Paljonko sähköä kuluu?

Aloittaja DSL, 01.12.20 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

DSL

Vuosi Kia e-Nirolla, kulutus 14,7 kWh/100 km.

Monimerkkimies

E-hybrid leonissa joko huijaa huolella kulutusmittari tai sitten ei osaa huomioida lämmitykseen menevää kulutusta. Näin +8 kelissä näyttää 17kwh/100km vaikka kulutttaa oikeasti 21kwh. Olen vielä lämmittänyt etukäteen autoa ennen matkaa. Aika iso on ero ilmoitetun ja todellisen välillä, mut halapaa on eniveis :D

miz

Kyllä se kulutus mulla ainakin raksuttaa ylöspäin kun seisoo vaikka valoissa lämppärin päällä. Esilämmityksen sähköjä ei matkaan lasketa, ainakaan piuhasta kulutettua.

Mistä olet mitannut nuo arvot?

M_M

Autot eivät kulutusnäytöissään yleensä huomioi esilämmitykseen käytettyä sähköä eivätkä latauksen häviöihin kadonnutta sähköä. Molemmista joudutaan kuitenkin maksamaan.

Omalla Nirolla on CTEKin latauslaitteen hankinnan jälkeen ajettu 1377 kilometriä ja niiden kulkemiseksi on sähköenergiaa otettu pistorasiasta 301,66 kWh. Tekee siis noin 21,9 kWh per 100 kilometriä.

Auton omasta mielestä on tällä matkalla on kulutus ollut vain 18,8 kWh / 100 km.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

miz

^

Juurikin näin. Siksi juuri kyselin että mistä on mitattu, onko kWh mittari seinässä joka laskee mukaan myös esilämmitysten sähköt vai mikä systeemi.

Auton näyttö kun näyttää vaan sen ajon aikana akusta otetun energian.
Mulla tuntuisi osuvan ihan hyvin tarpeeksi hyvin kulutusarviot kun katsoo kulutusta /100km ja vertaa akun nettokokoon.

Monimerkkimies

#35
Lainaus käyttäjältä: miz - 02.11.21 - klo:07:16
Kyllä se kulutus mulla ainakin raksuttaa ylöspäin kun seisoo vaikka valoissa lämppärin päällä. Esilämmityksen sähköjä ei matkaan lasketa, ainakaan piuhasta kulutettua.

Mistä olet mitannut nuo arvot?

Lataan auton työpaikalla maksullisesta tolpasta joka työntää akkuun 10,4-10,7kwh auton akun ollessa tyhjä. Lukeman näen tietysti aplikaatiosta millä autoa lataan. Työmatkani on tasan 51km, joten olen ajanut useasti matkan lähdöstä 100% - 0%. myös kesällä ilman lämmitystä, myös näin lämmitysaikaan lopetan monesti lämmityksen 20min ennen lähtöä jotta akku olisi täynnä. Todellinen kulutus on siis ~21kwh tuolla matkalla ja auto kertoo kulutukseksi ~17kwh.

Toki ajonaikana menee lämmitykseenkin energiaa mutta tuo ero on aika posketon kun lähden lämpimällä autolla ja ei ole mitkään pakkaskelit. Ja kesällä siis ero on myös huomattava.

DSL

OBD-lukijalla ja sopivalla applikaatiolla (esim. EVNotify) näkee paljonko akkuun on ladattu ja siitä purettu sähköä, ellei ohjelmia ole päivitetty ja lukemat nollaantuneet. Nyt reilun 30 tkm jälkeen kumulatiiviset arvot ovat CEC 5036 kWh (sis. regeneroidun sähkön) ja CED 4930 kWh; 12 % varaustasolla. Noista voi sitten auton sisäisen laturin hyötysuhteella laskeskella suuntaa antavasti verkosta otetun tehon. Pikalatausta ei kovin paljoa.

miz

E hybrid leonissa taitaa akun maksimi netto olla luokkaa 10kWh, tuo maksutolpasta ladattu energia pitää sisällään häviöt, joita ei koskaan saada akusta ulos.

Akussa ei siis ole samaa määrää energiaa käytettäväksi mitä olet tolpasta ostanut.

Lisäksi jos olet esilämmittänyt autoa ennen lähtöä, sitä ei lasketa lähdön jälkeiseen mitattavan matkakohtaiseen energiankulutukseen.

Todellinen kulutus siis on suurempi kun mukaan lasketaan lataushäviöt ja esilämmitys. Matkan aikana käytettävän energian näytön osalta tuo näyttö musta on ihan oikealla hehtaarilla.

Vastarakki

5000 syys- ja talvikilometriä ID3:lla 12.10.-18.2.

Keskikulutus 21,4 kWh/100 km

Keskinopeus 48 km/h (ajoaika 98 tuntia 59 minuuttia)

Nyt kun kelit ovat lämmenneet, kulutus on laskenut 21 kWh/100 km, ajoa on tullut 1700 kilsaa lisää ja keskinopeus on pysynyt samalla. Liikkeelle lähden yleensä esilämmitetyllä autolla, mutta tuossa lukemassa on monipuolista ajoa monenlaisissa olosuhteissa. Pääosa kilometreistä on 25 km työmatkaa 60-70 rajoituksilla. Matkaan mahtuu monta kiihdytystä liikennevaloista.

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh. 2700 km keskikulutus 12,3 kWh/100 km ja on laskemaan päin. Keskinopeus on 57 km/h. 500 km pääsee yhdellä latauksella.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Valmet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.07.22 - klo:12:33
Cupra Born 150 kW 58 kWh. 2700 km keskikulutus 12,3 kWh/100 km ja on laskemaan päin. Keskinopeus on 57 km/h. 500 km pääsee yhdellä latauksella.

Ihmettelen, mitä Seat on tehnyt eri tavalla? Noin pieni kulutus ihan samoilla palikoilla, kuin Audi ja VW. Kyllä on halpaa ajelua.

miz

^
Taitaa vastaus löytyä pääosin ratin ja penkin välissä olevasta kuljettajasta. Nimimerkki Pihistelijä taitaa mm. harrastaa taloudellisuusajoja, ja on hurjan pienet kulutukset edellisilläkin autoilla.

Valmet

Tekisipä mieli tietää vaikka viisi keskeisintä teesiä, joilla pudottaa kulutusta sähköautolla. Varmaan lämmin talli talvella, ennakointi. Mitä muuta?

terro

Tesla Model 3 takaveto, saapumiserä Q2/2022. Ensimmäiset reilu 3000km ajettu kesäajoa, niin keskikulutus ollut 13,5kWh/100km. Tavallista ajelua ilman mitään pihistelyä, kaupunkiajoa uudellamaalla sekä 2x käynti Tampereella ja kerran Porissa vallitsevien nopeusrajoitusten mukaisesti.

miz

Lainaus käyttäjältä: Valmet - 23.07.22 - klo:11:57
Tekisipä mieli tietää vaikka viisi keskeisintä teesiä, joilla pudottaa kulutusta sähköautolla. Varmaan lämmin talli talvella, ennakointi. Mitä muuta?

Tuohon vielä rullauksen maksimointi, rekuperoinnin minimointi, kesällä lähdöt varjosta/viileästä ja mahdollisimman vähäinen ilmastoinnin ja lämmityksen käyttö.
Plus herkästi rullaavat renkaat mahdollisimman taloudellisessa koossa.

tet

Lainaus käyttäjältä: miz - 23.07.22 - klo:12:49
Tuohon vielä rullauksen maksimointi, rekuperoinnin minimointi, kesällä lähdöt varjosta/viileästä ja mahdollisimman vähäinen ilmastoinnin ja lämmityksen käyttö.
Plus herkästi rullaavat renkaat mahdollisimman taloudellisessa koossa.

Lisätään listaan vielä rauhallinen kiihdytys. Toisin kuin polttomoottorit, nämä sähköautoissa pääosin käytettävät kestomagnetoidut tahtikoneet antavat paremman hyötysuhteen pienemmällä kuormitustasolla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.07.22 - klo:13:14
Lisätään listaan vielä rauhallinen kiihdytys. Toisin kuin polttomoottorit, nämä sähköautoissa pääosin käytettävät kestomagnetoidut tahtikoneet antavat paremman hyötysuhteen pienemmällä kuormitustasolla.
Edellämainittujen lisäksi muutama vinkki lisää:
- Kannattaa valita auton väriksi metallihohto valkoinen. Minulla on ollut sama Nevada White kahdessa edellisessä Leonissa ja nyt Bornissa. Se heijastaa kaikkein parhaiten auringonvaloa ja ilmastointi pääsee vähimmällä.
- Lisäksi kannattaa käyttää ajomoodissa Rangea (Born, ID.3). Se on eco-moodi, jossa moottori eri reagoi niin terävästi kaasuun eikä anna maksimitehoja.
- Tasaista nopeutta mahdollismman tasaisesti. Kaasujalka ei saa hötkyä edestakaisin.
- Kaikki automatiikka pois päätä: vakionopeuden säädin, eco-avustin, ...
- Pienimmät renkaat ja hinnat alkaen vanteet. Esim. Bornissa ne ovat vieläpä hyvän näköiset ja paljon tasaista pintaa. Renkaisiin kunnon paineet. Itselläni on 2,8 bar.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy