Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - o.b.

#36
Olosiko kellään pk-seudulla myydä halvalla tai lahjoittaa 16" rengasarjaa 5x112 pulttijaolla?

-09 farmari Passat menossa purkuun ja pitäis saada jotkut renkaat alle purun ajaksi siten, että auto olisi rullaava. Nyt alla alumiinivanteet, jotka olisi tarkoitus ottaa talteen.

Nolla4sataa-puu4puu47puu, jossa puu on suurempi kuin viisi ja pienempi kuin seitsemän ;D

YV toimii myös
#37
Tuli kirje, jossa kerrotaan mun -99 TT:n kuljettajan turvatyynyn menevän vaihtoon ???

Onko muillekin tullut vastaavaa kirjettä? Kutsukampanja 69AE

Turvatyyny on vasta kehitteillä, joten vasta ens vuoden puolessa välissä on varsinainen vaihto. Siihen asti pitää ajaa varovasti ja käyttää sirpaleliivejä ;D

https://car-recalls.eu/recall/audi-a4-1997-1999/

Lisäyksenä vielä, että kirjeessä lukee, että "onnettomuuden sattuessa Audiin asennetun NADI-turvatyynyn antama suoja saattaa joissain tapaukissa olla tavallista heikompi"

Ovat siis unohtaneet kertoa, että turvatyyny saattaa myös tappaa kuljettajan vaikka kolari olisi pienempikin :o :o
#38
Opettavainen video vuodelta -84 :D

https://www.youtube.com/watch?v=hUOM-_K-ODo

Kun on aina ajanut volkkarilla, ei osaa parempaa vaatia ;D
#39
Täydellinen ja vain 170tkm ajettu.

Hintaa 500â,¬ sis pk.

nolla4sataa-puu4puu47puu tai YV. Puu on kuusi ;)
#40
Hiekkalaatikko / TraFi sucks
25.06.20 - klo:17:06
Otin rouvan auton päiväksi käyttöön kun tarvittiin poikkeuksellisesti kahta autoa. No ei se ollutkaan niin edullista kun luulisi ???

Sen sijaan, että TraFi:n verot olisi lisätty seuraavan laskuun tai vähennetty jo maksetusta veroista, siitä tulikin erillinen lasku vajaassa vuorokaudessa :o Uudesta liikennekäytöstä poistosta piti sitten maksaa vielä 5 euroa extraa. Eli veronimijät kuppaavat 15 euroa siitä, että auto on päivän liikenteessä.

Onneksi vakuutusyhtiössä ollaan joustavampia ja ei mätkäistä vakuutuskauden minimimaksua (25â,¬) yhden päivän käytöstä ;) Auto on kuitenkin suurimman osan vuodesta liikenteessä.

Ajoneuvovero ajalta 24.06.2020 - 24.06.2020 Perusvero 24.06.2020 - 24.06.2020 (1 pv) 0,603 euroa/päivä 0,603 euroa
Käyttövoimavero 24.06.2020 - 24.06.2020 (1 pv) 1,210 euroa/päivä 1,210 euroa
Maksettava 10,00 euroa
#41
Tutkailin ETKA:aa, ja ainoa ero näyttäisi olevan ahdin. Vaihtomoottori ja polttoainejärjestelmä suuttimineen samat.

Pystyykö ECU:n softaamaan VCP Pro:lla CBBB:ksi ja turbon vaihtamalla saada 30 heppaa lisää? Vai onko ECU:n suojatussa muistissa jotain, joka estää ohjelmoinnin tai sekoittaa ajoneston tms?

Pihassa on projektiauto, jossa tuota voisi kokeilla. Olen kahden vaiheilla, korjaanko jakohihnavaurion, vai pistänkö varaosiksi ???

Löytyy myös CBBB + DSG yhdistelmän ECU + siihen kuuluvat CCM ja avaimet jos tuo ohjelmointi ei onnistu.
#42
Jäi jumittunut EGR-venttiili autotalliin pyörimään ja pitihän se tietenkin tarkastaa, mitä se oli syönyt ;D

Muutama kuva:



Tässä EGR-venttiili halkaistuna. Ylemmässä puoliskossa on metallinen kara, joka liikkuu magneettikentän voimasta vasemmalle ja aukaisee venttiilin.



Oikeassa yläkulmassa näkyy harjakset, jotka liikkuvat karan mukaan.



Harjakset osuvat kuvassa näkyvään vastusliuskaan ja vastusarvo muuttuu karan asennon mukaan.



Palautusjousi palauttaa venttiilin kiinni kun kelassa ei enää kulje riittävän suurta virtaa. Jousi hieman kärsi purkamisen yhteydessä ::)

Tämä venttiili oli jumissa venttiilivarren ja rungon välistä ja venttiili oli koko ajan kiinni-asennossa.
#43
Tuon linkin perusteella Kiina ottaa vakavasti virusepidemian ja hyvä niin. Viivästykset toimituksissa eivät johdu siitä, että pelätään viruksen tarttuvan pakettien mukana. Lähinnä sen takia, että virus ei leviäisi työntekijöiden keskuudessa.

https://aliexpressblog.com/how-aliexpress-works-during-the-coronavirus-outbreak/
#44
2000 -2004 A4:siin sopiva mukavuusboxi. Tuli tilattua vahingossa väärä osa tytön autoon. Autossa on takana veivattavat ikkunat ja tämä boxi on tarkoitettu autoihin, joissa on myös takana sähköikkunat.

Toimivuus testattu. Omakustannushinta 50â,¬ + pk.

YV tai nolla4sataa-puu4puu47puu, jossa puu on myös numero ::)
#45
Ostetaan halvalla tai otetaan lahjoituksena vastaan tutkimuskäyttöön paineakkuviallinen DSG7 kuivakytkimisen vaihteiston mekatroniikka. Siis sellainen, josta painesäiliö on lohjennut irti.

Ei ole tuollaisella vaihteistolla varustettua autoa, eikä tarkoitus hankkiakaan.

YV tai 04sataa-puu4puu47puu ja puu on just heitetty pihalle Joulun jälkeen ;)
#46
Ymmärtääkö joku, mitä tämä käytännössä tarkoittaa ::)

Ensimmäinen kappale on selkeä, jarrullisessa peräkärryssä voi olla kitkat tai nastat jos vetoautossa on nastarenkaat.

Toista kappaletta lukiessa lyö vähän tyhjää :o

Jos vetoautossa on nastarenkaat, luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on käytettävä talvirenkaita.

Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa, erikoisautossa ja luokittelumassaltaan enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin.
#47
Ostin kokeeksi eBaystä halvimman mahdollisen kiinalaisen ERG venttiilin pojan 2007 Passattiin (pumppusuutin 125kW BMR). Lähinnä kokeilumielessä nähdäkseni, toimiiko se vai ei ja miten kauan ;D Hintaa venttiilillä oli 39,99â,¬ ja postikuluineen yhteensä 50,75â,¬

No venttiiliä ei ole vielä asennettu, mutta viikonloppuna olisi tarkoitus se vaihtaa paikalleen. Ilmoittelen sitten tänne, miten vaihto sujui ja saiko sen sopeutettua yms. Ilmoittelen myös jos se jossain vaiheessa alkaa oikuttelemaan.

Mittaustekniikkaa Polilla opiskeleena piti tuo tietenkin myös avata ja katsoa, miten se toimii. Yllättävän yksinkertainen rakenne ja varsinkin tuo avausasteen mittaus oli toteutettu magneetin ja hall-kulma-anturin avulla. Ei siis lainkaan mekaanisesti kuluvia osia tuossa mittauksessa :)

Rattaat oli ilman voiteluainetta. Niihin laitoin sitkostettua vaseliinia, tuskin siitä ainakaan mitään haittaa on.

Kuvassa näkyvässä pienessä vihreässä piirilevyssä on hall-kulma-anturi. Magneetti on liimattuna tuon vasemmanpuoleisen akselin päähän. Tuota välikantta en irroittanut. Sen alla on joku mekanismi, joka muuttaa pyörivän liikkeen pituussuuntaiseksi.

Joissain malleissa ongelma on tuossa välirattaassa. Ainaki tuossa se on helppo pyöräyttää puoli kierrosta silloin käytössä on taas ehjät hampaat. Alkuperäistä EGR-venttiiliä ei vaan pysty avaamaan ilman väkivaltaa (prässätty). Toki sen avaan ja katson, mitä se on syönyt.

Kahden vuoden vaihtotakuu tuossa on, katsotaan, miten käy ;D


#48
Myydään / M: VW RCD510 radio
02.11.19 - klo:17:00
Tästä hieman väriä synkkiin syysiltoihin ;) VW CD-Radio värillisellä kosketusnäytöllä. 6CD:n sisäänrakennettu vaihtaja. Muistikortti, Aux in ja BT-tuki. Puhelinvalmius.

Alkuperäinen VW radio 3C8035195, ei mikään Kiinan kopio (joissa ei ole edes RDS:ää). Mukana koodi.

Hinta 180â,¬ sisältää pk:t Suomeen. YV tai 04sataa-puu4puu47puu ja puu on vihreä ympäri vuoden.







#49
Ostetaan / O: Passat 16" pölykapselit
29.10.19 - klo:20:38
Hakusessa 16" peltivanteisiin alkuperäiset pölykapselit. B6 tai uudemmat.

Yhteydenotot 04sataa-puu4puu47puu, jossa puu on havupuu. Tai sitten YV.
#50
Olen tilaamassa ulkomailta korjaussarjaa -99 TT:n vuotavaan hammastankoon. Onko muita kiinnostuneita? Voisin samala tilata useamman, jolloin hintakin olisi edullisempi, max 40â,¬ + pk Suomesta. Sarjassa mukana hammastangon kaikki tiivisteet ja liukuosat, ei suojakumeja tai raidetankoja.

Laita YV pikaisesti jos haluat tilata.

Lista autoista, joihin tuo pitäisi sopia:

SEAT Toledo 1999-2006
SKODA Octavia 1996-2010
VW Bora 1998-2005
VW Golf IV 1997-2006
AUDI A3 I (8L) 1996-2003
AUDI TT I (8N) 1998-2006
#51
Kaikki uusia.

Moottoritilan pohjasuojan mukaan uudet ruuvit (8kpl). Hp. 20â,¬
Virtalukon pohjan valmistaja JP-Group. Hp 20â,¬
Ahtopainesäädin Pierburg. Hp 25â,¬

Pohjasuojaa en lähetä ison koon takia, muut max 6â,¬ postikuluilla.

YV tai 04sataa-puu4puu47puu, jossa puu on Jouluinen
#52
Ostetaan / O: Autotraileri
29.08.19 - klo:18:07
Hakusessa edullinen 2-akselinen traileri. Minimikantavuus 1300-1400 kg. Traileri tulee minitelakaivurin siirtelyyn. Autollani saa vetää 1800 kg jarrullista peräkärryä, joten mielellään melko pienellä omamassalla (~400kg). Mieluusti rekisterissä oleva, ei tarvitse välttämättä olla katsastettu.

YV tai 04sataa-puu4puu47puu, jossa puu on jouluinen ::)


#53
Myydään / M: Skoda RNS510 Naviradio
27.03.19 - klo:13:42
Täysin toimiva, uusimmilla länsi-Euroopan kartoilla ja softalla. Koodi löytyy.

HP 400â,¬.

Kauniaisissa ja kulkee postin välityksellä tarvittaessa.

YV tai 04sataa.puu4puu47puu, jossa puu on havupuu.



#54
Elikkäs BMR moottori savutti reilusti valkoista savua ja pakokaasu haisi kitkerälle.

Tuli vaihdettua jokseenkin kaikki mahdollinen, kokeiltiin toisella moottorilla ja vaihdettiin vuotava EGR lämmönvaihdin. Koneremppaakin tuli tehtyä kannen ja männänrenkaiden osalta. Vaihdettu tandempumppu, turbo, N75 ja suuttimien tiivisteet yms.

Lopullinen korjaus oli välijäähdyttimen vaihto. Sen jälkeen savutus loppui kokonaan ;D ;D

Vanha ilmeisesti vuosi jonkun verran ja seokset oli siten persiillään. Pitää testata vuoto vielä kunhan vähän lämpenee ja pääsee vedellä testaamaan pihalla. Paineilmalla hankala testata kun ei saa putkia kunnolla tiivistettyä. Tai saattaa jäädä testaamattakin jos metalliromukuorma ehtii lähtemään ennen kierrätykseen ::)

Mutta kai se pitäis testata, niin tietää, oliko kyseessä vuoto vai kenties tukkoisuus ???
#55
20â,¬ + PK

Asennus + sopeutus lisähintaan saattaa onnistua myös pienessä Espoon ympäröimässä kaupungissa.

YV tai soitto/viesti numeroon 04sataa-puu4puu47puu ja "puu" liittyy Jouluun ;)

#56
TT:ssä liikkeellelähdössä ja tasakaasulla ajettaessa esiintyi pientä nykimistä ja vakkaria ei oikein voinut käyttää kaupunkinopeuksissa kun meno oli tosi epätasaista varsinkin jos oli hieman ylä/alamäkeä matkalla. Liikkeellelähtö oli vähän kuin kengurupallolla. Moottoritiellä moottorijarrutus ja sen perään kiihdytys sai aikaan melkoisen muljahduksen vedossa.

Moottorin ja vaihteiston tuennan uusimisen jälkeen loppui nykimiset ja muljahdukset. Vaihtoon meni noin 45 minuuttia per puoli. Alle tarvitsee tunkin, jolla vaihteistoa tai moottoria nostaa vaihdon aikana.

TT:ssä toisen puolen tuennan varaosanumero alkoi 1K0 ja toisen ikävä kyllä 8N1 >:( Ei muuta kuin kättä syvemmälle taskuun...

Kilometrejä mittarissa 285tkm. Jos siis autossasi, jossa moottori on poikittain esiintyy samanlaista oiretta, kannattaa harkita noiden tuentojen vaihtamista.
#57
Onkos kukaan onnistunut tuossa retrofitissä ja mitä menisi uusiksi jos edes mahdollista tehdä?

CAN GW tuskin tuota tunnistaa ja väyläkin voi olla epäyhteensopiva. Componen Protection varmasti pistää hanttiin yms.

Niitä karvalakki Discovereita (ilman erillistä keskusyksikköä) tiedän jälkiasennetun, mutta tuo 8" näyttö ja car play/android auto kiinnostaisi ::)

#58
V..ut sano Vatanen ja taas säästy satanen ;D No ei sentään, tällä kertaa pari satasta!

Elikäs 3C farmarin vasemman, ulomman takavalon ledeistä osa pimeänä. Lähtötilanne:



Lyhty irti ja Dremelillä palasiksi. Pari ruuvia irti. Ã,,lä leikkaa liian syvältä, ettei osu heijastimeen:





Oikeisiin napoihin sähköä ja paljastuu, että 4 parkkilediä ja yksi vilkkuledi pimeänä:





Syyllinen tässä kuvassa:



Toki juotin kaikki ledit varmuuden vuoksi uudelleen lisäten hieman lyijypitoista tinaa. Nippuun ja liimaten sauma vesitiiviiksi sopivalla liimalla. Ennen kasausta kannataa dremelöidessä lyhdyn sisään lennelleet muruset puhallella pois paineilmalla huolella ja jäysteet poistaa puukolla.

Toivottavsti tämä kirjoitus rohkaisee muutkin korjaamaan nuo "ikuiset" led-takavalot  ;D

Jos vikaa on siinä keskimmäisessä valossa, on korjaus hieman haastavampaa kun se pitää purkaa lyhdyn lasi irroittamalla.
#59
Avataan nyt uusi keskustelu vaikka samaa asiaa onkin monesti kysytty ja vastailtu.

Ovi ei aukea ulkokahvasta, ovi ei pysy kiinni, ovi ei avaudu kummastakaan kahvasta...

Useimmiten syy on siinä, että ulkokahvalta lukkomekanismille menevä vaijeri jäätyy. Sen molemmissa päissä on kumiset tutit, joista nylonpäällysteinen vaijeri menee läpi. Alkujaan ne kumitutit on tiiviitä ja sisään ei pääse kondensoitumaan juurikaan kosteutta. Tarpeeksi monen avauskerran jälkeen rei'ät kuluu, vaseliini jäykistyy ja vaijerin sisälle pääsee kosteutta. Tämän huomaa myös siitä, että vaijeri muuttuu ruskean väriseksi kun vaipasta irtoaa ruostetta...

Vaijerin saa kyllä rasvailtua ja vedet pois, mutta helpompaa on työntää kättä syvemmälle taskuun ja hakea uusi vaijeri marmoritiskiltä. No itse päädyin kuitenkin liottelemaan nuo vedet, ruosteet ja kuivuneet vaseliinit pois bräkleenillä ja aseöljyllä. Lopuksi laitoin sopivan paksuista muoviletkua (sisähalkaisija reilu 10 mm?) toisen pään vaijerin kuoren päälle. Siinä on sopiva levennys ja kumitutti on pienempi kuin letkun sisähalkaisija. Letkuun n. 5 cm moottoriöljyä, jonka pakotin paineilmalla menemään läpi vaijerin ja vaipan välistä samalla vaijeria eestaas liikutellen. Kumitutit paikoilleen ja menoks!

Mutta vika voi olla myös lukkomekanismissa, joka on tämän näköinen:


Tuossa ulkokahvalta tulevan vaijerin vetämä vipu on normaaliasennossa. Jos taas vipu jää vedettäessä seuraavan kuvan mukaiseen "auki"-asentoon, eikä palaudu siitä itsestään, on vivun ja kiinnitystapin "laakerointi" puhdistuksen ja voitelun tarpeessa.


Puhdistuksen ja voitelun jälkeen vivun pitää palauta normaaliasentoon napakasti.


Sähköosaa ei tarvitse, eikä kannatakkaan irroittaa jos ei halua tapella noiden pienien värikkäiden muovivipujen kanssa, Toinen ohjaa lukitusta ja toinen takalukkoa, joka estää oven avaamisen sisäkahvasta kun ovi on lukittu. Puhdistkseen ja rasvaamiseen riittää kun irroittaa ensimmäisen kuvan harmaan muovikannen.

Itse lukon irroittamiseen tarvitset 4 mm pitkän hylsyn vääntimineen T15, T20 ja T30 ruuvimeisselit ja sopivan kokoisen XZN monikulma-avaimen. Alareunasta 2 ruuvia pois. Oven kiinnivetokahvasta ylempi muovi irti (on tiukassa, käytä muovista irroitustyökalua), sen alta kolme t30 ruuvia irti. Ovipahvin voi nyt kiskoa irti alareunasta lähtien. Vähintään yksi kiinnike menee tässä vaiheessa rikki  >:( Kun kaikki 6 kiinnikettä on irti, nostetaan yläreuna urastaan pois eturunasta alkaen. Kun pahvi on irrallaan, irroitetaan sisäavauskahvan vaijeri ja ohjausyksikölle menevä iso liitin. Pahvin voi nyt nostaa syrjään.

Lukkopesän suojus pois, alareunassa on kolo lattapäiselle ruuvimeisselille. Oven päädystä kaksi kumisuojusta pois ja niiden alla T15 ruuvit. Sisempi kokonaan pois ja ulompaa (syvemmällä oven sisällä) kierretääna auki useamman kymmenen kierrosta SAMALLA pitäen ulkokahvaa täysin ulosvedettynä. Kun on kierretty tarpeeksi auki, jää ulkokahva ulosvedettyyn asentoon ja lukkopesä irtoaa. Ulkokahva irtoaa kun sitä liikuttaa taaksepäin ja vetää ensin takapään irti kolostaan. Sitten ulkokpuolelta, kahvan alta T15 ruuvi auki (liikauta kahvan tukea muutama milli taaksepäin, niin se irtoaa kielekkeistään)  ja oven päädystä irti ne kaksi XZN (6mm?) ruuvia.

Seuraavaksi irroita korkeaäänikaiuttimelle menevä johto ja sen liitin ovesta. Irroita peilille menevä johtosarja ohjausyksiköstä ja pujottele johto pois oven johtosarjan ympäriltä. Ota ikkunahissin pellistä kaksi isoa kumitulppaa irti ja aja ikkunaa kaukosäätimellä noin 12 cm? alas. Näkyviin pitäisi tulla ruuvin päät, joihin sopii pitkä 4 mm hylsy. Kierrä ruuveja KIINNIPÃ,,IN (ruuvin kanta on toisessa päässä!) puolen tusinaa kierrosta. lasin pitäisi nyt lähteä irti. Nosta se yläasentoon ja teippaa siihen.

Seuraavaksi paikanna kaiuttimesta noin klo kahdessa oleva 5 cm pituinen "häntä". Paina lukituskielet sisään ja lopulta koko häntä oven sisään. Jos jätät tämän vaiheen tekemättä, et saa irroitettua ikkunahissiä pelteineen. Kymmenen T30 ruuvia irti ja pellin etureunaa nostetaan ylöspäin ja samalla vedetään etualareunaa poispäin ovesta. Sitten koko pelti lukkoineen pitäisi lähteä irti. Lukko ja ulkokahvan hässäkkä tulee mukana. Suojaa auton kynnys pahvilla tmv, jotta ei naarmuunnu.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Ovipahvin lukitusnappulat pitää irroitella ovesta vetämällä niiden keskiosan tappi ulos noin 5 mm. Melko tiukassa ovat. Tuossa asennossa ne sitten laitetaan paikoilleen ovipahviin. kun pahvi painetaan paikoilleen nuo tapit painuvat sisään ja pahvi lukittautuu paikoilleen. Itse jätin nuo tapit kokonaan pois kun tuota joutuu varmaan aukomaan kiihtyvällä tahdilla  :o Hyvin on pysynyt paikallaan ilman nitinöitä toistaiseksi. Muista kuitenkin teipata ne 6 reikää umpeen jos teet samoin. Oven pitää olla mahdollisimman tiivis, jottei lämpimästä sisätilasta kondensoidu vettä sinne oven sisälle.

Voi olla, että jotain unohdin, mutta noin se pääpiirteissään menee.
#60
Osaisiko joku kertoa lyhyesti ja ytimekkäästi, miten nuo protokollat käytännössä eroavat toisistaan? Onko LIN väylästä olemassa joku komentokuvaus, kuten W-BUS:ista?

LIN-väylää käytettäessä IPCU rele ei enää toimi, vaan pitää olla LIN/PWM gateway jos haluaa lämppärin puhaltimen päälle VAG autoissa.

Lähinnä siksi kyselen, että olisi vanhaan TT:hen tarkoitus asentaa tuollainen uusi LIN-ohjattu bensa-Webasto ja ohjainlaite olisi tarkoitus rakentaa itse GSM-modulin ja mikrokontrollerin yhdistelmällä. Tiedän, että valmiita ohjainlaitteita (esim. Remuc) on saatavilla ja rahaakin olisi, mutta tämä on hyvä harrastus  ;D
#61
Audi / Audi Concert volumeongelma
29.01.18 - klo:23:15
Audi TT Concert (2000-luvun vaihteesta) on kait yleinen ongelma, että volumessa on 2-3 eri asentoa: mute, normal ja täysillä.

Vika piilee digitaalisessa potikassa. Löytyykö siihen varaosaa? Auttaako puhdistus? Parin kympin hintaan saa "korjausmodulin", mutta se ei sovi mun pirtaan kun laite pitää oikeasti korjata  ;)

Muutoin tuo Bosen äänentoisto tuntuu toimivan hyvin.

Varaosana on -98 beetlen USA radio. Siinä lienee sama potikka.

#62
Onko kukaan onnistunut vaihtamaan CR-moottorin (CBBB) turbon sisuskaluja irroittamatta koko mötikkää kannesta? Saattaisi onnistua kun kyseessä on läpihengittävä kone ja imusarja on siis etupuolella.

Kokonaisen turbon pakosarjoineen irroitus olisi huomattavasti isompi operaatio ja yleensä muutama vaarnapultti katkeaa. Apurunko ja DPF irti, antureita ja paine-eroputkia yms.

Öljynvaihdon yhteydessä huomasin, että turbo on kohta porsimassa. Välilauhduttimelle menevän letkun liitos kunnolla öljyinen ja myös turbolta lähtevä painepuolen letkun liitos ja koko turbon kylmäpuoli märkänä öljystä. Lisäksi pakokaasussa tuoksuu lievästi palaneen öljyn käry. Laakerit menossa siis piakkoin.

Paskoja moottoreita tekevät kun ei turbo 400 tkm kestä  ;)
#63
Rikkoutuneen turbon siipi söi EU3 auton lambda kärjestä puolet pois. EU3 autoissa on kait yleensä vain lambda ennen kattia ja EU4:ssä myös katin jälkeen. Taitaa olla myös Kiinan ilmanlaadun pelastavia pakokaasun takaisinkierrätys-höpötyksiä yms ::)

Hyllystä löytyy uudet ei-turbo EU4 auton molemmat lambdat. Voiko tuon etummaisen laittaa EU3 autoon vai onko niiden toimintapisteissä tai muissa parametreissä eroja? Liittimet on samat ja johto riittävän pitkä.

EU3 auto on Audi TT 1999 132kW 1.8T (AJQ) ja EU4 on (oli) Passat 3BG 2002 85 kW (AZM).

Varaosanumeroiden perusteella nuo eivät ole keskenään yhteensopivia, mutta niitä varaosanumeroita on miljoona erilaista kun liitintyypejä ja johdon pituuksia on melkein saman verran.

Vastaa tähän viestii VAIN jos tiedät, mitä mahdollisia eroja EU3 ja EU4 lamdoissa on ja ovatko ne keskenään vaihtokelpoisia. Ehkä tai tuskin eivät ole nyt haettuja vastauksia  ;D
#64
Tuli hankittua moottorivikainen Audi TT -99, mutta kun samaa moottoria on myös muissa VAG-groupin merkeissä, kyselen täältä kokemuksia ::) Ja kone on suurin piirtein sama kuin kaikki tuon ikäiset 1.8T 20 venttiiliset noihin aikoihin.

Auton historia on seuraavanlainen. Ajettu kiveen tms ja öljypohjasta pala pois kuin Jepen sielusta. Öljyn hupenemista saatikka öljynpaineen häviämistä jalla-jalla-kuski ei ilmeisesti noteerannut, vaan jatkoi menoa irti päästyään. Noin kilometrin päästä kone sitte sammui ilmeisesti sen takia, että runkolaakerit kuumenivat ja hirttivät kiinni.

Otin öljypohjan irti ja runkolaakereiden kohdalta laakeripukit ovat täysin kuivan näköisiä, vaikka ehjässä koneessa ne tietty olisivat öljyisiä roiskeiden ja voitelun takia. Kiertokangen laakerit öljyiset, joten niissä ei liene kiinnileikkaamista ollut.

Runkolaakerit pystyy vaihtamaan paikallaan, kunhan kaikkia ei irroita kerralla. Mutta onko sellainen remontti kestävä? Toki pitää katsoa, onko kiertokanki tykännyt jonkun laakerin kohdalla kyttyrää tosissaan ja esimerkiksi vaihtanut väriä tai naarmuuntunut.

Joskus vuosikymmeniä sitten, kun noita remppoja tuli enempi tehtyä, ehjän näköiset kaulat hivastiin vesihiomapaperilla karheaksi (lasitus pois) ja uudet laakeriliuskat kehiin. Ja taas mentiin... Pahimmat tapaukset koneistamoon ja ylikokolaakereita tarpeen mukaan.

Koska tuo koneen irroittaminen on ihan hel**in iso homma. Yritän päästå mahdollisemman vähällä työllä ja siksi näitä kyselen.

Mitä tuhoa öljyn puute sitten on tehnyt yläkerralle ja turbolle, jää nähtäväksi jos tuon alakerran saisi helpolla/halvalla kuntoon.

Tiedän, että ainoa oikea tapa olisi tehdä täydellinen koneremppa, mutta nyt taidan mennä ali siitä, missä aita on korkeimmillaan ;D

Niin ja jos jollain on vastaava toimiva moottori tarjolla edullisesti, ottakoot yhteyttä. Ja pelkkä öljypohjakin kiinnostaa.



#65
Eli projektin tarkoitus olisi lisätä Passsat High Line 2009 farkkuun sähköinen takaluukun aukaisu/sulku. Siis napista auki ja napista kiinni ilman kuraisia käsiä. Halvempi ja varmasti järkevämpi tapa pitää räpylät puhtaina olisi ostaa tusina näppylähanskoja  ;)

Kallein hankinta tuossa on moottorit (3 kpl ja saranat vipuineen). Ne sattaa kuitenkin löytyä yllättävän edullisesti esim eBaystä kunhan näkee hieman vaivaa. Uusimmissa autoissa ei välttämättä tarvitse edes saranoita vaihtaa JOS olemassa olevissa on kierteet moottoreilta tuleville vivulle?



Kuvassa tilaamani osat. Jotain liittimiä vielä tulossa maailmalta. Niin ja johtoja pitää vielä hankkia. Kierrettyä parikaapelia CAN-väylälle ja eri paksuisia ja värisiä johtoja syötöille ja hituvirroille.

Osat:

Moottori vasen: 3C9 827 383 E
Moottori oikea: 3C9 827 384 E
Sarana vasen: 3C9 827 301 E
Sarana oikea: 3C9 827 302 E
Vipu vasen: 3C9 827 829 C
Vipu Oikea: 3C9 827 830 C
2xläpivienti: 3C9 827 157 A
Lukon vastakappale: 3C9 827 887 B
Painonappi takaluukkuun: 3D0 959 821 D 20H

Liittimet:
Moottori vasen: 1K0 972 924
Moottori oikea: 3C0 972 725
Lukon vastakappale: 3B0 972 705
Painonappi: 8K0 973 754

Pinnit liittimiin:
18 x 000 979 009 E (väylä, kytkin, yms)
4 x 000 979 242 E (moottoreiden syötöt)
5 x 000 979 131 E ("sulkijalihaksen" pinnit)
2 x 000 979 227 E (2 x 30A sulakepaikat 24? ja 25?)
2 x 000 979 230 E (maadoitus)
Jos ostat valmiita 2-päisiä korjausjohtoja, tarvitset puolet vähemmän.

En sitten ota vastuuta, jos joku osanumero on pielessä  ::) Moottoreista on useampia eri malleja eri loppukirjaimella, jotka sattavat toimia...

Kohtuu iso rutistus tuossa asennuksessa tulee olemaan kattoverhoilun irroitus. Samalla olisi tarkoitus asentaa peruutuskamera ja vetää sen johdot katon kautta naviradiolle.

Mitään nopeaa jatkopäivitystä ei kannata tämän projektin osalta odotella, sillä peruutuskamera vielä hankkimatta ja puolison autoon pitää vaihtaa vetonivel ja tyttären autoon syyläri ja jakopään kilkkeet. Niin ja omaan autoonkin jakopään remppa ja moottorin kannattimet... Voi olla, että menee kevääseen  :P

Ajattelin kuitenkin aloitella tämän projektin keskustelun täällä jos joku muukin kiinnostuu aiheesta. Tuosta osaluettelosta on hyvä lähteä liikkeelle. Erillistä ohjausyksikköä noille ei ole, vaan se on integroitu noihin moottoreihin. VCDS tai vastaava tarvitaan lopuksi ainakin CAN GW koodaukseen.

Laitan kytkentäkaavion jossain vaiheessa kunhan ehdin sellaisen raapustelemaan

o.b.
#66
Sinisen savun saattelemana auton (2008 Passat, manuaali, etuveto) ilmeisesti turbo sanoi työsopimuksen irti. Outoa kylläkin, että samalla hetkellä myös ennen hiukkassuodatinta oleva lämpötila-anturi hajosi??? Ohmimittarilla näyttää ääretöntä vastusta ja vikakoodia ei saa poistettua. Laittamalla anturin tilalle johtoihin kiinteän 1 kohm vastuksen vikakoodin saa kuitattua, mutta moottoori ei oikein ota kierroksia ja turbon jälkeinen paine vaan laskee ja jää kauaksi pyydetystä. Hetken päästä sammuu kokonaan...

Jos tuo turbo pitää vaihtaa, osaisikohan joku kertoa, miten tuon sen saa helpoiten tehtyä? Autossa on siis hiukkassuodattimen perkele työtä vaikeuttamassa ja turbo on osa pakosarjaa :-\

Elsasta katselin, että apurunko pitäisi irroittaa ohjausvaihteineen + oikea vetoakseli. Kotona tuo vielä menisikin, mutta kun auto on mökin pihassa ja työkaluja on rajoitetusti saatavilla. No varaosaturbo pitää joka tapauksessa hakea kotoa, joten samalla niitä työkalujakin kulkeutuu tänne.

Pystyykö turbon sisuskalut vaihtamaan pakosarjaa irroittamatta jollain ilveellä?

Tässä vielä vikakoodit:

Address 01: Engine        Labels: 03G-906-021-BLS.clb
   Part No SW: 03G 906 021 PB    HW: 03G 906 021 AB
   Component: R4 1,9L EDC G000SG  1132 
   Revision: --H07---    Serial number: VWZCZ000000000
   Coding: 0000071
   Shop #: WSC 12345 123 12345
   VCID: 6ED3CA3A793268310B-803A

3 Faults Found:
006488 - Exhaust Gas Temp Sensor 2 Bank 1 (G448)
               P1958 - 000 - Short to Plus
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 286951 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2017.07.03
                    Time: 14:49:39

             Freeze Frame:
                    RPM: 2331 /min
                    Speed: 121.0 km/h
                    Load: 0.0 %
                    Voltage: 14.21 V
                    Mileage: 190 km
                    Temperature: 528.0°C
                    Absolute Pres.: 1091.4 mbar

000665 - Boost Pressure Regulation
               P0299 - 000 - Control Range Not Reached - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 286951 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2017.07.03
                    Time: 14:49:39

008759 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
               P2237 - 000 - Pump Current Open Circuit
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01110000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 286951 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2017.07.03
                    Time: 14:57:07

             Freeze Frame:
                    RPM: 966 /min
                    Speed: 0.0 km/h
                    Load: 0.0 %
                    Mass Air / Rev.: 250.0 mg/str
                    (no units): 0.90
                    (no units): 8.0
                    Bin. Bits: 10001001

Readiness: 1 1 0 0 0
#67
Tervehdys tietäjät!

Teoreettinen kysymys: Jos minulla olisi ETKA 7.5 Plus virtuaalikoneessa pyörimässä ja se muuten toimisi, miten vaihtaisin näkyvät hinnat ruplista euroiksi?  ::)

Näin yöllä unta, että Asetukset - Maa-asetukset - Valuutan nimi EUR tai â,¬ ei auta ongelmaan, eli sitä ei kannata ehdottaa  >:(

Samassa unessa näin myös, että osat ovat itänaapurissa pääosin halvempia kuin täällä, eli valuuttakurssien mukaan ei oikeaa euro-hintaa saa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy