viittineet pestäkään autoa.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15731.msg562430#msg562430

Muoks 2, nuo miun käytössä olevat autot tuppaavat saamaan harjapesun vähintään kerran viikossa... ::)
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

sambolo

Varmaan maali/lakkapinnan kuntoon vaikuttaa vähintää yhtä paljon aika. Mulla saman verta kilsoja suunillee mut 8 vuotta vanha ja kovilla ollu, tosin eipä tuosta varmaa huoltakaan ole pidetty ennen mua..

Itse pesen aina käsin omilla välineillä itsepesuhallissa, kun omaa paikkaa ei ole. Jos olisi vois puunailla vähän enemmänkin, siks arvostan et vaha on helppo ja kestävä kuten collinite.

Nyt kyllä aika harvoin pessy kun pesupaikka niin kaukana nykyään, edellisestä varmaan yli kk, mut näin sateen jälkee melko puhtaalta ja kiiltävältä näyttää :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Daatta

Lainaus käyttäjältä: SNG - 03.07.16 - klo:23:02
Ostin eilen tuon Sonaxin 200g limpun savea ja tänään tein ensimmäinsen savestukseni ikinä  8)

En kyllä ymmärrä savestuksen ideaa, mutta tulipahan tehtyä. Ehkä siihen saveen sitten muutakin kuin koivunsiemeniä jäi. Turhalta hommalta tuntui  :o :-[

Tuo Sonaxin clay/savi on kuulemma (Pesukinnas.com) todella kova eikä siksi suositeltavaa käytettäväksi ennen vahausta. Siitä tulee helposti naarmuja kokemattomissa käsissä, siksi savestusta ei ylipäätään suositella satunnaisille puunaajille. Savi irrottaa maalipinnasta kaiken pinttyneen lian, kuten pien, mahlan, maalisumun yms. Savi pitää liukastaa hyvin, siihen sopii QD tai ihan autoshampoovesi. Lämmin vesi auttaa ylipäätään pitämään saven pehmeänä, varsinkin kylmällä ilmalla. Jos saveen jää likaa eli mustia pisteitä/viivoja, se tarkoittaa että maalipinta on likainen ja savestuksen tarpeessa. Savea kuuluu taitella käsissä niin, että aina on puhdas pinta vastassa. Jos ei jäänyt mitään saveen niin pinta oli puhdas. Savessa ei saa olla mitään partikkeleita, maahan tippunut savi joutaa roskiin ja muutenkin on syytä olla tarkkana. Huonossa tapauksessa pinta on savestuksen jälkeen tuhruinen ja naarmuinen, kun savea on tarttunut maalipintaan ja savessa olleet epäpuhtaudet ovat vielä naarmuttaneetkin sitä...

Mutta ilmeisesti tuossa kohtaa kaikki meni putkeen ja ensimmäinen savestus oli onnistunut.  ;) Onnistuneen lopputuloksen toteaa helposti kädellä, sitä kun liu'uttaa maalipinnalla (shampooveden kanssa) niin ei pitäisi tuntua mitään ylimääräistä. 
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Daatta

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 04.07.16 - klo:06:52
Itse olen kokenut vahan tai vahailun vain lisukkeeksi kunnon pinnoitteelle.

Muoks 2, nuo miun käytössä olevat autot tuppaavat saamaan harjapesun vähintään kerran viikossa... ::)

Kai ymmärrät että harjapesu tekee turhaksi kaiken työn, koneellinen kiillotus 3. stepilla ja vielä vesihiontakin.  :o Kuluttaa lakkapintaa aika tavalla, hyväkään pinnoite (saati vaha) ei kestä jatkuvaa harjapesua... Kukin tavallaan, mutta ei tuossa mitään järkeä ole.  :-X
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 04.07.16 - klo:22:52
Kai ymmärrät että harjapesu tekee turhaksi kaiken työn, koneellinen kiillotus 3. stepilla ja vielä vesihiontakin.  :o Kuluttaa lakkapintaa aika tavalla, hyväkään pinnoite (saati vaha) ei kestä jatkuvaa harjapesua... Kukin tavallaan, mutta ei tuossa mitään järkeä ole.  :-X

Pitää kuitenkin muistaa, että miulle tulee kilsoja melkein 1500 joka viikko. Auton pitää näyttää puhtaalta, suolakeleilläkin. Itselläni ei ole aikaa päivittäin/viikottain käyttää tuntitolkulla autonhoitoon. Kerran vuodessa (uutena ja käytön puolessa välin) vetäisee tuon jumpan niin hiukan aikaa auto selviää vähemmillä pesuilla.

Kyllä lakkapinnoissa paksuutta riittää, ei niitä nyt puhki pesemällä saa.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

SJP60

Ja kun puhutaan pesukoneista, niin on väärin niputtaa niitä kaikkia samaan kategoriaan. Uusilla ja vanhoilla koneilla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Kannattaa unohtaa ne 90-luvun tarinat ja tutustua uusimpiin pesukoneisiin. Toki ymmärrän sen, että ainakin kaikkien "ammatifixareiden" kannattaa työn puolesta toistaa näitä vanhoja "kauhutarinoita".

rami

Kyllähän se maalipinta/lakkapinta  kestää,mutta taatusti se konepesu sitä reippaasti kuluttaakin.
Katselkaapas sellaisten autojen rekisterikilpiä joita on paljon konepesty. Kovin näyttävät kuluneilta,varsinkin farkkujen takakilpi. Joissakin maalit ihan himmenneitä ja numeroiden reunoista kuluneita.
Selvästi erottaa konepesun tekemäksi. ;)
Itse olen pessyt tuota uudehkoa pirssiä pelkästään vahashampoolla ja pesukintaalla eikä kyllä naarmuja ole laisinkaan.
Letku/pesuharja yhdistelmäkin kyllä "raapii" aika herkästi pinnan,vaikka olisi kuinka hyvälaatuinen harja.
Runsaasti vettä vaan niin hyvä tulee.

sakal83

Ni! Uusilla pesukoneilla hierotaan vissiin vaan vähemmän muiden autojen skeidaa seuraavaan autoon? Sitäkö tarkoitat? Eli uudet pesukoneet naarmuttavat siis vain vähemmän kuin vanhat  ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Patomursu

Hyvin näkyy naarmut taksien kyljissä sopivalla säällä, eivät varmaan käsin autojaan pese, eikä 90 luvun koneissa?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

SNG

#2176
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 04.07.16 - klo:22:49
Tuo Sonaxin clay/savi on kuulemma (Pesukinnas.com) todella kova eikä siksi suositeltavaa käytettäväksi ennen vahausta. Siitä tulee helposti naarmuja kokemattomissa käsissä, siksi savestusta ei ylipäätään suositella satunnaisille puunaajille. Savi irrottaa maalipinnasta kaiken pinttyneen lian, kuten pien, mahlan, maalisumun yms. Savi pitää liukastaa hyvin, siihen sopii QD tai ihan autoshampoovesi. Lämmin vesi auttaa ylipäätään pitämään saven pehmeänä, varsinkin kylmällä ilmalla. Jos saveen jää likaa eli mustia pisteitä/viivoja, se tarkoittaa että maalipinta on likainen ja savestuksen tarpeessa. Savea kuuluu taitella käsissä niin, että aina on puhdas pinta vastassa. Jos ei jäänyt mitään saveen niin pinta oli puhdas. Savessa ei saa olla mitään partikkeleita, maahan tippunut savi joutaa roskiin ja muutenkin on syytä olla tarkkana. Huonossa tapauksessa pinta on savestuksen jälkeen tuhruinen ja naarmuinen, kun savea on tarttunut maalipintaan ja savessa olleet epäpuhtaudet ovat vielä naarmuttaneetkin sitä...

Mutta ilmeisesti tuossa kohtaa kaikki meni putkeen ja ensimmäinen savestus oli onnistunut.  ;) Onnistuneen lopputuloksen toteaa helposti kädellä, sitä kun liu'uttaa maalipinnalla (shampooveden kanssa) niin ei pitäisi tuntua mitään ylimääräistä.

Allekirjoitan kovuuden. Jäi mainitsematta että 1/3 kakusta minäkin lohkaisin. Sitten lämmitin kämmenten välissä ja puristelin niin littanaksi kuin mahdollista. Fairyä pikkaisen veden joukkoon painepulloon ja hommiin.

Taitoin saven aina yhden panelin jälkeen taas ja puristelin littanaksi. jne.

Vahauksen yhteydessä tosiaan mitään tavallisesti esiintyviä pykäliä ei maalipinnassa tuntunut, eli kaippa tuolla savestuksella puhdistava vaikutus on. Muutama pikipiste jäi ja nekin lähti vahauksen yhteydessä pois.

Satunnaiseksi vahailijaksi mut on varmaan luokiteltava, vaikka vahailua tullut harrastettua noin 30 vuoden ajan. Homma tulee tehtyä aina pitkän kaavan mukaan, ja käy kyllä urheilusuorituksesta.

Pinnasta tuli taas oikein kiiltävä, ja eilisen sateen aikana pisarat tulivat pinnoilta alas vauhdilla.

PS. Joo kaikki välineet samantien roskiin jos pääsee putoamaan maahan, paitsi ehkä vanteisiin ja helmoihin käytettävä harja.

Blueroan

Onko kokemuksia tai tietoa noista kovavahauksista, joita esim kauppakeskus Jumbon autonpesuliike Carwash/Hakema tekee n. 150 euron maksua vastaan? Onko mistään kotoisin tuollainen kovavahaus?
Seat Leon ST Style 1.2 TSI DSG nevada white
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 Sportline

xmasa

Lainaus käyttäjältä: Blueroan - 05.07.16 - klo:14:28
Onko kokemuksia tai tietoa noista kovavahauksista, joita esim kauppakeskus Jumbon autonpesuliike Carwash/Hakema tekee n. 150 euron maksua vastaan? Onko mistään kotoisin tuollainen kovavahaus?
Tuon liikkeen kokemukset kiinnotaisi myös minua. Tekis mieli saada kulkineesta pienet pyörrejäljet pois, eikä se nyt haittaa jos samalla tulisi kovavaha pintaan. Kyseinen liike olis myös niin lähellä asuinpaikkaa, niin senkin takia voisi laittaa harkintaan. Kovasti siellä näyttää aina autoja olevan työnalla.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

sambolo

150e kovavaha? ;D tuoho hintaa saa nykyää myllytyksen vahauksen ja sisäputsauksen, ainaki netti diileistä. Ja renkaita jumbossa ei kuulema ainakaan osata vaihtaa, tästä keissistä oli juttua somessa.. :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Dirti

Itse välttäisin liian halpoja diilejä...

Ja samoin jumbon paikkaa välttäisin kuin ruttoa. Tuttuni vei muutaman kuukauden vanhan Cupran kyseiseen puljuun ja hakiessa pois huomasi että auton vasen takakulma oli kolarikorjaamoa vailla ja myös vanne oli entinen. Kyseiset sankarit eivät myöntäneet mitään ja pesivät kätensä vastuustaan, näin ollen kaatoivat syyn asiakkaan vastuulle.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

SJP60

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 06.07.16 - klo:08:09
150e kovavaha? ;D tuoho hintaa saa nykyää myllytyksen vahauksen ja sisäputsauksen, ainaki netti diileistä. Ja renkaita jumbossa ei kuulema ainakaan osata vaihtaa, tästä keissistä oli juttua somessa.. :)

Ja varmaan on laadukkaasti tehty? Mieti nyt vähän. Sama kuin moni luulee, että sana käsinpesu on joku taikasana ja käy pesettämässä autoaan jossain 10e käsinpesussa. Usein maalipinnan pilaamiseen riittää muutama tällainen pesu.

Tuolta saa vähän viitteitä mitä laadukkaat palvelut maksavat.

http://www.shineld.fi/page/4/detailing-palvelut

Zego

Samaa mieltä SJP60:en kanssa.  8)

Daatta

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 05.07.16 - klo:06:33
Pitää kuitenkin muistaa, että miulle tulee kilsoja melkein 1500 joka viikko. Auton pitää näyttää puhtaalta, suolakeleilläkin.

No jos kyseessä on taksi niin tuon ymmärtää. Toisaalta, päivittäinen Auto-Foam pesu voisi riittää. Jos siihen ei ole aikaa niin sitten konepesu...

Ja lakan kulumisella tarkoitin nimen omaan vesihiontaa ja kiillottelua. Konepesu, vaikka myrkkyä onkin, ei sentään lakkapintaa ohenna. Taitaa autot vaihtua niin usein, ettei tuosta kiillottelusta ongelmaa tule. Lakkakerros on kuitenkin pirun ohut, jos joka kevät tekee täysfiksin ja ottaa kaikki naarmut pois, niin sitä voi jatkaa vain tiettyyn rajaan asti.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sambolo

#2184
Lainaus käyttäjältä: SJP60 - 06.07.16 - klo:19:12
Ja varmaan on laadukkaasti tehty? Mieti nyt vähän. Sama kuin moni luulee, että sana käsinpesu on joku taikasana ja käy pesettämässä autoaan jossain 10e käsinpesussa. Usein maalipinnan pilaamiseen riittää muutama tällainen pesu.

Tuolta saa vähän viitteitä mitä laadukkaat palvelut maksavat.

http://www.shineld.fi/page/4/detailing-palvelut

Ei ole kokemusta kun mitään tuollaisia käyttänyt, mutta käsittääkseeni noi halvat diilit perustuu siihen että ne toteutuu tarpeeksi monen sen ostaessa ja näin hommasta tehään kannattavaa. Olen kyllä kuullut että joissain paikoissa ei kovin huolella tehty. Joka tapauksessa myllytyksen vahalla saa 150e jos vähäki suhteita ja edelleen sitä mieltä että kova hinta pelkästä vahauksesta, kevyimmät pinnoitteet maksaa kai tota luokkaa.

Edit: ja edelleen, vertailupohjana oli tuo jumbon pesupaikka mikä ei liene kuuluisa laadukkaasta detailhommista.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

sambolo

Yhen tollaisen diilipesulan fb sivun arvostelut kävin katsomassa ja aika karuja juttuja siellä kyllä oli  ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

vwp

jos 150 eurolla saa myllytyksen ni se on tasan tarkkana varmaa, että se on kerran jollaki laikalla ajettu läpi ja jälki on sen mukaista, aurinkoon ei kehtaa sen jälkeen parkkeerata. Eipä siinä kummosille tuntipalkoille voi päästä eikä kukaan oo niin tyhmä, että tekis 20h töitä tuolla rahalla
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

SJP60

Jos katsoo esim. tuota Shineldin käsittelyä, joka sisältää mm. viimeisen päälle killotuksen, niin arvio työajasta on 14-24 tuntia. Jos joku tekee tosiaan n. 20t työn 150e:lla, niin onneksi olkoon vaan. Käteen jää varmaan 5e tunti. Paremmin tienaa keräämällä pulloja.

Zego

Jep! Jos ei ymmärrä mitä sanan "myllytys" taakse kätkeytyy, niin helposti voi erehtyä että ne kaikki tarkoittavat samaa. Myyntiautoihin tehdyt myllytykset pitäisi lailla kieltää!
Samaa ongelmaa "kovavahauksen" kanssa että tarkoittaa eri asiaa eri paikoissa.

xmasa

Taidan sittenkin unohtaa nuo Jumbon pesulat ym. vastaavat. Tosin ikinä ei ole tullut tuollaisia pesuloita käytettyä. Pitänee etsiä pääkaupunkiseudulta joku laadukas firma.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy