passat 3c sähköinen käsijarru ongelma

Aloittaja axe, 13.01.13 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: osviitan - 27.05.13 - klo:09:23
Omasta autosta löytyi kuin löytyikin se perus tyyppivika tuosta moottorista, eli jää oli halkaissut sen muovisen kuoren ja töhnää sisälle ja moottori kaput. Noh, riitti tämä kokemus Passatista, ruostevikojen lisäksi nämä jarrupelleilyt riitti ja auto menossa vaihtoon huomenna, vaihtui merkki ja konsernikin pitkästä aikaa...

sähköisiä käsijarruja alkaa olla aika monessa autossa, eli valitse sitten sellainen jossa sitä ei ole :)

passatin käsijarrumurheet ei nyt niin kauhean iso murhe ole. kun ajoissa korjaa, eli vaihtaa takajarrusatulat moottoreineen niin taas mennään pitkä aika eteenpäin. ja se käsijarrun käyttönappi kannattaa päivittää uusimpaan c-versioon jos ei ole sitä vielä tehnyt.

itse tehtynä tämä maksaa 500 e, ei nyt niin hirveän kallista.

trw alkanee uusimmissa kehitysversioissa integroimaan satulaan myös ohjauselektroniikkaa. tämä se tulee sitten jo maksamaan kun nämä puolijohdehässäkkä rupeaa oireilemaan. passatissa sentään vielä perus sähkömoottori ja rattaita, ei puolijohteita.

Vankka

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 09.06.13 - klo:13:05
Ei kannata ebaystä ostaa, saa pahimmassa tapauksessa kiinalaisen kopion joka ei toimi. Marmorilta nappi, katso että revisio on c (se viimeinen kirjain tuotenumeron perässä). hinta n. 50 e. vaihto itse 5 min.

Kyllä nuita löytyy ihan aitojakin. :D Kattoo vaan tuleeko se kiinasta.

VO.N on 3C0 927 225 C vika kirjain kertoo siis mikä versio menossa
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 09.06.13 - klo:13:14
Kyllä nuita löytyy ihan aitojakin. :D Kattoo vaan tuleeko se kiinasta.

VO.N on 3C0 927 225 C vika kirjain kertoo siis mikä versio menossa

Minun silmääni näytti heti löytyvän kopio kun katsoin ebaystä tuotenumerolla 3c0927225c

Kyllä kiinalaiset tuon numerokoodin osaa tuohon printata, mutta ei se tarkoita sitä että tuote on alkuperäinen.

Netissä löytyy myös keskustelua siitä että kopionappi ei olekaan toiminut. En alkaisi kokeilemaan kyseisiä kopioita, takana on kuitenkin elektroniikkaa eikä ole kiva jos tuollainen kiinakopio paistaa epb moduulin. Tulee sitten kalliimpi remontti :)

Ja se nappi ei ole pelkkä mekaaninen kytkin, on muutakin roinaa (puolijohteita) sisältä.

Vankka

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 09.06.13 - klo:13:46
Minun silmääni näytti heti löytyvän kopio kun katsoin ebaystä tuotenumerolla 3c0927225c

Kyllä kiinalaiset tuon numerokoodin osaa tuohon printata, mutta ei se tarkoita sitä että tuote on alkuperäinen.

Netissä löytyy myös keskustelua siitä että kopionappi ei olekaan toiminut. En alkaisi kokeilemaan kyseisiä kopioita, takana on kuitenkin elektroniikkaa eikä ole kiva jos tuollainen kiinakopio paistaa epb moduulin. Tulee sitten kalliimpi remontti :)

Ja se nappi ei ole pelkkä mekaaninen kytkin, on muutakin roinaa (puolijohteita) sisältä.

Nakkaatko urlia pääsen itekki tutkiin :D

EDIT: Löysin näköjään itekki :D Selvä kopiohan tuo tekstiä kun luki niin "valmistetaan samalla tehtaalla saksassa" liekkö tehdään :D
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 09.06.13 - klo:13:48
Nakkaatko urlia pääsen itekki tutkiin :D

EDIT: Löysin näköjään itekki :D Selvä kopiohan tuo tekstiä kun luki niin "valmistetaan samalla tehtaalla saksassa" liekkö tehdään :D

http://www.ebay.co.uk/itm/VW-PASSAT-B6-HANDBRAKE-BUTTON-SWITCH-3C0927225C-3C0-927-225C-/230833664432

tuo ei ole alkuperäinen nappi, tiedä mistä tehtaasta tullut :)

Vankka

Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

osviitan

Kannattaa näissä osien tilauksissa kokeilla myös "Kaarinan osakeisarin" osatoimitusta: http://speed-autoteile.fi/

Näyttäisi tuolle ALKUPERÃ,,ISELLE napille tulevan hintaa vajaa 33â,¬ + ehkä postikulut.
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

osviitan

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 09.06.13 - klo:13:10
sähköisiä käsijarruja alkaa olla aika monessa autossa, eli valitse sitten sellainen jossa sitä ei ole :)

passatin käsijarrumurheet ei nyt niin kauhean iso murhe ole. kun ajoissa korjaa, eli vaihtaa takajarrusatulat moottoreineen niin taas mennään pitkä aika eteenpäin. ja se käsijarrun käyttönappi kannattaa päivittää uusimpaan c-versioon jos ei ole sitä vielä tehnyt.

itse tehtynä tämä maksaa 500 e, ei nyt niin hirveän kallista.

trw alkanee uusimmissa kehitysversioissa integroimaan satulaan myös ohjauselektroniikkaa. tämä se tulee sitten jo maksamaan kun nämä puolijohdehässäkkä rupeaa oireilemaan. passatissa sentään vielä perus sähkömoottori ja rattaita, ei puolijohteita.

Joo, ei tämä käsijarruhommeli ollut se "niitti" konserninvaihdolle, vaan tuo ruoste. Sen verran tuoretta autoa on aina tarkoitus pitää, että peltien kanssa en ala tappelemaan, toisin kävi tässä...  :o
Ja noista sähkökäsijarruista, niitä on nyt Bemussa, Audissa, ja missäs muissa, mutta en esimerkiksi ole Audifinnsin palstalta kuullut pahemmin rutinoita sen toimimattomuudesta Audeissa, liekö paremmin suunniteltu (lue: nuo talven valumavesiongelmat Pasuunassa)?
Ja mulla oli kuitenkin "vain" 120tkm mittarissa Passatissa, ei tuossa ajassa kuuluisi mitään jarrusatuloita vielä joutua vaihtamaan, ei ainakaan minun laatuajatuksissani?  ;)
Oli tuossa Pasuunassani muutama muukin ominaisuus, joka ei todellakaan miellyttänyt ihan peruskäytössä ja kun tuo ruosteen leviäminen antoi puhtia, niin vaihto tuli.
Kaikissa autoissa on omat "juttunsa" ja tyyppivikansa, kaikki vaan valitsee niistä vähemmän häiritsevät...  8)
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

Killer

Lainaus käyttäjältä: osviitan - 14.06.13 - klo:12:42
Kannattaa näissä osien tilauksissa kokeilla myös "Kaarinan osakeisarin" osatoimitusta: http://speed-autoteile.fi/

Näyttäisi tuolle ALKUPERÃ,,ISELLE napille tulevan hintaa vajaa 33â,¬ + ehkä postikulut.

Itse maksoin marmorilla alkuperäisestä muistaakseni 37â,¬ noudettuna heti hyllystä.
Kannattaa ehkä joskus tiedustella marmorinhintojaki.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

jarsiv

#39
Tuttavan Passatin käppäri sekoilee, virrat pois ja takaisin niin toimii tai saa ainakin käsijarrun pois päältä.

Onko tämä nyt katkaisimeen viittaavaa vai olisiko moottorin suojakuori haljennut...? Alin vikakoodi viittaisi katkaisijaan, se on eniten esiintynytkin.


Lainaa
Address 53: Parking Brake        Labels: 3C0-907-801-53.clb
   Part No SW: 3C0 907 801 B    HW: 3C0 907 801 B
   Component: EPB  VC8HC001   013 0001 
   Revision:   013       
   Coding: 0000011
   Shop #: WSC 00028 028 00001
   VCID: 2143FE3DF887B616A2B

4 Faults Found:
02443 - Control Head
            012 - Electrical Fault in Circuit - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00111100
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 13
                    Mileage: 179312 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2013.06.18
                    Time: 09:56:43

             Freeze Frame:
                    Voltage: 11.49 V
                    Count: 40

02429 - Right Parking Brake Motor (V283) Clamping Force Not Reached
            002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00110010
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 252
                    Time Indication: 0

             Freeze Frame:
                    Voltage: 8.28 V
                    Count: 205

02428 - Left Parking Brake Motor (V282) Clamping Force Not Reached
            002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00110010
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 252
                    Time Indication: 0

             Freeze Frame:
                    Voltage: 8.28 V
                    Count: 204

02443 - Control Head
            008 - Implausible Signal - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00111000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 5
                    Reset counter: 13
                    Mileage: 178632 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2013.05.06
                    Time: 15:53:16

             Freeze Frame:
                    Voltage: 14.39 V
                    Count: 46
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

tapanixxx

Vaikuttaa siltä että moottorit vaihtoon. Vaihtaisin myös käsijarrun napin c revisioon.

Jos pitkität vaihtoa, voi mennä rikki epb moduuli. Se lisää kohtuullisen paljon työtä ja kustannuksia.

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 21.06.13 - klo:13:58
Jos pitkität vaihtoa, voi mennä rikki epb moduuli. Se lisää kohtuullisen paljon työtä ja kustannuksia.
Eipä ole omasta kiposta, niin en ole ainakaan pitkittäjän roolissa :)

Pitää vinkata, että vaihtaa alkuunsa ainakin katkaisijan ja katsoo moottorien kuorien kunnon.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

remu74

Jep samaa vikaa löytyy täältäkin eli "parking brake fault" vikakoodi luetettu ja ilmoitti vasemmassa moottorissa jotain sähköistä vikaa (en saanu tulostetta joten en muista tarkemmin) Liittimet avattu molemmilta puolilta ja vasen oli hiukan hapettunut sekä pieni halkeama moottorinkuoren alapuolella.(Tuleeko jarrunesteet pihalle jos irroittaa moottorin?) Liittimet putsailtu mutta ei apua. Mittailin yleismittarilla moottoreiden vastusarvot vasen 1,6 ohm ja oikea oletettavasti ehjä puoli 2,3 ohm (kertooko nää jollekkin viisaammalle jotain:) VW huollon korjaamokäsikirjasta ei löytynyt tietoa moottoreiden vastusarvoista. Uusi kässäri katkaisija kokeiltu eikä auttanut (alkuperäisosa ja numerosarjassa viimeisenä C eli se uudempi/parempi malli) Ross techin VAG COM/VCDS kaapeli tilattu koska tarkoitus ajella autolla vielä joitakin vuosia ja kuukauden sisällä jo toinen kerta kun merkkivalot vilkkuu ja auto ollut vasta kolme kuukautta....Passat 3.2 FSI 4WD automaatti. Ehkä joutuu seuraavaa automerkkiä hiukan miettiä!!! Mikä on kässärimoottorin pulttien torx koko?

repomies

Remulle vinkkinä että kannattaa tavata koko ketju ja se linkki jossa on selitetty mistä halkeaa ja mitä käy kun halkeaa. Se moottori on äkkiä vainaa kun muovi on halki, eikä voi korjata, pitää uusia. Helpommalla vaihdat sen koko satulan ja vaihdat molemmille puolille koska sama tyyppivika iskee sinne toisellekin puolelle ihan varmasti. Semmoista jeesusteippitasoista viritystä voit tietysti kokeilla vielä ehjään moottoriin, mitä ehdotin, eli putsaat sen alueen mistä toinen halkesi, ja vedät siihen paksun kerroksen jotain sikamaista joustavaa ratkaisumassaa. Sitten kun se halkeaa, kosteus ei pääse siitä halkeamasta sisään. Ehkä auttaa, todennäköisemmin ei.

osviitan

Lainaus käyttäjältä: repomies - 29.06.13 - klo:13:28
Remulle vinkkinä että kannattaa tavata koko ketju ja se linkki jossa on selitetty mistä halkeaa ja mitä käy kun halkeaa. Se moottori on äkkiä vainaa kun muovi on halki, eikä voi korjata, pitää uusia. Helpommalla vaihdat sen koko satulan ja vaihdat molemmille puolille koska sama tyyppivika iskee sinne toisellekin puolelle ihan varmasti. Semmoista jeesusteippitasoista viritystä voit tietysti kokeilla vielä ehjään moottoriin, mitä ehdotin, eli putsaat sen alueen mistä toinen halkesi, ja vedät siihen paksun kerroksen jotain sikamaista joustavaa ratkaisumassaa. Sitten kun se halkeaa, kosteus ei pääse siitä halkeamasta sisään. Ehkä auttaa, todennäköisemmin ei.

Sori jos dissaan tuota kommenttiasi "helpommalla vaihdat koko satulan", mutta mun mielestäni sen moottorin vaihto menee TAATUSTI helpommalla kuin koko nesteen kanssa puljaamisen ja ilmauksen kanssa on tekemistä, jos koko satulan vaihtaa. Ei tarvitse tuon moottorin vaihdossa muuta kuin ottaa se satula sieltä kannakkeista irti ja ruuvata kaksi pulttia irti moottorin kyljestä ja vaihtaa se. Hinta on hiukan (100-150â,¬) halvempi, mutta homma helpompi oikein selvästikin. Itse en ole jarruja koskaan ilmannut, siksi päädyin vain vaihtamaan sen sähkölelun.
Ja Remulle, kyllä se moottori on sökö, jos se kuori on halki. Uusi moottori vaan sinne satulaan, maksaa alkuperäinen osa 300â,¬ jo aiemmin toisaalla mainostamani Speed Autoteilen kautta. Ja edelleenkään ei kytköksiä kyseiseen firmaan... :)
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

repomies

Saat toki dissata ja onhan sinulla tuossa pointti. Työ on helpompi.

100-150 euroa ylimääräistä ei ole kuitenkaan paha hinta siitä että saa samalla uuden jarrusatulan, siinä kun on muutakin kuluvaa kuin se moottori - vanhemmissa autoissa jarrut jumittaa ihan ilman sähköhimmeleitä.

Molemmissa ratkaisuissa on puolensa. Jos autoa ei aio pitää kovin pitkään, pelkän moottorin vaihto lienee fiksumpaa.

osviitan

Hienoa että et ottanut herneitä, sitä on vähän liian paljon liikenteessä, kun kommentoi/arvostelee toisten sanomisia. :)
Joo tosiaan, pidemmällä ajalla mietittynä se on varmasti oikea ratkaisu, itse katsoin että satula oli melkoisen hyvässä kunnossa 120000 Saksan kilometrin jälkeen ja vaikka olisin auton pitänytkin, niin moottorin vain olisin vaihtanut.
Kannattaa tosiaan katsoa, että onko miten hapettunut se satula, liu'ut jumissa, ruosteet, jne ja sen mukaan päätellä vaihtotarpeet.
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

remu74

#47
Purin moottorin, testasin ja hyvin pyörii. Moottorissa oleva hammasratas paketti oli jumissa. Putsailin ja liotin WD40:llä ja paremmin pyörii. Vikavalo ja piipitykset sammu :) on vaan vieläkin liian tiukka pyörimään joten ainoa vielä jäljellä oleva tee itse korjaus (aiemmassa linkissä hyvät ohjeet) purkaa rataspaketti ja vaihtaa laakerit. Ainoa haaste tulee olemaan prässätty holkki joka on rikottava, että saa osat levälleen ja minkälaisen stopparin rakentelee siihen tilalle...

Ja vielä... ettei ois menny liian helpoksi... VCDS kaapeli tullut vaan ei tykkää läppärin VISTASTA! Foorumeita selailtu ja kokeiltu lähes kaikkea mitä on vastaan tullut mutta ei toimi. "Status: not plugged in the car" herjaa aina vaan. Kannoin pöytäkoneen autoon jossa XP ja toimi välittömästi! On vaan hiukan isokokoinen laitos autoon :) joten vanha ja halpa läppäri XP:llä hakusessa.

Symbbari

Itse sain korjausapua sähköiseen käsijarruun osoitteesta kasijarru@gmail.com.

firstvw

Onkos kellään kokemusta kuinka EPB:n pitäisi käyttäytyä kun moottoreiden liittimet on irti? Herja tulee tietty, mutta kummallista onkin se että EPB-moduuli vaikenee noin 3 minuutin kuluttua virtojen kytkennästä. Se ei siis enää puhu väylälle, josta sitten seuraa vikakoodeja moottorilta, vaihteistolta, väyläohjaimlta sekä ABS:ltä.

Vikakoodi oli muistini mukaan Open Circuit tms. sekä vasemmalle että oikealle ja sitten moduuli vain vaikenee, edes VCDS:llä ei yhteyttä saa.

Moottorit toimivat, eivät olleet edes jumissa. Jossain netissä kerrottiin että uudemmissa (2008->) ei enää ongelmia olisi. Ei oikein design vakuuta  >:(

tapanixxx

Tästä sähköisestä käsijarrusta vielä sen verran, että järjestelmään on rakennettu kalibrointisysteemi joka käyttää käsijarrua automaattisesti 1000 km välein jos käsijarrua ei ole tänä aikana käytetty.

Tämä takaa sen että käsijarru on aina siinä huulilla ottamassa kiinni kun sitä tarvitaan kun levyt ja palat kuitenkin jonkin verran kuluvat.

Jos moottorien suojakuori on halki ja niitä ei vaihda ajoissa ja yrittää sinnitellä siten ettei käytä sähköistä käsijarrua, niin järjestelmä tekee sen puolestasi tuon 1000 km välein. Tämän se tekee silloin kuin auto on pysäytetty ja otetaan virta-avain pois autosta. Itse olen tuon pari kertaa huomannut, tekee sen aika nopeaan, ehkä pari sekuntia kestää tuo kalibrointi.

Vaihtoehtona on siis vaihtaa joko pelkkä moottori mikä on aika nopea toimenpide. Ei tarvitse edes irroittaa satulaa kannakkeesta tai sitten koko jarrusatula moottoreineen. Pelkkä moottori on aika tyyris verrattuna siihen että reilu satasella saa myös ne jarrusatulat molemmille puolille. Itse ostaisin koko paketin ja jos haluaa vain vaihtaa ne moottorit, niin jää varastoon varmuuden vuoksi nuo satulat.

firstvw

Onko kellään mittaustietoa epb:n moottorin resistanssista? Foorumeilla on tietoa että ehjän moottorin resistanssi olisi 3 ohmin luokkaa (rikkinäisten alle 1 ohm), mikä taasen sotii moottorin ottama 14A virtaa vastaan. Stall virran osalta dc moottori noudattaa aika hyvin ohmin lakia, jolloin tuollaisen 3 ohmin moottorin läpi ei missään tilanteessa voi mennä 14 ampeerin virtaa.

tapanixxx

Enpä ole mittaillut. Tuolla varastossa olisi kyllä kaksi ehjää moottoria tallella. Joskus voisi käydä mittaamassa.

VCDS:llä kun tekee perustestin noille käsijarrun moottoreille niin muistaakseni näytti siinä vievän enimmillään noin 3A.

MarkoV

Eihän kellään ole valokuvaa viallisesta mootorista/muovikuoresta? Tietäisi mitä kohtaa katsella kun autoa tutkii...
Ja onko oikeasti perää, että uudemmissa ei olisi enää niin paljoa ongelmia. Omani on 1,6Tdi -10 josko kävisi tuuri ettei kyykkää... Reilu vuosi tuolla pitäisi ajella eli rapiat 100tkm.

Marko

firstvw

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 25.08.13 - klo:14:09
Enpä ole mittaillut. Tuolla varastossa olisi kyllä kaksi ehjää moottoria tallella. Joskus voisi käydä mittaamassa.


Olisko paha rasti mitata, tulos kiinnostais..

tapanixxx

Yritän tänään käydä mittaamassa, pitää vain kaivaa fluke jostakin varastojen syövereistä.

tapanixxx

Mittasin tänään käsijarrumoottorien resistanssin. Molemmat moottorit ehjiä.

Toinen antoi tulokseksi 1.9 Ohm. Toinen 1.8 Ohm. Mittari fluke 175.


mankinen

Hei,

Olen nyt omistanut 3kk Passatin ja nyt alkanut pitämään käsijarru ääntä kun kytkee päälle. Eli kuuluu oikein kabiiniin asti kun menee käsijarru päälle :D Mahtaakohan olla oire siitä että on menossa rikki vai kaipaisiko vain huoltoa, eli mäntien öljyämistä?
Skoda Octavia Combi vRS 2.0 TDI DSG 2014
VW Golf Variant 1.4TSi DSG 2008 (vaimon)

tapanixxx

Ihan normaalia että kuuluu ääni.

Sitten kun ei kuulu ääntä niin silloin käsijarru on kaput eli rikki :)

mankinen

Asia selvä. En ole toisen vastaavan mallin vieressä ollut tahi kuullut miten kova ääni niistä pitää kuulua niin alkoi hieman epäillyttämään :)
Tarvitsee joka tapauksessa jossain vaiheessa vaihdattaa taakse uus jarrulevy kun nykyisessä on jo tullut ura levyn yläreunaan ja ruostetta siihen huuleen
Skoda Octavia Combi vRS 2.0 TDI DSG 2014
VW Golf Variant 1.4TSi DSG 2008 (vaimon)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy