Octavia II FL pysäköintitutkan asennus jälkikäteen

Aloittaja Riso, 23.01.14 - klo:20:26

« edellinen - seuraava »

Riso

Kohteena  on FL 2010 vuosimallin Octavia 1,4 TSI. Vaikka auto onkin ollut itsellä vasta pari kuukautta, niin on alkanut himottaa OEM pysäköintitutkan asentaminen. Aiheesta on tullut etsittyä tietoa niin googlettamalla kuin myös tätä foorumia lukemalla ja tutkan jälkiasennus näyttäisi olevan täysin mahdollista. Nyt pitää kuitenkin kysyä hieman apuja, lähinnä itse tutkapaketin hankinnasta.

Tutkia näyttää löytyvän PDC ja OPS mallisia, joista jälkimmäinen taitaa olla jota haetaan jos halutaan myös radion (swing) näytölle grafiikka? Lisäksi hämmentää hieman näissä paketeissa mukana tuleva kaiutin? Eikö tutkan piippaukset tulekkaan äänentoistojärjestelmän kautta?

http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/park-pilot-sets-kits/oem-rear-parktronic-ops-for-vw/
Tässä paketissa mainitaan vain, että toimii yhteen radion kanssa.

http://www.carsystems.pl/skoda-octavia-2-park-pilot-rear-w-ops-candy-white,id444.html
Täällä mainitaan Bolero, Amundsen ja Columbus tuettujen listaan.

Autossa on myös irrotettava peräkoukku, joka luultavimmin on jo tehdasasennettu. Tämän ei pitäisi kuitenkaan vaikuttaa mitenkään tutkan asennukseen? VCDS koodaus onnistuu kaverin kanssa.

Muut vinkit asennukseen sekä hankintaan ovat enemmän kuin tervetulleet.

TPi

#1
Lainaus käyttäjältä: Riso - 23.01.14 - klo:20:26
Kohteena  on FL 2010 vuosimallin Octavia 1,4 TSI. Vaikka auto onkin ollut itsellä vasta pari kuukautta, niin on alkanut himottaa OEM pysäköintitutkan asentaminen. Aiheesta on tullut etsittyä tietoa niin googlettamalla kuin myös tätä foorumia lukemalla ja tutkan jälkiasennus näyttäisi olevan täysin mahdollista. Nyt pitää kuitenkin kysyä hieman apuja, lähinnä itse tutkapaketin hankinnasta.

Tutkia näyttää löytyvän PDC ja OPS mallisia, joista jälkimmäinen taitaa olla jota haetaan jos halutaan myös radion (swing) näytölle grafiikka? Lisäksi hämmentää hieman näissä paketeissa mukana tuleva kaiutin? Eikö tutkan piippaukset tulekkaan äänentoistojärjestelmän kautta?

http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/park-pilot-sets-kits/oem-rear-parktronic-ops-for-vw/
Tässä paketissa mainitaan vain, että toimii yhteen radion kanssa.

http://www.carsystems.pl/skoda-octavia-2-park-pilot-rear-w-ops-candy-white,id444.html
Täällä mainitaan Bolero, Amundsen ja Columbus tuettujen listaan.

Autossa on myös irrotettava peräkoukku, joka luultavimmin on jo tehdasasennettu. Tämän ei pitäisi kuitenkaan vaikuttaa mitenkään tutkan asennukseen? VCDS koodaus onnistuu kaverin kanssa.

Muut vinkit asennukseen sekä hankintaan ovat enemmän kuin tervetulleet.

Ensinnäkin tervetuloa foorumille!

Lainaan tässä suoraan omaa kirjoitustani toisesta ketjusta:
(http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13708.msg319039#msg319039)

Alkuperäisen peruutustutkan (samoin kuin etututkan) pystyy tosiaan asentamaan Octaviaan jälkikäteen. Itse olen asentanut sekä edelliseen että nykyiseen Octaviaani molempiin takatutkat, ja viimeisimpänä vielä etututkat eteen  ;)

Tässä asennuksen pääperiaatteet:

  • Antureiden asennus takapuskuriin
  • Johdotusten veto takakontista eteen
  • Ohjainyksikön asennus takakontin vasempaan sisäreunaan (vaatii takakontin verhoilun irroituksen)
  • Uusi paikka sulakerasialle virtajohtoa varten
  • Summerin asennus B-pilariin
  • Johtosarjan kytkeminen auton CAN-väylään (kaksi johtoa)
  • Koodaus VCDSn (nykyinen VAG-COM) avulla (CAN-väylän ja radion koodaus, jotta grafiikka näkyy radion näytöllä)

Tässä muutama kuva selventämään asioita. Antureita varten löytyy puskurin sisäpinnasta asennuspaikka:


Antureiden asennusvälineitä:


Ja tältä näyttää peruustutkan tiedot Boleron näytöllä:



Osien hankinnan osalta kannattaa ehdottomasti katsoa OPS-versiollinen sarja, jossa tosiaan grafiikat näkyvät soittimen näytöllä. On tietysti hyvä varmistaa myyjältä että sarja (käytännössä peruutustutkan ohjainyksikkö) sopii Octaviaasi ja soittimellesi.

Erillinen pieni kaiutin tarvitaan, sillä tutkan äänet eivät tosiaan kuulu normaalien kaiuttimien kautta vaan erillisen B-pilariin sijoitettavan kaiuttimen kautta.

Peräkoukku (tehdasasenteine) vaikuttaa ainoastaan koodaukseen eli peruutustutkalle koodataan tieto peräkoukusta, jolloin tutka ei ole käytössä kun peräkoukun pistoke on kytkettynä.

Toivottavasti näillä pääsee alkuun  ;)[/list]

pomo

Elikkäs palataan vanhaan aiheeseen, osaako joku sanoa mikä malli käy Swingin kanssa octavia II facelift combiin taakse? Eli pelkkä takapiippari, käykö 5JO919475A eli http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/park-pilotpla-park-assistentops-sets-parts/oem-rear-parktronic-ops-for-vw/#product_5471

Riso

#3
Lainaus käyttäjältä: pomo - 30.10.14 - klo:12:08
Elikkäs palataan vanhaan aiheeseen, osaako joku sanoa mikä malli käy Swingin kanssa octavia II facelift combiin taakse? Eli pelkkä takapiippari, käykö 5JO919475A eli http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/park-pilotpla-park-assistentops-sets-parts/oem-rear-parktronic-ops-for-vw/#product_5471
Lyhyesyti, kyllä. En usko, että on eroa combin ja sedanin välillä, kun ei noissa kaupoissakaan sitä eritellä. Asennuskuvia http://1drv.ms/1yJRyVI

pomo

Paketti tuli cars equipmentilta 6 päivässä tutkat maalattuna tuohon hintaan. Mainostetut asennusohjeet puuttuu, mutta liike tuon laittaa joten ei väliä. Tutkat ei ollut numeroituja, joten mitenhän tuo mahtaa toimia swingin näytöän kans?

Riso

Eipä omassakaan paketisss ohjeita tullut mukana. Tosin aika selekää se sinääsnä oli, yhet piuhat virralle ja toiset datalle can väylään.

Jotenkin niistä piuhoista pystyi päättelee mikä on mikäkin numero, mutta vimristään testaamalla huomaa jos piuha menee "väärään" anturiin. Nimim. Kaksi piuhaa ristissä.

Ja itsellä toimii sen jälkeen kun radiolle oli vcds:llä koodattu, että autoon on asennettu tutka. Muuten tutka toimi kyllä, mutta radion näytöllä ei näkynyt mitään.

pomo

 Jaa, mitenhän niitä johdon paikkoja saa vaihdettua kun puskuri on jo paikoillaan? En oo kpskaan alle kattonut, mutta varmaan niitä johdon paikkoja voi vaihtaa alakautta...

Riso

Jos liike sen tutkan asentaa, niin miksi täytyisi itse päästä johtojen paikkoja vaihtamaan? Eiks ne sit asenna sen kuitenkin kokonaisuutena, eli anturit, kytke can väylään ja koodaa kuntoon?

Ja kyl nähtävästi jotenkin voi päästä käsiksi antureihin purkamatta puskuria kokonaan irti. Oli nimittäin oma auto huollossa kun oli yksi anturi irronnut ja siinä 30min odottelun aikana olivat fiksanneet sen. Ei siin ajassa kuitenkaan pureta ja kasata koko puskuria.

pomo

Joo, näytti ne näkyvän puskurin alta. Liikehän tuon asentaa, joten eipä tuo mun ongelma ole! Osat tuli muuten tuhon 165e hintaan tuolta maalattuna kun laitoin värikoodin tilaukseen!

pomo

Heh, puskurissa on anturit paikoillaan ja johtosarja, jolla johdot menee konttiin. Asennus jäi sitten kesken, koska mulkut ovat myyneet ainakin väärän ohjainyksikön ja ohjainyksikkö- kojelauta johtosarjan ;D Saapa nähdä miten tässä käy, toivotaan, että nuo anturat ja johtosarja anturoilta ohjainyksikölle on kaikissa sama... Laitoin viestiä cars equipmentille, katotaanpa mitä sanovat....

pomo

Eli merkkihuollon  mukaan ohjainyksikkö 5J0919475 B ei käy octaviaan? Tuolla nettisivuilla tuo sopii octaviaan 2004->? Johtosarja on myös liian lyhyt eli ei ole oikeaa mallia...

Soppa

Lainaus käyttäjältä: pomo - 17.11.14 - klo:20:36
Eli merkkihuollon  mukaan ohjainyksikkö 5J0919475 B ei käy octaviaan? Tuolla nettisivuilla tuo sopii octaviaan 2004->? Johtosarja on myös liian lyhyt eli ei ole oikeaa mallia...

Kolme johtoa liian lyhyitä? Kai siellä merkkihuollossa on johtoa, jos johtosarja oli vajaamittainen :-\
Riso oli saanut toimimaan vanhemmalla ohjainlaiteella 5J0919475 A versio. Riso voinee kertoa itse lisää.

pomo

Jaa, näytti netin tutkiskelun jälkeen siltä, että 1.8 tsissä pitäs olla 1z0919283c ohjainyksikkö? Liekkö sitten eroa... Johtosarja oli kuulemma lyhyt ja ei sovi? Sitä  imnäkin vähän kyllä ihmettelin kun noita netistä kattelin?Ite kun ei uskalla alkaa sörkkimään noita johtoja sinne etupäähän väylään kiinni niin siinäpä se.

Riso

Tuohon ohjainboksiin en nyt osaa oikeastaan sanoa, että onko se nyt oikea vai väärä sun autoon. Onko kauppa vastaillut mitään siihen, että oisko 1.8 tsi ocua varten pitäny olla eri ohjainyksikkö?


Mutta tuo johtojen pituudesta valittaminen huollon toimesta kuulostaa nyt hieman naurettavalta. Muistaakseni kun itse mittailin niin aika naftisti mitoitettu ne oli, ellei jopa hieman lyhyet. Mutta kolvi käteen ja jatkoa tinamaan. Itsellä nyt piuhat jäi lyhyeksi siitäkin syystä, että vetokoukun piuhasarja oli asennettu ja samalla tukittu rungon läpivienti lyhimmältä matkalta. Tästä johtuen ei ohjainboksikaan ole alkuperäisessä paikassa vasemman lokarin päällä, vaan takavalon alla pellissä kiinni.

Kaveri joka on enemmän säätänyt noiden kanssa, hoiti kojelaudan alle kytkennät, joten en osaa itse sanoa siitä. Voin toki tarvittaessa kysellä häneltä.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: pomo - 17.11.14 - klo:20:36
Eli merkkihuollon  mukaan ohjainyksikkö 5J0919475 B ei käy octaviaan? Tuolla nettisivuilla tuo sopii octaviaan 2004->? Johtosarja on myös liian lyhyt eli ei ole oikeaa mallia...

CAN-johtoja ei ole pakko vetää kojetaululle ja can gatewaylle asti. Jos autossa on xenonit niin eteen menevässä johtonipussa pitäisi löytyä can high + can low johdot.

pomo

Vastaus samana iltana eli hyvin nopeasti! Meinasivat, että kyllä sopii. Nyt herää vähän epäilys Suomen autohuollon ammattitaidosta.... Pitääpä käydä juttelemassa....

pomo

No niin,,kyllä ne on cars equipmentilta toi ittanut väärän ohjainyksikön, sekä virheelliset ohjeet. Ruskea johto piti olla 12v, mutta ei tuossa edes ole ruskeaa johtoa ;D

AnttiFast

#17
Mitähän vikaa siinä ohjainlaitteessa on?
Nämä ovat lähes universaaleja ohjainlaitteita, käyvät moneen malliin.

Tosiaan vaatii 6 johdon kytkennän, että laitteen saa tulille.


Liitin A
pinni 1   Virta 12v
pinni 8   Maa
pinni 6   Can High (powertrain)
pinni 15 Can Low (powertrain)
pinni 2   Summeri
pinni 10 Summeri

Liitin C on takatutkien liitin (liitin B etututkille).
Johdoista on sanottu, että pitkä pilalla, mutta lyhyen voi aina jatkaa.

Johtojen kytkentä ja ohjainlaitteille koodaukset, niin johan pitäisi piippauksien kuulua.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: pomo - 24.11.14 - klo:18:31
No niin,,kyllä ne on cars equipmentilta toi ittanut väärän ohjainyksikön, sekä virheelliset ohjeet. Ruskea johto piti olla 12v, mutta ei tuossa edes ole ruskeaa johtoa ;D

Ettei olisi vaan nyt asennusliikkeessä osaamattomuutta tämän asian suhteen..

pomo

Jaa-a, miten lie. Ohjeen mukainen kytkentä can low (oranssi/ruskean johtoon) ja can high (oranssi/mustaan) kytkentä liittää voimansiirronnväylään. Merkkiliikkeen mukaan pitäisi kytkeä eph_76 (mukavuusjärjestelmät) ja sieltäkään ei ala toimimaan. Nyt tuli tsekistä ohje, että ohjauksen can väylään?

Voiko tuo 1.8 tsi cdaa tosiaan olla noin erikoinen tapaus? Osat on kuulemma tsekissä testattu ja toimii?

TPi

Lainaus käyttäjältä: pomo - 26.11.14 - klo:07:47
Jaa-a, miten lie. Ohjeen mukainen kytkentä can low (oranssi/ruskean johtoon) ja can high (oranssi/mustaan) kytkentä liittää voimansiirronnväylään. Merkkiliikkeen mukaan pitäisi kytkeä eph_76 (mukavuusjärjestelmät) ja sieltäkään ei ala toimimaan. Nyt tuli tsekistä ohje, että ohjauksen can väylään?

Voiko tuo 1.8 tsi cdaa tosiaan olla noin erikoinen tapaus? Osat on kuulemma tsekissä testattu ja toimii?

FL Octaviassa kytkentä tehdään Drive Can-väylään, EI Comfort Can-väylään. Helpoin ja varmin tapa on tehdä kytkentä Can Gateway ohjainyksikön päässä, Can Hi -> Can Gateway Pin 16. Can Lo -> Can Gateway Pin 6.

dwntime

Se mihin tuo kytketään riippuu itse asiassa pdc:n mallista. Eli vanhemmat menee comfort väylään, ja uudemmat joissa OPS eli tuo kuvaruutunäyttö uusissa radioissa, tehdään kytkentä tuohon powertrain väylään.

AnttiFast

Juurikin näin.
Ja can-väyläohjaimelle pitää lisätä 10 - Park/Steer Assist, jos on OPS.

Huolto luultavasti yrittää tehdä koodausta vanhan PDC:n osoitteeseen 76 - Park Assist.

pomo

Tuohon 76 park assistant porttiin ne tsekistä neuvo aluksi laittamaan... Muuttivat sittemmin ja maanantaina asennus jatkuu ::)

pomo

No nythän se pärähti tulille eli toimii! Yllä olevat ohjeet taisivat olla ne oikeat! Kiitoksia avusta, tsekkiin pitää lähettä vielä yks vittuiluviesti kun eivät osaa edes kysyttäessä kertoa miten kytketään...

jupee

Nostellaas vanha ketju taas ylös...

Tarkoituksena siis asentaa 2011 Octavia 1.6TDI Combiin OEM parkkitutka, jonka tilasin täältä: http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/park-assistent-sets-kits/oem-rear-parktronic-pdc-ops-optical-3/ .

- Ohjainlaite piti olla tuon sivun mukaan mallia 5J0919475B, mutta sieltä tulikin 5J0919475A. Osaako joku sanoa onko A- ja B-versiolla joku käytännön ero? Myyjän mukaan ei mitään eroa.

- Mukana ei tietenkään ollut minkäänlaisia asennusohjeita ja foorumeita lukiessa menee vaan entistä enemmän sekaisin mihin CAN-väylään nuo piuhat pitäisi kytkeä ja millä tapaa? Tinaamalla olemassa olevien pinnien rinnalle? Onko oikea liitin fyysisesti ratin alla, vai jossain muualla?

Yhden vetokoukun olen pari vuotta takaperin VAG autoon asentanut, mutta siinä oli omat haaroitusliittimet väylään liittymiseen. VCDS löytyy omasta takaa, joten ne kuviot on selvät!

jupee

Takatutkan asennus menossa ja ongelmana on se, että VCDS ei löydä väylään kytkettyä boksia. Auto on siis vm 2011 1.6TDI ja tähän mennessä tehty:

- 12v otettu boksille sulakerasialta kuvan mukaisesti: http://aijaa.com/5Jyir9 . 12,3v jännite löytyy boksin liittimen 1. ja 8. pinneistä.
- CAN-piuhat on kytketty tinaamalla suoraan kiinni CAN-gatewayn "siniseen" liittimeen, pinnit 6 (oranssi / ruskea)  ja 16 (oranssi / musta). Gateway löytyi tästä mallista suoraan kaasupolkimen yläpuolelta. 
- VCDS:llä lisätty CAN-listaukseen boksi 10: Park / steer assistant. Kokeiltu myös 76: Park assist kohtaa --> ei yhteyttä.

Apuva!?  :D


jupee

Noniin, nytpä alkoi tutka toimimaan. Vika oli parkkitutkan ohjainboksille menevässä liittimessä A, jossa CAN Hi ja Low oli kytketty ristiin, kun vertasin sitä tuossa ylempänä näkyvään kytkentään. Nämä pinnit oli jo valmiiksi kytkettynä johtosarjassa...

pedro66

Tuli mieleen että mitä tarvitaan jos asentaisi etututkat kun autossa on jo tehdasasenteiset takatutkat.
Tarvitaanko etututkille oma ohjausboksi?
Octavia HB 1.6TDI 2011 Elegance Green Tec, Plus-paketilla, Jälkiasenteinen webasto 4kW + HTM100
EX: Octavia HB 1.9TDI DSG 2007 Elegance. Vaihto 185tkm kohdalla.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: pedro66 - 24.07.15 - klo:20:47
Tuli mieleen että mitä tarvitaan jos asentaisi etututkat kun autossa on jo tehdasasenteiset takatutkat.
Tarvitaanko etututkille oma ohjausboksi?

Tarvii. Eli tuo olemassa oleva boksi korvataan uudella joka tukee 8 anturia. Onko autossa uudempi radio jossa kosketusnäyttö? Eli onko jo OPS tuella oleva boksi? Jos ei niin sitten joutuu muutaman pinnin siirtämään liittimessä myös.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy