Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - o.b.

#1
Ne piti muistaakseni poistaa ensin kaikki avaimet ja sitten lisätä yksitellen. Olikohan 000-kanavalle tallennettiin 00 ja sitten asetetiin avaimien lukumäärä. No jotain sinne päin.
#2
VW / Vs: Kupla mittaristo
30.04.24 - klo:14:48
Jos anturi on maadoittavaa tyyppiä, niin maapiuha voi olla huonossa kontaktissa maadoituspisteessä.
#3
Eiköhän alkperäinen vika ollut se DSG:n lämmönvaihtimen termostaatti. Muutama tullut vaihdettua.
#4
Muistaakseni voi vaihtaa erikseen. Autotallissa yksi kompura, mutta en nyt viitsi yöllä lähteä tarkastamaan...
#5
Audi / Vs: Audin ohjausongelma
29.04.24 - klo:16:48
Lainaus käyttäjältä: Gucci87 - 29.04.24 - klo:13:45Moikka!

Sattuisiko kellään olemaan ODIS tai jotain muuta ohjelmaa, millä voisi sähköisen ohjausvaihteen päivittää?
Mielellään pk-seudulta :)
Jacce75 Keravalla.
#6
Lainaus käyttäjältä: käfer - 28.04.24 - klo:14:39Eli vielä kertauksena. Alkuperäinen osa on numeroltaan 6Y2959802. Tähän siis voi ostaa Fabian 6Y1959802 osan? Ja se toimii?
Se Fabian osa EI toimi, pitää olla tuo viestissä #5 Jacce75 mainitsema 6Y1959802 VW5 tai VW6.
#7
Golf IV (97–03) / Vs: 1,9 Tdi jakopää
29.04.24 - klo:11:38
Kyllä sinne voi vaihtaa pelkän hihnan. 6:n vuoden sääntö koskee vain hihnaa.

Varmiten jaon saa kohdilleen lukitustyökaluilla, mutta jotkut vaihtaa hihnan merkkaamalla vanhaan hihnaan ja rattaisiin pienet maalitäpät. Merkit kopioidaan sitten uuteen hihnaan ja laitetaan paikoilleen.
#8
Golf VI (08–13) / Vs: Jakopää
27.04.24 - klo:17:49
Lainaus käyttäjältä: mutteri45 - 27.04.24 - klo:10:54Onko ketjun kiristimessä joku venttiili, joka pitää siellä öljynpaineen?
Ei ole, eikä edes mekaanisesti lukkiudu.
#9
Lattaliittimet peileissä on peilin lämmitystä varten. Ne toimii samalla kun takalasin lämmitys on päällä.
#10
Volkswagen / Vs: bora 1.6-04
26.04.24 - klo:20:03
Lainaus käyttäjältä: jallu-65 - 26.04.24 - klo:18:03Irrotettava vetokoukku, mut ollu kärryt peräs, pitää kattoo, onkoha se tuulettime anturi sii viereine moottorinlämpötilan kans? sumareil ei oo ku se et takan pitäs palaa, mut umpios edes on kyl polttimot sumareil.
Moottorin lämpötila-anturi on se vihreä, jonka jo löysitkin. Se kertoo lämpötilan ECU:lle ja mittaristolle. Anturissa on kaksi erillistä piiriä, eli ECU saattaa saada oikeaa lämpötilatietoa ja mittaristo ei. Tai päinvastoin.

Flektin anturi on syylärin alanurkassa ja siihen menee paksut johdot. Tuo anturi ohjaa vain flektejä.

Takasumuvalon toimimattomuus johtuu tosiaan useimmiten pistorasian kytkimestä. Se kytkee auton oman sumuvalon pois silloin kun töpseli on kytketty ja kärry perässä. Kytkimen voi ihan hyvin ohitta. Ei ole iso haitta vaikka palaa sumuvalot sekä autossa että peräkärryssä.

Sumuvalo on vain vasemmalla puolella.
#11
Vaikka tuolta: https://www.ebay.de/itm/225715494146. Noin 30e posteineen.

Edit: Myös -G ja -H loppuiset käyvät tilalle. Oliko autossa muuten ilmastointi? Näytti olevan samalla numerolla ilmastoinnilla ja ilman ???
#12
Anturi oireilee yleensä pätkimällä, ei antamalla jatkuvasti hieman virheellistä vastusarvoa.

Kokeile, lämpeneekö syylärille menevä ylävesiletku auton käydessä paikoillaan. Jos lämpenee, niin termostaatti vuotaa.

Jos VCDS tai vastaava käytössä, niin vertaa mittariston ja ECU:n ilmoittamia lämpötiloja. Yleensä siinä anturissa on neljä pinniä ja ECU:lle ja mittaristolle omat NTC vastukset.

Just vaihdoin TT:hen kun ECU näytti kylmälle moottorille -101o lämpötilaa ja autoa ei meinannut saada kylmänä käyntiin.
#13
Olen avannut ja voidellut laakerit. Koppa lähtee pois kun painaa kolme kumikielekettä sisään. Sitten päätylaakeri on suoraan näkösällä. Siipipyörän puoleisen laakerinkin voitelu onnistuu helposti.

Ei siitä uudenveroista saa, mutta kitinät vaimenee kyllä.
#14
Vaihda(ta) vaan sovinnolla se termostaatti. Timantit ovat ikuisia, termostaatit ei.
#15
Golf VI (08–13) / Vs: Jakopää
20.04.24 - klo:16:58
Nokka-akselit lukitaanja sitten katsotaan miten monta astetta kampiakseli liikkuu. Vaatii erikoistyökalut.
#16
Jos siitä on vain mekatroniikka hajonnut, niin sen korjaus ei välttämättä mahdottomia kustanna. Jos taas rattaat/laakerit porsineet, niin sitten tilanne huonompi. 13v ikäisen DSG-viallisen auton ostoilmoituksia harvemmin näkee.
#17
Golf VI (08–13) / Vs: Golf Mk6 jarrut
18.04.24 - klo:13:04
Lainaus käyttäjältä: Beetle - 18.04.24 - klo:11:13Minkäkokoiset etujarrupalat menee Golf 6 1.2 TSI vm. -12 ?

Googlettelin vähän, mutta en saanut täyttä varmuutta.
PR-koodeista pitäisi selvitä varaosanumero. 1Zx etujarruille ja 1Kx takajarruille. PR-koodit (pieni osa niistä) löytyy huoltokirjan etuaukeamalta.
#19
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.04.24 - klo:16:00tuliko lukihäiriö ja DTC muuntui TDC:ksi eli yläkuolokohdaksi?
Tuli lukihäiriö, joo ::)

Kampiakselin anturi on kuitenkin sellainen, että sille ei ole mitään varasuunnitelmaa jos se hajoaa. Moottori yksinkertaisesti sammuu kuin seinään. Melkein kaikilla muilla antureilla on saatavilla korvaava tieto ECU:n syövereistä tai muista antureista. Siis sen verran, että meno voi jatkua.
#20
Villi veikkaus kampiakselin rpm-anturille. "DTC definition not found" viittaisi siihen, että sytytyksen ajoitusta ei pystytä määrittelemään. Sytytyksen (ruiskutuksen) ajoitus tehdään kampiakselin anturin perusteella.
#21
Varmaan puskuri erilainen. Tavallisessakin sähköpistoke jää vähän liian lähelle puskuria ja läppä on hieman hankala avata tarpeeksi auki. VW:n toimittama koukkusarja kyseessä.
#22
Voiskohan siellä olla sihti tukossa? Jos öljypohja on käytetty irti, niin yleensä sinne laitetaan 5-10x enemmän silikonitiivistettä kuin tarvitsisi. Ne ylipursuavat tiivistejäämät sitten tukkivat sihdin.

Saksan eBaystä varmaan löytyy kohtuuhintainen öljypumppukin.

Edit: Ei taidakkaan löytyä edullista pumppua kun tasapainoakslit on siinä samassa.
#23
Mulla on yksi korjaussarja, jonka pitäisi sopia tuohon. 10e + PK jos haluat kokeilla.
#24
Lahjoitetaan / Vanhemman Audin jarrupalat
11.04.24 - klo:16:30
ACDelco AC436981D

Sopivuus:

AUDI 80 B4 Sedan (8C2) ( 09.1991 - 12.1994 , 71 - 230 HV)
AUDI 100 C3 Sedan (44, 44Q) ( 08.1982 - 07.1991 , 70 - 165 HV)
AUDI 100 C4 Sedan (4A2) ( 12.1990 - 07.1994 , 82 - 280 HV)
AUDI 80 B2 (81, 85) ( 10.1980 - 08.1986 , 90 - 136 HV)
AUDI 80 B3 (89, 89Q, 8A) ( 06.1986 - 09.1991 , 68 - 137 HV)
AUDI 90 B2 (81, 85) ( 10.1984 - 03.1987 , 70 - 136 HV)
AUDI 90 B3 (89, 89Q, 8A) ( 04.1987 - 09.1991 , 80 - 170 HV)
AUDI 200 C2 Sedan (43) ( 10.1979 - 09.1982 , 136 - 170 HV)
AUDI 200 C3 Sedan (44, 44Q) ( 08.1983 - 12.1991 , 136 - 220 HV)
AUDI Coupe B2 (81, 85) ( 08.1980 - 10.1988 , 75 - 136 HV)
AUDI Coupe B3 (89, 8B) ( 10.1988 - 12.1996 , 112 - 230 HV)
AUDI A4 B5 Sedan (8D2) ( 11.1994 - 11.2000 , 75 - 193 HV)
AUDI A6 C4 Sedan (4A2) ( 06.1994 - 10.1997 , 90 - 290 HV)
AUDI V8 (441, 442, 4C2, 4C8) ( 10.1988 - 02.1994 , 250 - 280 HV)
AUDI A6 C4 Avant (4A5) ( 06.1994 - 12.1997 , 90 - 290 HV)
AUDI A4 B5 Avant (8D5) ( 11.1994 - 09.2001 , 90 - 193 HV)
AUDI Quattro (85) ( 07.1980 - 07.1991 , 200 - 306 HV)
AUDI Super 90 ( 09.1966 - 08.1971 , 90 HV)

Ei sopinut aikanaan A4 B5 FL-malliin ja jäänyt hyllyyn pölyttymään. Nouto Kauniaisista.
Sopii myös joihinkin Alfa Romeo, Fiat ja Lancia 80-90 luvun autoihin.

YV tavoittaa (joskus viiveellä)
#25
Kuskin oven kytkinpaneli vaihtoon. Purku ja puhdistuskin saattaa auttaa. Osa on kuitenkin sen verran edullinen, että harkitse sovinnolla uuden hankkimista.
#26
Pitäisi olla helppo vaihtaa, kahdella ruuvilla kiinni. Isompi työ on varmaan paneleiden purkaminen.

Puhaltimelle tulee jatkuva jännite. Säädin säätää pyörimisnopeutta Climatronicin panelilta tulevan jännitteen mukaan. Jos säätimen 4-napaisen liittimen irrottaa ja puhallin edelleen pyörii, niin vika on varmuudella säätimessä.
#27
Vika on tod.näk. joko Climatronicin pääpanelissa tai matkustamon puhaltimen säätimessä. Jälkimmäinen (7L0907521B) löytyy takailmastointilaitteen kotelosta, moottorin vierestä. Mitään relettä puhaltimelle ei ole.
#28
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 06.04.24 - klo:13:45Eikö kukaan täällä ole tehnyt noita näyttöpäivityksiä?
Kahteen Passattiin (-16) olen vaihtanut 8" kiiltävät näytöt ja meni heittämällä. Kehyksen löytäminen voi olla haastavampaa.
#29
Ruiskutetaan sylintereihin samoilla suuttimilla. Ruiskutus tapahtuu poistotahdin aikana, jolloin palamaton polttoaine päätyy katalysaattoriin (jos on) ja DPF:ään.
#30
Käry voi tulla myös pakoputken haitariosasta, joka on heti kohta turbon jälkeen.

Webasto käy usein vaikka sitä ei erikseen päälle laitakkaan. Sammumisen jälkeen hurisee vielä noin minuutin ja saattaa puskea hieman savua. Pääle +5o lämpötilassa Webaston ei pitäisi mennä itseksen päälle.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy