Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - vasara

#1
^Tuo sama ilmiö / 'kusetus' on havaittavissa kaikessa kaupankäynnissä. Liikkeet ostaa tavaran sisään halvemmalla, kuin myyvät ulos. Ilman tätä hintaeroa kauppoja ei olisi olemassa millään sektorilla.
Kommentoin siis 'Natina' paria viimeistä lausetta.. en sitä, että myydään tietoisesti viallista tavaraa.
#2
^Tuohon se autokauppa perustuu. Jos liike ostaa ja myy autot samaan hintaan, niin bisnes on aika äkkiä päätepisteessä :) .. kuka tuossa kusettaa? Autoaan tarjoavan ei ole pakko tehdä kauppoja.
#3
Kufatec näyttäisi myyvän ainakin valmista johto adapteria & koodaus donglea.
https://www.kufatec.com/en/volkswagen/vw-golf/golf-6-5k/adapter-led-daytime-running-lights-for-vw-golf-6-37854

ja löytyy sieltä valopakettikin, jossa johdotukset mukana..
https://www.kufatec.com/en/all-products/led-daytime-running-lights-drl-for-vw-golf-6-37869-1

Kannattaa melkein kysyä, että käykö nuo puskuriisi suoraan, vai pitääkö alaritilään vaihtaa R-sarjan muovit / koko keula :) ? .. silloin menisi tällä sarjalla jo hankalaksi.
#4

Avant 2.0 tdi 140 kw quattro stronic. Rauhallista ajoa, josta n. 60% maantietä.

LainaaLiikkuvapallo gte: On kyllä kovia tuloksia, mutta ehkä nykyaikana jää vielä noin 80% petrattavaa parempiin malleihin
Miten niin, kun polttoaineena uusiutuva MyDiesel.


#5
Tästä ketjusta havisi parin päivän kirjoitukset.. jos ylläpitäjä Jyrki:llä on jotain kirjoituksiani vastaan, niin voinee hävittää kaikki muutkin koko saitilta? Tee se. Ja hävitä nimimerkkini ja kaikki tiedot kuten GDPR velvoittaa. Ja.. jos Jyrki ei reagoi.. niin katotaan.....
#6
Etuvetoisten DL382-7F ja quattrojen variantille DL382-7Q on molemmille käsittääkseni määritetty tuo ram1 mainitsema sama 200kW/400Nm 'kesto'. Kyseessähän ei ole varsinaisesti kestävyyden raja vaan tehtaan määrittämä safe- arvo.
Samoja laatikoita käytetään 'kestorajoilla' olevissa..
2.0 TDI 140kW/400Nm, 3.0 TDI 160kW/400Nm ja 2.0 TFSI 185kW/370Nm moottorisissa autoissa, joita saa maailmalla sekä etu- että nelivetoisina.
Tuskin käyttäisivät laatikkoa, joka just just kestää.. eli 320Nm väännön nosto ei liene laatikon kannalta mikään ongelma.
#7
^Jep.. Lukijan mielipide.. 'liikkuvuuspaketti' liittyy kaupalliseen tavara- ja henkilöliikenteeseen. Yksityisautoilijoiden tiemaksuja sillä ei voisi perustella.. vaikka EU:ta herkästi kaikista harmeista syytetäänkin :)
https://www.lvm.fi/-/eu-n-jasenmaat-sopuun-liikkuvuuspaketista-989612
#8
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
08.06.19 - klo:12:23
Lainaus käyttäjältä: ile - 08.06.19 - klo:11:57
Jep, täysin samaa mieltä. Eikös muuten jonkinlaisen kuvan saa jo kun filtteröi nettiauton tarjoamaa meidän omasta nelivetotarjoamasta. Esim..

- Audit, vm minimi 2015: osumia 1795kpl joista nelivetoja 1015kpl
- A4:t, vm minimi 2016: osumia 264kpl joista nelivetoja 145kpl

Ei quattro ole ihan marginaalikampe ainakaan Suomessa.
Tällä otoksella quattrojen osuus Suomessa 55% vs maailmanlaajuisesti 40%.
Suomen suurempi nelivetojen osuus käy järkeen, kun täällä nelivedosta on talviolojen vuoksi keskimääräistä suurempi hyöty.
Audin tulevat plugarit taitaa olla kaikki nelivetoja.. nelivetojen osuus tulee siis entisestään kasvamaan. Suomen verotuksella muun kuin plugarin ostaminen ei kalliimmassa hintaluokassa ole järkevää.
#9
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 04.06.19 - klo:12:26
...Itse en kyllä jaksa itkeä tätäkään etukäteen, tulevaisuus näyttää mihin sitten päädytään.
Eikö se ole hyvä 'itkeä' etukäteen.. ennakoivasti. Jälkikäteen on myöhäistä ja sitä kutsutaankin ikävästi jälkiviisasteluksi :)
Mutta joo.. vallitsevat realiteetit (raha ja sen puute) pyyhkii pois utopistisimpien sunnitelmien toteutuksen. Tuskin mitään täystuhoa saa sosialistihallituskaan aikaan. Työn tekeminen ja ylipäätään eläminen tosin tulee vähän kalliimmaksi.. se sitten viiveellä rapauttaa myös koko maan taloutta.

Ja kyllä.. hallitus muodostetaan vanhoilla pelisäännöillä. Nyt vaan kävi niin, että vasemmisto pääsee valtaan poikkeuksellisen pienellä rapia 1/3- osa kannatuksella. Kiitos kepun, joka petti, kuten aina.

Kaikki edellinen OT:ta tähän ketjuun.. mutta aasinsiltana 'Autovero' asiaan.. se ei ainakaan poistu tällä hallituskaudella :) .. lisää autoilijoita rasittavia veroja saamme senkin edestä. Tässä kohti olisi minusta peliliikkeen paikka ja myllätä autoilun verotus kunnolla kohti auton käyttöä. Tämä on joka tapauksessa pikapuoliin ja pakon sanelemana edessä.
Oikeastaan juuri vasemmiston tulisi herätä tässä asiassa. Vauraan väen täyssähkö autot ja plugin hybridit ovat nykyisellä veromallilla lähes verovapaita.
#10
Lainaus käyttäjältä: vagfani - 03.06.19 - klo:15:55
Laskemien mukaan jopa 1000 euron vuosittainen lisälasku tulossa "ruuhkamaksun" nimellä, kannattiko äänestää sosialisteja?
...
Eihän sossuja edes äänestetty.
Kannatus vaaleissa meni näin..
SDP (17,7%) + Vas (8,2 %) = 25,9%
Otetaan vielä samanhenkinen vihreät mukaan (11,5 %) => yht. 37,4%

.. ja näillä eväillä kasataan vahvasti vasemmistolaista politiikkaa ajava hallitus :)
Kyseessä demokratian alasajo ja vallankaappaus.
Jos kepulla ja rkp:lla ei olisi niin karmea hinku ministerin jakkaroille, niin
ylimielisesti virnuileva Rinne olisi jäänyt lehdelle soittelemaan.
#11
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.06.19 - klo:21:12
.. kulutuksen tarkkailu ei kaikille ole välttämättä taloudellinen kysymys?
Ei kaikille ja menisin vielä pidemmälle.. tuskin juuri kenellekkään.
Sen sijaan mielenkiintoinen aihe jo pelkastään tekniikkamielessä.. puhumattakaan eko näkökulmasta.. lisäksi ihan hauskakin seurata miten pienellä pääsee jonkun matkan.

OT: mielenkiinnosta seurannut oman mökkireissun kulutusta (100 km eestaas) ja vähän koittanut uutta kulutusennätystäkin. Ei siis 1.0 tsi kyseessä ja ihan vaan ajotieturista seuraan, kun noin lyhyt matka. 4,9l/100km oli pari viikkoa sitten.. nyt meni 4,8l..
Oikein herkällä kaasujalalla ja kaupunkiosuuden pakollisten hidasteiden osuessa kohdalleen menee kenties vielä alle :)
#12
^Kun polttimoiden vaihdon tehneen firman työmoraali on tuota luokkaa, niin tarkista nyt vielä sekin, että käytetyt Osramit on aidot, eikä ebay feikit.

Juttu vahvistaa osaltaan sen säännön, että pikkuhommat kannattaa aina tehdä itse.. säästyy vaivaa, rahaa ja hermot.
Polttimoiden vaihdon tyyppisten juttujen kohdalla pelkkä auton vieminen huoltoon on minusta isompi vaiva, kuin käyttää muutama minuutti omatoimiseen vaihtotyöhön.
Ei tarkoitus jälkiviisastella tämän casen osalta.. harmittaa vaan yleisesti se, kun autohuollot tekee hommansa miten sattuu.
#13
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 31.05.19 - klo:11:59
Neste ilmeisesti käyttää dieselin valmistuksessa palmuöljyn rasvavahappotislettä (PFAD), joka on palmuöljytuotannon sivutuotteena laskettu jätteeksi. Norjassa, Briteissä, Ranskassa ja Ruotsissa jätestatus on poistettu, sama määrittely Suomessa ilmeisesti laskisi jäteraaka-aineiden osuutta Nesteenkin dieselissä.

https://www.ts.fi/mielipiteet/aliot/4593465/Biopolttoainekupla
https://www.talouselama.fi/uutiset/neste-myy-yhta-tuotetta-monessa-maassa-mutta-sen-lupaukset-paastovahennyksista-vaihtelevat-markkinoittain/157703a2-5a67-3c68-840c-fdcc52236f89
https://www.neste.com/fi/konserni/vastuullisuus/vastuullinen-toimitusketju/pfad-palmu%C3%B6ljyjalostuksen-t%C3%A4hde
Niin käyttää ja tosiaan tulkintakysymys onko se 'jätettä'. Taitaa mennä niin, että PFAD ei ole jätettä sellaisissa maissa, joissa biopolttoainetta ei jalosteta ja se on jätettä sellaisissa maissa, jossa sitä tehdään? :)

Tuossahan pitää huomioida sekin, että varsinaisen palmuöljyn käyttäjä on etupäässä elintarviketeollisuus (80%). Eli PFAD:ia tulee joka tapauksessa sivutuotteena, vaikka sitä ei sitten hyödynnettäisi mitenkään biopolttoaineissa. Jos ylimääräistä moskaa syntyy, niin parempi se on hyödyntää.
Kokonaan toinen juttu on sitten se, että pitäisikö elintarviketeollisuuden vähentää palmuöljyn käyttöä, koska sen tuotanto aiheuttaa metsäkatoa ja tuhoaa erinäisiä ekosysteemejä.. kyllä pitäisi.
#14
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
23.05.19 - klo:16:33
Lainaus käyttäjältä: th - 22.05.19 - klo:21:38
..
A4 tarvitsisi kunnon piristyksen ainakin moottoripuolelle plugari nelivetohybridin muodossa. Mieluiten semmonen ~250hp quattro sähköllä ja päästöt ja hintaa alas, eli maksimissaan nykyisen 2.0tdi mallin pakkeille.
Just näin.. ei ihme että A4:sen myynti sakkaa, jos kunnollisia vaihtoehtoja ei ole tarjolla. Bensa quattroja yksi vaihtoehto, joka sekin Suomen verotuksella ylihintainen verrattuna dieseliin.
Audin myynnistä maailmanlaajuisesti 40% on quattroja, eli siellä se tuloksenteon kivijalka edelleen on.. ts. isompi katteisissa ns. paremmissa malleissa.  Q-sarjan suosion vahva kasvu pitänyt nelivedot hyvin kartalla, vaikka muissa malleissa tarjonta vähän hiipunut.

Pientä toivoa kuitenkin on A4:senkin osalta, kun sen yläpuolisiin mallisarjoihin quattro plugarit tulee syssyllä.. kyllä se tekniikka sieltä hissukseen valuu alaspäin.
Noissa plugareissa sähkön lisävoima menee vaihdelaatikon kautta, joten quattro- systeemi on kunnollinen, eikä Volvon tapaan erillinen kytkeytyvä sähköveto taka-akselille.
#15
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
22.05.19 - klo:15:36
Lainaus käyttäjältä: icemii - 22.05.19 - klo:15:25
Bensakoneisista B9 joita Saksassa myynnissä 9% on nelikkoja ja dieseleistä 27%, joten tuosta saa jonkin verran suuntaa.
Yllättävän pieni bensa quattrojen osuus Saksassa? Selityksenä lienee sekin, että perus B9:istä tarjolla vain 1 vaihtoehto bensa quattrona vs dieselistä useampi vs etuveto vaihtoehtoja vielä enemmän. Mistä löysit statistiikat?
#16
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
22.05.19 - klo:15:28
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.05.19 - klo:14:00
LainaaTuo 'myydään eniten' logiikka ei tuloksen teossa aina päde, kun jostain paremman pään tuotteista saadaan parempi kate.
Pätee minun mielestä.
Lipsuu taas vähän aiheesta :) .. mutta vertailuna..
2018 Audi myi maailmalaajuisesti 1 812 500 autoa.. tilikauden voitto 3,5 Miljardia.
2018 Porsche myi maailmalaajuisesti 256 255 autoa.. tilikauden voitto 4,3 Miljardia.

Porschella voitto / kate moninkertainen / auto verrattuna Audiin => 7 x suuremmalla myyntimäärällä Audi jäi tuloksessa selvästi huonommaksi. Tietenkään nämä luvut ei kerro koko totuutta, eikä ole suoraan verrannollisia Audin mallisarjojen keskinäiseen tilanteeseen, mutta havainnollistaa paremman katteen etuja tuloksen teossa, vaikka myynti olisikin kappalemäärinä huomattavasti pienempi.
#17
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
22.05.19 - klo:13:00
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.05.19 - klo:12:34
Nääs,nääs. Ensihätään tietenkin kannattaa linjoilta pyklätä niitä malleja jota myydään eniten.
Aivan oikein ajateltu. Audin kannattaa tyydyttää sellaista ostajakuntaa jota on eniten.
Sitten kun homma saadaan vauhdilla pyöriin tulee tyydyttää pienempiä ostajamääriä.
Löysitkö jostain tilaston mikä on Audin mallistossa quattro vs etuveto osuudet myynnistä vaikkapa Euroopassa?
Vai oliko quattro & pienemmät ostajamäärät pelkkä arvaus?
Joillakin merkeillä nelivetojen osuus on merkittävä (esim. Bmw).. Audin osalta en itte löytänyt pikaisella googlauksella tilastoa.

Tuo 'myydään eniten' logiikka ei tuloksen teossa aina päde, kun jostain paremman pään tuotteista saadaan parempi kate.
#18
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
21.05.19 - klo:11:18
Lainaus käyttäjältä: Flat - 21.05.19 - klo:06:39
Tuliskohan heinäkuussa plugareita tarjolle ? Ainakin puheissa on ollut että uusia moottoreita tulisi ....
A6-, A7-, A8- ja Q5:seen on julkistettu, että plugari tulossa tänä vuonna. Luulisi, että A4 olisi mainittu samassa yhteydessä jos on tuloillaan?
#19
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
20.05.19 - klo:20:31
Lainaus käyttäjältä: optilab - 20.05.19 - klo:18:45
Itsellä lähti tänään Audi seuraavalle. Mitään varsinaista syytä kierrätykselle ei ollut ja turpaanhan tässäkin taas tuli, mutta minkäs teet, kun paistomittari on ylhäällä. Leirikin vaihtuu samassa rytäkässä, kun Meseltä tulossa C300e 4Matic, joka lähti tilaukseen.  Audi A4:n facelift tiettävästi ole tuomassa plugaria listalle, eikä varsinkaan nelivetohybridiä. Nyt tuskaista odotusta ja odotusautolla puksuttelua. Ei kyllä itsellä jäänyt Audeista mitään pahaa sanottavaa.
Vaikuttaa järkevältä valinnalta. Mersut on varsin tyylikkään näköisiä & neliveto, paljon voimaa ja pienet verot.
Vag on tällä rintamalla tipahtannut armotta kelkasta.
#20
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
20.05.19 - klo:16:37
Lainaus käyttäjältä: tpu - 20.05.19 - klo:15:45
Hyvä nyrkkisääntö on se, että kaikki lisävarusteet, jotka rastitat autoon mukaan, menevät ns. "omaan piikkiin", niiden vaihtohyvitys on nolla. Eli mitä karvalakimpi malli, sitä vähemmän hinta tippuu.
Näinhän se on. Yleensä extravarustelut ostetaankin omaksi iloksi, eikä seuraavalle omistajalle.. se sitten vähän maksaa.
Tuon lisäksi auto pitäisi myös valita ko. mallin hinnaston alkupäästä, jos haluaa mahdollisimman pienen arvonlaskun.
Audin kohdalla hinnaston äärimmäiset karvalakit vaan ovat etuvetoja ja moottorit alimitoitettuja.

Avant quattrot on hinnastossa alkaen n. 50 tonnia => ilman mitään hilavitkutin varustelua kaupasta ulos hinta on 54-55 tonnia.
Tälläisen auton arvo on tippunut erittäin vähäisillä ajoilla ja hyvin pidettynä ja puunattunakin 10 tonnia ekan vuoden aikana.. riippumatta kauppamies taidoista, asiakassuhteesta jne.. :)
#21
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
20.05.19 - klo:14:00
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.05.19 - klo:09:21
Ootte huonoja tekemään autokauppoja jos tuollaisia välirahoja maksatte.
... Itse lasken A4 mallien kohdalla hyvityksen 40 tkm siisti auto  3000-3300 on hinnanalenema vuodessa.
A4:siakin on eri hintaisia. Tuo sinun laskelma voi pitää paikkaansa hinnaston alkaen mallin kanssa.

Esimerkki. Oma auto -17, rapia 2 vuotta vanha siis ja 20 tkm ajettu. Hinta uutena varusteineen 54tâ,¬.
Pikaisesti netistä hakien.. vuotta tuoreemmasta 2018 ja vain 5 tkm ajetusta & muuten about samanlaisesta liikkeen pyynti 43 900â,¬.
Rapia vuosi ja hinta sulanut 10 000â,¬.. vaikkei autolla ole edes käytännössä ajettu.
Jos menisin 3000-3300 hinnanalenema / vuosi olettamalla tarjoamaan omaani vaihdossa edellämainittuun, niin mitäköhän ne sanoisi.. ne joutuisi maksamaan minulle välirahaa ja antaisivat uudemman auton tilalle :)
Tottakait taitava kauppamies hoitelisi kaupat juuri noin.
#22
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
19.05.19 - klo:18:42
Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 19.05.19 - klo:12:54
Mä en taas ymmärrä miten joku voi olla niin pöljä että ostaa käteisellä autonsa.
Kyllä mä mielummin annan rahojeni olla tuottamassa 5-7% korkoa  ja otan 0-1% korolla autovelkaa. Eri asia tietenkin jos rahaa on niin paljon ettei sillä ole mitään merkitystä, sitten tosin olis varmaan eri ketjussa kuin A4 keskustelemassa...
Tämä on yksi näkökulma. Toisaalta jos A4:sen vaihtaa vaikkapa 2 vuoden ajon jälkeen uuteen ja rahaa kuluu n. 15 000â,¬, niin ko. summan tuotto sijoitettuna on hyvin pieni - verot.. kun vielä huomioidaan se, että missään sijoituksissa ei ole varmaa 5-7% tuottoa.
Kukin tyylillään. Jos joku juttu on omasta mielestä hyvä, niin se ei tarkoita, että muiden tekemät jutut olisi automaattisesti pöljiä.
#23
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
18.05.19 - klo:23:01
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 18.05.19 - klo:16:09
Minä en osta koskaan autoa velaksi.
En minäkään, mutta moni ostaa.. eikä siinä nyt mitään ihmeellistä ole. Velaksi ostellaan ihan kaikkea. Kyse vain siitä tienaako rahat ennen ostoa, vai oston jälkeen.

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 18.05.19 - klo:16:09
Laske miten lasket niin minun autokaupassa  putosi auton hinta kolmessa vuodessa noin 3200 â,¬ / vuosi. Siis aika vähän.
Pitkäaikaiset asiakassuhteetkin vaikuttaa vaihtohyvityksiin ja etenkin miten auto on pidetty...
Tuohan riippuu autosta. Jos hinta uutena on 25 tonnia, niin tuon verran laskee 3 vuodessa. Mutta jos hinta uutena on vaikkapa 55 tonnia, niin laskee paljon enemmän, vaikka olisi kuinka pitkäaikaiset asiakassuhteet.
#24
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
18.05.19 - klo:15:39
^Onhan se ympäristön kannaltakin hyvä, jos auto kuluttaa vähän, mutta autoilun kokonaiskustannuksissa asia on kokolailla merkityksetön. Kun suhteuttaa muutaman kympin tai satasen säästön / vuosi siihen, että auton arvosta sulaa vaikkapa 8000â,¬ / vuosi. Esim. perus A4:sen rapian 50 tonnin ostohinnasta katoaa parissa vuodessa kutakuinkin tuon verran / vuosi hyvin maltillisilla ajomäärilläkin.

Isoin säästö pienestä kulutuksesta tulee auton ostovaiheessa, kun co2- lukema vaikuttaa auton ostohintaan autoveron muodossa. Esim. Volvo xc60 normibensa vs plugari on autoverossa eroa 18 000â,¬.
Tässä esimerkissä 'säästö' on tosin ostovaiheessa nolla, kun autot ovat samanhintaiset.. mutta aivan eri autoistakin kyse mm. suorituskyvyn osalta. Samaan hintaan saa enemmän autoa.

OT: Hakeeko joku Santanderista 'jelppiä' jos auto kuluttaa 2 litraa enemmän :)
#25
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
17.05.19 - klo:12:02
Lainaus käyttäjältä: th - 17.05.19 - klo:01:13
Kulutus on lopulta aika turhaa, kun autoa pitää sen 2- 2,5v niin lopulta hankintahinta on se, joka määrää. Ihan sama lopulta mitä kuluttaa ja kuinka paljon, kunhan on quattro.
Kulutuksella ei kustannusmielessä ole merkitystä käytön aikana (paitsi jos ajaa aivan huikeita kilometrimääriä), mutta kulutus vaikuttaa Suomessa myös tuohon hankintahintaan.
.. ja tietty niille merkitystä, kenelle pienet päästöt on olennaisia.
Tuosta quattro asiasta täsmälleen samaa mieltä :)

S-Lline keulan hopeasomisteista.. Tummassa autossa turhan erottuvat. Vaaleassa värissä (varsinkin hopea) lienevät ok.
Noista nykymuodin mukaisista isoista pakoputken kehyksistä en pidä.. varsinkin jos toisen puolen reikä ei ole käytössä.
#26
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
17.05.19 - klo:00:08
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.05.19 - klo:19:20
Kevythybridi ei ole mitään silmänlumetta vaikka ei sähkömoottoreilla kuljekkaan. Systeemi pelaa erittäin hienosti varsinkin maantieajossa missä voidaan käyttää rullaustoimintoa.
600 km maantieajolenkki kyseinen toiminta päällä 5,2 ltr/100 km mielestäni aika hieno saavutus 2.0 bensakoneelle.
Nuilla lukemilla ei kyllä kiinnosta mikään muu käyttövoima autossa.
Taajamassa keskari 6.8 ltr/ 100 km.
Vermeistä S/T on paljon turhempi vehje. ;)
Onhan tuo pieni kulutus bensa-autolle. Omat bensa-autot vieneet yleensä lähes kympin :)
Tosin a4 dieseli nelivetona on vielä pieniruokaisempi ja rullailee sekin hanakasti.
Mökkireissun kulutus näytti tietokoneessa 4,9l/100km ja matkan toisessa päässä kaupunkiajoa ja toisessa päässä mäkistä hiekkatietä. Varsinkin tuo hiekkatie nosti 'selvästi' kulutusta. En tiedä miten tuo tosta vielä pienenisi, vaikka sähkö hieman avittaisi rullausta? .. desin parin säästöllä ei sitten ole pirunkaan merkitystä. Kun vielä tankissa myDieselit, niin suht ekologisena autona pidän.
Start-Stop tosiaan on turhake ja aina pois päältä moottoria rikkomasta.
#27
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
16.05.19 - klo:11:49
Lainaus käyttäjältä: qekko - 15.05.19 - klo:14:07
Autogefühl esittelee faceliftin https://www.youtube.com/watch?v=w0blM5YIzwo
...
Keula lainattu A5:sesta.. muuten aika saman näköinen, kuin nykyinen.
Voiko tosiaan olla feikkipakoputket S4 oikeassa kulmassa, kuten heppu totesi :) .. jos on, niin mielummin kokonaan ilman toisen kulman reikiä.

Lainaus käyttäjältä: qekko - 15.05.19 - klo:14:07
Tekniikan päivitykset pieniä mutta hyviä. Lataushybridi-A4 allroad olisi killeri mutta kuin ei...
Lataushybridi olisi ehdottomasti oltava (ainakin Suomen veroilmastossa & paljon pätkäajoa harrastaville).. tekniikkaan ei tullut oikein mitään oikeasti uutta.. mutta kyseessähän onkin facelift.
Kevythybridi juttu on pelkkää silmänlumetta kulutuksen kannalta.
#28
Lainaus käyttäjältä: TDiih - 05.05.19 - klo:11:19
Tämän pitäisi olla kaiken lähtökohtana. Biopolttoaineiden kohdalla pitäisi kiinnittää huomiota juuri raaka-aineiden kestävyyteen ja siihen mitä niistä olisi mahdollisesti voitu tehdä polttoaineen sijaan. Tästä syystä en pidä kovin järkevänä nestemmäisten biopolttoaineiden valmistusta, jotka ovat tehty kannattaviksi lähinnä verohelpotuksilla ja politiikalla kikkailemalla.

UPM tekee dieseliksi suovasta saatavaa mäntyöljyä, josta tehtiin ennen hartseja ja muita raaka-aineita. Jalostusarvo laski puoleen ja kaksi kemian tehdasta meni nurin.

(Bio)kaasu sen sijaan on ihan järkevä niin kauan, kun sen valmistus ja käyttö ei lisää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä.
Biopolttoaineita ei tosiaankaan kannata valmistaa sellaisista raaka-aineista, joille on vaihtoehtoinen parempi käyttötapa.. tai jos esim. alue, jossa 'biomassaa' valmistetaan voisi olla muussa paremmassa käytössä.
Lähinnä siis ylijäämät / jätteet tulee kyseeseen.. kuten vaikkapa MyDiesel tapauksessa.
#29
Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 05.05.19 - klo:03:20
Kyllähän se nyt on aika tärkeää mitä sieltä putken päästä tupruaa...
Jos tulee vesihöyryä tai ei mitään niin on se nyt iso ero noihin muihin kun vertailuarvo on mitä on...
Niin on, mutta uusiutuvaa polttoainetta käytettessä co2 ketju menee seuraavasti..
hiili sitoutuu => hiili vapautuu => hiili sitoutuu (koska uusiutuva) jne... => co2 päästöt = 0.
Co2 päästöjä tuleekin vain itse uusiutuvan polttoaineen valmistamisesta.. aivan samalla tavalla, kuin niitä tulee kaiken muunkin energian valmistamisesta. Myös sen mitä sähköauto käyttää liikkumiseensa.
#30
Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 05.05.19 - klo:00:36
Noh vaan Italiassa ja Suomessa palmuöljytisle on jätettä, muissa maissa sivutuote.
Ehkä tämän avulla Neste My-diesel näyttää hyvältä Suomessa.
Maailma pelastuu ja pakoputkenpäästä tupruaa.
Kaikki hyvin...
Niin ja nooh.. luitko mihin vastasit? Tuota PFAD:ia, eli palmuöljytuotannon prosessijätettä, käyetään hyväksi paljon muuhunkiin kuin MyDiesel tuotantoon.. Ongelmana on itse palmuöljytuotannon päätuote, jota käyttää muut tahot. Pitäisikö jäte jättää hyväksikäyttämättä?
Olen samaa mieltä, että itse palmuöljytuotannossa ja sen käytössä on tarkastelun paikka.
"pakoputkenpäästä tupruaa" kommentti osoittaa, että et nyt täysin ymmärrä uusiutuvan ja fossiilisen eroa.
Uusiutuva ei lisää co2 määrää ilmakehässä.. ja siitä kait tässä kyse, eikä periaatteellisista mielipideasioista sähkö vs neste polttoaine. Jos co2 ei olekkaan homman pointti, vaan auton liikuittamisen tekniikka on keskiössä, niin sitten on keskusteltu vääristä asioista.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy